Kihomadot

5+19

Hei, olen 14 vuotias tyttö ja huomasin eilen yöllä itselläni kihomatoja. Olen kertonut vanhemmilleni madoista ja tänään isä käy hakemassa lääkkeet kaikille apteekista.

Mielen päällä on vaan ollut kun oon lukenu kaikenmaailma juttuja missä ihmiset valittaa miten kihomatoja ei meinaa millään saada pois?? Onko kihomatojen pois saaminen vaikeampaa perheissä missä on pieniä lapsia? Ja onko helpompaa taas perheessä missä on 14 vuotias tyttö ja vanhemmat? Entä miten lääkkeet on toimineet jos on kokemusta.

Tiedän että siivota täytyy ahkerasti (petivaatteet, pyyhkeet, vaatteet yms) ja kynnet pidettävä lyhyinä ettei munia mene niiden alle ja ne ei päädy sitten suuhun. Miten kauan munat pysyvät "elossa" (jos niin voi sanoa :-D) asunnossa?

Entä koulussa? Miten kannattaa toimia? Käsien pesu ainakin ennen ruokailua. Kaikki pienimmätkin vinkit otetaan vastaan!:-) Nopeasti kun madoista haluais eroon......

6

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi11

      En tiedä, että ootko jo saanu madot pois, mutta itsellänikin on kokemusta näistä.. Mulle iski ainakin heti aivan hirveä paniikki, yksi syy että olen 17 ja oon lukenut että tätä on usein vain pienillä lapsilla.. Ensin tuntui tosi ällöttävältä, enkä juurikaan kertonut asiasta muille paitsi perheelle tottakai. Siivottiin kämppä ja söin lääkket mutta ei ne siinä parissa viikossa menneet.. Söin uudestaan enkä uskaltanut oikein käydä missään enkä syödä mitään.. Tämähän on tottakai omaa ylireaktiotani ja sitten kun oli mennyt about kuukausi niin huomasinkin että matoja ei enään oo :) Ja se tuntui tosi pahalta lukea noita kauhujuttuja miten kukaan ei ole meinannut saada matoja pois, mutta tosiasiahan on vaan että älä laita niitä käsiä suuhun ja kynnet vaan lyhyinä kokoajan ja käsien pesuja suht usein (aina ennen kuin syöt jotain)

    • ...

      Minusta tuntuu tosi oudolta, että ihmiset ei pääse mukaa eroon kihomadoista, kun tietää, että ne madon munat täytyy saada anuksesta suuhun. Miettikääpä sitä.

    • nolis

      Ite täytän just neljätoista ja tän yöllä huomasin, en ymmärrä mistä nää saanu ja koko asia ällöttää ihan saatanasti ees ajatella. Kiusallisinta elämässäni tulee myös tästä vanhemmileni kertoa jos ees kerron mielummin kyll tästä ny vaikka maan alle painautuis ja mua vaan yököttää et oisko mitään keinoo vaikka ite se lääke jostai hommata ja kaikessa hiljaisuudessa hankkiutua eroon? Olkaa kilttejä ja vastatkaa jos kukaa enää täs keskustelus ees käy:,(

    • kangsr

      Olen itse myös epäillyt kihomatotartuntaa.. Ovatko madot niin ohuita, että ne voi sekoittaa pölyyn ym. pieneen karvaan? Vai onko kihomadot selkeästi tunnistettavia? Itse luulen näheeni hiustakin ohuempia, noin sentin pituisia matoja, jotka kiemurtelevat. Ovatko kihomatoja vai jotain muita?

      • Anonyymi

        kihomato muna on yhtä pieni ku solu ihmisessä eli eka mato aste ku siittiö kokoa jonka jälkeen mato kasvaa 7 päivässä optimaalisissa olosuhteissa 4centin ja 5millin paksuiseksi (yleensä paljon pienemmäksi) ja jos oikein hyvät ja suotuisat oltavat niin kihomato kasvaa 2 kuukaudessa 1centin paksuiseksi ja 40centtiä pitkäksi ...

        koosta riippumatta kihomato munii tasan 7 päivän ikäisenä .



        Parasiittologi Professuuri Hemmo virtanen aiheesta .


    • Anonyymi

      *Ainaki joissain päin Africcaa havaittu paikallisten Mato kantojen olevan 100% immuuneja Pyrviinille ja Madot selviänneet pyrviinistä täysin elossa myös täysi kasvuiset Madot ja Pikku Kihikset .

      Tein iteki testin luonnosta poimitulla Kihokilla koko 4cm. väri läpinäkyvä valkoinen ja dippasin sen 2 pyrviini tabua punasta liotettuna 1 desiin vettä ja se oli elossa vielä 2 viikon päästä kiermullerlen kunnes annoin veden haihtua kokonaan pois ...

      ''Eli tilanne Suomessa sama ku Afrikassa :( .

      Kihomato muna kestää 99oC ja lämpöä pitää olla 100oC celsiusta vähiontään 5 minuuttia jotta munat tuhoutuvat 100% .

      Kaikki eivät myöskään tunne kutinaa sillä kiho mato lajeja on eri laisia , toiset liikkuvat erilailla ku toiset .

      Vaikka kaikki Madot kuolisivat 1 ainut muna riittää vaikka raaassa tai huonosti huuhdellussa salaatista tai kosket ruokaa kinkku leikkele juusto pakkausta kaupassa peset kädet ja avaat pakkauksen , muna siirtyy siitä pakkauksen muovi suoja kuoresta voileipään sormien mukana pinnalta ja siitä se taas alkaa...

      Tai joku muu saastunu (Madonmunia) pinta mihin koskee ja päätyy kurkusta alas riittää .

      Myös julkiset paikat ja ulkona niitä on esim. mullassa ihan kihisee niitä normaalisti .

      *Muute kannattaa ottaa huomioon maksa arvot sillä Madot ovat hyvin kestäviä , kestävämpiä kuin ihminen , mutta pienempi kokoisia , joten MatoLääkkeet voivat aiheuttaa maksa vaurioita sillä se myrkky määrä mikä madon tuhoamiseen tarvitaan riittää jo 20x kertasena (yliannostus) tappamaan ihmisen tai ainakin vaurioittamaan pysyvästi maksaa sillä maksa sen MatoToxsiinin (MatoLääke) ruumiista poistaakin .

      *Myös pienemmät määrät MatoLääkettä kuormittavat ja lievästi vaurioittavat maksaa .


      Parasiittologi Professuuri Hemmo virtanen aiheesta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe