Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Stressi, jännitys, maha ripulille, paskat housuun.

Luna.

Okei, eli oon pohtinu tällästä asiaa...
Tän ois voinu laittaa tonne pelot ja jännitys palstallekin mut tuntu et siellä on niin kuollutta toi meno joten sama kai laittaa tänne kun tää palsta kulkee nimellä yleistä mielenterveydestä.
Täytän nyt tänä vuonna 19v ja oon naispuolinen henkilö. Lapsena olin tosi, tosi, tosi herkkä ja helposti stressasin ja jännitin. Sit tossa 16-vuoden iässä se katos. En enää stressaa tai jännitä ja koe mahakipua sen takia. Mielestäni tein asenne muutoksen ja sit kasvoin ehkä ekan kerran henkisesti aikuiseksi. Oon mä ollu pienestä pitäen luonteeltani sellanen, aivan sama olin minkä ikänen tahansa et oon muka aina tosi aikuinen ja tiedän kaiken ja oon oikeassa, mut ikinä ennen en oo tollasta kasvun tunnetta tuntenu kun sillon 16-vuotiaana. Nii mä sit päättelin et sillon varmaan ekan kerran silleen kunnolla aikuistuin, koska ikäkin ois siihen aika realistinen ja sopiva.
Mä mietin et oliko tuo stressaamis, jännittämis ja mahakipu piirre mussa itsessäni vai opinko esim sen äitiltäni?
Isäni on ollu aina sellanen aika rento tyyppi tai se ei ole ainakaan ulospäin näyttäny sitä et sitä kauheesti stressais. Sit muakin aina pienestä pitäen pyrkiny rauhottelee et ei tollasta tarvii stressata tai jännittää ja sanonu et se on oma valinta et stressaako ja jännittää vaiko ei. Mut silläkin nykypäivänä sit kaikkia ihme suolistovaivoja. Ärtyneen suolen oireyhtymäksi sitä kutsutaan. En tosin tiiä onko se isälle sit tullu esim liiasta alkoholin käytöstä kun se käyttää alkoholia aika usein vai sit kanssa stressaamisesta ja jännittämisestä, mut ei se ainakaan ulospäin koskaan oo sitä stressii tai jännitystä näyttäny. Mut isäkin on kai aika herkkä tyyppi mun mielestä.
Mut äitillä toi homma on aina ollu nii pahana et se on joutunu juoksee ripulille vessaan eikä välttämättä pysty ees pidättelee!

Mä en nää sitä kovin normaalina ja nään tuon toiminnan et meillä kaikki tuntuu pyörivän päivittäin aika selkeesti vessanpöntön ympärillä ripulipaskan merkeissä niin aika oksettavana...
Ite lapsena olin sellanen et jännitin ja stressasin hirmu helposti millon mitäkin asioita: koulussa esitelmien pitoa ja muuta näkyvillä oloa, uusien kavereiden tai ihastuksien tapaamista, telinevoimistelu tunteja kun olin siinä tosi huono ja sit olin aina et ai ai ai mun maha on kipeä. Mut ei se koskaan ripulille mennyt.
Äitini on muutenkin aina ollut vähän psyykkisesti sairas tyyppi, enemmän kun isä. Isällä on ollut masennusta ja alkoholiongelmaa ja joskus narsismin piirteitä ja halua kiusata vähän mua ja äitiä.
Mut äiti aina huutaa, kiljuu, riehuu, hajottaa paikkoja, päästää vaikka mitä kauheuksia suustaan jne. Sit jännittää mahalla sitä sun tätä ja pitelee vatsaansa ja menee ripulipaskalle vessaan! en voi muuta sanoa kuin hyi vittu. Saattaa jännittää jopa isän läsnäoloa mikä on musta hyvin sairasta, mut jos on noin paha olla isän kanssa niin luulisi että ois osannu erota siitä kun itekki uhonnu sitä aina miljoona sata tuhat kertaa kuitenkaan saamatta mitään tuloksia aikaseks. Se on tosi riippuvainen vanhemmistaan ja asunu kotonakin n. 30 vuotiaaks asti. Eikä sillä kai kunnon parisuhteita oo ikinä ollu ennen isää, eikä oo nyt isänkään kanssa...! Mietin vaan et mikä on menny pieleen? ja en usko et se eroominen on ollu rahasta kiinni. Sen vanhemmillahan rahaa riittää ja maksavat jotain äitinkin laskuja. Vaikka meillä on toi rahatilanne aika huono, on musta silti älytöntä et ne on aikuiselleen lapselle kustantanu aina jotain ja pelastanu meidät vaikka mistä, vaikka se vastuu ois ollu tästä perheestä mun VANHEMMILLA. AIKUISILLA ihmisillä.
Niin kun mä jouduin pienestä pitäen kahtoo sitä äitin sekoiluu niin opinko minä siltä tuon stressaamisen ja jännittämisen vai oliko se piirre mussa itsessäni kun olin aika herkkä?

Eniten mun vatsan sotki kuitenkin tuo koulukiusaaminen ylä-asteella. Sillon mä jännitin ja stressasin joka päivä kouluun menoa ja mulla koski mahaan kun tiesi mitä siellä on odottamassa. Ei se silti ikinä ripulille mennyt. Mut sen stressaamisen seurauksena mullekin puhkes sit toi ärtyneen suolen oireyhtymä! eli se on nyt meillä kaikilla: mulla, äitillä, isällä. :) onko tää edes todellista??
Mut sit 16-vuotiaana rupes asiat helpottaa. Pääsin muuttaa omilleni jne. Mut kyllä se helpotus alko jo oikeestaan sillon helmikuussa kun peruskoulua oli vielä jäljellä jokunen kuukausi. Musta tuntu et mä päätin vaan tehdä asenne muutoksen ja kasvoin ekan kerran henkisesti ihmisenä ja niinku päätin et nyt loppuu tää vitun stressaaminen ja jännitys! et etenki kun tää ei tee tälle mun suolistosairaudelle hyvää ja oon nähnyt mihin se johtaa... ihan pelkkään paskaan.! siinä pahiten laiminlyö ja rikkoo kehoaan. Stressi jännittäminen (mun mielestä sama asia.) on muuten PAHINTA myrkkyä keholle.

2

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luna.

      Niin sitten 16-vuotiaana epämielyttäviin asioihin tuli reagointi tavaks ahdistus. Mut stressannu ja jännittäny en mistään.

      Se miten se mun asenne muutos mm. näky niin rupesin kahtoo niitä kiusaajia ja mun entisiä kavereita alaspäin ja nousin sen kaiken paskan yläpuolelle. Ajattelin et voi miten lapsellisia ja noloja ovat kun kiusaavat, että ehkäpä ne joskus kasvavat tuosta ja tajuavat tekonsa. Ja sit et aloin antaa vaan elämän mennä omalla painollaan ja tiesin et riittää se kun yritän parhaani. Vaikka elämässä pettymyksiä tulisikin, niin kenenkä jalkojen alta täällä on vielä sortunut maa? niin, eipä kenenkään. Joten täytyy luottaa siihen että kyllä se elämä kannattelee. Koska eihän muuten voi elää!

      Tai voi, mut hyvin huonoo elämää kun aikuinenkin ihminen stressaa ja jännittää kaikesta turhasta... :D

      Eikö aikuisella, ainakin terveellä ihmisellä, tulisi olla tälläset realiteetit hallussa?

      Niin miks mun äiti on vieläkin 50vuotiaana tollanen? ja opinko mä äitiltä tuon stressaamisen ja jännittämisen vai oliko se piirre jo mussa itessäni syntyessäni?

      Mut voin sanoo et vieläkin oon herkkä, mut on elämä jo mua sen verran koulinu etten mie turhanpäiväsiä juttuja enää jännitä tai stressaa eli yhtään mitään siis. :D ahdistuksella saatan vaan reagoida epämielyttäviin tilanteisiin ja sehän ei todellakaan tunnu tuolla mahassa, ellei kasva sit liian suureks, koska sillonhan se rupee kyl tuntuu koko kropassa.. niin kuin mikä tahansa tunnetila (positiivinen tai negatiivinen.) ja positiivistä jännitystä kannattaa kyllä suosia, sehän ei tunnu vatsakipuna vaan sellasena innokkaana täpinänä kun pääsee tekee jotain kivaa. :)

    • Anonyymi

      Mitä sitten? Jos joku aikuinen jännittää, sitten jännittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe