Teillä kokemuksia venlafaxin

epäilevä

masennuslääkkeestä?

110

27455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venlaflaksi

      paskaahan se on.....

    • jihugyf

      monta ketjua jo aiheesta ,75 mg päivässä menee.

    • myrkky

      Siis Efexor.Pahin masennuslääke Zoloftin ohella.Minulla aiheutti aivan järjettömän unettomuuden.Vaikka lopetin aineen käytön,niin unettomuus jämähti päälle.Jos aiot kuitenkin aloittaa lääkityksen,varaa paljon wc-paperia.Sekoittaa pään ohessa myös vatsan.

    • wfqwwwf

      Mulla tuli aivan järkyttävät painajaiset ja lopetin siihen kys. lääkkeen.

    • tgrgrg

      Todella paljon sain sivuoireita ja lopetus oli melkoisen tuskallista.
      Ilmeisesti joku saanut apuakin kyseisestä lääkkeestä mutta itse en suosittelisi koskemaan kyseisiin lääkkeisiin.

    • epäilevä aloittaja

      Kiitos vastauksistanne. Minulla on ollut masennuslääkkeistä aikaisemmin huonoja kokemuksia ja tämä uusikin lääke epäilytti kun katseli haittavaikutusten listan yleisimpiä oireita... Minulla lievä masennus joten en välttämättä tarvitse masennuslääkettä ja mietinkin että sekoittaako ko. lääke vain turhaan päätä enemmän kuin mikä tilanne olisi ilman lääkettä. Vastaukset näyttää siltä mitä itsekin aavistelin aikaisempien lääkekokeilujeni ja ko. lääke selosteen haittavaikutuslistan perusteella ja alan kallistuun kannalle etten aloita lääkettä kun masennukseni lievää.

      • 17+1

        "Minulla lievä masennus joten en välttämättä tarvitse masennuslääkettä ja mietinkin että sekoittaako ko. lääke vain turhaan päätä enemmän kuin mikä tilanne olisi ilman lääkettä."

        Kyllä sekoittaa. Huomaathan, että on edes niin sanotussa "vakavassa masennuksessa" mielialalääkkeiden käyttö ei ole suositeltavaa pahojen haittavaikutusten ja pysyvien vammojen riskien vuoksi.


      • Anonyymi
        17+1 kirjoitti:

        "Minulla lievä masennus joten en välttämättä tarvitse masennuslääkettä ja mietinkin että sekoittaako ko. lääke vain turhaan päätä enemmän kuin mikä tilanne olisi ilman lääkettä."

        Kyllä sekoittaa. Huomaathan, että on edes niin sanotussa "vakavassa masennuksessa" mielialalääkkeiden käyttö ei ole suositeltavaa pahojen haittavaikutusten ja pysyvien vammojen riskien vuoksi.

        Voi vittu mitä paskaa, sanotko noin syöpäpotilaalle että älä syö niit lääkkeitä pistää vaa paskaks🤦🏻‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vittu mitä paskaa, sanotko noin syöpäpotilaalle että älä syö niit lääkkeitä pistää vaa paskaks🤦🏻‍♀️

        Syöpä on fyysinen sairaus, masennus ei ole fyysinen sairaus.Koska masennuksen taustalla ei ole mikään elimellinen vika, masennuslääkkeet eivät korjaa mitään.Masennuslääkkeet voikin rinnastaa huumeisiin, joillekin tulee niistä hyvä olo, mutta mitään sairautta ne eivät paranna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöpä on fyysinen sairaus, masennus ei ole fyysinen sairaus.Koska masennuksen taustalla ei ole mikään elimellinen vika, masennuslääkkeet eivät korjaa mitään.Masennuslääkkeet voikin rinnastaa huumeisiin, joillekin tulee niistä hyvä olo, mutta mitään sairautta ne eivät paranna.

        tällä hetkellä hyväksytyin teoria masennuksen syyksi on serotoniinin puute, ssri ja snri estää serotoniinin takaisinottoa) = elimistössä enemmän serotoniinia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöpä on fyysinen sairaus, masennus ei ole fyysinen sairaus.Koska masennuksen taustalla ei ole mikään elimellinen vika, masennuslääkkeet eivät korjaa mitään.Masennuslääkkeet voikin rinnastaa huumeisiin, joillekin tulee niistä hyvä olo, mutta mitään sairautta ne eivät paranna.

        Höpöhöpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kerrohan, Höpöhöpö, miten elävältä ihmiseltä on aivoista objektiivisesti todennettavissa väitetty kemiallinen epätasapainotila? Siis se, jonka väitetään masennusta, ahdistusta ym. aiheuttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tällä hetkellä hyväksytyin teoria masennuksen syyksi on serotoniinin puute, ssri ja snri estää serotoniinin takaisinottoa) = elimistössä enemmän serotoniinia

        "Koko järjestelmä on hajalla. Me annamme lääketeollisuuden tehdä omat kliiniset kokeensa, mikä on todella kummallista. Enhän minäkään voi mennä katsastukseen ilman autoa, mukanani vain itse tekemäni paperit todisteena auton ajokunnosta. Ja kuvitellaanpa, että olisin huijannut papereissani ja itse katsastamassani autossa olisi huonot jarrut, saattaisin silloin tappaa yhden tai kaksi ihmistä, mutta kun lääketeollisuus huijaa tutkimustuloksissaan, se saattaa tappaa 20 000 – 50 000 ihmistä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Koko järjestelmä on hajalla. Me annamme lääketeollisuuden tehdä omat kliiniset kokeensa, mikä on todella kummallista. Enhän minäkään voi mennä katsastukseen ilman autoa, mukanani vain itse tekemäni paperit todisteena auton ajokunnosta. Ja kuvitellaanpa, että olisin huijannut papereissani ja itse katsastamassani autossa olisi huonot jarrut, saattaisin silloin tappaa yhden tai kaksi ihmistä, mutta kun lääketeollisuus huijaa tutkimustuloksissaan, se saattaa tappaa 20 000 – 50 000 ihmistä."

        Samoin kuin terapeutit arvioivat terapian onnistumista omien kriteeriensä valossa, kuntoutuslaitokset samoin. Kela saattaa pyytää kelan kuntoutuksen arvioinnin potilailta, mutta niin monta kelan lappua ja hakemusta kuntoutuksessa täyttäneen tiedän, että sulle syötetään kuntoutuksessa sanat, mitä mihinkin kohtaan tulee kirjoittaa ja mikä kohta erityisesti on tärkeää ja mitä pitää painottaa. Välillä näitä täytetään yhdessä sen kuntoutusohjaaja kanssa tai sitten niissä on tiukka aikaraja, minkä aikana ne on täytettävä. Ja jos et siinä hälyssä pysty täyttämään, niin sua painostetaan siihen, kuten kävi edellisessä kuntoutuslaitoksessa.


    • dvfgs<vg

      Mulla 75 mg toimii ilman sivuoireita , unettomuutta tai painajaisia. Olen jo vuoden sen annkosen päivittäin ottanut.

    • Hyvä kokemus.

      Mulla oli korkeimmillaan 225mg lääkitys. Tuo vei yöunet. Laskettiin 150mg. Unet palasi.
      Auttoi asiaani tosi hyvin. Sai minun oman itseni palaamaan takaisin nopeammin sairauden syövereistä. Lääkkeiden kanssa olin ehkä hitusen sosiaalisempi kuin yleensä. Lopetin 4 kuukauden käytön jälkeen. Taisin nähdä muutaman oudon painajaisen 225mg aikana. En katso mitään mieltä järkyttäviä kauhujuttuja, joten mieleni ei voi muodostaa kovin kamalia painajaisia jos haluaisikin, sillä en ole sitä ruokkinut sillä tiedolla.

      Lääkkeet ovat yksilöllisiä. Kaikki ei sovi kaikille. Sinun tulee vain löytää itsellesi sopiva lääke.
      Muista että huono kokemus kerrotaan 10 ihmiselle ja hyvä 1. Saat hieman osviittaa millä tavalla lukea näitä negatiivisia palautteita. Niistä toitotetaan aina enemmän.

    • toimii....

      75mg/päivä. Parantaa fiilistä. En ole huomannut mitään sivuoireita.

      • epäilevä aloittaja

        millaiset oli ko. lääkkeen aloitusoireet?

        SSRI-lääkkeistä olen siirtymässä ko. lääkkeeseen ja SSRI-lääkkeiden aloitusoireiden aikana olin voimakkaasti sekava, todella ahdistunut, itsemurha altis, (mitä en ennen lääkkeen aloitusta ollut) paniikkikohtauksia sain useita päivässä, ruoka ei maistunut ja oksentelin ruuan näkemisestä...

        eniten pelkään ahdistuksen, sekavuuden ja itsemurha ajattelun paluuta lääkkeen aloitus vaiheessa. SSRI-lääkkeiden aloitusvaiheessa sekavuuus meni niin pahaksi että tapahtu itsemurhayritys koska en ollut tarpeeksi lääkärin hyvässä seurannassa sen aikaa kun nähtiin miten lääke soveltuu.


      • käykö flaksi ?
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        millaiset oli ko. lääkkeen aloitusoireet?

