onko narsismia

onko tää normaalia

se että vie toisen puolison täysin ilman omantunnontuskia? Vai toimiiko normaali ihminen niin myös? Ilman huonoa omaatuntoa lapsista jotka jäävät ilman isää? Kaikki pitää saada itselle. Mitä vähemmän toiselle jää sen parempi. Nauttii toisten riitelyistä ja tulee niistä tyytyväiseksi. Osaa esittää ystävällistä vain ja ainoastaan ettei itse tule paljastetuksi ja saa vaivihkaa lörpömmältä osapuolelta imettyä tietoja niin ettei toinen edes sitä alyä, Jos alkaa häntä ärsyttämään ja satuttamaan, tulee kaksin kerroin ja pahenpana takaisin? Osaa todella etsiä ihmisestä arat kohdat ja osaa etsiä ihmisistä heikot kohdat. Osaa olla empaattinen, sosiaalinen ja mukava, mutta jos et kuulu hänelle sopiviin ihmisiin, saat sen tuntea jos alat haastamaan riitaa. Ei anna itseään poljettavan maahan, mutta toisaalta ei myöskään ole lyömässä muita maahan jos ei ite koe saavan siitä jotai etua. Oikukas ja ailahtelevainen. Ei varsinaisesti räyhkeästi manipuloi vaan osaa tehdä sen hienotunteisesti ja faktoihin nojaten. Ei tunne auktoriteetti pelkoa, vaan luottaa omaan tietämykseensä ja ulosantiinsa, omaan viisauteensa.

13

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkkä

Ei viittaa narsismiin mitenkään. Normaali kolmiodraama, niitä tulee elämässä vastaan, eikä yhdenkään osapuolista tarvitse olla narsisti. Ikäviä ja tuskallisia juttuja, mutta kuuluvat muualle kuin tälle palstalle.

• hehe ohititko ne

mitenkään... muutama asia tekstissä viittaa narsismiin mitenkään.

• raaka peli

Eli sinun mielestä narsisti ei voi osallitua kolmiodraamaan? Minä vähän veikkaisin, että suurimmassa osassa kolmiodraamoista se kahden kanssa pelehtivä henkilö on narsisti.

Tällaisiin aloituksiin ei kenenkään täyspäisen pitäisi lähteä antamaan "asiantuntijalausuntoja" ulkopuolisena ja asiasta mitään tarkempaa tietämättä. Minun mielestäni tuo aloitus on niin epäselvä, ettei siihen ole mitään järkeä vastata mitään.
        Nimimerkki jkkä keskittyi vastauksessaan kolmiodraama-asiaan, vedoten siihen, ettei narsismista voida puhua jutun yhteydessä. On totta, ettei narsismista voida puhua jutun yhteydessä, mutta se ei liity siihen, että juttuun liittyy kolmiodraama, vaan siihen, että aloitusteksti oli epäselvä ja puutteellinen.

• Ne ovat yleensä
        raaka peli kirjoitti:

Eli sinun mielestä narsisti ei voi osallitua kolmiodraamaan? Minä vähän veikkaisin, että suurimmassa osassa kolmiodraamoista se kahden kanssa pelehtivä henkilö on narsisti.

Tällaisiin aloituksiin ei kenenkään täyspäisen pitäisi lähteä antamaan "asiantuntijalausuntoja" ulkopuolisena ja asiasta mitään tarkempaa tietämättä. Minun mielestäni tuo aloitus on niin epäselvä, ettei siihen ole mitään järkeä vastata mitään.
        Nimimerkki jkkä keskittyi vastauksessaan kolmiodraama-asiaan, vedoten siihen, ettei narsismista voida puhua jutun yhteydessä. On totta, ettei narsismista voida puhua jutun yhteydessä, mutta se ei liity siihen, että juttuun liittyy kolmiodraama, vaan siihen, että aloitusteksti oli epäselvä ja puutteellinen.

" aloitusteksti oli epäselvä ja puutteellinen."

Ne ovat yleensä aina epäselviä ja ennen kaikkea puutteellisia. Odotamme lisää infoa.
        Ja. Tämä on suomi24 keskustelupalsta ja tosi harvoin ilmestyy mikään asiantuntija kommentoimaan. Joku pastori joskus sillä rekisteröidyllä logollaan ja vastaustekstikin on toisen näköistä...

Että täällä on tämä tyyli. Eli vapaa. Ja kynnys on matala, mikä on kiva.

• narsismia 100%:lla

Kaikessa on taustalla narsismi. Jos ihminen loukkaa toista niin loukattu on joutunut narsistin uhriksi.

• Et kertonut tar.

Et kertonut tarinan henkilöiden iästä mitään. Ikä, kokemus/kokemattomuus vaikuttavat ihmisen toimintaan ja ymmärrykseen. Myös jos tarinan henkilö kokee tulleensa itse loukatuksi syvästi ja on katkera, voi hän ohittaa jonkun muun kärsijän tunteet matkalla kohti omasta mielestään parempaa elämää. Pois omasta kärsijän roolistaan.

Nuoret aikuiset eivät vielä ole narsisteja, vaan narsismi alkaa näkymään vasta hiukan myöhemmin. Nuorten ja nuorten aikuisten elämänkokemus ja -näkemys on vielä muotoutumassa.

"Kaikki pitää saada itselle. Mitä vähemmän toiselle jää sen parempi."

Ei ehkä itse ajattele noin syvällisesti. Mitä tarkoitat tuolla ja miten oma roolisi vaikuttaa näkemykseesi?

• lilja2

Viestisi lopussa on narsismiin viittaavia asioita. Nelikymppisen miehen rakastuminen taas voi aiheuttaa tuota alussa kertomaasi. Monesti ajatellaan lähestyväksi kuoleman peloksi, mutta narsisti kuittaa tuon elämän näläksi.
      Draama king, päättäväisyyden puute, molempiin suuntiin valehtelu ja kontrolloinnin tarve, sinun tunteisiisi kohdistuva tahallinen manipulaatio ja ansaan ajaminen, paikalta häipyminen, oman syyllisyyden kieltäminen ja sinun syyttely, opetellut tunteet.
      Tuosta tulikin mieleeni, katsovatko narsistit epätavallisen paljon elokuvia, oppiakseen niistä tunteita?

• "Nelikymppisen miehen rakastuminen taas voi aiheuttaa tuota alussa kertomaasi"

Niin aloittaja kuvasi narsistin vieneen miehen ilman omantunnontuskia...ikäänkuin mies olisi ilman vailla omaa tahtoa ja se ko nainen vain tuli ja vei miehen...aloittaja ei syytellyt miestä vaan sitä hänen viejäänsä...

Tiedä sitten, oliko viejä narsisti vaiko rakastuiko se mies itse ko. naiseen, niinkin voi käydä jos ja kun suhde on väljähtynyt, rakkautta ei enää ole, kuten mainitset...

Toki siitäkin voi olla montaa mieltä, että jos avioliitto/suhde on väljähtynyt, sen eteen/kipinän sytyttämiseen uuteen roihuun ei enää panosteta vaan lähdetään heti katselemaan/etsimään sitä huumaa muualta...

Mutta välttämättä ei siltikään ole kyse narsismista kenenkään osapuolen kannalta, nykyään vaan elämä tuntuu olevan tämmöstä, haetaan sitä rakastumisen huumaa ja sen vuoksi hylätään se entinen kelpo kumppani...

• yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Nelikymppisen miehen rakastuminen taas voi aiheuttaa tuota alussa kertomaasi"

Niin aloittaja kuvasi narsistin vieneen miehen ilman omantunnontuskia...ikäänkuin mies olisi ilman vailla omaa tahtoa ja se ko nainen vain tuli ja vei miehen...aloittaja ei syytellyt miestä vaan sitä hänen viejäänsä...

Tiedä sitten, oliko viejä narsisti vaiko rakastuiko se mies itse ko. naiseen, niinkin voi käydä jos ja kun suhde on väljähtynyt, rakkautta ei enää ole, kuten mainitset...

Toki siitäkin voi olla montaa mieltä, että jos avioliitto/suhde on väljähtynyt, sen eteen/kipinän sytyttämiseen uuteen roihuun ei enää panosteta vaan lähdetään heti katselemaan/etsimään sitä huumaa muualta...

Mutta välttämättä ei siltikään ole kyse narsismista kenenkään osapuolen kannalta, nykyään vaan elämä tuntuu olevan tämmöstä, haetaan sitä rakastumisen huumaa ja sen vuoksi hylätään se entinen kelpo kumppani...

Niin olen ennenkin miettinyt tuota, että miksi nää asiat useinkin tuntuu menevän niin, että harva nainen syyttää puolisoaan uskottomuudesta vaan se pettävä puoliso nähdään ikäänkuin vailla omaa tahtoa olevana uhrina jonka se kauhea nainen vain ottaa/vie...

Kun minun näkemykseni mukaan useinkin se mies on itse ainakin alussa se aloitteellisempi osapuoli...hakee ehkä ensin vain seksiä, kunnes tunteet tulevat kuvioon ja rakastutaan...

Mutta tosiaan, jotenkin vaan naiset usein kääntävät sen asian pelkästään sen kauhean naisen syyksi joka vain tulee ja vie miehen...aloittuksessa perättiin viejän omaatuntoa, millainen omatunto on miehellä joka pettää...

• Tuon saman olen

" harva nainen syyttää puolisoaan uskottomuudesta vaan se pettävä puoliso nähdään ikäänkuin vailla omaa tahtoa olevana uhrina jonka se kauhea nainen vain ottaa/vie..."

Tuon saman olen huomannut myös. Voisiko olla, että nainen näissä tapauksissa (useimmiten) onkin alusta asti ollut itse miehen kanssa äitiroolissa? On pyydystänyt miehen topakan äidin määrätietoisuudella ja jatkanut suhdetta niin.

Mies lopulta tahdottomana ei enää pidä vaimoa tarpeeksi seksuaalisesti houkuttelevana koska kukapa omaa äitiään haluaisi (Oidipus)? Sitten tahdottomaksi pehmennyt mies antautuu uuteen suhteeseen...

Vaimo ei edelleenkään itselleen uskollisena osaa nähdä uuttakaan naista muuna kuin äitinä ja mies tämän uuden äidin lapsena...

Onhan se kuvottavaa viedä toisen lapsi.

• "Mies lopulta tahdottomana ei enää pidä vaimoa tarpeeksi seksuaalisesti houkuttelevana koska kukapa omaa äitiään haluaisi (Oidipus)? Sitten tahdottomaksi pehmennyt mies antautuu uuteen suhteeseen..."

Noh, siihen millainen mies on, en voi ottaa sen kummemmin kantaa, koska aloittaja ei kertonut miehestä mitään...vaan keskittyi pelkästään siihen naiseen ja hänen vikojensa luettelemiseen antaen ymmärtää, että nainen on narsisti...

Oman käsitykseni mukaan jos ja kun "tietää" jonkun omaavan niin paljon narsistisia piirteitä, että häntä voi ns. puhekielessä narsistiksi nimittää...niin se vaatisi aikas paljon tuntemista/yhteisen ajan viettämistä/tekemisissä oloa ko. henkilön kanssa...

Kunhan ny jäin aloituksen suhteen miettimään vain sitä, ettei aloittaja nähnyt mitään "vikaa" miehensä omassatunnossa vaan vieritti kaiken vastuun tapahtuneesta naisen kontolle...mikä kummeksuttaa minua...Käsittääkseni mies on kuitenkin pettänyt naista...

• Mutta eikös se ole
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Mies lopulta tahdottomana ei enää pidä vaimoa tarpeeksi seksuaalisesti houkuttelevana koska kukapa omaa äitiään haluaisi (Oidipus)? Sitten tahdottomaksi pehmennyt mies antautuu uuteen suhteeseen..."

Noh, siihen millainen mies on, en voi ottaa sen kummemmin kantaa, koska aloittaja ei kertonut miehestä mitään...vaan keskittyi pelkästään siihen naiseen ja hänen vikojensa luettelemiseen antaen ymmärtää, että nainen on narsisti...

Oman käsitykseni mukaan jos ja kun "tietää" jonkun omaavan niin paljon narsistisia piirteitä, että häntä voi ns. puhekielessä narsistiksi nimittää...niin se vaatisi aikas paljon tuntemista/yhteisen ajan viettämistä/tekemisissä oloa ko. henkilön kanssa...

Kunhan ny jäin aloituksen suhteen miettimään vain sitä, ettei aloittaja nähnyt mitään "vikaa" miehensä omassatunnossa vaan vieritti kaiken vastuun tapahtuneesta naisen kontolle...mikä kummeksuttaa minua...Käsittääkseni mies on kuitenkin pettänyt naista...

"Noh, siihen millainen mies on, en voi ottaa sen kummemmin kantaa, koska aloittaja ei kertonut miehestä mitään..."

Mutta eikös se ole paljon puhuvaa että sillä lailla vain viedään? Kuvittelen että aloittaja olisi kertonut jos olisi edes pistänyt hanttiin ja olisi sieppausosoitteesta edes soitellut, että "haloo vaimo! olen tämmöisessä ja tämmöisessä ympäristössä ja kuuluu sellaista ja sellaista ääntä. Lähdepäs etsimään! Osoitetta en tiedä"

• eräsex

Onko narsismia viedä toisen puoliso ilman mitään tunnontuskia? Siinäpä kysymys.
      Olen aikoinaan paininut saman kysymyksen kanssa mutta tullut siihen tulokseen, että ei se toinen vienyt vaikka manipuloikin minua uskomaan, että mieheni olisi narsisti. En vain ole koskaan ymmärtänyt miksi teki niin.

Miehen kanssa yhdessä luettiin naisen minulle laittamia viestejä miehen narsistisuudesta.
      En siis ymmärtänyt ollenkaan mistä asiassa oli kyse. Jos itse olisin väittänyt moista niin minut olisi haastettu oikeuteen kunnianloukkauksesta.
      Vuosienkin kuluttua olen aina joskus palannut kysymykseen, että Mikä oli pelin henki.?
      Minä petettynä olin pelinappula kahden ihmisen välillä kun he eivät osanneet itse päättä mitä tehdä vaan yrittivät siirtää päätösvastuun minulle.
      Olisi mies saanut sanoa, että heitin hänet ulos. yritin kyllä tehdäkin niin mutta aina hän tuli takasin ruikuttaan kuinka rakastaa, tuo toinen on hullu itse narsisti.

Niin vastaus kysymykseen on edelleenkin, että itse se mies meni, En usko, että naisella oli sitten narsu tai ei olisi ollut voimaa hallita miehen mieltä vastoin miehen tahtoa.
      OVat tällähetkellä avioliitossa ja hyvä niin. Olen itse saanut narsisti syytöksiä päälleni mutta tapauksen tuntien se ei ole aiheuttanut minussa mitään muuta kuin hymähdyksen ja säälintunteen siitä kuinka hukassa ihmispolot voi olla. Mutta se ei ole minun ongelma.
      Olen uudessa suhteessa jonka tuo pari yritti torpata moneen otteeseen. Mutta ei onnistuneet. Petturin on paras hyväksyä tekojensa seuraukset kun jätetty löytää uuden elämän niin hänenkin pitää hyväksyä tosiasiat, että sitä saa mitä tilaa. Takaisn ei ole tulemista.
      Eläköön vain onnellisena ja toivottavasti ilman narsisti syytöksiä.Olisihan se miehenkin kannalta kauheaa saada jatkuvasti kuulla syytöksiä olevansa narsisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1562
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1024
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      922
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      141
      689
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      79
      664
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    Aihe