Ukraina: yksikielisyys kriisin syy

kaksi > yksi

Ukrainassa siirryttiin muutama vuosi sitten alueelliseen kaksikielisyyteen, joka oli erittäin fiksu veto riippumatta siitä että Perusukrainaliset kirosivat ja räyhäsivät.

Uuudessa väliaikaishallituksessa ei ole ensimmäistäkään venäjänkielistä ministeriä, ja äärioikistolaisell kansallismielisellä on useita.

Kokemattomuuttaan ja voiton huumassa väliaikaishallitus ilmoitti kumoavansa kaksikielisyyden. Muutaman tunnin sisällä Krimillä valta vaihtui ja Venäjä miehitti alueen - nimenomaan vedoten venäläisten oikeuksien suojaamiseksi.

EU tekee kaikkensa jotta tämä täysin turha, ja maan kanslaisia jälleen kerran a- ja b-kansalaisiin jakava aloite vedettäisiin takaisin.

Yksikielisyyspyrkimys on Venäjän vahvin valtti propagandasodassa. Se on myös varmin tapa syöstä Ukraina sisällissotaan. Varmin tapa menettää suuren osan Venäjälle.

Nyt Viron pitäisi seurata tilannetta tiiviisti. Heidän käytöksensä venäläisvähemmistöä kohtaan on ollut jopa raaempi kuin Ukrainan. Jos levottomuudet leviävät Viroon meilläkin on liikekannallepano lähellä.

Äidinkieli on yksilölle hyvin herkkä asia. Sen me olemme Suomessa ymmärtäneet ja toimineet sen mukaisesti.

45

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ghettoliikkelle

Onko ukrainalaisilla siellä pakkovenäjä?
      Eikö se ukrainakin ole kuitenkin samanlaista tyrinää kuin venäjäkin kuten joku murre?

Tiesitkös että ne talvisotaan meitä vastaan tulleet joukot oli aika pitkälti ukrainalaisia ja eihän ne sitten kestänyt kovia pakkasia ja ohjesääntöjen mukaan niiden täytyi kuolla mottiin.

Virollakin on syytä inhota niitä venäläisiä kun alistivat niitä ja sen takia ovatkin valinneet nato-jäsenyyden.

Se nyt on vaan niin että vähemmistöjen täytyy alistua kunnioittamaan maansa pääkieltä tai sitten käy näköjään näin.

• 2 > 1

"Onko ukrainalaisilla siellä pakkovenäjä? "

Liki kaikki ukranalaiset osaavat venäjää hyvin - vielä ei ole ollut tarvetta miettiä miten tältä osin on fiksua toimia.

Ja jos eivät kansamieliset nyt malta mielensä niin kohta suurella osalla Ukrainaa saattaa olla sekä pakkovenäjää että pakkoputinia. Ja vähintään pitkäksi aikaa eteenpäin epävakaa, vihamielinen ja taantuva valtio.

Kansanmileisten pitää lopettaa vähemmistöjen nöyryyttäminen. Juutalaiset pakenevat Kiovasta ja osa myös koko Ukrainasta. Kohta homot on avointa riistaa.

Ja yhtään mitään ei tuollaisella uholla saada aikaiseksi. Ei yhtään mitään arvokasta. Vain tuhoa ja vihaa.

"Se nyt on vaan niin että vähemmistöjen täytyy alistua kunnioittamaan"

Tuollainen kun karkaa Ukrainan johtajan suusta, niin mikään ei enään pidätele Venäjää. Eikä länsimaat huoli tuollaisia keskuuteensa joten se on menoa sitten.

Osa Ukrainasta halajaa EU:n kummpaniksi. Se edellyttää länsimaisia arvoja. Niihin kuuluvat ihmisoikeudet. Ja se edellyyttää että Ukraisnassa puhdistetaan politiikkaa sellaisilta joiden mielestä "vähemmistöjen pitää alistua" oli kyse sitten ihan mistä tahansa. Vaikka äidinkielestä.

" kunnioittamaan maansa pääkieltä"

Vain kansanmieliset eivät kunnioita maan laillisia pääkieliä. Esimerkiksi Krim on venäjänkielinen. Monessa muussakin maanosassa Venäjä on ykköskieli (lähinnä etelässä ja idässä). Ei kansanmielisillä ole mitään laillista tai moraalista oikeutta julistamalla muuttaa tätä faktaa. Ainoa varma on että tuo on tällä hetkellä vaarallisinta ja typerintä mitä Ukrainassa voidaan tehdä!

Tuomiojakin sanoi että EU tekee kaikkensa jotta Ukraina ei itse sössi asioitaan vähemmistövastaisuudellaan.

Oletettavasti lakialoite ykjsikieliistämisestä kumotaan vielä tämän viikon aikana, elllei meillä ennen sitä ole jo sotatila.

Nyt nähdään kuinka vaarallista "arvokonservativisuus" oikeasti on!!

• Krim-Åland?

"Eikö se ukrainakin ole kuitenkin samanlaista tyrinää kuin venäjäkin kuten joku murre?"

Periaatteessan tanska ja ruotsi ovat niin lähellä toisiaan, että voisi puhua yhden kielen kahdesta murteesta. Tanskalaiset ja ruotsalaiset nyt ovat kuitenkin vahvasti eri mieltä.

Samankaltaisesta kielestä huolimatta Tanska ja Ruotsi olivat verivihollisia 1500- ja 1600-luvuilla.

Krimin autonomiassa on osin samaa kuin Ahvenanmaan itsehallinnossa. Krimille oli Ukrainan alaisuudessa 1991 luvattu oikeus enemmistökielensä, venäjän, käyttöön alueellaan. Tätä sopimusta oli Ukraina nyt vallankumousinnossaan kumoamassa.

Mitäpä jos Suomi päättäisi nyt yhtäkkiä suomenkielistää Ahvenanmaan omalla mahtipäätöksellään? Olisiko se ahvenanmaalaisista ihan ok? Lähettäisikö Ruotsi joukkonsa suojelemaan saaria?

• tämä maailma
      • jees poks

"Myös Obama keskusteli viikonloppuna puhelimessa Putinin kanssa 90 minuutin ajan."

Mitähän kieltä ne puhuivat?

• omaansa kai
        jees poks kirjoitti:

"Myös Obama keskusteli viikonloppuna puhelimessa Putinin kanssa 90 minuutin ajan."

Mitähän kieltä ne puhuivat?

"Mitähän kieltä ne puhuivat? "

Omaansa kai. Putin ei juuri puhu englantia vaikka osaakin. Ei sovi machotyyliinsä.

Tullkien välityksellä nuokin keskustelut käydään. Kuten nettifennonkin jos ei mene suamex.

• 2 > 1

"RKP ei halua Suomeen alueellista mallia, vaan pakkoruotsittaa koko Suomen."

Enemmistö maamme kunnista ovat yksikislisiä. En ole kuullut RKP:n vaativan muutoksia siihen. Oletko sinä?

Ukrainan tilanne lienee kokolailla samankaltainen, elleivät kansalliskiihkoilijat saa pommiaan viritetyksi.

Viimeisten tietojen mukaan yksikielsitämisesitystä ei viedä eteenpäin. Perusunkarilaisten suureksi harmiksi, ja kaikkien suureksi onneksi, pommia ei siis viritetä.

• huoh..

En kyllä Ukrainaa millään tavoin lähtisi Suomeen vertaamaan. Kulttuurimme ovat kuin toistensa vastakohdat. Ja Suomi ei ole kaksikielinen vaan keinotekoisesti "kaksikielinen".

• hullua2

Näinpä. Muutenhan meidän pitäisi sen pakkoruotsin asemasta opetella sitä länsirannikkoruotsia eikä minkään toisen valtion pakkokieltä.

• 2 > 1

"En kyllä Ukrainaa millään tavoin lähtisi Suomeen vertaamaan."

Kuka tässä mitään vertaakaan? Nettofennot eikä kukaan muu.

" Ja Suomi ei ole kaksikielinen vaan keinotekoisesti "kaksikielinen". "

Siis sinulla ja minulla ei perustuslain mukaan ole tasavertaiset kielelliset oikeudet? Mistä lähtien?

• riita poikki

Pistäisivät Ukrainan paloiksi että kieliryhmittymille löytyy tilaa kuten meillä on täällä Ahvenanmaa...

• Kappas!

Nettisvekot ovat viime päivinä syyttäneet "fennoja" liiallisesta venäläisystävällisyydestä.

Nyt taas nettisveko puolustaa venäläisten oikeuksia tarmokkaasti!

Taas kerran svekologiikka näytti surkeutensa....

• Nettisveko puolustaa vähemmistöjen oikeuksia oli ne sitten saamenkielisiä tai venäjänkielisiä tai homoja tai mitä vain.
        Jokainen ihminen kuuluu jossain johonkin vähemmistöön!

• Yle 20%
        Ankdam kirjoitti:

Nettisveko puolustaa vähemmistöjen oikeuksia oli ne sitten saamenkielisiä tai venäjänkielisiä tai homoja tai mitä vain.
        Jokainen ihminen kuuluu jossain johonkin vähemmistöön!

Nettisvekkuli puolustaa VAIN etuoikeuksia mitä ruotsin kieli on heille kehrännyt.

• 2 > 1

"Nyt taas nettisveko puolustaa venäläisten oikeuksia tarmokkaasti!"

No ainakin minä puolustan Ukrainalaisten laillisia äidinkielellisiä oikeuksia. Mutta aloituksen idea oli vain todeta miten täydellinen typerä veto tuo yksikisisyysjulistus tässä tilanteessa on.

Se on typrää ulkopoliittisesti koska se karkopttaa länsimaat ja antaa samalla tekosyyn Putinille "puolustaa venäläisiä".

Se on typerää myös sisäpoliittisesti koska se repii ihan turhan takia kansanosat taas erilleen.

Se on typerää myös kansallismielisten näkökulmasta, koska jahka pöly laskeutuu kansa ymmärtää miten lähelle katastrofia kansallismieliset heidärt ajoi. Ja kuinka kauas koko kansanousun päätavoitteesta.

Sitä en tiedä miksi nettifennot sekoittavat Suomen keksikielisyyden tähän. Se on hyvin, hyvin outoa.

• 2 > 1
        Yle 20% kirjoitti:

Nettisvekkuli puolustaa VAIN etuoikeuksia mitä ruotsin kieli on heille kehrännyt.

"Nettisvekkuli puolustaa VAIN etuoikeuksia mitä ruotsin kieli on heille kehrännyt. "

Niinkö? Määrittele nettisveko?

Mutta on eittämättä totta että kieiltaito "kehrää" etuisuuksia ainakin opinto- ja työmarkkinoilla. Valikoima laajenee ja siksi ansiot nousee.

Nettifennoilu lienee siis kateellisten paneskelua! Ja onhan se ymmärrettävää että tuollainen potuttaa. Mutta toisten syyttäminen on reppanamaista. Selkärangatonta. Epäsuomalaista.

• ........
        2 > 1 kirjoitti:

"Nettisvekkuli puolustaa VAIN etuoikeuksia mitä ruotsin kieli on heille kehrännyt. "

Mutta on eittämättä totta että kieiltaito "kehrää" etuisuuksia ainakin opinto- ja työmarkkinoilla. Valikoima laajenee ja siksi ansiot nousee.

Nettifennoilu lienee siis kateellisten paneskelua! Ja onhan se ymmärrettävää että tuollainen potuttaa. Mutta toisten syyttäminen on reppanamaista. Selkärangatonta. Epäsuomalaista.

Öhöm.. Itse puhun sujuvasti 7 kieltä (ruotsi mukaan lukien ) , mutta olen silti "nettifenno"?? Kukaan ei varmasti ole kateellinen. Sitä paitsi, jos kerran suomalaiseksi oikeasti on saanut syntyä, miten voisi olla kateellinen jollekin? Olen aina ihmetellyt tuota argumenttia. Mutta joo, tiedän kyllä senkin, ettei argumentin esittäjä sitä todella tarkoita, yleensä kai itse on jostain kateellinen.

• ........
        ........ kirjoitti:

Öhöm.. Itse puhun sujuvasti 7 kieltä (ruotsi mukaan lukien ) , mutta olen silti "nettifenno"?? Kukaan ei varmasti ole kateellinen. Sitä paitsi, jos kerran suomalaiseksi oikeasti on saanut syntyä, miten voisi olla kateellinen jollekin? Olen aina ihmetellyt tuota argumenttia. Mutta joo, tiedän kyllä senkin, ettei argumentin esittäjä sitä todella tarkoita, yleensä kai itse on jostain kateellinen.

Lisäksi ainakin omalta kohdaltani täytyy sanoa, etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen.Minulle riittää, että osaan muita kieliä sitten ihan muuten vaan, mutta ehdottomasti haluan, että minulla on vain yksi ÄIDINkieli ,jonka osaan ihan kunnolla ja johon tavallaan "juurruin".

Siksi itseäni todella mietityttää oma tuleva lapseni. Mieheni on ruotsalainen, mutta itse suoraan sanottuna haluaisin lapsenikin oppivan vain yhden kielen. Todennäköisesti silti näin ei kuitenkaan käy. Mutta elämä menee niin kuin menee ja lapselle pitää muuten sitten antaa paras mahdollinen lapsuus. Ja YRITTÄÄ jotenkin pyrkiä siihen, että molemmat kielet opitaan hyvin. Mutt itse vaan en jostain syystä sitä kaksikielisyyttä näe yhtä hyvänä asiana silti.

• itse.-
        2 > 1 kirjoitti:

Määrittele nettifenno?

• reppanuus on asenne
        ........ kirjoitti:

"Öhöm.. Itse puhun sujuvasti 7 kieltä (ruotsi mukaan lukien ) , mutta olen silti "nettifenno"??"

Nettifennoilulla ei ole mitään tekemistä kielitaidon kanssa. Nettifennoilu on asenne joka perustuu ruotsinkielisten syyllistämiseen. Tällä hetkellä suosikkiveruke panettelulle on toisen kotimaisen alati lievenevä pakollisuus.

Ja yleisiestoi ottaen tuollaiselle asenteelle altiit eivät kovin kolutettuja ole. Sama koskee esimerkiksi hommalaisuutta, jossa asennevamma on hyvin samankaltainen mutta kohde toinen vähemmistö.

" Kukaan ei varmasti ole kateellinen."

Jokainen meistä on jollekin kateellinen, koska joku on jossakin pärjännyt paremmin. Mutta askel laajamittaisen julkiseen kateuden kohteen panetteluun on suurimmalle osalle liian suuri.

Kaikkia nettifennoja ei tietenkään vaivaa kateus hurreja kohtaan. Jotkut vain tarvitsevat jonkun kohteen kiukkunsa purkamiselle. Toiset ovat vain herkkiä aivopesulle ja ovat sitä kautta langenneet.

Pieni ryhmä itsekkäitä lietsoo vihaa oman asemansa pönkittämiseski. Esimerkiksi hommalaisuuden nokkamiehiä löytyy eduskunnasta kovaa liksaa nostaen, vaikka retoriikallaan ovat synnyttäneet turhaa eripuraa ja heikentänyt maamme asemaa kilpailussa maahanmuuttajista. Sekin nostaa minimieläkeikäämme jonkin verran.

Nettifennoilun nokkamiehistä ei ollut edes siihen, vaikka yritys oli kova. Tyyli oli liian tökerö, verrattuna esimerkiksi hommajohtajien näennäsianalyyttysyyteen.

• .........
        reppanuus on asenne kirjoitti:

"Öhöm.. Itse puhun sujuvasti 7 kieltä (ruotsi mukaan lukien ) , mutta olen silti "nettifenno"??"

Nettifennoilulla ei ole mitään tekemistä kielitaidon kanssa. Nettifennoilu on asenne joka perustuu ruotsinkielisten syyllistämiseen. Tällä hetkellä suosikkiveruke panettelulle on toisen kotimaisen alati lievenevä pakollisuus.

Ja yleisiestoi ottaen tuollaiselle asenteelle altiit eivät kovin kolutettuja ole. Sama koskee esimerkiksi hommalaisuutta, jossa asennevamma on hyvin samankaltainen mutta kohde toinen vähemmistö.

" Kukaan ei varmasti ole kateellinen."

Jokainen meistä on jollekin kateellinen, koska joku on jossakin pärjännyt paremmin. Mutta askel laajamittaisen julkiseen kateuden kohteen panetteluun on suurimmalle osalle liian suuri.

Kaikkia nettifennoja ei tietenkään vaivaa kateus hurreja kohtaan. Jotkut vain tarvitsevat jonkun kohteen kiukkunsa purkamiselle. Toiset ovat vain herkkiä aivopesulle ja ovat sitä kautta langenneet.

Pieni ryhmä itsekkäitä lietsoo vihaa oman asemansa pönkittämiseski. Esimerkiksi hommalaisuuden nokkamiehiä löytyy eduskunnasta kovaa liksaa nostaen, vaikka retoriikallaan ovat synnyttäneet turhaa eripuraa ja heikentänyt maamme asemaa kilpailussa maahanmuuttajista. Sekin nostaa minimieläkeikäämme jonkin verran.

Nettifennoilun nokkamiehistä ei ollut edes siihen, vaikka yritys oli kova. Tyyli oli liian tökerö, verrattuna esimerkiksi hommajohtajien näennäsianalyyttysyyteen.

Oma käsitykseni, että oikeudenmukaisuuden puolustamisen "asenteelle" alttiit todella on koulutettuja ja varsinkin omaavat terveen järjen. Myös hyvä itsetunto on tärkeä seikka oman kulttuurin arvostuksessa ja siinä, ettei usko kaikkea propagandaa, mitä yritetään syöttää. Ei yksinkertaisesti ALISTU.

• 2 > 1
        ........ kirjoitti:

Lisäksi ainakin omalta kohdaltani täytyy sanoa, etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen.Minulle riittää, että osaan muita kieliä sitten ihan muuten vaan, mutta ehdottomasti haluan, että minulla on vain yksi ÄIDINkieli ,jonka osaan ihan kunnolla ja johon tavallaan "juurruin".

Siksi itseäni todella mietityttää oma tuleva lapseni. Mieheni on ruotsalainen, mutta itse suoraan sanottuna haluaisin lapsenikin oppivan vain yhden kielen. Todennäköisesti silti näin ei kuitenkaan käy. Mutta elämä menee niin kuin menee ja lapselle pitää muuten sitten antaa paras mahdollinen lapsuus. Ja YRITTÄÄ jotenkin pyrkiä siihen, että molemmat kielet opitaan hyvin. Mutt itse vaan en jostain syystä sitä kaksikielisyyttä näe yhtä hyvänä asiana silti.

"etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen"

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoitsa.

Tottakai jokainen haluaisi olla kaksikielinen. Mutta kun se ei ihan ilman työtä tule niin ainoa järkevä kysymys on olisinko valmis siihen panostukseen.

"mutta ehdottomasti haluan, että minulla on vain yksi ÄIDINkieli"

Eikö kaksi ole enemmän kuin yksi? Puhut asioista joista et omakohtaisesti edes voi tietää mitään. Ja kyllähän julistuksisi aika hullulta kuullostaa.

• 2 > 1
        ......... kirjoitti:

Oma käsitykseni, että oikeudenmukaisuuden puolustamisen "asenteelle" alttiit todella on koulutettuja ja varsinkin omaavat terveen järjen. Myös hyvä itsetunto on tärkeä seikka oman kulttuurin arvostuksessa ja siinä, ettei usko kaikkea propagandaa, mitä yritetään syöttää. Ei yksinkertaisesti ALISTU.

"Oma käsitykseni, että oikeudenmukaisuuden puolustamisen "asenteelle" alttiit todella on koulutettuja ja varsinkin omaavat terveen järjen."

Mistä tuo "oikeudenmukaisuus" tähän hiipi. Minä puhun vihapuheesta vähemmjistöjä kohtaan.

Oikeudenmukaisuus kai on lähtökohtaisesti aina myönteinen ja tavoiteltava asia. Valehteleminen ja panetteleminen toisaalta eivä ole. Minä kutsun nettifennoiksi niitä jotka valehtelevat, panetteleva tai syyllistävät ruotsinkielisiä. Hommalaiset käyttäytyvät samlla tavalla maahanmuuttajia ja muslimeja kohtaan. Nettifennot käyttävät usein verukkeenaan pakkoruotsia, mutta he käyttävät tätä opetuspolitiikkaan kuuluvaa tilannetta omiin tarkoituksiinsa. Sitä on netti fennoilu.

Asiallinen keskustelu toisen kotimaisen pakollisuudesta ei tietenkään ole nettifennoilua. Eikä faktoihin perustuva kiihkoton keskustelu maahanmuuttopolitiikasta tietenkään mitenkään liity hommalaisuuteen.

• 2 > 1
        itse.- kirjoitti:

Määrittele nettifenno?

"Määrittele nettifenno? "

Minä kutsun nettifennoiksi niitä jotka valehtelevat, panetteleva tai syyllistävät ruotsinkielisiä. Hommalaiset käyttäytyvät samalla tavalla maahanmuuttajia ja muslimeja kohtaan. Nettifennot käyttävät usein verukkeenaan pakkoruotsia, mutta he käyttävät tätä opetuspolitiikkaan kuuluvaa tilannetta omiin tarkoituksiinsa. Sitä on nettifennoilu.

Asiallinen keskustelu toisen kotimaisen pakollisuudesta ei tietenkään ole nettifennoilua. Eikä faktoihin perustuva kiihkoton keskustelu maahanmuuttopolitiikasta tietenkään mitenkään liity hommalaisuuteen.

• ........
        2 > 1 kirjoitti:

"Oma käsitykseni, että oikeudenmukaisuuden puolustamisen "asenteelle" alttiit todella on koulutettuja ja varsinkin omaavat terveen järjen."

Mistä tuo "oikeudenmukaisuus" tähän hiipi. Minä puhun vihapuheesta vähemmjistöjä kohtaan.

Oikeudenmukaisuus kai on lähtökohtaisesti aina myönteinen ja tavoiteltava asia. Valehteleminen ja panetteleminen toisaalta eivä ole. Minä kutsun nettifennoiksi niitä jotka valehtelevat, panetteleva tai syyllistävät ruotsinkielisiä. Hommalaiset käyttäytyvät samlla tavalla maahanmuuttajia ja muslimeja kohtaan. Nettifennot käyttävät usein verukkeenaan pakkoruotsia, mutta he käyttävät tätä opetuspolitiikkaan kuuluvaa tilannetta omiin tarkoituksiinsa. Sitä on netti fennoilu.

Itse näen ssen niin, että te epäoikeudenmukaisen kielipoliikan kannattajat tiedätte tasan tarkkaan, mitä koko asiassa on kyse, mutta tahallaan haluatte esittää, ettette ymmärrä. Tai sitten yksinkertaisesti olette tyhmiä ;)))

• .......
        2 > 1 kirjoitti:

Mutta samaan hengenvetoon on myös sanottava, että ennen kuin opin ruotsin kielen ja muutin Ruotsiin, olin itsekin aivopesty! Joten kyse on hyvin todennäköisesti myös suomalaisten pitkäaikaisesta manipuloinnista. Valitettavasti se näyttäisi jostain syystä olevan helppoa. Siis suomalaisten hyväksikäyttö.

• ..........
        2 > 1 kirjoitti:

"etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen"

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoitsa.

Tottakai jokainen haluaisi olla kaksikielinen. Mutta kun se ei ihan ilman työtä tule niin ainoa järkevä kysymys on olisinko valmis siihen panostukseen.

"mutta ehdottomasti haluan, että minulla on vain yksi ÄIDINkieli"

Eikö kaksi ole enemmän kuin yksi? Puhut asioista joista et omakohtaisesti edes voi tietää mitään. Ja kyllähän julistuksisi aika hullulta kuullostaa.

Et voi olla tosissasi? Jos sanon, etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen, tarkoitan sitä. Voin sanoa, että itse asiassa osaan ruotsia sujuvasti, joten luultavasti yhtä paljon silti kuin "kaksikielnen". Valitettavasti se vaan menee niin, että ihan täydellisesti harvoin molemmat kielet oppii.

Minulle kielen KUNNOLLA oppiminen on todella tärkeää. Minä haluan olla sitä, mitä olen, en haluaisi olla mitään muuta. Kiitos. Rakastan omaa äidinkieltäni ja äitiäni :)

• 2 > 1
        .......... kirjoitti:

Et voi olla tosissasi? Jos sanon, etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen, tarkoitan sitä. Voin sanoa, että itse asiassa osaan ruotsia sujuvasti, joten luultavasti yhtä paljon silti kuin "kaksikielnen". Valitettavasti se vaan menee niin, että ihan täydellisesti harvoin molemmat kielet oppii.

Minulle kielen KUNNOLLA oppiminen on todella tärkeää. Minä haluan olla sitä, mitä olen, en haluaisi olla mitään muuta. Kiitos. Rakastan omaa äidinkieltäni ja äitiäni :)

" Jos sanon, etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen, tarkoitan sitä."

Tottakai tarkoitat. Sanon vaan että et tiedä mistä puhut. Kaksi on enemmän kuin yksi.

• 2 > 1
        ........ kirjoitti:

Itse näen ssen niin, että te epäoikeudenmukaisen kielipoliikan kannattajat tiedätte tasan tarkkaan, mitä koko asiassa on kyse, mutta tahallaan haluatte esittää, ettette ymmärrä. Tai sitten yksinkertaisesti olette tyhmiä ;)))

"että te epäoikeudenmukaisen kielipoliikan kannattajat tiedätte tasan tarkkaan"

Olkiukkoilua!

Ensin julistat jonkun perustelematta epäoikeudenmukaiseksi. Sitten ryhdyt hakkmaan niitä jotka olet julistanut epäoikeudenmukaisiksi.

No, tällä taktiikalla muutamat hommalaiset ovat päässet aina eduskuntaan asti. Ovat myös menettäneet kaikki mahdollisuudet saada siellä mitään aikaiseksi, mutta kova palkka kuitenkin juoksee. Ja jos tosiuskovauset äänestäjät eivät huomaa että heidän kansanedustajat itse asiass pelaavat vastustajien pussiin, niin ne jatkavat näiden äänestämistä.

Nettifennot pelaa RKP:n ja ruotsinkielisten pussiin, ja hommalaiset vihervasemmistolaisten ja maahanmuuttajien (ja RKP:n) pussiin.

Aika vinhaa!

Mielestäni Ukrainan kaksikielisyys ei ole epäoikeudenmukainen.

• hmmmm
        ....... kirjoitti:

Mutta samaan hengenvetoon on myös sanottava, että ennen kuin opin ruotsin kielen ja muutin Ruotsiin, olin itsekin aivopesty! Joten kyse on hyvin todennäköisesti myös suomalaisten pitkäaikaisesta manipuloinnista. Valitettavasti se näyttäisi jostain syystä olevan helppoa. Siis suomalaisten hyväksikäyttö.

"Mutta samaan hengenvetoon on myös sanottava, että ennen kuin opin ruotsin kielen ja muutin Ruotsiin, olin itsekin aivopesty!"

No eipä ihme että nettifennoilukin kykenee aivopesemään sinut. Vikutat olven sellaiselle altis. Oletko koskaa mietinyt miksi? Oletko käynyt tukimuksissa?

• ......
        2 > 1 kirjoitti:

" Jos sanon, etten missään nimessä haluaisi olla kaksikielinen, tarkoitan sitä."

Tottakai tarkoitat. Sanon vaan että et tiedä mistä puhut. Kaksi on enemmän kuin yksi.

On, mutta ei parempi vaihtoehto kuin yksi täydellisesti osattu äidinkieli, johon juurtuu. Molemmat vaihtoehdot siis kullekin ihan yhtä ok. Mutta itse en haluaisi olla kaksikielinen.

• ........
        2 > 1 kirjoitti:

Siis äidinkieli on hyvin tärkeä osa omaa identiteettiä, äidinkielen avulla oppii hyvin kulttuurinsa syvemmin tuntemaan jne. Siksi kaksikielisyydessä on huonot puolensa, kenties yksikielisyydessäkin omansa. Kukin varmaan kuitenkin on ja saa olla tyytyväinen omaan kielelliseen ja kulttuuriseen identiteettiinsä joka tapauksessa.

• ........
        hmmmm kirjoitti:

"Mutta samaan hengenvetoon on myös sanottava, että ennen kuin opin ruotsin kielen ja muutin Ruotsiin, olin itsekin aivopesty!"

No eipä ihme että nettifennoilukin kykenee aivopesemään sinut. Vikutat olven sellaiselle altis. Oletko koskaa mietinyt miksi? Oletko käynyt tukimuksissa?

No ihan kuule RKP:n hallinnoiman YLE:n ja muun massamedian aivopesemä olen ollut. Tiedät sen hyvin itsekin ;)

• Hrutsev

Putinin doktriini on se, että Venäjä puolustaa ulkomailla olevia venäläisiä, vaikka voimatoimin tarvitessaan. Tämä johtaa Krimin tapaisiin selkkauksiin.

• 2 > 1

"Putinin doktriini on se, että Venäjä puolustaa ulkomailla olevia venäläisiä, vaikka voimatoimin tarvitessaan. "

Putinin doktriinissa on se ongelma että usein kysesiet vejänkieliset eivät todellakaan kaipaa Pitin tapaa puolustaa. Vielä tärkeämpää on se että kysesiet venäjänkieliset ovat toisen valtion kansalaisia.

Ruotsin kuningas ei valloita Suomea vain koska nettifennot kiusaavat ruotsinkielisiä. Eivätkä suomenruotslaiset todellakaan Ruotsin sotilaita tänne halausikaan.

Päinvastoin kuin Putin, Ruotsi ei ole moista koskaan harkinnutkaan. Suomi ja Ruotsi on kuitenkin historiallisesti samasta puusta veisettyjä, ja eroteltu toisistaan Venäjän toimesta väkivalloin.

Esimerkiksi Norja irtaantui omakseen ilman verenvuodatusta ja miehitystä. Sitä mahdollisuutta ei Venäjä meille suonut. Lopulta Venäjä kuitenkin sössi omat asiansa niin että pääsimme livahtamaan sekasorron vallitessa. Mutta sen jälkeenkin olemme sotineet verisesti heidän imperialismia vastaan. Nyt on ollut 70 vuoden rauhan jakso. Vain Kustaa II Adolf on pitänyt Venäjän poissa niskastamme sitä jopa tuota kauemmin. Toivottavasti rikomme tuonkin kuninkaamme ennätyksen. (Se on syy miksi tuon kuninkaan kuolinpäivää, "hakkapeliittojen päivää", on Suomessa aina juhlittu. Nykyään se kulkee nimellä ruotslaisuuden päivä. Juuri tuo Kuningas rauhoitti pitkäksi aikaa itärajan, eli meidän asuinsijamme.)

• Skärdgårdsbo, finsk
        2 > 1 kirjoitti:

"Putinin doktriini on se, että Venäjä puolustaa ulkomailla olevia venäläisiä, vaikka voimatoimin tarvitessaan. "

Putinin doktriinissa on se ongelma että usein kysesiet vejänkieliset eivät todellakaan kaipaa Pitin tapaa puolustaa. Vielä tärkeämpää on se että kysesiet venäjänkieliset ovat toisen valtion kansalaisia.

Ruotsin kuningas ei valloita Suomea vain koska nettifennot kiusaavat ruotsinkielisiä. Eivätkä suomenruotslaiset todellakaan Ruotsin sotilaita tänne halausikaan.

Päinvastoin kuin Putin, Ruotsi ei ole moista koskaan harkinnutkaan. Suomi ja Ruotsi on kuitenkin historiallisesti samasta puusta veisettyjä, ja eroteltu toisistaan Venäjän toimesta väkivalloin.

Esimerkiksi Norja irtaantui omakseen ilman verenvuodatusta ja miehitystä. Sitä mahdollisuutta ei Venäjä meille suonut. Lopulta Venäjä kuitenkin sössi omat asiansa niin että pääsimme livahtamaan sekasorron vallitessa. Mutta sen jälkeenkin olemme sotineet verisesti heidän imperialismia vastaan. Nyt on ollut 70 vuoden rauhan jakso. Vain Kustaa II Adolf on pitänyt Venäjän poissa niskastamme sitä jopa tuota kauemmin. Toivottavasti rikomme tuonkin kuninkaamme ennätyksen. (Se on syy miksi tuon kuninkaan kuolinpäivää, "hakkapeliittojen päivää", on Suomessa aina juhlittu. Nykyään se kulkee nimellä ruotslaisuuden päivä. Juuri tuo Kuningas rauhoitti pitkäksi aikaa itärajan, eli meidän asuinsijamme.)

Hakkapeliitta-nimen voisi liittää Ruotsalaisuuden päivään ihan virallisestikin.
        Monille suomenkielisille se ei sanana merkitse mitään, harva muistaa merkityksen vaikka olisi joskus koulussa sen kuullutkin.

• historiattomuus
        Skärdgårdsbo, finsk kirjoitti:

Hakkapeliitta-nimen voisi liittää Ruotsalaisuuden päivään ihan virallisestikin.
        Monille suomenkielisille se ei sanana merkitse mitään, harva muistaa merkityksen vaikka olisi joskus koulussa sen kuullutkin.

"Hakkapeliitta-nimen voisi liittää Ruotsalaisuuden päivään ihan virallisestikin. "

Oikein hyvä idea. Hakkapeliittapäivä oli aikoinaan myös fennomaaneille tärkeä.

Koulussa ei enään opeteta historiaa meistä ruotsalaisina.

• sveko valehtelijat:(
        historiattomuus kirjoitti:

"Hakkapeliitta-nimen voisi liittää Ruotsalaisuuden päivään ihan virallisestikin. "

Koulussa ei enään opeteta historiaa meistä ruotsalaisina.

Koulussa ei enään opeteta historiaa meistä ruotsalaisina."

Ruotsissa ei 1600 l. Pidetty suomalaisia ruotsalaisina. Jos olisi pidetty maa ollut kaksoismonarkia. Suomalaisten virallinen luonnehdinta oli "valloitetun maan alamainen". Kun olen seurannut keskustelua näillä palstoilla, olen huomannut että ns.Fennomaaneilla on paremmat tiedot historiasta kuin väestöllä keskimäärin.
        Mitä tulee autonomian aikaan 1809-1917 oli se rauhallista aikaa verrattuna Ruotsin vallan 550 vuotta kestäneeseen aikaan, jolloin Suomen väestö ei kasvanut samaa tahtia kuin emämaan.
        On outoa että täällä surut eivät muka tiedä että Suomen valtio ja kaikki sen laitokset ( Poliisi, Rajavartiosto, Kela ym.) ovat täysin kaksikielisiä koko maassa. Tähän "kaksikielisyyteen" kuuluu myös pakkoruotsi kaikilla opiskeluasteilla. Ei siis ole vain yksi ja kaksikielisiä kuntia. Tämän varmasti "netti sveko" tiesikin.

• pervomaiskoj

"Ukrainassa siirryttiin muutama vuosi sitten alueelliseen kaksikielisyyteen, joka oli erittäin fiksu veto riippumatta siitä että Perusukrainaliset kirosivat ja räyhäsivät."

Jos nyt Suomessa edes siirryttäisiin tähän "ALUEELLISEEN kaksikielisyyteen", mutta ei. Täällä on koko maa muka "kaksikielinen"

• 2 > 1

"Jos nyt Suomessa edes siirryttäisiin tähän "ALUEELLISEEN kaksikielisyyteen", mutta ei. Täällä on koko maa muka "kaksikielinen" "

Suurin osa Suomen kunnista ovat yksikielisiä. Puhut siis puutaheinää, joka varmasti oli tarkoituskin.

• ..........
        2 > 1 kirjoitti:

"Jos nyt Suomessa edes siirryttäisiin tähän "ALUEELLISEEN kaksikielisyyteen", mutta ei. Täällä on koko maa muka "kaksikielinen" "

Suurin osa Suomen kunnista ovat yksikielisiä. Puhut siis puutaheinää, joka varmasti oli tarkoituskin.

Virkkeesi menee oikein näin:

"Suurin osa Suomen kunnista on yksikielisiä. Puhut siis puuta heinää, mikä varmasti oli tarkoituskin."

• anteeksi?
        2 > 1 kirjoitti:

Tosiaan, Suomi on "virallisesti" kaksikielinen maa, joten hän on kyllä aivan oikeassa.

• 2 > 1
        .......... kirjoitti:

Virkkeesi menee oikein näin:

"Suurin osa Suomen kunnista on yksikielisiä. Puhut siis puuta heinää, mikä varmasti oli tarkoituskin."

Kiitos kun korjaat hoonosoomihurrin virheitä. Tosin tällä kertaa tuo oli kömmähdys eikä johtunut puuttellisesta kielitaidostani. Ainakin toinen virheistä.

• pieni tietojyvänen

1809-1917 on Suomen historian pisin rauhanjakso

• historiattomuus

"1809-1917 on Suomen historian pisin rauhanjakso "

Ei sentään. Olimme osa Venäjää joka soti tuon tuosta. Ranskaliset ja englantilaiset hyökkäsi myös Suomeen ja tulitti rannikkokohteita.

Suomenlinnaa tulitettiin oikein urakalla, ja muutama panos lensi Kaivopuistoon asti tuhoten siellä venäläisen yläluokan suosiman luksuskylpylän. Nykyinen teiniravintola Kaivopuistossa oli silloisen kylpylän etäinen paviljonki.

Tämä oli siis Krimin sodan yhteydessä (kun kerran Ukrainasta tässä pitäisi olla kyse).

Ehkä nettifenno muistaa laulun "Ja se Oolannin sota oli kauhia, hurraa, hurraa, hurraa".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      38
      2181
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2032
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      388
      1670
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1641
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1092
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      915
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      899
    Aihe