        SSRI-lääkkeistä olen siirtymässä ko. lääkkeeseen ja SSRI-lääkkeiden aloitusoireiden aikana olin voimakkaasti sekava, todella ahdistunut, itsemurha altis, (mitä en ennen lääkkeen aloitusta ollut) paniikkikohtauksia sain useita päivässä, ruoka ei maistunut ja oksentelin ruuan näkemisestä...

        eniten pelkään ahdistuksen, sekavuuden ja itsemurha ajattelun paluuta lääkkeen aloitus vaiheessa. SSRI-lääkkeiden aloitusvaiheessa sekavuuus meni niin pahaksi että tapahtu itsemurhayritys koska en ollut tarpeeksi lääkärin hyvässä seurannassa sen aikaa kun nähtiin miten lääke soveltuu.

        Aiot siis kokeilla venlaflaksiasi? Miksi et jättäisi hermomyrkyt narkkareille ja hankkisi tilalle oikeita ratkaisuja esimerkiksi terapian kautta.


      • epäilevä aloittaja
        käykö flaksi ? kirjoitti:

        Aiot siis kokeilla venlaflaksiasi? Miksi et jättäisi hermomyrkyt narkkareille ja hankkisi tilalle oikeita ratkaisuja esimerkiksi terapian kautta.

        En tiedä. aloitus pelottaa ja mietin vielä samalla kun luen näitä mielipiteitänne. Lääkitys ei välttämätön mutta estäisi lääkärin mukaan masennukseni pahenemisen ja estäisi masennuksen toistumista.


      • ei käy flaksi
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        En tiedä. aloitus pelottaa ja mietin vielä samalla kun luen näitä mielipiteitänne. Lääkitys ei välttämätön mutta estäisi lääkärin mukaan masennukseni pahenemisen ja estäisi masennuksen toistumista.

        EI EI EI! Juuri toisin päin tulee tapahtumaan kuin mitä lääkärisi promoaa.

        "Masennuslääkkeet" kroonistavat masentuneisuutta ja syventävät sen pitkässä juoksussa. Tämä on tutkimusfakta. Lääkärisi on osaamaton amatööri, mene toiselle.


      • ...
        käykö flaksi ? kirjoitti:

        Aiot siis kokeilla venlaflaksiasi? Miksi et jättäisi hermomyrkyt narkkareille ja hankkisi tilalle oikeita ratkaisuja esimerkiksi terapian kautta.

        Mitkä on "oikeita ratkaisuja"??? Olen ollut terapiassa/sairaalassa/psyk.polilla ym. 15 vuotta eikä auta. Lääkkeet hieman lievittää tuskaa ja ahdistusta.


      • Anonyymi
        ei käy flaksi kirjoitti:

        EI EI EI! Juuri toisin päin tulee tapahtumaan kuin mitä lääkärisi promoaa.

        "Masennuslääkkeet" kroonistavat masentuneisuutta ja syventävät sen pitkässä juoksussa. Tämä on tutkimusfakta. Lääkärisi on osaamaton amatööri, mene toiselle.

        Minä en millään tavalla masentunut. Kaksi lääkäriä veivasi on hermokipuun. Enpä tiedä mikä viisasta. Usko mennyt lääkäreihin. Niiden osaamattomuuteen.


      • Anonyymi
        käykö flaksi ? kirjoitti:

        Aiot siis kokeilla venlaflaksiasi? Miksi et jättäisi hermomyrkyt narkkareille ja hankkisi tilalle oikeita ratkaisuja esimerkiksi terapian kautta.

        kaikille ei toimi terapia yksinään ja tarvitsee lääkehoitoa. et selvästikkään tiedä asiasta tarpeeksi jotta voisit jättää tälläisiä kommentteja.

        t. monta vuotta vaikeaa masennusta sairastanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en millään tavalla masentunut. Kaksi lääkäriä veivasi on hermokipuun. Enpä tiedä mikä viisasta. Usko mennyt lääkäreihin. Niiden osaamattomuuteen.

        Hermosärkyyn minullekin, kovat oli ennenkin, tramal, se toinen on kova lääke ja päälle vielä tämä. Kivut asettui mutta karsin pois vain yksi opiaatti ja kovaan tuskaan tämä. Toimii, en tiijä saisiko syödä näin pätkittäin mutta niin teen.


    • myrkky

      Hermostuneisuus,ahdistus,tuskaisuus.Eikä ne ollut edes aloitusoireita,tuollainen olo oli koko lääkityksen ajan.Minä epäilen,että jos alat tuon aineen kanssa vehtaamaan,olet nopeasti laitoshoidon tarpeessa.Seroxat olisi ehkä parempi lääke.Ja ai niin,sulla on todennäköisesti jossain vaiheessa köntsät housuissa.Että minä inhoan tuontyyppisiä vitsejä,piti silti laukaista.

      • Anonyymi

        Seroxat rinnakkaisvalmisteineen aiheutti ainakin itselleni jatkuvaa hermostuneisuutta, ahdistusta ja tuskaisuutta. Ihme, että tätä yhtä pahimmista masennuslääkkeistä edelleen määrätään. Niille, jotka uskaltavat lähteä tätä valmistetta käyttämään pidempiaikaisesti toivotan onnea matkaan. Sitä nimittäin tulette tarvitsemaan.


    • fwerfgwf

      Se tasaa oloa sopivasti , pitää vain muistaa ottaa ruokailun yhteydessä niin ei tule mahaoireita- siis Venlafaxin/Efexor.

    • kamalamyrkky

      En voinut mokomaa sontaa syödä kuin pari päivää kun huimasi, pyörrytti ja oksetti ettei sellaista oloa voinut jaksaa.Jos aloitus tuollaista helvettiä mitä sitten lopetus on.
      En aio syödä mitään mieliala myrkkyjä enää ikinä. Sotkevat koko kemian lopullisesti.

      • Anonyymi

        LääskiSika oo


    • epäilevä aloittaja

      ensi vaikutelma lääkkeestä (kolme tuntia sitten otin ensimmäisen lääkkeen koska päätin kokeilla ainakin yhde pillerin verran) on oksettaa, vatsaan sattuu ja on unelias ja hiukan pökkyräinen olo. ahdistus kohtauksia ei ole vielä ilmennyt. testaan puhuuko nämä lääkkeen puolesta liputtajat nyt totta ja kerron sitten tänne miten testini sujuu.

      • Anonyymi

        No herranisä ei sun kroppaan ehdi edes tottua koko lääkkeeseen jos yhen tabletin syöt :Dd kyseisessä lääkkeessä voi mennä parikin viikkoa ennenkun mitään hyötyä näkyy..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No herranisä ei sun kroppaan ehdi edes tottua koko lääkkeeseen jos yhen tabletin syöt :Dd kyseisessä lääkkeessä voi mennä parikin viikkoa ennenkun mitään hyötyä näkyy..

        Ja tosiaan aktiivisella käytöllä.


    • dfgdfgdfgfdgdfgdf

      Minulla on noin 220mg annos ja ei se auta mitään, ja on ollut jo kuukausia, eka kerran kun otin niitä olo oli aivan järkyttävä, kylmä hiki, tuntu että oksennus lentäisi koko ajan mutta ei kumminkaan oksentanut sitten aivan kuumeinen olo.


      Kerran en jaksanut käydä apteekista hakea uutta annosta niin sain olla viikon ilman niitä, oireet olivat vielä järkyttävemmät, tuntu että koko kehossa sähköiskuja ja valtava päänsärky ja tuntui kuin olisi ollut maailman pahin krapula ja olo oli todella harhainen, huh, en uskalla toista kertaa jättää ostamatta

      • epäilevä aloittaja

        lisäoireita suunkuivuus, ajatusten hitaus, outo nipistely iholla.. kuin puutunu. jokin outo voimattomuus.. käsiä ja jalkoja ei jotenkin jaksa nostaa ylös edes tarttuakseen vesilasiin.. huimaa


      • epäilevä aloittaja
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        lisäoireita suunkuivuus, ajatusten hitaus, outo nipistely iholla.. kuin puutunu. jokin outo voimattomuus.. käsiä ja jalkoja ei jotenkin jaksa nostaa ylös edes tarttuakseen vesilasiin.. huimaa

        nyt alkanut ilmaantuun jotain outoa ahdistus/pelkotilaa. on jotenkin levoton, hermostunut olo.. sydän hakkaa voimakkaasti. vaikea pysyä paikallaan. makuullaan joutuu keskittyyn jotta ei liikauttelisi itseeän yhtään. saan kai jonkinlaisia tahattomia lihas nykäyksiä sormiin ja varpaisiin sekä muutenkin käsiin. sisälläni on outo kauhun tunne.. joka välillä voimistuu ja sitten vaimenee ja taas voimistuu


      • ei käy flaksi?
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        lisäoireita suunkuivuus, ajatusten hitaus, outo nipistely iholla.. kuin puutunu. jokin outo voimattomuus.. käsiä ja jalkoja ei jotenkin jaksa nostaa ylös edes tarttuakseen vesilasiin.. huimaa

        Ihon nipistely ja puutuminen on merkki hermojen vaurioitumisesta. Ihon puutuma on myös yksi vamma joka voi jäädä pysyväksi lopetuksen jälkeenkin. Ajatusten hitaus on kanssa klassikko kognitiivinen vamma. Sanomattakin selvää, että voi jäädä pysyväksi lopettamisesta huolimatta.


      • flaksilla mennään
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        nyt alkanut ilmaantuun jotain outoa ahdistus/pelkotilaa. on jotenkin levoton, hermostunut olo.. sydän hakkaa voimakkaasti. vaikea pysyä paikallaan. makuullaan joutuu keskittyyn jotta ei liikauttelisi itseeän yhtään. saan kai jonkinlaisia tahattomia lihas nykäyksiä sormiin ja varpaisiin sekä muutenkin käsiin. sisälläni on outo kauhun tunne.. joka välillä voimistuu ja sitten vaimenee ja taas voimistuu

        Kuvaat mahdollisesti niin sanottua akatisia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Akatisia) reaktiota. Erilaiset liikehäiriöt voivat jäädä niin ikään pitkäaikaisiksi tai jopa pysyviksi lopettamisen jälkeenkin.


      • Anonyymi

        Lääkitystähän ei tästä syystä saa itsekseen mennä etenkään suuremmilta annoksilta lopettamaan noin vain. Asiasta mainitaan lääkkeen mukana tulevassa paperissa. Vieroittuminen pitää tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hissuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkitystähän ei tästä syystä saa itsekseen mennä etenkään suuremmilta annoksilta lopettamaan noin vain. Asiasta mainitaan lääkkeen mukana tulevassa paperissa. Vieroittuminen pitää tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hissuksiin.

        Minä noudatin masennuslääkevieroituksessani lääkärin ohjeita. Ohjeistus hoitui nätisti puhelinsoitoilla 2 viikon välein. Viimeisen lääkeannoksen jälkeen loppui sitten ohjeistuskin.
        Juuri silloin kun sitä ohjeistusta todella olisi tarvinnut.

        Vieroitusoireet olivat brutaalit, sananmukaisesti. Niiden takia löysinkin sitten itseni akuuttiosastolta sekavassa tilassa. Olin sen jälkeen vielä monta kuukautta kuoleman kielissä. Itsemurha pyörii usein mielessä vielä tänäkin päivänä. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun käännyn masennuslääkevieroituksessa lääkärin puoleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkitystähän ei tästä syystä saa itsekseen mennä etenkään suuremmilta annoksilta lopettamaan noin vain. Asiasta mainitaan lääkkeen mukana tulevassa paperissa. Vieroittuminen pitää tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hissuksiin.

        "Vieroittuminen pitää tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hissuksiin."

        Kun sitten vieroittaudut liian nopeasti lääkärin ohjeiden mukaan, joudut maanpäälliseen helvettiin ja saat traumoja loppuiäksesi. Hyviä neuvoja hei.

        Miten olisi ennemmin vaikka SurvivingAntidepressants.org?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vieroittuminen pitää tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hissuksiin."

        Kun sitten vieroittaudut liian nopeasti lääkärin ohjeiden mukaan, joudut maanpäälliseen helvettiin ja saat traumoja loppuiäksesi. Hyviä neuvoja hei.

        Miten olisi ennemmin vaikka SurvivingAntidepressants.org?

        Tässä on nainen, joka tietää enemmän kuin lääkärisi masennuslääkevieroituksesta ja on tehnyt pitkän työn ja auttanut ihmisiä pääsemään irti näistä "ei riippuvuutta aiheuttavista" myrkyistä. Hän on Surviving Antidepressantsin perustaja. Tähän hän on koonnut elämäntyönsä, kaiken mitä tietää turvallisesta masennuslääkevieroituksesta.

        https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2045125321991274


    • myrkky

      Seuraava postaus tulee olemaan,että nyt on paskat housuissa:Lopeta oikeasti,se on aivan hirveä lääke!Ja et varmasti saa nukuttua ensi yönä.

      • epäilevä aloittaja

        Joo, se todella on totta. saa vatsan hiukan sekaisin tämä lääke.. jäi kyllä nyt tähän yhteen pilleriin tämä lääkitys, vaikka niinhän se masennuslääkkeissä on että haittavaikutuksien kuuluisi lieventyä muutaman viikon kuluessa aloituksesta.. mutta en taida kestää töissä jos joudun tätä lääkettä samalla käyttään..


      • venlaflaksi on ohi
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        Joo, se todella on totta. saa vatsan hiukan sekaisin tämä lääke.. jäi kyllä nyt tähän yhteen pilleriin tämä lääkitys, vaikka niinhän se masennuslääkkeissä on että haittavaikutuksien kuuluisi lieventyä muutaman viikon kuluessa aloituksesta.. mutta en taida kestää töissä jos joudun tätä lääkettä samalla käyttään..

        Joo. Kyllähän se niin on, että ei kannata venlaflaksia lähteä kokeilemaan. Se on yksinkertaisesti myrkyllinen aine. Jopa Duodecim myöntää hieman epäsuorasta rivien välistä, että aine on toksinen (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00039). Toki kaikki psyykenlääkkeet ovat, mutta SNRI:den kohdalla asia mainittu oikein vielä erikseen.


    • myrkky

      Lopetus heti alkuunsa on oikea päätös.Minä käytin kyseistä lääkettä vuosia sitten reilun kuukauden,olo muuttui koko ajan vain pahemmaksi.Ns.aloitus-oireet oli koko ajan päällä.Lääkäri höpötti,että jatka vain,kyllä se siitä.Silloin vielä kilttinä potilaana halusi uskoa lääkäriin.Lopulta unettomuus meni niin pahaksi,että en saanut nukuttua edes unilääkkeillä.Loppui myrkyn syöminen ja vaihtui lääkäri.PS. Saitko nukuttua viime yönä?

      • epäilevä aloittaja

        en nukunut juurikaan. torkuin ehkä yöstä jonkun 2 h.. muuten valveilla. uni oli sellaista pinnallista ja rauhatonta.. ahdistus ja lovottomuus jatkui kokoyön ja oli vaikea pysyä paikallaan jotta sen unen saisi. oli hirveän kuuma ja hikoilutti.. joka myöskin esti unen saantia..


    • eukko1

      Mulla on myös Venlafax käytössä ja mulla oli kans 3 ekaa päivää ihan kamalat, oksensin ja maha oli kipee ym. mutta noin 2 viikon jälkeen olo on ollut loistava. Aluksi ahdistus ym paheni mutta sitten helpotti. Kannattaa ainakin 2 viikkoa kokeilla, ehkä sun ei edes kannata hakea apua jos uskot ennemmin tämän palstan muita kirjoittajia kuin lääkäriäsi. Eli lopeta avun haku ja pärjäile yksinäsi ja anna lääkärin aikasi sille ketä on valmis parantumaan ja auttamaan itseään..

    • naurettavaa...

      Ei millään pahalla, mutta on aika koomista lopettaa lääkkeenkäyttö yhden (1) pillerin kokeilun jälkeen. Jokaisen pitäisi tietää, että heti alussa tulee aina oireita, jotka yleensä katoavat, ja masislääkkeiden vaikutus alkaa viikkojen tai jopa kuukauden päästä.

      Masennuksensa parantamiseksi pitää itsekin olla valmis tekemään jotain, mm. käyttämään lääkettä niin kuin sitä on ohjeistettu. Ei voi olettaa, että kaikki kannetaan valmiina ja hoito on aina potilaalle pelkkää ruusuilla tanssimista. Myös psykoterapia on monille varsin raskas kokemus.

      • epäilevä aloittaja

        lievä masennus hoituu terapialla ja itsehoitokeinoillakin sanoi lääkärini mutta sanoi että kokeile lääkettä jos sopii mutta lääkehoito ei ole pakollinen lievä oireiseen masennukseen jossa työ ja toimintakyky on tallella joskin hiukan joutuu enemmän ponnisteleen jaksaakseen.

        ei aina sitä kemiallista ainetta tarvita kaikkeen pieneenkin mielialan laskuun. ensin voi kokeilla luonnollisempia keinoja. Mulla on ollut vakava masennus aikaisemmin ja siihen söin masennuslääkkeitä 2-3 eri sorttia päivässä ja pillereitä tuli 7 kpl masennuksen hoitoon joka päivä otettua plus tarvittavana oleva opamox. olen käyny läpi lähes jokaisen kategorian lääkkeet mitä masennukseen vaan voi käyttää. (rauhoittavat, neuroleptit, ssri, snri)

        söin säännöllisenä vakavaan masennukseen lääkkeitä 14 vuotta. paranin ja lääkehoito lopetettiin mutta ajoittain kärsin lievistä masennus jaksoista jotka yleensä eivät vaadi lääkehoitoa. tiedän kyllä paljon erilaisista masennuslääkkeistä ja tiedän miten ne toimii.

        (zoloft, remeron. mirtazabin, cipralex, sepran,truxal, froidir, klotriptyl, triptyl, klorproman, opamox, essitalopram, tenox.. jne nyt ainakin on ollut pitkiä jaksoja käytössä.)


      • venlaflaksaus
        epäilevä aloittaja kirjoitti:

        lievä masennus hoituu terapialla ja itsehoitokeinoillakin sanoi lääkärini mutta sanoi että kokeile lääkettä jos sopii mutta lääkehoito ei ole pakollinen lievä oireiseen masennukseen jossa työ ja toimintakyky on tallella joskin hiukan joutuu enemmän ponnisteleen jaksaakseen.

        ei aina sitä kemiallista ainetta tarvita kaikkeen pieneenkin mielialan laskuun. ensin voi kokeilla luonnollisempia keinoja. Mulla on ollut vakava masennus aikaisemmin ja siihen söin masennuslääkkeitä 2-3 eri sorttia päivässä ja pillereitä tuli 7 kpl masennuksen hoitoon joka päivä otettua plus tarvittavana oleva opamox. olen käyny läpi lähes jokaisen kategorian lääkkeet mitä masennukseen vaan voi käyttää. (rauhoittavat, neuroleptit, ssri, snri)

        söin säännöllisenä vakavaan masennukseen lääkkeitä 14 vuotta. paranin ja lääkehoito lopetettiin mutta ajoittain kärsin lievistä masennus jaksoista jotka yleensä eivät vaadi lääkehoitoa. tiedän kyllä paljon erilaisista masennuslääkkeistä ja tiedän miten ne toimii.

        (zoloft, remeron. mirtazabin, cipralex, sepran,truxal, froidir, klotriptyl, triptyl, klorproman, opamox, essitalopram, tenox.. jne nyt ainakin on ollut pitkiä jaksoja käytössä.)

        "tiedän kyllä paljon erilaisista masennuslääkkeistä ja tiedän miten ne toimii."

        Haluan, että tiedät rehellisesti. Maailmassa ei ole yhtään tutkijaa, lääkäriä, kemistiä tai kansalaista, joka tietää miten esimerkiksi SSRI:t toimivat. Ainoa mitä tiedetään on, että ko. aineet estävät serotoniinin takaisinottoa synaptiraosta. Mitä muuta ja mitä sen jälkeen tapahtuu ei tiedä kukaan. Näemme vain seuraavat aivojen toimintahäiriöt sekä vauriot jotka kehittyvät. Lääketiede ei tunne syytä mistä nämä vammat syntyvät, koska ei tiedetä paljoakaan mitä aineet aivoissa tekevät.


      • epäilevä aloittaja
        venlaflaksaus kirjoitti:

        "tiedän kyllä paljon erilaisista masennuslääkkeistä ja tiedän miten ne toimii."

        Haluan, että tiedät rehellisesti. Maailmassa ei ole yhtään tutkijaa, lääkäriä, kemistiä tai kansalaista, joka tietää miten esimerkiksi SSRI:t toimivat. Ainoa mitä tiedetään on, että ko. aineet estävät serotoniinin takaisinottoa synaptiraosta. Mitä muuta ja mitä sen jälkeen tapahtuu ei tiedä kukaan. Näemme vain seuraavat aivojen toimintahäiriöt sekä vauriot jotka kehittyvät. Lääketiede ei tunne syytä mistä nämä vammat syntyvät, koska ei tiedetä paljoakaan mitä aineet aivoissa tekevät.

        yliannoksena ssri lääkkeet ainakin hyvin pelottavat.. antipsykootit ja rauhoittvat samoin. oudointa ssri lääkkeissä oli näköharhat ja asitivääristymät kun yliannoksina otti


      • Anonyymi
        venlaflaksaus kirjoitti:

        "tiedän kyllä paljon erilaisista masennuslääkkeistä ja tiedän miten ne toimii."

        Haluan, että tiedät rehellisesti. Maailmassa ei ole yhtään tutkijaa, lääkäriä, kemistiä tai kansalaista, joka tietää miten esimerkiksi SSRI:t toimivat. Ainoa mitä tiedetään on, että ko. aineet estävät serotoniinin takaisinottoa synaptiraosta. Mitä muuta ja mitä sen jälkeen tapahtuu ei tiedä kukaan. Näemme vain seuraavat aivojen toimintahäiriöt sekä vauriot jotka kehittyvät. Lääketiede ei tunne syytä mistä nämä vammat syntyvät, koska ei tiedetä paljoakaan mitä aineet aivoissa tekevät.

        Näin on. Silti monet lääkäreistä ovat lääketehtaiden hopottajia ja kehuvat potilailleen päin naamaa näiden valmisteiden olevan turvallisia ja hyvin siedettyjä.


      • Anonyymi
        venlaflaksaus kirjoitti:

        "tiedän kyllä paljon erilaisista masennuslääkkeistä ja tiedän miten ne toimii."

        Haluan, että tiedät rehellisesti. Maailmassa ei ole yhtään tutkijaa, lääkäriä, kemistiä tai kansalaista, joka tietää miten esimerkiksi SSRI:t toimivat. Ainoa mitä tiedetään on, että ko. aineet estävät serotoniinin takaisinottoa synaptiraosta. Mitä muuta ja mitä sen jälkeen tapahtuu ei tiedä kukaan. Näemme vain seuraavat aivojen toimintahäiriöt sekä vauriot jotka kehittyvät. Lääketiede ei tunne syytä mistä nämä vammat syntyvät, koska ei tiedetä paljoakaan mitä aineet aivoissa tekevät.

        Jep. Pitkäaikaisvaikutuksia aivoille voi vain arvailla. Lyhyistä vaikutuksista toki aina kohkataan, että VAU neuroplastisuutta, VAU masennus lähtee, VAU yksi pilleri muutti aivojen tapaa prosessoida tunteita. Minulla on villi arvaus: Neurologisia ja hermostollisia toimintahäiriöitä aivojen ja hermoston homeostaasin sotkemisesta, mikä johtaa "lääkeriippuvuuteen" ja hankaluuteen irtautua aineesta johon aivot ja hermosto tottuneet. Tai hankaluuteen kestää elämää ilman tuota koukkua. Mikä voisi mennä vikaan, kun ihmiskehoon tungetaan yksi välittäjäainetoimintaa muokkaava pilleri päivä toisensa jälkeen, vuosi toisensa jälkeen, vuosikymmen toisensa jälkeen. Välittäjäainejärjestelmä liittyy motoriikkaan, kaikkeen, ei vain mielialaan. Älkää nyt ainakaan kovin yllättykö jos ne harvinaisemmatkin haittavaikutukset jossain vaiheessa saattavat teitä koskea.

        Suojelkaa keskushermostoanne myrkyiltä niin se ei rappeudu, jotta teillä on terve hermosto ja aivot vielä vanhanakin.


    • eukko1

      Joo ei ne lääkärin määräämät pillerit sua paranna vaan sun täytee tehdä itse asialle jotain. Esim lenkkeily on hyvä keino, tietysti oman jaksamisen mukaan ja kantsii tosiaan kokeilla venlaa ainakin 1 kk ennen kuin tuomitset lääkkeen. Ne lääkkeet on vain tukena eikä parannuskeino..

      • Anonyymi

        Lääkkeet tukena joutumisessa ennenaikaiseen hautaan?


    • sgswrgwrg

      Ei lääkkeitä ole pakko syödä, mutta itse vastaa valinnoistaan ja oireistaan. Turha aloittajan sitten itkeä , että masentaa.

    • flyingsuperbunny

      Masennuslääkkeille tyypillistä on, että ne vaikuttavat hyvin eri tavoin eri ihmisiin; jotkut kärsivät sivuoireista voimakkaasti, toisilla lääke ei tunnu vaikuttavan lainkaan. Sama pätee valitettavasti myös lääkkeen tehoon masennusta vastaan - itse napsin venlafaxinia/efexoria vuoden päivät eikä lääke missään vaiheessa tuntunut suurissa määrin vaikuttavan mielialaan, edes tasaavan sitä. Ainoastaan lääkkeen lopettamisesta olen saanut oireita, muuten koko lääkitys semi yhdentekevä. Toki asiaan saattoi vaikuttaa pieni annoskokokin.

      Tästä ei usein puhuta, mutta pitkäaikainen - lieväkin - masennus on yllättävän usein oire jostain muusta, ei siis itse sairaus. Tämän tietysti voi ihan arkijärjelläkin perustella - tod.näk. ihminen, jolla menee hyvin elämässään, ihan yhtäkkisesti ilman mitään erityistä syytä masentuisi. Masennus ei ole kuin flunssa, joka tulee yllättäen ja pikkuhiljaa hiipuu pois. Se on kuvainnollisesti sanoen mielen kyvyttömyyttä suojata itseään paskalta, ja tuo kyvyttömyys useimmiten aiheutuu elämän varrella tapahtuneista/ tapahtumatta jääneistä asioista. Todella usein masennuksen syntyyn vaikuttaa jo ihan varhaislapsuuden kokemukset, ennen kaikkea puutteellisiksi jääneet taidot käsitellä tunteitaan ja/tai "kieroonkasvanut" minä-kuva.

      Siksi uskon vakaasti, että terapian merkitys masennuksessa on paljon suurempi kuin lääkityksen - omasta mielestäni masennus on enemmänkin mielentila tai puutostila kuin sairaus, vaikkei moni väitettäni allekirjoittaisikaan. Masentuneelle ihmiselle olisi paljon enemmän hyotyä oppia kohtaamaan asioita rakentavammin ja suojelemaan itseään vastoinkäymisiltä kuin mussuttaa nappeja, joiden vaikutuksista ei ole edes olemassa tarkkaa, yhdenmukaista tietoa!

      Tiesittekö, että on olemassa masennuslääke, jonka sivuvaikutuksena on keuhkokuume? Nimeä en muista, mutta sitä annetaan vain todella vaikeasti masentuneille, jotka eivät ole hyötyneet muista lääkityksistä. Kertoo myös itsessään jotain masennuslääkkeiden luonteesta - niitä vuositolkulla napsiminenkaan ei välttämättä johda paranemiseen, kun kerran jatkuvasti pitää vaihtaa tujumpaan kamaan.

      Tahdon vielä mainita, että olen tosiaan masennuksen kanssa elellyt jo kymmenisen vuotta - tosin hyvä pohja sille tuli luotua jo lapsuudessa. Tiedän siis joissain määrin, mistä puhun. Tokikaan en ole lääketieteeseen todella syvästi perehtynyt, mutta käytännön - eli potilaan - kokemusta löytyy. Itse olen kokenut suurinta apua juuri terapiasta ja psykologian tuntemuksesta - tällä hetkellä terapiaa ei kuitenkaan saatavilla ja matkani kohti terveyttä on pahasti kesken. Lääkkeet eivät juurikaan ole auttaneet minua pois masennuksesta - ne eivät ole opettaneet minulle elämäntaitoja joiden avulla voisin välttyä masentumasta.

      • Anonyymi

        Aamen 👍 !!


    • Pikku takkutukka

      Aluksi toimi ihan jees, lopulta 225 mg annos ei toiminu enää yhtään. Pitäisi olla piristävä vaikutus, mutta lopulta ei toiminu enää ollenkaan. Lääkkeen lopettaminen aiheuttaa vieroitusoireita. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

    • pessien

      Mulla on ollut tämä lääke vasta ihan vähän aikaa, mutta lupaavalta vaikuttaa. Määrättiin minulla vakavaan masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon.Aiemmin kokeillut lääkkeet on ollut tyhjän kanssa. Venlaa käytettäessä oikeasti tunnen sen tehon. Mieliala on korkeammalla, jopa hieman euforinen ajoittain. Sosiaaliset estot ehkä hieman laantuneet. Ainoa miinuspuoli tähän mennessä pieni pahoinvointi, mutta toivon, että sekin on vaan sisäänajovaiheen oire.

      • Anonyymi

        Kuulostaa enemmän joltain huumeelta. "euforinen olo", sosiaaliset estot laantuu.
        Itse olen nähnyt kun lähipiirissä eräs on kuvaillut samanlaista oloa ja sitten on tullut rysähdyksellä alas, muka kaksisuuntainen on. Tai sitten vain sekoittanut kuuppaansa ja hermostoa väärillä aineilla. Olisiko sama diagnoosi jos ei olisi näihin lääkkeisiin koskenut? Euforiat lääkkeistä kuulostaa aina lupaavilta!


    • srgthh4e

      NRI-lääkkeiden etuna on kuitenkin se, että niillä ei ole trisyklisten masennuslääkkeiden tapaan kiusallisia antikolinergisia tai antihistamiinisia haittavaikutuksia.

      SNRI-lääkkeet ovat SSRI-lääkkeiden tapaan käyttökelpoisia lääkkeitä myös ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa. Tämän lisäksi SNRI-lääkkeet ovat osoittautuneet trisyklisten masennuslääkkeiden tapaan tehokkaiksi lääkkeiksi myös kroonisten kiputilojen ja fibromyalgian hoidossa. Duloksetiinin on osoitettu lievittävän myös stressiin liittyvää virtsankarkailua.

      Venlafaksiinin suositeltu aloitusannos on 37,5 mg/vrk, jonka jälkeen annosta kohotetaan 37,5 mg/vrk joka 3. vrk tai 75 mg viikossa annokseen 150 mg/vrk. Mikäli hoitovastetta ei tällä annoksella ilmene, annosta voidaan nostaa 225 mg/vrk, joskus jopa 375 mg/vrk. Hoitovaste ilmenee eri potilailla yleensä annosvälillä 75–225 mg/vrk. Jotkut potilaat sietävät sen, että annos suurennetaan nopeammin ja jo viikon kuluessa määrään 150–225 mg/vrk.

      Duloksetiinin aloitusannos on 30 mg aamuisin. Tätä annosta suurennetaan 3.–7. vuorokauden kuluttua määrään 60 mg/vrk, joka annos voidaan antaa yhdessä tai kahdessa vrk-annoksessa. Jos hoitovaste ei ole ilmennyt tällä annoksella neljään viikkoon, annoksen kohottaminen määrään 90–120 mg/vrk saattaa joskus auttaa. Yleisesti ottaen hoitovaste ei kuitenkaan parane yli 60 mg/vrk annoksilla.

      Milnasipraanin aloitusannos on 25 mg x 2/vrk, jota annosta nostetaan asteittain 3–4 vrk välein määrään 100 mg x 2.

      Serotoninergisen vaikutuksensa vuoksi SNRI-lääkkeiden haittavaikutukset ovat suurelta osin SSRI-lääkkeiden kaltaisia. Tämän mukaisesti tavallisimmat SNRI-lääkkeiden haittavaikutukset ovat erilaiset vatsavaivat ja seksuaaliset toimintahäiriöt. Haittavaikutukset ovat yleensä vähäisempiä, jos lääke otetaan ruoan kanssa. Asidofilusbakteerien käyttöä kannattaa kokeilla lääkkeiden käytön aiheuttamien vatsavaivojen ja etenkin ripulin hoidossa.

      SNRI-lääkkeet eivät ole kovin toksisia ja kuolemaan johtaneet yliannokset ovat hyvin harvinaisia.

    • Jo riitti venla

      Oon nyt yli 10 vuotta popsinu venlaa vaihtelevalla annoksella ja ajattelin lopettaa kyseisen paskan. Alkuun se piristi mutta jos miettii kuinka tuhoisaa ja surkeaa aikaa viimeiset 10 vee on ollu niin voi todeta ettei kannata turhaan napsia..Aion testata normalisoituuko tuntemukset jos lopettaa venlan. En muista milta tuntuu nauraa, en muista milta tuntuu itkea..itsetuhon kannalta on aivan sama syonko tuota myrkkya vai en, niin karmeaa itsensa rankomista on se aika ollut ku venla on ollut kaytossa..en nyt suoraan syyta kyseista droppia kaikista tapahtumista mutta kylla se itsetuho on ollut aivan jarkyttavalla tasolla juurikin sen yli 10 vuoden ajan kun veefaksiinia on mennyt. Vastoinkaymisten sietokyky on ollut todella alhaalla ja pienikin laukaiseva tekija on saanut popsimaan purkkikaupalla laakkeita. En ole pysynyt laskuissa enaa pitkiin aikoihin, intoksikaatioita on kertynyt jo useita kymmenia..luultavasti olen jonkinlaisen ennatyksen haltija sen suhteen eika se suinkaan ole sellainen asia josta voisi olla ylpea. Suuri osa on kannissa tehtyja spontaaneja ratkaisuja joista on selvinnyt suht vahalla mutta joukkoon mahtuu myos lukuisia tehokeikkoja ja aikamoisia laakemaaria..suoranainen ihme etta elimisto on kestanyt kaiken taman jarkyttavan itsensa rankaisemisen. Tosin nyt alkaa tamakin terasmies hyytya, kaksi viimeisinta poistumisyritysta ovat hiljentaneet vauhdin. 31,5 g parasetamolia ilman sairaalahoitoa ei johtanut valittomaan hengenvaaraan, viikon heikotti ja siina kaikki..ei riittanyt edes 45 gee maksan pettamiseen, viime hetkilla se pieni ripaus elamanhalua sai lahtemaan NAC tiputukseen. Nyt ei yksinkertaisesti enaa jaksa, ei tassa muuta enaa keksi ku lopettaa se vitun efexor...kokeilla jos viela saisi kokea naurun ja itkun ja paasta viimeinkin eroon tasta sairaasta itsetuhosta..

      • Jotain muuta

        Ei sitten yhtään aikaisemmin ole tullut mieleen ettei kyseisestä lääkkeestä taida olla apua sinulle?


      • Jo riitti venla
        Jotain muuta kirjoitti:

        Ei sitten yhtään aikaisemmin ole tullut mieleen ettei kyseisestä lääkkeestä taida olla apua sinulle?

        On tullut mieleen kauan sitten ja muitakin mielirohtoja tuli kokeiltua ennen efexoria, jotenki sita vaan on jatkanut tuon popsimista, tulee sellaset olot jos on muutamana aamuna jaany ottamatta etta noiden vierotusoireiden pelossa se lopetus on jaany vaan ajatustasolle mutta nyt on tullu aika paasta eroon..ei se nyt ainakaan surkeammaks voi menna jos keskimaarin puolen vuoden valein herataan sairaalasta letkuissa. Ja aikamoinen zombie sita on nykyaan, sellaista vitsia tai niin hauskaa tilannetta ei ole olemassa etta sille nauraisin..ja vaikka suru on puserossa niin en kylla enaa muista todellakaan milta se itkeminen tuntuu. Eika tuohon laakitysasiaan oo tohtoreidenkaa puolesta juuri otettu kantaa, pidetty hyvana laakkeena ja annosta vaan nosteltu ja laskettu. Ja nyt kun on enemman lueskellu ja ottanu asioista selkoa niin on tavallaan havahtunu siihen kuinka radikaalisti sita on muuttunu sina aikana ku tuo venla on ollu kuvioissa.


    • Pikku takkutukka

      Käytin venlaa nyt noin vuoden yhtäjaksoisesti, lääke oli pakko vaihtaa kun se joko aiheutti aivan älytöntä väsymystä ja liikaunisuutta tai sitten se ei vaan auttanut enää masennukseen. Nyt siirryin Voxraan ja kolmen viikon sisäänajon jälkeen oli ihan uskomaton fiilis kun ei tarvitse nukkua vähintään 15 tuntia päivässä.

      Venlaahan pidetään useimmiten aktivoivana lääkkeenä (ja niin se toimi minullakin ekalla käyttökerralla vuosia sitten) mutta nyt se vaikutti ihan päinvastoin. Onko muita joita venlan käyttö on väsyttänyt ihan älyttömästi?

    • Huonompiki vois oll

      Olen syönyt Velafaxinia eri annoksina. Ensin 75mg jota nostettiin 150mg ja nytten syön 300mg.
      Kärsin todella pahasta paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta jolloin määrättiin 150mg, oireeni hävisivät (niin että huomasin) muutamassa kuukaudessa ja aloin saada elämääni takaisin raiteille. Venlafaxilla on enemmän haittavaikutuksia kuin muilla ja ensimmäiset kaksi viikkoa oli hirveetä huonovointisuutta ja päänsärkyä jotka kaikkosivat pois. Kokeilin ennen Venlaa monta eri lääketta mutta niistä tuli vielä pahemmat haittavaikutukset joten pakko lopettaa.

      Itse olen tyytyväinen, mutta ei kyseistä lääkettä kannata syödä kaksi vuotta pidempään ellei ole pakko. Jokaisella täällä on henkilökohtaisia kokemuksia. Kannattaa kysellä lääkäriltä jos on epävarma jostakin tai huolissaan.
      Esim. jos olen unohtanut edes yhden päivän niin minulla tulee sähköiskumaisia tunteita päähän ja tuntuu että sydän hakkaa tuhatta ja sataa, herään aamulla hiestä märkänä ja tulee huonovointisuutta, mutta nämä ovat vieroitusoireita(minulla muutenkin aika korkea annos).

    • Katin Kontit

      Itse en ottaisi kuin vakavaan masennuksen ja varauksin keskivaikeaan, koska tuo lääke poistaa lähinnä kaikki tunne-elämän elementit ja normaalin elämän aistimukset ihmisistä, luonnosta yms. Vieroitusoireiden kanssa (150mg) saa kamppailla sellaiset puolisen vuotta, joka sisältää vähemmän mukavia kokemuksia kuten pahan olon tunteet, eri puolella kehoa tuntuvat sähköiskut ja kamppailu normaaliin elämään takaisinpääsystä, kun tuon aine vihdoin haittavaikutuksineen alkaa häivetä kehosta. Kaikki keinot ennen SSRI-lääkkeitä, ellet halua sitten käydä läpi kivualiasta paranemisprosessia tai vaihtoehtoisesti käyttää lääkettä lopun ikääsi vähemmän aistivana yksilönä. Lopettaessa ainakin omalla kohdalla piti käyttää hyvin hidasta lääkeaineen tiputusta, jotta olo ei menisi kovin huonoksi ja pystyy säilyttämään normaalin arkielämän ilman lääkepsykoosia/sairalaa. Lääkäreillä varmasti erilaisia taipumuksia kirjoittaa kys. lääkettä ja antaa neuvoja siitä irrottautumiseen, joten mikäli ensimmäisen kanssa ei pääse yhteisymmärrykseen/-näkemykseen, niin varmasti apua löytyy joltakin taholta.

    • Sähkön ihme

      Masennukseen kai kuuluu, ettei toivoa ole tai mikään ei ole mitään. On ihan huuhaata tavoitella kuuta taivaalta tai olettaa elämän olevan ruusuilla tanssimista. Eivät lääkkeet tuo sitä kuuta taivaalta.

      Jotenkin näihin vastauksiin lääkkeistä suolletaan pelkkää masennuspaskaa. Monille lääkkeistä kuitenkin on apua. Eivät ne taikasauvan iskun omaisesti paranna (tätäkö odotetaan?), mutta kohentavat oloa ja elämää, varsinkin vakavasti masentuneiden oloa pitemmän päälle. Lieviin masennuksiin niitä ei ole mitään järkeä syödä. Lääkärit kirjoittavat niitä, koska haluavat auttaa eivätkä muutakaan osaa tarjota.

      Mitään simsalabim-apua masennukseen ei ole. Ei ainakaan lievempiin masennustiloihin, joihin liittyy tyytymättömyys "siihen, kun mikään ei ole mitään". Vakavat depressiot ovat tuskallisia tiloja, kärsimystä.

      Minun oloani helpotti kyllä Efexor 150 mg (aamuisin) mirtatsapiini 30 mg (iltaisin), käytin lääkkeitä vuosia, mutta lopulta parhaiten auttoi sähköhoito. Olen siitä erittäin kiitollinen. Sain elämän takaisin. Tunsin kuin olisin palannut joihinkin lapsuuden olotiloihin, jolloin elämässä oli kiinnostavaa ja innostavaakin. Ikään kuin raskas kivinen arkun kansi, jonka alla kärsin päivästä toiseen, olisi noussut päältä pois. Olin ihmeissäni ja helpottunut.

    • 27vmies

      Nyt noin pari viikkoa ottanut tätä lääkettä 75mg päivässä.

      Ei tule orgasmia enään yhdynnässä ja masturboidessakin on hyvin vaikeaa orgasmi saada.

      Kannattaako lääkehoitoa jatkaa?

    • Ahex75

      Suurin osa noista masennuslääkkeistä vaikuttaa seksuaaliseen toimintaan, eli orgasmi ei tule ja erektiokin voi lopahtaa kesken kaiken. Pieninä annoksinahan niitä voidaan käyttää ennenaikaiseen siemensyöksyyn.

      Ite käytin Efexoria 450mg annoksella pari kuukautta ennen, kuin vaihdettiin toiseen. Masennukseen sillä ei ollut merkittävää vaikutusta. Sivuvaikutuksina oli väsymys ja toisaalta myös halu nukkua, kun unet olivat hyvin vilkkaita ja toiminnallisia. Seksi ei kiinnostanut, tosin ei sitä ollut tarjollakaan. Masturboinnit olivat tyhjänpäiväisiä, kun erektio saattoi lopahtaa kesken tai sai hakata hanskaan kunnes käsi ei tykännyt enää. Toisaalta yöllisiin ja aamuerektioihin ei lääkkeellä ollut vaikutusta vaan juuri ne unet saivatkin toisinaan innostumaan masturboinnista. Otin 3x150mg 8 tunnin välein ja jos sattui jäämään 2välistä,tulivat jo vieroitusoireet eli salamaniskut päässä.

      Ennen Efexoria käytin Cymbaltaa 60mg ja Efexorin jälkeen citalopram 40mg risperdal 1mg ja tämän jälkeen essitalopramia 20mg. Millään ei oikeastaan selkeää vaikutusta. Viime keväänä vedin essitalopramin loput noin 2kk ja ainoastaan laukeamiseen sillä oli vaikutusta.

      Toisille psyykelääkkeet vaikuttavat voimakkaasti ja toisille taas ei. Suoraan ei voi vetää johtopäätöksia toisten kokemista vaikutuksista.

    • artsi8371

      Masennuksesta en tiedä, mutta kovaan ahdistukseen Venlafax/Efexor on hyvä lääke ja näin sanoo kaverikin, joka joutuu sitä käyttämään.

      Seksihäiriöitä ja lievää väsymystä Venla aiheutti, mutta unet olivat mukavia ja positiivisia ja pelkotilat lähtivät. Enää en ole tarvinnut lääkettä.

    • vitunvaksiinit

      mul tuli vaksinista ihan kummalliset ihonmkutinat ja kihinät.menin ihan valkoseks ja ne yritti tyrkyttää mulle tupla annosta...no thanks sanoin.ei ollu mun juttu.

    • Tontsa889

      Itte ollut nyt viikon ilman ja tulihan niitä vajaa 2vuotta käytettyä, 75mg oli max annos ja sitä pienentämällä eroon,aluksi pelkäsin eroon pääsyä koska ihmisten kokemukset kuulosti hirveiltä,mutta nyt on mennyt hyvin välillä pieniä sähkiskuja lukuunottamatta, jos jatkuu olo hyvänä niin en voi antaa kuin positiivista palautetta tästä mikä helpotti elämääni ja niitä ahdistuksia:)tsemppiä hyvät ihmiset

    • 4423432243243

      Hyvä lääke. Itsellä ei ole ollut mitään sivuoireita lääkkeestä.

    • 34342543

      Venlafaxin on ainoa masennuslääke mistä itselle tullut pahoja sivuoireita, ja monta masennuslääkettä olen kokeillut. Pahin oli että päässä jatkuvasti pieni kihelmöivä/huimaava tunne, käytännössä ei pystynyt keskittymään mihkään ja työt ei sujunut ollenkaan. Lisäksi ei pelkästään vienyt seksihaluja vaan erektiokyky hävisi täysin. Oli pakko lopettaa 1,5kk käytön jälkeen sivuoireiden takia.

      Muilla masennuslääkkeilla (sertraliini, cipralex, sitalopram, agomelatiini, moklobemidi) ei käytännössä ollut mitään sivuoireita, tosin eivät masennukseenkaan auttaneet. Mikään lääke ei itsellä auta masennukseen.

    • Artsi5789

      Ollaan yksilöitä. Mun oli pakko lopettaa citalopram järkyttävien sivuoireiden vuoksi. Venlafaxista ei tullut mitään sivuoireita, paitsi seksiongelmia.

      Masennuslääkehän ei yksin auta masennukseen.

    • myrkkyminulle

      Söin 6 vuotta annoksella 225mg. Samoin käytössä beetasalpaaja verenpaineeseen. Monesti kyselin apteekissa että aiheuttaako beetasalpaaja hikoilua kun esim.kaupan kassalla valui hikeä noronaan jne. Apteekista sanottiin ettei pitäisi aiheuttaa. Näin järkyttäviä painajaisia joka yö ja olo oli kehno. Kunnes tutustuin erääseen ihmiseen ja tuli lääkkeet puheeksi niin hän luki minulle Venlafaxinin haittavaikutus-listan ja mulla oli lähes kaikki ne kuten hikoilu, painajaiset jne jne!! Silloin tein päätöksen lopettaa koko 'myrkyn' syönnin ja vähitellen viikkojen kuluessa purin itse lääkityksen. Vaikka oli karmeita vierotusoireita niin lääkkeen lopetuksen jälkeen kaikki oireet katosivat ja vaikka välillä masentaa, en koskaan enää ala syödä mitään masennus tms lääkettä!! Kiitos tuolle ystävälle taannoin että tuli asia puheeksi. Muuten syyttäisin edelleen väärää lääkettä oireistani. Tämä oli oma kokemukseni. Jokaisella omansa.

    • Anonyymi

      4vuotta söin tuota paskaa.Ensin pieniä annoksia lopulta 300mg joka päivä.Painajaiset ja hikoilu nyt päällimmäiset oireet.Nyt oon lopettanut pikkuhiljaa 2kk aikana.Eka pudotus oli kauhee viikko.Huippas ja niin yli energinen olo.Nyt on 5pv ollu kokonaan ilman huippaa ja oksettaa.Tein kaiken niinkun lääkäri määräsi.Mietin kyllä tarkkaan alotanko uutta lääkitystä.On ollut kyllä pitkä 2kk ja vierotus oireet on kyllä siedettäviä vaan ei heikkohermosille

      • Anonyymi

        Aivan hirveä "lääke". Teki minut tosi sairaan oloiseksi. Kuukauden sitä yritin väkisin syödä, kun lääkäri kehotti vaan jatkamaan. Haittojen piti muka loppua, mutta ne vaan jatkuivat entistä kauheampina. Tästä lääkkeestä ei ole mitään hyvää sanottavaa.


      • Anonyymi

        Mä tykkäsin venlafaxinista. Olen syönyt sitä 2 kertaa 3-6kuukautta. Minulle se ei ole aiheuttanut vieroitusoireina niitä sähköiskuja, vaikka lopetin 75mg kohdalla seinään. En tykkää syödä lääkkeitä, joten pitempiaikaista kokemusta ko. lääkkeen toimivuudesta omalla kohdallani ei ole.


    • Anonyymi

      Näitä pitäisi Suomi lääkäreiden opiskella. Oikein kahden lääkärin suosituksesta minulle ajoittaiseen hermokipuun. Ei ole jatkuvaa. Eipä minua kuunneltu tai kirjattu kertomaani.

      • Anonyymi

        Tämä ketju voisi olla aika opettavainen lukea lääkäreille.

        Täällä kuvattu masennuslääkkeistä seurannutta akatisiaa, käytön jälkeen jatkuvia seksuaalisen toiminnan häiriöitä, sekavuutta ja kamalia vieroitusoireita. Siinä kai nuo masennuslääkkeiden hirveät puolet onkin tiivistettynä. Oikeat riskit. Yksi asia mikä lääkkeisiin liittyy on se että ne ei oikeasti ole "masennuslääkkeitä" vaan voi leikata ihmisyyteen liittyviä tunnekokemuksia ja turruttaa

        Ja ps. Jos masennuslääkkeet lopettaa kannattaa googlata Surviving Antidepressants ja RC Psych Stopping Antidepressants (löytyy hyviä turvallisia ohjeita vieroittamiseen). Turvallinen vieroitustahti on hidas 5-10 prosenttia/kk edellisestä annoksesta. Se miten tuo käytännössä onnistuu, niin siihen löytyy ohjeistus Surviving Ads palstalta. Vieroitus kannattaa ottaa eryisen vakavasti jos on jo aiemmin ongelmia vieroittautua, on käyttänyt lääkettä pitkään tai isoina annoksina mitkä lisää vieruitusoireiden riskiä. Venlassa vieroitusoireet voi olla tunnetusti pahimmasta päästä

        Pahimmillaan väärin toteutetusta vieroituksista seuraa epäinhimillistä pitkittynyttä kärsimystä. Se kannattaa ottaa vakavasti


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Piristävä vaikutus lakkaa parin viikon aikana t. Sakari

      • Anonyymi

        Kuinka monella masennuslääkkeen piristävä vaikutus on kestänyt samanlaisena yli puoli vuotta? Jos ei siis lasketa sitä, että lääkettä on alettu vaihtaa tai annosta nostaa.
        Jossain vaiheessa vaikutus muuttuu päiväväsymykseksi ja haukotteluksi. Ainakin itsellä muuttui. Ja lisääntyneeksi apatiaksi. Ja kas kummaa, oletkin krooninen masennuspotilas.


    • Anonyymi

      Se on Venla faksiini.

      • Anonyymi

        Ongelman muodostaa
        • julki hullut
        • julkihullut käyttää ja sekoavat


      • Anonyymi

        Venlaflaksiinilla testaat käykö flaksi.


    • Anonyymi

      Psilosybiini

    • Anonyymi

      Minulla ahdistushäiriö joka alkaa kaamosaikaan ja pahimmillaan olen ollut todella huonossa kunnoss. Olin hyvin epäileväinen lääkkeen suhteen ja ekalla kerralla jonkun verran sivuoireita kun oli erityisen paljon ahdistusta ja olin pahimmillaan sängyn pohjalla. Toisella kerralla kun aloitin auttoi jo muutaman päivän päästä ja kunnolla parin viikon päästä. Venlaflax 75mg tarpeeksi minulle . Aivan loistavasti minulle toiminut lääke, minulla ei tule kun ihan minimaalisia ei haittaavia sivuoireita 75 mg annoksella ja oloni on tosi hyvä jatkuvasti. Tarkoitus taas pitää lääkkeestä taukoa valoisa aika. Lääke on ollut pelastus minulle ja olen hämmästynyt sen tehosta.

    • Anonyymi

      Onko se totta että venlafaxin käytöstä voi esim tulla impotenssi ja tämmöstä kun näin google sanoo

      • Anonyymi

        Olen nainen ja minulla on mennyt seksuaaliset halut lääkeen käytön jälkeen. Impotenssistä (miehen) en tiedä, mutta hyvin mahdollista lääkkeen käytön aikana.


    • Anonyymi

      Ennemmin vaikka venlaflaksiini kuin paroksetiini, joka on lähtöisin Haadeksen syvimmistä syövereistä.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen masennuslääke joka oikeasti auttaa. Tuntuu, että jaksan selviytyä arjesta ja panoutua enemmän asioihin, joita rakastan. Tuntuu, että pääsen nyt oikeasti fokusoimaan itseeni, ja sitä myöten parantumaan. Diagnooseina mulla on keskivaikea masennus, paniikkihäiriö, generalisoitu ahdistus sekä anorexia nervosa, josta tosin olen ollut parantumassa jo yli kaksi vuotta. Lääke mulle määrättiin ensisijaisesti paniikkihäiriön hoitoon, sekä masennukseen.

      Alussa ekana ja tokana päivänä lääke aiheutti pahaa oloa. Nykyään aivuoireita ei ole muu kuin se, että nälän tunne tuntuu olevan ajoittain melkein poissa. Olen silti pitänyt huolta säännöllisestä ruokailusta, jotte relapsaisi anoreksiaan.

    • Anonyymi

      Hetki onko se masennus lääke. minusta anti psykootti skitsofrenia ja kaksisuuntaislle. no en muuta tiedä kovasti se lihotti, kun aikoinaan käytin saattaa lisätä mania taipumusta.?

