Remontti osakkeessa

KristiinaK

Olen asustellut viitisen vuotta -78 rakennetussa Kerrostalossa ja nyt tekisi mieli laittaa tuo pesuhuone remonttiin. Alkuperäisenä pintana siinä on muovimatto, joka alkaa repsottaa joistain kulmista.

Alustavasti oli tarkoitus itse laitattaa se alusta loppuun, mutta joku sanoi että ainakin osa korjauksesta saattaisi mennä taloyhtiön piikkiin. Lueskelin äsken asiasta netistä ja siellä oli monenlaista mielipidettä. Joku meinasi että ainakin vesieritys menisi taloyhtiön piikkiin ja joku kommentoi että vanhemmissa taloissa muovimatto olisi myös vesieriste, joten pinnatkin kuuluisi taloyhtiölle.

Osaako kukaan sanoa mikä tuossa mahdollisesti kuuluisi taloyhtiölle ja mikä osakkeen omistajalle?

Pitäisikö noista repsottavista saumoista ilmoitella isännöitsijälle ja pyytää korjausta vai kuinka asiassa pitäisi menetellä?

13

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuperi 99

      - Repsottavista saumoista olisi kannattanut ilmoittaa yhtiölle heti kun niitä havaittiin
      - Jos pesuhuoneessa on vesivahinko, niin yhtiö maksaa koko remontin alusta loppuun
      - Jos siellä ei ole vesivahinkoa, niin yhtiö ei maksa mitään

      Repsottavat saumat ja kylppärin ikä kyllä viittaisivat mahdolliseen vesivahinkoon. Muovimatto alkaa jossain vaiheessa vuotaa saumoista, vuonna 78 laitettu muovimatto on jo ikänsä elänyt.

    • 2+9

      " Jos siellä ei ole vesivahinkoa, niin yhtiö ei maksa mitään"

      Ja höpö höpö. Yhtiökö jäisi odottamaan sitä vesivahinkoa, vaikka vika on jo havaittu?

      • Pillipulla

        Monessa yhtiössä odotetaan. Tässäkin yhtiössä on vielä vuonna 78 asennettuja mattoja, eli siellä todellakin odotetaan että jotain tapahtuu. Ja halvemmaksihan se yhtiölle tulee jos osakkaat korjaavat itse.


      • ertghnj
        Pillipulla kirjoitti:

        Monessa yhtiössä odotetaan. Tässäkin yhtiössä on vielä vuonna 78 asennettuja mattoja, eli siellä todellakin odotetaan että jotain tapahtuu. Ja halvemmaksihan se yhtiölle tulee jos osakkaat korjaavat itse.

        Jos muovimatto kerran repsottaa kulmista, niin silloin vesieriste ei ole kunnossa ja taloyhtiö maksaa sen. Joko hyvällä tai pahalla.


      • Aurinkohattu22
        ertghnj kirjoitti:

        Jos muovimatto kerran repsottaa kulmista, niin silloin vesieriste ei ole kunnossa ja taloyhtiö maksaa sen. Joko hyvällä tai pahalla.

        Yhtiö on velvollinen korjaamaan vain, jos siellä on vesivahinko. On vieläkin vanhoja taloja, joissa ei ole vesieristettä ollenkaan - koskaan ollutkaan. Yhtiö ei ole velvollinen korjaamaan näitä nykyajan rakennusmääräysten mukaiseksi ennenkuin jonkinlainen vahinko on sattunut. Se on tietysti sitten ihan eri asia, kannattaako yhtiön sitä vahinkoa odottaa.


      • 13+65
        Aurinkohattu22 kirjoitti:

        Yhtiö on velvollinen korjaamaan vain, jos siellä on vesivahinko. On vieläkin vanhoja taloja, joissa ei ole vesieristettä ollenkaan - koskaan ollutkaan. Yhtiö ei ole velvollinen korjaamaan näitä nykyajan rakennusmääräysten mukaiseksi ennenkuin jonkinlainen vahinko on sattunut. Se on tietysti sitten ihan eri asia, kannattaako yhtiön sitä vahinkoa odottaa.

        Vaan kun ei mene noin. Yhtiön on pidettävä kylpyhuone kunnossa.


      • Remonttipekka
        13+65 kirjoitti:

        Vaan kun ei mene noin. Yhtiön on pidettävä kylpyhuone kunnossa.

        Kylpyhuone on kunnossa, jos siellä ei ole mitään rakenteellista tai terveydellistä vikaa. Repsottava tapetti on vain esteettinen haitta, mikä ei velvoita yhtiötä korjaukseen.


      • turhaa höpinää
        Remonttipekka kirjoitti:

        Kylpyhuone on kunnossa, jos siellä ei ole mitään rakenteellista tai terveydellistä vikaa. Repsottava tapetti on vain esteettinen haitta, mikä ei velvoita yhtiötä korjaukseen.

        Ja höpö höpö. Muovimatto toimii vesieristeenä ja jos se on hajalla, niin vesieriste ei ole kunnossa. Ei se mitään vesivahinkoa vaadi.


    • kari789

      Lainaus:
      Osaako kukaan sanoa mikä tuossa mahdollisesti kuuluisi taloyhtiölle ja mikä osakkeen omistajalle?

      Isännöitsijäsi osaa tuohon vastata. Käytäntö vaihtelee. Jos vesierisys ei ole kunnossa, niin sen korjaus kuuluu taloyhtiölle.

      Jos kyseessä on asukkaan haluama kylpärin kunnostus, niin toisissa yhtiöissä asukas saa maksaa vesieristyksen, toisissa se taas menee aina asunto-osakeyhiölle.

      Olen tehnyt lähes putkeen 50 kylpäriremonttia ja kysyn tuon aina isännöitsijältä. Viimeinen remontti oli asukkaan haluama ja hänelle tuli iloinen yllätys, kun vesieristys, 700 €, meni yhtiölle.

    • Laki yksiselitteinen

      Yleisen asunto-osakeyhtiö lain mukaan ellei yhtiössä ole tehty poikkeuspäätöstä vesieristys kuuluu aina yhtiölle. Jos kylpyhuoneen päällysteenä on alkuperäinen muovimatto, uusi muovimatto toimii myös siis vesieristeenä. Jos asukas haluaa kuitenkin laatoituksen, yhtiöllä ei ole velvollisuutta nostaa kylpyhuoneen tasoa ja maksaa laatoitusta, mutta sen alle tuleva vesieristys kuuluu kyllä yhtiölle. Yhtiön tekemät poikkeuspäätökset ko. vastuujaon suhteen on oltava perusteltuja, laillisesti päätettyjä ja vahvistettuja kauppakamarilla. Onkio muovimatto sitten alhaisempaa tasoa on mielipidekysymys. Nykyvalikoimasta löytyy laadukkaita ja kauniita muovimattoja ja tapetteja ja yhtenäinen matto hyvin asennettuna estää myös esim. rivitalossa lattian kautta maasta tulevan kosteuden ja on hygieenisempi, koska laattojen saumat kerää aina ajan myötä likaa ja bakteereita.

      Tiedän taloyhtiöitä, joissa on ilmoitettu asukkaille, että koko kylpyhuoneremontti kuuluu asukkaille itselleen ja näin on useiden vuosien aikana tehty useimpien asuntojen kohdalla. Jopa joidenkin asuntojen kohdalla vaadittu asukkaiden itsensä korjaamaan kylpyhuoneen muovimatto itse. Kuitenkin omatoimisten korjaajien yllätykseksi putkiremonttin yhteydessä päätetäänkin samalla vesieristää ja laatoittaa kaikki kylpyhuoneet samanalaisiksi ja samantasoisiksi. Kannattaa vaatia myös kirjallisena kunkin taloyhtiön lainvoimainen käytäntö korjauksien kohdalla.

      • RemonttiReiska00

        Sen lainvoimaisen toimintatavan näkee sieltä yhtiöjärjestyksestä. Jos yhtiöjärjestykseen on kirjoitettu kylpyhuoneiden vastuista jotain poikkeuksia, niin silloin on mahdollista, että osakas joutuu vahinkotapauksessa kustantamaan jotain itse.
        Siinä tapauksessa, että osakas haluaa tehdä niin kutsutun "mukavuusremontin" - eli mitään vikaa yhtiön rakenteissa ei ole - niin osakas maksaa kaiken itse (ellei yhtiössä ole muuta päätetty, yhtiö voi päättää esim. että tapettien uusimisetkin kuuluvat yhtiölle)


      • kari789

        Mikähän on se asoy lain kohta, jonka mukaan vesieristys kuuluu AINA yhtiölle.

        Siellä sanotaan esim:
        Yhtiön on pidettävä kunnossa osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet.

        Jos kyseessä on asukkaan haluama mukavuusremontti, niin silloinhan vesieristys on jo kunnossa ennen remonttia, joten as oy on hoitanut velvollisuutensa.

        Lisäksi laissa sanotaan:
        Yhtiö vastaa myös sellaisesta osakkeenomistajan tekemästä tai teettämästä asennuksesta, joka rinnastuu yhtiön toteuttamaan tai vastuulleen hyväksymään toimenpiteeseen ja jonka toteuttamista yhtiö on voinut valvoa siten kuin tässä laissa säädetään.

        Tämän minä ymmärrän siten, että mukavuusremontissa asoy voi valita vesieristyksen tekijän (tai vaatia sertifikaattia) ja tarkastajan. Yhtiö vastaa siis tuloksesta, jos on voinut valvoa suoritusta. Se kenelle lasku menee, on minusta lakitekstin perusteella epäselvä.

        Jos asoy:lle kuuluisi myös maksu, niin eikö silloin olisi itsestään selvää, että maksaja voi myös valvoa suoritusta.


      • RemonttiReiska00
        kari789 kirjoitti:

        Mikähän on se asoy lain kohta, jonka mukaan vesieristys kuuluu AINA yhtiölle.

        Siellä sanotaan esim:
        Yhtiön on pidettävä kunnossa osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet.

        Jos kyseessä on asukkaan haluama mukavuusremontti, niin silloinhan vesieristys on jo kunnossa ennen remonttia, joten as oy on hoitanut velvollisuutensa.

        Lisäksi laissa sanotaan:
        Yhtiö vastaa myös sellaisesta osakkeenomistajan tekemästä tai teettämästä asennuksesta, joka rinnastuu yhtiön toteuttamaan tai vastuulleen hyväksymään toimenpiteeseen ja jonka toteuttamista yhtiö on voinut valvoa siten kuin tässä laissa säädetään.

        Tämän minä ymmärrän siten, että mukavuusremontissa asoy voi valita vesieristyksen tekijän (tai vaatia sertifikaattia) ja tarkastajan. Yhtiö vastaa siis tuloksesta, jos on voinut valvoa suoritusta. Se kenelle lasku menee, on minusta lakitekstin perusteella epäselvä.

        Jos asoy:lle kuuluisi myös maksu, niin eikö silloin olisi itsestään selvää, että maksaja voi myös valvoa suoritusta.

        Mukavuusremontissa osakas maksaa kaiken. Uuden lain mukaan yhtiö saa palkata valvojan valvomaan tällaista remonttia. Lain mukaan osakas maksaa valvojan. "Mukavuusremontista" ei aiheudu yhtiölle ja siten muille osakkaille mitään kuluja.
        Nämä ovat aivan perusasioita ja olleet voimassa uuden lain voimaan tulosta asti. "Mukavuusremontiin" tai yleensäkin sellaiseen remonttiin, jossa kajotaan yhtiön rakenteisiin, täytyy pyytää lupa yhtiön hallitukselta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      281
      3744
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2469
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1720
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1650
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      326
      1572
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1426
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1383
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1320
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1218
    Aihe