Voiko ortodoksi käyttää rukousnauhaa? Eihän sitä kukaan tietenkään kiellä, mutta eihän se taida ortodoksisuuteen kuuluakaan...
Rukousnauha
18
13156
Vastaukset
- vanharouva
Hei ostin rukousnauhan vanhasta Valamosta ja käytän sitä välillä. Joskus on niin, ettei mitenkään pysty keskittymään rukoukseen ja ajatukset harhailevat, silloin siihen turvaudun. Sitä en tiedä kuuluuko yleiseen käyttöön ja onko suositeltavaa. Minä ainakin hyödyn. Viisaammat varmasti vastaavat.
- lähimmäinen
rukousnauhan käyttö kuuluu ortodoksisuuteen, ja voit ostaa sellaisen vaikka luostareista, joissa niitä perinteisesti valmistetaan - ainakin Lintulassa olen nähnyt niitä myytävänä.
- Luterilainen
Hei!
Olen itse luterilainen. Kysyn voiko myös Luterilaiset käyttää kyseistä rukousnahaa?
Ja miten sitä käytetään? - lähimmäinen
Luterilainen kirjoitti:
Hei!
Olen itse luterilainen. Kysyn voiko myös Luterilaiset käyttää kyseistä rukousnahaa?
Ja miten sitä käytetään?rukousnauhassa on mustasta langasta tehtyjä solmuja, tavallisesti kymmenen solmun sarjoissa. Tuskinpa luterilaisuus on sen käytön esteenä. Rukoilija toistaa solmuja seuraten tietyn määrän Jeesuksen rukousta, ja sopivasta määrästä olisi parasta keskustella oman rippi-isän tai muun hengellisen ohjaajan kanssa. Itäiseen rukousperinteeseen kuuluvasta Jeesuksen rukouksesta ja rukouksen harjoittamisesta kertoo mm. KP Arkkipiispa Paavali kirjassaan Miten uskomme, Ortodoksinen paimenkirje (WSOY), sivuilla 89-94.
- Uuno
lähimmäinen kirjoitti:
rukousnauhassa on mustasta langasta tehtyjä solmuja, tavallisesti kymmenen solmun sarjoissa. Tuskinpa luterilaisuus on sen käytön esteenä. Rukoilija toistaa solmuja seuraten tietyn määrän Jeesuksen rukousta, ja sopivasta määrästä olisi parasta keskustella oman rippi-isän tai muun hengellisen ohjaajan kanssa. Itäiseen rukousperinteeseen kuuluvasta Jeesuksen rukouksesta ja rukouksen harjoittamisesta kertoo mm. KP Arkkipiispa Paavali kirjassaan Miten uskomme, Ortodoksinen paimenkirje (WSOY), sivuilla 89-94.
Rukousnauhan käytöstä - nimenomaan luostariperinteessä - kertoo hyvin kirja nimeltään Vaeltajan kertomukset. Se on julkaistu suomeksi ensimmäisen kerran 70-luvun lopulla ja siitä on muistaakseni otettu myöhemmin uusia painoksia. Kirja kertoo, kuinka venäläinen mies opetteli Jeesuksen rukousta (tästä rukouksesta kirja juuri kertookin) ja tässä hän ohjaajan neuvojen mukaan käytti rukousnauhaa apuna. Syytä kuitenkin muistaa tuo, että kirja kertoo rukousnauhan käytöstä luostariperinteessä, mutta siitä voi sitten tehdä sovalluksen "seurakuntalaisen" tarpeisiin. Suosittelen tutustumista tähän kirjaan. Se on juonellisesti etenevä ja tarinassa on monia käänteitä matkassa.
- Nauha
Kiitos vastauksista :) Täytyypä seuraavan kerran Valamossa käydessä katsella josko sieltä löytyisi minulle rukousnauha.
- Paska Pali
Mielestäni jokainen ortodoksi voi käyttää rukousnauhaa. Valamon veljet ovat kyllä eri mieltä. Kerran ollessani Valamossa miulla oli rukousnauha. Kun pappismunkki näki sen, hän sanoi, ettei rukousnauhaa saa käyttää muut kuin munkit ja nunnat.
- Serafim
...sitten Lintulassa myytiin ainakin aikoinaan varajohtaja, isä Arsenin tekemiä rukousnauhoja - jos niitä ei maallikot saisi käyttää?!?
Läntisessä perinteessä rukousnauha eli ruusukko on sekä pappien, munkkien, nunnien että maalikoiden yhteisessä käytössä - sekä liturgisessa että yksityisessä. - ponomari Jerma
Serafim kirjoitti:
...sitten Lintulassa myytiin ainakin aikoinaan varajohtaja, isä Arsenin tekemiä rukousnauhoja - jos niitä ei maallikot saisi käyttää?!?
Läntisessä perinteessä rukousnauha eli ruusukko on sekä pappien, munkkien, nunnien että maalikoiden yhteisessä käytössä - sekä liturgisessa että yksityisessä.... eikä käytetä rukousnauhaa Uuden-Valamon isien ja veljien nähden.
- Elvis
ponomari Jerma kirjoitti:
... eikä käytetä rukousnauhaa Uuden-Valamon isien ja veljien nähden.
Itselläni on aina pieni rukousnauha ranteessa ja myöskin käytän sitä. Luulisi että munkit olisi ilahtuneita jos näkevät jonkun muunkin käyttävän kyseistä laitetta!
- vierailija
Jóku on varmaan matkustanut Kreikassa.Siellähän uskonto on arkipäivää ja ortodoksisuuden hieno kulttuuri tulee vastaan kadulla kirjaimellisesti koko ajan,alttarit kotona ja pihoilla,teiden ja katujen varsilla.Varsinkin miehet sormeilevat rukousnauhaansa hermeämättä ja kyllä naisetkin,kunhan kiireiltään ehtivät,rukousnauhaa käyttävät.Eiköhän tässäkin asiassa voida käyttää tervettä järkeä eikä ruveta halkomaan hiuksia.Mielestäni Suomessa ollaan hukattu kaikenlainen uskonnollisuus,ja sehän näkyy jokapäiväisessä elämässä liiankin hyvin.Millään ei ole enää mitään väliä.
- Publikaani
Se mitä kreikkalaiset miehet kadunkulmilla pyörittelevät on ihan stressilelu (jonka nimeä en nyt muista). Se ei siis liity rukoukseen. En tiedä juontaako tuo lelu sitten juurensa itse rukousnauhasta.
Muutoin on totta, että kreikassa uskonnollisuus tulee aivan omalla tavallaan esiin katukuvassa.
Toinen seikka rukousnauhan käytöstä Suomen olosuhteissa (luostarien ulkopuolella) on se, että miksi joku sitä käyttää. Välillä tuntuu, että sen avulla yritetään antaa muille hurskas kuva itsestään.
Tietysti, oletusarvo on se että jokainen käyttää sitä nimenomaan rukouksellisesti, mutta kiusaus ulkokultaisuuteen sen avulla on suuri. Sen takia minä olen (ainakin toistaiseksi) luopunut sen käytöstä kotini seinien ulkopuolella. - Serafim
Publikaani kirjoitti:
Se mitä kreikkalaiset miehet kadunkulmilla pyörittelevät on ihan stressilelu (jonka nimeä en nyt muista). Se ei siis liity rukoukseen. En tiedä juontaako tuo lelu sitten juurensa itse rukousnauhasta.
Muutoin on totta, että kreikassa uskonnollisuus tulee aivan omalla tavallaan esiin katukuvassa.
Toinen seikka rukousnauhan käytöstä Suomen olosuhteissa (luostarien ulkopuolella) on se, että miksi joku sitä käyttää. Välillä tuntuu, että sen avulla yritetään antaa muille hurskas kuva itsestään.
Tietysti, oletusarvo on se että jokainen käyttää sitä nimenomaan rukouksellisesti, mutta kiusaus ulkokultaisuuteen sen avulla on suuri. Sen takia minä olen (ainakin toistaiseksi) luopunut sen käytöstä kotini seinien ulkopuolella.Niinpä. Itse olen aikoinani ihmetellyt aktiivisia ruusukon rukoilijoita eli rukousnauhan käyttäjiä - Pyhän Messun aikana...
- Matkalainen
Publikaani kirjoitti:
Tietysti, oletusarvo on se että jokainen käyttää sitä nimenomaan rukouksellisesti, mutta kiusaus ulkokultaisuuteen sen avulla on suuri. Sen takia minä olen (ainakin toistaiseksi) luopunut sen käytöstä kotini seinien ulkopuolella.Se mita kreikkalaiset miehet pyorittelevat sormissaan taitaa olla nimeltaan kompoloi (eli worry beads) ja kylla kai se rukousnauhana myos toimii.. Ainakin jokaisen helmen kohdalla olisi rukous tarkoitus lukea...
-----
Lisaksi mainittakoon etta keskustelupalstanne on kuin vastaus rukouksiini; ulkomailla asuessa, maan taman tasta vaihtuessa ja vasta Ortodoksisuuteen tutustuessa on tama arvokas lisa.
Iloista syksya teille kaikille!
- niabell
paljonko sellaiset kaulassa pidettävät rukousnauhat yleensä maksaa? vastatkaa pian, kiitos!
- jokunen
rukousnauhat taitaakin olla muotia nykyisin.. niitähän näkee hirmu monilla. ja suurin osa varmaan ei edes tiedä mikä se on.. xD
- Rose
Moi!
Rukousnauhat on ihan kivoja ja mulla itellä on pari semmosta. Toinen on ripariajoilta ja toisen sain siskolta tuliaiseks :) Koen kuitenki sen niin, ettei niillä oikeastaan mitään merkitystä oo vaan sillä itse rukouksella ja henkilökohtasella Jumalasuhteella. Mutta voihan ne olla ihan hyviä esim. muistattaan jotain rukousaiheita jne. Että en oo suinkaan mollaamassa rukousnauhoja, vaan haluun korostaa ite sen rukouksen merkitystä. Mulle rukous ei oo pelkkien rukousaiheiden luettelemista Jumalalle, vaan silleen mä myös vietän aikaa Jumalan kanssa. Ja se on tosi mahtavaa saada Jumalalta rukousvastauksia, mut myös viettää aikaa Jumalan kanssa. Ajattelinpahan vaan kirjottaa mitä ajatuksia itellä heräs tosta otsikosta :)- Röbelin
Juuri näin!
Keskusteluissa on enemmän hehkua, kun litanioitten laskettelemisessa. Näin ainakin itse koen. Jollekulle käy yksi tapa, toiselle toinen.
Rukousnauha sinänsä on lämpöä säteilevä esine, on sellainen minullakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733