"Keskeinen kysymys ei ole se, onko Jumala olemassa vai ei, vaan se, mitä Jumalalla on meille sanottavanaan."
http://www.youtube.com/watch?v=MqMTbvp3kbs&feature=player_embedded
Luoma on perehtynyt luonnontieteen ja kristinuskon suhteisiin ja julkaissut siitä tutkimuksen mm. Oxfordin yliopiston julkaisusarjassa.
http://ukcatalogue.oup.com/product/9780195151893.do
Tykkää piispasta facebookissa:
www.facebook.com/piispatapioluoma
Piispa Tapio Luoman videoblogi
16
162
Vastaukset
- nainen.
Ei olematon mitään sano. Kukas täällä kehuskelikaan miesten älykkyydellä? :D
- 6548855
Olennaista ei ole jumalien olemattomuus, vaan koska tyhmimmätkin tajuaa sen.
https://www.youtube.com/watch?v=u3X5f3gY4iw
Vain olemalla tarpeeksi tyhmä uskot järjettömiin satuihin.- Piäs pienempi suu
Oxfordin yliopiston julkaisuihin ei ihan saduilla pääse.
- 7899
Piäs pienempi suu kirjoitti:
Oxfordin yliopiston julkaisuihin ei ihan saduilla pääse.
Tunge piispan ja omat harhasi takapuoleesi ja katoa lässyttämästä typeryyksiä.
- czvzdv
Piäs pienempi suu kirjoitti:
Oxfordin yliopiston julkaisuihin ei ihan saduilla pääse.
Kyllä pääsee, jos "tieteen"alana on teologia, uskomusoppi.
- kas kas kas
czvzdv kirjoitti:
Kyllä pääsee, jos "tieteen"alana on teologia, uskomusoppi.
Huippuyliopistossa on luonnollisesti teologiaakin, huippusellaista tieteellisin mittapuin.
- dghfg
Luoma alkaa siis kallistua sille kannalle että jumalaa ei ole. Mutta sillä ei ole, saa olla, merkitystä kirkon asemaan ja tarpellisuuteen vaikka jumalaa ei olisi.
Tärkeintä on se mitä sanottavaa sillä olemattomalla jumalalla (lue kristityillä, kirkolla) meille on!
Voi poika parkaa - viimeinenkin tolkku mennyt. - Vaparit haisee
Vaihteeksi jotain muuta kuin vaparien jauhamista. Vaparitko ne tässäkin ketjussa räyhäävät tieteellisesti meritoituneelle miehelle? Se siitä tieteellisyydestä...
- taivaallistalogiikka
Miksiköhän ketään kiinnostaa jumalan sanoma jota ei ole olemassa? Tämä on taas jotain taivaallista logiikkaa :)
- Atte Ateisti
""Keskeinen kysymys ei ole se, onko Jumala olemassa vai ei, vaan se, mitä Jumalalla on meille sanottavanaan."
Siis olemattomalla on jotain sanottavaa?
Vain uskovainen pystyy noin "avoimeen" pohdintaan.- hahahahahahahah
Atsit onkin ahdaskatseisia.
- mielikuvitustahanvai
Ei taida mielikuvitusjumalalla olla paljoa sanottavaa :D
Ollakseen niinkin oppinut kuin nyt väitetään, valitettavan vähän hän argumentoi osoittaakseen Jumalan olemassa olevaksi. Itseasiassa hän syyllistyi yhteen tunnettuun argumentointivirheeseen eli erityiskriteeriin: Jumalaan olemassaolon perusteeksi ei tarvitse esittää samanlaisia perusteita kuin muiden asioiden olemassaololle. ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Erikoiskriteeri
Ei sillä että olisin odottanut jotain vankkaa argumentointia. On vain niin perin surullista että näillä argumenteilla edelleen kansaa viedään kuin pässiä narussa.- zyrt
Samanlaista tyhjänpäiväistä höpinää se oli kymmenen vuotta sitten eräältä papilta, kun hän Aasian tsunamin aikaan televisiossa pohdiskeli, että ehkä jumalalla oli meille jotain asiaa.
- Jori Mäntysalo
Oliko tämä vitsi? Piispa kertoo vakavalla äänellä, että on olemassa Jumala ja että kirkko perustuu tähän uskomukseen. En tiedä mihin tätä edes voisi verrata, aivan absurdin oloinen pätkä.
- Thronos
"Me täällä kirkossa emme mieti onko Jumala olemassa. Jumala nyt vaan on olemassa ja sillä siisti."
Mahtavaa logiikkaa ja viisautta.
Ooh ja aah.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90825
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519