on mielenkiintoinen artikkeli Kirkonkellarissa.
Katolisen ja luterilaisen kirkon lähentymisestä
45
120
Vastaukset
- mielenk. juttu
Tuli mieleen tästä, että ovatko jotkut siksi huolestuneita asiasta, että tavallaan pelkäävät luterilaisuuden haaran kokonaan katoavan.
Onhan ehkä kuitenkin luterilaisen kristillisyyden haara ainoa, joka on täydellisen monergistinen. Se on hyvin ainutlaatuista.
Jospa Jumala onkin suonut tällaisen Raamatun tulkinnan silkassa suuressa armossaan? - *Faith*
Pistetäänpä linkkikin:
http://kirkonkellari.fi/luterilaisen-suomen-lampeneva-suhde-katolisen-kirkon-kanssa/
Henkilökohtainen mielipiteeni asiaan on se, että samaa kristikuntaa ollaan, eikä katolinen teologia eroa merkittävästi luterilaisesta. Ja paha kyllä, tämän päivän katolinen kirkko saattaa olla jopa luterilaisempi kuin luterilainen kirkko itse!- mielenk. juttu
Itse koen itseni ensin kristityksi, oikeastaan sen jälkeen vasta luterilaiseksi kristityksi.
Toki ruohonjuuritasolla meillä kaikilla näyttää olevan paljon tekemistä, nämä palstathan vilisevät ihmisiä, jotka ajattelevat että toinen kristitty täytyy kääntää kristityksi. Toisen oksan lehti (jonkin kristillisyyden haaran yksittäinen kristitty) sanoo toiselle: et kuulu puuhun.
Jopa samassa oksassa saattaa olla kova tappelu eri lehtien kesken. Kyllä tässä töitä riittää meillä itsekullakin...
- Saapasnähä
Ehkä hän nostaakin sen seuraavaksi agendalleen?
- Mieti sitäkin
Mielenkiintoin tunnustus ja kattava "rikosrekisti", katolisuusden uittamisesta osaksi lut.kat. valekristillisyyttä pikku hiljaa ja jo Porvoossahan itseasiassa luotuttiin oikein julistuksella Lutherin uskostavanhurkauttamisopista, vaikka katolinen kirkko ei tee mitään todellsia myönnytyksiä pikku lut.kalleenkaan, vaan pitää edelleen kiinni antikristuksensa perusopista, "pelastusta ei ole katolisen kirkon ulkopuolelle" - eli kaikki muu on perinteistä ja vanhan käärmeen "silmänlumetta", sen lipoessa kieltään saaliintoivossa vaikka pää on murskattu.
- Jette Fin
Tarkoitin "rikosrekisteri" eli listaus Suomen piilokatolistamisen historiasta ja sen kirkollisista myötäilijöistä ja avittajista.
- 1 + 1
Jette Fin, tuo " Mieti sitäkin " on palstan vakio trolli Balthasar ( rekattuna ), Hubmaijer, idolinsa mukaan, hänet tunnistaa lukuisista kirjoitusvirheistään, sekä luterilaisuuden pilkkaajana.
- katolilainen
Aikaisemmin luterilainen kirkko levitti vääriä tietoja katolisesta kirkosta. Nyt on alettu tutustua katolilaisiin ja heidän opistaan aletaan saada oikeaa tietoa.
Nyt ymmärretään, että vaikka uskosta on eri tulkintoja, mutta muutkin turvaavat uskossa yksin Kristukseen syntien sovittajana.
Solvaajat ovat jäämässä paitsioon, koska jokainen voi saada selville, että heidän väitteillään ei ole mitään katetta.
Se mitä meidän tulee kavahtaa, ovat ne, jotka kieltävät Raamatun sanoman totuuden.- mielenk. juttu
Niinhän se on, että saattaa tosiaankin katoliselle kirkollekin tulla enemmän vaikeuksia ainakin Euroopan puolella maallistumisen vuoksi. Olen aina luullut, että vain Suomen luterilaisilla on outo tapa kuulua kirkkoon, vaikka olisivat melkein jumalankieltäjiä.
Toisaalta on ristiriita, mitä tehdä tälle joukolle, miten selittää sanoma niin, ettei kirkon/kirkkojen tarvitsisi luopua koko sanomastaan. Onhan ihmisillä myös kuitenkin hengellistä etsintää. - Perehtynyt
> Se mitä meidän tulee kavahtaa, ovat ne, jotka kieltävät Raamatun sanoman totuuden.
