Poissaolokohtauksia saavat aikuiset

mitähä

Liittyykö poissaolokohtaukset johonkin tiettyyn alueeseen aivoissa vai voiko tulla millä alueella vaan?

Tuleeko kohtauksen aikana aina tehtyä jotain "tyhmää"(maiskuteltua tms.)? Vai voiko olla et sitä toimii ihan normaalisti ilman mitään erikoisia oireita, mitkä herättäs muiden huomion?

Välillä tulee semmosia et havahdun ja huomaan et olen tehnyt sen asian ihan oikein mitä olen tekemässä, mutta välissä on blackoutti eli en ole henkisesti ollut läsnä koko ajan. Kuitenkaan kukaan kanssa olija ei ole koskaan sanonut et oisin mitenkää erikoisesti käyttäytynyt. Mietin et voiko olla poissaolo vai vaan semmonen perus "omissajatuksissa oleminen". Mulla on ohimolohkossa häikkää todettu.

19

5768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ceda

Poissaolokohtaukset voivat olla todella monimuotoisia, eivätkä suinkaan aina sisällä pakkotoimintoja läheskään aina. Esim. maiskuttelu pikemminkin suuremman grand mal-kohtauksen piirre. Saattaa siis hyvinkin olla, että ulkopuolinen ei havaitse yhtään mitään sinun black out-tilanteestasi. Itselläni tilanne on hyvinkin usein näin. Saatko nk. aura-tuntemuksen ennen kohtaustasi? Toisin sanoen tunnistatko itse sen, että nyt on kohtaus alkamassa? Jos on näin, niin etenkin läheisten seurassa kannattaa kertoa ja yrittää mahdollisimman pitkään säilyttää keskusteluyhteys: voit esim. sopia läheisesi kanssa, että hän kyseisen tilanteen aikana esittää sinulle kysymyksiä ja yritätte pitää sinua mukana kartalla. Aina ei tietenkään pelasta tilannetta, mutta ainakin apua voi hyvinkin olla. Näin itse pyrin tekemään. Poissaolokohtaus on sähköpurkaushäiriö aivoissa ja voi lähteä liikkeelle hyvinkin eri osista - tyypillinen oire on kuitenkin etenkin ohimolohkoepilepsiaa sairastaville.

• epitar1985

Poissaoloja juu moneen lähtöön. Itse olen aina saanut vain sellaisia, mutta niiden sisältö hieman vaihdellut. Maiskuttelu ja kuolan valuminen aina kuulunut niihin, mutta kesto ei kovin pitkää aina. Esimerkiksi uidessa joku kerta sain keskellä allasta, eikä se uintiini ollut vaikuttanut mitenkään. Samoin pyörällä ajoin kerran, enkä kaatunut. Mutta nämä ovat niiiiiin yksilöllisiä

• konsultti5

Mulla poissaolo tai huono-olo kohtauksia joskus tulee hassu olo hetkeksi istahdan menee ohi.Lääkkeitä muuteltu pari vuotta ees taas mut ei apua tule niistä. Onkohan leikkaus apu? Mitä lääkkeitä teillä on?

• Na?
        konsultti5 kirjoitti:

Mulla poissaolo tai huono-olo kohtauksia joskus tulee hassu olo hetkeksi istahdan menee ohi.Lääkkeitä muuteltu pari vuotta ees taas mut ei apua tule niistä. Onkohan leikkaus apu? Mitä lääkkeitä teillä on?

Mainitsemasi huono olo voi olla myös hyponatremiasta johtuvaa pyörtymistä riippuen tietenkin lääkityksestä. Ainakin karbamatsepiini-, okskarbatsepiini- ja valproaattivalmisteet aiheuttavat hyponatremiaa. Mittauta Na- ja K-arvosi. Myös Neurologia-keskustelupalstalta voit löytää oireisiisi sopivia kirjoituksia, esim. pyörrytyksestä.

Kuten "Ceda" ehdotti, kuvaus on välttämätön (MRI ja/tai EEG). Ajo-oikeuteen tarvitaan vuoden kohtaukseton jakso, kuten Aikuisen epilepsiaoppaassa mainitaan.

• epitar1985
        Na? kirjoitti:

Mainitsemasi huono olo voi olla myös hyponatremiasta johtuvaa pyörtymistä riippuen tietenkin lääkityksestä. Ainakin karbamatsepiini-, okskarbatsepiini- ja valproaattivalmisteet aiheuttavat hyponatremiaa. Mittauta Na- ja K-arvosi. Myös Neurologia-keskustelupalstalta voit löytää oireisiisi sopivia kirjoituksia, esim. pyörrytyksestä.

Kuten "Ceda" ehdotti, kuvaus on välttämätön (MRI ja/tai EEG). Ajo-oikeuteen tarvitaan vuoden kohtaukseton jakso, kuten Aikuisen epilepsiaoppaassa mainitaan.

Juu minä sain ennen huippauksia jne. helposti alhaisen natriumin takia. Siksi aloin suolaista syödä aina kun meinasi heikottaa

• näinmulla

Kohtaustyyppejä ja oireita on niin paljon, ihan riippuu henkilöstä. Itse saan tajunnanhämärtymiskohtauksia, jotka kestävät pari minuuttia per kohtaus. Sen aikana tulee voimattomuutta ja maiskuttelua. Mutta ei koskaan mene suurempiin grand mal kohtauksiin asti. Ja tätä on nyt ollut yli 10v. Yleensä kohtaukset tulee yöllä, ja kuulen niistä mieheltäni (toki oloni on aamulla myös hieman sekava), mutta joskus myös päivisin, ja joskus se ei mene edes tuohon "maiskuttelu-vaiheeseen" asti, vaan pysyn jossain määrin tajuissani koko ajan, mutta voimattomana, enkä pysty vastaamaan jos minulta jotain kysyy. Olen saanut myös työpaikalla kohtauksia pari kertaa muiden läsnäollessa ilman että he ovat huomanneet mitään. Ovat vain hetken päästä ihmetelleet kun olen ihan hiljaa. Eli vaihtelee paljon, riippuen siitä miten rentona mieli on (nukunko, olenko kotona rennosti vai töissä). Ennen kohtausta tuleva aura kestää hyvin lyhyen aikaa.. ehkä muutaman sekunnin, ja olo on kuin olisin juuri nukahtamassa ja ehdin sanomaan pari sanaa.

• konsultti 5

Monenlaisia on kyllä mutta mikä lasketaan haittaavaksi mikä ei? Itselläni sairaus paremmassa hodossa kun vuosiin hetkellisiä huonoja oloja paljon vähemmän ja nyt alkaa lääkärit himoita ajokorttia. Siksi ihmettelen selvää tajuttomuutta ei siis ole mutta jokin aivan pieni olotila. Kortti on työn takia välttämätön tähän asti sen saanut minulla olla enne oireen takia mut nyt viedään sekin ilo eli työt lopuu mut ei pääse sairaseläkkeelle? Narkkarit ja alkoholistit saavat ajaa kyllä mutta minä en???

• Ceda

Onko aivoistasi otettu kuvaa? (esim. EEG) Kohtauksesi on epileptinen kohtaustyypistä huolimatta - toisin sanoen virheellinen aivosähköpurkaus, joka voi levitä holtittomasti. Mitä, jos sinun 'pienen' huonon olon (= poissaolokohtaus) vuoksi esim. ajaisit pienen lapsen päälle? Enää ei olisi pienestä asiasta kyse. Muiden turvallisuus tulee taata - on harmillista meille epilepsiaa sairastaville, mutta asia tulee hyväksyä.

• mitähä

Vastauksia tullut kivasti, kiitos :)

Tosiaan muistan jo ennenkuin epilepsia diagnosoitiin, että yhtäkkiä havahduin ja aloin miettiä miten kello on jo noin paljon tai et oon fyysisesti erissä paikassa ku viime muistikuva. Pelottavaa :(

Ohimolohkon häikän mukaan saan aurallisia kohtauksia(ei tajuttomuus). Ja näitä ihmeellisiä blackouteja tulee silloin tällöin... Eikä kukaan tosiaan oo sanonu et oisin mitenkää oudosti käyttäytynyt, siksi itekki epäilen et mitähä tää on. Eli seurailen tilannetta.

• mitähä

Ja tätä blackoutia ei edellä aura. Jälkeen päin vaan hieman pöllähtänyt olo et mites tässä näin kävi... Mut ei muuta erikoista oiretta etu-eikä jälkikäteen.

• konsultti 5
        mitähä kirjoitti:

Ja tätä blackoutia ei edellä aura. Jälkeen päin vaan hieman pöllähtänyt olo et mites tässä näin kävi... Mut ei muuta erikoista oiretta etu-eikä jälkikäteen.

Minulla tulee aura mutta entinen neurologi oli liikennnelääketieteen neurologi sain pitää ajokorttini koska minua ei katsottu vaaralliseksi. Sairauden olen kyllä hyväksynyt aina (mukana elämässä kuin vasen jalka :)). Muutama muu epileptikko kun leikkii alkoholin kanssa saa pitää korttinsa kyllä. Na ja k-arvot mitattu. na alhaalla 133 alaraja arvojen mukaan 137. Joten päätin itse alkaa syödä suolapillereitä nämä tepsineet neurologi vaan ei usko asian. Euroopassa aivan eri laki epilepsiasta kuin suomessa. heh heh! yli 20v ajanut ei yhtään yli-ajoa. Nyt sairaus paljon paremmassa kunnossa kun siis alkuaikoina miksi siis nyt? Näitä muita kuunnellessa ihmetyttää jos selittää neurologille et valvonut tai juonut taputetaan päähän juu aja vaan. Kaiken huipuksi sama neurologi! Sama neuro antaa alzhaimeria sairastavan henkilön ajaa autoa joka sukulaisten simissä sekaisin kuin seinäkello. Kun tutkitaan

• Poissaalokohtauksine

Minä en ole asiasta ollut kunnon tutkimuksissa, mutta elämäni ainoan lidokaiinipuudutuksen jälkeen minulla alkoi oudot poissaolokohtaukset.
      Niitä edeltää usein fyysisestikin outo olo ja epämiellyttävät tuntemukset esimerkiksi jaloissa. Aluksi niiden johdosta piti mennä selälleen makaamaan (koko keho tuntui siltä kuin joku moottori olisi käynnistynyt raskaasti surraamaan), nyt voin kävelläkin kohtauksen aikana ja pysyn pystyssä. Olo päässä ja kehossa on niiden aikana varsin kummallinen, ja stressavinta kaikesta on etten tiedä mitä niiden aikana teen vai teenkö mitään.
      Onko minulle voinut puudutuksesta puhjeta epilepsia ?

• 16+14

Meinaatko että hammaspuudutteesta olisi epilepsia puhennut? Hieman epäilen. Luultavammin kyse sattumasta, vai onko sinulla edes diagnoosia epilepsiasta?

• Niin, epilepsiaa toi tuskin on, luulen että kyse on jännittämisestä ja pelosta hammaslääkärissä käyntiä vastaan. Itselläni oli nuorempana taipumus aina pyörtyä ja voida pahoin kun pistettiin hammaslääkärissä tai sain rokotteen vaikka käsivarteen tai takapuoleen. Tuntemuskin on aivan erilainen kuin epileptisessä kohtauksessa. Enemmänkin pyörrytti ja heikotti.
        Vuosien kuluessa siihen pistämiseen vain tottui, ja heikotuskin loppui. Ikävä kyllä epilepsia ei loppunut.

• Poissaolokohtauksine

Kommunikoin varmaankin epäselvästi, ei mistään sellaisesta ole kyse.

Hammaslääkärit enemmänkin ihmettelee kun en reagoi poraamiseen ollenkaan, eikä edes ole hammaslääkäristä kyse. Antaa tämän asian tällä erää olla.

Selostin liian epätarkasti. :)

• Ceda

Poissaolokohtauksine: Älä ns. jää tuleen makaamaan, vaan selvitä tilanne. Jokainen epilepsiakohtaus vahingoittaa aivoja, joten nyt kannattaa selvittää tilanne. Me emme pysty kuin arvailemaan puudutteen vaikutuksesta, mutta neurologiset tutkimukset antavat tietoa aivojesi tilasta.

• konsultti 5

Minulla oli aivan hirveä kammo lapsuuden oikomishoitojen takia hammaslääkäriin. Epilepsiaa sairastavana tiedän että pelkotila voi laukaista kohtauksen. Sattumalta löysin hammaslääkärin joka oli erikoistunut pelkopotilaihin ja ihanaa ei pelota enää!!! Hammaslääkäri on itsekin sanonut että aluksi pelkäsi koska saan kohtauksen koska olin aivan varpaat kippurassa tuolissaa. Nykyään hyppään tuoliin sanon anna mennä :) Puudutteiden liikakäyttö on haitaksi jos on edes jonkinlainen taipumus epilepsiaa. Nyt en tarvitse puudutetta kuin aivan kamalimmassa tapauksessa. Joskus jopa lääkärin vaihto auttaa hammas asioissa kysy pelkopotilaaseen erikoistunutta niitä löytyy perus terveyshuollostakin. Tai kokeile ilokaasua se helpotti tuttavalla.

• ammattilainen2
        konsultti 5 kirjoitti:

Minulla oli aivan hirveä kammo lapsuuden oikomishoitojen takia hammaslääkäriin. Epilepsiaa sairastavana tiedän että pelkotila voi laukaista kohtauksen. Sattumalta löysin hammaslääkärin joka oli erikoistunut pelkopotilaihin ja ihanaa ei pelota enää!!! Hammaslääkäri on itsekin sanonut että aluksi pelkäsi koska saan kohtauksen koska olin aivan varpaat kippurassa tuolissaa. Nykyään hyppään tuoliin sanon anna mennä :) Puudutteiden liikakäyttö on haitaksi jos on edes jonkinlainen taipumus epilepsiaa. Nyt en tarvitse puudutetta kuin aivan kamalimmassa tapauksessa. Joskus jopa lääkärin vaihto auttaa hammas asioissa kysy pelkopotilaaseen erikoistunutta niitä löytyy perus terveyshuollostakin. Tai kokeile ilokaasua se helpotti tuttavalla.

Haluan sanoa ammattilaisena oman näkemykseni tuohon puudutteeseen.

Puudutteesta on valmistaja antanut tarkat rajat missä menee raja "liikakäytölle". Eikä puudutetta käytetä liikaa kellekkää, oli sulla jokin sairaus tai ei.

Puudutteita on erilaisia, ja esim. psyykelääkkeitä käyttävälle pitäisi käyttää eriä puudutetta kuin perusterveelle. Epilepsiasta mainitaan, että puudutetta pitäisi käyttää varoen, mutta käytönnössä epileptikoillekuitenkin laitetaan samaa puudutetta kuin perusterveille.

Toki me olemme yksilöitä ja joku voi saada allergisen reaktion puudutteesta tai vaikka sen epilepsiakohtauksen.
        Mutta näin yleisesti ottaen haluan oikaista, että epilepsia ei ole este hampaiden paikallispuudutukselle! Niinkuin sanoin, on erilaisia puudutteita ja jokaiselle kyllä löytyy "sopiva" puudutus.

Kohtauksen saattaa pikemminkin aiheutta tilanteen jännittäminen/jännityksen laukeaminen jälkeen päin, kuin itse puudutus.

• Poissaolokohtauksine

Minä olen yksilö, joka sai elämänsä ensimmäisestä puudutuksesta
      (joka ei ollut hammaslääkäripuudutus) aivan hirvittävät oireet...noin 20 rajua oiretta, joista ensimmäiset ilmenivät puudutuksen yhteydessä ja vähitellen tuli parikymmentä oiretta lisää, jotka ovat samoja, jotka kyseisen aineen tuoteselosteessa todetaan mahdollisiksi sivuoireiksi. Silti vain ihmetellään, että miten sellaista voisi tapahtua.
      Minä kokemuksesta sanon, että voi tapahtua, että joku potilas saa valmisteselosteessa mainittuja mahdollisia sivuoireita yllättävän rajustikin, vaikka jostakin syystä joidenkin mielestä sellaista ei voi tapahtua, ja sitten potilas saa vain ihmeissään kärsiä tilanteen, ja ihmetellä kun ihmisten logiikat on niin erilaisia.
      Ei mahdollisia sivuoireita nähdäkseni turhaan selosteissa mainita.
      Muutamia niistä mahdollisista sivuoireista jäi minulle tulematta kuten sydämenpysähdys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe