Sapatista: En viitsinyt enää jatkaa siihen pitkään ketjuun, vaan

Sirkka-Iita

vaan teen uuden avaukksen:

Sapatti on erikoisesti ilon ja siunauksen päivä.

Nyt pitää selventää yksi asia tarkemmin, ettei tule väärin käsitystä siitä, että mitä tarkoitan, siksi uusiksi:

Minun mielestäni on hyvä ja oikein levätä sapattina, mutta ei orjan lailla, että "meidän täytyy," vaan sen tulee olla sydämen iloa ja kiitosta Jumalalle siitä että meillä on oikeus lepoon, että "me saamme!"

Kun meidän lepomme on Kristuksessa niin olemme vapaat lainorjuudesta tekemään omantuntome mukaan, sillä:

"Kristuksen kautta olemme saaneet pääsyn tähän armoon, jossa nyt olemme."
Room. 5: 2

Jeesus sanoi myöskin, että; sapatti on ihmistä varten asetetettu:

Se on senkin vuoksi tärkeää, että ihminen voisi yhtenä päivänä viikossa täysin ja kokosydämisesti paneutua hegellisiin asioihin ja jättää arki huolensa ja työmurheensa vähemmälle.

Oikea sapatinvietto ei ole lakihenkisyyttä, vaan se on Jumalan kunnioitusta RAKKAUDESTA!

10

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä ilonne?

Pastorinne Timo Flinkin sanojen mukaan käskyjen pitäminen ei ole vapaaehtoista, vaan ne TÀYTYY pitää. Siis on PAKKO. Tämän hän sanoo näilläkin palstoilla aivan avoimesti. Laki TÄYTYY pitää. Piste. Siis hänen mukaansa. Itse en kyllä voi ymmärtää, miten siinä sitten sydämen iloa syntyy, jos on PAKKO. Vapaaehtoisuudesta ja sydämen rakkaudestahan se ilo tulee. Ei Jumala pakota. Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Ovatko kaikki adventistipastorit yhtä legalistisia? Onko teillä joukossa vähemmän änkyräisiä tapauksia?

• Ei purnata

Kukapa sanoisi, että käskyjen pitäminen olisi väärin?
        Käskyt lähtevät Jumalan tahdosta ja niiden pitäminen on luonnollisesti vapaaehtoista. Timo ei varmaankaan tarkoita, että ne olisi jokaisen pakko pitää, vaan vain että jokaisen joka haluaa íankaikkisen elämän on pidettävä Jumalan tahto kunniassa, koska vain siinä on iabkaikkinen elämä. Jos esimerkiksi sinä et halua kunnioittaa Jumalan antamia käskyjä on se luonnollisesti sinun vapaasti valittavissasi - mutta siitä voi olla huonot seuraukset .. Tätä voisi ilmentää vaikka liikenne säännöillä, ei niitä ole pakko noudattaa mutta jos niitä et noudata voi seuraukset olla kovinkin vakavat. Käskyt ilmentävät sitä Jumalan tahtoa jossa on iankaikkinen elämä ja koko syntisten lunastus lepää käskyjen osoittamassa Jumalan laissa, sillä Jeesus kristus täytti sen lain viimeistä piirtoa myöten, siksi hän on voimallinen pelastamaan meidät täältä kuoleman laaksosta. Siis miksi purnata Jumalan tahtoa vastaan.

• Missä ilonne?
        Ei purnata kirjoitti:

Kukapa sanoisi, että käskyjen pitäminen olisi väärin?
        Käskyt lähtevät Jumalan tahdosta ja niiden pitäminen on luonnollisesti vapaaehtoista. Timo ei varmaankaan tarkoita, että ne olisi jokaisen pakko pitää, vaan vain että jokaisen joka haluaa íankaikkisen elämän on pidettävä Jumalan tahto kunniassa, koska vain siinä on iabkaikkinen elämä. Jos esimerkiksi sinä et halua kunnioittaa Jumalan antamia käskyjä on se luonnollisesti sinun vapaasti valittavissasi - mutta siitä voi olla huonot seuraukset .. Tätä voisi ilmentää vaikka liikenne säännöillä, ei niitä ole pakko noudattaa mutta jos niitä et noudata voi seuraukset olla kovinkin vakavat. Käskyt ilmentävät sitä Jumalan tahtoa jossa on iankaikkinen elämä ja koko syntisten lunastus lepää käskyjen osoittamassa Jumalan laissa, sillä Jeesus kristus täytti sen lain viimeistä piirtoa myöten, siksi hän on voimallinen pelastamaan meidät täältä kuoleman laaksosta. Siis miksi purnata Jumalan tahtoa vastaan.

Puhumme kaiketi toistemme ohi. En tarkoittanut, etta käskyjen kunnioittaminen olisi tarpeetonta, baan tarkoitin, että kun se tulee vapaaehtoisesta sydämestä, siis omasta vapaaehtoisesta ratkaisusta, niin se on aivan eri asia, kuin että jos ihminen seuraa käskyjä vain PAKOSTA. Jumalan edessä kaikki on vapaaehtoista. Ei Jumala pakota. Ihmisellä on Jumalan antama vapaa tahto, muuten olisimme vain marionetteja. On suuri ero sillä, teenkö jotain mielelläni tai rakkaudesta vai teenkö sen pakotettuna, kun ei muutakaan mahdollisuutta ole. Tuo jälkimmäinen ei tuo mitään iloa eikä siunausta. Joku pitää vaikka sapatin iloisena ja omasta vapaasta tahdostaan, toinen perheen tai seurakunnan pakottamana ja odottaa sen päättymistä... molemmat ovat pitäneet sapatin, olleet tekemättä mitään jne. Kai sinäkin näet, ettei se ole sama asia? Ei sitä sillä voi kuitata, että "kunhan vaan pitää"...

• Missä ilonne? kirjoitti:

Puhumme kaiketi toistemme ohi. En tarkoittanut, etta käskyjen kunnioittaminen olisi tarpeetonta, baan tarkoitin, että kun se tulee vapaaehtoisesta sydämestä, siis omasta vapaaehtoisesta ratkaisusta, niin se on aivan eri asia, kuin että jos ihminen seuraa käskyjä vain PAKOSTA. Jumalan edessä kaikki on vapaaehtoista. Ei Jumala pakota. Ihmisellä on Jumalan antama vapaa tahto, muuten olisimme vain marionetteja. On suuri ero sillä, teenkö jotain mielelläni tai rakkaudesta vai teenkö sen pakotettuna, kun ei muutakaan mahdollisuutta ole. Tuo jälkimmäinen ei tuo mitään iloa eikä siunausta. Joku pitää vaikka sapatin iloisena ja omasta vapaasta tahdostaan, toinen perheen tai seurakunnan pakottamana ja odottaa sen päättymistä... molemmat ovat pitäneet sapatin, olleet tekemättä mitään jne. Kai sinäkin näet, ettei se ole sama asia? Ei sitä sillä voi kuitata, että "kunhan vaan pitää"...

Uudestisyntymä tekee mieluiseksi elää oikeudenmukaisesti, Jumalaa kunnioittaen:

Sinulle vahvistukseksi kerron vielä tämän oman uudestisyntymäni, vaikka olen sen joskus aiemminkin kertonut. Siis näin se tapahtui minun kohdallani:

Uudestisyntymä ei ole sinun oma tekosi, vaan se on Jumalan teko sinussa! Kun Jeesus pääsee sinun sydämeesi halitsemaan, niin se muutos tapahtuu itsestään. Sinä MUUTUT! Kuitenkaan se ei tapahdu ilman sinun omaa TAHTOASI, sillä Jeesus ei tee väkivaltaa.

Sinä muutut kokonaan!

Ei väkisellä hampaat irvessä, kuin kivirekeä vetäen, vaan rakkaus sinussa AIHEUTTAA niin valtavan ILON ja hyvänolon tunteen, että sinä ET enää HALUA tehdä niinkuin ennen uudestisyntymistä teit.

Jeesus vaikuttaa oikeasti kaikessa tekemissäsi. Sinulle on kokoajan MIELI oikeaan, niin että sinä HALUAT tehdä kaiken, niinkuin on oikein ja OMANTUNNON MUKAISESTI:)Ja tämä muutos NÄKYY kaikessa.

Se näkyy kyyneleissä jotka tulevat helposti silmiisi kuullessasi lähimäisen hädästä, se näkyy iloisesti kuplivasta vapautuneesta naurusta lähimäisesi iloitessa, se näkyy hyvästä käden puristuksesta ja silmiin katsomisesta. Se näkyy kaikesta siitä epäitsekkyydestä, minkä VAIN Pyhä Henki vaan voi sinussa saada aikaan. Näin!

Ei niin, että minun PITÄÄ, vaan niin, että minä SAAN tehdä näin! Ilo muutoksesta on niin valtava, että se suorastaan säteilee sinusta. Koska sana sanoo, että nyt et enää eläkkään sinä, vaan Jeesus sinussa. Ja Jeesus EI vie sinua laittomuuteen, vaan antaa sinulle VOIMAN tehdä Jumalan tahdon! Jumalan tahto on se että rakastaisimme lähimäisiämme.

Senvuoksi Jeesus sanoikin, että älkää juopuko viinistä, vaan TÄYTTYKÄÄ PYHÄLLÄ HENGELLÄ!Jos ihmiset ymmärtäisivät että miten valtavan ilon ja onnen Pyhä Henki antaa, kaikki viinat ja narkit jäisivät hetkessä heidän elämästään.

Siksi sanon sinullekin ystävä: KOKEILE JEESUSTA! Sinulla ei ole mitään menettämistä, mutta voit voittaa KAKEN.

Ps. Ihmettelet varmaan, että miten tämän kaiken voi löytää? Juuri siten, että MYÖNTÄÄ olevansa SYNTINEN ja SUREE sitä. Nöyrtyy Jumalan edessä ja pyytää anteeksi kaikkea mikä mieltä painaa, HALUAA SYDÄMESTÄÄN luopua kaikesta vääryydestä, siis siitä, mikä aiheuttaa omantunnon tuskia, että näin ei olisi pitänyt tehdä. Kun itse täydestä sydämestäsi näin HALUAT, niin Jeesus ANTAA SIIHEN VOIMAN.

Mutta jos, (ja kun) erehtyy ja tekee väärin niin silloin omatunto EI ANNA rauhaa ennenkuin on pyytänyt anteeksi siltä jota vastaan on rikkonut.(=lähimäiseltä, ja Jumalalta)Kukako on lähimäiseni? Jokainen ihminen!

Näin Herra pitää meidät suoralla tiellä, seuraavan kerran, saman kiusauksen kohdatessa onkin taas vahvempi. Näin Herra kasvattaa OMIAAN.

Tällaisena minä koin uudestisyntymän, joka tapahtui kohdallani 28. 01-04. Sitä ennenkin olin ollut uskossa ja luottanut täysin Jumalan johdatukseen kaikessa, mutta tunsin että jotakin puuttui.

( Minulta puuttui murentuminen ristin juurelle ja oman minuuteni myöntäminen niin huonoksi, etten millään pärjää ilman armoa.) Vasta täysin TYHJÄN astian Jeesus voi täyttää.

Minä en tiennyt, että Jeesuksella oli vielä paljon enemmän (KAIKKI)anettavana. Uudestisyntymä on vaikuttanut kaikellatapaa tervehtyttävästi elämääni ja antanut todellisen ILON!

• Ei purnata
        Missä ilonne? kirjoitti:

# tarkoitin, että kun se tulee vapaaehtoisesta sydämestä, siis omasta vapaaehtoisesta ratkaisusta #

Niin juuri sitä jokainen tarkoittaa, myös Timo Flink.
        Adventtikirkko on aina tuonut juuri ihmisen valinnanvapauden erittäin vahvasti esille kaikissa opetuksissaan. Siitä on luonnollisesti kysymys tässäkin, mutta olisi aika typerää uskoa, että iankaikkinen elämä ei olisi täysin riippuvainen siitä Jumalan laista joka ilmenee esimerkiksi käskyissä ja jota me ihmiset olemme syntisen tilamme vuoksi kykenemättömät täydellisesti noudattamaan, mutta jonka Jumalan Poika piti viimeistä piirtoa myöten - meidänkin hyväksemme.

Se on ilo olla Jumalan lapsi, kuulua Hänelle - kaikesta syntisyydestään huolimatta - ja olla matkalla kohti sitä iankaikkista elämää joka on olemassa, mutta ainoastaan Jumalan tahdossa, asia mikä meidän on tunnustettava ja sitä Timo varmaankin tarkoitti - miten hän sen sitten asian ilmaisikin (ja sitähän minä en tiedä koska en sitä ole lukenut) ..

• Missä ilonne? kirjoitti:

[][] Puhumme kaiketi toistemme ohi. En tarkoittanut, että käskyjen kunnioittaminen olisi tarpeetonta, vaan tarkoitin, että kun se tulee vapaaehtoisesta sydämestä, siis omasta vapaaehtoisesta ratkaisusta, niin se on aivan eri asia, kuin että jos ihminen seuraa käskyjä vain PAKOSTA. [][]

Niinpä; hyvin puhuttu. Jeesus vapaaehtoisesti kieltäytyi luvallisesta levosta lauantaisin ja saattoi muutkin sapattirikkeisiin, mutta ei Jumalaa vastaan; vain kyttääjiä.

Joh.5:8 Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy".
        9 Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
        10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".
        Joh. 9:14 : Ja se päivä, jona Jeesus teki tahtaan ja avasi hänen silmänsä, oli sapatti.

Jeesus vetosi Isään, kun syytettiin sapattina ahertamisesta ...

Luuk. 13:14
        Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä".
        Joh. 5:17 :
        Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".

Linja kulkee siinä, että pitää välttää omien asioiden ajamista sapattina - auttaminen on aina hyvä asia.

Rahammekin ovat kokonaisuudessaan meidän. ei pidä pakosta antaa, mutta hyvä on iloiten antaa ja mieluusti huomaamatta.

Ap. t. 5:4
        Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."

Pariskunta tahtoi näyttää antaneensa kaikkensa, vaikka pimittivät puolet. MITÄÄN ei olisi tarvinnut antaa.

Luuk.14:
        13 Vaan kun laitat pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja, sokeita;
        14 niin sinä olet oleva autuas, koska he eivät voi maksaa sinulle; sillä sinulle maksetaan vanhurskasten ylösnousemuksessa."

Ei sen mukaan mitä jok muu määrää, vaan oman sydämen äänen mukaaan . . .

2. Kor. 9:7
        Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

antti

• Missä ilonne?

Sirkka-Iitalle: ensinnäkin, olen ollut elävässä uskossa kauemman kuin sinulla lie ikävuosia, joten siihen nähden ole tuon kaiken ensimmäisessä kirjoituksessasi kuvaaman kokenut. Kohdallani kehoituksesi oli varmastikin kauniisti tarkoitettu, muttei osuva. En minäkään heti muistanut, missä Timon mielipiteen olin lukenut, mutta etsinnän jälkeen löysin sen sinulle. Ettei tarvitse kenenkään epäillä, että olisin muka keksinyt jotain perätöntä. Ketjun nimi on "Vieläkö adventistit ottavat..." Se on avattu 9.2.2014 ja löytyy noilla hakusanoilla arkistosta. Kohta jota nimenomaan tarkoitin, on seuraava: Nimim. Työsopimus kirjoittaa 9.2.2014 klo 9:56 kommentissaan ihmisen ja Jumalan välisistä asioista, omantunnon asioista näin"... Jumalan edessä kaikki on vapaaehtoista." Johon Timo Flink vastaa 11.2.2014 klo 13:57 seuraavasti: "Ei ole. Jumalan lain noudattaminen ei ole vapaaehtoista."

• Ei purnata

Ok, mutta minä olen varma, että Timo tarkoittaa että Jumalan tahdon valitseminen on iankaikkisen elämän saamisen ehto. Voit kysyä sitä häneltä itse jos et usko. Ja Jeesus piti Jumalan tahdon /lain meidän puolestamme.

Käskyt ovat osoitus Jumalan tahdosta (Jumalan ikuisesta laista) - jos ymmärrät mitä Jumalan lailla tarkoitetaan niin ymmärrät mitä Timo tarkoitti - jos et ymmärrä mitä Jumalan lailla tarkoitetaan - silloin sinun on ehkä vaikea ymmärtää mitä Timo tarkoittaa.

Totuus on että iankaikkista elämää ei ole missään muualla kuin Jumalan tahdossa - ja Jumalan laki (siis käskyt) on Jumalan tahdon osoitus meille (ne osoittavat minkälainen Jumalan tahto on ja minkälainen iankaikkinen elämä on) Jumalan laki on lähtöisin Jumalan olemuksesta.

Jumalan laki on HYVÄ - ei se että me emme kykene lakia pitämään Jeesuksen tavoin tee laista huonoa. Ei laki (siis Jumalan tahto) ketään tuhoa, vaan Jumalan tahdon rikkominen - ihmisten teot tuhoavat ihmisten elämän ja siksi me juuri Lunastajaa tarvitsemmekin.

• Missä ilonne?
        Ei purnata kirjoitti:

Ok, mutta minä olen varma, että Timo tarkoittaa että Jumalan tahdon valitseminen on iankaikkisen elämän saamisen ehto. Voit kysyä sitä häneltä itse jos et usko. Ja Jeesus piti Jumalan tahdon /lain meidän puolestamme.

Käskyt ovat osoitus Jumalan tahdosta (Jumalan ikuisesta laista) - jos ymmärrät mitä Jumalan lailla tarkoitetaan niin ymmärrät mitä Timo tarkoitti - jos et ymmärrä mitä Jumalan lailla tarkoitetaan - silloin sinun on ehkä vaikea ymmärtää mitä Timo tarkoittaa.

Totuus on että iankaikkista elämää ei ole missään muualla kuin Jumalan tahdossa - ja Jumalan laki (siis käskyt) on Jumalan tahdon osoitus meille (ne osoittavat minkälainen Jumalan tahto on ja minkälainen iankaikkinen elämä on) Jumalan laki on lähtöisin Jumalan olemuksesta.

Jumalan laki on HYVÄ - ei se että me emme kykene lakia pitämään Jeesuksen tavoin tee laista huonoa. Ei laki (siis Jumalan tahto) ketään tuhoa, vaan Jumalan tahdon rikkominen - ihmisten teot tuhoavat ihmisten elämän ja siksi me juuri Lunastajaa tarvitsemmekin.

Otetaanpa nyt sitten esille, mitä Raamattu itse sanoo meistä ja iankaikkisesta elämästä: 1. Joh.5:9-13 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa. JOLLA POIKA ON, SILLÄ ON ELÄMÄ, jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää. Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. Samaten Joh.5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Se iankaikkinen elämä on JEESUKSESSA, JUMALAN POJASSA! Ei siihen tarvitse mitään lisätä, JEESUKSESSA on KAIKKI!

• Suomessa ja kaikkialla maailmassa voi sapatin alkaa miten vain haluaa, joko auringonliikkeiden mukaan tai juutalaisilta kysyen tai kellokallen mukaankin on Suomessa mahdollista sapattia vietellä -
      hmmm . . . Adventtikirkon kovitisivulla ei näytä enää lukevankaan, milloin aurinko nousee ja laskee lauantaisin Tampereella.

Käykääpä etusivulla katsomassa, vasemmassa yläkulmassa on päivän teksti ja se alkaa kirkaasti, niin että turha kenenkään on väittää adventtioppia lakihenkiseksi - http://www.adventist.fi/

Päivän teksti - 22.2.2014
      hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että...

SAPATISTA VÄHÄSEN - Jos Antikristus tullessaan sanoisi, että pää poikki siltä, joka viettää lepopäivää lauantaina eikä sunnuntaina, niin Pyhä Henki - tuo "Jeesuksen Henki", "Isän lähettämä" - neuvoisi varmasti, että ei päivien takia kannata henkeään antaa, se ei ole henkensä antamista minun nimeni tähden.
      Mutta tuollaista tilannetta tuskin tulee, sillä Peto, tuo 7. eli 8., Antikristus, käyttää talouspakotteita, Ilmestyskirjan mukaan.

Ilm. 13:17
      Kenenkään ei ole lupa ostaa eikä myydä mitään, ellei hänellä ole tätä merkkiä, joka on pedon nimi tai sen nimen luku*. [Kreikan ja heprean kirjaimia käytetään myös numeroina.]

antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      183
      1536
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      196
      1367
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1119
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      43
      823
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      720
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      701
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      700
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      681
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      640
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe