Espanjalaisten suhtautuminen turisteihin

???????

Mielestäni suhtautuvat aika välinpitämättömästi. Kielimuurin takia ikäänkuin aivan eri porukkaa.
He tajuavat, että turismi elättää koko saaren ja siksi sietävät aikamoista sikamenoa. Esim Las Palmasin Las Kanteras rannassa on Ankkuri (Änkyrä) ainoa paikka, jossa istutaan Juodakseen. Päivästä toiseen samat punanaamat isinä istuu.

25

913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hablo un poco Española

Itse en ole ikinä kokenut mitään huonoa sanottavaa Espanjalaisista.Mielestäni ovat ystävällisiä ja mukavia avuliaita ihmisiä.Jos jotain kysyt ja tulet ymmärretyksi niin varmasti neuvovat ja auttavat.Toki voi olla,että voi jossain ilmetä,että ei näin olisi mutta sitä samaa löytyy ihan täältä koti Suomesta.ja myös suomalaisista ulkomailla.En nyt kuitenkaan ole samaa mieltä aloittajan kanssa kyllä nyt.

• Ei siinä mitään

Espanjalaiset suhtautuvat neutraalisti tai ystävällisesti suomalaisiin. Suomalaiset tulevat niin kaukaa, ovat eksoottisen näköisiä eivätkä ole osallistuneet espanjalaisten etujen sortoon historiansa aikana.

Ennenkaikkea tuovat rahansa Espanjaan.

Viimeksi rouvan kanssa Kanarialla ollessamme hotellin baarin blokkaaja jäi juttelemaan pöytämme viereen niitä näitä. Jutteli että hänellä on kavereita Suomesta. Tuumimme itseksemme suomeksi että varmasti sanoo saman kaikille. Muuten oli oikein silmää miellyttävä tumma espanjatar.

• Islas Canarias

Suhtautuminen paranee heti sen jälkeen kun et kutsu kanarialaisia espanjalaisiksi vaan kanarialaisiksi.

• 1402

Hyvä kommentti. Ja jos sanankin osaa espanjaa sitä kannattaa käyttää.

• gfghhg

Tuo sama pätee kaikkiin espanjalaisiin. Katalaanit_ja baskit jne

Suomessa keskustelufoorumilla niitä voi kutsua vaikka millä nimellä, ne eivät sitä kuule eikä näe saati saa selvää.

• justniinjajoo
        gfghhg kirjoitti:

Tuo sama pätee kaikkiin espanjalaisiin. Katalaanit_ja baskit jne

Suomessa keskustelufoorumilla niitä voi kutsua vaikka millä nimellä, ne eivät sitä kuule eikä näe saati saa selvää.

Kanaria kuuluu Espanjaan hallinnollisesti, muttei sijaitse Espanjassa vaan kuuluu maantieteellisesti Afrikkaan.

Onko se sulta pois jos kanarialaiset haluavat olla kanarialaisia eikä espanjalaisia?

Keskustelufoorumilla voi tehdä vaikka mitä ja nimitellä vaikka ketä, mutta nythän keskustellaankin face to face kohtaamisista paikallisten ihmisten kanssa.

• Hablo un poco española
        1402 kirjoitti:

Hyvä kommentti. Ja jos sanankin osaa espanjaa sitä kannattaa käyttää.

Itse opiskelen ekaa kautta Espanjaa ja kun nyt jouluna oltiin ja sen mitä osass niin käytin Espanjaa..ja todellakin ovat otettuja siitä,että puhuu edes jonkin verran Espanjaaa.toki en vielä osaa kuin ravintola tilaukset ja ja jotain pieniä juttuja mutta kivaa oli silti puhua mitä osaa.paljon opin uusia sanoja ja lauseita reissussa.suosittelen muillekkin..puhukaa rohkeasti vaan jos osaatte ja palvelu taattu.

• Tarkista lääkitys
        justniinjajoo kirjoitti:

Kanaria kuuluu Espanjaan hallinnollisesti, muttei sijaitse Espanjassa vaan kuuluu maantieteellisesti Afrikkaan.

Onko se sulta pois jos kanarialaiset haluavat olla kanarialaisia eikä espanjalaisia?

Keskustelufoorumilla voi tehdä vaikka mitä ja nimitellä vaikka ketä, mutta nythän keskustellaankin face to face kohtaamisista paikallisten ihmisten kanssa.

Sä siis aiot tavatessasi Espanjan kansalaisen ensimmäisenä kohtelemaan tietyn ryhmän jäsenenä etkä ihmisenä. Ei minuakaan aleta kutsua suomalaiseksi vaan nimelläni. Mistä ihmeestä olet kaivanut tuon päähänpinttymän, kuka täällä on puhunut mitään tuosta sekavasta hourinasta mitä tuossa selität.

• Spain...

Ei nämä kyllä kiinalaisiltakaan näytä vaan espanjalaisilta. Jos eivät tykkää siitä että kutsun heitä espanjalaisiksi, se on heidän ongelmansa. Ei minun.

• 9+10
        Spain... kirjoitti:

Ei nämä kyllä kiinalaisiltakaan näytä vaan espanjalaisilta. Jos eivät tykkää siitä että kutsun heitä espanjalaisiksi, se on heidän ongelmansa. Ei minun.

Siinä on oikein MIESTEN puhetta.UUH! Eihän haittaa jos kutsun sua pöljäksi?? Jos haittaa, se on sun ongelma!

• tämä tuo se
        Spain... kirjoitti:

Sinun ongelmasi onkin se ettei sinulla ole toimivaa ajatusmaailmaa. Se on sinun ongelmasi mutta ei onneksi minun.

"Ne" "niitä" "nämä" = todella asiallista kielenkäyttöä kun ihmisistä puhutaan. Not!

• 19+11
        Spain... kirjoitti:

Näin se menee. Ahvenanmaalaiset kuvittelevat että eivät ole suomalaisia ja kanarialaiset kuvittelevat että eivät ole espanjalaisia. Hassua. Ahvenanmaalaiset OVAT suomalaisia ja kanarian asukkaat OVAT espanjalaisia. Ei se asia siitä miksikään muutu vaikka tuulipuvut kuinka änkyröivät

• 13+6
        19+11 kirjoitti:

Näin se menee. Ahvenanmaalaiset kuvittelevat että eivät ole suomalaisia ja kanarialaiset kuvittelevat että eivät ole espanjalaisia. Hassua. Ahvenanmaalaiset OVAT suomalaisia ja kanarian asukkaat OVAT espanjalaisia. Ei se asia siitä miksikään muutu vaikka tuulipuvut kuinka änkyröivät

Justiin näin! Ei kanarian saarten vakituiset asukkaat eroa mitenkään espanjalaisista. He ovat espanjalaisia

• Faktaa tämä
        13+6 kirjoitti:

Justiin näin! Ei kanarian saarten vakituiset asukkaat eroa mitenkään espanjalaisista. He ovat espanjalaisia

Ahvenanmaan voi luovuttaa Ruotsille. Mannersuomalaisille niistä kielipuolisuomalaisista ei ole kuin rahanmenoa. Tarpeeton kuluerä koko saaristo. Tervemenoa loiset.

• perrito

Kielimuuri vaikeuttaa tietenkin kanssakäymistä jos et puhu espanjaa ja paikalinen ei enkkua tai suomea osaa mutta jos itse viitsii vaikka pari iltaa ennen lomaa käyttää siihen että opiskelee edes perusfraasit niin huomaa miten ystävällisiä kanarialaiset ovat! Jos tarvit neuvoa tai apua niin aina ovat valmiita auttamaan,varsinkin jos itse suhtautuu heihin tasavertaisesti ja muistaa hymyillä!
      Aina on töiden lomassa aikaa vaihtaa kuulumiset turistin kanssa ja isoimman eron suomalaisiin huomaa jos reissaa lasten kanssa. Jos lapsen kanssa menee ravintolaan niin heti on tarjoilijat lapselle höpöttämässä ja viihdyttämässä,tätä tapahtuu usein äärimmäisen harvoin suomessa. Oikeastaan päinvastoin jos suomessa lapsi kitisee äänekkäästi niin naapuripöydistä tulee välittömästi kiukkuisia katseita että miksi tulet lapsesi kanssa minun ruokarauhaani pilaamaan!?!
      Kanarialla lapset ovat aina mukana ja siksi ne huomioidaan hyvin.

Jos minä asuisin paikassa jossa olisi kännisiä turisteja vuoden jokaisena päivänä örveltämässä ja kaduille kuseksimassa niin on todellakaan suhtautuisi turisteihin niin myönteisesti kun kanarialaiset!
      Onneksi nykypäivänä valtaosa meistä turreista osaa jo käyttäytyä hyvin ulkomailla!

• AP..

Olen oleskellut Canarialla sen verran, että vähän tiedän tämän menon täällä. Pohjoismaalaiset, britit, venäläiset ja sakut ovat "maineensa ansainneet" paikallisten silmissä, jos heillä sellainen on. Lähinnä kaljan posketon juonti ja siitä seuraavat lieveilmiöt vähän oksettavat sivustaseuraajaa. En ihmettele, jos ollaan välinpitämättömi niitä kohtaan.

Espanjalaiset ovat ikäänkuin kokonaan omaa porukkaansa. Johtuu myös jyrkästä kielimuurista. He eivät ala koskaan juttelemaan meidän kanssa ja päin vastoin - peläten ettei keskustelu onnistu, Yli 30 vuotiaat eivät täällä puhu juuri sanaakaan englantia.

• CanarCanar

Ovat mielestäni muuttaneet käyttäytymistään parempaan suuntaan. Ymmärtänevät nykyisin sen turismin tuoman elannon arvon.
        En ole muuten juurikaan nähnyt kännisiä turisteja örveltämässä Kanarialla.
        .Riippuu tietenkin siitä missä päin saaria liikkuu, ja minkä tasoisissa paikoissa.

• kielipuoli

Kaikilla lomillani ovat paikalliset asukkaat tulleet juttelemaan vaikkei yhteistä kieltä olekaan paria sanaa enempää, mutta käsiä huitomalla, hymyilemällä ja piirtämällä pärjää yllättävän hyvin. On täysin itsestä kiinni saatko kontaktin paikallisiin ja nimenomaan millaisen kontaktin. Suurin osa paikallisista on ystävällistä ja lämminsydämistä porukkaa jotka eivät turisteja kohtele sen huonommin kuin omiaankaan. Unohda kielitaidon mahdollinen puute, hymyile niin sinulle hymyillään ja opettele sanomaan edes gracias, por favor ja buenos dias niin se kantaa jo pitkälle.

• Ei Englannin puhuminen ole iästä kiinni,joku puhuu joku ei.

• Lanza-amiga
        kielipuoli kirjoitti:

Kaikilla lomillani ovat paikalliset asukkaat tulleet juttelemaan vaikkei yhteistä kieltä olekaan paria sanaa enempää, mutta käsiä huitomalla, hymyilemällä ja piirtämällä pärjää yllättävän hyvin. On täysin itsestä kiinni saatko kontaktin paikallisiin ja nimenomaan millaisen kontaktin. Suurin osa paikallisista on ystävällistä ja lämminsydämistä porukkaa jotka eivät turisteja kohtele sen huonommin kuin omiaankaan. Unohda kielitaidon mahdollinen puute, hymyile niin sinulle hymyillään ja opettele sanomaan edes gracias, por favor ja buenos dias niin se kantaa jo pitkälle.

Kanarialla paikallinen espanjaa puhuva väestöhän koostuu kanarialaisista, espanjalaisista ja eri Etelä- ja Väli-Amerikan kansallisuuksista.

Olen paljon tekemisissä paikallisten kanssa ja riippumatta em. alkuperästä, minulla on vain positiivisia kokemuksia heistä.
        Ensimmäiset juttutuokiot ovat jo lentokentältä matkatessa taksilla ja viimeiset kentälle palatessa.
        He ovat hyvin kiinnostuneita eksoottisesta maastamme ja olosuhteista täällä sekä mielellään kertovat omasta kotiseudustaan ja viime vuosina mm. talouskriisin vaikutuksista elämäänsä.

Ihmiset Kanarialla ovat ystävällisiä, iloisia ja auttavaisia. Esim. Las Palmasissa, joka on meidän mittapuumme mukaan iso kaupunki, nuo ominaisuudet ovat silmiinpistäviä.

Itse puhun espanjaa ja olen kyllä huomannut sen asian myönteisen vaikutuksen paikallisiin.
        Ja tuo on niin totta, että opettelemalla ja käyttämällä noita muutamia pieniä mutta niin tärkeitä sanoja saa vastakaikua.

• 555....
        donluis kirjoitti:

Ei Englannin puhuminen ole iästä kiinni,joku puhuu joku ei.

Mene nyt jo vidduun don luis trolli

• caramba
        Lanza-amiga kirjoitti:

Kanarialla paikallinen espanjaa puhuva väestöhän koostuu kanarialaisista, espanjalaisista ja eri Etelä- ja Väli-Amerikan kansallisuuksista.

Olen paljon tekemisissä paikallisten kanssa ja riippumatta em. alkuperästä, minulla on vain positiivisia kokemuksia heistä.
        Ensimmäiset juttutuokiot ovat jo lentokentältä matkatessa taksilla ja viimeiset kentälle palatessa.
        He ovat hyvin kiinnostuneita eksoottisesta maastamme ja olosuhteista täällä sekä mielellään kertovat omasta kotiseudustaan ja viime vuosina mm. talouskriisin vaikutuksista elämäänsä.

Ihmiset Kanarialla ovat ystävällisiä, iloisia ja auttavaisia. Esim. Las Palmasissa, joka on meidän mittapuumme mukaan iso kaupunki, nuo ominaisuudet ovat silmiinpistäviä.

Itse puhun espanjaa ja olen kyllä huomannut sen asian myönteisen vaikutuksen paikallisiin.
        Ja tuo on niin totta, että opettelemalla ja käyttämällä noita muutamia pieniä mutta niin tärkeitä sanoja saa vastakaikua.

Mä puhun espanjaa ja se ei ole tehnyt mulle kielimuuriaa vuosikausiin, ja mä olen niin paikallinen, että kysytään katuja ym, se on kivaa ja tykkään canarialaisista.

• Trolli saa mennäkin.

• Kanarialla vaihtarina

Yleinen virhe: ÄLÄ SANO KANARIALAISIA ESPANJALAISIKSI, älä mieluiten edes vertaa heitä manteella asuviin ihmisiin. Kanarialaiset ovat täysin erilaisia kuin mannerespanjalaiset, avuliaampia, lämpimämpiä ja täällä on myös oma murre. Turisteihin suhtautuvat toisinaan naureskellen, mutta muuten melko välinpitämättömästi. Jos käytät espanjaa, suhtautuminen sinuun muuttuu heti positiivisempaan suuntaan!

• Perdone.

Olen kysynyt muutamalta asukkaalta (itsenäisyyskylttien vaatimusten perusteella),
      haluaisvatko he itsenäisyyden, vai olla Espanjan osa.
      Kaikki ovat ovat vastanneet haluavansa olla espanjalaisia.
      Murteet ovat myös mannermaalla niin runsaat, että lähes Englannin tapaan on pieniä ymmärrysvaikeuksia eri puolilla valtakuntaa. Niin Suomessakin.
      Useimman sanakirjan sisältämällä "perusespanjalla" pärjää niin mantereella kuin saarilla, mutta Baleaareilla on vielä melko erikoiset murteet afrikkalais-italialais-ranskalaisine väännöksineen.
      Espanjaa kannattaa ehdottomasti opiskella jos matkailee kieliryhmän maissa.
      Tietysti enkkukin niihin (ja moneen vieraamman kielen) maihin matkustaessa antaa saman edun.
      Suomalaiset matkustavat kuitenkin eniten lomatkoillaan latino-kieliryhmän maihin.
      Oppiminen on helpointa kun matkustaessaan menee paikkoihin, missä ei voi puhua muuta kieltä. Ja kaverin kanssa matkustaessa ottaa "pakkopuhua"-asenteen espanjankieleen.
      Siitä se ura urkenee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      21
      8331
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      1611
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      377
      1339
    4. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      278
      1285
    5. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1275
    6. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      66
      1217
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1030
    8. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1026
    9. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      50
      982
    10. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      958
    Aihe