Siispä pysyn kaukana katolisuudesta. - Ossookko sanua
Mutta katolinen kirkkohan on kiltänyt ja häittänytkin kansankielisiä Raamatunkäännöksiä, sekä polttanut jopa kääntäjät, ja kieltänyt ketään lukemasta itse kansankielisiä Raamattuja, että mitenkäs se kelkka on näin kääntynyt?
- ossoon
Ossookko sanua kirjoitti:
Mutta katolinen kirkkohan on kiltänyt ja häittänytkin kansankielisiä Raamatunkäännöksiä, sekä polttanut jopa kääntäjät, ja kieltänyt ketään lukemasta itse kansankielisiä Raamattuja, että mitenkäs se kelkka on näin kääntynyt?
Tässä taas sama kirjoitusvirheinen balttis inisee omia hubbiksen hapatuksiaan.
Onneksi on luterilaisia mitkä ei tule kumartamaan paavia ja minä olen yksi heistä enkä tule rukoilemaan Marian kautta
- Katol. oppia jäänyt
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Onneksi on luterilaisia mitkä ei tule kumartamaan paavia ja minä olen yksi heistä enkä tule rukoilemaan Marian kautta
Hyväksytkö tämän luterilaisen opin?
"Myös luterilainen kirkko tunnustautuu vanhaan kristilliseen uskoon, jonka mukaan Maria on sekä Jumalansynnyttäjä että ikuinen neitsyt." (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Maria) - katolilainen
mielenk. juttu kirjoitti:
Niinhän se on, että saattaa tosiaankin katoliselle kirkollekin tulla enemmän vaikeuksia ainakin Euroopan puolella maallistumisen vuoksi. Olen aina luullut, että vain Suomen luterilaisilla on outo tapa kuulua kirkkoon, vaikka olisivat melkein jumalankieltäjiä.
Toisaalta on ristiriita, mitä tehdä tälle joukolle, miten selittää sanoma niin, ettei kirkon/kirkkojen tarvitsisi luopua koko sanomastaan. Onhan ihmisillä myös kuitenkin hengellistä etsintää."Toisaalta on ristiriita, mitä tehdä tälle joukolle, miten selittää sanoma niin, ettei kirkon/kirkkojen tarvitsisi luopua koko sanomastaan."
Toivoisin, että luterilainen kirkko ottaisi mallia katolisesta ja ortodoksisesta siinä että pidetään kiinni perinteisestä opista. Sanoman selittäminen on kyllä ykkösprojekti Euroopassa, mutta toisaalta ihmeellisesti Jumala koko ajan kutsuu uusia nimikristittyjä ja ulkopuolisia ihmisiä kirkkotielle.
Täytyy vain itse elää rukoillen itsen ja muiden puolesta ja eläen Kristuksessa. - katolilainen
Perehtynyt kirjoitti:
> Se mitä meidän tulee kavahtaa, ovat ne, jotka kieltävät Raamatun sanoman totuuden.
Siispä pysyn kaukana katolisuudesta.Katolisen kirkon oppi perustuu juuri pyhään Raamattuun ja sen apostoliseen tulkintaan, joten kommenttisi on joutava.
- katolilainen
Ossookko sanua kirjoitti:
Katolinen kirkko on alusta lähtien tehnyt Raamatusta käännöksiä. Se, mikä oli kiellettyä olivat virheelliset kirkon ulkopuoliset käännökset ja niiden levittäminen kirkon jäsenten keskuuteen.
Oikeat käännökset olivat äärettömän kalliita ja harvinaisia sen tähden, että ne kirjoitettiin käsin luostareissa.
Raamattu on alusta pitäen ollut kirkon kirja, jota on luettu päivittäin kirkossa, kuten edelleen tehdään aamuin ja illoin katolisessa messussa.
Kokonaisten Raamattujen levittäminen tuli mahdolliseksi vasta kirjapainotaidon myötä. - Balttis
katolilainen kirjoitti:
"Toisaalta on ristiriita, mitä tehdä tälle joukolle, miten selittää sanoma niin, ettei kirkon/kirkkojen tarvitsisi luopua koko sanomastaan."
Toivoisin, että luterilainen kirkko ottaisi mallia katolisesta ja ortodoksisesta siinä että pidetään kiinni perinteisestä opista. Sanoman selittäminen on kyllä ykkösprojekti Euroopassa, mutta toisaalta ihmeellisesti Jumala koko ajan kutsuu uusia nimikristittyjä ja ulkopuolisia ihmisiä kirkkotielle.
Täytyy vain itse elää rukoillen itsen ja muiden puolesta ja eläen Kristuksessa.Vauvavalelulla niitä tehtaillaan, ja salaripeillä sekä uhrimessuilla vahvistetaan - elään kuin siat pellossa pötkötellen - nimikristityiksi leimattuna kuin porsaat ennen teurastuspäivää pirun itselleen merkkaamina suruttomina.
- mielenk. juttu
katolilainen kirjoitti:
"Toisaalta on ristiriita, mitä tehdä tälle joukolle, miten selittää sanoma niin, ettei kirkon/kirkkojen tarvitsisi luopua koko sanomastaan."
Täytyy vain itse elää rukoillen itsen ja muiden puolesta ja eläen Kristuksessa.Se varmaan johtuukin enemmän siitä, mikä instanssi katolisessa kirkossa tekee päätökset. Kuitenkin tutkimuksen mukaan teidänkin kansa on aika vieraantunutta, ja vaatii samoja muutoksia kuin meillä, siis täällä Euroopan puolella.
Pääongelma on siinä, että ei ole paluuta vanhaan (jolloin esim. avioliitot olivat pitkäikäisempiä), mutta sitten välittää ihmisille, että että vaikka vanha on voimassa, ei kannata lähteä kirkosta sen vuoksi, Jumalan on silti armollinen. Se on vain ikään kuin laintaulu, jota emme pysty noudattamaan ja osoittamaan, ettemme kykene noudattamaan., vaikka hyvä olisikin noudattaa. Joillekin tämä tieto ei jostain syystä välity, ja näin he tahtovat muuttaa myös lain. - Perehtynyt
katolilainen kirjoitti:
Katolisen kirkon oppi perustuu juuri pyhään Raamattuun ja sen apostoliseen tulkintaan, joten kommenttisi on joutava.
Tuo "ja" siinä kiikastaakin. Traditionne opettaa eri tavoin kuin Raamattu.
- yksi luterilainen
Eiköhän se ole ihan mielekästä, että noin suurella organisaatiolla on joku johtaja. Eihän suuria firmojakaan johdeta ilman johtajaa.
Ei se ole kumarrusta, jos ajattelee näin.
Ekumeniassa muutenkaan ei ole tarkoitus, että oma annetaan pois, vaan että kullakin on omansa, mutta sovussa. Katol. oppia jäänyt kirjoitti:
Hyväksytkö tämän luterilaisen opin?
"Myös luterilainen kirkko tunnustautuu vanhaan kristilliseen uskoon, jonka mukaan Maria on sekä Jumalansynnyttäjä että ikuinen neitsyt." (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Maria)Tuota oppia ei ole luterilailla on vain katolisilla ja orttodokseilla
Kreikkalaisortodoksi, koptit ja katolilaiset ovat pitäneet kiinni Jeesuksen äidin ikuisesta neitsyydestä ontuvilla selityksillä. Heidän mukaansa Josef ja Maria eivät koskaan olisikaan olleet aviopari. Eikä Uusi Testamentti mainitse Jeesuksen neljän veljeä Jaakob, Joosef, Juuda ja Simon, etteivät olisi syntyneet Josefin ja Marian avioyhteydestä vaan olisivat serkkuja tai Josefin aikaisemmasta avioliitosta. Raamattu kuitenkin sanoo toisin MATT.1:24. Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25. eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus. Muunlaiset tekstit ovat turhaa spekulointia, jota Raamatun teksti ei tue. Matteuksen käyttämä sana vaimo liittyy avioliittoon. Ei modernilla tavalla naisen yleinen nimitys vastakohdaksi miehelle ilman suhdetta avio-ja perhe elämään. Aika ontuva on myös väite Johanneksen Evankeliumiin, jossa Jeesus sanoo Marian Johannekselle äidiksi JOH.19:26. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27. Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa. Ei poista Raamatun muita kohtia, että Jeesuksella oli veljiä. Monta syytä on miksi näin tapahtui. Voi olla, että muilla veljillä oli perhe ym. ja siksi Jeesus näin sanoi ja Johannes oli Jeesuksen rakastama Apostoli ja siksi varmasti näin tapahtui. Monta muuta kohtaa Raamatussa sotii sitä vastaan, ettei Jeesuksella olisi ollut veljiä. Ei yksi kohta voi kumota muita. MATT.12: 47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini. LUUK.2: 7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa. ESIKOISENSA EI AINOKAISTAAN. MATT.13: 55 Eikö tämä ole se rakentajan poika? Eikö hänen äitinsä ole nimeltään Maria ja hänen veljensä Jaakob ja Joosef ja Simon ja Juudas? Kreikankielessä veljeä merkitsee sana adelphos ja serkkua anepsios sekä suggenes, tosin suggenes sana tarkoittaa myös sukulaista ja näissä Raamatun kohdissa on tuo adelphos eli veli.
Myös väite, että Maria olisi puhdas ja perisynnistä vapaa ovat vailla pohjaa, että Maria olisi siinnyt ja syntynyt vailla perisyntiä. Luojan ja luodun raja säilyy Mariankin kohdalla. Samoin taivaaseen ottaminen ovat romanttisoivaa apokryfistä spekulatiota ja unennäköä. Jumala ei sellaista ole meille ilmoittanut eikä sellaista myöskään tarvitse. Perisynninalaisena Maria ei Jumalan äitinäkään voi olla Kristuksen kanssalunastaja, johon edesmennyt paavi paimensi Rooman kirkon oppikehitystä.- Katol. oppia jäänyt
Tuota oppia ei ole luterilailla on vain katolisilla ja orttodokseilla
Kreikkalaisortodoksi, koptit ja katolilaiset ovat pitäneet kiinni Jeesuksen äidin ikuisesta neitsyydestä ontuvilla selityksillä. Heidän mukaansa Josef ja Maria eivät koskaan olisikaan olleet aviopari. Eikä Uusi Testamentti mainitse Jeesuksen neljän veljeä Jaakob, Joosef, Juuda ja Simon, etteivät olisi syntyneet Josefin ja Marian avioyhteydestä vaan olisivat serkkuja tai Josefin aikaisemmasta avioliitosta. Raamattu kuitenkin sanoo toisin MATT.1:24. Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25. eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus. Muunlaiset tekstit ovat turhaa spekulointia, jota Raamatun teksti ei tue. Matteuksen käyttämä sana vaimo liittyy avioliittoon. Ei modernilla tavalla naisen yleinen nimitys vastakohdaksi miehelle ilman suhdetta avio-ja perhe elämään. Aika ontuva on myös väite Johanneksen Evankeliumiin, jossa Jeesus sanoo Marian Johannekselle äidiksi JOH.19:26. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27. Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa. Ei poista Raamatun muita kohtia, että Jeesuksella oli veljiä. Monta syytä on miksi näin tapahtui. Voi olla, että muilla veljillä oli perhe ym. ja siksi Jeesus näin sanoi ja Johannes oli Jeesuksen rakastama Apostoli ja siksi varmasti näin tapahtui. Monta muuta kohtaa Raamatussa sotii sitä vastaan, ettei Jeesuksella olisi ollut veljiä. Ei yksi kohta voi kumota muita. MATT.12: 47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini. LUUK.2: 7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa. ESIKOISENSA EI AINOKAISTAAN. MATT.13: 55 Eikö tämä ole se rakentajan poika? Eikö hänen äitinsä ole nimeltään Maria ja hänen veljensä Jaakob ja Joosef ja Simon ja Juudas? Kreikankielessä veljeä merkitsee sana adelphos ja serkkua anepsios sekä suggenes, tosin suggenes sana tarkoittaa myös sukulaista ja näissä Raamatun kohdissa on tuo adelphos eli veli.
Myös väite, että Maria olisi puhdas ja perisynnistä vapaa ovat vailla pohjaa, että Maria olisi siinnyt ja syntynyt vailla perisyntiä. Luojan ja luodun raja säilyy Mariankin kohdalla. Samoin taivaaseen ottaminen ovat romanttisoivaa apokryfistä spekulatiota ja unennäköä. Jumala ei sellaista ole meille ilmoittanut eikä sellaista myöskään tarvitse. Perisynninalaisena Maria ei Jumalan äitinäkään voi olla Kristuksen kanssalunastaja, johon edesmennyt paavi paimensi Rooman kirkon oppikehitystä.Olen kanssasi samaa mieltä, mutta luterilaisena ihmettelen tuota linkittämääni kohtaa, jonka pitäisi olla virallinen luterilainen oppi. Onko se vai ei?
Katol. oppia jäänyt kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä, mutta luterilaisena ihmettelen tuota linkittämääni kohtaa, jonka pitäisi olla virallinen luterilainen oppi. Onko se vai ei?
Ei ole
katolilainen kirjoitti:
Katolisen kirkon oppi perustuu juuri pyhään Raamattuun ja sen apostoliseen tulkintaan, joten kommenttisi on joutava.
Ja katoliset uskovat myös muihin asioihin mitä ei ole Raamatussa kuten Marian taivaaseenottamiseen ja ikuiseen neitsyyteen ja heille on pyhä Maria. Nämä asiat ei ole Raamatusta
Katolilaiselta täysin väärä tieto. Ei luterilaiset ole levittäneet katolisista väärää tietoa vaan katoliset ovat levittäneet itsestään väärää tietoa.
- mielenk. juttu
Nyt tuli mieleen, Suomi24:stä puuttuu vallan Ekumenia-palsta. Pitäisikö sellainen perustaa?
Jotkut eivät ehkä ymmärrä, että tällä asialla alkaisi olemaan todella kiire. Ei ole mitään järkeä riidellä täällä jostain hiuksenhienoista opinkohdista, kun puolet Euroopasta on jo ihan omilla teillään.- katolilainen
Hyvä ehdotus. Ekumenia - sovussa ja kunnioittaen erilaisia näkemyksiä.
- kjhgf.-.
Onhan aina olleet yhdessä, konkreettisesti esim. silloin kun luterilaiset tai/ja sen alaisuuteen kuuluvat muut lahkot kuten lestadiolaisuus tarvitsee Paavin tukea pedofiilien suojelemiseksi.
Hei
Kiitos tästä linkistä, Kirkonkellarin artikkeli on mielenkiintoinen. Monen kirjoittajan näkökulmat tuottavat tietoa kiinnostavalla tavalla.
En puutu historiaan, mutta näen itse katolisen kirkon ja luterilaisen kirkon lähentymisen positiivisena. Katolisen kirkon perintö on mukana tässä meidän luterilaisuudessamme.
Mutta maailma on pienentynyt ja moni meistä voi kokea olonsa kotoisaksi myös katolisessa messussa juuri siksi, että se on niin monelta osin samanlainen kuin oma luterilainen messumme.
Omana kokemuksenani voin sanoa, että olen monta kertaa viettänyt katolista messua, siis istunut messussa – ja samalla kärsinyt siitä, että emme voi jakaa yhteistä ehtoollispöytää. Ja olen hyvin tietoinen siitä, että katolisen kirkon näkökulmasta pappeuteni ei ole mistään kotoisin. Tästäkin huolimatta minulla on monia katoliseen kirkkoon kuuluvia ystäviä, joiden kanssa voin jakaa yhteistä uskoa. Se, mikä yhdistää, on sittenkin olennaisempaa kuin se, mikä erottaa!
Päivi-pappi Hämeestä- mielenk. juttu
Näinhän se on.
- Balttis Päiville
No hei Päivi pitkästä aikaa! Ja mukava tietää, että sinä pidät katolista ja luterilaista messua samanlaisina uhrimessuina, kuten vaikkapa linkistä kukin voi lukea ja omin silmin nähdä, sekä asiaa tutkiskellen havaita näitä messuja vertailemalla. Kertoisitko miksi koet ja esität julki, että ne ovat samanlaisia, vaikka eivät katolisetkaan sinun papputtasi pappeutena arvostakaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tridentiininen_messu - Jeesuksen seuraaja
Päivi olen samaa mieltä, että meitä Jeesuksen seuraajia löytyy monista seurkunnista, kirkoista etc.
Juuri nämä ihmiset muodostavat sen lauman, jonka paimen on Jeesus.
Vaikka olenkin katolisten, sekä ortodoksien kanssa samaa mieltä pappeudesta, en anna sen vaikuttaa keskusteluun.
Matt. 12: 46 - 50,
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.12.html - katolilainen
Ehtoollinen ja pappeus ovat eri kirkoillamme. Naispappeus ei teiltä poistu, joten yhteys on muuta hengellistä uskonyhteyttä. Samanlainen ongelma kaikilla kirkollisilla yhteisöillä. Kukaan ei halua luopua omasta tulkinnastaan.
Mikäpä siinä, minusta. Ikävintä ovat nuo asiantuntemattomat suunsoittajat, jotka riitelyllään ja toistan parjaamisella karkottavat tavallisia ihmisiä pois uskovien piiristä.
Miksi haukkua, kun kaikilla on täysi vapaus itse valita. - katolinen
Balttis Päiville kirjoitti:
No hei Päivi pitkästä aikaa! Ja mukava tietää, että sinä pidät katolista ja luterilaista messua samanlaisina uhrimessuina, kuten vaikkapa linkistä kukin voi lukea ja omin silmin nähdä, sekä asiaa tutkiskellen havaita näitä messuja vertailemalla. Kertoisitko miksi koet ja esität julki, että ne ovat samanlaisia, vaikka eivät katolisetkaan sinun papputtasi pappeutena arvostakaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tridentiininen_messuTridentiininen messu ei ole tavallinen.
Voit tutustua ajankohtaiseen katoliseen messuun katolisen katekismuksen kautta:
http://katolinen.fi/?page_id=7279 - Balttis
katolinen kirjoitti:
Tridentiininen messu ei ole tavallinen.
Voit tutustua ajankohtaiseen katoliseen messuun katolisen katekismuksen kautta:
http://katolinen.fi/?page_id=7279Katolset transsubstantiaatioihmeeseen perustuvat uhrimessut, kuolleisen ja elävien syntien sovittamisksi ovat kaikkine muunniksineen ja variaationeen, Jeesuksen Kristusen antaman yhden ainoan uhrin pikkaamista ja sen voiman julkihäpäisyä: Hebr.10:11-18. Tämä koskee myös luterilaista kahden subustanssin ja yhden accidenssin alttarin sakramenttia: Hebr.6:6.
- Hyvä kysymys?
katolilainen kirjoitti:
Ehtoollinen ja pappeus ovat eri kirkoillamme. Naispappeus ei teiltä poistu, joten yhteys on muuta hengellistä uskonyhteyttä. Samanlainen ongelma kaikilla kirkollisilla yhteisöillä. Kukaan ei halua luopua omasta tulkinnastaan.
Mikäpä siinä, minusta. Ikävintä ovat nuo asiantuntemattomat suunsoittajat, jotka riitelyllään ja toistan parjaamisella karkottavat tavallisia ihmisiä pois uskovien piiristä.
Miksi haukkua, kun kaikilla on täysi vapaus itse valita.Onko pelastusta katolisen kirkon ulkopuolellakin, katolisen kirkon oppien mukaan?
- yksi luterilainen
Hyvä kysymys? kirjoitti:
Onko pelastusta katolisen kirkon ulkopuolellakin, katolisen kirkon oppien mukaan?
Kyllä. Sellainen, joka ei tiedä, että pitäisi olla kat. kirkossa, pelastuu. Sellainen ei, joka tietää, että pitäisi tähän kuulua.
Päivi-pappi hämeestä. Tiedätkö ettei naispappeus ole edes mahdollista. Jos puolustat katolilaisuutta yhtä vähän siellä.
- Ei naispappeutta ole
Päivi-pappi tiedätkö ettei naiset saa toimia pappeina???
- Päivi Spämmi
Kävin vähän viran puolesta taas pitkästä aikaa spämmäämässä sitä luopumuksen ja maailman portonhenkeä palstalle, - ja sitten taas kiirellä koihti uusia kansanku-setustilaisuuksia.
- Balttis
Mielenkiintoinen artikkeli ekumeenisen uskontofasismin perinteen vahvistamisesta maassame, ihan jesuiitta tyyliin kavalasti maahan hivuttautuen, ja kun kohta pikku lut.kat. kirkko näivettyy opaan mahdottomuuteensa, on jo Suuri Portto ovella vaanimassa sieluja saaliikseen, joten kristityt VALVOKAAMME !
- Totuuden.P
Edesmennyt paavi Johannes Paavali toinen oli todennut:
"Luterilaisten piispojen ja pappien kanssa on hyvä neuvotella kun he ei edes tunne omaa oppiaan." - Balttis
Teologisen "kinkereillä" koulujakäyneistä teologinplantuista papeiksi vihittyistä puhumattakaan, - kuten myös kirkko_kuulolla palstalla oli havaittavissakin.
101 näkemystä ristiin rastiin toisiaan kumoten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä443451Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet953199Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj502972KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1372220Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381768- 1041657
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r821606Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.3161579En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31564Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin981356