Tässä mielenkiintoista pohdiskelua Dr. Ravi zachariaalta ateismin ristiriitaisuudesta.
https://www.youtube.com/watch?v=K6cTlDn4PiU
Ravilta löytyy myös paljon muita videoita youtubesta mielenkiintoisista ja vaikeista asioista kristityn näkökulmasta.
Ateismin ristiriitaisuus
30
206
Vastaukset
- vajukkijahve
5. Moos. 23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan."
Miksi ikuista ja ajatonta jumalaa kiinnosti paimentolaismiehen pallit? millainen jumala hylkii pallitonta miestä? - totov5
"5. Moos. 23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan."
Miksi ikuista ja ajatonta jumalaa kiinnosti paimentolaismiehen pallit? millainen jumala hylkii pallitonta miestä?"
Enpä ole asiaan perehtynyt, mutta mielestäni pitäisi ensin tietää että minkä takia joku oli alunperinkään kuohittu.
Oliko se rangaistus esim jostain rikoksesta, vai mistä oli kysymys?
Jos joku oli tehnyt sen vapaasta tahdostaan, niin silloin hän oli rikkonut itsensä, ja sen kuvan joksi hänet oli luotu.
Tämä siis mutua. En ole asiaan perehtynyt. Saatan kylläkin perehtyä joskus, ja sitten voin vastata mitä löysin. - Ei niin mitään
Taas kerran valheellista mainontaa - ei ollut mielenkiintoista, vaan aina sitä samaa typötyhjää länkytystä siitä, kuinka uskovan mielestä pitäisi olla jumala.
Lisäksi ateismi ei sisällä mitään ristiriitaista, koska se sisältää vain ja ainoastaan sen että minä en usko mihinkään jumalaolentoihin. Enkä minä tosiaankaan usko mihinkään jumaliin, eikä siinä ole mitään ristiriitaista että en usko. Se on kyllä tasan fakta että en usko.
Ja kuten aina, niin KAIKKI herra Ravin todisteet jumalastaan minä voin vaivatta tiivistää tähän näin:- pönttövuorelaiset
mitä yritit selittää, saman asian toistamista moneen kertaan, tyhmyys ei tule kello kaulassa
- missä kellos on
pönttövuorelaiset kirjoitti:
mitä yritit selittää, saman asian toistamista moneen kertaan, tyhmyys ei tule kello kaulassa
Niin, etkä sinä siltikään tajunnu.
- Ei niin mitään
pönttövuorelaiset kirjoitti:
Katsos kun teille toistaitoisille jälkeenjääneille uskishihhuleille pitää kaikki aina selittää kaksi tai kolme kertaa, ettekä te silti koskaan tajua yhtään mitään. Mutta sillehän minä en mitään voi, eikä tyhjäpäiden tyhjä länkytys tyhjästä (=uskonto) koskaan muutu todisteeksi muusta kuin tyhjäpäiden pohjattomasta tyhmyydestä.
Säälittävää, todella.
- totov5
Ethän sinä edes kattonut tuota videota. Tai et ainakaan kuin pienen pätkän :)
- uusi harrastus
Kyseinen Ravi on kovin ristiriitainen mies. Sen sijaan että hän puhuu aikansa kuluksi potaskaa, hänen pitäisi mennä raviradalle pelaamaan totoa.
- Thronos
Olen nyt katsonut videosta n. 20 min.
Aluksi hauskoja juttuja kriketistä ja Sherlock Holmesista jotta saadaan yleisö mukavasti hörähtelemään.
Kohdassa 13.58 kerrotaan miten Nietzsche syötti ateismioppinsa suoraan Hitlerille joka toimitti ne edelleen Stalinille ja kumppaneille. (Ja mitenkäs siinä kävikään - tätä ei sanottu mutta annettiin ymmärtää)
Nietzschen oppi sisälsi mm. tämän pöyristyttävän ajatuksen: Yksi kansa on parempi kuin muut. (Miksiköhän tämä kohta mahtaa kuulostaa niin tutulta... missähän on ollut puhetta omaisuuskansasta joka saa tuhota muita kansoja tieltään naisineen, lapsineen, jopa aaseineen... hmmmm)
Kohdassa 15.03 päästään asiaan. "Jos ei ole Jumalaa, kuka määrittää hyvän ja pahan?"
Puhujalle itselleen tämä jo riittäisi, hän ei tarvitse muuta perustetta (siis sille ilmeisesti että ateismi on ristiriitaista).
Kaikki (kaikki!!) ateistit kuulemma ovat myöntäneet kuinka vaikeaa on erottaa hyvä pahasta kun pitää löytää oma näkemyksensä ("find my own views").
(Hassua, minulta Zacharias ei ole kysynyt.)
Sitten siteerataan kanadalaista ateistia (?) Kai Nielsseniä :
"...kuva jonka olen maalannut ei ole kaunis. Pelkkä käytännöllinen järki, edes varustettuna hyvällä tiedolla tosiasioista, ei johdata sinua moraaliin."
Kävin katsomassa kuka tällainen Kai Nielssen oikein on, nimi ei ollut tuttu.
Tässä yksi hänen omista sivuistaan:
http://www.exminister.org/Nielsens-definition-atheism.html
Siellä ruoditaan ateistien (typeriä) argumentteja ja tyrmätään ne kohta kohdalta.
Kas näin:
kohdassa "Typerä väite #1"
"Ateismi tarkoittaa jumaluskon puutetta"
Nielsen: Sana ateismi ei tarkoita a-teismi eli "ilman jumaluskoa" vaan tulee kreikan sanasta atheos, ilman jumalaa, ja koska se on "ismi" eli aate niin siinä on pääte -ismi.
Ettäs nyt tiedätte kaikki kanssa-ateistit! (toim.huom.)
kohdassa "Typerä väite #6"
"Tom ei usko että Jumala on olemassa" tarkoittaa eri asiaa kuin "Tom uskoo että Jumalaa ei ole olemassa".
Nielsen: Aivokuollleet ääliöt jotka eivät ymmärrä (englannin) kielioppia esittävät joskus tällaisen väitteen.
kohdassa "Typerä väite #8"
"Kaikilta ateisteilta puuttuu usko Jumalaan joten kaikki joilta puuttuu usko Jumalaan ovat ateisteja"
Nielsen: Tämä on halvatun typerää ja jokaisen jolla on edes aivonpuolikas pitäisi ymmärtää miksi. Mutta alakoululaisille tiedoksi: se on sama kuin sanoisi "Kaikilla koirilla on turkki, siksi kaikki olennot joilla on turkki ovat koiria".
(Minulla on kyllä todistetusti aivot sillä ne on kuvattu erään putoamisen yhteydessä ja alakoulusta on jo aikaa mutta minusta tässä on silti pieni ero. Sana "koira" ei sisällä merkitystä "se jolla on turkki" mutta sana "ateisti" sisältää merkityksen "se joka ei usko jumaliin". Mutta ehkäpä olen vain aivokuollut ääliö. toim. huom.)
Tuollaiseen ateistiin (?) siis Zacharias esitelmässään viittaa.
En nyt jaksa katsoa ja kommentoida enempää, ehkä myöhemmin.
Pari omaa ajatusta vielä.
Jos moraalia ei voi olla ihmisellä itsellään vaan sen saa vain Jumalalta eli Raamatusta, niin miksi useimmat ihmiset pitävät käskyä "..niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille" (Luuk. 6:31) moraalisempana kuin käskyä "Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla" (2Moos 21:17)? Molemmat ovat Raamatusta ja Jumalan sanaa.
Se että "ihmiset eivät osaa olla moraalisia ilman Jumalaa" ei oikeastaan ole mikään perustelu Jumalalle. En sano etteivät ihmiset osaisi, mutta jos eivät osaisi niin mitä sitten? Sitten maailma olisi paikka jossa ei ole moraalisia ihmisiä. "Maailman on oltava paikka jossa ihmisillä on oltava moraali" ei ole väite jonka varaan voi mitään perustaa.- 5+17
"Thronos"
"Nielsen: Sana ateismi ei tarkoita a-teismi eli "ilman jumaluskoa" vaan tulee kreikan sanasta atheos, ilman jumalaa, ja koska se on "ismi" eli aate niin siinä on pääte -ismi."
Ikävä sanoa, mutta eräs opettaja väitti yliopistolla aivan samoin. Hän oli itse (ainakin minun tietääkseni) ateisti ja tietokirjailijakin. Kummastelin väitettä. - ateistix
"..niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille"
- Entä masokistit? - Thronos
5+17 kirjoitti:
"Thronos"
"Nielsen: Sana ateismi ei tarkoita a-teismi eli "ilman jumaluskoa" vaan tulee kreikan sanasta atheos, ilman jumalaa, ja koska se on "ismi" eli aate niin siinä on pääte -ismi."
Ikävä sanoa, mutta eräs opettaja väitti yliopistolla aivan samoin. Hän oli itse (ainakin minun tietääkseni) ateisti ja tietokirjailijakin. Kummastelin väitettä.Sano pois vain, ei se minua haittaa.
Kun en ole ollut paikalla kun sana keksittiin niin en voi väittää miten asia on.
Lähinnä ihmetyttää se tyyli millä Nielsen nuo atestien argumentit esittää ja se että Zacharias sitten nostaa tämän Nielsenin ja yhden hänen repliikkinsä ja saa yleisön ynähtelemään myötämielisinä kun kerran Nielsenkin ateistina myöntää että "kuva ei ole kaunis".
Olen ennenkin sanonut että sana ateisti on jotenkin hieman huono ja korostaa väärää asiaa, vaikka ymmärrän kyllä että sitä tarvitaan vastapainona sanalle teisti.
Minusta parempi sana olisi sellainen joka kuvaa ihmisen asennetta autoritaarisiin uskomusjärjestelmiin ylipäätään, ja hänen haluaan ajatella itse omilla aivoillaan.
Monet tuntuvat luulevan että jos on ateisti niin on myös kommunisti, nihilisti ja fasisti - vähintään. Voi tietysti ollakin, ainakin jokin noista. Mutta kaikki ateistit eivät ole.
Olen kaivannut sanaa joka kertoo että ihminen ajattelee mieluummin itse ja lähtee pois silloin kun käsiä puidaan ilmassa joukolla ja huudetaan rytmikkäästi, olipa joukon aate mikä tahansa.
En ole teisti. Siksi nykyään usein sanonkin olevani tokko. - Thronos
ateistix kirjoitti:
"..niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille"
- Entä masokistit?Jos haluat että joku tekee sinulle sellaista mikä tuntuu hyvältä niin tee silloin toisillekin sellaista. Kannattaa kysyä jos ei ole varma.
Moraalin ja lain puitteissa, tietenkin, kuten yleensäkin. - ateistix
Thronos kirjoitti:
Jos haluat että joku tekee sinulle sellaista mikä tuntuu hyvältä niin tee silloin toisillekin sellaista. Kannattaa kysyä jos ei ole varma.
Moraalin ja lain puitteissa, tietenkin, kuten yleensäkin.Niin mutta kun masokisti haluaa että häntä satutetaan, niin ei se oikein moraaliselta tunnu, että hän satuttaa muita.
- Thronos
ateistix kirjoitti:
Niin mutta kun masokisti haluaa että häntä satutetaan, niin ei se oikein moraaliselta tunnu, että hän satuttaa muita.
Minusta tuo on saivartelua.
Hevonen haluaa kauranjyviä ja kissa silakoita, onko hyvää hoitoa antaa kissalle kauranjyviä ja hevoselle silakoita? Hyvä hoitaja kuitenkin antaa molemmille sitä mitä ne tarvitsevat.
Masokisti haluaa mielihyvää. Myös ei-masokisti haluaa mielihyvää. Mielihyvä voi tulla eri asioista mutta jos haluat että joku tuottaa sinulle hyvää mieltä niin voit yrittää olla niin empaattinen että otat huomioon mikä sitä hyvää mieltä toiselle tuottaa.
Järkevä ihminen erottaa silakat ja kauranjyvät kyllä toisistaan. Thronos kirjoitti:
Sano pois vain, ei se minua haittaa.
Kun en ole ollut paikalla kun sana keksittiin niin en voi väittää miten asia on.
Lähinnä ihmetyttää se tyyli millä Nielsen nuo atestien argumentit esittää ja se että Zacharias sitten nostaa tämän Nielsenin ja yhden hänen repliikkinsä ja saa yleisön ynähtelemään myötämielisinä kun kerran Nielsenkin ateistina myöntää että "kuva ei ole kaunis".
Olen ennenkin sanonut että sana ateisti on jotenkin hieman huono ja korostaa väärää asiaa, vaikka ymmärrän kyllä että sitä tarvitaan vastapainona sanalle teisti.
Minusta parempi sana olisi sellainen joka kuvaa ihmisen asennetta autoritaarisiin uskomusjärjestelmiin ylipäätään, ja hänen haluaan ajatella itse omilla aivoillaan.
Monet tuntuvat luulevan että jos on ateisti niin on myös kommunisti, nihilisti ja fasisti - vähintään. Voi tietysti ollakin, ainakin jokin noista. Mutta kaikki ateistit eivät ole.
Olen kaivannut sanaa joka kertoo että ihminen ajattelee mieluummin itse ja lähtee pois silloin kun käsiä puidaan ilmassa joukolla ja huudetaan rytmikkäästi, olipa joukon aate mikä tahansa.
En ole teisti. Siksi nykyään usein sanonkin olevani tokko.Kiitos!
Tokko on erittäin hyvä pari teistille! Saatan alkaa itsekin käyttää sitä :-)- Hiski+naapurin.kissa
Thronos kirjoitti:
En ole teisti. Siksi nykyään usein sanonkin olevani tokko.Tokko tokko sopii teistin vastakohdaksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tokot
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teisti - Thronos
Hiski+naapurin.kissa kirjoitti:
Tokko tokko sopii teistin vastakohdaksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tokot
http://fi.wikipedia.org/wiki/TeistiSepä juuri sopiikin :)
- Kalapagos (ei kirj.)
Katselin tuossa myös noita Nielsenin väitteitä. Kaikki väitteet on melko helppo kumota sen enempiä miettimättä. Nielsenin motivaatio tuntuu olevan se, että hän haluaa leimata myös ateistit uskoviksi eli toisin sanoen hänen sanomansa on, että ateistit uskovat, että Jumalia ei ole olemassa. Tosiasia on kuitenkin se, että ateistit eivät usko, että Jumalia on olemassa. Tässä on iso ero ja tästä johtuen uskon puute on paras sana kuvaamaan ateisteja.
"A “lack of belief” definition is a bad definition for many reasons. It is not commonly used. It is not defined that way in any reputable dictionary."
Se, että miten suosittu tai epäsuosittu (tai auktoriteetin hyväksymä), jokin määritelmä on ei kerro mitään määritelmän hyvyydestä. Määritelmän hyvyys riippuu vain ja ainoastaan siitä, miten hyvin se kuvaa todellisuutta. Nielsen haluaa leimata ateisteja ja tästä johtuen ei hyväksy lack of belief määritelmää.
" It is too broad because most agnostics and babies don’t consider themselves atheists. And it makes no sense for an “-ism” to be a based on a lack of belief."
Seuraavaksi Nielsen hylkää määritelmän, koska siihen ei sisälly agnostismin käsitettä. Tämä on erikoinen väite huomioiden, että agnostismi on eri asia kuin ateismi eli, miksi tällöin ateismin määritelmän pitäisi pitää sisällään myös agnostismin määritelmän. Tunnetusti myös osa uskovista on agnostikkoja, mutta he eivät kuitenkaan ole ateisteja. Nielsenin määritelmää käytettäen osa uskovista olisi ateisteja, koska he ovat agnostikkoja.
"These atheists are usually motivated to redefine the word “atheist” because they want to enlarge the definition of “atheist” to include as many people as possible, or because they perceive it to be an advantage in debates with theists.
Tämän jälkeen Nielsen väittää, että ateisti haluavat lack of belief määritelmää käytettävän, koska tällöin mahdollisimman moni voitaisiin laskea ateistiksi. Tämä on typerä väite, koska edelleenkin kysymys on vain ja ainoastaan siitä, että miten hyvin määritelmä kuvaa todellisuutta. On sekä järkevää että luonnollista muuttaa määritelmiä, mikä muutos merkitsee sitä, että uusi määritelmä on edellistä parempi.
"Unfortunately, some of these people have used lies and distortions to support their opinions, and some have made extremely ignorant and grossly incorrect statements that may reflect badly on all atheists. I will correct some of these incorrect statements later in this essay."
Seuraavaksi Nielsen viittaa ateistien valehteluun tai epätosiin väitteisiin. Tällä asialla ei kuitenkaan ole, mitään tekemistä koko asian kanssa. Se valehteleeko ihminen tai ei, ei liity mitenkään siihen uskooko hän Jumalan olevan olemassa vai ei.
Tämän jälkeen Nielseen lähtee luokittelemaan uskovia ja ateisteja ja sitten heti alkuun määrittelee ateismin = Usko, että Jumalia ei ole olemassa.
Nielsenillä on tarve lokeroida ateistit uskoviksi, mutta kukin voi kysyä, että kuka Nielsen on kertomaan mitä me uskomme, ajattelemme tai emme usko. Jos minä henkilökohtaisesti ajattelen, että paras määritelmä omaan näkemykseeni Jumalasta on se, että en usko Jumalia olevan olemassa, koska meillä ei ole ensimmäistäkään hyvää syytä uskoa Jumalien olemassa oloon. Tai toisin sanoen todisteiden puuttuessa en usko erilaisia jumalväitteitä. On kuitenkin eria asia tämän jälkeen väittää, että minä uskoisin, että Jumalia ei ole olemassa, koska tällaista asiaa, minä en voi nykyisellään tietää.
Jos Nielsen tämän jälkeen väittää, että minä en ole ateisti niin hän voi ajatella näin. Mutta tämän jälkeen minun on kysyttävä häneltä, että mikä minä sitten olen? Olenko uskova? Nielsen haluaa ylläpitää vanhoja kristittyjen luomia määritelmiä, joilla on entuudestaan negatiivinen konnotaatio eli määritelmään liittyy tai liitetään negatiivisia mielleyhtymiä. - ett tälleen
Thronos kirjoitti:
En ole teisti. Siksi nykyään usein sanonkin olevani tokko.No voi pöljyys! Kaikkea sitä saa lukeakin!
Ihan kuin teisti olisi vain sellainen, joka uskoo jonkin autoritäärisen uskomusjärjestelmän mukaisesti, ja ateisti taas olisi omilla aivoillaan ajatteleva. Vaikka ateistit tunnetusti tyhmiä ovatkin, noin suureen tyhmyyteen ei sentään pitäisi sortua.
Jos ihminen on luonut oman yksityisen uskontonsa ja palvoo jumalanaan vaikka keittiönpöytäänsä, hän on teisti, jos se pöytä on hänelle elävä jumala, ts. jos sillä on oma mieli ja tahto.
Ateistista autoritääristen uskomusjärjestelmien mukaan uskomista taas on täs maailmas nähty. Ketkäs ne lauloivat joukkohurmoksessa että ei muuta Luojaa, ei johtajaa, kuin kansa kaikkivaltias...? Eikä tarvitse mennä näitä keskustelupalstoja kauemmas, kun näkee, miten henkisesti epäitsenäiset ateistit ovat nielleet heille lähinnä Amerikasta käsin syötetyt opit ja väittämät.
"Tässä mielenkiintoista pohdiskelua Dr. Ravi zachariaalta ateismin ristiriitaisuudesta."
Voisitko laittaa pari parhainta argumenttia. Minua ei ainakaan kiinnosta katsoa yli 50 minuutin luentoa sillä perusteella, että multinikki sanoo sitä mielenkiintoiseksi.Sama fiilis. Se on heikko tapa keskustella, että pelkästään linkittää jonkun muun ajatteluun. En yleensä koskaan katsele mitään videolinkkejä, jos aloituksen tekijällä ei ole mitään omaa sanottavaa.
Eikä silloin tietenkään synny keskusteluakaan.
- ---
Ei ateismissa voi olla ristiriitoja, koska se ei ole oppi. Kun sanon, etten usko jumalien olemassaoloon, mitä ristiriitaista tuossa lauseessa on? Pinnistä hiukan, yritä edes ajatella tuota kysymystä, edes hetken ennenkuin vaihdat julistusvaihteen päälle.
- ateistix
Ateisti ei usko jumaliin. Siinä ei ole mitään ristiriitaista.
Kamoon!
Etkö ymmärrä, että ei ole reilua eikä kohtuullista (eikä realistista) edellyttää, että joku käyttää melkein tunnin ainoaa elämäänsä katsomalla uskonollista tarkoitushakuista propagandaa!
Tiivistä väitteesi selkeiksi teeseiksi, niin käsitellään ne sitten yhdessä vaikka yksi kerrallaan.- Äly hoi!
Ettekö te ateistit sitten yhtään opiskele Sam Harriksen tai Dawkinsin materiaalia?
Ei teiltä oikein muuta tunnu irtoavan kun retorikkaita iskulauseita joita nämä uusateistisen päämiehet ovat opetuslapsillensa latoneet. Ateismi ei ole vain ristiriitaista vaan se on äärettömän kaksimoraalista. - Thronos
Äly hoi! kirjoitti:
Ettekö te ateistit sitten yhtään opiskele Sam Harriksen tai Dawkinsin materiaalia?
Ei teiltä oikein muuta tunnu irtoavan kun retorikkaita iskulauseita joita nämä uusateistisen päämiehet ovat opetuslapsillensa latoneet. Ateismi ei ole vain ristiriitaista vaan se on äärettömän kaksimoraalista."Ettekö te ateistit sitten yhtään opiskele Sam Harriksen tai Dawkinsin materiaalia?"
Mitä ihmettä? Mitä tarkoitat opiskelulla? Ei ateismi ole samanlaista kuin kristinusko jossa pitää väkisin opetella parempaa ymmärrystään vastaan kummallisia, uskomattomia ja järjettömiä asioita - kuten esimerkiksi miten yksi mies sai kerättyä kaikki maailman eläinlajit pieneen purtiloon ja miksi on rakastavaa lähettää suurin osa ihmisistä ikuiseen piinaan. Ateismi on vain sitä ettei usko jumaliin eikä siinä ole mitään opettelemista, se käy aivan luonnostaan monilta monilta ihmisiltä.
Minä olen lukenut mainitsemiasi kirjailijoita omaksi ilokseni ja mielenkiinnosta, on hauskaa huomata että joku ajattelee niin samalla tavalla kuin minäkin.
"Ei teiltä oikein muuta tunnu irtoavan kun retorikkaita iskulauseita joita nämä uusateistisen päämiehet ovat opetuslapsillensa latoneet."
Voisitko sitten mainita muutamia "retorikkaita iskulauseita"? Ja määritellä mitä tarkoitat uusateistilla? Ja kertoa millä tavalla joku mies jota en ole koskaan tavannut ja joka asuu jossain toisessa maassa on esimerkiksi minun päämieheni? Opetuslapset kuuluvat kristinuskoon, sitähän juuri pitää opettaa sillä kukaan ei luonnostaan ole kristitty. Ateisteja taas ovat kaikki jo heti syntyessään.
Eikö olekin mielenkiintoista että on ihmisiä joiden ei tarvitse tankata ulkoa totuuksia, he vain käyttävät omaa järkeään ja havaintokykyään? Äly hoi! kirjoitti:
Ei teiltä oikein muuta tunnu irtoavan kun retorikkaita iskulauseita joita nämä uusateistisen päämiehet ovat opetuslapsillensa latoneet. Ateismi ei ole vain ristiriitaista vaan se on äärettömän kaksimoraalista.>>Ettekö te ateistit sitten yhtään opiskele Sam Harriksen tai Dawkinsin materiaalia?>Ei teiltä oikein muuta tunnu irtoavan kun retorikkaita iskulauseita joita nämä uusateistisen päämiehet ovat opetuslapsillensa latoneet.>Ateismi ei ole vain ristiriitaista vaan se on äärettömän kaksimoraalista.
- sdfghjku
Jos tuo on mielestäsi mielenkiintoista, niin voisitko kertoa mikä erityisesti? Onko sinulla muuta sanottavaa tuosta kuin että se on mielenkiintoista?
Kuten jo Thronos aihetta jo sivuuttikin Ravilla kuten sen enempää aloittajallakaan eivät näemmä tiedä, ettei Nietzschen ajatukset juurikaan sovi natsismin kanssa yhteen. Nietzschen yli-ihminen kun tarkoittaa ihan jotain muuta kuin natsien ihannetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun355792- 773393
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823155Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3152725- 412262
- 542201
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251480Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211381- 491379
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui281293