Meillä ei ole hebrealaista jumalaa

KTS (Ei kirj.)

Roomalaiskirje:
3:29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin

Jumala oli olemassa jo ennen hebrealaisia ja on olemassa heidän jälkeensäkin.

Kyllä JÄMPTI on NIIN!

37

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTS (Ei kirj.)

Kuten Paavalikin tuossa todistaa, meillä on IKIaikainen Jumala, joka on KAIKKIEN kansojen Jumala!

HYVÄ!

• Aina Sama.

Jesaja:
        17:6 Se siinä jää jälkikorjuuta, mikä ÖLJYPUUta karistettaessa: pari, kolme marjaa korkealle latvaan, neljä, viisi hedelmäpuun oksiin, sanoo Herra, Israelin Jumala.
        21:10 Maahan puitu kansani, puimatantereella poljettuni! Mitä olen kuullut Herralta Sebaotilta, Israelin Jumalalta, sen minä teille ilmoitan.
        21:17 ja Keedarin urhojen jousiluvun jäännös on oleva vähäinen. Sillä Herra, Israelin Jumala, on puhunut.
        24:15 "Sentähden kunnioittakaa Herraa valon mailla, ja meren saarilla Herran, Israelin Jumalan, nimeä."
        29:23 Sillä kun hän näkee, kun hänen lapsensa näkevät keskellänsä minun kätteni työn, niin he pyhittävät minun nimeni, pitävät pyhänä Jaakobin Pyhän ja peljästyvät Israelin Jumalaa.
        37:16 "Herra Sebaot, Israelin Jumala, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat, sinä yksin olet maan kaikkien valtakuntain Jumala; sinä olet tehnyt taivaan ja maan.
        37:21 Niin Jesaja, Aamoksen poika, lähetti Hiskialle tämän sanan: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Koska sinä olet rukoillut minua avuksi Sanheribia, Assurin kuningasta, vastaan,
        41:17 Kurjat ja köyhät etsivät vettä, eikä sitä ole; heidän kielensä kuivuu janosta. Mutta minä, Herra, kuulen heitä, minä, Israelin Jumala, en heitä hylkää.
        45:3 Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut nimeltä kutsuin, minä, Israelin Jumala.
        45:15 Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja.
        48:1 Kuulkaa tämä, Jaakobin heimo, te, joita kutsutaan Israelin nimellä ja jotka olette lähteneet Juudan lähteestä, jotka vannotte Herran nimeen ja tunnustatte Israelin Jumalan, mutta ette totuudessa ettekä vanhurskaudessa -
        48:2 sillä heitä kutsutaan pyhän kaupungin mukaan ja he pitävät tukenansa Israelin Jumalaa, jonka nimi on Herra Sebaot:
        52:12 Sillä ei teidän tarvitse kiiruusti lähteä, ei paeten kulkea; sillä Herra käy teidän edellänne, Israelin Jumala seuraa suojananne.

Matteuksen evankeliumi:
        15:31 niin että kansa ihmetteli nähdessään mykkäin puhuvan, raajarikkojen olevan terveitä, rampojen kävelevän ja sokeain näkevän; ja he ylistivät Israelin Jumalaa.
        Luukkaan evankeliumi:
        1:68 "Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen

Jesaja:
        48:12 Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä olen kutsunut: Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen.

• Tunnetko historiaa?

"Kuten Paavalikin tuossa todistaa, meillä on IKIaikainen Jumala, joka on KAIKKIEN kansojen Jumala!"

Myös Allah on samanlainen. Juutalaisten Jumala taitaa olla edelleen vain heidän Jumalansa?

Tietääkö joku, milloin Raamatussakin olevasta Jumalasta eli Jahvesta tehtiin ainoa Jumala? Israelilaisillahan oli pitkään muitakin jumalia.

• KTS (ei kirj.)

Täällä liikkuu palstaterroristi, joka pyrkii sotkemaan ketjujen aiheita ja viemään ne harhaan.

• Rapanhapakko

Jumalista otapa harkittavaksi
      Käännöksestä on monta versiota, mutta nykyraamatussa näin:

5. Moos.32:8-10 "Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa. Hän löysi sen autiosta maasta, karulta seudulta, joka huusi tyhjyyttään. Hän otti sen hoiviinsa ja huolehti siitä, hän varjeli sitä kuin silmäteräänsä."

Ylijumala El Elyon siis jakoi kansat ja antoi joka kansalle oman alajumalan. Alajumala Jahven (YHWH:n) eli Adonain (Herran) koska Jahven nimeä ei uskallettu lausua, osuus oli Israel ja vain Israel. En ole juutalainen, joten Jahve ei ole minun jumalani. Viikingeistä ja Gorm Vanhasta kun äitini kautta polveudun, Thor taitaisi olla :D

• oikea käännös

VIIDES MOOSEKSEN KIRJA 32

6. Niinkö sinä maksat Herralle, sinä houkka ja tyhmä kansa?

Eikö hän ole sinun isäsi, joka sinut loi? Hän sinut teki ja valmisti.

7. Muistele muinaisia päiviä, ajattele menneiden sukupolvien vuosia. Kysy isältäsi, niin hän sen sinulle ilmoittaa, vanhimmiltasi, niin he sen sinulle sanovat.

8. Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän

määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.

9. Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa.

10. Erämaasta hän löysi hänet, autiosta, ulvovasta korvesta; hän otti hänet suojaansa ja hoitoonsa, varjeli häntä kuin silmäteräänsä.

• KTS (ei kirj.)

Summa Summarum.

Meillä ei ole hebralaista jumalaa mutta kaikilla kansoilla, myös hebrealaisilla on yhteinen Kansojen Jumala.

Heimojumalien aika on ohi:

Gal
      4:8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.

• Sofffii

Tätähän minäki tuossa alempana yritän selittää.

• selitykses jäi
        Sofffii kirjoitti:

Tätähän minäki tuossa alempana yritän selittää.

niin huomattu, aina yrittää, muttei siitä mitteen tuu.

• Kreikan osaajalle

Onko sua koskaan mietityttänyt, kun Jeesus sanoo palatessaankin olevansa juutalainen ts hebrealainen ja Daavidin suvusta se kirkas aamutähti. Näin hän haastaa Ilm. 22:16. Varoitti vielä 22:18 ottamatta mitään pois ilmoituksestaan.

Jossain sä kirjoitit, että kreikassa prepositio 'ek' merkinnee 'ulos, pois'. Viittasit Jeesuksen sanaan "pelastus on juutalaisista" (siis käännösehdotuksesi mukaan ulos, pois juutalaisista - tuotti tuo hilpeyttä muissakin kuin mussa). Lisää hilpeyttä tuotti se, että joku tiesi sun kertoneen, että luet joka päivä kreikkalaisia alkutekstejä.

• KTS (Ei kirj.)

Tämä EK tuossa asiayhteydessä on jo edesmenneen, SUURESTI arvostamani fundamentalisti Kyösti Malmirakeen huomautus ja ihan linjassa peruskauran kans.

Kattokaas ny juupelit kun tää menee näin.

Ainahan urheilussakin jostain seuratasolta ponnistetaan mutta kun päästään maailmanmestaruussarjaan kuten Jeesus, niin silloin jää IiEfKoot, Saimaan pallot, Galilean Kalastajat ja Juudean Juoksupojat historiaan.

Niinsevaanmenee...

• Soffiina, lahjavanh.

Onhan Jumala alunperin ollut Nimetty "Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala", sekä "Herra, heprealaisten Jumala".

Mutta totta on, että Hän On myöskin koko maailmankaikkeuden Luoja, kaikkien meidän Isämme, niin juutalaisten kuin pakanoidenkin.

Koska juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen, annettiin Hänet pakanoille Vapahtajaksi, kuitenkin Hän On aina ollut myös kaikkien ihmisten Vapahtaja. Jeesuksesta syntyi pakanain kautta kristinusko, Jumalan säätämyksen mukaan. Ei niin täydellinen kristinusko, ettei kukaan kerskaisi.

Helluntailaiset meitä kristittyjä kyllä halveksivat, sillä emme edusta heidän oman uskontonsa täydellisyys-oppeja ja meistä löytyy jatkuvasti moitittavaa. He eivät tunne tätä salaisuutta: "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman."

Herra, heprealaisten Jumala tuli Jeesuksessa Kristuksessa koko maailman Vapahtajaksi, eli uskon kautta, Jumalan tuomiosta Vapauttajaksi, Sovittajaksi, Lahjavanhurskauttajaksi. Hän kantoi meidän syntimme ja lahjoitti meille, jumalattomille, oman, pyhän vanhurskautensa.

Hän ei siis enää ole yksin "Herra, heprealaisten Jumala", vaan Jeesuksessa "Herra, meidän Jumalamme". Tässä ei ole enää erotusta juutalaisella eikä pakanalla.

Pyhä Paavalikin opetti, että juutalaisten lankeemuksen kautta, tuli Kristus koko maailman Vapahtajaksi, eli Messiaaksi.
      .

• nikojt_eikirj

Jeesus on hebrealaisen miehen muotoon tullut ja siinä, kirkastettuna ikuisesti on oleva!

Uuden Jerusalemin portin pielissä on ikuisesti lukeva 12 juutalaisen heimon nimet ja Jumalaa on ikuisesti kutsuttava Abrahamin, Isakin ja Jaakobin Jumalaksi. Kolmen hebrealaisen miehen mukaan.

• KTS (Ei kirj.)

VÄÄRIN TAAS!

Kolossalaiskirje:
        3:11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.

• KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

VÄÄRIN TAAS!

Kolossalaiskirje:
        3:11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.

Kerrotko tarkalleen mikä viestissäni oli väärin?

"Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.' Se on oleva minun nimeni ikuisesti, ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen. "

"Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet."

"Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista."
        "Siionista on tuleva pelastaja"

Voi kuinka hankala onkaan käydä heidän kerran kirkkaudessa Jerusalemin portin pielien lomasta sisälle Herran kaupunkiin, Hänen kaupunkiin kenen nimenä on kutsuttava kolmen juutalaisen miehen mukaan, käydä juutalaisten sukukuntien nimien lomasta ....heidän jotka halveksivat Hänen valittuaan kansaansa... Sen Herra itse tietää....

Joka on Herran oma, siunaa heitä jotka Herra on sydämellensä laskenut;

"Senjälkeen hänen isänsä Iisak sanoi hänelle: "Tule tänne ja suutele minua, poikani".
        Hän astui hänen luokseen ja suuteli häntä. Niin Iisak tunsi hänen vaatteidensa hajun ja siunasi hänet, sanoen: "Katso, minun poikani tuoksu on kuin kedon tuoksu, jonka Herra on siunannut.
        Jumala antakoon sinulle taivaan kastetta ja maan lihavuutta, jyviä ja viiniä yllin kyllin.
        Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa."

• tussarisi piiloon

No, koetahan kts. etsiä Jumalan nimeä, niin hebrealaisten keskuudesta sen nimen löydät.

Ainut kansa, joka on Aabrahamin ja Iisakin, sekä Jaakobin Jumalana meillä tiedossa.

Ettei se ähä, äh. ählämin terrorismi oikein tähän sovi.

• KTS (Ei kirj.)

Kuten Leo Meller ja Pasi Turunenkin ovat todenneet, me kristityt tunnemme Jumalan Isänä emmekä Jehovana tai muuna outona kirjainyhdistelmänä.

HYVÄ!

• Soffiliina
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

Kuten Leo Meller ja Pasi Turunenkin ovat todenneet, me kristityt tunnemme Jumalan Isänä emmekä Jehovana tai muuna outona kirjainyhdistelmänä.

HYVÄ!

Hyvä, Hyvä!

• to..
        Soffiliina kirjoitti:

Hyvä, Hyvä!

"Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala" on tietenkin heprealaisten jumala , näin ollen kun kristityillä on jumalana joku "Isä" eikä "oudon kirjainyhdistelmän omistaja" JHWH, näillä kahdella uskonnolla on eri jumala .

Miksi lässyttää päivän selvästä asiasta tai tuputtaa Jeesusta messiaana, messiaanhan lähettää juuri kirjainyhdistelmän JHWH omistaja , ei mikään " Isä jumala". Messias ei myöskään tule pelastamaan ei-juutalaisia mistään, vaan juutalaiset ei-juutalaisilta. Ehkä "Isä" pelastaa teidät jos joudutte hätään? Ainahan voi ainakin pyytää.

• KTS (Ei kirj.)
        to.. kirjoitti:

"Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala" on tietenkin heprealaisten jumala , näin ollen kun kristityillä on jumalana joku "Isä" eikä "oudon kirjainyhdistelmän omistaja" JHWH, näillä kahdella uskonnolla on eri jumala .

Miksi lässyttää päivän selvästä asiasta tai tuputtaa Jeesusta messiaana, messiaanhan lähettää juuri kirjainyhdistelmän JHWH omistaja , ei mikään " Isä jumala". Messias ei myöskään tule pelastamaan ei-juutalaisia mistään, vaan juutalaiset ei-juutalaisilta. Ehkä "Isä" pelastaa teidät jos joudutte hätään? Ainahan voi ainakin pyytää.

Raamatuntulkintasi ontuu pahasti. Jopa Vanhassa Testamentissa luvataan tasa-arvoisesti hyvää kaikille kansoille, koska kaikki ovat Jumalan luomia.

• to..

Raamatuntulkintasi ontuu pahasti. Jopa Vanhassa Testamentissa luvataan tasa-arvoisesti hyvää kaikille kansoille, koska kaikki ovat Jumalan luomia.

VT:ssä luvataan hyvää kaikille, paitsi ei Israelin kansan tai oudon kirjainyhdistelmän vihollisille, tosin hekin voivat tehdä parannuksen ja päästä siten yleisestä hyvästä osallisiksi.

Messias tuo rauhan ja turvallisuuden Israelin kansalle sen omassa maassa, mutta sivutuotteena on rauha yleensäkin, miekat taotaan auroiksi .Temppeli toimii ( se jota ei ikinä ollut), juutalaisia eivät muut käännytä, vaan muut tulevat oppimaan tietoa juutalaisilta Jerusalemiin. Tämän profeetat lupaavat. Mitä kristinuskon "isä" lupaa, se on minulta hiukan hakusessa, hän kuin ei puhu VT:ssä eikä heprealaista jumalaa enää ole päästetty UT:n puolelle, näin ollen heprealaisen Raamatun lanseeraama ajatus messiaastakin jää sovinnolla vain juutalaiselle tontille, tulee tai on tulematta .

• krisu.
        to.. kirjoitti:

"Isä" on pelastanut minut monetkin kerrat.

Nimellä Isä, tarkoitetaan tietenkin Jumalan olemusta kaikkien luotujen Isänä ja varsinkin Hänestä Hengessä syntyneiden.

Jumala on juutalaisilla ja kristityillä sama. kristityillä vain on laajempi käsitys Hänestä, kuin juutalaisilla.

Tuosta Jeesuksen käyttämästä "Isä"-nimityksestä Jeesuksen aikaiset fariseuksetkin suuttuivat silmittömästi.

Jumala voi olla meillä sama, mutta eri Henki.

• to..
        krisu. kirjoitti:

"Isä" on pelastanut minut monetkin kerrat.

Nimellä Isä, tarkoitetaan tietenkin Jumalan olemusta kaikkien luotujen Isänä ja varsinkin Hänestä Hengessä syntyneiden.

Jumala on juutalaisilla ja kristityillä sama. kristityillä vain on laajempi käsitys Hänestä, kuin juutalaisilla.

Tuosta Jeesuksen käyttämästä "Isä"-nimityksestä Jeesuksen aikaiset fariseuksetkin suuttuivat silmittömästi.

Jumala voi olla meillä sama, mutta eri Henki.

Itse asiassa JHWH:ea nimitetään isäksi VT:ssäkin, joten tuskin fariseukset suuttuivat.
        Outo kirjainyhdistelmä KTS oli se joka ei oikein tiedä noita juttuja.

• EGOO EIMI=Jeshua

Vaan siinä olet oikeassa että teillä ei ole hebrealaista Jumalaa. Jumalan olemassaolon tietäminen ei riitä siihen että luotu pelastuu synnin tuomiosta. Raamatun Luoja JHVH on Herra Israelin Jumala, eikä teillä ole Raamatun Jumalaa, vaan taitaapi olla arjalaisten kristus teillä jumalienpalvelusmenoissanne:

"Vastaavasti me arjalaiset ollaan tietyssä kehitysasteessa. Meillähän ei ole mitään sukulaisuutta Aatamiin ja Eevaan. Meidät on luotu Atlantis-mantereelle, josta me ollaan jouduttu tänne. Jehova taas loi juutalaisen rodun. Kiinalaiset ja japanilaiset ja muut vinosilmät on puolestaan tulleet toiselta planeetalta. Sellaiselta planeetalta, joka oli maan ja Marsin välissä, joka räjähti ja josta on enää jäljellä vain asteroidivyöhyke."
      http://fi.wikiquote.org/wiki/Pekka_Siitoin

http://finto.fi/yso/fi/page/p26341

• KTS (Ei kirj.)

Eiköhän nää Pekka Siitoimen perilliset löydy pikemminkin sieltä Suomen Sisusta ja persujen änkyräsiivestä...

• Sooffiina

Eiköhän nää Pekka Siitoimen perilliset löydy pikemminkin sieltä Suomen Sisusta ja persujen änkyräsiivestä...

Valitettavasti ne änkyräpersut ovat monesti hellareita.

• Sana on Jumala

Mutta, KTS. Kuinkas luet "kirjoitukset" Jeesuksen ja Apostolien raamatun?

Heprean kielellä, se on Jumalan kieli. Sinulla ei ole Jumalaa, ellei ole hebrealaista tekstiä.

Mutta, siksihän meillä on väärä käsitys Adonaista, Jeshuasta jne. koska meitil on käännös luterilainen jumala, jopa savolaisittain käännetty.
      Siksi kuulija on vastuussa, mitä kuuntelee.

Pidän heprealaisesta Jumalasta, koska siksi minulla on Jumala, jolla on hebrean kieli.

• Soffiina

Höpöhöpö. Jumalalla on hallinnassaan tuhannet kielet, niin ihmisten, kuin enkelien.

• näin se vaan on
        Soffiina kirjoitti:

Höpöhöpö. Jumalalla on hallinnassaan tuhannet kielet, niin ihmisten, kuin enkelien.

Näkyy, että et ymmärrä asiasta pätkääkään ja siksi raamatun kieli ei avaudu tarkoitussanomaltaan sinulle ollenkaan, eli annetaanhan sohviinan vain ajan saatossa avaavan ymmärrystä tuohon kieleen, sen merkkeihin ja sanomaan.

Se on erittäin syvä ja tarkoitushakuinen kieli. Sen sanojen ja numeroiden sanoma on kuin kaivautuisi DNA-n sisällön tutkimisessa elämän alkutekijöihin.

Mutta, ymmärrän, savolaisten on vaikea ymmärtää seemiläistä ajatuskantaakaan.
        Aivankuin savolaisvitsit veisi mustaan afrikkaan, niin ovat pihalla kuin ; ) - lumiukot.

• KTS (Ei kirj.)
        näin se vaan on kirjoitti:

Näkyy, että et ymmärrä asiasta pätkääkään ja siksi raamatun kieli ei avaudu tarkoitussanomaltaan sinulle ollenkaan, eli annetaanhan sohviinan vain ajan saatossa avaavan ymmärrystä tuohon kieleen, sen merkkeihin ja sanomaan.

Se on erittäin syvä ja tarkoitushakuinen kieli. Sen sanojen ja numeroiden sanoma on kuin kaivautuisi DNA-n sisällön tutkimisessa elämän alkutekijöihin.

Aivankuin savolaisvitsit veisi mustaan afrikkaan, niin ovat pihalla kuin ; ) - lumiukot.

Sohviina on oikees täs.

Jumalan tunteminen ei ole kiinni kieliopista vaan JEESUKSESTA!

Rabbienkin joukossa on jos jonkinlaista hebrean kielen sananikkaria jotka eivät tunne eivätkä haluakaan tuntea Jeesusta.

• to..

Sohviina on oikees täs.

Jumalan tunteminen ei ole kiinni kieliopista vaan JEESUKSESTA!

Rabbienkin joukossa on jos jonkinlaista hebrean kielen sananikkaria jotka eivät tunne eivätkä haluakaan tuntea Jeesusta.

"Rabbienkin joukossa on jos jonkinlaista hebrean kielen sananikkaria jotka eivät tunne eivätkä haluakaan tuntea Jeesusta. "
        Miksi pitäisi kun oudon kirjainyhdistelmän lupaama messias ei ole vielä tullut? Eivät profeetat luvanneet yleismaailmallista pelastusta kohdennettuja tapahtumia:
        "Aikojen lopussa on JHWH:n temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.
        3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista JHWH:n sana".
        4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan "

• Soffiina
        näin se vaan on kirjoitti:

Mä ymmärrän asiasta varmasti enemmän kuin sinä.

Heprea ei ole Jumalan kieli, mutta Hän ilmoitti Itsensä ensin Aabrahamille, joka muuten oli arabi.

"Israelilaisuus" syntyi vasta Jaakobista. Enkelipainin jälkeen hänelle sanottiin: "sinä olet Israel". Juutalaisuus syntyi hänen pojastaan Juudasta.

Mikään ihmiskieli ei ole pyhä, ei myöskään heprea, mutta Jumalan sana joka tuli heprealaisten kirjoitusten kautta, on pyhä. Hepreankieli ei ole pyhä, Jumalan sana on pyhä.

Jeesuksen äidinkieli oli aramea, ei heprea.
        .

• Laajenna tietouttasi
        Soffiina kirjoitti:

Heprea ei ole Jumalan kieli, mutta Hän ilmoitti Itsensä ensin Aabrahamille, joka muuten oli arabi.

"Israelilaisuus" syntyi vasta Jaakobista. Enkelipainin jälkeen hänelle sanottiin: "sinä olet Israel". Juutalaisuus syntyi hänen pojastaan Juudasta.

Mikään ihmiskieli ei ole pyhä, ei myöskään heprea, mutta Jumalan sana joka tuli heprealaisten kirjoitusten kautta, on pyhä. Hepreankieli ei ole pyhä, Jumalan sana on pyhä.

.

Nykytietämyksen mukaan Aabrahamia ei koskaan ollutkaan. Hän on vain fiktiota, aivan kuten Mooseskin. He ovat vähän kuin Väinämöinen: omalle kansalleen tärkeitä hahmoja, vaikka ovatkin fiktiota.

Sivistynyt ihminen ei lue vain israelin kansan mytologiaa, vaan tutustuu muuhunkin kirjallisuuteen samalta aikakaudelta. Vasta sitten Vanhan testamentinkin kertomukset saavat ympärilleen maailman ja ajan, jolloin ne on kirjoitettu.

• to..
        Soffiina kirjoitti:

.

Tuossa jo joku valistaa ettei Abrahamia historian hahmona ole ollut , VT.n hahmona hänet esitellään heprealaisena, ei arabina: "Muuan pakoon päässyt tuli kertomaan tästä heprealaiselle Abramille..." . Jos Abraham olisi ollut Mesopotamian alueelta kuten tarina kertoo, ei hän olisi ollut arabi , ei arabeja asunut "Kaldean Urin " alueella kuin vasta paljon myöhemmin.
        Nykyistä asutuskarttaa ei pidä katsoa jos puhuu tapauksista jotka historiassa sijoittuisivat aikaan toiselle vuosituhannelle e.Kr.

• mistä tulee??

Mitäs muuten juutalainen sana, perimmältään tarkoittaisi??

• Sana "hebrealainen" on vanhahtavaa suomenkieltää. Nykyään sanotaan "heprealainen".

• Niin jos jotain on luotu jonkun toimesta täytyy Luojan ensin itse olla olemassa. Sähän oot terävä

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      618
      2561
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      416
      2033
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1960
    4. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1556
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      67
      1489
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1488
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      124
      1243
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      1050
    9. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      18
      1002
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      978
    Aihe