Tyhjä tie ja kaksi autoa tekee ruuhkan kun jäät siihen taakseni ihmettelemään,
nämä perässäroikkujat. MENE ohi tai jätä väliä minuun, tosi häiritsevää
sellainen takana kyttääminen. Tämä on ihan tietyypistä riippumaton tilanne.
Miksi et voi ohittaa?
27
438
Vastaukset
- ^^^^^^^^^^
Suomalaisille autoilijoille on viimeiset 20 vuotta jankutettu, että ohittaminen on hengenvaarallista.
Hiukan kärjistäen; aja vaan kiltisti toisten mukana, jos ohitat, niin autosi hyppää ojaan katolleen, syttyy räjähtäen palamaan ja siinä kuolee kaikki.
Näin meitä autoilijoita on ohjeistettu Liikenneturvan ja poliisin taholta.
Vaikutukset näkyvät juuri kuten kirjoitit. Kukaan ei enää uskalla ohittaa ketään, ellei ole ohituskaistaa ja moottoritielläkin ohittaminen on hiukan kyseenalaista, ohitettuhan saattaa vaikka loukkaantua tai ainakin pitää ohittajaa huonotapaisena.
Mutta näin meille on saatu viimeisen 20 vuoden aikana suuri joukko autoilijoita, jotka ovat täysin kyvyttömiä ymmärtämään oman ajonsa vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.
Oma poikani kävi autokoulun muutama vuosi sitten. Kaikkein suurimman painoarvon opetuksessa sai taloudellinen ajotapa.
Liikennesäännöt, liikenteen sujuminen, osaaminen liikenteessä, yms. jäi aivan sivuosaan, vain taloudellisuus oli tärkeää.
Tämän "opetuksen" hedelmät on nyt nähtävissä jokapäiväisessä liikenteessä.- Läheltä piti -elämys
> Suomalaisille autoilijoille on viimeiset 20 vuotta jankutettu, että ohittaminen on hengenvaarallista.
Ehkäpä tämä johtuu siitä, että ohittaminen todellakin voi viedä hengen. Siinä on useita riskejä mukana. Osa näistä riskeistä on olemassa myös ohituskaistalla ja moottoritielläkin.
- Käytetään vastaantulevien kaistaa. Jos sattuu kolari, se on vakava.
- Joudutaan arvioimaan tarvittava vapaa matka ja varmistamaan se tyhjäksi. Jos sattuu virhe, tulee kiire.
- Kiihdytetään ja tehdään samalla sivuttaissiirtymä. Jos pito loppuu kesken, ajotaito toivottavasti riittää.
Toisen perään jäävän ei tarvitse ottaa näitä riskejä, eikä niitä aina pienen aikavoiton takia kannata ottaakaan. Riskejä voi tietenkin pienentää useallakin eri tavalla. Paitsi jos haluaa ajaa urheilullisesti, jolloin elämykset ovat ehkä tärkeämpiä kuin elämä. - ^^^^^^^^
Läheltä piti -elämys kirjoitti:
> Suomalaisille autoilijoille on viimeiset 20 vuotta jankutettu, että ohittaminen on hengenvaarallista.
Ehkäpä tämä johtuu siitä, että ohittaminen todellakin voi viedä hengen. Siinä on useita riskejä mukana. Osa näistä riskeistä on olemassa myös ohituskaistalla ja moottoritielläkin.
- Käytetään vastaantulevien kaistaa. Jos sattuu kolari, se on vakava.
- Joudutaan arvioimaan tarvittava vapaa matka ja varmistamaan se tyhjäksi. Jos sattuu virhe, tulee kiire.
- Kiihdytetään ja tehdään samalla sivuttaissiirtymä. Jos pito loppuu kesken, ajotaito toivottavasti riittää.
Toisen perään jäävän ei tarvitse ottaa näitä riskejä, eikä niitä aina pienen aikavoiton takia kannata ottaakaan. Riskejä voi tietenkin pienentää useallakin eri tavalla. Paitsi jos haluaa ajaa urheilullisesti, jolloin elämykset ovat ehkä tärkeämpiä kuin elämä." aja vaan kiltisti toisten mukana, jos ohitat, niin autosi hyppää ojaan katolleen, syttyy räjähtäen palamaan ja siinä kuolee kaikki." :)
Kyllä minulle aikoinaan jo autokoulussa opetettiin turvallinen ohitus. Ohituksessa ei ole mitään muuhun matkantekoon liittyvää ylimääräistä riskiä, kun sen tekee oikein.
