Yt neuvottelut, potkut ja osatyökyvyttömyyseläke,toimeentulo?

lasketaanko noin?

Näinkö? Ansiosidonnainen pv.raha lasketaan 2012 vuoden täydestä palkasta, ennen eläketapahtumaa.
Siitä saadusta kuukausisummasta esim. 1500 euroa, vähennetään maksettu osatyökyvyttömyyseläke 700 euroa = 800 euroa

osatyökyvyttömyyseläke 700 euroa
ansiosidonn. pv.raha 800 "

verotuksessa 50% infalidi vähennys

7

313

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyydän sinua ottamaan yhteyttä omaan työttömyyskassaasi, joka kertoo sinulle, miten ansiosidonnainen päivärahasi määräytyy.

• ei kissanpäiviä

Noinhan se menee. Tuo invalidivähennys on kylläkin lähinnä kosmeettinen, kts. vero.fi.

• neuvoa kaipaava

Verolaskurin mukaan verotus on kevyempää jos on osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja ansiosidonnaisella. Kuin jos olisi pelkällä ansiosidonnaisella, olettaen että brutto olisi saman suuruinen.

Onko se oikeasti kuten verolaskurissa. Että ansiopv.raha on sosiaalinen tulo ja osatyökyvyttömyyseläke eläketulo. Molemmat kohdat on laskurissa erikseen.

• toihin siitä
        neuvoa kaipaava kirjoitti:

Verolaskurin mukaan verotus on kevyempää jos on osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja ansiosidonnaisella. Kuin jos olisi pelkällä ansiosidonnaisella, olettaen että brutto olisi saman suuruinen.

Onko se oikeasti kuten verolaskurissa. Että ansiopv.raha on sosiaalinen tulo ja osatyökyvyttömyyseläke eläketulo. Molemmat kohdat on laskurissa erikseen.

Onhan se niin, työttömyysturva verotetaan tosi rankasti, periaatteessa ainakin 20%, Jos on vähennyksiä voi korjata veroprosentinsa hieman. Tää on jotain mitä on keksitty jottei ihmiset jäis kotiin nauttimaan työttömyydestä, onkohan silla nyt kannustavaa vaikutusta kun ei kertakaikkiaan pysty saamaan työtä,

• Neuvoa Kaipaava
        toihin siitä kirjoitti:

Onhan se niin, työttömyysturva verotetaan tosi rankasti, periaatteessa ainakin 20%, Jos on vähennyksiä voi korjata veroprosentinsa hieman. Tää on jotain mitä on keksitty jottei ihmiset jäis kotiin nauttimaan työttömyydestä, onkohan silla nyt kannustavaa vaikutusta kun ei kertakaikkiaan pysty saamaan työtä,

Neuvoa kaipaava valottaa, että olen ollut pitkään työttömänä.
        Olen 100 varma että oikea syy potkuihini oli heikko terveydentilani.
        SYY: Valitettavasti jouduin olemaan paljon sairaslomilla.

Työkkärissäkin huomasivat oitis huonon terveydentilani ja neuvoivat hakemaan osatyökyvyttömyyseläkettä.

Aattelin etten hakis, kunnes huomasin tuon verotuspuolen ja tulin toisiin ajatuksiin. Ei enää kauan mene kun pääsisin jo vanhuuseläkkeelle, joten katsotaan mitä teen.

• Pattitilanne
        Neuvoa Kaipaava kirjoitti:

Neuvoa kaipaava valottaa, että olen ollut pitkään työttömänä.
        Olen 100 varma että oikea syy potkuihini oli heikko terveydentilani.
        SYY: Valitettavasti jouduin olemaan paljon sairaslomilla.

Työkkärissäkin huomasivat oitis huonon terveydentilani ja neuvoivat hakemaan osatyökyvyttömyyseläkettä.

Aattelin etten hakis, kunnes huomasin tuon verotuspuolen ja tulin toisiin ajatuksiin. Ei enää kauan mene kun pääsisin jo vanhuuseläkkeelle, joten katsotaan mitä teen.

Kyllä palkka kannustaa jaksamaan työelämässä liiankin kanssa. Potkujen pelossa ei uskalleta jäädä edes sairastamaan kotiin, vaan raahaudutaan viimmeisilläkin voimin töihin.
        Ansiosidonnainen päivärahakin on niin pieni ansioihin nähden, ja verotus mielettömän kovaa. Joten siinä liiankin kanssa on motivaatiota jatkaa töissä.
        Tuo sinnikkyys sitten kostautuu ja kun sairastut, sinulla ei ole niitä sairauslomia, eikä näyttöä huonosta terveydentilastasi, etkä pääse siitä syystä eläkkeelle.
        Saat sitten joko potkut töistä tai sanoudut itse irti, kun et enää kykene hoitamaan edes omia asioitasi.
        Jotain mätää tässä järjestelmässä on, kun ei uskalleta sairastaa.

• Järjetön tilanne
        Pattitilanne kirjoitti:

Kyllä palkka kannustaa jaksamaan työelämässä liiankin kanssa. Potkujen pelossa ei uskalleta jäädä edes sairastamaan kotiin, vaan raahaudutaan viimmeisilläkin voimin töihin.
        Ansiosidonnainen päivärahakin on niin pieni ansioihin nähden, ja verotus mielettömän kovaa. Joten siinä liiankin kanssa on motivaatiota jatkaa töissä.
        Tuo sinnikkyys sitten kostautuu ja kun sairastut, sinulla ei ole niitä sairauslomia, eikä näyttöä huonosta terveydentilastasi, etkä pääse siitä syystä eläkkeelle.
        Saat sitten joko potkut töistä tai sanoudut itse irti, kun et enää kykene hoitamaan edes omia asioitasi.
        Jotain mätää tässä järjestelmässä on, kun ei uskalleta sairastaa.

Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Varmaan on niitäkin, jotka eivät uskalla sairastaa, mutta myös sellaisia kuin minä, jotka eivät saa sairauslomaa. Toinen asiantuntija on sitä mieltä, että työkykyni on selvästi alentunut ja tämä on todettu erilaisin testeinkin, toinen asiantuntija eli työterveyslääkärimme ei kuitenkaan lotkauta asialle korvaakaan. Pakko on vain sinnitellä niin kauan kuin jotenkin pystyssä pysyy, mikä tietysti on kaikkien kannalta täysin järjetöntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      48
      4046
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1920
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1385
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1316
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1205
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1081
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      961
    8. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      28
      939
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      930
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      40
      917
    Aihe