Mathilda Wrede on ehkä yksi merkittävimpiä suomalaisia Jumalanlapsia josta tuskin kenelläkään uskovalla tai Jumalattomalla on mitään huonoa sanottavaa, niin merkityksellinen ja periaatteellinen hänen pyhittänyt elämänsä vähäosaisten vankien auttamisessa 1800-1900 lukujen vaiheessa suomessa oli.
Kysymykseni kuuluu mihin kirkkokuntaan tai hengelliseen yhteisöön tämä jalo nainen kuului?
Kysymys Matilda Wredestä
7
108
Vastaukset
Ymmärrykseni mukaan Wrede kuului Vapaakirkkoon. Se alkoi toimia Wreden synnyinseudulla Vaasassa ehkä suunnilleen niitä aikoja kun MW syntyi. Kun hän palasi takaisin Vaasaan alkoi vapaakirkon toiminta vahvistua. Rippikoulunsa MW kävi rovasti Heikelin johdolla, siis evlut kirkossa, mutta Heikelin tyttäret siirtyivät vapaakirkkoon ja olivat siellä vahvoja vaikuttajia.
Ruotsalainen saarnaaja Karl Oresten vaikutti Wredeen vahvasti ja Oresten oli myös vapaakirkollinen.
Wreden elämäntyö on kyllä todella merkittävä ja esimerkillinen.
Aija-pappi- kunnon kansalainen
Tottakai pappi suosii rikollisia. Ajatusmaailma on julmasta, epäoikeudenmukaisesta ja verisistä teoista kertovasta Raamatusta.
kunnon kansalainen kirjoitti:
Tottakai pappi suosii rikollisia. Ajatusmaailma on julmasta, epäoikeudenmukaisesta ja verisistä teoista kertovasta Raamatusta.
Mathilda Wrede ei tainnut olla rikollinen?
- Kirjoittelija 2
kunnon kansalainen kirjoitti:
"Tottakai pappi suosii rikollisia."
Omituinen väittämä, jolla tuskin on mitään todellisuuspohjaa.
- xyyz
Mathilda Wreden vietti lepopäivänään Jumalan pyhittämää sapattia, eli lauantaita. Hän oli rehellinen myös tässä asiassa. Miksi muut vapaakirkkolasiset eivät seuraa hänen esimerkkiään vaan ovat valinneet paavillisen sunnuntain lepopäiväkseen? Oliko Mathilda Wrede harhaoppinen?
Hmm. Jos vastaamme, että ei Mathilda harhassa ollut, hän sanoo miksi sitten rikotte yhtä Jumalan kymmenestä käskystä?
Jos taas sanomme Mathildan olleen väärässä, sekään ei oikeudenmukaiselta ja loogiselta kuulosta onhan hän arvostettu kasan keskuudessa?
Heittipäs vaikean?
" Oi, jospa minun vaellukseni olisi vakaa, niin että noudattaisin sinun käskyjäsi! Silloin minä en joudu häpeään, kun katselen kaikkia sinun käskyjäsi." (Ps.119:5-6)Matihilda teki, ei vain puhunut. Hän meni vankien ja köyhien luokse ja koetti parantaa heidän asemaansa. Hän laittoi itsensä likoon ja alttiiksi, eikä pelännyt muiden sanomisia.
Tuossa olisi monella oppimisen paikkaa…
On saanut myöskin suosionosoituksen muistolleen: Turun vankilan katuosoite Saramäessä on Mathilda Wredenkatu 1.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293335- 1211355
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101285- 711038
- 581031
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871016olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38931Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67910Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78865