Mutta typeryydellä voi matkanteon tehdä vaaralliseksi ilman ohittamistakin.
Toisen perään jäävä ottaa riskin joutua ketjukolariin.
Minä pidän jonossa ajamista eritäin vaarallisena ajotapana. Edellä menevä on aina rajoittamassa näkyvyyttä ja saattaa myös tehdä jotain, mihin en pysty varautumaan.
Kun olen ohittanut, ei edessäni ole ketään rajoittamassa näkyvyyttä, eikä tekemässä mitään odottamatonta. Silloin ylimääräiset riskitekijät on karsittu pois ja ajaminen niin turvallista kuin on mahdollista.
Minun kohdallani ei koskaan ole kyse mistään "aikavoitosta" tai "urheilullisuudesta".
Minä ajan aina, kelin salliessa, suurinta sallittua nopeutta, eikä siihen vaikuta millään tavalla "aikasäästö". Kiire tai kiireettömyys ei vaikuta ajonopeuteeni millään tavalla.
Mielestäni on omituinen tapa olettaa, että ohittajalla olisi kiire, että ohittaja haluaisi ajaa urheilullisesti, että haluaisi näyttää tai todistella jotain toisille autoilijoille.
Minä pidän ohitusta täysin tavallisena, normaaliin liikenteeseen sisältyvänä toimena, kuten myös nopeusrajoituksien tai liikennevalojen noudattamista.
Ilmeisesti sinä kuulut siihen kasvavaan ajokortinhaltijoiden joukkoon, jolle ohittamista ei ole opettu, vaan on kerrottu vain kuinka vaarallista se on, ja kuinka sitä pitää välttää viimeiseen asti. - Pakkoliikkeitä.
^^^^^^^^ kirjoitti:
" aja vaan kiltisti toisten mukana, jos ohitat, niin autosi hyppää ojaan katolleen, syttyy räjähtäen palamaan ja siinä kuolee kaikki." :)
Kyllä minulle aikoinaan jo autokoulussa opetettiin turvallinen ohitus. Ohituksessa ei ole mitään muuhun matkantekoon liittyvää ylimääräistä riskiä, kun sen tekee oikein.
Mutta typeryydellä voi matkanteon tehdä vaaralliseksi ilman ohittamistakin.
Toisen perään jäävä ottaa riskin joutua ketjukolariin.
Minä pidän jonossa ajamista eritäin vaarallisena ajotapana. Edellä menevä on aina rajoittamassa näkyvyyttä ja saattaa myös tehdä jotain, mihin en pysty varautumaan.
Kun olen ohittanut, ei edessäni ole ketään rajoittamassa näkyvyyttä, eikä tekemässä mitään odottamatonta. Silloin ylimääräiset riskitekijät on karsittu pois ja ajaminen niin turvallista kuin on mahdollista.
Minun kohdallani ei koskaan ole kyse mistään "aikavoitosta" tai "urheilullisuudesta".
Minä ajan aina, kelin salliessa, suurinta sallittua nopeutta, eikä siihen vaikuta millään tavalla "aikasäästö". Kiire tai kiireettömyys ei vaikuta ajonopeuteeni millään tavalla.
Mielestäni on omituinen tapa olettaa, että ohittajalla olisi kiire, että ohittaja haluaisi ajaa urheilullisesti, että haluaisi näyttää tai todistella jotain toisille autoilijoille.
Minä pidän ohitusta täysin tavallisena, normaaliin liikenteeseen sisältyvänä toimena, kuten myös nopeusrajoituksien tai liikennevalojen noudattamista.
Ilmeisesti sinä kuulut siihen kasvavaan ajokortinhaltijoiden joukkoon, jolle ohittamista ei ole opettu, vaan on kerrottu vain kuinka vaarallista se on, ja kuinka sitä pitää välttää viimeiseen asti.> Minä pidän jonossa ajamista eritäin vaarallisena ajotapana. Edellä menevä on aina rajoittamassa näkyvyyttä ja saattaa myös tehdä jotain, mihin en pysty varautumaan.
Jos tilanne on jonossa tuollainen, ajat liian lähellä. Jätäpä viitisen sekuntia väliä niin näkyvyys on hyvä, ehdit tarvittaessa toimia eikä roisku lokaa tuulilasiin. Lisäksi huonolla tiellä on sellainen etu, että edelläajavan liikkeistä näet, missä on pahoja kuoppia. - ^^^^^^^^^^^^
Pakkoliikkeitä. kirjoitti:
> Minä pidän jonossa ajamista eritäin vaarallisena ajotapana. Edellä menevä on aina rajoittamassa näkyvyyttä ja saattaa myös tehdä jotain, mihin en pysty varautumaan.
Jos tilanne on jonossa tuollainen, ajat liian lähellä. Jätäpä viitisen sekuntia väliä niin näkyvyys on hyvä, ehdit tarvittaessa toimia eikä roisku lokaa tuulilasiin. Lisäksi huonolla tiellä on sellainen etu, että edelläajavan liikkeistä näet, missä on pahoja kuoppia.Minä kyllä katselen huomattavasti kauemmaksi, kuin viiden sekunnin matkan päähän.
Eli edelleen se auto rajoittaisi näkyvyyttäni ja edelleen en mitenkään pysty varautumaan kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, joita se edelläoleva voi aiheuttaa.
Siksi on parempi mennä ohi, koska ei oe mitään syytä ajaa toisen takana.
Mutta sinulta voisin kysyä, miksi ihmeessä sinä hidastat vauhtiasi, kun olet saavuttanut hitaammin ajavan? Ellet olisi ajanut nopeammin, et olisi tätä edellä menevää saavuttanut.
Etkö itse osaa päättää edes nopeuttasi, kun tyydyt siihen, mitä se edellämenijä on päättänyt ajaa? - Pakkoliikkeitä
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Minä kyllä katselen huomattavasti kauemmaksi, kuin viiden sekunnin matkan päähän.
Eli edelleen se auto rajoittaisi näkyvyyttäni ja edelleen en mitenkään pysty varautumaan kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, joita se edelläoleva voi aiheuttaa.
Siksi on parempi mennä ohi, koska ei oe mitään syytä ajaa toisen takana.
Mutta sinulta voisin kysyä, miksi ihmeessä sinä hidastat vauhtiasi, kun olet saavuttanut hitaammin ajavan? Ellet olisi ajanut nopeammin, et olisi tätä edellä menevää saavuttanut.
Etkö itse osaa päättää edes nopeuttasi, kun tyydyt siihen, mitä se edellämenijä on päättänyt ajaa?Eivät minun havaintomahdollisuuteni sanottavasti supistu siitä, että viiden sekunnin eli 100 - 150 metrin päässä edellä kulkee henkilöauto. Pikemminkin päinvastoin, koska voin myös seurata tämän kuljettajan reaktioita ja esimerkiksi jarruvaloja. Jos sinulla on vaikeuksia, on ehkä aihetta käydä tarkistuttamassa näkökenttä. Tai jos autossa on huonot jarrut, jätä vähän enemmän väliä niin ehdit pysähtyä tarvittaessa.
Jos nopeusero on pieni ja matka on lyhyt, ohituksen hyöty jää vähäiseksi. Lisäksi ohittaessa voi saada sakot, jos ohitettavan nopeus on lähellä rajoitusta. Eikä sekään ole kovin turvallista, että alkaa hivuttautua ohi muutaman kilometrin nopeuserolla. Muutaman kymmenen sekunnin takia ei viitsi ottaa sakkoja tai nostattaa verenpainetta ja lopulta on aika lailla yksi lysti ajanko peninkulman verran 100 km/h vai 95.
Pitkällä matkalla ohittamisesta on enemmän hyötyä, mutta pitkälle taipaleelle sattuu myös hyviä ohituspaikkoja. Puolentoista kilometrin ohituskaistalla pääsee jo mukavasti ohi rajoitusta rikkomattakin ja tarvitsematta liiaksi riuhtoa. - Laita linkki
Vai sillä tavoin on poliisi ja Liikenneturva ohjeistaneet.
Missä? - ^^^^^^^^^^^^
Pakkoliikkeitä kirjoitti:
Eivät minun havaintomahdollisuuteni sanottavasti supistu siitä, että viiden sekunnin eli 100 - 150 metrin päässä edellä kulkee henkilöauto. Pikemminkin päinvastoin, koska voin myös seurata tämän kuljettajan reaktioita ja esimerkiksi jarruvaloja. Jos sinulla on vaikeuksia, on ehkä aihetta käydä tarkistuttamassa näkökenttä. Tai jos autossa on huonot jarrut, jätä vähän enemmän väliä niin ehdit pysähtyä tarvittaessa.
Jos nopeusero on pieni ja matka on lyhyt, ohituksen hyöty jää vähäiseksi. Lisäksi ohittaessa voi saada sakot, jos ohitettavan nopeus on lähellä rajoitusta. Eikä sekään ole kovin turvallista, että alkaa hivuttautua ohi muutaman kilometrin nopeuserolla. Muutaman kymmenen sekunnin takia ei viitsi ottaa sakkoja tai nostattaa verenpainetta ja lopulta on aika lailla yksi lysti ajanko peninkulman verran 100 km/h vai 95.
Pitkällä matkalla ohittamisesta on enemmän hyötyä, mutta pitkälle taipaleelle sattuu myös hyviä ohituspaikkoja. Puolentoista kilometrin ohituskaistalla pääsee jo mukavasti ohi rajoitusta rikkomattakin ja tarvitsematta liiaksi riuhtoa.Kävin tarkistuttamassa näköni noin 3 viikkoa sitten, se todettiin erinomaiseksi.
Ehkä sinun todellakin kannattaa jäädä toisen taakse ajamaan, jos ymmärtääksesi jarruttaa, tarvitset siihen toisen autoilijan näyttämään mallia.
Sinun mielestäsi on sama, ajaako !"peninkulman" 100km/h vai 95km/h. Kävikö mielessä, että siellä sinun takanasi saattaa olla autoilija, joka ajaa hiukan pitemmän matkan, kuin peninkulman?
Kun kaltaisia "ei se mitään haittaa, kun vaan itsellä menee mukavasti"- autoilijoita on muutama peräkkäin, on pitempää matkaa ajavalla jo jonkinmoinen homma päästä teistä kaikista ohitse, verrattuna siihen, että tarvitsisi ohittaa vain yksi auto.
Mutta eihän teidän "minä itse" autoilijoiden kannata muita ajatella, pääasia että itsellä on kiva olla.
Mutta kun tuo "hyöty" vaikuttaa olevan sinulle niin merkittävä asia, niin mietipä sellaista että, kannaattaako lähteä olenkaan liikkeelle, kun perillä joutuu kuitenkin pysähtymään? - ^^^^^^^^^^^^
Laita linkki kirjoitti:
Vai sillä tavoin on poliisi ja Liikenneturva ohjeistaneet.
Missä?Montako vuotta sinua on pidetty komerossa?
- 1+1
Pakkoliikkeitä kirjoitti:
Eivät minun havaintomahdollisuuteni sanottavasti supistu siitä, että viiden sekunnin eli 100 - 150 metrin päässä edellä kulkee henkilöauto. Pikemminkin päinvastoin, koska voin myös seurata tämän kuljettajan reaktioita ja esimerkiksi jarruvaloja. Jos sinulla on vaikeuksia, on ehkä aihetta käydä tarkistuttamassa näkökenttä. Tai jos autossa on huonot jarrut, jätä vähän enemmän väliä niin ehdit pysähtyä tarvittaessa.
Pitkällä matkalla ohittamisesta on enemmän hyötyä, mutta pitkälle taipaleelle sattuu myös hyviä ohituspaikkoja. Puolentoista kilometrin ohituskaistalla pääsee jo mukavasti ohi rajoitusta rikkomattakin ja tarvitsematta liiaksi riuhtoa.Ohituskaistalla on yleensä sellainen hassu vaikutus pumppari jonon vetäjiin, että jopa he uskaltavat ajaa ohituskaistalla suurinta sallittua nopeutta ellei jopa ylinopeutta. Hyvin harvoin pääsisi ohi rajoituksia rikkomatta.
- Pakkoliikkeitä
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Kävin tarkistuttamassa näköni noin 3 viikkoa sitten, se todettiin erinomaiseksi.
Ehkä sinun todellakin kannattaa jäädä toisen taakse ajamaan, jos ymmärtääksesi jarruttaa, tarvitset siihen toisen autoilijan näyttämään mallia.
Sinun mielestäsi on sama, ajaako !"peninkulman" 100km/h vai 95km/h. Kävikö mielessä, että siellä sinun takanasi saattaa olla autoilija, joka ajaa hiukan pitemmän matkan, kuin peninkulman?
Kun kaltaisia "ei se mitään haittaa, kun vaan itsellä menee mukavasti"- autoilijoita on muutama peräkkäin, on pitempää matkaa ajavalla jo jonkinmoinen homma päästä teistä kaikista ohitse, verrattuna siihen, että tarvitsisi ohittaa vain yksi auto.
Mutta eihän teidän "minä itse" autoilijoiden kannata muita ajatella, pääasia että itsellä on kiva olla.
Mutta kun tuo "hyöty" vaikuttaa olevan sinulle niin merkittävä asia, niin mietipä sellaista että, kannaattaako lähteä olenkaan liikkeelle, kun perillä joutuu kuitenkin pysähtymään?> Kun kaltaisia "ei se mitään haittaa, kun vaan itsellä menee mukavasti"- autoilijoita on muutama peräkkäin, on pitempää matkaa ajavalla jo jonkinmoinen homma päästä teistä kaikista ohitse, verrattuna siihen, että tarvitsisi ohittaa vain yksi auto.
Eiköhän se ole ihan yhtä helppoa ohittaa auto B ensin ja sitten auto A kuin samat autot toisessa järjestyksessä. Varsinkin jos näillä on väliä se 100 - 150 metriä eivätkä siis kulje aivan toisissaan kiinni. Mene ohi vaan, jos se on niin tärkeää. - :-)
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Montako vuotta sinua on pidetty komerossa?
Ei nyt tarvitse siirtyä kaapissaolostasi puhumaan vaikka valehtelusta kiinni jäitkin.
- 12+20
:-) kirjoitti:
Ei nyt tarvitse siirtyä kaapissaolostasi puhumaan vaikka valehtelusta kiinni jäitkin.
Lapset voisi pysyä lasten palstoilla ja antaa täällä aikuisten väitellä.
- ohittaja
Paras vaan totutella tilanteeseen hermostumatta sillä tapa on opittu ulkomailla jossa ei muunlaista liikennettä olekaan. Ei ainakaan Aasian maissa jossa ajetaan koko ajan tappituntumalla.
Suomessa syy saattaa myös olla siinä ettei uskalleta ohittaa vaikka tie olisi täysin tyhjä vastaantulijoista. Ohittamista ei opeteta autokouluissa ja harva uusi tai naiskuski sitä lähtee omin päin opettelemaan.- minkkiturkkipuhelin.
Siellä myös rytisee ja paljon, toki sellaiseen liikenteeseen totutaan mutta
ei se poista sitä että kyllä se siitä maksetaan myös hintansa.
Suomessa autokoulussa päntätään vaan liikennemerkkejä autokoulussa ja
ajo-oppi on sitä että kun pärjäät 30km/h nopeudella tappamatta ketään niin
sillä pääsee inssiajonkin läpi. Sitten kun nämä pääsee ajokorttinsa kanssa
liikenteeseen niin ne huomaa että eihän ne voi koko ajan ajaa 30km/h kun
on lapset huutaa ja päiväkotiin pitäisi keritä, kauppaan ja kotiin ja töihin ja
puhelinkin pirisee koko ajan, minkkiturkkitarjous menee kohta umpeen ja kahvi jäähtyy kuppiin..
- Tarkista mittarisi
Jotta tuosta syntyisi ruuhka, tiellä täytyy olla muitakin. Kaksi peräkkäin liikkuvaa autoa muuten tyhjällä tiellä ei ole vielä edes liikennehäiriö. Eikä perässä tuleva auto rajoita edellä ajavan nopeuden valintaakaan. Ehkä nopeus on pikkuisen alle rajoituksen eikä ohittaminen lain puitteissa ole oikein mahdollistakaan.
Perässä kiinni roikkuminen on tietysti ikävää, mutta siihen on konsteja. - letkajenkka
Alinopeutta ajavat vois ottaa huomioon muutkin tielläliikkujat ja päästää vaikka letkan ohi, ainakin taajaman ulkopuolella mutkaisella tiellä. Näin säästytään riskiohituksilta ja ketjukolareilta. Itse taas en tykkää ajaa letkan vetäjänä.
- ei ne ohittele.
""""" Kyllä minulle aikoinaan jo autokoulussa opetettiin turvallinen ohitus. """
Voi olla, mutta suurin osa käy autokoulun läpi ohittamatta yhtäkään autoa.
En ohittanut itsekkään, enkä ole kenenkään muunkaan kuullut ohittaneen.
Enkä ole koskaan nähnyt että autokoulun auto olisi ohittanut jonkun auton.
Yleensähän autokoulun autot menee jonon kärjessä ja niitä ohitellaan.
Ja kyllä autokoulussa painotetaan että älä ohita, se on turhaa.
Aloittajalle: Kyllä on helppoa päästää taakse ilmestyvä auto ohitse, ensimmäinen suoranpätkä, vilkkua oikeaan ja pieni kaasun nosto, sitten se vilahtaakin ohi, ja katoaa horisonttiin.- ^^^^^^^^
Minulle (vuonna 1983) kyllä opetettiin maantieajossa, että suurin sallittu mittariin ja jos joku tulee perä edellä vastaan, niin ohita.
Ja näin tein jo silloin.
Kertaakaan ei sanottu "älä ohita, se on turhaa", koska ilmiselvää valehteluahan se olisi ollut.
Tietenkään ohittaminen ei ole turhaa. Jos olen ajanut lujempaa kuin edellämenevä (muuten en olisi saavuttanut), niin ohittaminen on ainoa keino jatkaa aiemmin valitsemallani vauhdilla.
Täysin tarpeetonta on hidastaa ja alkaa tekemään ruuhkaa, ellei siihen ole mitään muuta syytä kuin jonkun epäpätevän autokoulunopettajan neuvo "älä ohita, se on turhaa". - ohittaja
Itse kävin autokoulu -70 luvulla ja silloin opettaja ei laskenut "inssinajoon" ennen kuin oli suorittanut ohittamisen oikeaoppisesti.
Ohittamisen tärkein pointti on varmistaa ettei kukaan ole samalla hetkellä ohittamassa sinua kuin myös ettei vastaan tule autoa. - 1+1
Meillä ohitettiin pari kertaa autokoulun 2.vaiheessa ja vieläpä pimeällä. Toinen autokoulun auto ajoi edellä selvästi alle rajoituksen, jolloin ohituksen pystyi suorittamaan ilman ylinopeutta.
- taivahan tosi
No kukasen letkan siihen yleensä tekee.Jos tiekohtainen nopeus on esim: 80/km ja ensimmäinen auto ajaa edellämainittua nopeutta niin takana tulijat ovat jotka sen letkan tekevät ajamalla ylinopeutta
- ^^^^^^^^
Yleensä se ensimmäinen auto ei aja 80km/h, kuin korkeintaa hetkittäiin. Eli nopeus seilaa 80-70-60km/h kiihdytys 80-70-60 kiihdytys jne.
Asia on erittäin helppo havaita, kun itse ajan vakionopeudensäädin kytkettynä.
Mutta jonon tekee vasta se, joka ei ohita sitä saavuttamaansa hitaampaa autoa. - 9+5
Meitä on niin moneen lähtöön.
Autokoulussa opetellaan ajamaan auton mittarin mukaan. Koulun jälkeen osa oppii autonsa mittarivirheen, toiset eivät koskaan kuulekaan moisesta. Letkan vetäjä voi kuvittella ajavansa tiekohtaista nopeutta, mutta käytännössä ajaakin aina(autosta riippuen jopa 10km/h) alle rajoituksen.
Tämän maan teillä sallitaan 10km/h ylinopeus ilman seuraamuksia, joten jonoja varmasti syntyy. Suurin osa tietää mittarivirheen ja sakotuskynnyksen. Tällöin nopeuserot ovat jopa 20km/h, vaikka molemmat ajavat omasta mielestään "rajoitusten mukaan". - ohittaja
Mitenkäs takana tulevat voi ajaa ylinopeutta jos eka rajoitusnopeutta?!
Kyllä letkoja syntyy ajetaan mitä nopeutta hyvänsä. Ihmisetkin on laumaeläimiä eli keräytyvät yhteen parveen ikiaikaisen opin ohjaamana, että joukossa olo on turvallisempaa kuin yksin olo. Valitettavasti liikenteessä tuo ei pidä paikkaansa kun ajetaan liian lähekkäin.
- rentoa ajoa
Liian lähellä ajaminen on hölmöä ellei takana ajava etsi ohituspaikkaa, mutta ohittaminen on usein aikaa turhaa ellei siihen ole erityistä syytä.
Ohittaminen ei ole kiellettyä, mutta ei se todellakaan ole pakollista. Ohittaminen on kuitenkin yksi liikenteen olennaisimmista riskitilanteista. - --------
Ihme nysväreitä suomalaiset...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1211286Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373813Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092979Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1042321Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin681964Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1921718Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.298979Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17760Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143705- 53679