Köyhän aamupala

köyhä.

Mitä sisältää köyhän aamupala. Itsellä ei ole useinkaan varaa aamullla mitään syödä vaikka aamupala pitäis olla päivän tärkein ateria. Pelkkää leipää ei viitsi syödä kun siihen tarvii sitten juustoa, kurkkua ja tomaattiakin ja tomaatit maksaa paljon. Syön sitten joskus 1-2 aikaan vasta ekan aterian.

37

756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä nyt taas...

Mihin unohtui kaurapuuro? Suomessa ei ole niin köyhää, jolla ei olisi varaa aamulla syödä lautasellista kaurapuuroa, vaikka ostaisi siihen itse aineetkin. Se nimittäin on niin halpaa!

Kunhan trollailet taas...

• Tarkka

Mene peilin eteen ja katso tarkaan, näät siellä elämäsi ongelman.

Jopa Juha Mieto sanoo, ainoa oikea aamiainen on kaurapuuro.
      40g kaurahiutaleita on 3 dl puuroa. Puurohiutaleet ovat leipäkassissa.
      2 dl = lasillinen maitoa LIDL 0,84 €/ litra = 5 lasillista = 0,16 €/lasillinen
      100 g mustikoita silmäksi puurolle on 0,78 € alle euron,koska kilohinta on 7,86 €, ateria jopa sähkökuluineen.

Kaikesta muusta voi valittaa, mutta ei siitä että toimeentlotuessa on 7,67 €/ ruokapäivä ruokaan.
      Se otetaanko muut kuin ruoka ja asumiskulut RIITÄVÄSTI huomioon, on ainoa asia joka on keskustelun ansainnut.

• Ruoka on halpaa

Jo tuolla 7,67€:lla ostaa ruokatarpeita melkoisesti kaupasta. Kävin perjantaina kaupassa, ostin 2€:lla 12 x 400g pusseja makaroonia, 2€:lla 2 x 10kpl rasian kananmunia, 2€:lla 4 x 500g paketteja kauraryynejä, 1€ 400g sika-nauta jauhelihaa ja 0,67€.lla 1 litran maitoa.

• toinen köyhä.
        Ruoka on halpaa kirjoitti:

Jo tuolla 7,67€:lla ostaa ruokatarpeita melkoisesti kaupasta. Kävin perjantaina kaupassa, ostin 2€:lla 12 x 400g pusseja makaroonia, 2€:lla 2 x 10kpl rasian kananmunia, 2€:lla 4 x 500g paketteja kauraryynejä, 1€ 400g sika-nauta jauhelihaa ja 0,67€.lla 1 litran maitoa.

Missä kaupassa saa 20 kananmunaa 2 egellä. Ei täältä ainakaan saa. Pitäiskö matkustaa jotain 300 kilsaa jonnekin että saa halpoja munia vai?

• Ruoka on halpaa
        toinen köyhä. kirjoitti:

Missä kaupassa saa 20 kananmunaa 2 egellä. Ei täältä ainakaan saa. Pitäiskö matkustaa jotain 300 kilsaa jonnekin että saa halpoja munia vai?

Ostin kanamunat Tokmannilta, mutta ilmeisesti ihan yleisesti myytävänä saman ketjun myymälöissä (Robin Hood, Tarjoustalo, Vapaa Valinta ym.) ympäri Suomea. Halvimmillan oli tarjouksessa 0,89€/10kpl rasia. Samasta kaupasta ostin muutakin ruokaa,mitä tuolla edellä luettelin, ei siis mitään vedätystä.
        Tuossa kuittikin yhdestä ostoksesta, http://aijaa.com/2vimvX

• Myy tietokoneesi

niin saat rahaa!

• aamuviili

Viili 0,28 e purkki.
      2 lusikallista mysliä päälle.

Tomaatit tällä viikolla Citymarketissa 1 e kg.

• toinen köyhä

Kävin tänään cittarissa. Tomaatit yli 4 egee kilo. Käyn aina vihannes osaston läpi ekana jos olis jotain tarjouksia.