    • Anonyymi

      pyydän anteeksi on todellakin masennus lääke sekoilin näiden nappien kanssa ja sotkin toiseen samankaltaiseen nimeen,. no on ollut tuotakin paisuin kuin hillomunkki ja ei ottanut eteen sen muistan.

    • Anonyymi

      Söin 375mg. Samalla oli kyllä koko ajan muitakin lääkkeitä. Tästä lääkkeestä päänsärkyä hampaiden narskuttelua, jos ei muista ottaa lääkettä samaan aikaan, kauheat sähköiskut päässä ja käsissä, lopetusoireet samanlaisia, eli sähköiskutyntemuksia ja päänsärkyä, viikon parin ajan, aina sen jälkeen, kun annosta laskee. En suosittele mitään hidasta laskua, eräs kaveri väittää, että hänellä ollut sähköiskuja yli 6kk, on pienennellyt annosta niitä sisällä olevia muruja laskien. Itselle tuli ihan outoja unia ja painajaisia, uni ja todellisuus häilyy, myös unihalvauksia ja valveunia. Joskus yhdessä voxran kanssa sai aikaan hypomaanista toimintaa ja kaikkea muutakin outoa, ei varsinaista avointa psykoottisuutta mutta ei ihan kaikki ollut normaalistikaan. Vaikea kuvata, hallusinaatioita ehkä. unettomuutta myös aiheuttaa, jos ei muista ottaa Lääkettä heti aamusta, isolla annoksella seurauksena krooninen unettomuus. Haitat pienenee kun annosta laskee.

      • Anonyymi

        Venlafaxiinia on mennyt 300mg aamuisin lähes 3 vuotta. En ole huomannut mitään positiivista vaikutusta mutta lääkärin mielestä pitäisi kuitenkin jatkaa. Sain keväällä 12 kerran sarjan ECT-hoitoja. Voin sen jälkeen selvästi paremmin, mutta nyt haluaisin jo lääkkeestä eroon kun tunnen sen lamauttavan tunne- ja seksielämän. Olen nyt kolmatta päivää ilman lääkettä. Päässä sihahtelee melkoisesti mutta kun ottaa nukkumaan mennessä oluen, se tasaa niitä paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venlafaxiinia on mennyt 300mg aamuisin lähes 3 vuotta. En ole huomannut mitään positiivista vaikutusta mutta lääkärin mielestä pitäisi kuitenkin jatkaa. Sain keväällä 12 kerran sarjan ECT-hoitoja. Voin sen jälkeen selvästi paremmin, mutta nyt haluaisin jo lääkkeestä eroon kun tunnen sen lamauttavan tunne- ja seksielämän. Olen nyt kolmatta päivää ilman lääkettä. Päässä sihahtelee melkoisesti mutta kun ottaa nukkumaan mennessä oluen, se tasaa niitä paljon.

        Sano, että haluat mieluummin vaihtaa lääkettä johonkin sellaiseen, jolla on tehoa. Onhan niitä vaihtoehtoja. Ja voihan siihen efexoriin palata myöhemmin uudelleen tarvittaessa. Söin aikoinaan efexoria ja se lopetettiin, koska musta se ei vaikuttanut mihinkään. Noh, se aloitettiin uusiksi reilu puolen vuoden päästä, kun vointi heikkeni. Eli siis tuli ainakin teho todistettua.

        Musta olisi järkevää pitää viikoittain oire/unipäiväkirjaa. Milloin otti lääkkeet, mitä lääkkeitä syö, milloin nukahtaa ja mikä on koettu vointi. Siinä pystyisi itse/ lääkäri paremmin pysymään perässä, mikä oli muna ja mikä kana ja mikä johtui lääkkeiden vaikutuksesta ja mikä lääkevaihdoista tai uudesta lääkkeestä. Samaan tapaan voisi arvioida liikunnan ja muun toimeliaisuuden määrää ja saatua hoitoa ja terapiaa samalle tai samanlaiselle seurantalomakkeelle. On vaikeaa itse muistaa ja havainnoida omaa tilaansa (mikä oli vointi milloinkin ja miten paljon tuli valvottua tms.) ja lääkäri/terapeutti ei pysty siihen paremmin kuin itse potilas. Sitten on vielä taloudellisia intressejä sekä ylipäänsä se, että hoitava taho haluaa oman hoitonsa olevan se potilaan parantava, vaikka potilas ei niin koe. Joku tolkku pitäisi hoitoihin saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venlafaxiinia on mennyt 300mg aamuisin lähes 3 vuotta. En ole huomannut mitään positiivista vaikutusta mutta lääkärin mielestä pitäisi kuitenkin jatkaa. Sain keväällä 12 kerran sarjan ECT-hoitoja. Voin sen jälkeen selvästi paremmin, mutta nyt haluaisin jo lääkkeestä eroon kun tunnen sen lamauttavan tunne- ja seksielämän. Olen nyt kolmatta päivää ilman lääkettä. Päässä sihahtelee melkoisesti mutta kun ottaa nukkumaan mennessä oluen, se tasaa niitä paljon.

        Mun vanha työkaveri sai psykoosin ja sai siihen neuroleptilääkityksen. Se aiheutti kielen ulos työntämistä sivuoireena, psykoosi meni lääkkeellä ohi. Olivat hoidossa sanoneet, että ei huolta, tähänkin sivuoireeseen on lääke, en muista nyt tän lääkkeen nimeä. Kyllä mun järki sanoo, että tällasta ketjulääkitsemistä tulisi ehdottomasti välttää eli ei laiteta lääkettä hoitamaan toisen lääkkeen sivuvaikutuksia. Olen itsekin miettinyt, että mun pitäis saada sekundaarinen unettomuus diagnoosi. Masennushan mulle ei unettomuutta aiheuta vaan masennuslääkitys, joka on isolla annoksella. Nyt tätä aivan varmasti masennuslääkityksestä johtuvaa unettomuutta pidetään itse masennuksen oireena ja sitä sitten mitataan testeissä. Wtf?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun vanha työkaveri sai psykoosin ja sai siihen neuroleptilääkityksen. Se aiheutti kielen ulos työntämistä sivuoireena, psykoosi meni lääkkeellä ohi. Olivat hoidossa sanoneet, että ei huolta, tähänkin sivuoireeseen on lääke, en muista nyt tän lääkkeen nimeä. Kyllä mun järki sanoo, että tällasta ketjulääkitsemistä tulisi ehdottomasti välttää eli ei laiteta lääkettä hoitamaan toisen lääkkeen sivuvaikutuksia. Olen itsekin miettinyt, että mun pitäis saada sekundaarinen unettomuus diagnoosi. Masennushan mulle ei unettomuutta aiheuta vaan masennuslääkitys, joka on isolla annoksella. Nyt tätä aivan varmasti masennuslääkityksestä johtuvaa unettomuutta pidetään itse masennuksen oireena ja sitä sitten mitataan testeissä. Wtf?

        Tuo icd-masennuskyselyhän on silkka vitsi. Siinähän kysellään myös esimerkiksi seksuaalisista haluista. Monella masennuslääke aiheuttaa haluttomuutta. Mutta ICD-kyselyissä saa näistä lisäpisteitä, ja sitten voidaan suositella lisää masennuslääkkeitä.

        Jos saa seksuaalisen toiminnan häiriöitä siihen voidaan aina todeta, että masennus niitä aiheuttaa. Vaikka ei aiheuttaisi ja ennen lääkitystä ei ole ollut sellaisia ongelmia sillä saralla.

        Mikä ironisinta, masennuslääke voi aiheuttaa monia muitakin oireita, joita pidetään masennuksen oireina ihan itsetuhoisista ajatuksista ja tosiaan, unettomuudesta, lähtien


    • Anonyymi

      Minulla on ollut n.20vuotta venlafaks käytössä. Pitää ottaa joka aamu muuten itkettää iltapäivästä. Paras lääke joka minulle sopii, kun ei aivot kehitä kaikkea tarpeellista.

    • Anonyymi

      Älkää koskaan ikinä aloittako Venlafaxinia! Älkää mitään SSRI lääkkeitä. Masennus pitkäkin on osa prosessia elämänvaiheissa se kuuluu osaksi eloamme. Se on kasvattava paikka ja kaikki pelottavatkin tunteet kuuluu siihen. Masennuksessa ei tarvitse tehdä mitään isompaa. Katsokaa leffoja, levätkää, joogatkaa, naurakaa paskoille jutuille kaverien yms kanssa. Luontoon aina kun vähänkään jaksaa. Venlafaxin on sellainen hulluus lääke että voi vittu mitä paskaa ihmisille syötetään.

    • Minulla se pahensi masennusta huomattavasti. Aloin pohtia itsemurhaa jatkuvasti kun ennen lääkitystä en edes ajatellut sitä. Sitten luin että tämä on aika yleinen sivuvaikutus sille. Aika ristiriitaista antaa masennuksesta kärsivälle itsetuhoisuuteen ajavaa lääkettä

    • Anonyymi

      Täällä on äänessä masennus ammlaiset.
      Muistakaa paras lääke masennukseen on lääke jota ei oteta.

      Venlaflax ja muut on dippadaa...
      Ne auttaa masentumaa , tulee samaa jälkeä ku rmk hullu näyttelijä. Haluutko olla se, jos kyllä ni syö.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe