Mitä tämä raamatunkohta tarkoittaa?

kyselijä

Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo ensin: "Niin kuin Mooses korotti käärmeen erämaassa, niin tullaan Ihmisen Poika korottamaan -" Ja myöhemmin: "Ja kun minut on korotettu maasta, minä vedän kaikki tyköni -".

Miten nämä kohdat on tulkittava. Olen kuullut niistä useammankinlaista tulkintaa.

Entä mistä saa tietää, onko kreikankielisessä raamatun alkutekstissä em. kohdissa käytetty sana 'korottaa' sama molemmilla kerroilla? Joskus kuulee ihmisten viittavan alkutekstiin. Onko olemassa jokin sanakirja raamatulliseen kreikan kieleen, tyyliin suomi -raamattukreikka - suomi - sanakirja?

17

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * Kansa tuli käärmeiden puremiksi (synti", erämaa matkallaan, siis israelin kansa, Jumalan kansa, ja Jumala käski Moosesta tekmään vaskesta Käärmeen, ja nostamaan sen jonkinlaisen korren päähän, ja jokainen, joka siihen katsoi, parani. Kaikki ei uskoneet, eivätkä katsoneet, kuolivat, kyse oli uskosta Mooseksen lupaukseen, ja koko kansa tiesi, että Mooses on Jumalan mies, silti epäilivät, siksi kuolivat.

Nyt Jumala koroitti Jeesuksen ristinpuulle, että kaikki synnin sairaat paranisivat Jeesuksen veren kautta, jokainen ihminen on syntinen Jumalan edessä, ja tarvitsemme Pelastajaa, ja Jeesus on tämä Pellastajamme, kun uskossa katot Häneen paranet synnin sairaudesta. Ja yhä edelleen, jokainen, joka katsoo Häneen uskossa, sydämessä syttyy usko, Jeesuksen vaikuttama usko, ja sinä uudestisynnyt.

* Nyt Jumala kokoaa seurakuntaa pakanoista, kaista niistä, jotka katsovat Jeesukseen , ristillä meidän puolesta henkensä antaneena,. Kun seurakunta on valmis, luvultaan ja muutenkin, Jeesus kutsuu " vetää" kaikki omansa luokseen taivaaseen. Siinäpä se noin pääpiirteittäin ! Joko uskot Häneen ? Nyt on pelastuksen päivä, tänään ! Ei koskaan huomenna, mistä kukaan tietää, voiko nähdä huomista ?

• Suomenkielen käännöksen sana Joh.3:14 jakeen "korottaa/ylentämän" on koineen kielisessä alkutekstissä sana;

υψοω / hupsoo = to lift up, to exalt

Tarkoittaen siis sekä kirjaimellista ylös nostamista vrt. Ristin puulle, sekä Hänen koroittamistaan, ylentämistään, eli että ymmärrämme Hänen olevan Hän joka Hän on!

• * Perussanoma on , pelastus. Usko Jeesukseen, ristiinnaulittuun, ristille korotettuun Jumalaan, ja ristiinnaulitun veri puhdistaa kaikesta synnistä, uskon kautta, risti avautuu uskossa, kun siihen katseemme kiinnitämme. Paavalikaan ei halunnut tuntea muuta, kuin Kristuksen Jeesuksen, ja Hänet ristiinnaulittuna. Pitäen kaiken muun roskana, Hänen tuntemisensa rinnalla. Ja Paavali sentän oli vanhurskas, ja nuhteeton lakiin nähden, ja oli saanut jumaisuusoppillisen oppinsa sen ajan parhaimmalta opettajalta, Camalielta.
        * Johannes tiesi tämän, ja siksi sanoi, " Me emme ole kenenkään opetuksen tarpeessa." Jos meillä on Voitelu Häneltä, joka on Todellinen !

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Perussanoma on , pelastus. Usko Jeesukseen, ristiinnaulittuun, ristille korotettuun Jumalaan, ja ristiinnaulitun veri puhdistaa kaikesta synnistä, uskon kautta, risti avautuu uskossa, kun siihen katseemme kiinnitämme. Paavalikaan ei halunnut tuntea muuta, kuin Kristuksen Jeesuksen, ja Hänet ristiinnaulittuna. Pitäen kaiken muun roskana, Hänen tuntemisensa rinnalla. Ja Paavali sentän oli vanhurskas, ja nuhteeton lakiin nähden, ja oli saanut jumaisuusoppillisen oppinsa sen ajan parhaimmalta opettajalta, Camalielta.
        * Johannes tiesi tämän, ja siksi sanoi, " Me emme ole kenenkään opetuksen tarpeessa." Jos meillä on Voitelu Häneltä, joka on Todellinen !

Olen jo aikaisemmmin useita kertoja toistanut ettei näkymätöntä Jumalaa, joka on Henki, kukaan ei voi ristille naulita. Mutta omaksi kuvakseen tekemän, lihasta ja verestä olevan ihmisen pojan voi naulita. Tämä on esikuva Jumalan tahdon tekemisestä.

• Uskoo ken haluaa
    • The truthful truth

4. Mooseksen kirja 21
      9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.

2. Kuninkaiden kirja 18
      4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nehushtan

http://1.bp.blogspot.com/-RIjU913WDUU/TkW2kXn4hLI/AAAAAAAAAJM/K9u4QfxsDSA/s1600/Christ-on-Cross_Snake-on-pole-For-Article.jpg
      http://dadscancooktoo.com/wp-content/uploads/2011/07/nehustan.jpg
      http://www.shields-research.org/Graphics/Masonry/fig_l.jpg

Mooseksen tekemää vaskikäärmettä alettiin palvomaan epäjumalana.

Ihmistä alettiin palvomaan Jumalana.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_ekumeeninen_kirkolliskokous

• The truthful truth

2. Tessalonikalaiskirje 2
        3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
        5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

" tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."

Säälittävät väkevän eksytyksen uhrit julistavat Jeesuksen olevan Kaikkivaltiaan Jumalan ja että he tulee Kaikkivaltiaan Jumalan kaltaisiksi.

Erään tälläisen surkuteltavan eksytyksen uhrin, Jumalan vastustajan rengin, eksyttävää sanomaa:
        "* Perussanoma on , pelastus. Usko Jeesukseen, ristiinnaulittuun, ristille korotettuun Jumalaan"

1. Johanneksen kirje 3
        2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.

Jeesus Kristus tulee suunsa henkäyksellä tuhoamaan Jumalan vastustajan renkeineen.

• The truthful truth kirjoitti:

2. Tessalonikalaiskirje 2
        3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
        5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

" tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."

Säälittävät väkevän eksytyksen uhrit julistavat Jeesuksen olevan Kaikkivaltiaan Jumalan ja että he tulee Kaikkivaltiaan Jumalan kaltaisiksi.

Erään tälläisen surkuteltavan eksytyksen uhrin, Jumalan vastustajan rengin, eksyttävää sanomaa:
        "* Perussanoma on , pelastus. Usko Jeesukseen, ristiinnaulittuun, ristille korotettuun Jumalaan"

1. Johanneksen kirje 3
        2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.

Jeesus Kristus tulee suunsa henkäyksellä tuhoamaan Jumalan vastustajan renkeineen.

Jeesus Kristus luonteensa puolesta on Jumalan kuva. Mutta mitään maassa, taivaissa tai merten syvyyksissä olevaa kuvaa ei saa korottaa Jumalan rinnalle Jumalaksi!

• ap.

Kiitos vastauksista. Jeesuksen 'korottaminen' em. raamatunkohdissa tarkoittaa siis ainakin Hänen ristiinnaulitsemistaan.

Mutta mitä tarkoittaa se, kun Jeesus sanoi vetävänsä kaikki tykönsä sitten kun Hänet on korotettu eli ristiinnaulittu? Tarkoittaako tämä sitä, että Hän vetää kaikki syntiset ristille kuolemaan Hänessä?

• The truthful truth

Johannes 14
        1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

• *Jukka
        The truthful truth kirjoitti:

Johannes 14
        1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

Vastasit kysymykseen, joka kuului näin: "Mutta mitä tarkoittaa se, kun Jeesus sanoi vetävänsä kaikki tykönsä sitten kun Hänet on korotettu eli ristiinnaulittu? Tarkoittaako tämä sitä, että Hän vetää kaikki syntiset ristille kuolemaan Hänessä?"

Lainaamasi raamatunpaikka Joh. 14:1-3 ei vastaa tehtyyn kysymykseen. Se on puhuttu Jeesuksen opetuslapsille. Jeesus tunsi ja nytkin tuntee ihmiset ja opetti, että kaikki eivät ole hänen opetuslapsiaan.

tämä nyt lähinnä nimimerkille ap.

Raamatun ilmoitus tarkastelee jokaista ihmistä joko "Aadamissa" tai "Kristuksessa". Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Jeesus oli "viimeinen Aadam". Hänessä kuoli koko Aadamin suku. "Yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet".

Jeesus Kristus on uuden ihmissuvun esikoinen eli ensimmäinen. Hän sovitti koko maailman synnin ja palautti näin ihmissuvun siihen asemaan, jossa se oli ennen syntiinlankeemusta. Jokainen ihminen voi päästä nyt Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta, ei omilla hyvillä teoillaan, vaan uskomalla Jeesuksen sovitusuhrin riittävyyteen.

Jeesuksen lunastustyön ja ristin syvällisen ilmoituksen voimme ymmärtää vain Pyhän Hengen opettamina, kun hän ottaa Jeesuksen omasta ja selittää meille.

• The truthful truth
        *Jukka kirjoitti:

Vastasit kysymykseen, joka kuului näin: "Mutta mitä tarkoittaa se, kun Jeesus sanoi vetävänsä kaikki tykönsä sitten kun Hänet on korotettu eli ristiinnaulittu? Tarkoittaako tämä sitä, että Hän vetää kaikki syntiset ristille kuolemaan Hänessä?"

Lainaamasi raamatunpaikka Joh. 14:1-3 ei vastaa tehtyyn kysymykseen. Se on puhuttu Jeesuksen opetuslapsille. Jeesus tunsi ja nytkin tuntee ihmiset ja opetti, että kaikki eivät ole hänen opetuslapsiaan.

Raamatun ilmoitus tarkastelee jokaista ihmistä joko "Aadamissa" tai "Kristuksessa". Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Jeesus oli "viimeinen Aadam". Hänessä kuoli koko Aadamin suku. "Yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet".

Jeesus Kristus on uuden ihmissuvun esikoinen eli ensimmäinen. Hän sovitti koko maailman synnin ja palautti näin ihmissuvun siihen asemaan, jossa se oli ennen syntiinlankeemusta. Jokainen ihminen voi päästä nyt Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta, ei omilla hyvillä teoillaan, vaan uskomalla Jeesuksen sovitusuhrin riittävyyteen.

Jeesuksen lunastustyön ja ristin syvällisen ilmoituksen voimme ymmärtää vain Pyhän Hengen opettamina, kun hän ottaa Jeesuksen omasta ja selittää meille.

"Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun."

Pitääkö tuota selittää? Etkö sinä Jukka ymmärrä yksinkertaisintakaan lausetta ilman että sitä jonkun täytyy sinulle selittää? Yritä edes ilman muiden apua selvittää että mitä Jeesus tuolla lauseella tarkoittaa! Kyllä sinä Jukka pystyt siihen! Minä luotan sinuun että osaat selvittää tuon mysteerin ominkin päin, ilman raamatunopetuskurssien ajatustenohjaajienkin apua!

• The truthful truth
        *Jukka kirjoitti:

"Jeesuksen lunastustyön ja ristin syvällisen ilmoituksen voimme ymmärtää vain Pyhän Hengen opettamina"

Meneeköhän sinun Pyhän Henkesi ja Jeesuksen opetukset ristiin?

Jeesus:
        "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Sinun Pyhä Henkesi:
        ""Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat Jeesuksen, joka myös on totinen Jumala"

Meneekö sinun Pyhän Henkesi opetukset myös Paavalin kanssa ristiin?

Paavali:
        "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"

Sinun Pyhä Henkesi:
        "Äläpäs Paavali nyt valehtele"

Jeesus Kristus:
        "Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni. "

Sinun Pyhä Henkesi:
        Jeesus Kaikkivaltias Jumala tykkää laskea leikkiä, eikä tarkoita tuolla sitä mitä sanoo!

• ap.
        *Jukka kirjoitti:

*Jukka kirjoitti:

"Jeesus Kristus on uuden ihmissuvun esikoinen eli ensimmäinen. Hän sovitti koko maailman synnin ja palautti näin ihmissuvun siihen asemaan, jossa se oli ennen syntiinlankeemusta. Jokainen ihminen voi päästä nyt Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta, ei omilla hyvillä teoillaan, vaan uskomalla Jeesuksen sovitusuhrin riittävyyteen. "

Ymmärrän kyllä tämän ja olen samaa mieltä. Pohdin vain tuota Jeesuksen "minä vedän kaikki tyköni" lauseen spesifistä merkitystä.

Äsken kun googlailin aiheesta, löysin mitä omituisempia tulkintoja siitä. Mielestäni tarpeettoman monimutkaisia ja hämäriä.

Luin uudelleen sen raamatunkohdan, jossa Jeesus sanoo nämä sanat, ja tajusin, että evankelista Johannes jatkaa tämän jälkeen sanomalla: "Näillä sanoilla Jeesus ilmaisi, millainen tulisi olemaan hänen kuolemansa."

Siis kuolemansa.

Tulkitsen siis Joh. 12:30-33 siten, että Jeesus kertoi tässä kohdassa vetävänsä ristille naulituksi jokaisen syntisen, joka tulee uskossa Hänen luokseen, vaikkapa 2000 vuotta myöhemmin (Jumalahan on ikuinen eikä aikaan sidottu, vaikka itse ristiinnaulitseminen tapahtuikin tiettynä historiallisena ajankohtana).

Jokainen uskoon tuleva siis on kuollut Jeesuksen ruumiissa ristillä silloin n. 2000 vuotta sitten ja mennyt Hänen ruumiissaan hautaan ja tuonelaan. Jollain ihmeellisellä tavalla niin tapahtui. Ja jokainen tällainen ihminen myös saa uskosta Jeesukseen uuden hengen uudestisyntymässä eli uskoon tulemisessa. Ja lopulta myös uuden ruumiin eli ylösnousemusruumiin.

• *Jukka kirjoitti:

Kyllä se näkyy tarkoittavan kaikkia ihmisiä omalla vuorollaan:

Jesaja 45
        22 "Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole.
        23 Minä - o l e n - v a n n o n u t - i t s e - kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, - p e r u u t t a m a t o n
        s a n a: - Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistua, minulle jokaisen kielen valansa vannoa.
        24 Ainoastaan Herrassa-niin pitää minusta sanoa - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten
        k a i k k i, - j o t k a - o v a t - p a l a n e e t
        v i h a s t a - h ä n t ä - v a s t a a n." [Fil. 2:10,11]

• voi voi voi
        The truthful truth kirjoitti:

"Jeesuksen lunastustyön ja ristin syvällisen ilmoituksen voimme ymmärtää vain Pyhän Hengen opettamina"

Meneeköhän sinun Pyhän Henkesi ja Jeesuksen opetukset ristiin?

Jeesus:
        "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Sinun Pyhä Henkesi:
        ""Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat Jeesuksen, joka myös on totinen Jumala"

Meneekö sinun Pyhän Henkesi opetukset myös Paavalin kanssa ristiin?

Paavali:
        "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"

Sinun Pyhä Henkesi:
        "Äläpäs Paavali nyt valehtele"

Jeesus Kristus:
        "Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni. "

Sinun Pyhä Henkesi:
        Jeesus Kaikkivaltias Jumala tykkää laskea leikkiä, eikä tarkoita tuolla sitä mitä sanoo!

Tämä viesti sisältää Pyhän Hengen pilkkaa.

• The truthful truth
        voi voi voi kirjoitti:

Tämä viesti sisältää Pyhän Hengen pilkkaa.

Eipäs!
        Jukka esittää omia mielipiteitään muka Pyhän Hengen mielipiteinä joten Jukkahan se pilkkaa Pyhää Henkeä!
        Ja koska Jeesus on eri mieltä Jukan kanssa niin silloinhan se on Jeesus jota syytät Pyhän Hengen pilkasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      33
      2070
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1060
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1003
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe