Etsitään syitä törmäyksiin, tieltä suistumisiin jne vahinkoihin joissa kuole satoja ihmisiä vuodessa. No osa aiheutuu viinan tai kovan ylinopeuden takia, mutta iso osa myös sen takia ettei autoon ole kuljettajalla ns perstuntumaa ja kuski muuttuu matkustajaksi heti kun tulee jotain yllättävää!
Autokouluissa ei auton hallintaan saa minkäänmoista tuntumaa ja liukkaankelin radatkin on naurettavan pieniosa ajoopetusta ja ne eivät anna oikeaa kuvaa liukkauudesta tai yllättävistä kelin muutoksista!
Olisi saatava järjestelmä jossa kuljettajat laitettaisiin esim jääradalla ääri tilanteisiin oikaisemaan luistoja, jarruttamaan jne. Mutta mutta nuo meidän vihreät ovat kriminalisoineet nuo ennen suositut jääradat aivan mahdottimiksi perustaa ilman valtavaa byrokratiaa ja siksi nykynuoret eivät pääse treenaamaan kuten me varttuneemmat tehtiin ennen ja jälki on tuhoisaa liikenteessä varsinkin nuorten keskuudessa!
Itse useamman opetusluvalla opettaneena voin sanoa antaneeni heille myös auton hallintataidon siinä sivussa , mitä ei saa yhdestäkään autokoulusta!
Pääsimme yksityiselle jääradalle ja siellä tahkottiin jokaisen kanssa kymmeniä tunteja opetellen auton hallintaa ja mitä erilaisimpia väistöjä , jarrutuksia ja väitän että jokaisella on perstuntuma autoon kuin autoon!
Nykyään käymme aina alkutalvesta ajamassa porukalla jäällä ja sitä varten minulla on myös turvakaarilla varustettu auto jota ei tarvitse säästellä, lopuksi jokainen ajaa omalla autollaan kerraten perusasioita!
Vanhimmalla on ollut kortti kohta 15 vuotta ja nuoremmilla liki 10 vuotta ja eipä ole kolareita ajaneet ja jokainen liikkuu paljon tien päällä ja kaveriporukoissa "joutuvat" aina muiden vaatimuksesta olemaan kuskeina kun muut pelkäävät huonoja kelejä!
Ihmiset hyvät: opetelkaa ajamaan liukkaaalla ja harjoitelkaa porukassa, se on kivaa ja voi olla joskus isoon tarpeeseen saatu taito!
Autokoulu opetus ei anna valmiuksia
41
736
Vastaukset
- On yksi
varma hallinta konsti aja hitaanmin. Kyllä opetusluvallakin ajavilla fysikaan lait tulee vastaan. Tätä et varmaan osaa opetaa, niin kuin autokoulusa painotetaaan. Kannataa tutustua ops liukaalla ajaminen. Autokoulun käyneet ajaa kyllä tälläkin hetkellä rallin mm- sarjaan, kuin sinun oppilaasi pärjää niihin verattuna?
- ja toinen
Tässä se suuri viisaus onkin. Jokaisen pitäisi itse todeta, että kun fysiikan lait tulevat vastaan, ei siinä auta taitavakaan kuski. Tuon toteaminen on paras tehdä paikassa, missä sen voi turvallisesti tehdä, eikä liikenteessä. Jos rajaa ei ole koskaan ylittänyt, ei tiedä missä se menee, ja saattaa ajaa liikenteessäkin liian lähellä sitä.
Rallikuskeihin on tässä tapauksessa turha viitata. Eivät he autokoulupohjalla rallia aja. Siihen tarvitaan vielä paljon harjoitusta. Vähän kuin vertaisin koulun käsitöitä hienopuusepän tuotteisiin.
- Omanapasuurin
Kirjoituksesta paistaa läpi se, että pidät itseäsi muita parempana, kuten muuten 60% muistakin keski-ikäisistä miehistä liikenteessä:)...ymmärräthän, että juuri sinä edustat yhtä liikenteen riskiryhmistä?
- parempiko
Niinpä. Onko mielestäsi mahdollista opetella ajamaan niin, ettei joudu mihinkään auto lähtee hallinnasta -tilanteisiin? Okei, kerron, se on mahdollista. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajan ajamaan sellaisella nopeudella, ettei ajoneuvon hallintaa menetetä. Tieliikennelaki velvoittaa myös ajamaan sellaisella etäisyydellä edessäajavaan, ettei peräänajon vaaraa ole.
On huomattavan paljon tärkeämpää painottaa niitä keinoja, jolla vältetään auton hallinnan menetys ja ajetaan turvallisesti. Ei ole hyvä, että nuori tai kukaan muukaan kuvittelee olevansa parempi kuljettaja, kun mitä oikeasti onkaan. Se että kuvittelee itsestään liikoja, saa kuljettajan ajamaan riskirajoilla. Ajetaan huonolla kelillä kovempaa kun muut, ja kun tositilanteessa auto lähtee lapasesta, niin aina on riski, että sillä kertaa käykin huonosti.
Autokoulusta saa varmasti hyvät valmiudet turvalliseen ajamiseen. Jokainen voi sitten itse käydä halutessaan harjoittelemassa vaikkapa niitä hätäjarrutuksia, jossain hiljaisella tiellä. Vaikka kuinka reenaisi ajamista ja auton hallintaa, harvasta tulee huippuosaajaa. Teoriatiedon omaksuminen on huomattavasti helpompaa. - topianteri
70-luvulla sai vielä käydä harjoittelemassa jääradoilla. Vuosi 1972 on liikennehistoriamme synkin vuosi. Mites tämä on selitettävissä?
- ylilaama
Selitys on siinä että kun harjoittelee paljon,luulee olevansa parempi kuljettaja kuin muut ja alkaa ottamaan riskejä ja siitä seuraa KOLARI
- kortti -69
Selitys on paljon yksikertaisempi. Vuonna 1973 Suomessa otettiin käyttöön yleiset nopeusrajoitukset.
Vuonna 1972 oli suuri osa tiestöstä vielä vapaan nopeuden piirissä.
Suurin osa tuon aikaisista autoista oli aika surkeaa kalustoa verrattuna nykyautoihin. Ajo-ominaisuudet heikot, ristikudosrenkaita, ja halogeenivalot vasta tulossa. Tuolla yhdistelmällä sattuu ja tapahtuu. - Liittyy tähän
kortti -69 kirjoitti:
Selitys on paljon yksikertaisempi. Vuonna 1973 Suomessa otettiin käyttöön yleiset nopeusrajoitukset.
Vuonna 1972 oli suuri osa tiestöstä vielä vapaan nopeuden piirissä.
Suurin osa tuon aikaisista autoista oli aika surkeaa kalustoa verrattuna nykyautoihin. Ajo-ominaisuudet heikot, ristikudosrenkaita, ja halogeenivalot vasta tulossa. Tuolla yhdistelmällä sattuu ja tapahtuu.No joo mutta eikös tuo kieltolakipolitiikka ole sitä että kun joku kielletään niin ihmiset nimenomaan haluavat sitä tehdä? Niin minulle on perusteltu huumeiden vapauttamista.
- ainut oikea
Selitys on siinä, että kusipäisyys liikenteessä on lisääntynyt.
- einari poika
No onpas täällä monta katkeraaa autokoulun opea ottanut kantaa, no hyvä niin saadaan keskustelua aikaiseksi !
Vuonna 1972 tien pitomme ja teiden kuntomme oli todella huono, autoissa ei ollut edes kaikissa turvavöitäkään puhumattakaan airbageistä ym varusteista !
Ja se että opetellaan auton hallintaa ei todellakaan ole sama asia kuin se että käytetään vääriä eli liian isoja tilanne nopeuksia vaan just päin vastoin, se joka tietää rajansa ja tajuaa yleensä sen että auto lähtee sohjon tai liukkauden takia lapasesta helposti ei varmasti aja siinä rajalla vaan nimenomaan se normaalin autokoulun käynyt, jolla ei ole kokemusta tai ymmärrystä auton käyttäytymisestä vaikeissa olosuhteissa! Ja siksi meillä valitettavasti sattuu noita turhia suistumisia ja nokikkain ajoja joissa kuolee paljon ihmisiä turhan takia, toki niissä monesti on taustalla myös ylinopeuksia ja alkoholiakin tai kavereiden painostusta!
Väitänkin että se joka treenaa ajamista tai harrastaa rallia , jokkista ym ei joudu likkään niin usein onnettumuuksiin, kuin nuo tavalliset pulliaiset joilla käytynä autokoulu, jossa opetellaaan ulkoa liikennesäännöt ja ajetaan 30km/h paikallisen torin ympäri ja voidaanpa jopa käydä ehkä kerta pari ihan maantielläkin ja sitten isolla porukalla liukkaankelin radalla, jossa jokaisella lyhyt ajovuoro öljytyllä asfaltilla joka on talviolosuhteista yhtä kaukana kuin Putin demokratiasta !!
Se mitä tulee omin ajotaitoihini niin kuulun varmuudella siihen 5% parhaimmistoon loistavan liikennesilmän, auton hallintataidon ja myös joustavuuteni takia ! Nuorena ajoin rallia reilut 10 vuotta sittemmin jokkista , motskarilla ratakisoja ja nykyäänkin ajan vuodessa reilun 40tkm josta muualla kuin Suomessa 15tkm ja elämäni aikana yhdet sakot saaneena 80 lätkän takia (puuttui) ja yhtäkään kolaria en ole ajanut, sama tilanne myös lapsillani, yksi saanut rikesakot lievästä ylinopeudesta kesäkelillä , ylitystä 9km/h, että siitäpä repikää !!!- näin me kaikki
No tulihan se sieltä. "kuulun varmuudella siihen 5% parhaimmistoon loistavan liikennesilmän jne jne."
- einari 65v.lle
käy tutustumassa ajoharjoittelu rataan esim. huomenna kyllä siellä on jäätä, lunta ja sohjoa .Liikennesäänöt kylläkin opetelaan tietämää ei arvaamaan. Toivottavasti nähdään sinut, vain ajamassa tulevaisuudessakin rallia, jokkista, rr- pyörää. Näitä tavallisia pulliaisia kohtaat, joka päivä liikenteessä.
- veio
Viimeinen kappaleesi ei vakuuta. Se saattaa olla hyvä apu.
Vastaa. Ylinopeus, turvaväli, suojatiesäännöt, risteyksien tukkiminen ja liikennevalot, onko nämä asiat kunnossa ajossasi. Siis ei sinun mielestä vaan lakikirjan mielestä.
- Markkusnnsnsn
Olen samaa mieltä että väistöjä, oikaisuja ja jarrutuksia tulisi tehdä kovemmista nopeuksista kuin mitä liukkaankelinradalla on mahdollista. Mutta, käytännössä vaikea toteuttaa. Etelä-Suomessa vaikea löytää isoja ratoja joilla toiminta suuressa mittakaavassa olisi mahdollista, ja toiseksi, mitä kovempaa mennään, sitä enemmän kalusto kuluu. Ja moniko autokoulun opettaja haluaa mennä kyytiin kun ajetaan " rallia"?
Huolimatta huimasti kasvaneesta liikennemääristä, liikenne on turvallisempaa kuin koskaan. Monista onnettomuuksista selvitään mustelmilla nykyautolla kun vaikkapa 80-luvun autolla olisi lähtenyt henki. Ajonvakautukset ja absit pelastavat todella monelta onnettomuudelta nekin. - että näin
Ja kohtuullisen tuoreena ajo-opettajana voinen todeta Einarille, että tervetuloa vaan kokeilemaan opettamista ihan käytännön tasolle. Olen siitä samaa mieltä, että opetusluvalla opetettaessa etuina on suuremmat ajomäärät jonka kautta saavutetaan enemmän varmuutta ajamiseen, mutta herääppäs Einari siihen todellisuuteen, että ne sinun opettamasi kersat ovat vain murto-osa niistä kymmenistä erilaisista persoonista, joita työssäni kohtaan. Toisin sanoen voi olla, että lähtökohdat sinulla näiden opettamiseen (tutut omat lapset) on hieman erilaiset kuin minulla, joka opetan myös persoonia jotka eivät ole millään tavalla syntyneet esim. autoilun kulttuuriin (esim. kotona ei ole edes autoa, vanhemmat pakottaneet autokouluun koska siitä voi joskus olla hyötyä jne.). Eli esimerkkinä oppilaat joilla ei edes ole motivaatiota autoiluun, mutta ovat silti autokoulussa..on aivan turha puhua ettei autokoulu anna näille valmiuksia. Se antaa juuri niitä valmiuksia, mitä tuossa lainvaatimassa minimiopetusmäärässä voi saada aikaan ja usein nuo tunnit ei riitä eli silloin ajetaan lisää...vaikka tunteja olisi liukkaanradalla kymmenen, niin sillä tuskin saataisiin mainittavia hyötyjä esiin, koska ihminen toimii hätätilanteessa hyvin pitkälti refleksiensä varassa. Ja se taso missä monien oppilaiden kohdalla ajamisen osalta painitaan on usein sen verran haastava, että liukkaankelin harjoittelua tärkeämpää on saada oppilas tajuamaan liukkauden merkitys ja millä ongelmiin joutumiselta vältytään. Itse ainakin pyrin opettamaan järkevään, rauhalliseen ja ennakoivaan ajotyyliin..en siihen, että auto tulee osata hallita liukkaalla parhaalla mahdollisella tavalla. Pakko heittää Einarille tämä vanha legenda "Taitava kuski selviää tilanteesta johon hyvä kuski ei joudu". Ja Einarille se verran vielä, että maailma ei ole näin mustavalkoinen :). Oppilaita paljon erilaisia, niin perhe, kulttuuri, uskonto yms. taustoiltaan ja ne pyritään opettamaan niin turvallisiksi kuskeiksi kuin mahdollista :). Itsellänikin seassa luontaisesti hyviä oppilaita, joille suuremmasta liukkaan opetusmäärästä voisi olla hyötyä, mutta sitten on niitä joiden taitotasolle ei olisi mitään hyötyä pyöriä yhtään ylimääräistä radalla vaan päinvastoin oppia ylipäänsä ajamaan turvallisesti ja joustavasti liikenteessä.
- dmdmmdmdmdm
Totta, kun suurin osa nuorista ajaa kortin, mukaan mahtuu monenlaista säätäjää. Joillekin autolla ajaminen ei vaan kerta kaikkiaan sovellu, esteenä voi olla fysiikka tai henkiset asiat. Esim. maikkarilla pyörivä suomen huonoin kuski. Siinä on se nuori blondi poikaystävänsä kanssa. Itsevarmuus nollissa, ja eilen kun laitettiin yksin autoon kiikkustuolitehtävään, eihän se edes saanut autoa kunnolla liikkeelle. Haki koko ajan tukea poikaystävästään katseella "mitä mun pitää tehdä?". Kun yli 20 minuutin yrittämisen jälkeen onnistui tehtävässä tuurilla, kehui että menipä helposti, ei mitään ongelmia. Huoh.
- hihyuglgscx
No tuo suomen huonoin kuski on viihde ohjelma ja ne "kuskit" näyttelijöitä , ei siis oikeasti huonoja kuskeja ! TVstä tulee paljonkin näitä tosi tv juttuja jotka eivät siis ole totta! Itse näkisin hyvänä tuon Einarin ajatuksen ja olen samaa mieltä hänen kanssaan autokoulujen opetuksesta!
- auto arska
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kävin ajamassa liukkaan kelin radan autokoulun kakkosvaiheessa, joka ärimmäisen suuri pettymys. Auton hallintaa ei opetettu juuri lainkaan. Hieman jarrutusmatkaa demostroitiin ja se oli siinä.
Rahat pois ja kiitos hei. Näin ainakin Kaarinan Autokoulussa menetellään. En tiedä onko muualla yhtä surkeaa opetusta
Itse olen hieman "rallia" ajanut kun maalta olen kotoisin. Ennen ajeltiin pelolle tehtyä jäärataa. Siinä touhussa oppi auton käsittelyä.- 1.vaiheessa opetetaa
Kyllähän nyt luulis kakkosvaiheeseen tulijoiden jo osaavan auton hallinnan??
- syventävävaihe ops
Radan tarkotus ei ole opettaa sinua ajamaan aiempaa kovemmalla nopeudella liikenteessä ja silti selviytymään. Seurausten välttäminen monesti on jo mahdotonta. Kun auto lähtee lapasesta, on se virhe jo tehty. Tätä asiaa on radalla(kin) tarkoitus demonstroida. Jokainen kuljettaja itse pääsee kokemaan, että kun vauhtia on liikaa/pitoa ei ole, niin ajotaidoiltaan täydellinen/mielestään toisia parempi kuskikaan ei saa pidettyä autoa lapasessa. Nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan nopeuden neliössä. Jalankulkijoille tapahtuu Suomessa lukuisia onnettomuuksia vuosittain ja nämä kuolemat/vammautumiset monessa tilanteessa voitaisiin välttää, jos autoilija ajaisi ennakoiden ja sisäistäisi sen pienen nopeuden merkityksen tilanteessa.
Esimerkkinä (kävitte varmaan radalla läpi) tämä, mikä monelle on vaikea ymmärtää.
Lähestyt suojatietä 40 km/h nopeudella ja jalankulkija ilmestyy eteesi noin 20 metrin päässä. Saat juuri pysäytettyä autosi ja selvitään säikähdyksellä (kuljettaja on ennakonut tilanteen). Jos samassa tialnteessa kuljettaja ajaa 50 km/h nopeudella tapahtuu törmäys jalankulkijaan 37 km/h nopeudella. Jalankulkija kuolee/vammautuu pahoin.
Varmasti rata on pettymys, jos odottaa että seilä pääsee ajamaan hienoja sladeja, tekemään käkkärikäännöksiä tai ajamaan kilpaa. Jos et "radan" pointtia ymmärtänyt, ni se on tämä, oivaltaltaa sen vauhdin merkitys. Rata sana on huono, kuvaavampi olisi ajoharjoittelualue tms. Netistä löytyy opetussuunnitelma radalle, sen mukaisesti täytyy autokoulun opetus radalla tehdä. Voithan netistä sen tarkastaa, että toimiko autokoulu oikein? - mv2
syventävävaihe ops kirjoitti:
Radan tarkotus ei ole opettaa sinua ajamaan aiempaa kovemmalla nopeudella liikenteessä ja silti selviytymään. Seurausten välttäminen monesti on jo mahdotonta. Kun auto lähtee lapasesta, on se virhe jo tehty. Tätä asiaa on radalla(kin) tarkoitus demonstroida. Jokainen kuljettaja itse pääsee kokemaan, että kun vauhtia on liikaa/pitoa ei ole, niin ajotaidoiltaan täydellinen/mielestään toisia parempi kuskikaan ei saa pidettyä autoa lapasessa. Nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan nopeuden neliössä. Jalankulkijoille tapahtuu Suomessa lukuisia onnettomuuksia vuosittain ja nämä kuolemat/vammautumiset monessa tilanteessa voitaisiin välttää, jos autoilija ajaisi ennakoiden ja sisäistäisi sen pienen nopeuden merkityksen tilanteessa.
Esimerkkinä (kävitte varmaan radalla läpi) tämä, mikä monelle on vaikea ymmärtää.
Lähestyt suojatietä 40 km/h nopeudella ja jalankulkija ilmestyy eteesi noin 20 metrin päässä. Saat juuri pysäytettyä autosi ja selvitään säikähdyksellä (kuljettaja on ennakonut tilanteen). Jos samassa tialnteessa kuljettaja ajaa 50 km/h nopeudella tapahtuu törmäys jalankulkijaan 37 km/h nopeudella. Jalankulkija kuolee/vammautuu pahoin.
Varmasti rata on pettymys, jos odottaa että seilä pääsee ajamaan hienoja sladeja, tekemään käkkärikäännöksiä tai ajamaan kilpaa. Jos et "radan" pointtia ymmärtänyt, ni se on tämä, oivaltaltaa sen vauhdin merkitys. Rata sana on huono, kuvaavampi olisi ajoharjoittelualue tms. Netistä löytyy opetussuunnitelma radalle, sen mukaisesti täytyy autokoulun opetus radalla tehdä. Voithan netistä sen tarkastaa, että toimiko autokoulu oikein?Kerrankin asiallinen kirjoitus, kiitos siitä. Radallahan ei todellakaan harjoitella mitään, kyseessähän on teoriatietojen todentamisesta, näyttöjen ja kokeilujen avulla, Suomalainenhan ei usko ennen kun kokeilee. esim. nopeuden vaikutus liike-energiaan, lepo- ja liikekitkan ero, garmsin kitkaympyrän merkitys, mikä on mummoluisto.yms.
- Kerroppahan
mv2 kirjoitti:
Kerrankin asiallinen kirjoitus, kiitos siitä. Radallahan ei todellakaan harjoitella mitään, kyseessähän on teoriatietojen todentamisesta, näyttöjen ja kokeilujen avulla, Suomalainenhan ei usko ennen kun kokeilee. esim. nopeuden vaikutus liike-energiaan, lepo- ja liikekitkan ero, garmsin kitkaympyrän merkitys, mikä on mummoluisto.yms.
Mikä on mummoluisto?
Google ei löydä yhtään osumaa. - mv2
Kerroppahan kirjoitti:
Mikä on mummoluisto?
Google ei löydä yhtään osumaa.Katsoppa video mummoluistoista, joihin vaaritkin ajautuvat.
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20140203036552718_v1.shtml - veio
mv2 kirjoitti:
Katsoppa video mummoluistoista, joihin vaaritkin ajautuvat.
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20140203036552718_v1.shtmlMikä vika.? Sehän meni hienosti, ohjasivatkin ihan oikein poispäin ongelmasta ja niin palt ku jaksoivat
- mv2
veio kirjoitti:
Mikä vika.? Sehän meni hienosti, ohjasivatkin ihan oikein poispäin ongelmasta ja niin palt ku jaksoivat
Ohjasivatko ??
- väärä termi
Kerroppahan kirjoitti:
Mikä on mummoluisto?
Google ei löydä yhtään osumaa.Oikeampi termi on hartailukko. Se löytyy Googlellakin. Mummoluisto on joku sisäpiirivitsi. Toivottavasti ei autokoulun opettajien, sillä enemmän tuota esiintyy juuri kortin saanella kuin mummoilla.
- pidon rajalla
väärä termi kirjoitti:
Oikeampi termi on hartailukko. Se löytyy Googlellakin. Mummoluisto on joku sisäpiirivitsi. Toivottavasti ei autokoulun opettajien, sillä enemmän tuota esiintyy juuri kortin saanella kuin mummoilla.
Hartialukko estää ohjaamasta, mummoluistoon syylistyy useimmin vaarit. Liiallinen ohjausliike on primitiivinen reaktio.
- Jake ja make
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuusi-loukkaantui-nokkakolarissa---osa-uhreista-hoitoon-pelastushelikopterilla/2817608
Tässäpäs taas olisi liikennesilmä ja autonkäsittelytaito auttanut! Oli käynyt varmaan vain autokoulun ja siinäkin sattunut kehno opetuksesta piittaamaton opettaja viereen :(
Kyllä pitäisi oikeasti opetaa auton hallintaa eri tilanteissa, ei siis kaahaamista vaan hallintaa ja liikennesilmää !
Ajoopetus uusittava kokonaan , liitettävä pakollisia usean tunnin jäärata jaksoja omalla tai isin autolla ensimmäiselle neljälle vuodelle ja sitten kertausta joka toinen vuosi. Jäärata joka kylään ja työtön nuori aukomaan veräjää ja rahastamaan sekä leimaamaan ajokortin liitettä (tulevaa) josta todennetaan että harjoiteltu on ! Vähenee nämä turhat kolarit ja suistumiset. Einarilla on hieno ymmärrys tähän asiaan , onnittelut siitä!- veio
Juuri yksi poika 18v. kertoi miten ajoi autollaan mopon kanssa kolarin. Itse oli tullut kolmion takaa eikä kolaria voinut välttää huonon kelin ja- näkyvyyden takia eikä mopoilija suostunut väistämään. Vauhtia ei ollut kuin 40 km/h, ei siis ollut mitään tehtävissä. Sen hiljempaa ei voi ajaa.
Kysyin olisiko kolarin voinut välttää jos olisit ajanut risteykseen kävelyvauhtia.? Vastasi että olisi muttei niin hiljaa voi ajaa.
Onko opetusluvassa 40 km/h miniminopeus.? - veio
Mitä hyötyä on jäärata-ajoista jos perusasiat eivät ole kunnossa.? Jos kuski ei ymmärrä käsitteitä :
Tilannenopeus, turvaväli, suojatiesäännöt, risteyksien vapaaksi jättäminen, liikennevalosäännöt.
Perusasioiden puute aiheuttaa sen, että jatkossa kuski kehittyy vika suuntaan, eikä kohta pääse vääristä tavoistaan eroon. Silloin hyvä tuuri ( ja minä hyvä kuski luulo ) jatkuu niin kauan kun muut korjaavat tämän virheitä.
Kolarin sattuessa selitykset astuvat peliin, eikä siis vieläkään opita. - einarin poika
veio kirjoitti:
Mitä hyötyä on jäärata-ajoista jos perusasiat eivät ole kunnossa.? Jos kuski ei ymmärrä käsitteitä :
Tilannenopeus, turvaväli, suojatiesäännöt, risteyksien vapaaksi jättäminen, liikennevalosäännöt.
Perusasioiden puute aiheuttaa sen, että jatkossa kuski kehittyy vika suuntaan, eikä kohta pääse vääristä tavoistaan eroon. Silloin hyvä tuuri ( ja minä hyvä kuski luulo ) jatkuu niin kauan kun muut korjaavat tämän virheitä.
Kolarin sattuessa selitykset astuvat peliin, eikä siis vieläkään opita.No mistä valopää keksit että nuo asiat ei olisi kunnossa, sotket jauhot ja vellit nyt pahasti!
Nimenomaan henkilö joka haluaa opetella vaikkapa auton hallintaa, opettelee myös liikenne säännöt ja siten paketti on hyvä !
Auton käsittely taito ja tuntuma autoon estää noita turhia kolareita ja suistumisia kun ymmärretään ennakointi, turvavälit ja jos vaikka joku muu teke virheen ja ajautuu kohti niin auton käsittelyn osaava henkilö aivan varmasti pystyy väistämään päälle tulevaa ajotaidotonta kaahaajaa paremmin kuin pelkän korttelinkiertokoulun käynyt ajotaidoton mutta liikennesäännöt ulkoa osaava!
Eli saatava pakolliseksi auton hallinnan opettelu ja silloin tuo nykyinen autokoulunkin antama tieto tulee paremmin hyödynnetyksi ! - Veio
einarin poika kirjoitti:
No mistä valopää keksit että nuo asiat ei olisi kunnossa, sotket jauhot ja vellit nyt pahasti!
Nimenomaan henkilö joka haluaa opetella vaikkapa auton hallintaa, opettelee myös liikenne säännöt ja siten paketti on hyvä !
Auton käsittely taito ja tuntuma autoon estää noita turhia kolareita ja suistumisia kun ymmärretään ennakointi, turvavälit ja jos vaikka joku muu teke virheen ja ajautuu kohti niin auton käsittelyn osaava henkilö aivan varmasti pystyy väistämään päälle tulevaa ajotaidotonta kaahaajaa paremmin kuin pelkän korttelinkiertokoulun käynyt ajotaidoton mutta liikennesäännöt ulkoa osaava!
Eli saatava pakolliseksi auton hallinnan opettelu ja silloin tuo nykyinen autokoulunkin antama tieto tulee paremmin hyödynnetyksi !Kirjoituksestasi huomaa sinulla oleva paljon sisäistä vihaa ja omien periaatteiden puolustamista ja katkeruutta autokouluissa toimivia liikenneopettajia kohtaan.
Ehkä tämä on sinua etenpäin vievä voima. Ehkä toteutat niitä myös liikenteessä. Saat lastesi huomion siihen miten muut töpeksivät ettei omat virheesi paljastuisi. Tämä päättely on vain kirjoituksesi pohjalta.
Sanoin jo aiemmin, että auton käsittelytaito ei ole pahasta vaan päinvastoin, JOS muut mainitsemani, tärkeämmät asiat ovat kunnossa.
Edelleen on niin, että pahimman uhkan mainitsemasi "korttelinkiertokoulun" käyneille muodostaa ne raivopäät liikenteessä, jotka painostavat muita tavoilleen, väärille tavoilleen, koska eivät näe omaa napaansa enempää eivätkä uskalla nähdä miten väärin itse toimivat.
Nokkakolarin väistäminen ei ole kiinni mainitsemistasi taidoista, vaan se on erikseen opeteltava, jos siinä aikoo onnistua.
- Kaitsu ope
Itse olen autokoulun opettajana toiminut yli 20 vuotta ja olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä siinä, että jos hallitset sekä tunnet auton käyttäytymisen eli Einarin mainitsema pertuntuma on niin osaat asettaa tilanne nopeutesi myös oikeaksi ja ei synny noita vaara tilanteita likikään niin herkästi kuin henkilöllä jolla ei hajuakaan auton käyttäytymisestä ja lapasesta lähtemisestä !
Mutta mikä olisi oikea tapa saada/antaa tuota auton hallintaan liittyvää koulutusta, itse vien oppilaan tietylle p paikalle jossa talvisin on tilaa ja siellä otetaan hiukan tuntumaa luistoihin ja väistöihin sekä jarrutuksiin! Olen osakkaana autokoulussa ja en ole tilivelvollinen autojen käytöstä joten voin sen tehdä turvallisuutta noudattaen!
Suosittelen samaa kaikille ja omille oppilailleni annan "kotitehtäväksi" harjoitella lisää vaikkapa kortin saamisen jälkeenkin! - topoliino
Nimimerkit "einari poika" ja "että näin". Koittakaa saada kirjoituksiinne jonkinlaista kappalejakoa, että sitä viitsisi lukea.
Kiitos. - veio
Mainitsemasi auton käsittelytaidot ovat hyviä asioita.Niitä ei koskaan opi liikaa ja mahdollisuuksia on varsin harvalla. Se on kuitenkin pieni osa kokonaisuutta.
Vielä tärkeämpää kuitenkin on oppia välttämään ne tilanteet missä niitä taitoja tarvitsee.
Liikenne on yhteispeliä ja tärkeintä on se, että kaikki liikkuvat samojen sääntöjen mukaan eikä omien periaatteiden mukaan.
Tunnin ajo pk-seudulla kertoo miten paljon on liikenteessä niitä joiden pitäsi nopeasti hakea apua. He eivät noudata sääntöjä vaan näkevät vain oman napansa ja aiheuttavat yllätyksiä muille.
Nämä katsovat oikeudekseen vaarantaa muiden turvallisuus, kun eivät osaa laittaa omia elämänsä aikatauluja kuntoon.- veio
Yhteiskunta myös laistaa velvollisuuksiaan poistaa liikenteestä ne, jotka eivät noudata sääntöjä. Tunnin ajon aikana näkee kymmeniä ketkä ei kaipaa varoituksia tai ainoastaan sakkoja VAAN pois liikenteestä kokonaan pilaamasta liikennekulttuuriamme.
MUTTA, kun päättäjien kavereissa on niitä jotka.....eivätkä päättäjät halua olla ikäviä kavereita kavereilleen.
Nyt pitäisi puuttua todellisiin ongelmiin.
- 45444
Toivottavasti käsität sen, ettei edes Räikkösen Kimin ajotaidoilla voi kumota fysiikan lakeja. Metallilaatikkosi syöksyy varmasti suoraan sinne ojaan, jos ajat mutkaan liian lujaa.
- veio
Ei juman kikkeli kyl mee ojaa. Siin on lisävarusteena fysiikan lakien poistoasetus ja laki kans. Eikä mun tartte hiffata, mun auto korjaa jos oon huolimaton tai näytän liikaa kavereille.
Et sä tajuu et mutkaa voi ajaa miten kovaa vaa jos osaa oikasta oikein. Se vaa aina pysyy tiellä. Oon ajannu jo monta viikkoo eikä mitää oo sattunnu ja on oppinnu jo kaikki liikenteen niksit.
Sä oot joku alottelija etkä tiiä.
- Oplu
Prätkällä opittu viisaus: taitava kuski selviää tilanteista, joihin hyvä kuski ei edes joudu. Sopii miettiä mitä tällä tarkoitetaan!
- veio
Einarin Poika katosi jonnekin. Toivottavasti ei ajanut ojaan tai kolaria. Einarin Poika taisi olla aika dominoiva yksilö jonka lapset ei pääse helpolla. Einarin Poika yritti dominoida asenteitaan muihin tällä palstalla, mutta katosi sitten kuin Einari saharaan.
- -87k
veio kirjoitti:
Einarin Poika katosi jonnekin. Toivottavasti ei ajanut ojaan tai kolaria. Einarin Poika taisi olla aika dominoiva yksilö jonka lapset ei pääse helpolla. Einarin Poika yritti dominoida asenteitaan muihin tällä palstalla, mutta katosi sitten kuin Einari saharaan.
Kyllä Henkka (HW) osaa provosoida.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119