• nuukuus kunniaan

Kaurapuuroa tai vaihteeksi neljänviljanpuuroa. Päälle itse poimittuja marjoja tai jos niitä ei ole, niin vaikka 40 sentin vauvan marjasosepurkki.
      Tai sitten leipää ja päälle kananmunaa, 10 senttiä kappale. Leipä kannattaa tietysti leipoa itse, saa tuoretta, hyvää ja halpaa.
      Käytä viilin ja jugurtin asemasta piimää, se on halvempaa. Voit valmistaa mainioita smoothieita esim. lisäämällä piimään banaania (89 senttiä kilo) ja vaikka kauraryynejä.
      Appelsiineja saa 69 senttiä kilo. Niistä voit puristaa takuutuoretta mehua kyytipojaksi.

• Ei aina silmäää

Ei meil raha riitä nuin hyvään aamijaiseen. Keitämme amulla vettä ja yks tee pussi ja jokanen lijottaa sitä pussia kupissaan ja sit sama pussi seuraavalle. Ja meit o 7 !! Näin säästämme monen tee pussun pinta ! Sitte keitämmenriisiä tai makaroonia sit laitamme siihen voi silmän. Aina einkyl rahacriitä voi silmään ja syömme ilma silmäää.

• nuukuus kunniaan
        Ei aina silmäää kirjoitti:

Ei meil raha riitä nuin hyvään aamijaiseen. Keitämme amulla vettä ja yks tee pussi ja jokanen lijottaa sitä pussia kupissaan ja sit sama pussi seuraavalle. Ja meit o 7 !! Näin säästämme monen tee pussun pinta ! Sitte keitämmenriisiä tai makaroonia sit laitamme siihen voi silmän. Aina einkyl rahacriitä voi silmään ja syömme ilma silmäää.

Teepussi on aivan tarpeeton. Yhtä hyvin voi juoda pelkkää kuumaa vettä.
        Ja kun kesä taas koittaa, keräilkääpä luonnosta myös teeaineksia käpyjen lisäksi.

• Teetä luonnosta
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

Ja kun kesä taas koittaa, keräilkääpä luonnosta myös teeaineksia käpyjen lisäksi.

Luonnosta voi kerätä monenlaisia lehtiä teetä varten, mm. vadelmanlehdistä saa hyvää teetä kuivattuna. Samoin lillukanlehdistä ja maitohorsmasta http://www.tiede.fi/keskustelu/41243/ketju/tee

Pienellä vaivalla saa kerättyä vuoden teet ja mikäpä sen parempaa, kuin talven pakkasilla nauttia lämmintä teetä, syödä samalla itse leivottua sämpylää. Kyllä lähtee päivä käyntiin!

• kuukkelikuu
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

juokaa kylmää vettä niin säästätte sähköäkin. ai niin, eihän teidän tarvitse, sillä sossu...

• ----------

Kahvia, tähteeksi jäänyttä porkkanaraastetta jogurtin kanssa, leipää tai pullaa jos on,
      paistettua kananmunaa. Pikapuuro kova sana.

• Hyvinvointivaltiossa

Puusta voi raaputtaa kaarnaa ja käristää siitä kastikkeenkorviketta tarjousperunoiden kera.
      Pieniä kiviä myös kerätä - yllättävän hyvin pitävät kylläisenä.
      Jälkiruoaksi tienvarsiruohosta tiristettyä teetä.

On lottovoitto syntyä Suomeen - täällä on maailman parhaat valelääkäritkin!

