Tuolla alempana on vaimentunut raivokkaana loimunnut keskustelu ikuisuusaiheesta solmu vs. haka. Ei mennä siihen vars. aiheeseen enää, mutta yksi detsku sieltä jäi mieleen. Joku vonkasi päätesolmuja köysiin, etteivät lipsahtaisi maston sisään tms. Jäin tuota funtsimaan, kun ei minullakaan missään köydessä ole päätesolmua. Käyttävätkö ihmiset yleensä sellaisia ja jos, niin miksi? Minulla ainakin on köysissä sen verran mittaa, ettei tuollaista luiskahdusta oikein käytännössä voi tapahtua. Ainoastaan ison nostin on vähän nafti mutta senkään vapaa pää ei ehdi juosta köysilukon läpi ennen kuin purje on alhaalla ja köyteen kohdistuva veto merkittävästi helpottanut.
Pahus, nyt muistin, että yksi päätesolmu veneestä löytyy :) Isopurjeen skuuttiköyden päässä on sellainen edellisen omistajan jäljiltä. En sitäkään kyllä ihan tajua tarpeelliseksi, köyden pituuteen nähden.
spin-off solmukeskustelusta
39
237
Vastaukset
- kurja kaiken kokee
… viisas pääsee vähemmällä!
Odottelepa vielä. Vielä jonain päivänä sattuu tilanne, että tuulessa ja aallokossa isopurjeen alasotossa se nafti fallisi vispautuukin maston sisään. Jos paattisi on osatakilainen, miten pääset maston toppiin syöttämään fallin takaisin tai laittamaan vetolangan? Tietysti voit käyttää puosun tuoliin dirkkiä, jos sellainen on (ja on riittävän vahva).- nimimerkki hukassa
Ymmärrän epäilysi, mutten kyllä osaa pitää riskin todennäköisyyttä niin suurena, että siihen pitäisi varautua. Sama käsi, joka lyö köysilukon auki, ehtii sen kyllä muutamaa sekuntia myöhemmin lyömään kiinni.
- Mitä haittaa?
nimimerkki hukassa kirjoitti:
Ymmärrän epäilysi, mutten kyllä osaa pitää riskin todennäköisyyttä niin suurena, että siihen pitäisi varautua. Sama käsi, joka lyö köysilukon auki, ehtii sen kyllä muutamaa sekuntia myöhemmin lyömään kiinni.
Voisiko päätesolmusta olla jotakin haittaa?
Kannelle karanneesta genoan skuutista tai mastoon sujahtaneesta fallinarusta on usein hyvin paljon haittaa. - nimimerkki hukassa
Mitä haittaa? kirjoitti:
Voisiko päätesolmusta olla jotakin haittaa?
Kannelle karanneesta genoan skuutista tai mastoon sujahtaneesta fallinarusta on usein hyvin paljon haittaa.Kyllä se päätesolmu minusta hiukan häiritsee köyttä koilatessa ja sitoessa vyyhtiä vaikkapa mantookiin roikkumaan.
Kukin tekee riskianalyysinsä itse, minun arvioni on, että tuollainen köyden karkaaminen on niin epätodennäköistä, ettei siihen maksa vaivaa varautua. Mutta jos on mitoittanut kaikki köydet aivan rajoille, niin sitten asia on varmaan toinen. Minulla on se ison nostin ainoa, joka voisi teoreettisesti karata, jos sen köysilukon jättäisi pitkäksi aikaa vahtimatta avoimeksi. (Ostin sen köyden valmiina verkkokaupasta, 30-metrinen. Jos olisin ostanut metritavarana, olisi se 2-3 metriä pidempi, mutta nyt valitsin halvimman.) - Anaalysiä
nimimerkki hukassa kirjoitti:
Kyllä se päätesolmu minusta hiukan häiritsee köyttä koilatessa ja sitoessa vyyhtiä vaikkapa mantookiin roikkumaan.
Kukin tekee riskianalyysinsä itse, minun arvioni on, että tuollainen köyden karkaaminen on niin epätodennäköistä, ettei siihen maksa vaivaa varautua. Mutta jos on mitoittanut kaikki köydet aivan rajoille, niin sitten asia on varmaan toinen. Minulla on se ison nostin ainoa, joka voisi teoreettisesti karata, jos sen köysilukon jättäisi pitkäksi aikaa vahtimatta avoimeksi. (Ostin sen köyden valmiina verkkokaupasta, 30-metrinen. Jos olisin ostanut metritavarana, olisi se 2-3 metriä pidempi, mutta nyt valitsin halvimman.)Joo... Näillä mennään, päätesolmujen riskianalyyseillä.
Olisko vaihto moottoriveneilyyn mitään?
- Aina päätesolmu
Meillä kaikissa köysissä paitsi spinnuskuuteissa ja kiinnitysköysissä on päätesolmu. Se varmistaa, ettei köysi pääse missään tilanteessa ulos köysilukosta tai blokista tai mene vahingossa maston sisään.
Suosittelen käyttämään. Pahaan paikkaan karannut köysi on etenkin kovassa kelissä hyvin hankala juttu.- 9+13
Viime kesänä spinnu kiertyi etustaagin ympäri epäonnistuneen jiipin seurauksena. Sitä pois kaivaessa fokan falli tuli mastosta sukkana läpi. Oli ainoa köysi, jossa ei ollut solmua päässä.
- 18+10
9+13 kirjoitti:
Viime kesänä spinnu kiertyi etustaagin ympäri epäonnistuneen jiipin seurauksena. Sitä pois kaivaessa fokan falli tuli mastosta sukkana läpi. Oli ainoa köysi, jossa ei ollut solmua päässä.
Fokan? Nyt ei jummarra, miksi fokkafalli oli vapaana eikä köysilukossa?
Ai niin joo, minä ajattelin rullapurjetta, jossa falli on joka tapauksessa koko kesän lukittuna. Mutta silti en ihan tajua, miksi se keulapurjeen nostin oli irrallaan? - 9+13
18+10 kirjoitti:
Fokan? Nyt ei jummarra, miksi fokkafalli oli vapaana eikä köysilukossa?
Ai niin joo, minä ajattelin rullapurjetta, jossa falli on joka tapauksessa koko kesän lukittuna. Mutta silti en ihan tajua, miksi se keulapurjeen nostin oli irrallaan?Ei meillä purje alaslaskettuna fallia lukossa pidetä.
- 18+10
9+13 kirjoitti:
Ei meillä purje alaslaskettuna fallia lukossa pidetä.
Siinähän se on, mitä itsekin sanoin. Teillä ei siis ole rullapurjetta. Minä ajattelin sellaista ja siinähän falli on kireällä ja lukittuna aina kun purje yleensä on paikoillaan. Kun on itse aina seilannut rullapurjeella, niin ei aina muista, että jotkut käyttää irtoseilejä.
Minulla on kyllä tapana pitää kaikki fallit lukossa silloinkin, kun niiden purje ei ole ylhäällä, niin ison, rullapurjeen kuin spinnunkin. Jotta köysi pysyisi kohtuukireällä eikä hakkaisi tai sotkeentuisi mihinkään. Kohtuukireä tarkoittaa nyt vain sellaista hiukan löysää, ei valtoimenaan olevaa.
- -Mika-
No jonkinlaista optimointia on sekin, että sitä köyttä ei ole ihan älyttömästi niillä ruffin vinsseillä. Köyttä tarvittaisiin aika paljon, ettei missään tilanteessa olisi vaaraa köyden juoksemisesta läpi lukon...
Viime kaudelta: Päästin broidin puikkoihin ja siltä lähti vene käpälästä. Ison skuutti oli solmua myöten plokissa... ilman solmua olisi mennyt läpi ja taljasta puuttunut voimaa juuri silloin, kun sitä tarvitaan.
Toinen: Spinnu alas ja gasti lähti nostamaan jenniä liian aikaisin (piti jiipata ennen jennin nostoa) ja jennin skuutti solmua myöten lukossa. Ilman solmua olisi mennyt turaamiseksi..
Kolmas: Spinnu ylös ja vetoon, jennin skuutti juoksi solmua myöten lukkoon... ei ollut keulagasti hereillä..
Mulla on kaikissa köysissä päätesolmu, paitsi spinnun fallissa ja skuuteissa. Ja jokainen on syystä. Tietysti leppoisassa kelissä purjehtiessa ei niille löydy käyttöä, mutta juuri silloin kun tulee se moka ja keli on yleensä silloin kova, niin silloin se solmun puute aiheuttaa ongelmia.
En kyllä löydä mitään haittapuolta niistä päätesomuista.- Hei, vanha tuttu
Odotetaan jännityksellä, miten EOS jatkaa tätä juttua uudella nimimerkillään... :-)
Tämä oli siis minun avaukseni, ei arvellun "EOS:n". Ei vain ollut päivällä käsissä se kone, joka muistaa tuon nimimerkkini salasanan :)
Asiaan. Kuten tuli sanottua, tuota solmukeskustelua lukiessa jäi tuo yksi detalji mieleen enkä sitä oikein vieläkään ymmärrä. Taas täytyy ruveta miettimään, tekeekö erilaisilla veneillä purjehtiminen homman niin erilaiseksi. Noita Mikan esimerkkejä jos ajattelen, niin ensimmäiseksi tulee mieleen se, että minulla on köydet niin, että normaalioloissa kaikki hommat hoituu istumalaatikosta ja keulalla on rulla. Ja tosiaan köysissä on sen verran kaikissa (paitsi siinä ison nostimessa) pelivaraa sen verran, että esimerkiksi genuan pitäisi heilua valtoimenaan jonkun aikaa, ennen kuin skuutin pää voisi olla livistänyt pois istumalaatikosta. Se ison nostin itse asiassa askarrutti minua aluksi, mutta olen "kenttätesteissä" todennut, että kun iso on tipahtanut alas asti, niin köydessä on yhä sen verran varaa, ettei se ihan minuutissa parissa mihinkään karkaa.
Tämä taitaa olla yksi niitä pieniä asioita, jotka voi tehdä monella tavalla eikä yhtä ja ainoaa oikeaa ole. Kyse lienee lähinnä tottumuksista. Minusta solmuttomat köydet ovat mukavammat käsitellä, mutta sinua solmut eivät kiusaa. Molempi parempi.
Yksi huomio on tietysti se, että neljästä ketjussa kuvatusta ongelmatilanteesta kolme liittyi spinnun käyttöön. Minä taas en viitsi spinnun kanssa askarrella, ei sovi minun purjehdusfilosofiaani :)- Ei valintaa
Perhepurjehtija kirjoitti:
Tämä oli siis minun avaukseni, ei arvellun "EOS:n". Ei vain ollut päivällä käsissä se kone, joka muistaa tuon nimimerkkini salasanan :)
Asiaan. Kuten tuli sanottua, tuota solmukeskustelua lukiessa jäi tuo yksi detalji mieleen enkä sitä oikein vieläkään ymmärrä. Taas täytyy ruveta miettimään, tekeekö erilaisilla veneillä purjehtiminen homman niin erilaiseksi. Noita Mikan esimerkkejä jos ajattelen, niin ensimmäiseksi tulee mieleen se, että minulla on köydet niin, että normaalioloissa kaikki hommat hoituu istumalaatikosta ja keulalla on rulla. Ja tosiaan köysissä on sen verran kaikissa (paitsi siinä ison nostimessa) pelivaraa sen verran, että esimerkiksi genuan pitäisi heilua valtoimenaan jonkun aikaa, ennen kuin skuutin pää voisi olla livistänyt pois istumalaatikosta. Se ison nostin itse asiassa askarrutti minua aluksi, mutta olen "kenttätesteissä" todennut, että kun iso on tipahtanut alas asti, niin köydessä on yhä sen verran varaa, ettei se ihan minuutissa parissa mihinkään karkaa.
Tämä taitaa olla yksi niitä pieniä asioita, jotka voi tehdä monella tavalla eikä yhtä ja ainoaa oikeaa ole. Kyse lienee lähinnä tottumuksista. Minusta solmuttomat köydet ovat mukavammat käsitellä, mutta sinua solmut eivät kiusaa. Molempi parempi.
Yksi huomio on tietysti se, että neljästä ketjussa kuvatusta ongelmatilanteesta kolme liittyi spinnun käyttöön. Minä taas en viitsi spinnun kanssa askarrella, ei sovi minun purjehdusfilosofiaani :)Kyllä, on yksi ainoa oikea tapa: päätesolmujen käyttäminen. Ei, ei ole molempi parempi. Ei, ei myöskään ole mikään mielipidekysymys tai makuasia.
- 18+10
Ei valintaa kirjoitti:
Kyllä, on yksi ainoa oikea tapa: päätesolmujen käyttäminen. Ei, ei ole molempi parempi. Ei, ei myöskään ole mikään mielipidekysymys tai makuasia.
Kun joku väittää jostain ei-lakisääteisestä asiasta, että on vain yksi ainoa oikea tapa, tiedetään 100% varmuudella, että hän on väärässä.
- Ei valintaa
18+10 kirjoitti:
Kun joku väittää jostain ei-lakisääteisestä asiasta, että on vain yksi ainoa oikea tapa, tiedetään 100% varmuudella, että hän on väärässä.
Ei mene noin. Kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita, eivätkä kaikki asiat ole mielipidekysymyksiä. Päätesolmujen käyttäminen purjeveneen monissa, useimmissa, köysissä on 100 % oikein. Laki ei myöskään määrää kiristämään purjeiden skuuttausta, kun noustaan ylemmäs tuuleen. Olenko siis 100% varmuudella väärässä, kun sanon, että se on ainoa oikea tapa toimia?
- 18+10
Ei valintaa kirjoitti:
Ei mene noin. Kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita, eivätkä kaikki asiat ole mielipidekysymyksiä. Päätesolmujen käyttäminen purjeveneen monissa, useimmissa, köysissä on 100 % oikein. Laki ei myöskään määrää kiristämään purjeiden skuuttausta, kun noustaan ylemmäs tuuleen. Olenko siis 100% varmuudella väärässä, kun sanon, että se on ainoa oikea tapa toimia?
Olet. Se on jokaisen oma valinta, pitääkö tarpeellisena kristellä vai ei. Sama pätee noihin päätesolmuihin, tosin vielä muutamaa kertaluokkaa rajummin. Purjeiden skuuttauksella on todennäköisesti käytännön vaikutusta, jonka huomaa. Päätesolmuista ei oikein voi sanoa samaa. Tai oikeastaan, voi. Mutta se vaikutus on negatiivinen. Minulla on jostain syystä ollut tapana päätesolmut laittaa ison nostimeen ja reiviköysiin. Ainoa vaikutus sillä on ollut, että syksyisin joutuu näpräämään jämähtäneet solmut auki. Pikkujuttu, mutta turhalta se silti on alkanut tuntua.
- Ei valintaa
18+10 kirjoitti:
Olet. Se on jokaisen oma valinta, pitääkö tarpeellisena kristellä vai ei. Sama pätee noihin päätesolmuihin, tosin vielä muutamaa kertaluokkaa rajummin. Purjeiden skuuttauksella on todennäköisesti käytännön vaikutusta, jonka huomaa. Päätesolmuista ei oikein voi sanoa samaa. Tai oikeastaan, voi. Mutta se vaikutus on negatiivinen. Minulla on jostain syystä ollut tapana päätesolmut laittaa ison nostimeen ja reiviköysiin. Ainoa vaikutus sillä on ollut, että syksyisin joutuu näpräämään jämähtäneet solmut auki. Pikkujuttu, mutta turhalta se silti on alkanut tuntua.
Toistan: kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita, saati oikeita, vaikka niitä saa näennäisen tasa-arvoisesti täällä netissä kirjoitella.
- 18+10
18+10 kirjoitti:
Niin sanotaan nyt vielä se, että näköjään toisille on ollut hyötyä solmuista. Kun ei ole heidän veneitään eikä seilaustyöskentelytapojaan nähnyt, ei voi sanoa, miksi. Mutta tuntuu vaan siltä, että kaikki kerrotut tapaukset ovat olleet tunarointia, joka olisi ollut vältettävissä.
- Valinta on aina!
Ei valintaa kirjoitti:
Toistan: kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita, saati oikeita, vaikka niitä saa näennäisen tasa-arvoisesti täällä netissä kirjoitella.
Väärin. Ainakin, kun on kysymys asioista, joissa mikään menetteltytapa tai mielipide ei loukkaa millään tavalla toisten ihmisten oikeuksia, ovat kaikki mielipiteet yhtä arvokkaita ja oikein. Eikä tähän vaikuta myöskään se, mikä on minkin mielipiteen kannatus. Yhden yksilön mielipide on yhtä arvokas ja oikein kuin 7 miljardin yksilön.
Tässä ns. purjehdusskenessä tuntuu vain olevan poikkeuksellisen paljon jengiä, joka uskoo yhteen ainoaan totuuteen. Eikä aina voi välttyä vaikutelmalta, että syynä ovat pursiseurat, joilla on ilmeisesti jäykistävä vaikutus ajatustoimintaan. - Ei valintaa
Valinta on aina! kirjoitti:
Väärin. Ainakin, kun on kysymys asioista, joissa mikään menetteltytapa tai mielipide ei loukkaa millään tavalla toisten ihmisten oikeuksia, ovat kaikki mielipiteet yhtä arvokkaita ja oikein. Eikä tähän vaikuta myöskään se, mikä on minkin mielipiteen kannatus. Yhden yksilön mielipide on yhtä arvokas ja oikein kuin 7 miljardin yksilön.
Tässä ns. purjehdusskenessä tuntuu vain olevan poikkeuksellisen paljon jengiä, joka uskoo yhteen ainoaan totuuteen. Eikä aina voi välttyä vaikutelmalta, että syynä ovat pursiseurat, joilla on ilmeisesti jäykistävä vaikutus ajatustoimintaan.Tarkoitatko, että periaatteessa voisi olla 7, 7000 tai jopa 7 miljardia oikeaa tapaa toimia purjeveneen köysien kanssa? Eihän se niin ole. Siksi näitäkin asioita on tuhannet vuodet harjoiteltu ja kehitetty, ettei aina tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen. Mietipä, millaista tämä ihmiskunnan elo olisi, jos kaikesta aina päätettäisiin huutoäänestyksellä, ja kaikki olisivat aina halutessaan oikeassa kaikissa asioissa, vaikka olusivat väärässäkin. Olisiko kovin järkevää menoa, vai pelkkää persuilua. Kenties "päätesolmukritiikkiä"? :-)
- Valinta on aina!
Ei valintaa kirjoitti:
Tarkoitatko, että periaatteessa voisi olla 7, 7000 tai jopa 7 miljardia oikeaa tapaa toimia purjeveneen köysien kanssa? Eihän se niin ole. Siksi näitäkin asioita on tuhannet vuodet harjoiteltu ja kehitetty, ettei aina tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen. Mietipä, millaista tämä ihmiskunnan elo olisi, jos kaikesta aina päätettäisiin huutoäänestyksellä, ja kaikki olisivat aina halutessaan oikeassa kaikissa asioissa, vaikka olusivat väärässäkin. Olisiko kovin järkevää menoa, vai pelkkää persuilua. Kenties "päätesolmukritiikkiä"? :-)
Periaatteessa voisi. Maailmankaikkeudessa on ääretön määrä mahdollisuuksia, "rinnakkaisia todellisuuksia", jos niin haluat asian sanoa. Hyvin harvoissa asioissa luonnontieteelliset syyt tekisivät vain yhden ratkaisun mahdolliseksi.
Evoluutiollekin on tyypillistä, että vuosituhansia tai -miljoonia vaatinut kehitys johtaakin umpikujaan, kun olosuhteet muuttuvat. Sama pätee ihmisen toimintoihin. On typerää kuvitella, että "näin on ennenkin tehty" olisi ainoa oikea ratkaisu. - Rinnakkaista on
Valinta on aina! kirjoitti:
Periaatteessa voisi. Maailmankaikkeudessa on ääretön määrä mahdollisuuksia, "rinnakkaisia todellisuuksia", jos niin haluat asian sanoa. Hyvin harvoissa asioissa luonnontieteelliset syyt tekisivät vain yhden ratkaisun mahdolliseksi.
Evoluutiollekin on tyypillistä, että vuosituhansia tai -miljoonia vaatinut kehitys johtaakin umpikujaan, kun olosuhteet muuttuvat. Sama pätee ihmisen toimintoihin. On typerää kuvitella, että "näin on ennenkin tehty" olisi ainoa oikea ratkaisu.Olen aivan varma siitä, että rinnakkaistodellisuudessa myös purjehdus on erilaista kuin meillä muilla.
- eyukfdfg
Ei valintaa kirjoitti:
Tarkoitatko, että periaatteessa voisi olla 7, 7000 tai jopa 7 miljardia oikeaa tapaa toimia purjeveneen köysien kanssa? Eihän se niin ole. Siksi näitäkin asioita on tuhannet vuodet harjoiteltu ja kehitetty, ettei aina tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen. Mietipä, millaista tämä ihmiskunnan elo olisi, jos kaikesta aina päätettäisiin huutoäänestyksellä, ja kaikki olisivat aina halutessaan oikeassa kaikissa asioissa, vaikka olusivat väärässäkin. Olisiko kovin järkevää menoa, vai pelkkää persuilua. Kenties "päätesolmukritiikkiä"? :-)
Sinä siis käytät jotain kaisloista punottuja purjeita ja seilaat yhdestä puunrungosta veistetyllä kanootilla, koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen vaan tuhansia vuosia sitten kehitetty tapa on ainoa ja oikea.
- Lue oikein
eyukfdfg kirjoitti:
Sinä siis käytät jotain kaisloista punottuja purjeita ja seilaat yhdestä puunrungosta veistetyllä kanootilla, koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen vaan tuhansia vuosia sitten kehitetty tapa on ainoa ja oikea.
Ei tuhansia vuosia sitten kehitetty, vaan tuhansia vuosia kehitetty...
- erehtymätönkö?
18+10 kirjoitti:
Niin sanotaan nyt vielä se, että näköjään toisille on ollut hyötyä solmuista. Kun ei ole heidän veneitään eikä seilaustyöskentelytapojaan nähnyt, ei voi sanoa, miksi. Mutta tuntuu vaan siltä, että kaikki kerrotut tapaukset ovat olleet tunarointia, joka olisi ollut vältettävissä.
Tietyllä tapaa olet oikeassa, että päätesolmun tarve tulee esiin ainoastaan tunaroinnin seurauksena. Mutta täytyy ihmisen olla aivan uskomattoman tyhmä, jos arvelee, ettei itse ikinä tunaroi. Normaalijärjelläkin varustettu ihminen varautuu siihen, että virheitäkin tulee. Hyvinkin monenlaisia virheitä vastaan päätesolmut ovat lähes äärimmäisen helppo ja täysin harmiton tapa.
Tästä keskustelusta näkyy ties kuinka monennen kerran, miten rajoittunutta mielikuvitus on. Fallin karkaamiseenkaan ei nähdä kuin yksi mahdollinen tapahtumaketju. Elämä kun kuitenkin on erittäin monimuotoista ja monenlaista täysin ennaltaarvaamatonta tapahtuu.
- Herra EOS, oletan?
Tuota noin, herra EOS/vaiksan... Et ole tässä keskustelussa yhtään vahvemmilla kuin tuossa edellisessä, ja sinä olet edelleen ihan yksin. Ns. solmujenvastustaja on niin harvinainen, ettet ihan pian taida kaveria löytää.
Täytyy nyt tuohonkin kommentoida sen verran, että ei EOS vallan yksin ole. Johan sen näkee siitä, miten monen veneen keulaköysissä missä satamassa on haat. Solmujen käyttäjät ovat aikamoinen harvinaisuus.
Minulla on sen alussa mainitsemani edellisen omistajan jäljiltä olevan ison skuutissa oleva päätesolmun ohella veneessä jotakuinkin viidessä paikassa solmu: reiviköysien purjeeseen ja puomihelaan päättyvissä päissä sekä lippunarussa. Olen siis EOS:aan verrattuna melkein solmufanaatikko :) mutta totuus on, etteivät ne minusta sovi mihinkään sellaiseen paikkaan, jossa kiinnitys ja sen purkaminen ovat kohtalaisen usein toistuvaa toimintaa TAI niitä pitäisi tehdä kiireessä ja kenties kohmeisin käsin. Ovat yksinkertaisesti epäkäytännöllisiä. Noihin minun esimerkkipaikkoihini ne käyvät, koska reiviköysien solmuja ei tarvitse näprätä kuin kauden alussa ja lopussa ja lippunaruhan pysyy siinä stångassa paikoillaan siihen asti kunnes lippu menee vaihtoon.
Ai hitto, minähän vähättelin nyt. Onhan lazyjackien päätkin solmulla kiinni kiinnitysheloissaan :) Jos EOS näkisi minun veneeni, niin taitaisi pudistella päätään.- Ei solmuja?
Täytyy nyt tuohonkin kommentoida sen verran, että ei EOS vallan yksin ole. Johan sen näkee siitä, miten monen veneen keulaköysissä missä satamassa on haat. Solmujen käyttäjät ovat aikamoinen harvinaisuus.
Minulla on sen alussa mainitsemani edellisen omistajan jäljiltä olevan ison skuutissa oleva päätesolmun ohella veneessä jotakuinkin viidessä paikassa solmu: reiviköysien purjeeseen ja puomihelaan päättyvissä päissä sekä lippunarussa. Olen siis EOS:aan verrattuna melkein solmufanaatikko :) mutta totuus on, etteivät ne minusta sovi mihinkään sellaiseen paikkaan, jossa kiinnitys ja sen purkaminen ovat kohtalaisen usein toistuvaa toimintaa TAI niitä pitäisi tehdä kiireessä ja kenties kohmeisin käsin. Ovat yksinkertaisesti epäkäytännöllisiä. Noihin minun esimerkkipaikkoihini ne käyvät, koska reiviköysien solmuja ei tarvitse näprätä kuin kauden alussa ja lopussa ja lippunaruhan pysyy siinä stångassa paikoillaan siihen asti kunnes lippu menee vaihtoon.
Ai hitto, minähän vähättelin nyt. Onhan lazyjackien päätkin solmulla kiinni kiinnitysheloissaan :) Jos EOS näkisi minun veneeni, niin taitaisi pudistella päätään.EOS:n argumentti oli se, ettei purjehtijan tarvitse osata solmuja. Sellaisen ajatuksen kanssa hän taitaa olla aika yksin.
- knaapi solmu
Ei solmuja? kirjoitti:
EOS:n argumentti oli se, ettei purjehtijan tarvitse osata solmuja. Sellaisen ajatuksen kanssa hän taitaa olla aika yksin.
Eikä unohdeta että EOS käyttää ainakin knaapisolmua ;) Itse käytän solmuja lähes päivittäin enkä koe niitä hankaliksi, päin vastoin, olisi aika hankalaa jos solmuja ei voisi käyttää..
- näin se...
knaapi solmu kirjoitti:
Eikä unohdeta että EOS käyttää ainakin knaapisolmua ;) Itse käytän solmuja lähes päivittäin enkä koe niitä hankaliksi, päin vastoin, olisi aika hankalaa jos solmuja ei voisi käyttää..
Onhan se nyt muutenkin helpompaa, jos on yksi köysi, eikä tuhat erilaista määrämittaista. Eihän joka paikassa ole edes sitä knaapia toiselle päälle, joka sekin vaatii sen knaapisolmun.
knaapi solmu kirjoitti:
Huomasinhan minä tuonkin jutun sieltä. Se on vähän hassu tuo knaapisolmu; olen nähnyt sen kyllä jossain solmuluettelossa (englanninkielisessä) mainitun, mutta en minä kyllä itsekään sitä luontevasti osaisi mainita, jos pitäisi luetella tietämiäni solmujen nimiä. Miten tuon nyt sanoisi, vähän liian yksinkertainen juttu ollakseen oikea solmu.
En kyllä myöskään oikein ymmärrä, miksi jotkut niin paljon solmuja korostavat. Kuten sanoin, ei niille erityisempää tarvetta ole ja haka on hurjan paljon kätevämpi erityisesti silloin, jos on merkitystä sillä, että taatusti saa köyden nopeasti kiinni tai irti.
Päätesolmuistahan minä tämän ketjun innostuin aloittamaan. Näkyy niistäkin kinan aihetta riittäneen enemmän kuin arvasinkaan. Kumman hätäistä ja huolimatonta porukkaa tuntuu olevan, jos köydet pääsevät tuolla tavoin karkailemaan :)Perhepurjehtija kirjoitti:
Huomasinhan minä tuonkin jutun sieltä. Se on vähän hassu tuo knaapisolmu; olen nähnyt sen kyllä jossain solmuluettelossa (englanninkielisessä) mainitun, mutta en minä kyllä itsekään sitä luontevasti osaisi mainita, jos pitäisi luetella tietämiäni solmujen nimiä. Miten tuon nyt sanoisi, vähän liian yksinkertainen juttu ollakseen oikea solmu.
En kyllä myöskään oikein ymmärrä, miksi jotkut niin paljon solmuja korostavat. Kuten sanoin, ei niille erityisempää tarvetta ole ja haka on hurjan paljon kätevämpi erityisesti silloin, jos on merkitystä sillä, että taatusti saa köyden nopeasti kiinni tai irti.
Päätesolmuistahan minä tämän ketjun innostuin aloittamaan. Näkyy niistäkin kinan aihetta riittäneen enemmän kuin arvasinkaan. Kumman hätäistä ja huolimatonta porukkaa tuntuu olevan, jos köydet pääsevät tuolla tavoin karkailemaan :)Täytyypä vielä täydentää: kuulemma sillä solmulla, jolla aina keväisin kiinnitän reiviköydet isopurjeeseen sekä puomiheloihin (ns. pikareivisysteemi) on silläkin joku nimi. En ole vaivautunut selvittämään mikä. Paalusolmu se ei tiettävästi ole, onpahan vaan ratkaisu, jollainen tuli siihen joskus ilman mitään ohjetta tekaistua ja huomasin toimivan. Siinä on joka tapauksessa kohta, jossa solmu toimii ihan hyvin, koska niitä ei kauden aikana tarvitse irrottaa.
- tee paalusolmu
Täytyypä vielä täydentää: kuulemma sillä solmulla, jolla aina keväisin kiinnitän reiviköydet isopurjeeseen sekä puomiheloihin (ns. pikareivisysteemi) on silläkin joku nimi. En ole vaivautunut selvittämään mikä. Paalusolmu se ei tiettävästi ole, onpahan vaan ratkaisu, jollainen tuli siihen joskus ilman mitään ohjetta tekaistua ja huomasin toimivan. Siinä on joka tapauksessa kohta, jossa solmu toimii ihan hyvin, koska niitä ei kauden aikana tarvitse irrottaa.
Jos käyttäisit paalusolmua, ei olisi syksyllä solmun aukaisu ongelma, vaikka sormet olisivat kohmeessa, onnistuu silti.
Jos joskus lukisit onnettomuusraportteja, huomaisit, että aniharvoin on kyse vain yhdestä virheestä tai yhdestä yksittäisestä sattumuksesta. Melkein aina niitä on toisistaan seuraavina useampia ja tapahtumakulut hyvinkin mielikuvituksellisia yhden asian johtaessa toiseen. Sillä tavalla fallitkin katoavat mastoon paljon erikoisemilla tavoilla kuin yhdellä hätäilyllä. Se päätesolmu ei maksa mitään, eikä ole tiellä köyttä koilatessa taikoilia ripustaessa. Sellainen on pelkkää kuvittelua. Ja mihin jatkoseuraamuksiin mastoon karannut köysi voi johtaa, kun Mr. Murphy tulee mukaan peliin...
Js vielä palaa siihen ikiaikaiseen solmu/haka -vääntöön. Pelkkää toistoa sanoa, että yleisesti laitureissa käytettyyn lenkkiin haka napsahtaa kätevästi kiinni. Mutta jo sen irroitus tuulen painaessa sivulta on pelkkä haave. Paljon pelkkää hakaa kätevämpi ratkaisu on solmu TAI haka, tilanteen mukaan. - öööh?
Täytyypä vielä täydentää: kuulemma sillä solmulla, jolla aina keväisin kiinnitän reiviköydet isopurjeeseen sekä puomiheloihin (ns. pikareivisysteemi) on silläkin joku nimi. En ole vaivautunut selvittämään mikä. Paalusolmu se ei tiettävästi ole, onpahan vaan ratkaisu, jollainen tuli siihen joskus ilman mitään ohjetta tekaistua ja huomasin toimivan. Siinä on joka tapauksessa kohta, jossa solmu toimii ihan hyvin, koska niitä ei kauden aikana tarvitse irrottaa.
Miten sulla voi olla reiviköysi solmittuna purjeeseen? Ei sitä ainakaan oppikirjan mukaan purjeeseen kiinnitetä.
öööh? kirjoitti:
Miten sulla voi olla reiviköysi solmittuna purjeeseen? Ei sitä ainakaan oppikirjan mukaan purjeeseen kiinnitetä.
Jaa, ai minkä oppikirjan? ;)
Mitäs hyötyä siitä reiviköydestä on, jos se ei ole purjeessa kiinni? Mitenkäs sellainen irti oleva köysi purjetta reivaa?
Vinoilu sikseen, reivaussysteemeitä on erilaisia. Minulla on ns. pikareivi, jossa reiviköydet kulkevat puomin sisällä ja ovat purjeen sekä etu- että takareunassa kiinni. Edessä (mastolla) niin, että reiviköyden pää on sidottu purjeeseen kiinniommeltuun kiinnitysrenkaaseen, takana köysi nousee puomirissalta ylös, kulkee purjeessa olevan renkaan läpi ja palaa alas puomihelaan, johon se on sidottu kiinni. Ykkös- ja kakkosreiville tietysti kummallekin omalla korkeudellaan olevat renkaat sekä edessä että takana. Ja kummankin reiviköyden pää (kyllä, kolmipäinen köysi :)) tulee sitten istumalaatikkoon köysilukon kautta vinssille kuten nostimetkin. Erittäin kätevä ja turvallinen käyttää etenkin yksin seilatessa, kun ei tarvitse lähteä seikkailemaan kelin kovetessakaan mastolle. Tosin sen verran systeemissä on kitkaa, että kun reivausta käy purkamaan, joutuu usein sekä puomin päässä että mastolla käsin auttamaan köyttä löysälle, isoa ei muuten tahdo saada nousemaan. Mutta se nyt ei ole iso ongelma, voihan sen reivin purkamisen jättää satamaan. Ja tällä systeemillä reivi on aina nopeasti käytettävissä, ei tarvitse kuin löysätä ison nostinta ja kiristää reiviköyttä.- erikoista...
Jaa, ai minkä oppikirjan? ;)
Mitäs hyötyä siitä reiviköydestä on, jos se ei ole purjeessa kiinni? Mitenkäs sellainen irti oleva köysi purjetta reivaa?
Vinoilu sikseen, reivaussysteemeitä on erilaisia. Minulla on ns. pikareivi, jossa reiviköydet kulkevat puomin sisällä ja ovat purjeen sekä etu- että takareunassa kiinni. Edessä (mastolla) niin, että reiviköyden pää on sidottu purjeeseen kiinniommeltuun kiinnitysrenkaaseen, takana köysi nousee puomirissalta ylös, kulkee purjeessa olevan renkaan läpi ja palaa alas puomihelaan, johon se on sidottu kiinni. Ykkös- ja kakkosreiville tietysti kummallekin omalla korkeudellaan olevat renkaat sekä edessä että takana. Ja kummankin reiviköyden pää (kyllä, kolmipäinen köysi :)) tulee sitten istumalaatikkoon köysilukon kautta vinssille kuten nostimetkin. Erittäin kätevä ja turvallinen käyttää etenkin yksin seilatessa, kun ei tarvitse lähteä seikkailemaan kelin kovetessakaan mastolle. Tosin sen verran systeemissä on kitkaa, että kun reivausta käy purkamaan, joutuu usein sekä puomin päässä että mastolla käsin auttamaan köyttä löysälle, isoa ei muuten tahdo saada nousemaan. Mutta se nyt ei ole iso ongelma, voihan sen reivin purkamisen jättää satamaan. Ja tällä systeemillä reivi on aina nopeasti käytettävissä, ei tarvitse kuin löysätä ison nostinta ja kiristää reiviköyttä.Ja kolmella reivillä kuusi reiviköyttä, kahdellakin neljä. Ei se kylläkään kätevältä vaikuta. Mutta omasihan on.
erikoista... kirjoitti:
Ja kolmella reivillä kuusi reiviköyttä, kahdellakin neljä. Ei se kylläkään kätevältä vaikuta. Mutta omasihan on.
Eikä ole. Sitlooraan tulee kaksi köyttä, toinen ykkös- ja toinen kakkosreiville.
- -Mika-
Paalusolmulla se reiviköyden pää on yleensä siihen puomin helaan solmittu. Tai oikeammin nykyään (kun isossa on lentävä alaliesma) se solmitaan puomin ympäri, mutta sen helan läpi, edelleen paalusolmulla. Sen helan tarkoitus on vaan estää reiviköyttä liukumasta puomia pitkin, mutta useimmin se ei kestä reiviköydestä tulevaa vetoa yksinään, siksi puomin ympäri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849