Uudessa työpaikassani vanhainkodissa oli tänään ystävänpäivätanssit.
Olen vasta valmistunut tälle alalle.
Tänään veimme asukkaita saliin tanssimaan. Työkaverini sanoi, että voin käydä pyytämässä halukkaita tansseihin. Kysyin häneltä, että onko täällä ketään, jotka eivät voi kulttuurinsa, tai vakaumuksensa vuoksi tanssia. Hän sanoi, että kaikki tanssivat. Koska työpaikkani on uusi, en rohjennut sanoa, että minulla itselläni on vakaumus, jonka mukaan ei ole sopivaa tanssia.
Neljä asukasta lähti mukaani. Paikalle oli tullut orkesteri soittamaan musiikkia. Asukkaat salin reunoilla rivissä. Siellä laitettiin jalalla ja pyörillä koreasti, kun hoitajat tanssitti asukkaita. Tansseissa sitten yksi hoitaja sanoi, että sinäkin voit ottaa tuosta halukkaita tanssimaan. Minä en ole ikinä tanssinut. Mietin myös, onko tämä nyt uskovaiselle sopivaa toimintaa.
Yritin järkeillä, että tämä on vain työtä ja kai minä nyt voin vähän tanssittaa vanhuksia. No yksi rollaattorilla kulkeva halusi, että tanssitan häntä. Siellä sitä sitten parketilla pyörähdeltiin.
Näki, että vanhukset nauttivat. Myös meidän osastolta tulleisiin asukkaisiin tuli kovasti virtaa. Heistä tuli, kuin uusia ihmisiä. Lauloivat ja hytkyivät musiikin tahtiin.
Muutamat mummot totesivat, kuinka minä tanssin niin hyvin. Samaa palautetta tuli myös muilta hoitajilta. En tiedä, sanoivatko vain kohteliaisuuttaan. Minähän en tanssinut edes vanhojen tansseja ja koululiikunnan tanssitunneiltakin sain vapautuksen.
Mutta mutta. Mitä nämä ystävänpäivätanssit opettivat minulle?
Huomasin, kuinka sillä on terapeuttinen vaikutus vanhuksiin. Ilo oli katossa. Vanhukset nauroivat, hymyilivät ja lauloivat. Aloin miettimään, miksen voisi jatkossakin tanssittaa asukkaita. Eihän tämä tällainen harmittomalta tuntuva viihde nyt kovin väärää voi olla?
Myös minulle jäi hyvä fiilis tansseista.
Rytmitajuni ja hyvä tasapainoni ehkä auttoi minua tanssiaskelien hakemisessa. Sen olen tiedostanut aina, että omaan hyvän rytmitajun, vaikken rytmikästä musiikkia kuuntelekkaan. Rytmitesteissä olen ollut aina hyvä.
Mitä mieltä te muut vl:t olette? Voiko uskovainen hoitaja tanssittaa hoidettavia, jos se kuuluu työnkuvaan? Meidän työpaikalla näitä tansseja tulee olemaan kerran kuukaudessa, eli ei hirveän usein edes. Harrastaahan nykyään moni uskovainen aerobickiä yms. musiikkiliikuntaa ja jopa tankotanssia liikuntamielessä.
Tanssi virkistystoimintana vanhuksille
10
280
Vastaukset
- 16,17
Ellei Raamatusta löydy kieltoa, se on varsin vietonta ja sallittua. Lutherille tanssi ei ollut syntiä. Sen hän perusteli lapsella, jonka liikehdintä ja elämä on 'yhtä tanssia'.
- Marietta.
"Sen hän perusteli lapsella, jonka liikehdintä ja elämä on 'yhtä tanssia'. "
Tuota ajattelin itsekin. Kun lapsi kuulee musiikkia, rauhallistakin, hän rupeaa liikehtii laulun tahdissa. Meikäläisissä kodeissa jossain vaiheessa tämä liikehdintä lapsilta kielletään. Niin kauan, kuin mukula on ihan pieni, sen liikehdinnän katotaan olevan viatonta. Entä jos lasten annetaan jatkaa luonnollista liikkumista. Miksei tätä liikehdintää voisi nimittää ihan reilusti tanssiksi. Kaikki pienet lapset tanssii... Uskovaistenkin kotien lapset. He vain eivät tiedä syntyessään, ettei se sovi tähän kulttuuriin. Ehkä se joskus sopii.... - Anonyymi
PILAAMASSA MUIDEN VAPAUTTA SIELLÄ. KAIKKI SAA TANSSIA JOS HAKUAA. SE ON LIIKUNTAA . MYÖS LAULAA MIKÄ KEHITTÄÄ KEUHKOJA HAPEN OTTOKYKYÄ. MOINEN NEGATIIVISUUS ON SAIRAUS.
- Anonyymi
Marietta. kirjoitti:
"Sen hän perusteli lapsella, jonka liikehdintä ja elämä on 'yhtä tanssia'. "
Tuota ajattelin itsekin. Kun lapsi kuulee musiikkia, rauhallistakin, hän rupeaa liikehtii laulun tahdissa. Meikäläisissä kodeissa jossain vaiheessa tämä liikehdintä lapsilta kielletään. Niin kauan, kuin mukula on ihan pieni, sen liikehdinnän katotaan olevan viatonta. Entä jos lasten annetaan jatkaa luonnollista liikkumista. Miksei tätä liikehdintää voisi nimittää ihan reilusti tanssiksi. Kaikki pienet lapset tanssii... Uskovaistenkin kotien lapset. He vain eivät tiedä syntyessään, ettei se sovi tähän kulttuuriin. Ehkä se joskus sopii....Kristityt on kaikki uskossa Jeesukseen joten älä erottele ihmisiä. Lapset jumppaa ja roikkuu renkaissa kuin pyörittää hulahula rengasta ja laulaa. Niin laulaa linnunpojat kuin kaikuu kissat. Ääntä on. Elämän ilon te viette kuin kunnon mohamettimosse. Ei saa nauraa ei saa sitä ei tätä. Eriseuralahkot. Kiduttaa omat lapsensa.
- Anonyymi
YouTube löytyy Suvivirsi myös seurat. Joten katsotaan uusi näkökulma tanssiin helluntailainen kautta. YouTube worship dance . Ylistystanssi. YouTube ylistystanssi.
- Anonyymi
Luther julisti löytämään sä armosta pelastuu eikä tekojen kautta evankeliumia. Hänen muu toiminta ei liity Jeesukseen vaan arkeen. Uuden testamentin käännöstyö vei hänen aikansa ja lapsia syntyi 6 . Arkelämä erotetaan tietysti taivaallista asioista. Maalliset on maallisia. Taivaassa ei enää naida. Mutta musiikkia siellä on kyllä.
- Totuuden torvi
Vain ääliöllä voi olla jotain tuota tanssimista vastaan.
- Anonyymi
En koe olevani ääliö, kun en pysty hyvällä omallatunnolla tanssimaan lainkaan. En edes ole mikään lestadiolainen. Minulla tämä on periaatteellinen identiteettinen vakaumus, kuten aseettlmuuskin.
- Anonyymi
Sairasta kieltää tanssiminen. Sehän on kävelyä ja hyppelyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En koe olevani ääliö, kun en pysty hyvällä omallatunnolla tanssimaan lainkaan. En edes ole mikään lestadiolainen. Minulla tämä on periaatteellinen identiteettinen vakaumus, kuten aseettlmuuskin.
Hyville kaikki on hyvää pahoille pahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä891829Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2761687Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2921470Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1751369- 58955
- 51947
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em70927- 66904
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40891Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤51876