• aamupala in my dream

Itse yritän syödä aamupalaa jos jotain on, usein kyllä pelkkää teetä parisen kuppia. Sairastan keliakiaa joten ei mikään halpa vaiva. Riisiä ja perunaa syön usein ja papuja, marjoja, riisikakkuja. Pakko sanoa että juustonystävä olen aina ollut muttei ole varaa paljoa ostella, ehkä kerran kuukaudessa-kahdessa ja silloinkin tulee ihan huono omatunto sillä se on jostain muusta sitten pois. Köyhyyteni ei ole mun vika, kumpa olisikin. Olen aina yrittänyt sinnitellä, töillä vaan ei elä, osa-aikaa ja pätkää ja tukia saa odotella. Eri alojakin olen kokeillut mutta ei auttanut. Rakennuksilla meni selkä sekä siivoustöissä tuli allergiat ja astma ja hoitotyössä sitten meni yöunet, kotona lapsia ja kotityöt, sitten sairastuin vakavasti (fyysisesti) ja hengenlähtö lähellä, siinä tuli hirveät sairaalalaskut, teho-osastoa jne eikä soskusta saanut apua siihen, osissa käskettiin maksamaan, nyt maksankin perintätoimiston kautta. Nälkä on ihan kauheeta, mutta säästän omista että lapsilla on paljon eivätkä huomaa että jääkaappi olisi täysin tyhjä..
      Ollaan liian 'isotuloisia' toimeentulotukeen, ettei saada sähkö-vesi eikä lääkekuluja siellä maksatetuksi. Eri kuukausina tulee sähkö ja vesilaskut joten ei saada tukea niihin.
      Siis joinakin kuukausina ollaan oltu 11e liian suurituloisia joten enää en jaksa edes t.t.t hakea, turhaa hirveä energia menee
      Aamupalaa kunhan lapset saa

Eikä ole trolli tämä vaan täysi tosi, se on jonkun keski-ikäisen tai vanhan mummelin tai sinkun kertoa että keitäpä puuroa, eri asia kun talossa lapsia ja pitää olla maitoa hedelmiä lihaa ja leipää, eikä se ruoka ole se ainoa vaan sukset, luistimet, 4 vuodenajan vaatteet, joulut ja synttärit ja koulun luokkaretket, et sinä halua että lapsesi on ainoa joka ei pääse osallistumaan tai joku leiri jota on odottanut koko vuoden.
      Joten sitten pitää tehdä uhrauksia, vanhempien..

Odotan kesää, silloin kaikki on helpompaa ja voi kasvattaa kaikkea takapihalla, salaatti kasvaa nopsaan.
      Muutenkin on parempi fiilis kun on aurinkoista ja lämmintä ja kaikki muutkin ihmiset iloisempia

• sivusta joku sana..

Sivusta kommentti nimimerkille "aamupala in my dream": Et sinäkään viitsisi lopettaa tuota sinkkujen syyllistämistä, mikä sitten lienetkin? Tällaisella palstalla missä muutenkin idiootit solvaa, on aika turhaa käytöstä verrata sinkkuja ja perheellisiä. Tiedoksi sinulle, että ruoka on muuten aivan yhtä kallista sinkulle kuin perheellisellekin Suomen ruokakaupoissa ja joskus itseasiassa sinkuille jopa kalliimpaa, koska ketään ei ole jakamassa sinkun ruokakustannuksia. Enkä minäkään puuroa voi syödä: ei mulla keliakiaa ole, mutta on toinen sellainen sairaus, että saan vatsani todella kipeäksi, jos syön turvottavia ja hyvin kuitupitoisia viljatuotteita. Enkä minä saa mitään ruokavaliotukea Suomen yhteiskunnalta, toisin kuin keliaakikot, vaikka minun sairauteni on periaatteessa vakavampi kuin jokin keliakia, joka viimeksi mainittu lasketaan sangen harmittomiin ravinnon imeytymishäiriöihin ja joka on käsittääkseni handlattavissa vain oikeanlaisella ruoalla. Ja kyllä sinkkujenkin pitää ostaa uusia vaatteita edes joskus vuoden mittaan, vaiko väitätkö kenties jotakin sellaista, että sinkkujen sopisi hyvin kulkea ryysyissä vain siksi, että sinkuilla ei ole huollettavana pieniä lapsia?

En tosin tunne, että millainen sairaus keliakia on. Eiks keliakiassa muuten just perunakin ole vähän huonompi juttu, vaiko ymmärränkö väärin? Ainakin siinä vaaleat vehnätuotteet eivät tule kyseeseen.

Tuosta olen todella pahoillani, jos sinun ja sinun perheesi taloutta painavat lasten harrastusmaksut. Mitä siihen asiaan tulee, niin minusta kyllä koulut voisivat sillä tavalla tulla vähävaraisia lapsiperheitä vastaan, että kaikki lasten luokkaretket ja mahdolliset leirikoulut jne. olisivat pienituloisten lapsille maksuttomia tai jos sellaista ei ole mahdollista järjestää, että koulut sitten järjestäisivät vain sellaisia virikkeitä lapsille, joihin kaikilla on varmasti varaa. Eri asia sitten, jos pienituloisen lapsi haluaa harrastaa vaikka jääkiekkoa tai omata kalliita älypuhelimia "kun kavereillakin" - sellaiseen ei ole yhteiskunta velvoitettukaan osallistumaan.

Sinulla ei kuitenkaan varmaan kovin huonosti ole asiat, jos kerran sinulla on oma takapiha, missä voit kesäisin kasvattaa vihanneksia ja salaattia. Tiedoksi, että Suomen pienituloisista ja köyhistä sinkuista suurin osa asuu muutaman neliömetrin kokoisista kerrostalokopeissa, missä voi vain haaveilla jostakin omasta porkkana- ja vihannesmaasta...

Sori vaan, mutta aika vahvasti joskus ärsyttää nettiä lukiessa, että kun jotkut valittaa, kuinka sinkuilla muka on jotenkin paljon helpompaa taloudellisesti.

• valivaliainavaan

Ja lässyn lässyn taas.

Jokaisella, siis ihan jokaisella aikuisella pitää jäädä se vähintään se noin 500eukkua asumisen, sähkön, veden, kotivakuutuksen, työmatkakulujen, lääkekulujen ja sairaanhoitokulujen jälkeen.

Jos teidän perhe on 11eukkua yli toimeentulotuen rajan, niin sitten olette. Se tarkoittaa, että teillä jää ihan omasta takaa se 500eukkua per aikuinen ja normin mukainen vähän pienempi summa per lapsi.

Nälkää ei tosiaankaan kenenkään tarvitse Suomessa nähdä. Paitsi ilmeisesti jos on ihan h-vetin tyhmä.

Lasten menoihin, harrastuksiin ja muihin isompiin menoihin voi lisäksi hakea harkinanvaraista toimeentulotukea, jota yleensä lapsiperheille annetaan. Jos ei anneta, niin päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen.

• valivaliainavaan

Ja lääkärin toteaman erikoisruokavalion lisäkustannuksiin saa kelasta tukea!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ihanko itse tiedät

LÄSSYN LÄSSYN ITELLESI.
        "Jokaisella, siis ihan jokaisella aikuisella pitää jäädä se vähintään se noin 500eukkua asumisen, sähkön, veden, kotivakuutuksen, työmatkakulujen, lääkekulujen ja sairaanhoitokulujen jälkeen."

Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
        Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk

Ravintomenot 48 % (229 € / kk )
        Vaate- ja jalkinemenot 7 % ( 33,40 € / kk)
        Informaatiomenot (lehti, puhelimen, netti ) 19 % (90,65 €/ kk)
        Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % reseptivapaat lääkkeet (14,3 € /kk).
        Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 % (109,7€/kk)
        yhteensä 100 %

Kaikissa kunnissa sovelletaan samoja toimeentulotuen perusosien euromääriä.
        Yksin asuvan henkilön perusosan määrä on 480,20 euroa kuukaudessa 1.1.2014 lähtien.
        Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 528,22
        euroa. (= 47,73 € yksihuoltajana lisää )
        Perusosien määrät eri perheenjäsenten osalta on esitetty oheisessa liitteessä 1.

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html#kulutustietoja
        Toimeentulotukea ei lasketa henkilöä kohti, vaan aina taloutta kohden.
        ENSIMMÄISEN AIKUISEN PAINO ON YKSI,
        SEURAAVIEN 0,5 eli puoliso ja yli 14v. lapset.
        LASTEN TAAS 0,3 (tässä yhteydessä lapsiksi luokitellaan 0-14 v.)

• mimmi:::

Kenellä jää 500 euroa asumisen ja muiden laskujen jälkeen käteen?? Huh huh, haaveilla voi. Olen opiskelija ja hyvä kun jäisi edes 200 euroa rahaa ruokaan/kaikkeen muuhun.

• saivarteluako tuo?
        mimmi::: kirjoitti:

Kenellä jää 500 euroa asumisen ja muiden laskujen jälkeen käteen?? Huh huh, haaveilla voi. Olen opiskelija ja hyvä kun jäisi edes 200 euroa rahaa ruokaan/kaikkeen muuhun.

No enpä tiedä miksi vertailulaskelmia teette köyhien roposista, nimimerkki "mimmi:::", mutta jos sä olet opiskelija, niin miten sulla muka voi jäädä vain 200 euroa kuussa "ruokaan ja kaikkeen muuhun", kun opintotukeen oikeutetut opiskelijathan on oikeutettu opintolainaan? Tietysti jos ei sitä opintolainaa halua ottaa, niin sitten on turhaa valittaa.

En minä ainakaan aikoinaan pelkällä opintorahalla ja opintotuen asumislisällä olisi elänyt ja selviytynyt kuukauttakaan, kun alavalinta on sellainen, että ei paljoa töitä tyrkytetty opintojen alkuvaiheessa kenellekään alallani, eikä muuten välttämättä valmistuneillekaan. Sitten piti ottaa opintolainaa, kun en mikään porho ole ja mietipä kaksi kertaa kun arvostelet ihan siksi, että tässä sitten kun niitä vanhoja opintolainoja makselee pois ( kokemusta on kituuttamisesta!), niin on aika naseva tilanne, jos ja kun jossakin välissä ei ole töitä tai töitä koko ajan, että kun ruokaan jää yhteiskunnan tukien jälkeen sellaiset 50 euroa kuukaudessa pakollisten laskujen ja opintolainojen maksun jälkeen.

Iso vääryys tosin se, että opiskelijat on ainoa ihmisryhmä, joka joutuu elämään velaksi siten, että mukamas yhteiskunnan "tuen" määrään lasketaan se opintolainakin, vaikka opiskelijan nykymuotoinen opintolaina Suomessa on tasan tarkkaan markkinakorkoista lainaa. Itse kun opintolainani olen maksanut, niin en tasan ota velkaa enää senttiäkään. Etenkään, kun en mitään kulutusjuhlaa aikoinaan opintolainaa ja opintotukeakaan nauttiessani elänyt, enkä ole koskaan elänyt. Itse asiassa muistelisin maksaneeni viimeisestä aikoinaan tililleni saamastani valtion takaamasta opintolainaerästäni noin 600 euron lääkelaskun, kun sairastuin fyysisesti vakavasti aikoinaan opintojeni loppumetreillä, eikä yhteiskunnassa ole tukisysteemiä, joka opiskelijoita yllättävässä elinikäiseen sairauteen sairastumisessa auttaisi mitenkään. Lisäksi opintolainoilla tosin katoin pakollisia vaatekulujani ja ylipäätään arkea, mihin pelkkä opintoraha ei riittäisi ikinä. Silti pidän kunnia- asianani maksaa opintolainani valtiolle pois, eli kuule näkkärin syöminen ja senttien laskeminen vessapaperipakkaukseenkin on tullut viime vuosina hyvin tutuksi...

Mä en mitään ihmisiä inhoa niin paljoa, kuin niitä, jotka tahallisella välinpitämättömällä ökykuluttamisella ovat itsensä velkaannuttaneet, mutta rehtejä ja asiansa hoitavia käyhiä vastaan mulla ei ole mitään, kun olen itsekin ihminen, joka mieluummin näkee melkein vaikka nälkää, kun jättäis laskujaan maksamatta. Koen sympatiaa köyhiä opiskelijoita kohtaan, mutta en koe sympatiaa niitä opiskelijoita kohtaan, jotka valittaa muiden tuista.

Nälkä on muuten kieltämättä uuvuttava tunne. Erityisesti silloin, kun katselee kaupoissa ruokahyllyjä ja toteaa, että ahaa tänään olisi kyllä varaa ostaa leipäpakkaus, mutta ei mitään leivänpäällisiä - tuttu tunne ollut minulle usein.

• kkdjsödsölsdl

"Ja lässyn lässyn taas.

Jokaisella, siis ihan jokaisella aikuisella pitää jäädä se vähintään se noin 500eukkua asumisen, sähkön, veden, kotivakuutuksen, työmatkakulujen, lääkekulujen ja sairaanhoitokulujen jälkeen."

EI pidä paikkaansa. Kumma harhaluulo! Meillä 1 lapsi ja 2 aikuista. kaikki menee ja kun kerta tosi ahdingossa kävimme sossulla, niin sanoivat että ei tule punaista puusenttiä... Siispä jatkosa a nälkää v...tusta ja ahdinkoa... Hyvä suomi! PS. niille jotka luulevat että olemme "työtäkammoksuvia". Emme ole. Maaseutu pitäjä ja jo ennestään paljon poislaitettuja työpaikoista. Turha hakea mitään ja lähimpää kaupunkiin 60 km. joss jo sielläkin ennestään paljon omiakin työttömiä. Ollaan vuosia kyselty mutta ei missään tärppää. Orjatöitä voi tehdä mutta niissä köyhyys tulee vieläkkin karmeemmaksi kun joutuu bensat maksmaan itse ja autokulut. Siksi myimmekin auton kun ei pystynyt sitäkään enää pitämään ja etteivät enää nakittaisi vielä köyhempään olotilaan...

• pienisielusi kumisee

Joo no se lisätuki ei paljoa auta kun jauhot maksaa noin 5e pussi ja leipäpaketti saman verran ja harkinnanvaraista ei köyhä kuntamme anna enää kellekään, joten et yhtään tiedä mistä puhut. Miksi olet köyhyyspalstalla jos vaan vi*tuilet täällä toisille? 500e ei jää todellakaan, ei edes työssäkäyvillä kaiken tuon listauksen jälkeen yli, millähän planeetalla sinä elät?? Ehkä olen köyhä mutten tuollainen v*un tyhmä saapas kuin sinä joka voisi vaikka jälkiabortoida itsensä sillä sinulla on tuskin mitään hyvää annettava kanssa-ihmisille!!!!

• asenne kangertaa

Leipä maksaa 2-6 euroo kg.
        Tuttavani jolla myös keliakkia syö leivän tilalla banaania. vaikka siinä on kuorien hukka prosentti n. 30% kilohinta on ainakin Lidl 1,19 € 30% se hukka.
        Hän tekee kaikki suurusteet perunasta ja yleensä syö paljon sosekeittoja.. Keliakkia on enemmän asenne kysymys. Vaikeampi on maidon & lehmän proteiini allergia. Vähä laktoosisia tuotteita ON, mutta kokonaan maidottomia vähemmän.

• Surkeaa on

Ei köyhällä ole varaa kunnon aamupalaan, leipäjonon leipää, se on siinä. Eikä ole varaa kunnon lounaaseen, päivälliseen eikä iltapalaan. Vettä ja leipää, ei sentään nälkään kuole.

• steader

Miksi liruttaa yhtä teepussia kupista toiseen sen sijaan, että tekee yhdestä teepussista seitsemälle samaan aikaan teetä?

Trollinakin tyhmä juttu!

• valivaliainavaan

"Nälkää ei tosiaankaan kenenkään tarvitse Suomessa nähdä. Paitsi ilmeisesti jos on ihan h-vetin tyhmä."

Kun tämänkin ketjun kommentit lukee, niin juuri noin se on.

Ihan sama, onko perustoimeentulotuen perusosa aikuiselle 480,20e vai täydet 500,e, kun ette silti näköjään selviä ostamaan kummallakaan noista summista kunnon ruokaa.

Jos jatkuvasti perustoimeentulotuella elävä lapsiperhe ei saa harkinnanvaraista taloudellista tukea lasten isompiin hankintoihin, harrastuksiin jne., niin siihen ei kunnan köyhyys mitään vaikuta. Kielteisestä kunnan virkamiehen päätöksestä täytyy valittaa hallinto-oikeuteen, ja sieltä tulee takuuvarmasti puoltava päätös.

Kela tosiaankin antaa tal.tukea keliaakikoille.

Mutta ettehän te näistä ole kiinnostuneita, vaan valivalivalivalituksesta.

Ehkä se jatkuva valitus jotenkin oikeuttaa elämänne kaikkinaisen kurjuuden?

• talitalidaan

Keliakiakorvaus kelalta on 20 e kk.
      Tuskin siitä nyt noin katkera kannattaa olla :)

• keli tämäkin

Parempi sekin kuin ei mitään. Ei kai ole tarkoitus, että keliaakikko söisi vain viljaa, ja sairautensa takia vain erikoisviljaa erikoiskallilla hinnalla. Tuo 20€ on tarkoitettu auttamaan tavallisten ja erikoisjauhojen hinta erossa.

• mustikanlehti

Itsekin syön kaurapuuroa tai 4-viljan puuroa aamupalaksi. Puurolautasellisen hiinta on vain joitakin senttejä. Suolaakaan ei ole pakko laittaa sekaan varsinkin, jos on korkea verenpaine. Puuron päälle voi laittaa voisilmän tai vähän hilloa tai marjoja. Itse olen poiminut vähän mustikoita ja puolukoita, joten laitan niitä puuron päälle.

Leipäjonosta saa välillä näkkileipää, niin sitä voi syödä palasen puuron kyytipoikana.

Teeainekset voi muuten poimia keväällä luonnosta. Netistä löytää artikkeleita, että mitä luomuihmiset käyttävät teehen.

• niin tai jos nyt

ihan oikein haluaa säästää niin voihan sitä dyykata vaikka roskiksista ruokaa, sehän on ihan hyvää ja kelpaa kyllä köyhille, eiks niin kysykää vaikka kokoomuslaisilta, kyllä he tietävä, ainakin teoriassa, käytännöstä ei ole sitten hajuakaan, piste.

• Kunhan höpiset..

Äläs nyt, äänestän Kokoomusta ja tiedän mitä on köyhyys. Tällä palstalla kirjoittelijat eivät näytä kaikki tajuavan köyhyydestä mitään. Ruoka on sen verran halpaa ja yhteiskunta antaa siihen rahaa ostaa sitä halpaa ruokaa, että kukaan ei voi oikeasti kuolla nälkään Suomessa. Lisäksi melkein jokaisella paikkakunnalla jaetaan EU:n ilmaisruokaa tarvitsijoille.

• ruoan ystävä
        Kunhan höpiset.. kirjoitti:

Äläs nyt, äänestän Kokoomusta ja tiedän mitä on köyhyys. Tällä palstalla kirjoittelijat eivät näytä kaikki tajuavan köyhyydestä mitään. Ruoka on sen verran halpaa ja yhteiskunta antaa siihen rahaa ostaa sitä halpaa ruokaa, että kukaan ei voi oikeasti kuolla nälkään Suomessa. Lisäksi melkein jokaisella paikkakunnalla jaetaan EU:n ilmaisruokaa tarvitsijoille.

Itse olin 2 vuotta työttömänä ja kävin ruoanjakelujonossa. Sieltähän sai kaikenlaista: banaania, tomaattia, jukurttia, leipää, lihaa, vihanneksia, joskus margariinipaketin tai juuston palan. Niin, maitoa ja piimääkin. Elin melkein sillä ruoalla, Joskus piti heittää pois, kun en yksineläjänä tarvinnut niin paljon. Ja aina kysyttiin, oletko perheelllinen tai montako teitä on. Tarpeen mukaan annettiin lisää. Kerran viikossa sai käydä jonottomassa. Muutama kilometri oli matkaa, mutta pyörällä pääsi hyvin. Talvella vedin tavarat pulkalla perässäni. Ruoka-avusta olen ikuisesti kiitollinen.

• sd,k

Harvalla on käsitystä siitä että perusosa ei kata suurinta osaa laskuista, joten ruokarahaa jää huomattavasti vähemmän kuin 460e/kk. Mutta köyhyyshän on oma vika, ei tarvi makuja tai ehjiä vaatteita jos on niin laiska ettei voi edes kääntää työttömyystilannetta laskuun

• Häpeä köyhä!

Koittakaas nyt eheytyä, toi on niin noloa.
      Kamalaa valitusta ja vinkumista, miten te kehtaatte?
      Menkää töihin ja lakatkaa marisemasta, tai sitten tyydytte siihen osaanne, joka on teille ihan oikein!

• kirjoittajalle...

Aloituksen laatineelle: en tiedä mitä on "köyhän aamupala". Jokatapauksessa kukaan köyhä tai pienituloinen Suomessa ei syö kahta lämmintä ateriaa päivässä, vaan rahan riittäminen yhteenkin lämpimään ateriaan päivässä on Suomessa köyhälle tai pienituloiselle puhtaasti yhteiskunnan alimmilla tuilla eläville iso haaste.

Itse syön satunnaisesti juustovoileipiä aamuisin, lähinnä silloin jos sukulaiset on auttaneet. Haaveilin juuri, että tekisin aidon italialaisen tomaattikeiton (olen luonnostani hyvä ruoanlaittaja, jos on hyviä raaka-aineita saatavilla ja jos ei tarvitse ajatella rahaa koko ajan ruoan hinnassa ainoana kriteerinä), mutta kun kyseiseen tomaattikeittoon ( HS -lehdestä revin aikoinaan talteen sen varmasti loistavan reseptin) tulisi: puoli kiloa kypsiä terttutomaatteja, 2 kasvisliemikuutiota, 2 valkosipulinkynttä, oliiviöljyä, nippu basilikaa, kuivattua chiliä, 2rkl tomaattipyreetä, 500 grammaa tomaattimurskaa, noin 300 grammaa ciabattaa tai muuta vaaleaa leipää ja kuivatettua/paahdettua suolaa, niin ai herrajumala mä laskin, että mulla ei IKINÄ mitenkään ole varaa laittaa YHTEEN yksittäiseen YHDEN päivän YKSITTÄISEEN KEITTOATERIAN niin paljoa rahaa, kun kyseisen tomaattikeiton raaka-aineet itsessään maksaisi meillä Suomen ruokakaupassa jo lähemmäs 30 euroa ja KUN tomaattikeiton kalorisisältö eli täyttävyys on korkeintaan 500 kilokaloria noista ainesosista ja kun ihmisen PÄIVÄN kalorisisällön pitäisi olla vähintään noin 2000 kilokaloria, että ihminen voisi hyvin. Ei siis tee mieli laittaa hyvää tomaattikeittoa, kun muuten näkisi nälkää.:(

No en tiedä. Itse olen usein syönyt munakkaita aamuisin. Munakkaaseen (kananmunat on oikeasti melko edullisia) vähän kun paistamisen jälkeen raastaa tuoretta porkkanaraastetta vitamiineiksi päälle, niin avot hyvää on ja terveellistä, hyvä aamupala. Päälle vaikka lasillinen jotakin mustikkakeittoa. Hyvästä kahvista ja maidosta en tingi.

Muuna ruokana pasta on köyhän ystävä, vaikkakin kallista Suomen ruokakaupoissa. Korvaajana käy esim. nuudelit tms. riisi jos hyvälaatuista ja jos saa edullisemmin. Ostaa muutaman desin ruokakermaa, kasvis-, kana- tai lihalientä, pikkusen tomaattia pyreenä, sipulia, jonkun pakkauksen oliiveja tai vaikka kasviksia sieniä tms. mitä haluaa ja mitä on, niin syö kolme neljä päivää yhden aterian 20:lla eurolla. Tosin sillä edellytyksellä, että hammastahna, vaatteidenpesuaine, vessapaperi tai shampoo ei ole päässyt loppumaan ja että ei ole "ravintomenoihin luettavia" sellaisia ylimääräisiä pakollisia menoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1476
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      916
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      900
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      858
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      821
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe