Työvoimatoimisto kehotti hakemaan lainaa kurssitukseen toisella paikkakunnalla.
Mika Rannalla oli vain viime viikko aikaa pohtia, ottaako lainaa, hakeako apua sosiaalitoimistosta vai joutuako karenssiin. Maanantaina hänen oli määrä lähteä työvoimakoulutukseen, mutta rahaa kulkemiseen ja asumiseen toisella paikkakunnalla ei ollut.
Koulutuksesta kieltäytyminen voi tarkoittaa työttömyyspäivärahojen menettämistä määräajaksi eli karenssi. Ranta jäi työttömäksi joulukuun 21. päivä.
- Lopputilin ja veronpalautuksen ansiosta olen jotenkuten selvinnyt, mutta kaikki laskut ovat rästissä. Nyt pitäisi lähteä kuljetusalan kartoitus -kurssille viideksi päiväksi, mutta kun ei ole rahaa matkustaa kotoa Kemistä Rovaniemelle, Ranta kertoi viime viikolla.
Liiton päivärahoja ei ollut viime viikon maanantaihin mennessä vielä näkynyt.
27-vuotias Ranta haki koulutukseen, kun työvoimatoimiston asiakaspalvelusta todettiin, että on haettava tai joutuu karenssiin.
Hakemuksessa Ranta kertoi, ettei rahaa Kemistä Rovaniemelle matkustamiseen ja asumiseen löydy, koska päivärahakäsittely on kesken.
- Kun minut sitten hyväksyttiin koulutukseen, soitin taas asiakasneuvontaan. Totesin, ettei ole autoa eikä rahaa Rovaniemellä asumiseen. Vastasivat, että mene sosiaalitoimistoon, ota laina tai hyväksy karenssi.
Ranta kysyi, onko todella laillista kehottaa ottamaan lainaa. Vastausta hän ei saanut. Hän koki myös, että häntä uhkailtiin karenssilla.
- Laskuja on odottamassa tuhannen euron verran ja velkaa kavereillekin on tullut. Pitää maksaa vuokra, elatusmaksu ja laskut. Kumpi on parempi, ottaa karenssi vai menettää luottotiedot?
Ranta tietää, että hän saa koulutuskustannukset takautuvasti takaisin. Se miestä ole lohduttanut, sillä rahaa maksaa koulutuksesta ei vielä ole.
- Sosiaalitoimistoon toimeentuloluukulle en haluaisi mennä, koska ne rahat otetaan liiton päivärahoista pois. Mutta pitää kai tätäkin vaihtoehtoa harkita, jos ei halua luottotietojensa menevän tai jäädä karenssiin.
Ranta jäi parin vuoden työrupeaman jälkeen työttömäksi kuljetusalalta. Hänellä on työhistoriaa kahdeksan vuoden ajalta. Tuohon aikaan sisältyy yksi aiempi työttömyysjakso.
Pääsi lopulta kurssille - sai lahjoituksia
Ranta ei joudu karenssiin työvoimakoulutuksesta kieltäytymisen takia.
Rahattoman miehen koulutuksen mahdollistaa kahden yksityishenkilön lahjoitus.
- Uskomatonta, että näin hyväsydämisiä ihmisiä vielä on. Olen todella kiitollinen, Ranta huokaa.
- Ilta-Sanomien jutun jälkeen eläkkeellä oleva, kuljetusalalla työskennellyt mies soitti. Hän sanoi, että tarinani oli koskettanut häntä. Hän pyysi tilinumeroa laittaakseen minulle avustusta. Tuhat euroa tuli tilille. En ollut uskoa silmiäni.
Toinen lahjoittaja antoi 500 euroa.
Nimimerkin taakse suojautuneen lähettäjän kirjeessä oli 500 euroa ja kannustava runokortti:
"...Mistä sitä tietää, jos huomenna tapahtuu ihme ja käänne kaikella tapaa parempaan päin...".
- Niinpä. Kiitos Hartolan mummi, Ranta sanoo liikuttuneena.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288658367490.html
Hieno tämä kokoomuksen lainakeskeinen yhteiskunta, ota lainaa tai joudut karenssiin ja tuet loppuvat! Pankkijutkun on pakko tienata jokaisen ihmisen avulla, muuten joudut ulos yhteiskunnasta!
Työvoimatoimistolta tyly ohje: Ota lainaa
67
1955
Vastaukset
- slave
up
- gfjjjjj
"- Sosiaalitoimistoon toimeentuloluukulle en haluaisi mennä, koska ne rahat otetaan liiton päivärahoista pois. Mutta pitää kai tätäkin vaihtoehtoa harkita, jos ei halua luottotietojensa menevän tai jäädä karenssiin."
Voi hyvää päivää ja morjes. Jos on mentävä niin on mentävä.- Rahat lopussa
Siis hei, tosi törkeätä jos fatta ottaa liiton rahoista, ei se ole oikein!
Jos oikein tiedän jo myönnettyä toimeentulotukea ei saa periä takaisin kuin erittäin poikkeavista syistä.
Tapauksia löytyy:poikani kaveri valitti sipoon sosiaalihuolllossa että ei tuu toimeen toimeentulotuesta huolimattta niin virkailija vastasi:mene pimeisiin töihin niin kaikki tekevät?
- jokivarrenmies
Tässä nähdään, että ns. "työvoimavirkailija" ei tiedä reaalimaailmasta kärpäsen paskan vertaa; TYÖTÖN EI SAA PANKISTA LAINAA, KUN EI OLE SÄÄNNÖLLISIÄ TULOJA.
Olisi muutamalle "Breivikille" Suomessa töitä. Voisi aloittaa "oleskelulaitoksesta" ja siellä "torkkupeittoisista" oleskelijoista.- kyyyppar
Sossuun sitte. Ja pikavipin kyllä saa.
- ....................
"TYÖTÖN EI SAA PANKISTA LAINAA, KUN EI OLE SÄÄNNÖLLISIÄ TULOJA"
Kyllä kai nyt sentään tuollakin hyypiöllä on isä tai äiti tai muita sukulaisia, jotka voisivat sille tyhjätasku hyypiölle lainata sen verran, että pääsee julkisilla matkustamaan sinne kurssituspaikalle?? Eihän siinä nyt ole kuin muutamista kympeistä tai satasista kysymys?? - olet idiootti
kyyyppar kirjoitti:
Sossuun sitte. Ja pikavipin kyllä saa.
Vai että ihan pikavipin, koronkiskojiltako pitäisi muka rahaa lainata?
- TimTT
.................... kirjoitti:
Kyllä kai nyt sentään tuollakin hyypiöllä on isä tai äiti tai muita sukulaisia, jotka voisivat sille tyhjätasku hyypiölle lainata sen verran, että pääsee julkisilla matkustamaan sinne kurssituspaikalle?? Eihän siinä nyt ole kuin muutamista kympeistä tai satasista kysymys??Joo mutta KUMPIHAN on se "hyypiö"? :)
Se asiakaspalveluviranomainen, jonka palkanmaksaja muuten olet, ja joka moista ehdottaa, vai tämä asiakas? :) - djggfdh
Kyllä kai nyt sentään tuollakin hyypiöllä on isä tai äiti tai muita sukulaisia, jotka voisivat sille tyhjätasku hyypiölle lainata sen verran, että pääsee julkisilla matkustamaan sinne kurssituspaikalle?? Eihän siinä nyt ole kuin muutamista kympeistä tai satasista kysymys??Tämä ihminen ei asu Helsingissä, vaan Kemissä. Kulkeminen Kemistä bussilla Rovaniemelle kustantaa yli 50 euroa päivässä, eikä taida edes olla aikatauluista johtuen mahdollista- ainakaan, jos kurssipaikalla täytyy olla klo 9.00
- kknfkxlmfnfbfxmmxmx
djggfdh kirjoitti:
Tämä ihminen ei asu Helsingissä, vaan Kemissä. Kulkeminen Kemistä bussilla Rovaniemelle kustantaa yli 50 euroa päivässä, eikä taida edes olla aikatauluista johtuen mahdollista- ainakaan, jos kurssipaikalla täytyy olla klo 9.00
Junalla löytyy kyllä yhteys, mutta maksaa 21 eur per sivu.
Eli helpompi on hakea kurssille ja jos pääsee, niin sitten saikuttaa. - ...
Kyllä kai nyt sentään tuollakin hyypiöllä on isä tai äiti tai muita sukulaisia, jotka voisivat sille tyhjätasku hyypiölle lainata sen verran, että pääsee julkisilla matkustamaan sinne kurssituspaikalle?? Eihän siinä nyt ole kuin muutamista kympeistä tai satasista kysymys??Ei kaikilla ole ketään sukulaista tai ystävää, keneltä saisi lainaa. On minullakin yksi tuttu, joka huostaanotettiin murrosikäisenä ja hän on erittäin harvoin missään tekemisissä kenenkään sukulaisensa kanssa, ja silloin kun onkin, niin eivät ne sukulaiset häntä auta. He eivät pahemmin piittaa hänestä (vanhemmat ovat käytännössä hylänneet hänet eikä hänen sisaruksiaankaan kiinnosta juuri pitää yhteyttä häneen), ja lisäksi heillä on itselläänkin rahat tiukilla. Joltain muulta hän voi joskus saada hiukan lainaa, mutta todellakin vain hiukan, ehkä parikymppiä.
Tällä tuttavallani ei ole edes mahdollisuutta päästä töihin, koska hänet on passitettu työkyvyttömyyseläkkeelle. Kyllä hän johonkin töihin kykenisi, mutta eivät työnantajat mitään työkyvyttömyyseläkeläistä palkkaa. Hän voisi lakkauttaa eläkkeen, mutta koska kukaan ei takaa hänelle työpaikkaa niin kauan kuin hän sitä saa, niin hän päätyisi sitten puutteellisen työkykynsä kanssa työttömyyskortistoon ilman mitään tietoa työllistymisestä, ja työkkäri voisi määrätä hänet karenssin uhalla sellaiseen työhön, johon hän ei kykene. Se mikä hänen työkykyään rajoittaa ei ole mikään fyysinen tekijä, vaan älyllinen ja psyykkinen.
Joillakin vanhemmat eivät ole edes elossa, eikä sisaruksia ole ollenkaan eikä välttämättä yhtään ystävääkään, ja elossa olevat sukulaiset voivat olla tosiaan itsekin rahapulassa tai muuten vain haluttomia auttamaan.
Sitä en kuitenkaan nyt tässä tuon Mika Rannan tapauksessa ymmärrä, että mikä hiton ongelma sinne sossuun meno on. Mitä sitten, jos sossu perii antamansa tuen takaisin liiton päivärahoista? Miten se on yhtään sen huonompi kuin maksaa ne koulutuskustannukset itse suoraan siitä päivärahasta, jos sitä olisi tullut jo tilille, tai sitten se, että ottaa lainaa, joka pitäisi myös maksaa päivärahoilla takaisin, mutta vielä korkojen kera? Sitten herra vielä sanoo, että saa koulutuskustannukset takautuvasti takaisin. Toisin sanoen sossu siis maksaisi hänelle tukea ja perisi sen päivärahoista takaisin, mutta menetetty summa korvattaisiin hänelle eikä hänelle näin ollen koituisi koulutuksesta loppujen lopuksi ollenkaan tappiota. - nyt eläkeläinen
TimTT kirjoitti:
Joo mutta KUMPIHAN on se "hyypiö"? :)
Se asiakaspalveluviranomainen, jonka palkanmaksaja muuten olet, ja joka moista ehdottaa, vai tämä asiakas? :)Hyypiö on per'e tukevasti työvoimatoimiston penkissä istuvalla (suojatyöpaikasta)
nauttivalla sadistilla Kemissä.
Onnekseni en nuiden kanssa paljon joutunut asioimaan työssäoloaikanani.
Olin onnekas ja minulla oli töitä.Ajat oli paremmat silloin ! - TimTT
nyt eläkeläinen kirjoitti:
Hyypiö on per'e tukevasti työvoimatoimiston penkissä istuvalla (suojatyöpaikasta)
nauttivalla sadistilla Kemissä.
Onnekseni en nuiden kanssa paljon joutunut asioimaan työssäoloaikanani.
Olin onnekas ja minulla oli töitä.Ajat oli paremmat silloin !Torella! :/
Helvettiin mennään, mutta ensimmäisessä luokassa! :/ - b mb v,vhk
Kyllä kai nyt sentään tuollakin hyypiöllä on isä tai äiti tai muita sukulaisia, jotka voisivat sille tyhjätasku hyypiölle lainata sen verran, että pääsee julkisilla matkustamaan sinne kurssituspaikalle?? Eihän siinä nyt ole kuin muutamista kympeistä tai satasista kysymys??bvhmvgj
- Niinpä...
Ei virkavaltaa voi opettaa
Muuten kuin viedä
saunan taakse ja lopettaa
J. L. - Tosi on
No eipäs ne sano tuolla lailla mamuille ota lainaa? Miksihän ei ?
- hallinossa
suomalainen kun ei voi vedota rasismiin vaikka kuinka kyykytetään.
- musta tuntuu
Jos laittas lankkia poskeen ja leopardihatun päähän, niin eiköhän silloin olisi järjestynyt taksikyytiä ja soittorahaa;)
- laillistettu kiusaus
Missään et saa suomessa niin tylyä "asiakaspalvelua" kuin työkkärissä, huomaa että asiakkaalla ei ole mitään väliä kun virkailija saa nöyryyttää asiakkaita niin paljon kuin jaksaa.
- Muuten hyvä kirjoitus
Mutta miksi se piti pilata rasistisella jutkuttelulla?
- Matti&Teppo
Koska... Kaiken takana on juutalainen, se ihanasti sua kusettaa, sitä kokoomus ei voi vastustaa, hei nyt mä sulle sanon sen, kaiken takana on juutaloinen.
- ....................
Ja tuon viisun takana täytyy olla muhamettiloinen.
- ....
Ja tuon viisun takana täytyy olla muhamettiloinen.
Tai ihan normaali ihminen jota vain VlTUTTAA kusettavat juutaloiset.
- soppassa
sitten vielä ihmetellään miksi kaikki työttömät ei ole työkkärin listoilla.
- Rahat loppu
Joo siis aivan samanlainen tilanne kun mulla. Joulukuussa sain lopputilin, lomat rahana ja veronpalautuksia, rahaa tuli yhteensä kolme donaa. Nyt ne on kaikki mennyt, eiks fattan pidä antaa mulle maaliskuun vuokrarahat, rahaa elämiseen ja tietysti matkarahaa että pääsen kurssille?
- TimTT
Eikös sosiaalitoimistosta enää saakaan ainakin ensimmäisen kk matkalippuja koulutukseen ja takaisin!? Ja joita siis EI PERITÄ takaisin! Ja täst edeskin matkakustannukset voi laittaa sossun laskelmiin kuluiksi, ja jotka sitten otetaan laskelmissa mukaan ja jos menee alle määrättyjen minimitulojen, korvataan ainakin osittain? Vai eikö?
- Kyykytyslaitos
Ei saa ainakaan valkoihoinen. Kaikki matkat maksetaan ihan itse saadusta tuesta, ja nykyisillä bussi/junahinnoilla koko kuukauden rahat eivät riitä edes matkoihin...
- Näin se vain on
Joulukuussa saanut lopputilin, lomat rahana ja vielä veronpalautuksia. Ollut kaksi kuukautta työttömänä, liiton rahoja tulossa sievoinen summa. Aivan turhaa ruikutusta, hakee toimeentulotukea ja fatta ottaa omansa liiton rahoista. Oma valinta jos on rahansa jo nyt hassannut.
- kerma-ahterit
Normaalita toimintaa ulkomailla, että koulutuksesta pitää aina maksaa. Suomessa ollaan kansa totutettu siihen, että kaikki on "ilmaista". Koulutuksen pitäisi olla ilmaista, kuten kouluruokakin. Lisäksi vielä pitää maksaa palkkaa opiskelusta. opintotuen muodossa. Lisäksi vielä pitäisi saada toimeentulo yms. tuet.
- pyyhkimään
Aivan. Nykyään saa opiskella täysipäiväisesti, vaikka olisi työttömänä ja korvauksilla. Mutta loisille ei mikään riitä.
- idhjrphjt9og
No en tiedä tuollaisesta, kun en koskaan ole hakenut valtion työttömyyspäivärahoja, paitsi kohta nelikympisessä elämässäni saanut koo elämäni ajalta alinta työmarkkinatukea yhteeensä alle puoli vuotta koko elämästäni tilanteessa, jossa siinäkin itseasiasa olisin ollut oikeutettu ansiosidonnaiseen, jos olisin hakenut.
Sellaisen tilanteen kyllä itse olen kokenut, että aikoinaan kun en saanut enää opjntotukia, ja opintotuet oli käytetty ja oli ollut vakava fyysinen sairaus ja opintoja ihan riittävä määrä ja siinä pakko tietysti sitten mennä töihin että saa jostakin rahaa, ettei pelkästään sukulaisten valtiolle hyväntekeäväisyyden varassa olisi, niin muistan, kuinka mulle aikoinaan ei myönnetty täysin tulottomana edes lakisääteistä alinta toimeentulotukea, koska olin opiskelija. Kerroin silloin - siitä on kyllä jo kauan, että olen oam-aloitteisesti hankkinut ja saanut ja tullut valituksi työpaikkan toiselta paikkakunnalta ja että mulla ei ole varaa edes matkustaa sinne ja muistaakseni sain sosiaalitoimesta ilmoituksen, että jäkikäteisesti ehkä alimman junalipun hinnan voisivat korvata: siis kaapit ja ´telkkarit ja sängyt ja vaatevuoret siis paikallisjunaan vai, ja jostakin kerjäämään sitä ennen junalipun hinta - no suku onneksi pelasti siinäkin, etä päääsin tekemään sitä riistroalipalkkatyötä. Minä myös autoin valtiota siinäkin siitä silloin, että vaikka kestoltaan ei- minulle kerottun ja epämääräisen pätkätyösuhteen bruttopalkka oli vain noin 1350 euroaja kun en siksi koskaan voinut irtisanoa asuinpoaikkakuntani asuntoa, en hakenut asumistukea koskaan työsuhdeasuntooni, vaikka Suomen valtio olisi realistisesti mulle sellaisen reippaat ehkä pari tonnia auki, jos olisin mulle lakisääteiset tukeni jaksanut hakea.
Tsemppiä vaan tolle jätkälle. En lue tän foorumin linkkejä, kun en teihin = koska olette nimettömiä kirjotittajia ja kaikki mulle tuntemattomia, luota, mutta kävin tossa Iltapaskan (Ilta- Sanomat) sivuilla, ja näin sieltä, kuinka joku poika kai oli valittanut ihan aiheesta. Ei mikään työvoimatoimisto saa kehottaa ketään hakemaan lainaa työssäkäyntikustannuksiin. Itse varmaan siinä tilanteessa olisin toiminut niin, että olisin tilannut paikalle sossun virailijan mukaan keskusteluun tai jonkun työvoimajuristin, jos tuo muka pitää paikkansa. - Tri.Sorbusnappo
Jonain päivänä nuo virkanatsit saavat mitä kerjäävät.
- haku velaksi
varmin konsti joutua ku-see kun edehtyy ottamaan työmarkina tukia raskas velvoite maksattaa kaiken kahteen kertaan haku matkoista puhelin ja auto kulut ja sitten kun vielä pisteen ja pilkut eivät kohtaa lomakkeissa niin kela perii euroojaa 15 vuotta oli sitten tuloja tai ei.
- MelkeinVarmaa
Ei kannattais julkisesti lahjoituksista puhella. Vähentävät ne kuitenkin sit sosiaaliavustuksista jonkin kieron lain nojalla.
- laiskajaakko1
paras olla sairaseläkkeellä niin ei tarvii olla tekemisissä sossun eikä työkkärin kanssa. pärjää hyvin ilman niitä eikä kukaan uhkaile millään karenssilla ja saa olla rauhassa.
- VanahaTalousrikollin
Kerron tässä ihan julkisesti nyt sen oman kjokemuksen ja vastavetoni sosiaalitoimelle eräällä paikkakunnalla.
Elikkä olin 20 vuotta yhtäkyytiä samassa työpaikassa josta sit yhtäkkiä vaan vähennettiin työntekijöitä. Oli lainaa vapaa-ajan asunnon rakentamisesta. Itse rakensin korkjeella korolla siihen aikaan. Kävin sit sossussa väliaikaisesti anelemassa ja sanoivat että jätä laina maksamatta. No en jättäny. Tulihan sieltä lopulta nekin liiton rahat ja ansiosidonnainen alkoi. Mutta eihän kukaan enää ottanut töihin 50- vuotiasta kouluttamatonta äijänrähjää jolla oli jos jonkinlaista vaivaa kertynyt raskaista fyysisistä töistä vuosikymmenten saatossa.
No sitten vaan katkeruus iski kun jossakin vaiheessa rahavirta tietenkin väheni.
Tein sit sellaisen ratkaisun, että laitoin vapaa-ajan asunnon vuokralle ja sain siitä mukavasti rahaa joka kuukaus. Olin niin keljuuntunut sossun ja työkkärin pompotteluun, että ajattelin ottaa omani pois. Tuntui että aina oli jotain epäselvää poaperisodassa ja jos milläkin syyllä vähennetty avustuksia. No en vaan sit antanu siitä vuokrasaldoista kenellekkää, vaan pidin kaiken itselläni. Verottajakii jäi nuolemaan näppejään kun en sit vaan enää halunnut maksaa sinne mitään, niin katkeroitunut olin silloin. Siitä on jo melkein 20 vuotta joten uskallan tässä senkin kertoa. vapaa-ajan asunto kun on sellainen omakotitalon rakennusmääräykset täyttävä 20 metriä rannasta, niin siitä sai ihan mukavasti vuokraa. Työttömyyskjorvausten lisänä niillä eleli ihan mikavasti ja makselin lainankin nopeesti pois. Sit muutama vuosi olikin ihan vaan puhasta vuokratuloa joka kuukausi ja suoraan näppiin sileinä seteleinä. Että semmonen tarina oli tämä. Tuskin olen ainoa joka sen on hoksannut miten voidaan elää kohtuu mukavasti vaikka virallisesti ei rahaa tulisikkaa. Nyt olen jo melkein haudassa ja kalastelen eläkepäivilläni täällä omalla vapaa-ajan asunnollani, eikä asumiskustannukset todellakaan ole suuret. Niin jotta kiitos vaan Suomen valtiolle ja virkamiehille siitä pompottelusta niin hokasin hyvän tulonlähteen silloin aikoinaan. KIITOS!!!:)- yityii
Jäbä jauhaa pa5kaa.
- 4+13
taisi olla vain työvoimatoimiston pahimmanpuoleinen arviointivirhe. Mutta tosiaan idioottimainen sellainen...
- Automyyjäksi haluava
Saas nähdä. Mulla on tiedossa maanantaina käynti työkkärissä. Ne ovat kyllä kovia uhkailemaan karenssilla. Olen tässä nyt työttömyyteni ainakana lähettänyt varmaa yli 60 työhakemusta. En ole päässyt edes työhaastatteluun. Aina vaan tulee vastaus "hakemuksia oli useita satoa. Tällä kertaa emme valitettavati valinneet sinua haastateltavien joukkoon". Tunnen itseni suurimmaksi paskakasaksi mitä maan päällä on olemassa. Kumma kun ei hyväkäytöksiselle, fiksunnäköiselle ja työkokemusta omaavalle nuorelle miehelle löydy myyjän hommia.
- älä hamittele
ei se vika sinussa oo, se vaan on nykyään että työn tekijällä ei oo väliä,kuhan halvalla saadaan ja se helvetin cv on hyvä, ite oon työelämässä, mutta seurannut tota työpaikkojen ilmoitus kirjoa, tossa oli just ens kesäks marjanmyyjän paikka torille sekä poimijoita haettiin, niin pyydettiin vapaamuotoinen hakemus ja LIITTEENÄ CV, kyse 4tunnin päivähommasta, kaksi kuukautta kestävä työsuhde, on karannu käsistä koko homma, ennen kun itse hain töitä AINA henkilökohtainen käynti, ja muista aina että sinä valitset, ne onnettomat työn tarjoajat kuvittelevat ostavansa koko ihmisen, mutta toki on hyviäkin työnantajia jotka edelleen pyytävät henkilökohtaista käyntiä, ja muista että et tarjoa talkoo töitä. Semmoista vielä että viimeksi työllistyttyäni lähetin hyvin suorapuheisen sähköpostin työpaikalle jossa sanoin että jos cv on pakollinen niin olen väärä mies teille, ja pääsin töihin heti vakinaistettiin 3kk jälkeen, se on ihan paskapaperi koko cv.
- työ ja palkka
Joo työvoimatoimistot perseestä,karenssit paukkunu pelkällä soittamisellakin ,jos puhelimessa vähänkään sanot siihen suuntaan että mietiskelen saat karenssin heti ,kävi niin mut se kärsittiin .No työttömänä olin ollut apaut 3v ja sit lopulta pääsin töihin 6kk ja taas talvet kotona ei töitä,seuraavana keväänä taas töihin ja 6kk sitä kivaa kesti ,no sitten se että raskaasta mettätyöstä saa vaan tonnin käteen kuussa ,siitä maksat vuokran ,sähkön ja auton kulut sekä eväät .Mitä jää käteen känsät .585e jo vuokra, ei asumistukea saa.Sit jos meinaa siellä mettässä kulkee omalla autolla pitää ostaa bensat,maksaa vakuutukset ja verot ,katsastaakin se jossakin vaiheessa pitää,jos ei viitti verottomalla ja laittomalla ajella .Mut siitä just selvisin kun olin töissä,mut sit kun loppu duunit ,asumistuet otettiin puoliksi pois kun kävit puolivuosittain töissä,ehkä menet vielä töihin niin laskettiin siten sekin ,sit se tipahti ennen olevasta 350e nykyiseen 123e kk .No sit sossu laski 2kk tulot yhteen ja jäi saapaa 15e no kannattiko sitäkään antaa.Sit vuokra nousi just kun työt loppui ja nyt olen vanhemmiltani kerjännyt apaut 300e että ei tarvisi asuntoa sanoa irti .Päiväraha kun nyt siis se 522e kk käteen .Vuokra 585e sähkö vesi muut maksut ,asumistuki 123e .tuosta varmaan viisaat voi laskea mitä jää käteen elämiseen ja millä meinaat sit liikkua jatkossa,no sen tiedän et töitä ei tää enää tee näillä palkoilla eikä kannata juurikaan mitään muutakaan tehdä kuin pimeesti sitä työtä on .Vähän jokaisella näköjään .Kannattaa kaupungin säästöliekillä menevät herrat tarjota niitä töitä muille ,jotka haluu tehdä ilmaistöitä urakalla.Kyllä noita autoja kannattaa kymmeniä ostaa kaupungille mut ei kannata maksaa jonku satasen enempi palkkaa et ei tarvisi töissä kävijän nälkää nähdä sentäs.Odottelen niin kauan kunnes palkat on kohillaan .Täältä joutas jo parempaan paikkaan kun ei täälläkään se eläminen herkkua ole.
- MOT DU U D
Ei velkaa. Jos tulee karenssi niin sosiaalitoimistosta se mikä sulle kuuluu.
Ja jos jäät 'ikikarenssiin' niin eiköhän se ole näiden kestämättömien suunnitelmien työvoimapoliitikkojen oma itse aiheutettu ongelma. Nimimerkki Pakkolainan saama asiaton ehdotus on seurausta byrokratiasta. Byrokratian parempi tarkoitus on huolehtia siitä, että yhteiset asiat hoidetaan tasapuolisesti. Käytännössä se on myös sosiaalitantoille keino laistaa vähästäkin vastuusta työssään. Kun istuu virassa tai pysyvässä toimessa, saa suustaan päästää lähes mitä tahansa ilman että saa sapiskaa. Päätöksethän tehdään jossain muualla. Tätä byrokratiaa olisi hyvä purkaa. Ensinnäkin se on liian raskas ja monimutkainen ja aiheuttaa siitä syystä turhia kustannuksia yhteiskunnalle. Toisekseenkin se on myös etuusasiakkaiden kannalta raskas ja vaikea. Paperien kiikuttelu eri toimistoihin ja joka asiasta erikseen on vaivalloista.
En ole koskaan ennen ollut kovin suopea kansalaispalkka-ajatusta kohtaan. Aika monta byrokratian koukeroa sillä kuitenkin säästettäisiin, eikä tällaisia ota lainaa -luontoisia jästipäisyyksiä tarvitsisi typerämmänkään sosiaalitantan laukoa. En muuten ole edes kovin vakuuttunut kansalaispalkan passivoivasta vaikutuksesta. Selvää on, ettei se kohtuuttoman korkea voisi olla, ettei siitä tulisi kannusteloukkua. Pikemminkin asia on niin, että moni turha paperisota jäisi käymättä ja Kelalta ja sossuista voitaisiin osa työväestä pistää sille samalla kilometritehtaalle, jolla heidän asiakkaansakin nyt ovat. Jos kenelle ei kansalaispalkka hädän hetkellä riitä, ottakoon vapaaehtoisia vakuutuksia sairauden ja työttömyyden varalta.
Saapas nähdä, mitä tuleman pitää, jos tällainen meno jatkuu. Koskahan tarpeeksi moni byrokratian hampaissa ja syrjäytymisen partaalla hoippuva kokee, ettei enää ole mitään menetettävää?- toivossa on hyvä elä
"Koskahan tarpeeksi moni byrokratian hampaissa ja syrjäytymisen partaalla hoippuva kokee, ettei enää ole mitään menetettävää? "
"Hyvinkään ammuskelu on tapahtumasarja, jossa Eero Samuli Hiltunen ampui 26. toukokuuta 2012 aamuyöllä kello 01.53 aikaan kiväärillä kadulle surmaten kaksi ihmistä ja haavoittaen seitsemää, joista ainakin yhtä hengenvaarallisesti. Ammuskelu tapahtui Hyvinkään keskustassa Uudenmaankadulla."
"Norjan iskut 2011 olivat eteläisessä Norjassa perjantaina 22. heinäkuuta 2011 tehdyt kaksi terrori-iskua. Niistä ensimmäinen tapahtui Oslon keskustassa, jossa räjäytettiin peräkkäin kaksi pommia. Niistä toisen on varmistettu olleen autopommi. Tämän jälkeen tapahtui ampuma-aseilla suoritettu joukkomurha Utøyan saarella Oslon lähistöllä, josta otettiin kiinni Anders Behring Breivik." - neo idiotismi. .. .
Ensin otetaan pakosti velkaa että saadaan asumistukea opintotukea, sitten kun valmistutaan työttömäksi ollaan jo velallisia. Sitten työvoimatoimisto pompottelee ja pakottaa ottelemaan lisää velkaa. :)
Velkaa velan päälle, ihan kuin nämä politiikotkin.
Ottakaa jos tahdotte. Ite en. - köyhä.
Kai työkkäri sitten takaa sen laina. otankin heti sata tonnia lainaa tai vaikka miljoonan.
- ihmettelevä
ja mistähän työtön lainaa saa?
- MENKÖÖT KARENSSILLE
ONNEKSI KOHTA SEKOOMUS KEKSII ULKOISTAA NOIN TYÖKKÄRIN ÄMMÄT!
- TimTT
Tervetuloa 2000-luvulle! :)
Keksi jo!
Kts. vuokratyöfirmat
- Ihmeeelistä touhua..
Siinä tulee hyvin ilmi se millai kohdellaan tavallisia ihmisiä jolla ei ole varaa kulkee työvoima hallinnon osoittamaan koulutukseen. Mielestäni tosi törkeetä toimintaa. Koitetaan saada toiselle suuret ongelmat ja vielä ulosottoviran omaiset niskaan tekemään lisää ongelmia. Mielestäni kyllä saisi päättäjät alkaa miettimään kanssa asioita eri tavalla. Vai onko nyt menossa se vaihe että ketä saadaan ajettuu ongelmiin niin se myös ajetaan ongelmiin taloutensa kanssa ??
- Äläsorru
Ei ole henkilö sitten ottanut yhteyttä esim ELY-keskukseen joka käsittelee TE-toimiston toimet? Kaikki on tietokannoissa ja puhelut äänitetään (sonera valtion viranomaisena säilyttää 2 5v puhelut ja tekstiviestit), sinä et tietojasi saa, mutta toinen viranomainen saa. Jos sinulla on ajankohdat ja aiheet tiedossa, niin saat apua. Älä lähetä sähköposti, soita niin kauan että saat jonkun puhelimeen joka lupaa hoitaa asiaa ja myös antaa korvaavan henkilön nimen. TE-Toimistosta voit soittaa, eivät saa kieltäytyä kun on heitä koskeva valitus.
Aja asiaasi, älä suostu sorrettavaksi byrokraatiksi luulevan henkilön vuoksi. Vaadi omat oikeudet, muutoin et saa mitään. - Canmopou
Kansalaisten ja kansakuntien kaataminen loputtoman velkataakan alle on looginen koronkiskurien toimintatapa.
- OHJEET ANNETTU
Nykyään Ely keskuksen (työvoimatoimiston virkailijat) on itsekin palkkatuettua jengiä, ihmekös tuo, jos tulee näitä yli ampuma lausuntoja. Taaskin kannatan psygologisia soveltuvuustestejä, ennen kun palkataan näitä valtion työpaikkoihin. Työllistävä vaikutus on aivan varma, kun saadaan taas käsitellä valituksia.Tässä maassa on meneillään köyhät kyykkyyn joka tasolla. Ja kyllä se viraston olematon palkka tulee vähemmälläkin syrjimisellä.
- ollakko vaan
onhan se ihmeellista kun työn perään kysyy niin ohjataan nettiin herää kyllä kysymys mihin tuolin lämmitys virkailioita tarvitaan enää.
- ElämäOnKovaa
Näin se vaan menee. Omaa tyhmyyttä jos on tähän mennessä elänyt niin kädestä suuhun, vaikka on ollut töissä, ja ei luottokelpoisuutta sen vertaa ole, ettei tule toimeen sitä aikaa kun alkaa liiton päivärahat valua.
Sitten pitää mennä vaikka ottamaan pankista kuutusuottoa jossei voi hakea sossustakaan rahaa. kun se kerran peritään takaisin. voi jeeusus.
Itselläni kävi kerran niin, että jouduin jäämään pois duunista terveydellisistä syistä. Sanoivat suoraan että kelan päätös kestää 3 kuukautta, menin sitten sossuun, kun alkoi kuukauden päästä olla rahat loppu, jossa todettiin, että mene työkkäriin että edes saat työmarkkinatukea, me kun ei voida maksaa koska se on ensi sijainen tuki.. Työkkärissä todettiin että olisi heti sairastuttua pitänyt ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi!!!, ja Tässäkin sitten kestää lähemmäs 2 kuukautta kun alkaa rahaa tulla. ... Totesin että voi jeesus, otan sitä lainaa ja elän mahdollisimman vähillä menoilla. Tulihan ne rahat sitten lopulta takautuvasti. - pakoon kaikki ...
minä olen 63 vuotias , Tampereella alettiin pari vuotta sitten puhua miten minun kaltaisten roska ihmisten ei saisi tulla keskustaan ollenkaan . En käytä alkoholia enkä huumeita, siitä ei ole kyse, ulkoinen habitukseni vaan ei sovi Kataisen ja Niinistön johtamaan natsisuomeen . Minulta on myös poistettu kaikki poliisi syyttäjä terveys ja konsulaattipalvelut ja jouduin lähtemään vanhoilla päivillä maanpakoon lämpimään ja halpaan etelä Marokkoon, sijoitin Saksassa viimeiset varani 3000 vanhaan Mersuun ja 2000 e asuntovaunuun, täällä on saksalaisia ja ranskalaisia eläkeläisiä yli 10 000 Mirleft nimisessä kaupungissa. 45 suomalaista eläkkeellä olevaa poliisia nautti verovapaudesta, mutta sekin otettiin pois vuoden 2014 alusta kun Suomen konsulaatti oli maksanut pimeää rahaa Marokon hallinnolle monta sataa miljoonaa euroa että he muuttaisivat tätä lakia joka antoi julkisen sektorin väelle saman edun kuin yksityisen puolen väellä yhä on Espanjassa. Näin kertoi usean todistajan kuullen rovaniemeläinen evp poliisi Birger Spets, 65 vuotias vasta, kyse EI ole dementoituneen höpinöistä . Mutta vaikka tämäkin on vakava ja törkeä rikos, Suomen poliisi EI uskalla aloittaa rikostutkintaa Suomen roistovaltion hallinnon hirmutöistä, julkinen kirje Keuruun poliisille, lukekaa ja ihmetelkää..
jotain tarttis nyt kyllä teherä,sanoi se entinen mies Turuus. Mahtaako Mauno vielä elää, hän oli paljon sympaattisempi henölä kuin tämä pahvi sauli joka ennen valintaansa julisti olevansa PIRU mieheksi myymään Suomea ulkomaalaisille. Tarkoitti kokoomuksen isänmaata amerikkaa , mutta silloin ei osattu vielä arvata että kommunistinen KIINA tulisi valtaamaan heidän talouselämänsä ja Volvon kaltaisia pikkupajoja siinä sivussa
yhtykää joukkokanteeseen valtiota vastaan joka on meidät pettänyt www.unianova.eu/mikko.keisala.htm - mömmelinmummeli
Juuri näin, tämä suomi vaatii päiväpäivältä omaa kansaansa nousemaan taiteluun ja rähinät ei ole enää kaukana. Meidän on noustava tätä tilennetta vastaan. Olen mummo-ikäinen nainen ja taistelen työttömien ja vähävaraisten puolesta. Tyttäreni sai Lohjan kaupungilta 3 kk:deksi työpaikan . Kun työ tuli päätökseen,ja meni työkkäriin ilmoittautumaan että pesti loppui.(se oli tuuraus. ) pätkähti tytölle 6 kk karensi, kun työt loppui? mitä helvettiä tämmöinen työ sitten kannattaa. Ihmiset , aletaan hakemaan oikeuksiamme.
- yhjkghk
Voi tietämättömyys, tollasia karensseja ei ole olemassakaan. Tyttäres on puhunut sulle palturia.
- On mahdollista
yhjkghk kirjoitti:
Voi tietämättömyys, tollasia karensseja ei ole olemassakaan. Tyttäres on puhunut sulle palturia.
Voi tietämättömyys, kun ei kannata alkaa päteä asioilla mistä et ITSE tiedä yhtään mitään...
- tuosta vaan
kuinka pitkä karenssi on riittävä normaalisti 3kk rahatonta aikaa.
- klpo
Kyllä toimeentulotuki on reilu ratkaisdu. Eivät aina peri edes takaisin!
- rikkaille kaikki
No enpä ole kuullut että toimeentulotukea olisi koskaan peritty keneltäkään takaisin, mutta enpä sitäkään enää ihmettelisi..
- sama katto
toimeentuloa ei välttämättä kaikki saa varsinkin jos asuu kumpanin kanssa saman katon alla eikä ole lapsia.
- ilmaseks_töihi_vai
Lainaa ei voi pakottaa ottamaan, vaan silloin on TE-toimisto otettava takaus ja jos ottaa työn ei ole sitä tehtävä oikein, pääasia että ei ole promilleja töissä, muusta ei voi kuin laittaa kenkää ja jos on nykyistä pakkotyötä peruspäivärahalla ilman palkkaa niin miksi tekisit annetut työtehtävät (jos et ole täysidiootti)?
- Pummit kuriin
Röyhkeät pummit loisivat toisten tahoilla ja saisivat ilmaista koulutusta, mutta jonkun pitäisi vielä maksaa jättiläivauvojen matkat.
Kyllä on kerjäläiset röyhkeitä nykyään.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1363512Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen392763Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .402566Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302535Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232508- 1161885
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3181575Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741498Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3151398- 661258