mikä ihmeen koirasusi?

koiraihminen

Olenko asunut liian kauan maalla kun en ole moisista ennen kuullutkaan. Jos oikein ymmärsin on myynnissä koira-susi yhdistelmistä pentuja. Mikä on tämän yhdistelmän tavoitteena? Olen kyllä tietoinen koiran ja suden sukulaisuudesta, joten onkos meillä liian "kesyjä" koiria vai tavoitellaanko taas jotakin erikoisuutta? Vai löytyykö yhdistelmälle jonkun näköistä käyttötarkoitustakin?

106

38065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koira

      enpä tiedä ehkäpä jotkut ihmiset haluavat näitä yhdistelmiä kun koirat on jo niin jalostettuja, haluavat siihen sitä villiäperimää, luonnollisuutta..

      Luonteen takia tuskin kukaan koiraa haluaa,sillä ,muistaakseni nämä koirasudet aika arvaamattomia,suhtautuvat varaututen vieraisiin ja toimivat joka tilanteessa vaistojen mukaan. Eli näillä koirasusilla vaistot pinnassa enemmän kuin koirilla. Esim. suden vaisto käskee paeta epäilyttävissä tilanteissa,missä koira tuntee olevan uhattu tai vaara lähiställä, kun taas jalostettu seurakoiramme ei paljosta hätkähdä ja katsoo vain omistajan reagointia.eli jos omistajalla kaikki hyvin niin myös koiralla. Koirasusi taas voi tehdä mielensä mukaan,ja muistaakseni ne ovat itsepäisiä.

      eivät todellakaan ensimmäiseksi koiraksi. Pitää olla jo kokemusta. Oikeastaan koirasuden pitäminen on haaste. Ei pidä olettaa että niistä tulee yhtä mukavia kun tavallisista kesykoirista.

      Minä en kyllä itse ottaisi tuommoista koirasutta, sitäpaitsi jos haluaa vähän alkukantaisemman ,koiran näköisen koiran niin onhan monet sekarotuisetkin semmoisia, ja jotkut jopa susimaisia..heh heh

      • rocky23

        sanoisin sulle että lue vähemmän kirjoja miten voit sanoo noin koirasusista sulla ei ole hajuukaan mistä puhut mulla nyt sattuu ittelläni olee koirasusi ja ei ole tollanen kun sinä kuvailet paljon älykkäämpi on ku normaali koira ja jos et usko niin ole uskomatta mutta tottelee paljon paremmin ja oppii nopeemmin kuin koira sanoisin vielä sellasen jutun että se ei ole koiran vika jos se on arvaamaton se on siellä narun toisessa päässä se vika ei koirassa/koirasudessa


      • ...
        rocky23 kirjoitti:

        sanoisin sulle että lue vähemmän kirjoja miten voit sanoo noin koirasusista sulla ei ole hajuukaan mistä puhut mulla nyt sattuu ittelläni olee koirasusi ja ei ole tollanen kun sinä kuvailet paljon älykkäämpi on ku normaali koira ja jos et usko niin ole uskomatta mutta tottelee paljon paremmin ja oppii nopeemmin kuin koira sanoisin vielä sellasen jutun että se ei ole koiran vika jos se on arvaamaton se on siellä narun toisessa päässä se vika ei koirassa/koirasudessa

        joo kyllähän se vika löytyy kouluttajasta eikä yleensäkkään koirasta...


      • Akulaku

        Itse ottaisin kyllä koirasuden. Tuttavallani on ja se on aivan mahtava "pakkaus ". Säikky tosin jos kuulee jotain epätavallista mutta valmis puolustamaan omistajaansa. Erittäin leikkisä ja kiltti sekä hyvin hallittavissa. Lieneekö sitten poikkeava yksilö kun mielipiteet ovat negatiivisia.


      • Urossusi
        rocky23 kirjoitti:

        sanoisin sulle että lue vähemmän kirjoja miten voit sanoo noin koirasusista sulla ei ole hajuukaan mistä puhut mulla nyt sattuu ittelläni olee koirasusi ja ei ole tollanen kun sinä kuvailet paljon älykkäämpi on ku normaali koira ja jos et usko niin ole uskomatta mutta tottelee paljon paremmin ja oppii nopeemmin kuin koira sanoisin vielä sellasen jutun että se ei ole koiran vika jos se on arvaamaton se on siellä narun toisessa päässä se vika ei koirassa/koirasudessa

        Täydellisesti totta.

        Koiran / koirasuden luonne ja ystävällisyys riippuu mm. omistajan koulutustaidoista mutta myös niiden vanhempien luonteesta, joka taas on riippuvainen kasvattajasta.

        Koirasudet ovat tavallista älykkäämpiä, energisiä ja ihania otuksia, mikäli ne hankkii oikealta kasvattajalta ja mikäli sille antaa aikaa.. En ole miltään koiralta ikinä saanut yhtä paljon, kuin omalta hukaltani (hänen nimensä).
        Rakastan koirasusien oma-aloitteisuutta ja sitä ihanaa suojeluvaistoa. Ei hän pure eikä murise eikä käyttäydy agressiivisesti IKINÄ kenellekään, mutta selvästi tarkkailee mikäli minua satutetaan ja se turvallisuuden tunne ykinasuessa on aika tärkeä. Tunnen oloni paljon turvallisemmaksi kun Hukka nukkuu vieressäni sängyllä ja vartioi.. Tuntuu ettei se ikinä nukkuisi vaan suojelisi minua.
        Jos murtovaras tai muu öykkäri tulee talooni, eipä henkilö täällä kauaa olisi; ainakaan kun ne keltaiset silmät kiiluisi pimeässä ja kuuluisi matalaa susimaista murinaa.. Olisi hauska nähdä miten Hukka käyttäytyisi tällaisessa tilanteessa - en voi kuin kuvitella!

        En ikinä osta enään tavallista koiraa. Miten tunsinkaan oloani sellaisen kanssa turvalliseksi?? Tavalliset koirat ovat mielestäni peräti ällöttäviä.. Ne kuolaavat, kuorsaavat nukkuessaan ja turvallisuuden tunne on aika kaukana kun ne löntystävät talossa ja menevät maate jonnekin pöydän alle.

        Rakastan koirasusia yli kaiken ja niiden ihastuttavaa, villiä luonnetta, enkä ikinä vaihda mihinkään muuhun.
        Ne kuolaavat äklötykset saisivat pistää PALJON paremmaksi, ennenkuin koirasuden luonteessa tai missään - edes ulkonäössä - voittaisivat :)


      • tappaa.......
        Urossusi kirjoitti:

        Täydellisesti totta.

        Koiran / koirasuden luonne ja ystävällisyys riippuu mm. omistajan koulutustaidoista mutta myös niiden vanhempien luonteesta, joka taas on riippuvainen kasvattajasta.

        Koirasudet ovat tavallista älykkäämpiä, energisiä ja ihania otuksia, mikäli ne hankkii oikealta kasvattajalta ja mikäli sille antaa aikaa.. En ole miltään koiralta ikinä saanut yhtä paljon, kuin omalta hukaltani (hänen nimensä).
        Rakastan koirasusien oma-aloitteisuutta ja sitä ihanaa suojeluvaistoa. Ei hän pure eikä murise eikä käyttäydy agressiivisesti IKINÄ kenellekään, mutta selvästi tarkkailee mikäli minua satutetaan ja se turvallisuuden tunne ykinasuessa on aika tärkeä. Tunnen oloni paljon turvallisemmaksi kun Hukka nukkuu vieressäni sängyllä ja vartioi.. Tuntuu ettei se ikinä nukkuisi vaan suojelisi minua.
        Jos murtovaras tai muu öykkäri tulee talooni, eipä henkilö täällä kauaa olisi; ainakaan kun ne keltaiset silmät kiiluisi pimeässä ja kuuluisi matalaa susimaista murinaa.. Olisi hauska nähdä miten Hukka käyttäytyisi tällaisessa tilanteessa - en voi kuin kuvitella!

        En ikinä osta enään tavallista koiraa. Miten tunsinkaan oloani sellaisen kanssa turvalliseksi?? Tavalliset koirat ovat mielestäni peräti ällöttäviä.. Ne kuolaavat, kuorsaavat nukkuessaan ja turvallisuuden tunne on aika kaukana kun ne löntystävät talossa ja menevät maate jonnekin pöydän alle.

        Rakastan koirasusia yli kaiken ja niiden ihastuttavaa, villiä luonnetta, enkä ikinä vaihda mihinkään muuhun.
        Ne kuolaavat äklötykset saisivat pistää PALJON paremmaksi, ennenkuin koirasuden luonteessa tai missään - edes ulkonäössä - voittaisivat :)

        lapsen.


      • iloinen vesseli
        Akulaku kirjoitti:

        Itse ottaisin kyllä koirasuden. Tuttavallani on ja se on aivan mahtava "pakkaus ". Säikky tosin jos kuulee jotain epätavallista mutta valmis puolustamaan omistajaansa. Erittäin leikkisä ja kiltti sekä hyvin hallittavissa. Lieneekö sitten poikkeava yksilö kun mielipiteet ovat negatiivisia.

        ite sain kunnian "tutustua" pari vuotta sitten koirasuteen ja aivan mahtava tapaus kyllä olikin!!

        aluksi oli arka ja pelokas eikä ihan heti uskaltanut lähelle tulla, mutta kun annoin rauhassa koiruuden tutustua minuun niin sen jälkeen olikin kimpussani aina kun siltittelin sitä.. :)
        silmät oli todella kauniit sen muistan kun niitä ihailin monesti.. ja hiukka jääräpäinen oli luonteeltaan..ei aina totellut omistajiaan vaan oli utelias ja tutki ympäristöään tarkkaan.. tosin oli pentu kyseessä joka saattoi vaikuttaa myös siihen ettei aina kuunnellut omistajiaan.. :)

        jos en olisi allergikko niin ostaisin semmoisen itselleni välittömästi!!! niin ihana luontoinen tapaus ettei toista olekaan!! :)


    • Shame

      Olen itseasiassa hoitanut erästä koirasusi laumaa ja nämä eläimet jäivät lähtemättömästi mieleeni.
      Koirasusissa on yleensä suurin osa koiraa ja pienempi osa sutta, mutta ne muistuttavat ulkonäöltään hyvin paljon sutta. Isokokoisia ja älykkään näköisiä LAUMAELÄIMIÄ. Luonteen piirteet vaihtelevat laidasta laitaan, mutta yksi piirre lähes jokaisella on sama: Ne uskovat yleensä vain yhtä tai kahta ihmistä joihin luottavat. Lähtevät helpommin uhmaamaan vieraita ihmisiä kuin tavalliset koirat. Eli ei ns lemmikiksi vaan työkoiraksi. Tästä kertoo jo sekin, että ne todella tarvitsevat laumansa.

      Pääasiallisesti näitä käytetään mm vetokoirina tuomassa lisää vauhtia valjakon hännillä.

      • ...

        Että niin?


      • Shame
        ... kirjoitti:

        Että niin?

        Koirasusia tuodaan muilta mailta Suomeen. Ja koirasusiahan saa risteyttää keskenään.. ;)


      • Shame
        ... kirjoitti:

        Että niin?

        Koirasusia tuodaan muilta mailta Suomeen. Ja koirasusiahan saa risteyttää keskenään.. ;)


      • Nimetön
        Shame kirjoitti:

        Koirasusia tuodaan muilta mailta Suomeen. Ja koirasusiahan saa risteyttää keskenään.. ;)

        Meilla on 2 koirasutta, tai ainakin niiden kasvattajan mukaan ne ovat koirasusia.. Eivät todellakaan ole mitään helppoja.. Vanhempi koirasutemme on tosi kiltti ja rauhallinen ja nuorempi kamalan villi ja leikkisä (muuten ihan kiltti, mutta syö kaikkea ja pureskelee) mutta molemmat pitävät lapsista:)molemmat "sutemme" pelkäävät paljon uusia asioita, mutta nuorempi paljon enemmän. Koirasusillakin luonne on kaikilla erilainen.. eivät kaikki suomalaisetkaan ole samanlaisia luonteeltaan..


      • Nina
        Nimetön kirjoitti:

        Meilla on 2 koirasutta, tai ainakin niiden kasvattajan mukaan ne ovat koirasusia.. Eivät todellakaan ole mitään helppoja.. Vanhempi koirasutemme on tosi kiltti ja rauhallinen ja nuorempi kamalan villi ja leikkisä (muuten ihan kiltti, mutta syö kaikkea ja pureskelee) mutta molemmat pitävät lapsista:)molemmat "sutemme" pelkäävät paljon uusia asioita, mutta nuorempi paljon enemmän. Koirasusillakin luonne on kaikilla erilainen.. eivät kaikki suomalaisetkaan ole samanlaisia luonteeltaan..

        Hei!

        Meillä on koirasusi, naaraspentu. Se on kovin villi ja energinen, mielettömän ihana. Vähän paukkuarka se on, mutta tulee todella hyvin juttuun sekä koirien että ihmisten kanssa. Muuta ongelmaa tämän yksilön kanssa ei ole kuin se, ettei itsellä oikein riitä kunto peuhata sen kanssa niin paljon kuin haluaisi. En voi suositella koirasutta kaikille, mutta olen rakastunut pieneen kullannuppuumme. Mikäli harkitset koirasuden hankkimista, muistathan että se tarvitsee paljon tilaa ja aikaa. Koirasudet ovat suuria lemmikkejä, joten en suosittele sitä kerrostaloon, kuten en muitakaan suuria koiria.

        Kaikki koirasudet, joita olen tavannut, ovat kultaisia, huomionkipeitä ja energisiä. Olen tavannut koiramme 5 sisarusta (2 aikuista ja 3 samasta pentueesta), emän ja emän siskon. Kaikilla todella hyvä luonne.


      • hitman
        Nina kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on koirasusi, naaraspentu. Se on kovin villi ja energinen, mielettömän ihana. Vähän paukkuarka se on, mutta tulee todella hyvin juttuun sekä koirien että ihmisten kanssa. Muuta ongelmaa tämän yksilön kanssa ei ole kuin se, ettei itsellä oikein riitä kunto peuhata sen kanssa niin paljon kuin haluaisi. En voi suositella koirasutta kaikille, mutta olen rakastunut pieneen kullannuppuumme. Mikäli harkitset koirasuden hankkimista, muistathan että se tarvitsee paljon tilaa ja aikaa. Koirasudet ovat suuria lemmikkejä, joten en suosittele sitä kerrostaloon, kuten en muitakaan suuria koiria.

        Kaikki koirasudet, joita olen tavannut, ovat kultaisia, huomionkipeitä ja energisiä. Olen tavannut koiramme 5 sisarusta (2 aikuista ja 3 samasta pentueesta), emän ja emän siskon. Kaikilla todella hyvä luonne.

        mistä voisin saada koirasuden/suden pennun ? mailatkaa jos on tietoa :)


      • dog42
        hitman kirjoitti:

        mistä voisin saada koirasuden/suden pennun ? mailatkaa jos on tietoa :)

        Koirasusien kieltämistä on harkittu maailmalla ja hyvästä syystä. Koirasudet ovat arkoja, karkaavat helposti ja risteytyvät villien susien kanssa. Pilaavat luonnonsuden perimän ja maineen. Villit risteymät ovat oikeasti ihmisellekkin vaarallisia. Ilmeisesti ainakin osa ihmistä pelkäämättömistä Liedon susista on koirasusia ja mahdollisesti venäläistä alkuperää, jossa koirasusia on enemmänkin luonnossa. Mitään edullista luonteenpiirrettä ei koirasusilla ole verrattuna oikeaan koiraan, päinvastoin.


      • nimetön
        Nina kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on koirasusi, naaraspentu. Se on kovin villi ja energinen, mielettömän ihana. Vähän paukkuarka se on, mutta tulee todella hyvin juttuun sekä koirien että ihmisten kanssa. Muuta ongelmaa tämän yksilön kanssa ei ole kuin se, ettei itsellä oikein riitä kunto peuhata sen kanssa niin paljon kuin haluaisi. En voi suositella koirasutta kaikille, mutta olen rakastunut pieneen kullannuppuumme. Mikäli harkitset koirasuden hankkimista, muistathan että se tarvitsee paljon tilaa ja aikaa. Koirasudet ovat suuria lemmikkejä, joten en suosittele sitä kerrostaloon, kuten en muitakaan suuria koiria.

        Kaikki koirasudet, joita olen tavannut, ovat kultaisia, huomionkipeitä ja energisiä. Olen tavannut koiramme 5 sisarusta (2 aikuista ja 3 samasta pentueesta), emän ja emän siskon. Kaikilla todella hyvä luonne.

        Miksi et suosittele isoja rotuja kerrostaloon? Esim. tanskandogit sopeutuvat mainiosti kerrostaloon mm.rauhallisen luonteensa takia. Toki asunnon on oltava melko tilava, että doggi mahtuu kääntymään ;)


      • kent
        hitman kirjoitti:

        mistä voisin saada koirasuden/suden pennun ? mailatkaa jos on tietoa :)

        Et mistään. Jo pelkkä nimimerkkisi kertoo että sun ei kannattais kultakalaa isompaa lemmikkiä ottaa. Koirasusi ei ole lemmikki!!!


      • Hitman
        kent kirjoitti:

        Et mistään. Jo pelkkä nimimerkkisi kertoo että sun ei kannattais kultakalaa isompaa lemmikkiä ottaa. Koirasusi ei ole lemmikki!!!

        jaa mites se nimimerkki sen voi kertoa ? sun kannattas ehkä harkita jotain hoitoa


      • Hitman...
        dog42 kirjoitti:

        Koirasusien kieltämistä on harkittu maailmalla ja hyvästä syystä. Koirasudet ovat arkoja, karkaavat helposti ja risteytyvät villien susien kanssa. Pilaavat luonnonsuden perimän ja maineen. Villit risteymät ovat oikeasti ihmisellekkin vaarallisia. Ilmeisesti ainakin osa ihmistä pelkäämättömistä Liedon susista on koirasusia ja mahdollisesti venäläistä alkuperää, jossa koirasusia on enemmänkin luonnossa. Mitään edullista luonteenpiirrettä ei koirasusilla ole verrattuna oikeaan koiraan, päinvastoin.

        jaa mikset suosittele ? onko sulla ollut koirasutta koskaan itselläsi ? kyl niistä ihan kunnon lemmikin saa niinkuin koirastakin mut aikaahan se vaatii varmasti ja tämä ei tule mihinkään kerrostalo asuntoon


      • Hitman..
        Nina kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on koirasusi, naaraspentu. Se on kovin villi ja energinen, mielettömän ihana. Vähän paukkuarka se on, mutta tulee todella hyvin juttuun sekä koirien että ihmisten kanssa. Muuta ongelmaa tämän yksilön kanssa ei ole kuin se, ettei itsellä oikein riitä kunto peuhata sen kanssa niin paljon kuin haluaisi. En voi suositella koirasutta kaikille, mutta olen rakastunut pieneen kullannuppuumme. Mikäli harkitset koirasuden hankkimista, muistathan että se tarvitsee paljon tilaa ja aikaa. Koirasudet ovat suuria lemmikkejä, joten en suosittele sitä kerrostaloon, kuten en muitakaan suuria koiria.

        Kaikki koirasudet, joita olen tavannut, ovat kultaisia, huomionkipeitä ja energisiä. Olen tavannut koiramme 5 sisarusta (2 aikuista ja 3 samasta pentueesta), emän ja emän siskon. Kaikilla todella hyvä luonne.

        mistä saitte koirasutenne ? olen itsekin etsiny kasvattajaa huonolla menestyksellä suomesta


      • kieltoon
        nimetön kirjoitti:

        Miksi et suosittele isoja rotuja kerrostaloon? Esim. tanskandogit sopeutuvat mainiosti kerrostaloon mm.rauhallisen luonteensa takia. Toki asunnon on oltava melko tilava, että doggi mahtuu kääntymään ;)

        Tanskandoggi on koira, susi ei. Täysin järjetöntä touhua ruveta kasvattamaan moisia arvaamattomia eläimiä. Lemmikeiksi kyseisistä risteytyksistä ei ole, koirasusien käyttäytyminen on erittäin epäluotettavaa, eläimessä ei välttämättä yhdisty suden ja koiran parhaat ominaisuudet vaan asia voi olla juuri päinvastoin. Koirasusien kasvatus ja niitä haluavat ihmiset lienee jonkin erikoisuuden tavoittelijoita, totuus voi olla todellakin täysin toisenlainen kun haaveissa rinnalla vaeltava mustanaamion Devil. Ottakaa hyvät ihmiset kunnolla asioista selvää ennenkuin moista riesaa itsellenne hankitte.


      • Canis Lupus
        Nimetön kirjoitti:

        Meilla on 2 koirasutta, tai ainakin niiden kasvattajan mukaan ne ovat koirasusia.. Eivät todellakaan ole mitään helppoja.. Vanhempi koirasutemme on tosi kiltti ja rauhallinen ja nuorempi kamalan villi ja leikkisä (muuten ihan kiltti, mutta syö kaikkea ja pureskelee) mutta molemmat pitävät lapsista:)molemmat "sutemme" pelkäävät paljon uusia asioita, mutta nuorempi paljon enemmän. Koirasusillakin luonne on kaikilla erilainen.. eivät kaikki suomalaisetkaan ole samanlaisia luonteeltaan..

        Toi oli hywin sanottu toi, et ei kaikki suomalaisetkaa oo luonteeltaa samanlaisia.. tai ihmiset yleesä. Itse ottasin ihan aidon suden lemmikix, jos waa ois mahdollista.


      • ...
        Canis Lupus kirjoitti:

        Toi oli hywin sanottu toi, et ei kaikki suomalaisetkaa oo luonteeltaa samanlaisia.. tai ihmiset yleesä. Itse ottasin ihan aidon suden lemmikix, jos waa ois mahdollista.

        Rotu ja sukupuoli: Koirasusi

        Tiedot: Pennut ovat nyt syntyneet! :)
        6 urosta ja 2 narttua,erivärisiä,erittäin kauniita.
        Pennut syntyivät 24.11.05 pitkän ponnistelun jälkeen.Pentuja voi tiedustella sähköpostitse ja pyytää kuvia,käy myös kotisivuilla katsomassa vanhemmat sekä vastasyntyneet pennut,sivuja päivitetään aina välillä
        Pentuja voi jo alustavasti varata tai tulla katsomaan.Ihania pikku-hukkia! ; )

        Yhteystiedot: C.T [email protected] (26/11/2005)


        TUO ILMOITUS OLI APULASSA (www.lemmikkipalstat.net/apula/koirat)


      • Moongarm
        ... kirjoitti:

        Rotu ja sukupuoli: Koirasusi

        Tiedot: Pennut ovat nyt syntyneet! :)
        6 urosta ja 2 narttua,erivärisiä,erittäin kauniita.
        Pennut syntyivät 24.11.05 pitkän ponnistelun jälkeen.Pentuja voi tiedustella sähköpostitse ja pyytää kuvia,käy myös kotisivuilla katsomassa vanhemmat sekä vastasyntyneet pennut,sivuja päivitetään aina välillä
        Pentuja voi jo alustavasti varata tai tulla katsomaan.Ihania pikku-hukkia! ; )

        Yhteystiedot: C.T [email protected] (26/11/2005)


        TUO ILMOITUS OLI APULASSA (www.lemmikkipalstat.net/apula/koirat)

        Melkoisen vastuutonta kaupitella koirasusia (liekköhän edes aitoja) foorumilla tuosta vain ihan kenelle tahansa.
        Kaikilla ei riitä kokemus ja resurssit pitää koirasutta niin, että siitä kasvaisi turvallinen, ja hyvätapainen ONNELLINEN lemmikki.

        Itse olen hankkimassa koirasuden rekikoiraksi, 20ha kokoiselle alueelleni viiden siperianhuskyn seuraksi, usean vuoden koiraharrastus&koulutus (palvelus, vinttikoira&rekikoira) kokemuksella.

        Tiedän erään vastuun tuntoisen henkilön, jolla on ihka-aitoja koirasusia, ja hän pennuttaa niitä vain silloin, kun tarvitsee vahvistuksia omaan valjakkoonsa. Hän ei siis pennuta koiriaan myydäkseen ihmisille näitä hankalia otuksia. Mutta toki 10 pennun pentueesta jää väkisinkin jotakin yli, ja minulle on luvattu uros pentu. ;)


      • Moongarm

        Aivan oikein sanottu.
        Itse olen tavannut muutaman koirasuden, ja yhden siperianhuskyni kasvattaja kasvattaa koirasusia. Niiden koirasusien aitoudesta ei sitten puhuta mitään. ;D


      • vaakku

        Nii elikkäpä onko kenelläkään tietoa mistä koirasusia saa ostettua ja onks jotain koirasusikenneliä,kun sukulaisemme harkitsee sen ottamista.


      • jjt
        dog42 kirjoitti:

        Koirasusien kieltämistä on harkittu maailmalla ja hyvästä syystä. Koirasudet ovat arkoja, karkaavat helposti ja risteytyvät villien susien kanssa. Pilaavat luonnonsuden perimän ja maineen. Villit risteymät ovat oikeasti ihmisellekkin vaarallisia. Ilmeisesti ainakin osa ihmistä pelkäämättömistä Liedon susista on koirasusia ja mahdollisesti venäläistä alkuperää, jossa koirasusia on enemmänkin luonnossa. Mitään edullista luonteenpiirrettä ei koirasusilla ole verrattuna oikeaan koiraan, päinvastoin.

        itelläni on koirasusi, eikä ole ollu mitään ongelmia, sutta 32 %, kyllä se on hihnan toisessa päässä vika jos koirasudesta tulee ongelma koira! koirasudet ovat erittäin viisaita ja oppivat helposti, koska ovat erittäin miellyttämishaluisia.


      • tuomitseva
        Hitman... kirjoitti:

        jaa mikset suosittele ? onko sulla ollut koirasutta koskaan itselläsi ? kyl niistä ihan kunnon lemmikin saa niinkuin koirastakin mut aikaahan se vaatii varmasti ja tämä ei tule mihinkään kerrostalo asuntoon

        voi luoja! onneksi en tunne sinua, sillä vaikutat kerta kaikkiaan täydeltä typerykseltä! toivon sydämeni pohjasta, ettet koskaan saa koirasutta, tai oikeastaan edes koiraa. et selvästi ole tarpeeksi kypsä kasvattamaan eläintä. ETSIT KOIRASUTTA KESKUSTELUPALSTALTA! NIMIMERKKISI ON HITMAN!! oletko 12 vai 13? koirasusi ei ole mikään lemmikki. mielestäni pitäisi kieltää koko touhu. kaikki ovat aina varmoja omista taidoistaan ja kokemuksestaan, mutta oikean koirasuden sattuessa kohdalle se ei auta. miksi haluat vaarantaa itsesi ja kanssaihmiset. vai tykkäätkö pelata venäläistä rulettia?


      • tuomitseva
        vaakku kirjoitti:

        Nii elikkäpä onko kenelläkään tietoa mistä koirasusia saa ostettua ja onks jotain koirasusikenneliä,kun sukulaisemme harkitsee sen ottamista.

        sanohan sukulaiselle, että harkitsee jotain toista rotua. minua sapettaa ihmiset jotka haluavat koirasuden lemmikiksi. se ei ole lemmikki!!! ihmisille myydään sekarotuisia suden näköisiä piskejä koirasusina vähän väliä ja menee AINA täydestä. no kukaa haluaa myöntää tulleensa huijatuksi ja samalla myöntää, että oma "hukka" onkin vain "tavallinen tylsä koira" ja just kun päästiin naapureillekin kehumaan.. ongelmia tulee melko varmaksi jos lemmikiksi sattuukin oikeaa sutta perimässään kantava eläin. sano sukulaiselle, etää ottaa vähän selvää asioista eikä riskeeraa kanssaihmisiä. koirasusi on oman egon pönkittämistä ja vai täysin ajattelematon ja itsekäs ihminen ottaa sellaisen lemmikiksi!


      • !!!
        Canis Lupus kirjoitti:

        Toi oli hywin sanottu toi, et ei kaikki suomalaisetkaa oo luonteeltaa samanlaisia.. tai ihmiset yleesä. Itse ottasin ihan aidon suden lemmikix, jos waa ois mahdollista.

        olet idiootti!onneksi on tehty sääntöjä ja lakeja estämään tuollaisten vastuuttomien paukapäiden päähänpitot! sinulle en uskoisi edes akvaariota vastuullesi. osta susijuliste!


      • ica
        jjt kirjoitti:

        itelläni on koirasusi, eikä ole ollu mitään ongelmia, sutta 32 %, kyllä se on hihnan toisessa päässä vika jos koirasudesta tulee ongelma koira! koirasudet ovat erittäin viisaita ja oppivat helposti, koska ovat erittäin miellyttämishaluisia.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä! ja yleensäkkin jos koirasta tulee mielenvikainen niin se on kyllä yleensä aina omistajassa syy.


      • Ä=?
        Canis Lupus kirjoitti:

        Toi oli hywin sanottu toi, et ei kaikki suomalaisetkaa oo luonteeltaa samanlaisia.. tai ihmiset yleesä. Itse ottasin ihan aidon suden lemmikix, jos waa ois mahdollista.

        no lol. tenixit rulezko?


      • joo pa joo
        hitman kirjoitti:

        mistä voisin saada koirasuden/suden pennun ? mailatkaa jos on tietoa :)

        kysy pohjoisesta husky farmeilta


      • Koirasuden omistaja
        tuomitseva kirjoitti:

        voi luoja! onneksi en tunne sinua, sillä vaikutat kerta kaikkiaan täydeltä typerykseltä! toivon sydämeni pohjasta, ettet koskaan saa koirasutta, tai oikeastaan edes koiraa. et selvästi ole tarpeeksi kypsä kasvattamaan eläintä. ETSIT KOIRASUTTA KESKUSTELUPALSTALTA! NIMIMERKKISI ON HITMAN!! oletko 12 vai 13? koirasusi ei ole mikään lemmikki. mielestäni pitäisi kieltää koko touhu. kaikki ovat aina varmoja omista taidoistaan ja kokemuksestaan, mutta oikean koirasuden sattuessa kohdalle se ei auta. miksi haluat vaarantaa itsesi ja kanssaihmiset. vai tykkäätkö pelata venäläistä rulettia?

        Pidä se turpas kiinni, jos et omista koirasutta! Annat helveti väärä tieto ihmisille!


    • hullu

      Minkälainen tulee koirasudesta, jos se on esim. 75%-kultainen noutaja ;). Kiltti ja miellyttämishaluinen? Tarkoitukseen sopii myös muu kiltti seurakoirarotu.

      • Michiku

        Koirasusien luonne on hyvin riippuvainen siitä kuinka paljon siinä on sutta ja minkä luontoinen toine osapuoli on. Esim. Poikaystäväni äiti ja isä olivat ystäviensä kanssa Lappajärvellä yhdellä mökillä. Mökkien omistajalla oli koirasusi narttu. Se oli kuulemma ollut äärettömän kiltti ja huomion kipeä. Ei lainkaan varautunut. Ainut vika siinä oli ollut se ,ettei se oikein ollut leikkimisestä ymmärtänyt mitään.

        On typerää yleistää, että KAIKKI koirasudet olisivat päästään vialla ja yltiö agressiivisia.
        Kaikkien koirien luonteen kohdalla vaikuttaa elinympäristö, kohtelu ja emän isän luonteet.
        Kaikki koirat ja koirasudet ovat yksilöitä eikä aina voi saada juuri samanlaista pakkausta :)

        Itse ottaisin hyvin mieluusti koirasuden. Ei olisi minulle ongelma.


      • heee

        Voi ihmisten tyhmyyttä, no omapa on asianne, jos teidän "rakas lemmikki" (villieläin) raatelee teidät, tai pahimmassa tapauksessa tappaa, nimittäin koirasusi (jos oikeasti on) ei ole lemmikki vaan villieläin, joka voi (ja tekeekin niin) vaikka tappaa, koska eihän se tajua teidän "rakkauden" päälle mitään, ja nää tarinat "mulloli ainaki niin ihqu koirasusi että ei parempaa" niin sitten niillä ei ollut koirasutta,vaan ihan tavallinen koira, eikö se riitä?!


      • onnea etsintään!!!!
        heee kirjoitti:

        Voi ihmisten tyhmyyttä, no omapa on asianne, jos teidän "rakas lemmikki" (villieläin) raatelee teidät, tai pahimmassa tapauksessa tappaa, nimittäin koirasusi (jos oikeasti on) ei ole lemmikki vaan villieläin, joka voi (ja tekeekin niin) vaikka tappaa, koska eihän se tajua teidän "rakkauden" päälle mitään, ja nää tarinat "mulloli ainaki niin ihqu koirasusi että ei parempaa" niin sitten niillä ei ollut koirasutta,vaan ihan tavallinen koira, eikö se riitä?!

        miksi olet noin vastustava lemmikkiä kohtaan josta monella on erittäin positiivinen kuva ja moni on niistä saaneet rakastavan lemmikin???

        se että sutta on alle 50% niin eipä se tee siitä villieläintä!!!!
        ja kuinka monesti on aito oikea 100% susi hyökännyt ihmisen kimppuun??? milloin on viimeksi susi tappanut ihmisen???
        milloin on viimeksi käynyt labradorinnoutaja, dalmatialainen etc KOIRA ihmisen kimppuun ja tappanut tai raadellut ihmisen??? saati lapsen???

        paahan tulee tekstiä noista... siis fakta linkkejä tms niin voin perua puheeni ja olla kanssasi samaa mieltä, mutta kun sattumoisin TIEDÄN ettet löydä viimoiseen sataan vuoteen tapahtuneita susien hyökkäyksiä ihmisiä kohtaan jossa susi olisi tappanut tai raadellut ihmisen!!!!!


    • audi-zaudi

      no siis koirasusi on sellane et se on kaiketi niinku kesytetty susi tai joku yällane ja mä tahtoisin sellase koska sudet on tosi söpöjä nii ne sitte näyttäs susilta mut ois kummiski niinku koiriixD.

      • lisää tietoa

        eikö tosiaan koirasusista ole mitään hyvää sanottavaa?parhaan käsityksen varmaan saa kun vierailee hlökohtasesti paikassa missä niitä on?


      • pohtija
        lisää tietoa kirjoitti:

        eikö tosiaan koirasusista ole mitään hyvää sanottavaa?parhaan käsityksen varmaan saa kun vierailee hlökohtasesti paikassa missä niitä on?

        koirasusista on paljonkin hyvää sanottavaa! itse en kuitenkaan ikinä ottaisi sellaista kaunokaista kotiini. sellaisella eläimellä ei sovi arvuutella,onko tämä nyt hyväluontoinen vai ei. on totta, että se on luultavasti ihan hyvä "koira", mutta kuka ihme haluaa riskeerata kanssaihmisiä/eläimiä, itseään tai jopa perhettään tuollaisella luonnon suunnittelemalla tappokoneella. Mielestäni onkin hyvä suositus, ettei alle 14-vuotiaita lapsia saa päästää tekemisiin koirasusien kanssa. Niiden kieltämistä en kuitenkaan kannata. Ovathan ne oivia työkoiria alallaan(vetokoirina). Voihan se olla ihan hyväkin lemmikki, en minä sitä, mutta miksi ottaa riski (muuta kuin pröystäilläkseen) kun turvallisempiakin vaihtoehtoja on?!


      • SusiHukka
        pohtija kirjoitti:

        koirasusista on paljonkin hyvää sanottavaa! itse en kuitenkaan ikinä ottaisi sellaista kaunokaista kotiini. sellaisella eläimellä ei sovi arvuutella,onko tämä nyt hyväluontoinen vai ei. on totta, että se on luultavasti ihan hyvä "koira", mutta kuka ihme haluaa riskeerata kanssaihmisiä/eläimiä, itseään tai jopa perhettään tuollaisella luonnon suunnittelemalla tappokoneella. Mielestäni onkin hyvä suositus, ettei alle 14-vuotiaita lapsia saa päästää tekemisiin koirasusien kanssa. Niiden kieltämistä en kuitenkaan kannata. Ovathan ne oivia työkoiria alallaan(vetokoirina). Voihan se olla ihan hyväkin lemmikki, en minä sitä, mutta miksi ottaa riski (muuta kuin pröystäilläkseen) kun turvallisempiakin vaihtoehtoja on?!

        Koirasudet sinällään ovat upeita otuksia.Koirasudella on luonnolliset vaistot tallessa, mikä näkyy mm.laumasidonnaisuudessa. Koirasudella ei myöskään ole luonteensa rasitteena ihmisen vuosisatojen jalostus työllä aikaan saamia vääristymiä(vrt. taistelu- ja suojelukoirat, metsästyskoirat, palveluskoirat).
        Jos koirasusi tuottaa ongelmia, ovat ne usein ihmisen aikaan saamia.

        Koirasudet ovat kokemukseni mukaan vahvoja, energisiä,erittäin älykkäitä ja luonteeltaan herkempiä kuin monet jalostettut koirarodut. Koirasuden käytös rippuu pitkälti sen kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä.

        En kuitenkaan suosittele koirasutta täysin kokemattomalle. Koirasusi soveltuu paremmin käyttö ja työkoiraksi kuin sohvaperunaksi, sillä se vaatii tilaa ja tekemistä.

        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hyvin kasvatettu ja hoidettu koirasusi ei ole vaarallinen. (Myös lapset ja eläimet ovat olleet turvassa)


      • ja työkoira??
        SusiHukka kirjoitti:

        Koirasudet sinällään ovat upeita otuksia.Koirasudella on luonnolliset vaistot tallessa, mikä näkyy mm.laumasidonnaisuudessa. Koirasudella ei myöskään ole luonteensa rasitteena ihmisen vuosisatojen jalostus työllä aikaan saamia vääristymiä(vrt. taistelu- ja suojelukoirat, metsästyskoirat, palveluskoirat).
        Jos koirasusi tuottaa ongelmia, ovat ne usein ihmisen aikaan saamia.

        Koirasudet ovat kokemukseni mukaan vahvoja, energisiä,erittäin älykkäitä ja luonteeltaan herkempiä kuin monet jalostettut koirarodut. Koirasuden käytös rippuu pitkälti sen kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä.

        En kuitenkaan suosittele koirasutta täysin kokemattomalle. Koirasusi soveltuu paremmin käyttö ja työkoiraksi kuin sohvaperunaksi, sillä se vaatii tilaa ja tekemistä.

        Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hyvin kasvatettu ja hoidettu koirasusi ei ole vaarallinen. (Myös lapset ja eläimet ovat olleet turvassa)

        Mihin koirasutta käytetään? Rekikoirana? Koko ajan luen tietoa, että koirasusi ei sovellu lemmikiksi (no ei varmasti) vaan työ/käyttökoiraksi, mutta mitä koirasudella voi tehdä?


      • SusiHukka
        ja työkoira?? kirjoitti:

        Mihin koirasutta käytetään? Rekikoirana? Koko ajan luen tietoa, että koirasusi ei sovellu lemmikiksi (no ei varmasti) vaan työ/käyttökoiraksi, mutta mitä koirasudella voi tehdä?

        Koirasuden kanssa voi harrastaa ja touhuta lähes mitä tahansa. Tärkeintä on, että teette jotakin yhdessä.
        Koirasudet ovat erittäin älykkäitä ja oppivat monimutkaisiakin "käskyjä" ja komentosarjoja. Rajoitteena on usein vain omistajan mielikuvitus.
        Oman hukan kansa harrastamme valjaissa; hiihtoa, luistelua ja pyöräilyä. Ja muuten esim. tokoa, hakua, jälkeä, agilityä, vaellusta, ja LEIKKIMISTÄ (esim. hippaa ja painimista). Emme käy kilpailussa vaan harrastamme kotona omaksi iloksi, leikkimielellä.
        Tärkeintä on omistajan ja koirasuden välisen toveruuden synty ja sen lujittaminen.


      • Moongarm

        Et välttämättä saa paikalla vieraillessasikaan käsitystä siitä, millainen koirasusi on.
        Saatat nimittäin etsiytyä "huijarin" kenneliin, jossa on ainoastaan sekarotuisia, suden näköisiksi risteytettyjä koiria.

        Lisäksi... Kannattaa TOSIAAN miettiä, miksi kasvattaja myy koirasusiaan. Myykö hän koko pentueen, mitä hän harrastaa koirasusiensa kanssa. Jos eläimet ovat pihalla vain tarhan koristeena ja niillä muka harrastetaan TOKOa niin ei välttämättä kyseessä ole aidot koirasudet. Saati sitten, jos niitä pennutetaan. Mihin kasvattaja tarvitsee lisää koirasusia? Harrastaakseen lisää TOKOa? Heh heh.

        Jos kasvattaja kasvattaa vain ihmisten iloksi ja myydäkseen pentuja, niin eipä siinä voi muuta tehdä, kuin huokaista ja voivotella "koirasusi" reppanoita, kun ovat päätyneet rahan tahkomis välineiksi.

        Kukaan JÄRKEVÄ ei lähde lisäämään koirasusien määrää maassamme kasvattamalla niitä vain myydäkseen yksittäisille ihmisille.


      • tuomitseva
        SusiHukka kirjoitti:

        Koirasuden kanssa voi harrastaa ja touhuta lähes mitä tahansa. Tärkeintä on, että teette jotakin yhdessä.
        Koirasudet ovat erittäin älykkäitä ja oppivat monimutkaisiakin "käskyjä" ja komentosarjoja. Rajoitteena on usein vain omistajan mielikuvitus.
        Oman hukan kansa harrastamme valjaissa; hiihtoa, luistelua ja pyöräilyä. Ja muuten esim. tokoa, hakua, jälkeä, agilityä, vaellusta, ja LEIKKIMISTÄ (esim. hippaa ja painimista). Emme käy kilpailussa vaan harrastamme kotona omaksi iloksi, leikkimielellä.
        Tärkeintä on omistajan ja koirasuden välisen toveruuden synty ja sen lujittaminen.

        no teillä taitaakin olaa ihka aito koirasusi kotona..not. mistäs tiedät, että omalla haukullanne virtaa suden verta suonissaan. äläkä sano, että se "näyttää sudelta ja kasvattajakin kerto.." höpö höpö. toki koirasusiakin on monenlaisia, mutta tuo sinun ylistyksesi kyllä pistää epäilemään. et tietenkään suostu epäilemaan koirasutenne aitoutta, mutta raota mieltä epäilylle ja tutki hieman koirasusiasiaa. vai oletko kenties nähnyt kuinka susi on astunyt koiran jaa siitä on syntynyt teille "oiva lemmikki"


      • Powaqa
        pohtija kirjoitti:

        koirasusista on paljonkin hyvää sanottavaa! itse en kuitenkaan ikinä ottaisi sellaista kaunokaista kotiini. sellaisella eläimellä ei sovi arvuutella,onko tämä nyt hyväluontoinen vai ei. on totta, että se on luultavasti ihan hyvä "koira", mutta kuka ihme haluaa riskeerata kanssaihmisiä/eläimiä, itseään tai jopa perhettään tuollaisella luonnon suunnittelemalla tappokoneella. Mielestäni onkin hyvä suositus, ettei alle 14-vuotiaita lapsia saa päästää tekemisiin koirasusien kanssa. Niiden kieltämistä en kuitenkaan kannata. Ovathan ne oivia työkoiria alallaan(vetokoirina). Voihan se olla ihan hyväkin lemmikki, en minä sitä, mutta miksi ottaa riski (muuta kuin pröystäilläkseen) kun turvallisempiakin vaihtoehtoja on?!

        Selvästi saa huomata ettei tähän ketjuun ole kirjoittanut kukaan koirasuden omistaja! Kyllä on jutut typeryyttä tulvillaan... Minkä ihmeentakia te ette ota asioista selvää ennen kun tulette tänne tietämään? Itselläni on kokemusta paristakymmenesta ihan AIDOSTA koirasudesta eikä yksikään niistä ole hullu tappokone ja mitä korkeammalle susiprosentti nousee, sitä helpommin tulkittava ja fiksumpi kyseinen koira on... Tietty myös löytyy koirarotuja joita ei missään nimessä pitä sekoittaa suteen. Ja jokaisen eläimen kohteluhan vaikuttaa siihen millainen siitä kasvaa tietty perimälläkin on osuus asiaan. Esim syntymä arka on syntymäarka, mutta kukaan ei synny vihaisena tai pahana! Se on aina ihmisen aikaansaannosta.
        Voipi sanoa että iso osa koiranomistajista ei tarvitsisi hiirtä isompaa lemmikkiä kun nyt kertakaikkiaan ei edes puudeli pysy hanskassa!


      • rocky23
        Powaqa kirjoitti:

        Selvästi saa huomata ettei tähän ketjuun ole kirjoittanut kukaan koirasuden omistaja! Kyllä on jutut typeryyttä tulvillaan... Minkä ihmeentakia te ette ota asioista selvää ennen kun tulette tänne tietämään? Itselläni on kokemusta paristakymmenesta ihan AIDOSTA koirasudesta eikä yksikään niistä ole hullu tappokone ja mitä korkeammalle susiprosentti nousee, sitä helpommin tulkittava ja fiksumpi kyseinen koira on... Tietty myös löytyy koirarotuja joita ei missään nimessä pitä sekoittaa suteen. Ja jokaisen eläimen kohteluhan vaikuttaa siihen millainen siitä kasvaa tietty perimälläkin on osuus asiaan. Esim syntymä arka on syntymäarka, mutta kukaan ei synny vihaisena tai pahana! Se on aina ihmisen aikaansaannosta.
        Voipi sanoa että iso osa koiranomistajista ei tarvitsisi hiirtä isompaa lemmikkiä kun nyt kertakaikkiaan ei edes puudeli pysy hanskassa!

        sinä sen sanoit että ei kannata tulla tänne pätee ennenku ottaa asiasta selvää ei koirasudet ole sellasii kun niistä puhutaan sattumoisin omistan itse koirasuden ja on kiltti ja nopee oppimaan uusia asioita


      • Powaqa
        Moongarm kirjoitti:

        Et välttämättä saa paikalla vieraillessasikaan käsitystä siitä, millainen koirasusi on.
        Saatat nimittäin etsiytyä "huijarin" kenneliin, jossa on ainoastaan sekarotuisia, suden näköisiksi risteytettyjä koiria.

        Lisäksi... Kannattaa TOSIAAN miettiä, miksi kasvattaja myy koirasusiaan. Myykö hän koko pentueen, mitä hän harrastaa koirasusiensa kanssa. Jos eläimet ovat pihalla vain tarhan koristeena ja niillä muka harrastetaan TOKOa niin ei välttämättä kyseessä ole aidot koirasudet. Saati sitten, jos niitä pennutetaan. Mihin kasvattaja tarvitsee lisää koirasusia? Harrastaakseen lisää TOKOa? Heh heh.

        Jos kasvattaja kasvattaa vain ihmisten iloksi ja myydäkseen pentuja, niin eipä siinä voi muuta tehdä, kuin huokaista ja voivotella "koirasusi" reppanoita, kun ovat päätyneet rahan tahkomis välineiksi.

        Kukaan JÄRKEVÄ ei lähde lisäämään koirasusien määrää maassamme kasvattamalla niitä vain myydäkseen yksittäisille ihmisille.

        mopseja, kiinanharja koiria, puudeleita... mitpä niitä suotta kasvattaa, mikäs käyttötarkoitus niillä on... "Kukaan järkevä ihminen ei lähde kasvattamaan niitä myydäkseen vain yksittäisille ihmisille"...
        Voi herrajumala... Siinä koirasusi on perheenjäsen kun mikä tahansa koira!
        Kyllä on taas järjen jättiläinen asialla... Miksihän yleensä mitään koirarotua kasvatetaan... siksi koska kyseisellä lajilla on tietty HARRASTAJA RYHMÄ jotka ovat kiinnostuneita hankkimaan kyseisen koiran jesses!
        Ja koirasusia on todella vaikea saada Suomesta. No, löytyy joitain hyvin pienillä prosenteillä ja kaikki samojen koirien jälkeläisiä mutta kun pitemmälle on mennyt koiraharrastuksessaan ja päätynyt sitten myös koirasusiharrastajaksi, Suomen tämänhetkinen koirasusien kasvatustyö ei kata kysyntää...
        Niin kuin monissa uudemmissa "roduissa" on kyse, koiransa pitää tuottaa jostain jossa kanta on isompi etteivät ne nyt aivan sisäsiittoisiksi menisi...


      • Nimetön
        Moongarm kirjoitti:

        Et välttämättä saa paikalla vieraillessasikaan käsitystä siitä, millainen koirasusi on.
        Saatat nimittäin etsiytyä "huijarin" kenneliin, jossa on ainoastaan sekarotuisia, suden näköisiksi risteytettyjä koiria.

        Lisäksi... Kannattaa TOSIAAN miettiä, miksi kasvattaja myy koirasusiaan. Myykö hän koko pentueen, mitä hän harrastaa koirasusiensa kanssa. Jos eläimet ovat pihalla vain tarhan koristeena ja niillä muka harrastetaan TOKOa niin ei välttämättä kyseessä ole aidot koirasudet. Saati sitten, jos niitä pennutetaan. Mihin kasvattaja tarvitsee lisää koirasusia? Harrastaakseen lisää TOKOa? Heh heh.

        Jos kasvattaja kasvattaa vain ihmisten iloksi ja myydäkseen pentuja, niin eipä siinä voi muuta tehdä, kuin huokaista ja voivotella "koirasusi" reppanoita, kun ovat päätyneet rahan tahkomis välineiksi.

        Kukaan JÄRKEVÄ ei lähde lisäämään koirasusien määrää maassamme kasvattamalla niitä vain myydäkseen yksittäisille ihmisille.

        Millä koirasusien teettäjät (kasvattajista ei voida puhua) todistavat koiriensa susi-prossat? Onko niistä muka otettu DNA-testit? Powaqa kasvatatko itse koirasusia? Kerrotko miten prosentit lasketaan ja miten voit todistaa omasi aidoiksi?


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Millä koirasusien teettäjät (kasvattajista ei voida puhua) todistavat koiriensa susi-prossat? Onko niistä muka otettu DNA-testit? Powaqa kasvatatko itse koirasusia? Kerrotko miten prosentit lasketaan ja miten voit todistaa omasi aidoiksi?

        Hyvin harvalla "koirasuden" omistajalla on todisteita koiransa susi prosenteista. Suomessa tuskin kenelläkään..
        Kaikenmaailman husky-saksanpaimenkoira-valkoinenpaimenkoira sekotuksia on myynnissä isoihin hintoihin ja joku vielä menee ja ostaa kuin kuulee sanan susi..
        Suomessa ei ainakaan lain mukaan saa yksityishenkilö pitää aitoa sutta lemmikkinä/valjakko eläimenä. Sellaista ei myöskään saa tuoda ulkomailta. Ihmettelen siis suuresti kun on väitetty että eräällä rekikoirakasvattajalla on täysin aito susi tarhassaan. Sutta siinä koirassa saattaa olla mutta aito susi se ei ole! Tämän koiran jälkeläisetkään eivät siis todellakaan (luojan kiitos) ole 50% susia.


      • Akulaku
        Nimetön kirjoitti:

        Hyvin harvalla "koirasuden" omistajalla on todisteita koiransa susi prosenteista. Suomessa tuskin kenelläkään..
        Kaikenmaailman husky-saksanpaimenkoira-valkoinenpaimenkoira sekotuksia on myynnissä isoihin hintoihin ja joku vielä menee ja ostaa kuin kuulee sanan susi..
        Suomessa ei ainakaan lain mukaan saa yksityishenkilö pitää aitoa sutta lemmikkinä/valjakko eläimenä. Sellaista ei myöskään saa tuoda ulkomailta. Ihmettelen siis suuresti kun on väitetty että eräällä rekikoirakasvattajalla on täysin aito susi tarhassaan. Sutta siinä koirassa saattaa olla mutta aito susi se ei ole! Tämän koiran jälkeläisetkään eivät siis todellakaan (luojan kiitos) ole 50% susia.

        Kyllä saa todistuksen prosenteista ainakin kun on kyseessä saksanpaimenkoiran ja suden risteytyksestä. Ei ole oikea kasvattaja jos ei anna paperia jossa on sukuselvitys emästä ja isästä.Siinä käy selville tarkasti mikä on emän ja isän suku ja ja mitä on kummassakin. Six toisex kyllä susia saa pitää luvalla jalostustarkoitukseen :-)


      • .
        Powaqa kirjoitti:

        Selvästi saa huomata ettei tähän ketjuun ole kirjoittanut kukaan koirasuden omistaja! Kyllä on jutut typeryyttä tulvillaan... Minkä ihmeentakia te ette ota asioista selvää ennen kun tulette tänne tietämään? Itselläni on kokemusta paristakymmenesta ihan AIDOSTA koirasudesta eikä yksikään niistä ole hullu tappokone ja mitä korkeammalle susiprosentti nousee, sitä helpommin tulkittava ja fiksumpi kyseinen koira on... Tietty myös löytyy koirarotuja joita ei missään nimessä pitä sekoittaa suteen. Ja jokaisen eläimen kohteluhan vaikuttaa siihen millainen siitä kasvaa tietty perimälläkin on osuus asiaan. Esim syntymä arka on syntymäarka, mutta kukaan ei synny vihaisena tai pahana! Se on aina ihmisen aikaansaannosta.
        Voipi sanoa että iso osa koiranomistajista ei tarvitsisi hiirtä isompaa lemmikkiä kun nyt kertakaikkiaan ei edes puudeli pysy hanskassa!

        "ei edes puudeli pysy hanskassa!" eipä tunnu sullakaan koirat pysyä "hanskassa" tai ainakaan omalla tontilla:)


    • Ei koira.

      Mielenkiintoinen keskustelu ollut näköjään villieläinten lemmikiksi hankkimisesta.

      Ja jokuhan tuolla mainitsikin että suden ja koiran risteyttäminen on suomessa kiellettyä, sitten hankitaan milloin mistäkin "mielenkiintoisen" geeniperimän omaavia puudeleita.

      Sattuikin sopivasti uutinen aiheesta:

      "Iäkäs nainen sai useita verta vuotavia haavoja kasvoihinsa, kun omistajaltaan karannut koirasusi hyökkäsi lenkkeilijän kimppuun sunnuntai-aamuna Kemiössä.

      Nainen oli kulkemassa yksin joka-aamuista kävelylenkkiään metsäpolulla aivan meren rannalla Dragsfjärdissä, kun kaksi koirasutta juoksi häntä kohti. Isompi eläimistä hyppäsi naisen kimppuun raadellen häntä kasvoista, takaraivosta sekä rinnasta."

      Koko artikkeli löytyy: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608084970406_uu.shtml

      Yleinen tietopläjäys löytyy:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Koirasusi

      • hyvä artikkeli:

      • kettutyttö**

        ........joo,ihme juttu,mutta voiko näin yleistää....sama juttu jos joku ihminen tappaa toisen,niin sanotaanko että IHMISET on vaarallinen rotu(vaikka onkin)
        Itse aion mennä katsomaan kyseistä pentua ja ehkäpä ostankin sen.
        Kyllä jokarodussa löytyy kaikenlaista,pikkukoirissakin jos niillä vaan hampaat olisivat tarpeeksi pitkät.


      • midihiiri05
        hyvä artikkeli: kirjoitti:

        http://www.tunturisusi.com/koirasudet.htm

        tämähän nyt on niin että susi tuli jo kauan sitten ihmisen luo itse koska huomasi ihmisen ruokkivan ja hoitavan näitä upeita eläimiä.
        Ehkä susi ei enää hyväksykkään ihmistä mutta koirasudessa suuriosa on koiraa ja koirat ovat lempeitä lemmikkejä..
        Itse voisinkin koirasuden ottaa...


      • suden omistaja
        midihiiri05 kirjoitti:

        tämähän nyt on niin että susi tuli jo kauan sitten ihmisen luo itse koska huomasi ihmisen ruokkivan ja hoitavan näitä upeita eläimiä.
        Ehkä susi ei enää hyväksykkään ihmistä mutta koirasudessa suuriosa on koiraa ja koirat ovat lempeitä lemmikkejä..
        Itse voisinkin koirasuden ottaa...

        On totta että susi tai koirasusi viihtyy ihmisen lähellä vain ruuan saatavuuden vuoksi. Alustan ensin hieman jotta saatte kuvan kokemuksestani. Itselläni oli aiemmin ollut palveluskoiria ja olin aina haaveillut koirasudesta. Vuosien ajan ammensin paljon tietoa kirjoista sudesta,sen käyttäytymisestä,vieteistä,reviirikäytöksestä jne.Kiinnostus vain lisääntyi joten päätin lähteä tutkimaan suden elintapoja niiden omille elinalueilleen,luontoon pohjois -ja etelä-amerikkaan . Tutustuin harjasusiin sekä tundrasusiin ja seurasin niiden laumakäyttäytymistä parin vuoden ajan. Sain kimmokkeen viimein hankkia itselleni ensimmäisen koirasuden 1/16 osainen susi joka oli uros. Se kasvoi valtavan suureksi, oli erittäin leimaantunut minuun jopa liiaksi ja hyperaktiivinen jolle 15 km/pv ei riittänyt,riistaviettinen, machoileva mutta ihmisrakas. Toisia uroksia se ei sietänyt lainkaan.Se eli 11 vuotta kunnes sairastui neurologiseen sairauteen ja jouduttiin saattamaan ikiuneen. Aikaa vierähti ja päätin että hankkisin uuden koirasuden alaskasta, en tosin enää urosta joka olisi vaaraksi koirauroksille vaan nartun. Ostaessani suttani ihmettelin sen todella susimaista (lempeää) käytöstä ja tarvetta kaivautua maakoloon nukkumaan. Myyjä vakuutti että pennuissa olisi vain puolet sutta. Pentu muuti luokseni ja käyttäytyi seuraavanlaisesti; alistui minulle vaatimatta tai pyytämättä tuon tuostakin, nälkäisenä pyytääkseen ruokaa nuoli aina huuliani, ei syönyt kuivalihaa kuin vasta kun olin itse ensin lihaa pureskelletjonka jälkeen syljin sitä pennun syötäväksi. Päivät se lähinnä nukkui ja yöt tuhosi makuutäkkejään sekä "saalisti" kissaamme joka antoi sille kyllä kyytiä. Kun pentu tuli 4: kk:n ikään, aloin opettamaan sille ihmisen rytmiä. Mentiin nukkumaan yhdessä ja se halusi nukkua aina kiinni minussa, kuono kaulani päällä. Tuli aika myös tilata riistaeläinlääkäri jotta rokotukset, sirut ja muut saataisiin kuntoon. Hämmästykseni oli todella suuri kun eläinlääkäri totesi minulle ettei koirasudessani ollutkaan koiraa juuri nimeksikään. Nykyään "tyttöni" on jo iso ja omaa suuret, terävät hampaat sekä ulkomuotokin on jo suden näköinen. Olen pärjännyt suteni kanssa ja saanut sen koulutettua ruuan avulla, niin, koska siltä tosiaan puuttuu miellyttämisen halu, alistua se osaa ja alistuukin tuon tuosta heittäytymällä edessäni selälleen, on kovin leikkisä, vaan minun ei tule sen kanssa leikkiä koskaan, sillä olen sille alfa-lauman johtaja. Lapset ja muut leikkivät sen kanssa kyllä mutta jos minä leikkisin, sen arvojärjestys laumassa järkkyisi ja siitä saattaisi tulla vaarallinen. Eli jos omaatte koirasuden tai suden, sitä ei milloinkaan saa kouluttaa käyttämällä viettejä hyväkseen. Koirasutta ei myöskään saa eikä voi rangaista (tulevat agressiiviseksi) vaan sitä opetetaan aina motivoiden ruuan avulla, katsekontaktilla ja viitomalla. Puhetta ne eivät juurikaan kuuntele ja tarvitsevat AINA lauman tai ainakin lauman johtajan, alfan, seurakseen. Koirasutta EI MILLOINKAAN voi jättää laumasta yksin joten ne eivät sovi henkilölle joka on päivät töissä muualla ja koirasusi yksin kotona, silloin ne ahdistuvat ja kokevat lauman niiden hylänneen, eivät ymmärrä miksi, vaan muuttuvat aroiksi pelkopurioiksi. Koirasudet kuten sudetkin ovat herkkiä ja lempeitä eläimiä omassa laumassaan ja ulkona jos ne ovat onnellisia. Kun itse sairasti ja makasin kuumeisena sängyssä viikon, suten makasi myös pessen (nuoli)minua sekä kantoi suussaan kipostaan minulle ruokaa, pudotti ne sitten kasvoilleni ja nuoli huuliani. Ne pitävät omistaan huolta mutta vaativat osaavan, oikeanmukaisen ja kärsivällisen kasvattajan joka ei milloinkaan saa omata huonoa käytösta muita kohtaan siksi, että koirasusi matkii aina johtajansa käytöstä. Vaativa mutta luotettava ja lempeä kumppani. Lopetan lauseeseen "Koirasusi-susi on maailman lempein eläin mutta peto metsällä".


      • !!!
        midihiiri05 kirjoitti:

        tämähän nyt on niin että susi tuli jo kauan sitten ihmisen luo itse koska huomasi ihmisen ruokkivan ja hoitavan näitä upeita eläimiä.
        Ehkä susi ei enää hyväksykkään ihmistä mutta koirasudessa suuriosa on koiraa ja koirat ovat lempeitä lemmikkejä..
        Itse voisinkin koirasuden ottaa...

        ai susiko TULI ihmisen luo??sinäkö olit paikanpäällä? olisiko todennäköisempää, että ihmiset olis ottaneet niitä susia pentuina vahtimaan reviiriään tms. sinullekin toivon hieman parempaa rotuvalintaa. turha riskeerata eläimellä jossa VOI olla osa villieläintä (jätän nyt huijauksen mahdollisuuden, joskin se on suuri, huomioimatta) ja aiheuttaa turhia ongelmia ja vaaratilanteita ihmisille (itsllesi ja kanssaihmisille) ja eläimille. ole kiltti ja ota kunnolla asiosta selvää, OBJEKTIIVISESTI! ja muista että netissä on paljon väärää tietoa liikkeellä.


      • !!!
        suden omistaja kirjoitti:

        On totta että susi tai koirasusi viihtyy ihmisen lähellä vain ruuan saatavuuden vuoksi. Alustan ensin hieman jotta saatte kuvan kokemuksestani. Itselläni oli aiemmin ollut palveluskoiria ja olin aina haaveillut koirasudesta. Vuosien ajan ammensin paljon tietoa kirjoista sudesta,sen käyttäytymisestä,vieteistä,reviirikäytöksestä jne.Kiinnostus vain lisääntyi joten päätin lähteä tutkimaan suden elintapoja niiden omille elinalueilleen,luontoon pohjois -ja etelä-amerikkaan . Tutustuin harjasusiin sekä tundrasusiin ja seurasin niiden laumakäyttäytymistä parin vuoden ajan. Sain kimmokkeen viimein hankkia itselleni ensimmäisen koirasuden 1/16 osainen susi joka oli uros. Se kasvoi valtavan suureksi, oli erittäin leimaantunut minuun jopa liiaksi ja hyperaktiivinen jolle 15 km/pv ei riittänyt,riistaviettinen, machoileva mutta ihmisrakas. Toisia uroksia se ei sietänyt lainkaan.Se eli 11 vuotta kunnes sairastui neurologiseen sairauteen ja jouduttiin saattamaan ikiuneen. Aikaa vierähti ja päätin että hankkisin uuden koirasuden alaskasta, en tosin enää urosta joka olisi vaaraksi koirauroksille vaan nartun. Ostaessani suttani ihmettelin sen todella susimaista (lempeää) käytöstä ja tarvetta kaivautua maakoloon nukkumaan. Myyjä vakuutti että pennuissa olisi vain puolet sutta. Pentu muuti luokseni ja käyttäytyi seuraavanlaisesti; alistui minulle vaatimatta tai pyytämättä tuon tuostakin, nälkäisenä pyytääkseen ruokaa nuoli aina huuliani, ei syönyt kuivalihaa kuin vasta kun olin itse ensin lihaa pureskelletjonka jälkeen syljin sitä pennun syötäväksi. Päivät se lähinnä nukkui ja yöt tuhosi makuutäkkejään sekä "saalisti" kissaamme joka antoi sille kyllä kyytiä. Kun pentu tuli 4: kk:n ikään, aloin opettamaan sille ihmisen rytmiä. Mentiin nukkumaan yhdessä ja se halusi nukkua aina kiinni minussa, kuono kaulani päällä. Tuli aika myös tilata riistaeläinlääkäri jotta rokotukset, sirut ja muut saataisiin kuntoon. Hämmästykseni oli todella suuri kun eläinlääkäri totesi minulle ettei koirasudessani ollutkaan koiraa juuri nimeksikään. Nykyään "tyttöni" on jo iso ja omaa suuret, terävät hampaat sekä ulkomuotokin on jo suden näköinen. Olen pärjännyt suteni kanssa ja saanut sen koulutettua ruuan avulla, niin, koska siltä tosiaan puuttuu miellyttämisen halu, alistua se osaa ja alistuukin tuon tuosta heittäytymällä edessäni selälleen, on kovin leikkisä, vaan minun ei tule sen kanssa leikkiä koskaan, sillä olen sille alfa-lauman johtaja. Lapset ja muut leikkivät sen kanssa kyllä mutta jos minä leikkisin, sen arvojärjestys laumassa järkkyisi ja siitä saattaisi tulla vaarallinen. Eli jos omaatte koirasuden tai suden, sitä ei milloinkaan saa kouluttaa käyttämällä viettejä hyväkseen. Koirasutta ei myöskään saa eikä voi rangaista (tulevat agressiiviseksi) vaan sitä opetetaan aina motivoiden ruuan avulla, katsekontaktilla ja viitomalla. Puhetta ne eivät juurikaan kuuntele ja tarvitsevat AINA lauman tai ainakin lauman johtajan, alfan, seurakseen. Koirasutta EI MILLOINKAAN voi jättää laumasta yksin joten ne eivät sovi henkilölle joka on päivät töissä muualla ja koirasusi yksin kotona, silloin ne ahdistuvat ja kokevat lauman niiden hylänneen, eivät ymmärrä miksi, vaan muuttuvat aroiksi pelkopurioiksi. Koirasudet kuten sudetkin ovat herkkiä ja lempeitä eläimiä omassa laumassaan ja ulkona jos ne ovat onnellisia. Kun itse sairasti ja makasin kuumeisena sängyssä viikon, suten makasi myös pessen (nuoli)minua sekä kantoi suussaan kipostaan minulle ruokaa, pudotti ne sitten kasvoilleni ja nuoli huuliani. Ne pitävät omistaan huolta mutta vaativat osaavan, oikeanmukaisen ja kärsivällisen kasvattajan joka ei milloinkaan saa omata huonoa käytösta muita kohtaan siksi, että koirasusi matkii aina johtajansa käytöstä. Vaativa mutta luotettava ja lempeä kumppani. Lopetan lauseeseen "Koirasusi-susi on maailman lempein eläin mutta peto metsällä".

        hienoa, että sinulla menee hyvin sutesi kanssa, mutta todella toivon, ettet kannustaisi ihmisiä ottamaan näitä eläimiä. Sinä olet onnistunut, kyllä. sitä en kiellä, mutta johtunee sinun valtavasta määrästä kokemuksesta ja tietomäärästä jota ei varmasti muilta löydy. koirasusi kun taitaa olla valtaosalla sellainen egonpönkittäjä ja kehuskelun aihe, eli otettu täysin vääristä syistä. siitä voi seurata todella vaaratilanteita ja onnettomuuksia, joka taas lietsoo vihaa susia kohtaan jne. jne.


      • !!!
        kettutyttö** kirjoitti:

        ........joo,ihme juttu,mutta voiko näin yleistää....sama juttu jos joku ihminen tappaa toisen,niin sanotaanko että IHMISET on vaarallinen rotu(vaikka onkin)
        Itse aion mennä katsomaan kyseistä pentua ja ehkäpä ostankin sen.
        Kyllä jokarodussa löytyy kaikenlaista,pikkukoirissakin jos niillä vaan hampaat olisivat tarpeeksi pitkät.

        en viitsi sinulle kovasti vaahdota, koska taidat olla aika nuori, mutta..älä ota koirasutta lemmikiksi, se ei kyllä siihen sovellu. myöskin tuo uhoaminen saa sinut kuulostamaan TODELLA naurettavalta ja kyllä, kakaralta. otahan asioista kunnolla selvää ennen kuin auot päätäsi, viittaan myös nimimerkkiisi.


      • Kettutyttö***
        !!! kirjoitti:

        en viitsi sinulle kovasti vaahdota, koska taidat olla aika nuori, mutta..älä ota koirasutta lemmikiksi, se ei kyllä siihen sovellu. myöskin tuo uhoaminen saa sinut kuulostamaan TODELLA naurettavalta ja kyllä, kakaralta. otahan asioista kunnolla selvää ennen kuin auot päätäsi, viittaan myös nimimerkkiisi.

        Kiitos asialisesta vastauksestasi,se sivusi kyllä melko paljon itse aihetta mutta kiitos silti.


      • Nimetön
        !!! kirjoitti:

        ai susiko TULI ihmisen luo??sinäkö olit paikanpäällä? olisiko todennäköisempää, että ihmiset olis ottaneet niitä susia pentuina vahtimaan reviiriään tms. sinullekin toivon hieman parempaa rotuvalintaa. turha riskeerata eläimellä jossa VOI olla osa villieläintä (jätän nyt huijauksen mahdollisuuden, joskin se on suuri, huomioimatta) ja aiheuttaa turhia ongelmia ja vaaratilanteita ihmisille (itsllesi ja kanssaihmisille) ja eläimille. ole kiltti ja ota kunnolla asiosta selvää, OBJEKTIIVISESTI! ja muista että netissä on paljon väärää tietoa liikkeellä.

        Tämähän ei ole näin että tieto olisi netistä..
        Ihan hissan kirjoista jne...
        Ja sudethan oli tullut toimeen ihmisen kanssa ja ne tulivat ihmisen luo...
        Mitä sitä raivoamaan kun ei ole aihetta...
        Ja vielä kaiken lisäksi haukkumaan ääliöksi...
        Enkä muuten ollut paikan päällä... :DDDD
        Ja miksi ihmeessä en voisi ottaa koirasutta?
        Ei ne kaikki ole vaarallisia...
        (Olen kyllä kallistumassa todellakin snautseriin... Kun toi meidän koira on jo niin iäkäs että sen jälkeen sitten...)

        .midihiiri05-


      • ica
        suden omistaja kirjoitti:

        On totta että susi tai koirasusi viihtyy ihmisen lähellä vain ruuan saatavuuden vuoksi. Alustan ensin hieman jotta saatte kuvan kokemuksestani. Itselläni oli aiemmin ollut palveluskoiria ja olin aina haaveillut koirasudesta. Vuosien ajan ammensin paljon tietoa kirjoista sudesta,sen käyttäytymisestä,vieteistä,reviirikäytöksestä jne.Kiinnostus vain lisääntyi joten päätin lähteä tutkimaan suden elintapoja niiden omille elinalueilleen,luontoon pohjois -ja etelä-amerikkaan . Tutustuin harjasusiin sekä tundrasusiin ja seurasin niiden laumakäyttäytymistä parin vuoden ajan. Sain kimmokkeen viimein hankkia itselleni ensimmäisen koirasuden 1/16 osainen susi joka oli uros. Se kasvoi valtavan suureksi, oli erittäin leimaantunut minuun jopa liiaksi ja hyperaktiivinen jolle 15 km/pv ei riittänyt,riistaviettinen, machoileva mutta ihmisrakas. Toisia uroksia se ei sietänyt lainkaan.Se eli 11 vuotta kunnes sairastui neurologiseen sairauteen ja jouduttiin saattamaan ikiuneen. Aikaa vierähti ja päätin että hankkisin uuden koirasuden alaskasta, en tosin enää urosta joka olisi vaaraksi koirauroksille vaan nartun. Ostaessani suttani ihmettelin sen todella susimaista (lempeää) käytöstä ja tarvetta kaivautua maakoloon nukkumaan. Myyjä vakuutti että pennuissa olisi vain puolet sutta. Pentu muuti luokseni ja käyttäytyi seuraavanlaisesti; alistui minulle vaatimatta tai pyytämättä tuon tuostakin, nälkäisenä pyytääkseen ruokaa nuoli aina huuliani, ei syönyt kuivalihaa kuin vasta kun olin itse ensin lihaa pureskelletjonka jälkeen syljin sitä pennun syötäväksi. Päivät se lähinnä nukkui ja yöt tuhosi makuutäkkejään sekä "saalisti" kissaamme joka antoi sille kyllä kyytiä. Kun pentu tuli 4: kk:n ikään, aloin opettamaan sille ihmisen rytmiä. Mentiin nukkumaan yhdessä ja se halusi nukkua aina kiinni minussa, kuono kaulani päällä. Tuli aika myös tilata riistaeläinlääkäri jotta rokotukset, sirut ja muut saataisiin kuntoon. Hämmästykseni oli todella suuri kun eläinlääkäri totesi minulle ettei koirasudessani ollutkaan koiraa juuri nimeksikään. Nykyään "tyttöni" on jo iso ja omaa suuret, terävät hampaat sekä ulkomuotokin on jo suden näköinen. Olen pärjännyt suteni kanssa ja saanut sen koulutettua ruuan avulla, niin, koska siltä tosiaan puuttuu miellyttämisen halu, alistua se osaa ja alistuukin tuon tuosta heittäytymällä edessäni selälleen, on kovin leikkisä, vaan minun ei tule sen kanssa leikkiä koskaan, sillä olen sille alfa-lauman johtaja. Lapset ja muut leikkivät sen kanssa kyllä mutta jos minä leikkisin, sen arvojärjestys laumassa järkkyisi ja siitä saattaisi tulla vaarallinen. Eli jos omaatte koirasuden tai suden, sitä ei milloinkaan saa kouluttaa käyttämällä viettejä hyväkseen. Koirasutta ei myöskään saa eikä voi rangaista (tulevat agressiiviseksi) vaan sitä opetetaan aina motivoiden ruuan avulla, katsekontaktilla ja viitomalla. Puhetta ne eivät juurikaan kuuntele ja tarvitsevat AINA lauman tai ainakin lauman johtajan, alfan, seurakseen. Koirasutta EI MILLOINKAAN voi jättää laumasta yksin joten ne eivät sovi henkilölle joka on päivät töissä muualla ja koirasusi yksin kotona, silloin ne ahdistuvat ja kokevat lauman niiden hylänneen, eivät ymmärrä miksi, vaan muuttuvat aroiksi pelkopurioiksi. Koirasudet kuten sudetkin ovat herkkiä ja lempeitä eläimiä omassa laumassaan ja ulkona jos ne ovat onnellisia. Kun itse sairasti ja makasin kuumeisena sängyssä viikon, suten makasi myös pessen (nuoli)minua sekä kantoi suussaan kipostaan minulle ruokaa, pudotti ne sitten kasvoilleni ja nuoli huuliani. Ne pitävät omistaan huolta mutta vaativat osaavan, oikeanmukaisen ja kärsivällisen kasvattajan joka ei milloinkaan saa omata huonoa käytösta muita kohtaan siksi, että koirasusi matkii aina johtajansa käytöstä. Vaativa mutta luotettava ja lempeä kumppani. Lopetan lauseeseen "Koirasusi-susi on maailman lempein eläin mutta peto metsällä".

        Kirjoitit aivan mahtavan jutun! toivottavasti jokainen oppisi tuosta jotakin! olen myös kiinnostunut koirasusista mutta eihän minulla aika siihen riittäisi kun käyn vielä kouluakin ym. tällähetkellä minulla on aivan ihana kleinspitz uros joka on vasta 10 viikkoa ja aivan mahti koira.. :)


    • Moongarm

      Suurin osa suomessa myytävistä koirasusista ei ole oikeita koirasusia, vaan saarloosin susikoiran, siperianhuskyn ja alaskanmalamuutin eriasteisia risteymiä. Toki näitä isoja koirasusia saadaan myös risteyttämällä isoja rotuja, kuten esimerkiksi kaukkaria, ja sitten siihen malamuuttia, ja sitten huskyä, ja sitten taas ripaus malamuuttia.
      Monet "koirasudet" ovat pitkän ulkomuodollisen KOIRA jalostuksen tulos.
      Tai sitten niiden susiveri prosentin osuus on todella pieni, esimerkiksi 3%.

      AIDOT koirasudet ovat yleisesti kuitenkin vahvasti laumaviettisiä, omistajaansa kiintyviä otuksia, joilla eroahdistus on yleinen ongelma. Koulutus voi olla vaikeaa, sillä miellyttämisen halua ei aidolla koirasudella ole. Nämä eläimet eivät sovellu kerrostaloon, ja voivat kasvaa yli 70 senttimetriä korkeiksi. Ne ovat aktiivisia, ketteriä ja äänekkäitä. Riistavietti erittäin voimakas. Ne eivät ole niitä iloisia hännän huiskuttajia, joista "koirasusien omistajat" puhuvat. Näillä omistajilla ei todennäköisesti ole käsissään aitoa koirasutta, vaan feikki, joka on edelleenkin muotitietoisen pentutehtailijan jalostuksen epämääräinen ja sekarotuinen tulos.

      Ja ihan hyvä, että näitä feikkejä on sen sijaan, että olisi OIKEITA koirasusia. Oikeat koirasudet olisivat erittäin vaarallisia sellaisten "meillä on koirasusi ja se on ihana. Se tottelee mua ja seuraa kaikkialle."- ihmisten käsissä.

      Moni on hankkinut "koirasuden" vaikka koirakokemus ei riitä (tyyliin "ollaan omistettu pari papillonia ja saksanpaimenkoira, ei harrastettu mitään niiden kanssa.").
      Se ei riitä. Ei tosiaankaan riitä.

      • Mää vaa

        Eli meillä on oikeita koirasusia... Tosi kilttejä ja seurankipeitä eikä yhtään agressiivisia tai varautuneita!

        Meidän "pienokaista",10kk aletaan kohta kouluttamaan kunnolla,perusasiat osaa jo melko hyvin. Meillä ne on ulkokoirina mutta käydään kyllä niitten kanssa lenkillä ja sellasta.Itse aion kouluttaa sitä pienokaista ja uskon että se voi pystyä vaikka mihin! :D

        Toivon että te ette kirjota tänne koirasusista jos ette tiedä mistä puhutte! :)

        P.S. Koirasudet ei oo suoraan koiran ja siden risteytys vaan siihen päästy monen sadan tai jopa monen tuhannen vuoden "jalostuksella". Eli jos susi uros pääsee astumaan narttukoiran,pennut ei silloin ole koirasusia vaan jotain muuta.Ihan tiedoks vaan kaikille jotka miettii..! :D


      • ...
        Mää vaa kirjoitti:

        Eli meillä on oikeita koirasusia... Tosi kilttejä ja seurankipeitä eikä yhtään agressiivisia tai varautuneita!

        Meidän "pienokaista",10kk aletaan kohta kouluttamaan kunnolla,perusasiat osaa jo melko hyvin. Meillä ne on ulkokoirina mutta käydään kyllä niitten kanssa lenkillä ja sellasta.Itse aion kouluttaa sitä pienokaista ja uskon että se voi pystyä vaikka mihin! :D

        Toivon että te ette kirjota tänne koirasusista jos ette tiedä mistä puhutte! :)

        P.S. Koirasudet ei oo suoraan koiran ja siden risteytys vaan siihen päästy monen sadan tai jopa monen tuhannen vuoden "jalostuksella". Eli jos susi uros pääsee astumaan narttukoiran,pennut ei silloin ole koirasusia vaan jotain muuta.Ihan tiedoks vaan kaikille jotka miettii..! :D

        Ja mistähän mahdat tietää, ovatko koirasi varmasti koirasusia? ;)
        Tiedän kyllä, mistä puhun, kun olen itsekin niitä tavannut ja tulen vastakin tapaamaan.
        USAssa saa risteyttää koiran ja suden. Siellä minulla on tuttu, jolla on sekä koirasusia että pari sutta. Kasvattaa ihmisille, jotka kiertelevät elukoidensa kanssa kouluissa ym. kertomassa koirasusista. Ikinä eivät ole ilman kuonokoppaa missään, missä on vieraita ja/tai kokemattomia ihmisiä paikanpäällä. Ja sosiaalistaminen ja käsittely alkaa heti syntymän jälkeen, koulutus heti, kun osaavat kävellä. Mm. oma nimi, mitä ei ja hyvä tarkoittavat jne. Ei niitä kuitenkaan voi kouluttaa.
        yli 50% susi on minun ymmärtääkseni susihybridi, kun taas alle 50% on koirasusi.
        Typerää kuitenkin tavallisille ihmisille antaa edes 25% koirasutta, kun pitävät niitä Rippeinä ja Rappeina, joiden kanssa voi harrastaa tokoa ja heitellä palloa tai keppiä rannalla.


      • HJ81
        ... kirjoitti:

        Ja mistähän mahdat tietää, ovatko koirasi varmasti koirasusia? ;)
        Tiedän kyllä, mistä puhun, kun olen itsekin niitä tavannut ja tulen vastakin tapaamaan.
        USAssa saa risteyttää koiran ja suden. Siellä minulla on tuttu, jolla on sekä koirasusia että pari sutta. Kasvattaa ihmisille, jotka kiertelevät elukoidensa kanssa kouluissa ym. kertomassa koirasusista. Ikinä eivät ole ilman kuonokoppaa missään, missä on vieraita ja/tai kokemattomia ihmisiä paikanpäällä. Ja sosiaalistaminen ja käsittely alkaa heti syntymän jälkeen, koulutus heti, kun osaavat kävellä. Mm. oma nimi, mitä ei ja hyvä tarkoittavat jne. Ei niitä kuitenkaan voi kouluttaa.
        yli 50% susi on minun ymmärtääkseni susihybridi, kun taas alle 50% on koirasusi.
        Typerää kuitenkin tavallisille ihmisille antaa edes 25% koirasutta, kun pitävät niitä Rippeinä ja Rappeina, joiden kanssa voi harrastaa tokoa ja heitellä palloa tai keppiä rannalla.

        En sit tiiä hybrideistä ja koirasusista mut meillä on ollu venäjältä tuotu länsilaikan ja suden risteytys jossa oli viidennessä polvessa sutta. Tästä tapauksesta oli paperit mistä näkee mistä ja mikä on kyseessä ettei tarvi arpoa!
        Se oli todella kiltti ihmisille ja todella hyvä hirvi ja karhu koirana. Mut jos se pääsi irti ja joku koira raukka sattu sille räksyttään niin hengestään pääsi...mut ei tosiaankaan ollut vaaraksi ihmisille.
        Onhan niitä perusjuttuja mistä ns. koirasuden erottaa ainakin jos muistelen jo edesmennyttä länsilaik/susi sekoitusta. Se ei haukkunut mutta ulvoi. Metsässä saalisti koko ajan pienriistaa (itselleen) Hampaat tais olla erinlaiset ku normi laikalla ja kitalaki oli muistaakseni sellanen puna-violetti...Saatan muistaa väärin ku toi koisu on kuollu jo 5v. sitte.
        Nykyiset kyseisen koiran jälkeläiset haukkuu mut silti ulvooki kyl välistä ihan liikaa. Nämä nykyiset koiramme on 8 polvessa sutta. Edelleen pelottomia karhulle ja kovia hirvi koiria.


      • minäkin vaan
        Mää vaa kirjoitti:

        Eli meillä on oikeita koirasusia... Tosi kilttejä ja seurankipeitä eikä yhtään agressiivisia tai varautuneita!

        Meidän "pienokaista",10kk aletaan kohta kouluttamaan kunnolla,perusasiat osaa jo melko hyvin. Meillä ne on ulkokoirina mutta käydään kyllä niitten kanssa lenkillä ja sellasta.Itse aion kouluttaa sitä pienokaista ja uskon että se voi pystyä vaikka mihin! :D

        Toivon että te ette kirjota tänne koirasusista jos ette tiedä mistä puhutte! :)

        P.S. Koirasudet ei oo suoraan koiran ja siden risteytys vaan siihen päästy monen sadan tai jopa monen tuhannen vuoden "jalostuksella". Eli jos susi uros pääsee astumaan narttukoiran,pennut ei silloin ole koirasusia vaan jotain muuta.Ihan tiedoks vaan kaikille jotka miettii..! :D

        Minu´lla on ollut kaksi koiraa ja nyt on ollut pari vuotta ettei ole koiraa oollut.olen ottanut selville näistä koirasusista selkoa jonkun verran,koska olen harkinnut ottamista.En asu kerrostalossa vaan isossa omakotitalossa missä on tilaa ulkona aika kivasti.voisitkohan hieman valaista minua lisää,tai joku.


    • Eräänlainen.enkeli

      Itse olen tavannut koirasusia koska ystävälläni on niitä kaksi. Molemmat ovat tuotu usa:sta. molemmissa on enenmän sutta kuin koiraa ja molemmista huomaa sen mutta kumpikaan ei ole ilkeä tai mitenkään "oman vaiston kuuntelija" nämä yksilöt eivät pelkää mitään ja ovat todella seurallisia ja energisiä ja heillä on myöskin tavallinen koira ja nämä 3 ovat parhaat kaverit. Itsekkin olen ottamassa koirasuden mutta se ei todellakaan sovi ihmisille jotka asuvat kerros- rivitalossa ja en myöskään suosittele jos perheessä on hyvin pieniä lapsia.

      • Powaqa

        Uusi msn keskusteluryhmä kaikille koirasusi harrastajille ja niistä kiinnostuneille:
        [email protected]


    • Nimetön

      ei koirasudella ole mitään tarkoitusta. Erikoisuuden tavoittelu on varmasti lähimpänä totuutta jos kysytään miksi koirasusi on luotu. koirasudesta kulkee monia ihmeellisiä juttuja, kuinka ne on viisaita jne..
      Ihmisillä on myös kummallisia käsityksiä koirasuden soveltuvuudesta lemmikiksi. Ei kai hyvä lemmikki tosiaan ole sellainen joka elää ulkona tarhassaan ja jota voit korkeintaan ruokkia heittämällä murkinan aidan toiselle puolen. Häkkiin astuessa tuo ihastuttava ja taianomaisen älykäs ja lystikäs susi-hukkanen painuu niin pitkälle karkuun kun pääsee tai hyökkää silkasta pelosta. Näin käyttäytyy korkeat susiprosentit omaava koirasusi tai arka ja heikkohermoinen koira.
      Ja miten sen susi prosentinkin pystyy todistamaan? Onko dna-testejä otettu? eräätkin koirasuden pennut (35% sutta) voisivat aivan yhtä hyvin olla valkoisen paimenkoiran ja jonkin sekarotuisen huskyn pentuja ilman että ovat sutta nähneetkään.
      keltaiset tai vaaleat silmät (ns. sudensilmät)löytyvät myös monelta tuiki tavalliselta koiralta. mikä siis koirasudessa onkaan niin erikoista?
      Koirasusi omaa muka korkeamman metsästys vietin kuin koira.. Kyllä olen nähnyt tavallisen puudelinkin kaivavan myyriä maasta esiin ja tappavan niitä. Myöskin koira emot saattavat oksentaa pennuilleen ruokaa.

      Jospa me "tavalliset" ihmiset emme hurahtaisi mokomiin "erikoisuuksiin". Koiria on maailma pullollaan.. Kodittomia ja toisinaan suden näköisiä koiriakin löytyy, ei tarvitse ostaa "aitoa" ja pahimmassa tapauksessa suurta ongelmaa itselleen.

      • Powaqa

        sinun paskakirjoituksia löytyy näköjään aivan urakalla kun vähän viitsii etsiä. Ja just nyt ei muutakaan tekemistä ole kun katsella näitä hengen tuotteitasi "nimetön"...
        Uskoakseni sinä et tunne henkilökohtaisesti yhtään koirasutta joten MIKSI sinä moista paskaa jauhat täällä palstoille?
        Tutustu eläimiin ennen kun tulet tänne esittämään näkemyksiäsi joissa ei ole mitään perää!
        Esimerkiksi sinä voisti soittaa tietenkin numeron kanssa näihin koteihin joissa asuu koirasusia ja pyytää aikaa jos saisit tulla katsomaan ja tutustumaan ja jos ei muuten onnistu, tervemenoa Juvalle! Eiköhän sielläkin kohta kesäkausi ala ja siellä on koirasusia kaikkien nähtävissä pienesä maksusta!


      • ellis
        Powaqa kirjoitti:

        sinun paskakirjoituksia löytyy näköjään aivan urakalla kun vähän viitsii etsiä. Ja just nyt ei muutakaan tekemistä ole kun katsella näitä hengen tuotteitasi "nimetön"...
        Uskoakseni sinä et tunne henkilökohtaisesti yhtään koirasutta joten MIKSI sinä moista paskaa jauhat täällä palstoille?
        Tutustu eläimiin ennen kun tulet tänne esittämään näkemyksiäsi joissa ei ole mitään perää!
        Esimerkiksi sinä voisti soittaa tietenkin numeron kanssa näihin koteihin joissa asuu koirasusia ja pyytää aikaa jos saisit tulla katsomaan ja tutustumaan ja jos ei muuten onnistu, tervemenoa Juvalle! Eiköhän sielläkin kohta kesäkausi ala ja siellä on koirasusia kaikkien nähtävissä pienesä maksusta!

        Itse en ole mikään koirasusi asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan suomessa on ilm. aika paljon näitä "kasvattajia" jotka myyvät suden näköisiä sekarotusia koiria koirasusina. Tälläisiä keskusteluja löytyy eri palstoilta jonne ihmiset ovat kertoneet kokemuksiaan jouduttuaan huijatuiksi.
        Luin erästä vanhaa national geographya jossa kerrottiin venäläisestä tutkimuksesta, jossa tutkittiin näitä tapauksia joissa susi hyökännyt ihmisen kimppuun. Hälyttävän useasti hyökkääjä oli ollut juuri koirasusi.
        Tokihan koirasusissakin on yksilöitä, mutta kun koirasusia on jalostettu vasta muutamassa polvessa, että tuo villieläin vietti on varmasti aika vaarallisen voimakas. Onhan nykyinen "koti koirakin" (mitä monimmissa muodoissaan) vuosisatojen jalostuksen tulos.


      • Powaqa
        ellis kirjoitti:

        Itse en ole mikään koirasusi asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan suomessa on ilm. aika paljon näitä "kasvattajia" jotka myyvät suden näköisiä sekarotusia koiria koirasusina. Tälläisiä keskusteluja löytyy eri palstoilta jonne ihmiset ovat kertoneet kokemuksiaan jouduttuaan huijatuiksi.
        Luin erästä vanhaa national geographya jossa kerrottiin venäläisestä tutkimuksesta, jossa tutkittiin näitä tapauksia joissa susi hyökännyt ihmisen kimppuun. Hälyttävän useasti hyökkääjä oli ollut juuri koirasusi.
        Tokihan koirasusissakin on yksilöitä, mutta kun koirasusia on jalostettu vasta muutamassa polvessa, että tuo villieläin vietti on varmasti aika vaarallisen voimakas. Onhan nykyinen "koti koirakin" (mitä monimmissa muodoissaan) vuosisatojen jalostuksen tulos.

        Suomessa käytettävät ihan AIDOT koirasudet ovat erittäin kilttejä koiria ja elävät perheissä! Erään tietyn vanhan harrastajan toimesta näistä on tehty joku saakelin myytti ja outo ja vaarallinen taruolento mitä nämä eivät suinkaan ole! Hän on ylläpitänyt tämän koirasuden "huonon toimivuuden" harhaa lemmikkinä ja kotikoirana mm. myymällä koirasusiaan aivan järkyttävään hintaan... Ihan kun todella ihmiset olisivat todellakin jotain eksoottista villieläintä hankkimassa! Nämä eivät ole sellaisia oikein kohdeltuna. Väärin kohdeltuna jokaisesta koirasta tulee vähintään häirikkö!
        Totta tietenkin on, etteivät nämä kaikille sovi niin kuin ei mikään koira.
        Monissa ns. rotukoirissa on paljon arvaamattomampaa käytöstä ja epätoivottavampia luonteenpiirteitä kuin näissä!
        Ja ihan samaa jalostustyötä me harrastajat teemme kuin muidenkin rotujen harrastajat, paitsi että olemme paljon huolellisempia!
        Meillä kun jalostuskriteeriksi ei kelpaa pelkkä ulkonäkö, myös luonteen pitää olla kiltti! Mitä ei kuin valitettavasti monen muun suuren koirarodun kohdalla huomaa. "kunhan tuomari tykkää"... mentaliteetti riittää kasvatukseen.
        Meillä harvoilla joilla on koirasusia ihan jalostusmielessä... Meillä yhdelläkään ei ole moitteensijaa luoteista, eikä taatusti mitään häiriököytöstä koirissamme!
        Jos meinaa alkaa harrastamaan näitä, on syytä todella perehtyä Suomen tuonteihin, sukutauluihin ja muuhun... mitä normaalistikin tekee kun haluaa määrätynlaisen koiran.
        Ja vielä kirjoittajalle sen verran että mikä tahansa riittävän kokoinen villikoira hyökkää tarvittaessa! Mikäli koirassa on sutta, se luultavimmin välttää ihnistä. Eikä suinkaan niin että susigeenit tekisivät koirasta hyökkäävän, kyllä se koiraosuus ihan siellä hyökkäilee... lol


      • ieras
        Powaqa kirjoitti:

        Suomessa käytettävät ihan AIDOT koirasudet ovat erittäin kilttejä koiria ja elävät perheissä! Erään tietyn vanhan harrastajan toimesta näistä on tehty joku saakelin myytti ja outo ja vaarallinen taruolento mitä nämä eivät suinkaan ole! Hän on ylläpitänyt tämän koirasuden "huonon toimivuuden" harhaa lemmikkinä ja kotikoirana mm. myymällä koirasusiaan aivan järkyttävään hintaan... Ihan kun todella ihmiset olisivat todellakin jotain eksoottista villieläintä hankkimassa! Nämä eivät ole sellaisia oikein kohdeltuna. Väärin kohdeltuna jokaisesta koirasta tulee vähintään häirikkö!
        Totta tietenkin on, etteivät nämä kaikille sovi niin kuin ei mikään koira.
        Monissa ns. rotukoirissa on paljon arvaamattomampaa käytöstä ja epätoivottavampia luonteenpiirteitä kuin näissä!
        Ja ihan samaa jalostustyötä me harrastajat teemme kuin muidenkin rotujen harrastajat, paitsi että olemme paljon huolellisempia!
        Meillä kun jalostuskriteeriksi ei kelpaa pelkkä ulkonäkö, myös luonteen pitää olla kiltti! Mitä ei kuin valitettavasti monen muun suuren koirarodun kohdalla huomaa. "kunhan tuomari tykkää"... mentaliteetti riittää kasvatukseen.
        Meillä harvoilla joilla on koirasusia ihan jalostusmielessä... Meillä yhdelläkään ei ole moitteensijaa luoteista, eikä taatusti mitään häiriököytöstä koirissamme!
        Jos meinaa alkaa harrastamaan näitä, on syytä todella perehtyä Suomen tuonteihin, sukutauluihin ja muuhun... mitä normaalistikin tekee kun haluaa määrätynlaisen koiran.
        Ja vielä kirjoittajalle sen verran että mikä tahansa riittävän kokoinen villikoira hyökkää tarvittaessa! Mikäli koirassa on sutta, se luultavimmin välttää ihnistä. Eikä suinkaan niin että susigeenit tekisivät koirasta hyökkäävän, kyllä se koiraosuus ihan siellä hyökkäilee... lol

        Näin aluksi kerron, minä vastustan koirasusia. En siksi että ne olisivat vaarallisempia kuin muutkaan rodut, vaan muusta syystä.
        Lehtien kansissa hehkutetaan liian usein sitä, kuinka koirasusi on käynyt ihmisen kimppuun. Tai vaihtoehtoisesti bpk malinois tai jokin muu "vaarallinen" rotu. Onko kukaan koskaan huomannut, että kultaisianoutajia mustamaalattaisiin tällä tavalla? Minä en, ja nehän ovt sentään tilastollisesti vaarallisimpia koiria.
        Ihmisten tiedonvälityksessä on muutenkin se vika, että vain "pahat" asiat leviävät. Ei ketään kiinnosta hyvin käyttäytyvä koirasusi, mutta jos sellainen saa pahaa aikaan se on heti etusivun juttu. Luulen itse asiassa, että nämä median kauhistelemat tappajat maleista rotikoihin ovat tavallista sävyisämpiä otuksia. Miksi muuten kultaisistanoutajista ei puhuttaisi? Onko se liian yleistä lehteenpääsyyn, että kultsi haukkaa pikkulasta? Saattaa olla. Niinpä nämä harvinaiset hyökkäykset päätyvät lehtiin.
        Koirasusiin liittyvät epäluulot eivät mielestäni muutenkaan liity itse eläimiin - ne liittyvät omistajiin.
        Uskon että on olemassa runsaasti hyväkäytöksisiä koirasusia, jotka ovat oikein mukavia perhekoiria. Mutta on myös olemassa niitä, jotka hankkivat koirasuden vehkeenjatkeeksi. Egon kasvattamiseen käy myös rottweiler tai dobermanni, mikä tahansa vähänkin kunnioitusta herättävä. Näillä ihmisillä koira on vaarallinen. Ihminen, joka hankkii "pahannäköisen" koiran ei aina edes tutustu rotuun, ja näillä ihmisillä harvemmin riittää ylpeys edes avunpyytämiseen jos koulutus alkaa mennä penkin alle. Heidän kaltaisensa ihmiset pilaavat rotujen maineen.
        Mietin tätä asiaa, ensin ajattelin että koirasudet pitäisi kieltää lailla. Sitten totesin, ettei se mitään hyödyttäisi, koska koirasusi ei ole läheskään ainoa peniksenjatkekoira. Olisiko siis mahdollista saada koirasusien jalostus jonkin rotuyhdistyksen alaiseksi? Onko tällaisia yhdistyksiä? Se ei tietenkään ongelmaa poistaisi kokonaan, mutta toivon mukaan edes vähentäisi ongelmaa, kun pennunostajilla olisi mahdollisuus saada enemmän tietoa rodusta.
        ***
        On koirasusissa hyviäkin puolia. Esimerkiksi olen melko varma, että ne ovat kapeageenipohjaisia rotukoiria terveempiä. Lisäksi niillä on kaikki tarvittavat vaistot tallessa, joten niiden koulutuskin on koiraa helpompaa, jos niiden susipuoli vaan on kaikki säilyttänyt.
        ***
        Huonot puolet ovatkin sitten poikkeavuus koirista. Se ei ole edes oikeasti huono puoli, mutta moni koirasuden ottaja ilmeisesti olettaa koirasutta koiraksi, mikä se ei täysin ole. Koirasusilla ja koirilla saattaa olla erilaisia käytösmalleja ja kommunikointitapoja, koska ne on niin kauan sitten erotettu kahdeksi eri lajiksi. Suden vaistot ovat alkukantaisemmat ja monipuolisemmat, kun niiltä puuttuu täysin miellyttämisenhalu, jota eivät kaikki koiratkaan luonnostaan omaa.
        Tämä poikkeavuus aiheuttaa ongelmia, kuten esimerkiksi sen leikkimisen. Laumanjohtaja ei saa leikkiä koirasuden kanssa, koska se horjuttaisi johtajan arvoasemaa. Koirasusi ei myöskään voi olla yksin kotona, se (useimmissa tapauksissa) tarvitsee laumansa tai ainakin laumanujohtajan lähelleen. Tämä ominaisuus on suuresta osasta koiria jo karsiutunut.

        Sitten oli muutakin asiaa kuin jaarittelu. Eli miksi te haluatte koirasuden? En tarkoita loukata ketään, tämä vain kiinnostaa. Eikö koiraroduista löydy ominaisuuksiltaaqn vastaavaa koiraa?


      • Rakkautta ensisilmäyksellä
        ieras kirjoitti:

        Näin aluksi kerron, minä vastustan koirasusia. En siksi että ne olisivat vaarallisempia kuin muutkaan rodut, vaan muusta syystä.
        Lehtien kansissa hehkutetaan liian usein sitä, kuinka koirasusi on käynyt ihmisen kimppuun. Tai vaihtoehtoisesti bpk malinois tai jokin muu "vaarallinen" rotu. Onko kukaan koskaan huomannut, että kultaisianoutajia mustamaalattaisiin tällä tavalla? Minä en, ja nehän ovt sentään tilastollisesti vaarallisimpia koiria.
        Ihmisten tiedonvälityksessä on muutenkin se vika, että vain "pahat" asiat leviävät. Ei ketään kiinnosta hyvin käyttäytyvä koirasusi, mutta jos sellainen saa pahaa aikaan se on heti etusivun juttu. Luulen itse asiassa, että nämä median kauhistelemat tappajat maleista rotikoihin ovat tavallista sävyisämpiä otuksia. Miksi muuten kultaisistanoutajista ei puhuttaisi? Onko se liian yleistä lehteenpääsyyn, että kultsi haukkaa pikkulasta? Saattaa olla. Niinpä nämä harvinaiset hyökkäykset päätyvät lehtiin.
        Koirasusiin liittyvät epäluulot eivät mielestäni muutenkaan liity itse eläimiin - ne liittyvät omistajiin.
        Uskon että on olemassa runsaasti hyväkäytöksisiä koirasusia, jotka ovat oikein mukavia perhekoiria. Mutta on myös olemassa niitä, jotka hankkivat koirasuden vehkeenjatkeeksi. Egon kasvattamiseen käy myös rottweiler tai dobermanni, mikä tahansa vähänkin kunnioitusta herättävä. Näillä ihmisillä koira on vaarallinen. Ihminen, joka hankkii "pahannäköisen" koiran ei aina edes tutustu rotuun, ja näillä ihmisillä harvemmin riittää ylpeys edes avunpyytämiseen jos koulutus alkaa mennä penkin alle. Heidän kaltaisensa ihmiset pilaavat rotujen maineen.
        Mietin tätä asiaa, ensin ajattelin että koirasudet pitäisi kieltää lailla. Sitten totesin, ettei se mitään hyödyttäisi, koska koirasusi ei ole läheskään ainoa peniksenjatkekoira. Olisiko siis mahdollista saada koirasusien jalostus jonkin rotuyhdistyksen alaiseksi? Onko tällaisia yhdistyksiä? Se ei tietenkään ongelmaa poistaisi kokonaan, mutta toivon mukaan edes vähentäisi ongelmaa, kun pennunostajilla olisi mahdollisuus saada enemmän tietoa rodusta.
        ***
        On koirasusissa hyviäkin puolia. Esimerkiksi olen melko varma, että ne ovat kapeageenipohjaisia rotukoiria terveempiä. Lisäksi niillä on kaikki tarvittavat vaistot tallessa, joten niiden koulutuskin on koiraa helpompaa, jos niiden susipuoli vaan on kaikki säilyttänyt.
        ***
        Huonot puolet ovatkin sitten poikkeavuus koirista. Se ei ole edes oikeasti huono puoli, mutta moni koirasuden ottaja ilmeisesti olettaa koirasutta koiraksi, mikä se ei täysin ole. Koirasusilla ja koirilla saattaa olla erilaisia käytösmalleja ja kommunikointitapoja, koska ne on niin kauan sitten erotettu kahdeksi eri lajiksi. Suden vaistot ovat alkukantaisemmat ja monipuolisemmat, kun niiltä puuttuu täysin miellyttämisenhalu, jota eivät kaikki koiratkaan luonnostaan omaa.
        Tämä poikkeavuus aiheuttaa ongelmia, kuten esimerkiksi sen leikkimisen. Laumanjohtaja ei saa leikkiä koirasuden kanssa, koska se horjuttaisi johtajan arvoasemaa. Koirasusi ei myöskään voi olla yksin kotona, se (useimmissa tapauksissa) tarvitsee laumansa tai ainakin laumanujohtajan lähelleen. Tämä ominaisuus on suuresta osasta koiria jo karsiutunut.

        Sitten oli muutakin asiaa kuin jaarittelu. Eli miksi te haluatte koirasuden? En tarkoita loukata ketään, tämä vain kiinnostaa. Eikö koiraroduista löydy ominaisuuksiltaaqn vastaavaa koiraa?

        Löysin eräänä kauniina päivänä silmiä hivelevän ilmoituksen koirasudenpennuista.Tiesin välittömästi löytäneeni rodun joka sopisi meidän koiralaumaamme ja harrastuskoiraksi minulle ja miehelleni.Varasimme pennun oitis ja kun aika koitti,lähdimme pentua katsomaan.Se jos jokin oli rakkautta ensisilmäyksellä!!!Uros oli pentueen suurin ja tumman värinen,luonteeltaan rauhallinen.Ostimme pennun heti.Kotona kaikki sujuu paremmin kuin hyvin,pentu tulee toimeen 5 muun koiramme kanssa joista kaksi on pieniä esim.toinen on chihuahua...Nyt koirasutemme on 4kk ikäinen ja aivan ainutlaatuinen.Hän on älykäs,oppivainen,komea,kiintynyt laumaansa ja rakastaa toisia ihmisiä myös lapsia...Ja pötypuhetta on se että tämän kanssa eli koirasuden kanssa ei muka voisi harrastaa esim.tokoa...Me ainakin harrastamme ja asumme myös kerrostalossa jossa hän mainiosti viihtyy!!!Alamme kasvattaa tätä upeaa rotua sitten kuin se on mahdollista!Se on meidän valitsema elämäntapamme.Mikään koirarotu ei mielestäni yllä koirasuden älykkyyteen ja kauneuteen.Mutta totta se on,koirasusi on 30prosenttia älykkäämpi kuin tavallinen koira ja 3kertaa vahvempi...Perusteellisen koulutuksen tämä vaatii eikä sovi monelle mutta tässä nyt vain kerroin yhden onnellisen tarinan upeasta koirasusi uroksesta joka elää onnellisena kerrostalossa koiralaumassa,koulutettuna ja on tuleva siitosuros sitten kun vain tuomme jenkeistä koirasusinartun ja aloitamme haastavan,pitkän tien ylpeinä koirasusikasvattajina maalla,omakotitalossa jossa tilaa pitää näitä älykkäitä olentoja enemmänkin...Tsemppiä kaikille koirasuden omistajille ja kovan työn tekeville koirasuden kasvattajille!!!


      • Nimetön
        Powaqa kirjoitti:

        Suomessa käytettävät ihan AIDOT koirasudet ovat erittäin kilttejä koiria ja elävät perheissä! Erään tietyn vanhan harrastajan toimesta näistä on tehty joku saakelin myytti ja outo ja vaarallinen taruolento mitä nämä eivät suinkaan ole! Hän on ylläpitänyt tämän koirasuden "huonon toimivuuden" harhaa lemmikkinä ja kotikoirana mm. myymällä koirasusiaan aivan järkyttävään hintaan... Ihan kun todella ihmiset olisivat todellakin jotain eksoottista villieläintä hankkimassa! Nämä eivät ole sellaisia oikein kohdeltuna. Väärin kohdeltuna jokaisesta koirasta tulee vähintään häirikkö!
        Totta tietenkin on, etteivät nämä kaikille sovi niin kuin ei mikään koira.
        Monissa ns. rotukoirissa on paljon arvaamattomampaa käytöstä ja epätoivottavampia luonteenpiirteitä kuin näissä!
        Ja ihan samaa jalostustyötä me harrastajat teemme kuin muidenkin rotujen harrastajat, paitsi että olemme paljon huolellisempia!
        Meillä kun jalostuskriteeriksi ei kelpaa pelkkä ulkonäkö, myös luonteen pitää olla kiltti! Mitä ei kuin valitettavasti monen muun suuren koirarodun kohdalla huomaa. "kunhan tuomari tykkää"... mentaliteetti riittää kasvatukseen.
        Meillä harvoilla joilla on koirasusia ihan jalostusmielessä... Meillä yhdelläkään ei ole moitteensijaa luoteista, eikä taatusti mitään häiriököytöstä koirissamme!
        Jos meinaa alkaa harrastamaan näitä, on syytä todella perehtyä Suomen tuonteihin, sukutauluihin ja muuhun... mitä normaalistikin tekee kun haluaa määrätynlaisen koiran.
        Ja vielä kirjoittajalle sen verran että mikä tahansa riittävän kokoinen villikoira hyökkää tarvittaessa! Mikäli koirassa on sutta, se luultavimmin välttää ihnistä. Eikä suinkaan niin että susigeenit tekisivät koirasta hyökkäävän, kyllä se koiraosuus ihan siellä hyökkäilee... lol

        Monta kertaa koirasuden omistajan suusta kuulee lauseen että koirasusi on älykkäämpi kuin tavan koira. Miten se ilmenee? Millä tavoin tällainen älykkyys näkyy? On melko heikkoa lähteä ylipäätään vertailemaan koirasutta (eli husky-shäferi-malamuutti) sekoitusta vaikkapa johonkin toiseen rotuun, kun eri koirarodut on luotu aivan erillaisiin tarkoituksiin ja niiden luonne sen mukainen. Tietysti myös se miten koiraa on kasvatettu vaikuttaa, jos nyt naapurin koira vaikka hyppii pitkin pöytiä ja haukkuu lähes tauotta, ei vika yleensä ole koirassa vaan sen puutteelisessa koulutuksessa.. Ei koirasusikaan varmasti ole kovin herttainen lemmikki jos sitä ei kasvata ja kouluta yhteiskunta kelpoiseksi.. Riippuu tietysti siitä elääkö koira sisällä vai tarhassa. Tarhakoiran elämä ei ole niin sääntöjen täytteistä kuin sisällä elävän, joten se nyt voi hiukan vapaammin kasvaa.. Ja mielestäni näihin koirasusiin pätee sama myytti kuin muihinkin sekarotuisiin että ne olisi rotukoiraa terveempiä.
        Moniko seropin omistaja tutkituttaa koiransa lonkat,kyynärpäät,polvet, silmät ja mahdollisesti selän? Jos alettaisiin tutkia niin kyllähän sieltä löytyisi vikoja. Ja jos ei niin saa olla hirmu onnellinen että omistaa terveen koiran. Rotukoirien kohdallakin ei kannattaisi tuijottaa niiden terveystilastoja, ne eivät kerro sitä onko koira tosiaan kipeä vaikka terveystulokset näyttäisi kauhealta. Moni lonkkavikainen koira elää ihan täyttä elämää eikä nämä kuvissa näkyvät sairaudet vaivaa niitä ollenkaan. :) Lonkkavikakin on mielestäni sairaus vasta kun se vaivaa koiraa.
        Tietenkään näitä sairaita yksilöitä ei pidä käyttää jalostukseen sillä terveen koiran saa parhaiten terveistä vanhemmista. =)


      • Ihmettelen_
        Nimetön kirjoitti:

        Monta kertaa koirasuden omistajan suusta kuulee lauseen että koirasusi on älykkäämpi kuin tavan koira. Miten se ilmenee? Millä tavoin tällainen älykkyys näkyy? On melko heikkoa lähteä ylipäätään vertailemaan koirasutta (eli husky-shäferi-malamuutti) sekoitusta vaikkapa johonkin toiseen rotuun, kun eri koirarodut on luotu aivan erillaisiin tarkoituksiin ja niiden luonne sen mukainen. Tietysti myös se miten koiraa on kasvatettu vaikuttaa, jos nyt naapurin koira vaikka hyppii pitkin pöytiä ja haukkuu lähes tauotta, ei vika yleensä ole koirassa vaan sen puutteelisessa koulutuksessa.. Ei koirasusikaan varmasti ole kovin herttainen lemmikki jos sitä ei kasvata ja kouluta yhteiskunta kelpoiseksi.. Riippuu tietysti siitä elääkö koira sisällä vai tarhassa. Tarhakoiran elämä ei ole niin sääntöjen täytteistä kuin sisällä elävän, joten se nyt voi hiukan vapaammin kasvaa.. Ja mielestäni näihin koirasusiin pätee sama myytti kuin muihinkin sekarotuisiin että ne olisi rotukoiraa terveempiä.
        Moniko seropin omistaja tutkituttaa koiransa lonkat,kyynärpäät,polvet, silmät ja mahdollisesti selän? Jos alettaisiin tutkia niin kyllähän sieltä löytyisi vikoja. Ja jos ei niin saa olla hirmu onnellinen että omistaa terveen koiran. Rotukoirien kohdallakin ei kannattaisi tuijottaa niiden terveystilastoja, ne eivät kerro sitä onko koira tosiaan kipeä vaikka terveystulokset näyttäisi kauhealta. Moni lonkkavikainen koira elää ihan täyttä elämää eikä nämä kuvissa näkyvät sairaudet vaivaa niitä ollenkaan. :) Lonkkavikakin on mielestäni sairaus vasta kun se vaivaa koiraa.
        Tietenkään näitä sairaita yksilöitä ei pidä käyttää jalostukseen sillä terveen koiran saa parhaiten terveistä vanhemmista. =)

        Nimimerkille "Rakkautta ensisilmäyksellä":
        Käsittääkseni rakas koirasutenne oli kirjoituksesi aikaan vasta 4 kk ikäinen - sen ikäisen kanssa ei varmaan hirveästi vielä harrastella..? Ihmettelen siis hehkutustasi, eiköhän pitäisi odottaa että koira tulee vuoden tai kaksikin, jotta sen oikeasta luonteesta ja harrastuskelpoisuudesta voisi jotain sanoa. Sehän on vielä pieni pentu ja tuskin koiran ja koirasuden pennuilla on edes niin hirveästi eroa!

        Toinen kysymys yleisesti koirasusien omistajille, johon kukaan ei ole vielä vastannut (vaikka monesti kysytty):
        Mistä TIEDÄTTE koirasusienne olevan koirasusia? Oletteko kysyneet kasvattajilta, mistä tämä "susiosuus" on peräisin? Voitteko luottaa ko. kasvattajiin tässä asiassa? Ja kuten täälläkin todettiin, suden pitäminen lemmikkinä (siis esim. jalostustarkoituksiin) on LAINVASTAISTA joten ainakin 50%:en koirasusien "tekotapa" on siis vähintäänkin arveluttava.

        Itse myös uskon, että suuri osa ns. koirasusista on vain suden näköisiä koiria. En siksi etteikö koirasusilla voisi olla useitakin täällä mainittuja hyviä ominaisuuksia, vaan siksi että se on ns. kasvattajille yksinkertaisesti niin HELPPOA myydä erilaisia cocktaileja koirasusina jos ulkonäkö vain on yhtään sinnepäin.


      • olet idiootti
        Rakkautta ensisilmäyksellä kirjoitti:

        Löysin eräänä kauniina päivänä silmiä hivelevän ilmoituksen koirasudenpennuista.Tiesin välittömästi löytäneeni rodun joka sopisi meidän koiralaumaamme ja harrastuskoiraksi minulle ja miehelleni.Varasimme pennun oitis ja kun aika koitti,lähdimme pentua katsomaan.Se jos jokin oli rakkautta ensisilmäyksellä!!!Uros oli pentueen suurin ja tumman värinen,luonteeltaan rauhallinen.Ostimme pennun heti.Kotona kaikki sujuu paremmin kuin hyvin,pentu tulee toimeen 5 muun koiramme kanssa joista kaksi on pieniä esim.toinen on chihuahua...Nyt koirasutemme on 4kk ikäinen ja aivan ainutlaatuinen.Hän on älykäs,oppivainen,komea,kiintynyt laumaansa ja rakastaa toisia ihmisiä myös lapsia...Ja pötypuhetta on se että tämän kanssa eli koirasuden kanssa ei muka voisi harrastaa esim.tokoa...Me ainakin harrastamme ja asumme myös kerrostalossa jossa hän mainiosti viihtyy!!!Alamme kasvattaa tätä upeaa rotua sitten kuin se on mahdollista!Se on meidän valitsema elämäntapamme.Mikään koirarotu ei mielestäni yllä koirasuden älykkyyteen ja kauneuteen.Mutta totta se on,koirasusi on 30prosenttia älykkäämpi kuin tavallinen koira ja 3kertaa vahvempi...Perusteellisen koulutuksen tämä vaatii eikä sovi monelle mutta tässä nyt vain kerroin yhden onnellisen tarinan upeasta koirasusi uroksesta joka elää onnellisena kerrostalossa koiralaumassa,koulutettuna ja on tuleva siitosuros sitten kun vain tuomme jenkeistä koirasusinartun ja aloitamme haastavan,pitkän tien ylpeinä koirasusikasvattajina maalla,omakotitalossa jossa tilaa pitää näitä älykkäitä olentoja enemmänkin...Tsemppiä kaikille koirasuden omistajille ja kovan työn tekeville koirasuden kasvattajille!!!

        Jos pentunne on vasta 4 kuukauden ikäinen, voi mahdolliset vaikeudet olla vasta edessä siinä paikkeilla kun "koira" täyttää vuoden. Minä en ikimaailmassa ottaisi koirasutta, ja varsinkaan päästäisi sitä lapsieni/muiden koirieni lähelle. Kaunishan se on, mutta niiin arvaamaton. Riippuu tietysti paljonki kyseisessä yksilöss on sutta mutta silti. Luonnonvarainen susi karttaa ihmistä ja koirasusi ei, tämä tekee niistä ihmiselle erittäin vaarallisia jos hyökätä päättää. "Varasimme pennun välittömästi" ei vakuuta minua, mietittekö tosissanne koirasuden tarpeita ennekuin otitte tämän "koiran" pönkittääksenne itseänne ? ja vielä kerrostaloon monen muun koiran joukkoon. Tehkää plavelus ja muuttakaa maalle sen sutenne kanssa, ettepähän vaaranna muita ihmisiä omalla typeryydellänne. ja tuollaisten ihmisten ei pitäisi kasvattajiksi ruveta, onneksi siihenkin tarvitana nykyajalla joku lupa.

        t: onnellinen weimarinseisojan omistaja.


      • elämäntapana koirasudet
        olet idiootti kirjoitti:

        Jos pentunne on vasta 4 kuukauden ikäinen, voi mahdolliset vaikeudet olla vasta edessä siinä paikkeilla kun "koira" täyttää vuoden. Minä en ikimaailmassa ottaisi koirasutta, ja varsinkaan päästäisi sitä lapsieni/muiden koirieni lähelle. Kaunishan se on, mutta niiin arvaamaton. Riippuu tietysti paljonki kyseisessä yksilöss on sutta mutta silti. Luonnonvarainen susi karttaa ihmistä ja koirasusi ei, tämä tekee niistä ihmiselle erittäin vaarallisia jos hyökätä päättää. "Varasimme pennun välittömästi" ei vakuuta minua, mietittekö tosissanne koirasuden tarpeita ennekuin otitte tämän "koiran" pönkittääksenne itseänne ? ja vielä kerrostaloon monen muun koiran joukkoon. Tehkää plavelus ja muuttakaa maalle sen sutenne kanssa, ettepähän vaaranna muita ihmisiä omalla typeryydellänne. ja tuollaisten ihmisten ei pitäisi kasvattajiksi ruveta, onneksi siihenkin tarvitana nykyajalla joku lupa.

        t: onnellinen weimarinseisojan omistaja.

        Koirasutemme on nyt yli 9kk ja murkkuiässä eikä MITÄÄN ONGELMIA OLE TULLUT!!!SE ON KILTEIN JA HELPOIN KUIN YKSIKÄÄN TIETÄMÄNI tavallinen koira tuossa iässä!!Ainoa ongelmaksi koituneet asiat jotka vastaan on tulleet ovat tuollaiset "muka koira ihmiset jotka ovat niiin tietävinään asioista"...Koirapuistossa ollessa susivihaaja ihmiset päästävät käytöshäiriöiset rakkinsa meidän hukan kimppuun täysin ilman syytä ja seisovat vieressä vain tumput suorina!Sitten se meidän "iso paha susi" juoksee jalkoihini turvaan eikä edes yritä purra takaisin!Joten HALOO!Sinä tyhmä tietämätön ihminen et tiedä mitään hukista ja toivon todella että et ikinä edes koirasuden lähelle pääse!Et ole koirasuden arvoinen...Ja satun olemaan KOIRAKASVATTAJA ja ihan tunnettu muuallakin kuin suomessa koirapiireissä!Olen tutustunut ja elänyt jonkin aikaa jenkeissä koirasusien ja AITOJEN Susien parissa joten varmasti tiedän paremmin kuin sinä ikinä tulet tietämään edes omasta koirastasi!Ja en vaivaudu tällaisiin palstoihin yleensä edes kirjoittamaan mutta halusin vastata turhaan viestiisi.Ja ikinä enää en tänne eksy eikä eksy muuten muutkaan koirasusiharrastajat koska meillä sattuu olemaan ihan omat yhdistyksemme jossa pidämme yhtä ja voimme vapaasti rakastaa ja kehittää koirasusirotuamme,ilman herjaavia viestejä ja typeriä ihmisiä!Ja SINÄ,KATSO koiraasi oikein kunnolla ja mieti että onko se oikeasti onnellinen noin kovin tietämättömän ihmisen käsissä...Hyvästi te TURHAT susivihaajat ja kaikkia joita KOIRASUSI OIKEASTI kiinnostaa,älkää tulko tällaisiin palstoihin lukemaan susivihaajien ja tietämättömien ihmisten herjaavia viestejä mahtavasta,terveestä ja älykkäästä koirasudesta!Löydätte me koirasusi ihmiset muualta kunhan vähän etsitte pintaa syvemmältä...;-)


      • vili
        Powaqa kirjoitti:

        sinun paskakirjoituksia löytyy näköjään aivan urakalla kun vähän viitsii etsiä. Ja just nyt ei muutakaan tekemistä ole kun katsella näitä hengen tuotteitasi "nimetön"...
        Uskoakseni sinä et tunne henkilökohtaisesti yhtään koirasutta joten MIKSI sinä moista paskaa jauhat täällä palstoille?
        Tutustu eläimiin ennen kun tulet tänne esittämään näkemyksiäsi joissa ei ole mitään perää!
        Esimerkiksi sinä voisti soittaa tietenkin numeron kanssa näihin koteihin joissa asuu koirasusia ja pyytää aikaa jos saisit tulla katsomaan ja tutustumaan ja jos ei muuten onnistu, tervemenoa Juvalle! Eiköhän sielläkin kohta kesäkausi ala ja siellä on koirasusia kaikkien nähtävissä pienesä maksusta!

        Koira ja susi ovat samaa lajia on pitkälti siitä kiinni mihin se pentuna opetetaan minkälainen siitä tulee aikuisena. Väärissä käsissä mikä tahansa eläin lemmikkinä on vaarallinen. Koiran ja suden risteyttämisessä ei ole mitään pahaa tai väärää.


    • ...

      Miksi joidenkin ihmisten pitää hankkia toinen toistaan näyttävämpiä rotuja? Enää eivät dobermannit riitä kun pitää saada koirasusi omaa egoa pönkittämään että voi sitten kehuskella ihmisille omistavansa koirasuden.

      Jo edellä tuli ilmi kahden omistajan suusta: "koirasutemme on arka" ja "ei oikein itsellä tunnu olevan aikaa energiselle koirasudelle".
      Koirasusien pitäminen on älytöntä koska suurin osa ihmisistä ei pysty tarjoamaan eläimelle riittävästi toimintaa ja virikkeitä. Puoliksi villieläimen pitäminen ihmisten keskuudessa on useimmille koirasusille stressaavaa sillä ne ovat usein arkoja ja elämäntapamme on niille luonnoton.

      Koira on vuosituhansien aikana jalostettu eläimeksi joka on sopeutunut ihmiselämään. Muistakaa että jokainen koirakin on pohjimmiltaan susi. Koirasuden pitäminen on mielestäni itsekästä, omistaja haluaa näyttävän lemmikin miettimättä lainkaan millaista puoliksi villin eläimen elämä on ihmisten keskellä.

      • ......

        Ihmisiäkin on erilaisia, eivätkä kaikki halua koirasutta egonsa pönkittämiseksi, joten älä yleistä kaikkia koirasusien omistajia itsekkäiksi leuhkiksi. Lisäksi koirasusien omistajat yleensä joutuvat (varsinkin hiukankin isommilla paikkakunnilla) pitämään matalaa profiilia lemmikkinsä kanssa, koska näethän itsekin miten ihmiset tapaavat näihin eläimiin suhtautua! Tuomitsevasti.

        Suomessa koirasusi ei ole läheskään aina edes puoliksi villi, ei tosiaankaan. Yleisin susiprosentti liikkuu siinä 20%-35% välillä, jotka ovat ihan kohtuullisia lukemia. Kun susiprosentti on arviolta yleensä tuo, koiraosuus liikkuu siis siinä 65%-80% väliä. Täysin susimaisen roolimallin omaksunutta koirasutta ei siis Suomessa juuri tavata.

        Koirasusikanta ei Suomessa ole järin suuri, ja niistä aidosti kiinnostuneilla ihmisillä egon jatke ei tapaa olla motiivi. Mutta on todella sääli jos sellaisiakin ihmisiä liikkuu.
        Uskon myös että aidosti kiinnostuneet ihmiset myös laitatuttavat faktat pöydälle, että koirassa todella kulkee myös suden verta. Valitettavasti susiosuus on luultavasti ajoittain hankala todistaa.

        Harmittaa kylläkin se, että kaikki epäonnistumiset kyllä kantautuvat korviin, muttei kukaan jää kuuntelemaan sitä hyvää, mitä näistä eläimistä kerrotaan. Teidän olisi syytä tavata sellainen, jolla on kokemusta koirasusista, niin saisitte jotain oikeata käsitystäkin, ettekä uskoisi pelkkiin mielikuviin ja "asiateksteihin".
        Koirasuden omistajat ovat ihan tavallisia ihmisiä, kuten kaikki muutkin.
        Terve epäluulo on kuitenkin ihan hyvästä, mutta aggressivinen kiihtoilu on turhaa ja liikaa.


    • ...

      Koirasusi ei ole susi eikä koira, vaan se on näiden kahden - suden ja koiran jälkeläinen ja risteymä, eli hybridi.

    • <3 koirasudet <3

      Ihmiset olkaa kilttejä ja älkää kommentoiko jos kerran ette asiasta mitään tiedä. todella naurettavaa touhua. En tiedä mitään koiraa mikä yltäisi koirasuden tasolle älykkyydeltään ja lempeydeltään. olen itse koirasuden omistaja ja pienen ikänä muiden hukkien kanssa elellyt ja kertaakaan ei ole koirasutemme osoittanut minkäänlaista agressiivisuutta ketään kohtaan.. Luulenpa vaan että kaikkien ihmisten ennakkoluulot ovat antaneet koirasusille huonon maineen jos ei itsellä ole hlö.koht kokemusta ei pitäisi arvostella.

    • Susilauman onnekas johtaja

      Niitä vain on jalostettu niin kauan, että rodut ovat kesyyntyneet ihan täysin ja ne jatkavat kesyyntymistä.
      Sitten joku koirankasvattaja päätti, että hän haluaa haastetta.. Hän ei halua valmiiksi kesytettyä ja näin pilattua lemmikkiä. Hän haluaa todellista paljon työtä vaativaa haastetta ja hän risteytti ulkonäöltään sutta muistuttavan kesyn koiran, jottei suden komea ulkonäkö (koko, väri, muoto) katoa jälkikasvun myötä, ja puhtaan suden. Syynä oli myös laki, joka kielsi villieläinten lemmikkeinä pitämisen. 50% oli tarpeeksi kiertämään lakia ja näin se on tänäkin päivänä. Voithan risteyttää richardsonin oravan (joissakin lemmikkieläinkaupoissa myytävä maaorava) ja tavallisen, suomalaisen oravan, jolloin niiden jälkikasvu on lain mukaan lemmikkieläimeksi jalostettu eläin.

      Nykyään 50%:sia koirasusia on hyvin, hyvin harvoilla ihmisillä.. Vain erityisillä elämänsä koirausille omistaneilla henkilöillä saattaa olla puhdas puoliverinen. Tosin joissakin eläintarhoissa esimerkiksi Amerikassa on yleistä, että siellä olevat sudet ovat 50%:sia susia. Pienien tarhojen perustaminen siellä on helpompaa ja koirasudet saadaan helpommin tarhoihin kuin täysiveriset sudet. Amerikan laissahan sanotaan, että villieläinten pitäminen ilman tarvittavia lupia on kiellettyä. Koirasusi EI ole susi, vaikka luonteeltaan ja ulkonäöltään se olisikin.

      On harhaluulo, ettei koirausia pysty mitenkään pitämään lemmikkeinä.. Ei varmasti pystykään, mikäli ihastuttavaa ja pientä sylikoiraa haaveilet - silloin ehdottaisin Pomeraniaa tai Chihuahuaa. Maailmalla on yleinen harhakäsitys, ettei ole mitään väliä onko koirassa 20%, 15% tai 10% sutta, vaan se on automaattisesti hirvittävä villieläin, joka nukkumaanmennessäsi puraisee kaulavaltimosi tai mahdollisesti hereillä ollessasikin tappaa hyvän tilaisuuden tullen. Äärimmäisen huvittavaa tässä on se, ettei ketään, joka OIKEASTI on henkilökohtaisesti kyseisen eläimen kanssa ollut tekemisissä (ei näyttelyissä, yleisillä paikoilla näöllisesti tms.) ja/tai joka on sellaisen omistanut, ei ajattele näin. Koirasusi foorumeilla oikein kuvienkin kera varustautuneet ihmiset täyttävät foorumin sivut ylistyksiä ja kokemuksia peräti 50%:sista koirasusista miten ihanan yksilöllisiä ja miten omalaatuisia ja haastetta antavia nämä koirasudet ovat.. Ja olen ylpeä ollessani tämän harvinaisen ja jokseenkin pelätyn koirarodun omistaja.
      Itselläni on 25% koirasusi omassa kämpässäni ja vanhempieni tarhassa liikuskelee kaksi 50%:sta.

      Puoliksi villieläimiähän nämä ovat (lähinnä nämä vanhempieni puolisudet), ja sitä täytyy aina kunnioittaa ja se täytyy JOKAINEN päivä muistaa. Ne tarvitsevat paljon kokemusta omaavan omistajan ja näille puoliverisille ainakin täytyy aina saada perille se viesti, että omistaja on johtaja. Pelkoaan ei saa näyttää ja sellaisen omistaminen on todellista työtä.. Mutta mikäli on aikaa, on varaa ja on tilaa ja sydäntä sellaiselle, niin koirasutta ehdotan, mikäli et halua heti sylikoiraksi kesytettyä nelijalkaista elukkaa. Ei sellaisen 100% kesyn elukan haluaminen väärinkään ole, turvallista ja kesytyksestä varmanpäälle pelattua kyllä.

      Ja mitä näihin puoliverisiin tulee, niin ajan kanssa niitä voi pitää hyvin sisälläkin joskus, luonteesta riippuen. Äärimmäisen dominoivien yksilöiden on parasta pysytellä ulkotarhassa. Lenkille niitä ei todellakaan saa viedä ja vieraita ne tulevat aina katsomaan murhaavasti.

      On tärkeää tietää, mitä vähemmän koirasudessa on puhdasveristä sutta, sitä enemmän se käyttäytyy ja oppii kuin koira. Vaikka omani onkin vain 25%, en sitä silti lenkille vie.. Ei Marilyn ketään ikimaailmassa purisi, mutta mikäli se stressaantuisi tai pelkäisi jostain syystä paljon.. En ole valmis ottamaan sitä riskiä ja ihan vain siksi, ettei se pentunakaan nähnyt ihmisiä, muutakuin kotonaan. Sekä minun että partnerini sukulaiset ja ystävät ovat aina olleet tervetulleita ja mitä he ovat olleet muuten koirausista kokemattomina mieltä tästä rodusta, että ne ovat erittäin energisiä ja iloisia, sudennäköisiä koiria.

      Ensimmäisiä kertoja tulleet ystäväni odottivat äärimmäisen agressiivista ja vieraita nähdessään ulvovaa sutta, joka murisee ketjun päässä ja joka on sidottu johonkin metsänlaitaan.. Mitä he näkivät oli ensialkuun varuillaan tutkimaan tullut, suurikokoinen, sudenvärityksellinen kesyn näköinen susi, joka saadessaan ensin tutustua uusiin ihmisiin, kättäytyi hämmästyttävän iloisesti ja peräti levottoman energisesti. Se oli leikkisä ja muutenkin olemukseltaan se oli täysin vastakohta sille, mitä sana "koirasusi" oli heidän mieleensä tuonut. Sehän se on, koirasusi, enkä keksisi mitään parempaa nimitystä sille.

      Miksi tällaisen sitten menin hankkimaan?
      En ainakaan siksi että se olisi coolia, en TODELLAKAAN. Ainoat ihmiset jotka sen ovat nähneet ovat ihmiset jotka ovat talolleni tulleet. En halunnut ihanaa pientä sylikoiraa, en suurta, laiskaa mötikkää.. Olen aina ollut hulluna "luonnollisiin" eläinljeihin, jotka näyttävät luonnollisilta. Esimerkiksi juuri richardsonin maaoravat, erilaiset käärmeet, rotat ja hiiret. Hevoset, lampaat ja muut maatilaeläimet. Mutta ne olivat tuttuja minulle, niitä oli jokapaikassa ja mitä tärkeintä; nekin olivat niin kauan ihmisellä olleet, etteivät niiden luonnegeenit olleet mitenkään enään luonnollisen eläimen geenit.. Sitten vanhempani kymmenien vuosien koirakokemuksella hankkivat ensimmäiset puolisutensa ja sitten sen keksisin; koirasusi.

      Hyvä puoli oli, että saisin itse päättää kuinka paljon siinä oli sutta. Aloitin ihan pienestä määrästä, 5 - 10%, kuten kasvattaja sanoi. Nämä olivat niin paljon koirankaltaisia jo, etten henkilökohtaisesti nähnyt paljoakaan eroa esimerkiksi huskyyn. Huskya ja saksanpaimenkoiraahan niissä oli ja kasvattaja olikin sitä mieltä, ettei tämä % -määrä ollut, mitä etsisin.
      Annoin parin päivän jälkeen pennut takaisin ja otin kyseisen kasvattajan neuvosta vaarin. Hän kertoi hyvän kasvattajan jolta saisin paperitkin mukaan.. Näissä olikin sitten jo 25 - 40% ja päätin tyytyä 25%:iseen enkä siitä ole vaihtanut. Tämän prosentin jälkeen sutta on jo niin paljon että se määrä sutta geeneissä kajoaa jo lemmikin ihmisystävällisyyteen ja laumavaistoon. Kasvattajan mukaan yksilöstä tietysti riippuen, sen jälkeen vaarana on jo, että lemmikki yrittää vaihtaa arvojärjestystä, ja minunlaiseni pienikokoinen ihminen ei välttämättä enään koonsa puolesta pystyisi niin suurta eläintä vakuuttamaan siitä, että minua on turha yrittää kaataa kumoon.

      Tietysti jokatapauksessa tämä koirarotu on sen verran sutta, että se pitää johtajanasemaa tärkeänä.. Suden prosenttimäärä geeneissä asettaa mm. sen, kuinka herkästi yksilö yrittää päästä johtajanasemaan. Suurikokoinen mieshenkilö karhealla äänellä on paras johtaja 50%:lle koirasudelle. Tällainen henkilö kykenisi ärähtämään lemmikilleen, kun se tekee jotakin väärin. Tämä on kriittistä varsinkin pentuiässä, sillä mikäli pentu saa täydellisen kirkkaan kuvan omistajan johtajanasemasta, on pienempi riski, että pentu kasvettuaan yrittää uhmata asemaa.

      Lemmikin ollessa vielä pentu on myös hyvin tärkeää, että sitä totutellaan muuntuvaan ihmismäärään ja siihen, että vieraita saattaa tulla joskus käymään. Mikäli pentuna koirasusi ei ole yhtään tottunut muihin kuin omistajaan ja tämän perheeseen, koirasusi saattaa käydä erittäin agressiiviseksi vieraita ihmisiä kohtaan ja sen susimainen suojeluvaisto herää.
      Vapaaksi kyseistä rotua EI SAA PÄÄSTÄÄ pihapiiriin, niinkuin esimerkiksi collieta! Myöskään aidattuun pihaan koirasusi on riskialtista jättää pihan ollessa pienikin, sillä tämä rotu on erittäin fiksu ja saattaa keksiä, miten portin yksinkertainen avausjärjestelmä toimii (nimim. kokemusta on...)

      Toivon, että tämä valoitti ihmisten mieltä vähän ja toivon että joskus ihmiset ymmärtäisivät, ettei koirasusi ole sitä mitä he luulevat sen olevan. Koirasusi ei ole susi joka on teljetty häkkiin, vaan siinä on joka tapauksessa koiran verta ja geenejä. Prosenttimäärä kertoo sen, kuinka paljon siinä on koiraa.
      Oikein hoidettuna ja kasvatettuna koirasudesta saa maailman uskollisimman lemmikin. Välinpitämättömyydestä ja väärinhoitamisesta saa sen, mitä tilaa.

      Mikäli haluat koirasuden vain näyttelyihin, ihan vain kadulla cooleilemisen tai muun yhtä typerän syyn vuoksi, mieti uudestaan. Koira on enemmänkin sinulle.
      Ottakaa myös huomioon, että vaikka olenkin tässä ylistänyt koirasutta, totuus on, ettei se sovi kaikille. Se tarvitsee paljon aikaa, paljon huolenpitoa, kuria, sydäntä, pitkäpinnaisuutta ja huolellisuutta. Se tarvitsee päättäväisen ja itsepintaisen omistajan, joka ei pelkästään toimi omistajana vaan LAUMANJOHTAJANA ja jolla on tärkeä merkitys koiran tottelevaisuuteen.

      50%:INEN KOIRASUSI ON KAIKKEIN VÄHITEN KOIRA ja sen huomaa! Siitä ei voi saada tottelevaista lemmikkiä! Se tulee aina olemaan puoliverinen susi, joka tarvitsee EHDOTTOMASTI johtajan, joka ei anna tilaisuutta lemmikilleen saada ajatusta johtajanpaikan hallitsemisesta.

      Kun / jos hankit koirasuden, ihan minkä vain, tulet laumanjäseneksi, aivan kuten normaalissakin susilaumassa. Tavalliset koirat ovat tämän jo unohtaneet, mutta koirasusi pitää sen tiukasti mielessä, eikä omistajakaan saa sitä hetkeksikään unohtaa!

      Mikäli kaikki menee hyvin, olet saanut maailman uskollisimman ystävän, kuten minä. Tuplasti enemmän rakkautta, maailman suurimmasta sydämestä!

      Lämmintä kesää kaikille! :)

      • miramaxilleen

        Onko totta, että 50% koirasusi on laiton? Eli, jos toinen vanhemmista susi?


    • Wixu

      Lukekaa ensin asialliset artikkelit ja mielipiteet koirasusista.
      Koirasusi on erittäin sosiaalinen ja kiltti otus KUNHAN SEN KOULUTTAA OIKEIN!
      Koirasuden pitäminen vaatii neuvoja ja tietoutta sellaiseen tottuneelta.
      Se ei todellakaan ole mikään vahtikoira tai verenhimoinen peto, tosin mistä tahansa koirasta saa sellaisen esimerkiksi lyömällä.
      Se ei toisaalta ole myöskään mikään sylikoira.
      Sen laumavietti on niin suuri ettei se tule yksinkertaisesti toimeen ilman laumaa ja tämä lauma voi olla vaikkapa vain yksi ihminen - mutta varsinkin "murrosiässä" otukselle on tiukasti näytettävä, että ihminen on aina lauman johtaja. Tämän jälkeen koirasudesta saa luotettavan, uskollisen ja kiltin kumppanin.
      Ja älykkään: on tutkittu, että tavallisen "seurakoiran" henkinen taso (yksi älykkyyden mittari) on noin 4 kk vanhan sudenpennun tasolla. Koira siis jää siihen mutta susi jatkaa kehittymistään - luonnossa tarvitaan muutakin kuin taitoa "istua" kun käsketään.
      Mutta asiaan: tuossa syys-lokakuun vaihteessa on syntymässä toistaiseksi vielä tuntematon määrä Labradorin noutajan ja husky-suden risteytyksiä.
      Isä on siis kiltti, puhdasrotuinen suklaan ruskea Labradorinnoutaja (kiltti ja tottelevainen) ja äiti Siperian Huskyn ka aidon suden risteytys. Molemmat noin 60-65 cm korkeita.
      Tämä ilmoitus julkaistaan näin ajoissa koska kaikki halukkaat ostajat tarkistetaan kotikäynnein ja haastatteluin - hetken mielijohteesta tuollaista vaativaa ja erikoista hybridiä ei luovuteta. Motiivi ja halu on oltava selvä.
      Jos haluat muutakin kuin sylikoiran niin ota yhteyttä suoraan: [email protected] tai puhelin 0400-442 400

      • ooo111

        kuka edes kehtaa ottaa niin sanottua koirasutta jos siihen on laitettu jotain labradorin noutajaa!!haloo noutaja ja susi,ei ihmisillä kyllä järki päätä pakota!!tyhmää touhua!!


      • kiukutyu
        ooo111 kirjoitti:

        kuka edes kehtaa ottaa niin sanottua koirasutta jos siihen on laitettu jotain labradorin noutajaa!!haloo noutaja ja susi,ei ihmisillä kyllä järki päätä pakota!!tyhmää touhua!!

        yhdistelmiä on kolme :
        saarloosinsusikoira (mielestäni ei nii arka wikipedia saarloosinsusikoira)
        ceskoslovensky vclak (ei niin paljon kesyyntynyt kuin muut hybridit)
        ialiansusikoira ( suden ja saksanpaimenkoiran risteytys)


      • koirien äiti
        kiukutyu kirjoitti:

        yhdistelmiä on kolme :
        saarloosinsusikoira (mielestäni ei nii arka wikipedia saarloosinsusikoira)
        ceskoslovensky vclak (ei niin paljon kesyyntynyt kuin muut hybridit)
        ialiansusikoira ( suden ja saksanpaimenkoiran risteytys)

        muutkin on "jalostettu" sudesta ja sakemannista.


    • joo pa joo

      Olen itse harrastanut huskyjä (siperianhusky) jotkut kavattajat jalostivat risteytystä sudella ja koirilla siksi että saisivat kestävyyttä pitkille rek-iajoille, mutta vaikka koira-susi oli leimautunut hyvin ihmiseen pentuna ne piti lopettaa viimeistään 1.5 vuotiaina koska suden luonne tuli silloin esille. Turisti ajossa tietääkseni niitä on myös lapissa käytetty, ei hyvä.

      • koirien äiti

        tosta, että huskyihin on sekoitettu sutta täällä päin maailmaa (venäjällä ja sieltä tuotu Suomeenkin) tämmöisten tapahtumien jälkeen: Otin vuosia sitten narttukoiran, jonka emä oli paperiton husky. Koska minulla oli myös sakemanniuros niin vahinkopennuthan siitä oli seurauksena. Jätin yhden uroksen itselleni, koska se oli heti pienenä jotenkin erilainen, kuin ne muut. Sain siitä jotenkin tuntuman, että jos myyn sen, niin se saa tappotuomion vuoden ikäisenä. Siitä näki heti pienenä, että se on pelkopurija. Kun se kasvoi, ihmettelin sen hampaita, jotka olivat lievästi sanottuna vaikuttavat eli suuremmat, pidemmät ja erilaiset, kuin isällään, isolla sakemannilla Niin siinä sitten ikävästi kävi, että se pelästyi vierasta lasta ja hyökkäsi kimppuun ihan tosimielellä. Eli tappotuomio tuli kuitenkin, mutta kolme vuotiaana. Koko tapahtuma oli järkyttävä ja lapsi pelastui vain siksi, että olin itse tarpeeksi lähellä ja ehdin väliin. Jälkipuintia käydessä sitten kuulin tuosta, että Suomen huskyissa saattaa olla joskus sutta seassa jonkin verran. Sellainenkin piirre siinä koirassa oli, että se tiesi jos metsässä oli susia ja osasi ruumiinkielellään "kertoa", ettei metsään mennä nyt. Nimittäin joka koira ei sitä tajua ja joutuu sitten suden suuhun.

        Silloin kun koira oli vielä elossa ja kaikki hyvin, näytettiin uutisissa Juvalla ammuttu susipari, joista naaras oli susi ja uros koirasusi. Se uros oli täsmälleen samannäköinen, kuin koirani.


      • wolwenstain
        koirien äiti kirjoitti:

        tosta, että huskyihin on sekoitettu sutta täällä päin maailmaa (venäjällä ja sieltä tuotu Suomeenkin) tämmöisten tapahtumien jälkeen: Otin vuosia sitten narttukoiran, jonka emä oli paperiton husky. Koska minulla oli myös sakemanniuros niin vahinkopennuthan siitä oli seurauksena. Jätin yhden uroksen itselleni, koska se oli heti pienenä jotenkin erilainen, kuin ne muut. Sain siitä jotenkin tuntuman, että jos myyn sen, niin se saa tappotuomion vuoden ikäisenä. Siitä näki heti pienenä, että se on pelkopurija. Kun se kasvoi, ihmettelin sen hampaita, jotka olivat lievästi sanottuna vaikuttavat eli suuremmat, pidemmät ja erilaiset, kuin isällään, isolla sakemannilla Niin siinä sitten ikävästi kävi, että se pelästyi vierasta lasta ja hyökkäsi kimppuun ihan tosimielellä. Eli tappotuomio tuli kuitenkin, mutta kolme vuotiaana. Koko tapahtuma oli järkyttävä ja lapsi pelastui vain siksi, että olin itse tarpeeksi lähellä ja ehdin väliin. Jälkipuintia käydessä sitten kuulin tuosta, että Suomen huskyissa saattaa olla joskus sutta seassa jonkin verran. Sellainenkin piirre siinä koirassa oli, että se tiesi jos metsässä oli susia ja osasi ruumiinkielellään "kertoa", ettei metsään mennä nyt. Nimittäin joka koira ei sitä tajua ja joutuu sitten suden suuhun.

        Silloin kun koira oli vielä elossa ja kaikki hyvin, näytettiin uutisissa Juvalla ammuttu susipari, joista naaras oli susi ja uros koirasusi. Se uros oli täsmälleen samannäköinen, kuin koirani.

        moro.elikkä itselläni oli koirasusi aikoinaan kun maalla asuimme.Koirasutemme oli aluksi kiltti ja älykäs kaveri jota oli helppo ohjailla ja kouluttaa.3 vuotiaana käytös kuitenkin muuttui totaallisesti?koira rupesi hyökkimään toisen koiramme kimppuun (pitbull 4v uros.)sillä seurauksella että pitbulliltamme lähti henki siinä kahakassa ja mitään ei ollut tehtävissä!ihmisille tiedoksi jotka eivät tiedä niin pitbull ei ole kovinkaan helppo pala useimmille koirille jos rupeavat riitelemään keskenään.Mutta koirasudelle tuntui olevan pelkkä välipala!!pitbull oli todellakin voimaton siinä hyökkäyksessä ja niin myös minäkin!en saanut koirasutta edes pois toisen koiramme kimpusta vaikka oli jo hengetön joten jouduin lopettamaan sen myöskin siihen paikkaan!Älkää hyvät ystävät ottako tälläisiä petoja itsellenne vaivoiksi!luonne voi muuttua aivan käsittämättömällä tavalla vaikka sitä kohdeltiin todella hyvin aina.sen verran järkytyin tapauksesta että nykyään ajokoira riittää hyvin kaveriksi =)ostakaa ystävät kunnon koira eikä mitään risteytyksiä villipedoista jolla on tappajanvaistot aina tallella!!!


      • Outsider 5.
        wolwenstain kirjoitti:

        moro.elikkä itselläni oli koirasusi aikoinaan kun maalla asuimme.Koirasutemme oli aluksi kiltti ja älykäs kaveri jota oli helppo ohjailla ja kouluttaa.3 vuotiaana käytös kuitenkin muuttui totaallisesti?koira rupesi hyökkimään toisen koiramme kimppuun (pitbull 4v uros.)sillä seurauksella että pitbulliltamme lähti henki siinä kahakassa ja mitään ei ollut tehtävissä!ihmisille tiedoksi jotka eivät tiedä niin pitbull ei ole kovinkaan helppo pala useimmille koirille jos rupeavat riitelemään keskenään.Mutta koirasudelle tuntui olevan pelkkä välipala!!pitbull oli todellakin voimaton siinä hyökkäyksessä ja niin myös minäkin!en saanut koirasutta edes pois toisen koiramme kimpusta vaikka oli jo hengetön joten jouduin lopettamaan sen myöskin siihen paikkaan!Älkää hyvät ystävät ottako tälläisiä petoja itsellenne vaivoiksi!luonne voi muuttua aivan käsittämättömällä tavalla vaikka sitä kohdeltiin todella hyvin aina.sen verran järkytyin tapauksesta että nykyään ajokoira riittää hyvin kaveriksi =)ostakaa ystävät kunnon koira eikä mitään risteytyksiä villipedoista jolla on tappajanvaistot aina tallella!!!

        Kiitos teille kahdelle kun kerroitte omistajina näistä vähän ikävämmistäkin tapauksista. Vaikka Sinulla "Koirien äiti" ei kokemus ollutkaan juuri koirasudesta. Koirasusipiireissä näistä vaietaan. Jos jotakin sattuu, niin tapahtumat pyritään salaamaan ja asianosaiset vaiennetaan. Koirasusista saa tänä päivänä keskustella vain silloin kun haluaa kertoa kuinka mahtavaa on koirasden/koirasusilauman kanssa elämä lapsiperheessä tai yksiössä Helsingin keskustassa. Koirasuden kanssa mennään sporassa,koirapuistoissa ja naapurit tykkää...jee,jee. Oikeita halinalleja!

        Toivoisin itse koirasusiharrastajilta ja kasvattajilta vastuullisuutta siinä, ketä valitsee koirasusiensa ostajiksi. Koirasudet vaativat tietynlaiset elinolosuhteet ja minun omasta mielestäni koirasudet kuuluvat vain maaseudulle, jossa ne voivat asua ulkotarhassa. Omasta mielestäni koirasudet erityisesti tarvitsevat pysyvän perheen (lauman) ja asuinpaikan. Koirasusi ei sovi kiertolaiseksi,joka vaihtaa asuinpaikkaa parin vuoden välein omistajan pärjäämättömyyden vuoksi.


      • Tinkale
        koirien äiti kirjoitti:

        tosta, että huskyihin on sekoitettu sutta täällä päin maailmaa (venäjällä ja sieltä tuotu Suomeenkin) tämmöisten tapahtumien jälkeen: Otin vuosia sitten narttukoiran, jonka emä oli paperiton husky. Koska minulla oli myös sakemanniuros niin vahinkopennuthan siitä oli seurauksena. Jätin yhden uroksen itselleni, koska se oli heti pienenä jotenkin erilainen, kuin ne muut. Sain siitä jotenkin tuntuman, että jos myyn sen, niin se saa tappotuomion vuoden ikäisenä. Siitä näki heti pienenä, että se on pelkopurija. Kun se kasvoi, ihmettelin sen hampaita, jotka olivat lievästi sanottuna vaikuttavat eli suuremmat, pidemmät ja erilaiset, kuin isällään, isolla sakemannilla Niin siinä sitten ikävästi kävi, että se pelästyi vierasta lasta ja hyökkäsi kimppuun ihan tosimielellä. Eli tappotuomio tuli kuitenkin, mutta kolme vuotiaana. Koko tapahtuma oli järkyttävä ja lapsi pelastui vain siksi, että olin itse tarpeeksi lähellä ja ehdin väliin. Jälkipuintia käydessä sitten kuulin tuosta, että Suomen huskyissa saattaa olla joskus sutta seassa jonkin verran. Sellainenkin piirre siinä koirassa oli, että se tiesi jos metsässä oli susia ja osasi ruumiinkielellään "kertoa", ettei metsään mennä nyt. Nimittäin joka koira ei sitä tajua ja joutuu sitten suden suuhun.

        Silloin kun koira oli vielä elossa ja kaikki hyvin, näytettiin uutisissa Juvalla ammuttu susipari, joista naaras oli susi ja uros koirasusi. Se uros oli täsmälleen samannäköinen, kuin koirani.

        Meillä asuu lähistöllä koirasusia.Oma koirani reagoi ruumiinkielellään näiden naapurin koirasusien läsnäoloon. Häntä menee koipien väliin ja ei mielellään seuraa reittiä,josta koirasudet ovat menneet.Koirani ei ole mikään metsästyskoira.


      • Ansku,TREELTA
        Tinkale kirjoitti:

        Meillä asuu lähistöllä koirasusia.Oma koirani reagoi ruumiinkielellään näiden naapurin koirasusien läsnäoloon. Häntä menee koipien väliin ja ei mielellään seuraa reittiä,josta koirasudet ovat menneet.Koirani ei ole mikään metsästyskoira.

        Koirasudet on luonnon vastaisia sekasikiöitä ja niiden teettäminen ja myynti sairasta. Koirasusia tuotetaan liikaa ja sitten kaupataan epäsopiviin olosuhteisiin. Koirasusien kasvattajat tekevät vastuutonta bisnestä kun myyvät koirasusia tottumattomiin käsiin kerrostaloihin keskelle kaupunkia. Kiertoon laitetut koirasudet lisääntyy, mutta sukusiitosta harrastavat bisneskasvattajat eivät välitä pätkääkään. Koirasusilla on ss-asteet todella törkeät, koska susiprosentit pitää pitää korkeina. Miksi viranomaiset ei puutu tähän touhuun? Koirasusia astutetaan omilla vanhemmilaan. En voi ymmärtää, miksi kennelliitto ottaa koirasudet fix-rekisteriin!


      • sairaat koirat
        Ansku,TREELTA kirjoitti:

        Koirasudet on luonnon vastaisia sekasikiöitä ja niiden teettäminen ja myynti sairasta. Koirasusia tuotetaan liikaa ja sitten kaupataan epäsopiviin olosuhteisiin. Koirasusien kasvattajat tekevät vastuutonta bisnestä kun myyvät koirasusia tottumattomiin käsiin kerrostaloihin keskelle kaupunkia. Kiertoon laitetut koirasudet lisääntyy, mutta sukusiitosta harrastavat bisneskasvattajat eivät välitä pätkääkään. Koirasusilla on ss-asteet todella törkeät, koska susiprosentit pitää pitää korkeina. Miksi viranomaiset ei puutu tähän touhuun? Koirasusia astutetaan omilla vanhemmilaan. En voi ymmärtää, miksi kennelliitto ottaa koirasudet fix-rekisteriin!

        Tolle linjalle kun lähdetään niin ihmisten jalostamat koirarodut ovat kaikki luonnon vastaisia ja suurin osa sairaita vain siksi että ihminen haluaa että koira miellyttää ihmisen silmää ja sopii juuri tiettytihin harrastuksiin.


    • DogWolf

      Koirasudet eivät ole sisäsiittoisia kuten sakemannit tai dobermannit... Ne on kaikista terveempiä ja täysjärkisimpiä "koira" sekotuksia mitä maailmassa on ja miksi? Siksi että niiden kasvattajt OIKEESTI kattoo kenen kanssa pennut teettää... Ja jos koirasudet kielletään ni samaan syssyyn voidaan sitten kieltää rottweiler, donermanni, dogo argentino ja presa canario!! Itselläni on koirasusi ja asuu kahden koiran kanssa KERROSTALOSSA eikä mitään ongelmia ole ollut, on ihan täyttä paskaa väittää ettei ne selviäisi helsingin keskustassa, kyse on siitä antaako omistaja koirasudelleen tarpeeksi virikkeitä... juoksuttaa juoksumatolla, vie koirapuistoon tai vaikka ihan viettää ns laatu aikaa hukkansa kanssa, ja ihan tiedoksi väsynyt koira on onnellinen koira!!

      Ja kasvatuksestahan se paljon on kiinni... sekopää omistaja ja koirasikin on kahjo... joten lopettakaa tää naurettava keskustelu koirasusien vaarallisuudesta, enemmän koirat käyvät ihmisten kimppuun kuin koirasudet!

      • vuh huh vuh

        Koirasusi on täysin tarpeeton sekoitus ja PISTE. Kasvata itsellesi tarpeeksi iso ku...li ettei tarvii sekasikiöillä jatkaa.


    • CuiwasieniPictures

      Se on Dogy Dogson...(Johnny Johnsonin koira)

    • Hmm..

      Tota Ehkä se on pikemminkin Susi-koira?

      Ainakin se olisi järkevin,minun kasityksellä tietenkin!

    • mervilja

      Herranjumala, te jotka ette oo koskaan koirasutta nähnykkään, voitte pitää nää "IHAN TARPEETON RISTEYTYS JOITA EI SAIS OLLA OLEMASSA!!!!" kommenttinne mahassanne. Mun perheellä on puolsusi, jota ihananpaa lemmikkiä saa hakemalla hakea. Sitäpaitsi, koirasudet (ainakaan tää meijän) ei räksytä lainkaan, niinku kaikki ne rotankokoset pikkupiskit.

      Olen puhunut.

    • N

      Sakemanni

    • Anonyymi

      Minun suvussani virtaa suomalaista, ruotsalaista, saamelaista ja romaaniverta. Olen ahkera, lahjakas, tumma, tulinen ja rehellinen tarpeentullen ja pystyn elämään erakkona, mutta pärjään porukoissakin. Kukin voi miettiä, mitkä rodut on minkäkin vaikuttamina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe