Onko kirkon tie myös helluntaiseurakuntien tie

Arto T

Olemme läheltä nähneet mitä kirkossa tapahtuu, maallistuneet ihmiset jotka oikeastaan ovat vailla omakohtaista uskoa ovat ottaneet vallan kirkossa ja kirkon opit on muutettu ihmisten mieleisiksi ja taas raamatun sanasta kiinni pitävät ihmiset savustetaan hiljalleen pois viroista.

Nyt se ehkä näyttäisi epätodennäköiseltä helluntaiseurakunnissa, mutta kuinka kauan, onko tilanne jo kenties sukupolven päästä erilainen. Jo nyt seurakunnissa on nimellisjäseniä jotka kuitenkaan eivät ole osallistuneet seurakunnan tilaisuuksiin enää aikoihin, onko niin tärkeää että seurakunnan nimellinen jäsenmäärä pysyy korkealla että kaikki halutaan pitää seurakunnan jäseninä.

Eikö rehellinen pitäisi olla myös tässä asiassa että ihmisiä jotka eivät oikeastaan enää itse ole seurakunnasta kiinnostuneita pidetään seurakuntien jäseninä. Toki ehdottamasti tällaisiin ihmisiin pitäisi yrittää otta yhteyttä ja keskustella heidän kanssaan ja puhua siitä mikä heidän tilanteensa on ja toki yrittää saada heidät takaisin, mutta jos tilanne on se että ihminen ei enää itsekään koe tarvetta olla seurakunnan yhteydessä, niin eikö silloin pitäisi todeta tosiasiat ja kertoa puolin ja toisin miten asiat on, eikä pitää enää nimellisjäseniä rekistereissä. minusta esim. helluntaiseurakunnista ei saisi muodostaa uutta luterilaista kirkkoa johon kuulutaan siksi kun vanhemmatkin kuului, vaan jäsenyys peruste pitäisi olla se omakohtainen usko. Minusta tilanne että toivotaan ja luullaan että asiat on kunnossa vaikka ne eivät ole, ei ole hyvä kenenkään kannalta.

16

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTS (ei kirj.)

      "johon kuulutaan siksi kun vanhemmatkin kuului"

      Näinhän siellä on aina ollut!

      Nimimerkki: "Läheltä asiaa seurannut."

      ja Soffiina kertoo loput...

    • Se on sitä tapakristillisyyttä, jonka mukaan massat kulkee.

    • Muuutos on jatkuva

      Kaikki kristilliset lahkot joutuvat kohtaamaan saman ongelman: miten pitää usko ajankohtaisena, vaikka yhteiskunta muuttuu koko ajan? Muutosten täytyy tapahtua riittävän hitaasti, jotta luodaan illuusio asioiden pysyvyydestä (tosiassahan kukaan ei usko esim. niin kuin Jeesuksen aikaan uskottiin). Toisaalta taas täytyy antaa muutosten tapahtua sellaisella vauhdilla, etteivät kaikki kokisi lahkoa täysin vieraaksi.

      Helluntailaisuuden syntikäsitys on muuttunut ajan myötä vähitellen libaraalimmaksi. Nykyisin saa avoimesti tehdä asioita, joita olisi aiemmin kutsuttu synneiksi. Ehkä helluntailaisuudelle riittää Suomessa se, että se on ainakin luterilaista kirkko konservatiivisempi. Eli syntikäsityksiä voidaan muuttaa, kunhan ei vain ikinä päädytä luterilaisia liberaaleimmiksi.

      Luterilaisella kirkolla muutospaineet ovat aivan eri luokkaa, sillä heidän täytyy koittaa pitää jäseninään myös uskonnottomia suurin joukoin rahoituksen turvaamiseksi.

    • Arto T

      Kyllä se tavoite on se että päästäisiin hengellisen tilan kannalta takaisin sinne apostoseen aikaan, eikä suinkaan muututa ihmisten mielen mukaan, mutta edelleen toivoisin tähän aloitukseeni ihan uskovaisten mielipiteitä, jos täältä sellaisia löytyy?

      • Helluntaiuskovaiset eivät sitten nähtävästi ole vastanneet aloitukseesi. Heistä monet pitänevät kuitenkin avaustasi parjaamisena ja valehtelemisena. Helluntailaisille on hyvin vaikea myöntää maallistumiskehitystä, mikä hyvin voimakkaasti on vallannut Suomenkin helluntailiikettä viime vuosikymmeninä. Tästä maallistumiskehityksestä, kuten monesta muustakaan asiasta, ei saisi helluntailaisten mielestä mainita mitään.

        Jos helluntaiseurakunaan kuulumisen kriteerit olisivat samanlaiset nyt, kuin vaikkapa 30 vuotta sitten, helluntailaisten lukumäärä olisi huomattavasti pienempi tällä hetkellä. Osasyynä syntikäsityksen muuttumiseen ja seurakuntakurin pitämättömyyteen saattaa olla pelko seurakuntalaisten rajusta vähenemisestä.

        Ylempänä joku kirjoittaa että ""helluntailaisuudelle riittää Suomessa se, että se on ainakin luterilaista kirkko konservatiivisempi"". Tämä näyttää vielä pitävän paikkansa. Mutta samalla kun luterilainen kirkko maallistuu, helluntailaisten maallistumiskehitys seuraa perässä.


      • Ei kiinnostanut?

        "Kyllä se tavoite on se että päästäisiin hengellisen tilan kannalta takaisin sinne apostoseen aikaan..."

        Ohhoh! No se ei kyllä onnistu niin kauan kuin pidetään Raamattua pyhänä kirjana ja Jeesusta Jumalana. Ehkä pitäisi miettiä, miksei apostolisen ajan usko onnistunut leviämään Eurooppaan ja muualle maailmaan? Miksi siitä täytyi nopeasti alkaa kehittää uutta uskontoa?


    • Arto T

      On kyllä vaikea uskoa että kukaan pitäisi sitä parjaamisena tai valehteluna, kyllä ongelma on ihan todellinen. Ehkä se sitten on juuri siinä että täällä ei juurikaan oikeita uskovaisia ole, tämä palsta on profiloitunut otsikostaan huolimatta hieman toisenlaiselle käyttäjäkunnalle.

      Mutta juuri tuo on tärkeä kysymys, miksi se seurakunnan jäsenmäärä on niin tärkeä, eikä se että toimitaan Jumalana tahdon ja Raamatun sanan mukaan, kyllä ongelmat pitäisi nostaa esiin ja ratkaista. En minä ainakaan toivo että viidenkymmenen vuoden kuluttua sama maallistumisprosessi olisi edessä helluntaiseurakunnissa kuin nyt kirkoissa ja aidosti uskovaisten pitäisi taas perustaa uusia raamatun mukaisia seurakuntia joihin tulisi vaihtaa, kuten nyt tapahtuu kirkon suunnalta vapaisiin suuntiin.

      • Niin, tämähän on keskustelupalsta helluntailaisuudesta, jossa helluntailaisuudesta voi keskustella sekä uskovaiset että ei-uskovaiset. Ehkä palsta on profiloitunut toisenlaiselle käyttäjäkunnalle, kuin vaikkapa helluntaiherätyksen oma foorumi Netmission. Tähän on omat syynsäkin. Netmission ei helluntaikirkkojohtoisena hyväksy läheskään kaikkia keskustelunaiheita palstallaan. Sieltä myös helposti poistetaan keskustelija, joka esittää kriittisiä tai kiusallisia arvioita helluntailaisuudesta.

        Niinpä tällä palstalla saavat äänensä kuuluviin nekin, jotka eivät saa sanoa mielipidettään esim. Netmissionissa. Porin tapahtumat on hyvä esimerkki tästä.

        Olen elänyt perinteisen helluntailaisuuden parissa 20 ensimmäistä vuottani. Ihmettelen sitä, kuinka paljon helluntailiikkeessä on luovuttu esim. syntikäsityksistä kuluneina vuosikymmeninä. Moni aikaisemmin kadottava synti on nyt osa helluntaiseurakuntalaisen normaalia elämää.

        Helluntaikokouksissa voidaan kyllä saarnata synti synniksi, mutta käytännön tasolla annetaan seurakuntalaisille vapaat kädet elää kuten haluaa (synneissä tai ei), eikä nuhtelemista ja erottamista tarvitse pelätä. Näinhän luterilainen kirkko on toiminut vuosikymmenet. Helluntaikirkkokehitys on luonut vielä paremmat puitteet tälle maallistumiskehitykselle jo tuon rekisterijäsenyyden takia.

        Luterilaisesta kirkosta eroaa ikävä kyllä paljon jäseniä pois. Toisaalta luterilaisesta kirkosta eroaminen ei näy millään tavalla vapaiden suuntien jäsenmäärissä. Ehkä se näkyy niin, että jäsenmäärät polkevat paikallaan, eivätkä merkittävästi vähene. Seurakuntakurin ja syntikäsitysten ottaminen takaisin käyttöön helluntaiseurakunnissa laskisi reippasti jäsenmääriä.

        Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että jäsenmäärä ei saisi olla liian tärkeä asia seurakunnan opetuksessa ja käytännön toiminnassa.


    • Arto T

      #Sieltä myös helposti poistetaan keskustelija, joka esittää kriittisiä tai kiusallisia arvioita helluntailaisuudesta.#

      Kyllä minä käsittäisin että rakentavaa kritiikkiä ja kysymyksiä saa esittää, mutta varmaankin telaketju ateisti meininkillä sitten voi lentää pihalle.

      #Olen elänyt perinteisen helluntailaisuuden parissa 20 ensimmäistä vuottani. #

      Olitko ns. ihan oikeasti uskossa vai mukana ns. vanhempiesi takia/lapsenuskossa. Oletko edelleen uskossa?

      #Luterilaisesta kirkosta eroaa ikävä kyllä paljon jäseniä pois. Toisaalta luterilaisesta kirkosta eroaminen ei näy millään tavalla vapaiden suuntien jäsenmäärissä.#

      Siis kyllä tiedän että paljon lähtee kirkosta ns. vakaumuksellisia uskovaisia kirkon maallistumisen johdosta, ne kuitenkin jakautuvat moniin eri vapaisiin suuntiin/ luther säätiöön/ nokia missioon tai muihin. Tämä kehitys on jatkunut myös pitkään eli se ei näy minään piikkinä, Toki on myös niitä jotka nimellisesti pysyvät kirkon jäseninä, mutta hengellistä ravintoa hakevat muualta.

      #Ihmettelen sitä, kuinka paljon helluntailiikkeessä on luovuttu esim. syntikäsityksistä kuluneina vuosikymmeninä. Moni aikaisemmin kadottava synti on nyt osa helluntaiseurakuntalaisen normaalia elämää.#

      Niin varmaan siinäkin on omat ylilyöntinsä ollut aikanaan myös toisin päin, enkä nyt tarkoita että pitäisi mitään poliisiseurakuntaa perustaa, mutta tilanteessa jossa ihminen on jo selkeästi luopunut kristillisestä vakaumuksesta niin ei minusta ole enää mitään järkeä pitää ihmistä seurakunnan kirjoilla, syntien puolestahan jokainen vastaa omista teoistaan, ei sitä seurakunnan piikkiin voi laittaa omia syntejään. Mutta tilanteessa jossa ihminen on jo luopunut kristinuskosta niin olisi myös parempi että sekin sanottaisiin suoraan että ihminen tietää mikä hänen oikea tilanteensa on eikä hän kenties ajattelisi että kaikki on edelleen kunnossa ja tällöin ihminen voi tehdä omat ratkaisunsa omasta jatkostaan oikean tiedon perusteella eikä väärän turvallisuuden tunteen perusteella.

      • Käsittääkseni rakentavaa olisi myös keskustelu Porin helluntaikirkon tapauksesta tai Marko Selkomaan opetusten arvioimisesta, mutta keskustelua näistä ei sallita Netmissionissa ollenkaan. Helluntaiherätyksen ulkopuolisten opetuksia kyllä saa arvioida, samoin muiden kristillisten seurakuntien erimielisyyksiä. Netmissionissa ei myöskään voida keskustella Helluntaikirkko-Helluntaikansa-Perinteiset helluntaiseurakunnat -välisestä jännitteestä ja liikkeen eroavaisuuksista..

        Joitakin vuosia sitten oli tapaus Puustelli esillä. Tapauksen pohjalta tehtiin aloitus Netmissionissa, mutta se poistettiin hyvin äkkiä. Sensijaan lestadiolaisuudessa esiintyvästä lasten hyväksikäytöstä on keskustelu sallittu. Otan tämän yhtenä esimerkkinä, muitakin löytyy.

        Vanhempani kuuluivat helluntaiseurakuntaan ja sinne meitä lapsia painostettiin liittymään niin hyvällä kuin pahallakin, huonolla tuloksella. Lapsenuskossa toki olin, mutta se ryöstettiin minulta aivan liian varhain helluntailaisten kohtuuttomilla "uskoontulovaatimuksilla", joita tehtiin pelotellen ja painostaen. Armeijassa kävin rippikoulun ja liityin luterilaiseen kirkkoon, tuolloin vanhempieni suureksi pettymykseksi.

        Uskon apostolisen uskontunnustuksen mukaan Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Helluntaiopin mukaista "uskonratkaisua" en ole tehnyt, enkä tunnusta helluntaiopin mukaista uskonkäsitystä (mm. omien tekojen osalta).

        Siirtymistä luterilaisesta kirkosta vapaisiin suuntiin esiintyy toki, mutta myös vapaista suunnista erotaan ja liitytään luterilaiseen kirkkoon hyvin monista syistä. Mainttakoon vaikka vapaissa suunnissa esiintyvä epäraitis karismaattisuus.

        Ei varmaan mitään poliisiseurakuntaa tarvitsisikaan kehittää, mutta Helluntaiherätys on aina erottautunut juuri sillä mm. luterilaisesta kirkosta, että se vaalii seurakuntansa puhtautta ja vaatii sitä myös jäseniltään. Juttelin muutama vuosi sitten synnyinpaikkakuntani helluntaiseurakunnan silloisen vt. pastorin kanssa asiasta. Hän kertoi heillä olevan noin viidesosa sellaisia seurakuntalaisia, jotka eivät ole aikoihin olleet missään tekemisissä seurakunnan kanssa ja useimmista ei edes tiedetty enää mitään seurkunnassa. Asialle oltiin tekemässä jotain, mutta se oli sittemin unohdettu.

        Toki läheskään aina helluntaiseurakunnan opin mukaisesta uskosta luopuminen ei tarkoita sitä, että olisi luopunut kristinuskosta. Kuitenkin jos helluntaiseurakunnassa pyritään valvomaan puhtautta, ne henkilöt jotka eivät elä helluntaiseurakuntien opin mukaista uskonelämää, eivätkä puhuttelusta huolimatta tahdo elää, olisi nämä henkilöt puhtauden nimissä erotettava seurakunnasta.

        Ilmeisesti Helluntaiherätys (tällä hetkellä helluntaikirkkolaisten määräysvallassa) on ottanut kuitenkin linjakseen luterilaisen kirkon mukaisen linjauksen tässä asiassa.


    • Arto T

      #Käsittääkseni rakentavaa olisi myös keskustelu Porin helluntaikirkon tapauksesta tai Marko Selkomaan opetusten arvioimisesta,#

      En osaa oikein ottaa kantaa, sillä en ole mitenkään perehtynyt asiaan, omalta osaltani olen toivonut että osaisin tehdä sellaista mitä Jumala on minut tarkoittanut tekemään ja kulkisin sinne mihin Jumala minua haluaa kuljettaa. Kukaan meistä ei voi seurata toista ihmistä, sillä ihminen on aina saviastia jokatapauksessa, mutta jos seuraamme Jumalaa niin ehkä parhaimmilla hetkillä voimme hiukan heijastaa sitä Jumalan kirkautta ulospäin.

      #Vanhempani kuuluivat helluntaiseurakuntaan ja sinne meitä lapsia painostettiin liittymään niin hyvällä kuin pahallakin, huonolla tuloksella. Lapsenuskossa toki olin, mutta se ryöstettiin minulta aivan liian varhain helluntailaisten kohtuuttomilla "uskoontulovaatimuksilla", joita tehtiin pelotellen ja painostaen.#

      Niinpä tuo vanhempien suru ja murhe jokainen uskovainen toivoisi että hänen omat lapsensa myös jakaisivat hänen oman uskonsa koska vanhempi kokee että se on hänen koko elämänsä tärkein asia, tarkoitetaan ja halutaan hyvää , mutta saadaan aikaan vahinkoa. Vaikka olet jo vaihtanut seurakuntaa, niin edelleen jää vaikutelma että vähän kuin haluaisit periä vanhoja velkoja, kun noin voimakkasti haluat kommentoida juuri helluntaiseurakuntian tilannetta.

      #Helluntaiopin mukaista "uskonratkaisua" en ole tehnyt, enkä tunnusta helluntaiopin mukaista uskonkäsitystä (mm. omien tekojen osalta).#

      Niin Jeesushan sanoi että jokaisen pitää uudestisyntyä ylhäältä jos haluaa nähdä Jumalan valtakunnan, eikä tuota raamatun kohtaa ole pois otettu, toinen asia tietysti on meneekö tuo uudestisyntyminen ylhäältä jonkun kaavan mukaan ja miten jokainen ihminen tuon kokee. Kuitenkin on hyvä muistaa myös Jeesuksen puhe kapeasta ja laveasta tiestä, karu totuus on se että enemmän ihmisiä menee sinne kadotukseen laveaa tietä kuin pelastuu sitä kapeaa tietä, siksi jokaisen on syytä jatkuvasti kyseenalaistaa omat valintansa ja kysyä itseltään olenko minä sillä kapealla kivisellä tiellä vaiko sillä lavealla tiellä.

      Tuosta seurakunta asiasta yritin keskustelua saada, mutta ehkä olen nyt väärässä paikassa kuitenkin.

    • 7.3. 2014 P.

      Aloitus on tavallaan turhannäköistä kirjoitusmassaa.

      Miksi näin?

      Siksi, että mitään uutta ei ole auringon alla, sekä sama jatkuu ajan loppuun asti.

      Miksei olisi näin?

      Elämme lankeemuksen tuoman vajaamittaisuuden aikaa ja kun vajaamittaiset oikealle kallellaan olevat alkavat erotella vasemmalle kallistuneita, niin asiasta ei tule mitään. Siitä tulee vain uusi langenneen näköinen tapakristillisyys pienemmässä hengessä.

      Jos oikealla oleva "kokoomus, ei huono nimi, erottajat"" se parempi, niin erottaa vasemmalla olevat, niin häviää se puhe, missä ihmiset kulkevat eri puolilla tässä elämässä ja määrätty putkinäkö astuu ihmisen takia matkaan.

      Meillä on Sana. Ojentautuminen on hekilökohtainen, sekä vasen, sekä oikea pitää näkyvillä sen inhimillisyyden näkökentässä, kelle Sana on Hengessä esillä, esillä tuomassa sen ---- kiven ----- kulmakiven -- suomeksi: Isä ja Poika.

      Isä lupasi itse jakaa ajan lopussa vasemmalla ja oikealla olevat.
      Mutta, nyt hän on Pojassa tässä ajassa ja missä muodossa?

      Ylipappina, joka rukoilee kaikkien puolesta. Miksi, siksi, että meissä kaikissa on yhteinen nimittäjä synti.

      Tämä aloitukseen kannanottoni.

    • Arto T

      No kiitos moniselitteisestä vastauksestasi, tarkennan kuitenkin hieman:

      Yksinkertainen raamatullinenkin tosiasia on se että tässä maailmassa on ihmisiä jotka seuraavat jumalaa ja niitä jotka eivät seuraa ja jos tilanne on se että seurakunnassa on enemmän ei-uskovaisia kuin uskovaisia ja seurakunnan päätöksenteko malli on sellainen että jäsenten enemmistö tekee päätöksiä esim. puhujista/ valtaa käyttävistä henkilöistä jne. toisin sanoen seurakunnan enemmistö päättää minkälaista opillista linjaa seurakunnanssa vedetään, niin minun käsittääkseni tilanne jossa ei-uskovaiset päättävät seurakunnan hengellisestä linjasta oman maailmankuvansa pohjalta ei voi olla enää Jumala keskeisen seurakunnan tunnusmerkki.

      Ymmärrän kyllä näkökulmasi että Jumala on lopullinen tuomari joka asiassa, mutta ei meidän uskomme kannalta ole yksi ja sama asia haemmeko me hengellistä ravintoa moskeijasta vai kristillisestä raamatun mukaisesta seurakunnasta tai se viemmekö lapset pyhäkouluun seurakuntaan vai buddhalaiseen mietiskelyyn.

      Luterilaisessa seurakunnassa nämä ongelmat ovat iskeneet päälle siinä suhteessa että papin tehtävästä on muodostettu virka jossa riittää muodollinen koulutus ja pönttöön puhumaan pääsee vaikka olisi ateisti omalta vakaumukseltaan.

      • Vastasin tuolla yllä esittämääsi kysymykseen ja keskustelu ajautui hieman asiasta syrjään.

        Mielestäni helluntaiseurakuntien kohdalla olisi hyvä se, että mikäli aiotaan erottautua "maallistuneista seurakunnista" jollakin tapaa, tulisi seurakuntaan liittämisen velvoitteena olla osallistuminen säännöllisesti seurakunnan tilaisuuksiin ja sen opetuksen mukaisen uskonelämän ja maallisen elämän noudattaminen. Tätähän ei enää ole vuosiin vaadittu uskoon tulleilta helluntaiseurakunnissa ja tämän vuoksi seurakunnissa onkin paljon passiivisia ja "tämän maailman mukaan" eläviä jäseniä.

        Kuitenkaan tuo passiivinen aines harvoin osallistuu seurakunnassa merkittävien päätösten tekoon, joten tältä osin pelko siitä, että helluntaiseurakunnissa tehtäisiin "vääriä" päätöksiä on tältä osin hyvin vähäinen. Toki näinkin voi joskus olla.

        Enemmän kannattaisi olla huolestuneita siitä, että helluntaiseurakuntiin virtaa jatkuvasti väärää opetusta, esimerkiksi karismaattista harhaopetusta, jota erityisesti Helluntaikirkko on ollut aktiivisesti tuomassa maahamme. Tällä hetkellä Suomessa toimii helluntaikirkon suosittamana saarnaja Marko Selkomaa, jonka opetuksissa on havaittavissa epäterveitä piirteitä.

        Kun Helluntaikirkko ja monet helluntaiseurakunnatkin suorastaan estävät kriittisen keskustelun näistä väärän voitelun tuojista helluntaiseurakuntiin, opillinen linja on muuttumassa erittäin jyrkästi harhaopetuksen suuntaan. Kun lisäksi helluntaikirkko käyttää varsin kovia otteita, jopa epädemokraattisia, saadakseen kaapattua helluntaiseurakuntia jäsenikseen, on tämä kehitys huolestuttava.

        Mielestäni tämä asia on kaikista huolestuttavin asia, kun helluntaiseurakunnat päättävät linjastaan.Tänä aikana on siis hyvin helppo soluttaa väärää opetusta helluntaiseurakuntien sisälle ja monikaan ei uskalla opetusta kyseenalaistaa, koska saa seurakunnissa helposti maineen "parjaajana" ja "väärällä paikalla" uskossa olevana.


      • ml213.

        Mutta, miksi hötkyillä näiden uskonnollisten puolueiden perään?Mutta, tarkistappa miten ristiriidassa olet todelliseen Raamatun ilmoitukseen todellisesta JUMALAN aivoittamasta seurakunnasta? pohdit näin;

        "Yksinkertainen raamatullinenkin tosiasia on se että tässä maailmassa on ihmisiä jotka seuraavat jumalaa ja niitä jotka eivät seuraa ja jos tilanne on se että seurakunnassa on enemmän ei-uskovaisia kuin uskovaisia".

        Kerroppa näkemyksesi miten ihmeessä jumalaton ihminen voi olla JUMALAN aivoittamassa paikallisseurakunnassa, joka pohjautuu tähän;

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1 Kor.12:13.

        Puolueissa on kaikki mahdollista, mutta ei seurakunnassa.


      • totos
        ml213. kirjoitti:

        Mutta, miksi hötkyillä näiden uskonnollisten puolueiden perään?Mutta, tarkistappa miten ristiriidassa olet todelliseen Raamatun ilmoitukseen todellisesta JUMALAN aivoittamasta seurakunnasta? pohdit näin;

        "Yksinkertainen raamatullinenkin tosiasia on se että tässä maailmassa on ihmisiä jotka seuraavat jumalaa ja niitä jotka eivät seuraa ja jos tilanne on se että seurakunnassa on enemmän ei-uskovaisia kuin uskovaisia".

        Kerroppa näkemyksesi miten ihmeessä jumalaton ihminen voi olla JUMALAN aivoittamassa paikallisseurakunnassa, joka pohjautuu tähän;

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1 Kor.12:13.

        Puolueissa on kaikki mahdollista, mutta ei seurakunnassa.

        Usein puhutaan luterilaisista yleensä ja kuitenkin kirkon sisällä on 5 herätysliikettä ja tuo konservatiivisuus onkin aivan eri asia .neuvoisi, helluntailaisia tutustumaan edes kristikunnan lähihistoriaan,usein heidän kanssaan huomaa etteivät tunne omankaan liikkeen historiaa tai oppikäsityksiä ja niiden eroja esim jenkkijellareihin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      197
      5928
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2807
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2287
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2029
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      1991
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1375
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      76
      1342
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1267
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      4
      1207
    10. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      283
      1193
    Aihe