Pitääkö taksin jäädä odottamaan jos käsken

Tuuri juopottelija

Olen muutaman kerran lähtenyt kapakkakierrokselle taksilla ja olen maksanut kyydin niinkuin pitää,mutta kun pyydän kuskia jäämään odottamaan kapakan lähistölle jos vaikka en siellä kauaa olekkaan,vaan teen uuden suunnitelman mihin siitä sitten jatketaan,mutta taksi ei halua jäädä odottamaan vaikka saa siitä sen odotustaksansa. Sitten käy niin että hän ajaa taksiain sen 25 kilsaa asemapaikalleen vaikka siellä ei olisi sillähetkellä edes ajoa(maaseututaksista kyse). No minä sitten alan kysellä kapakanpitäjältä,että mistä numerosta saisin nyt taksin ,kun olen taas lähdössä,mutta tuoja lähti lipettiin, kun ei jaksanut odotella. Eli onko sen taksin millä on kotoa lähtenyt jäätävä jos pyydän odottamaan siksi ajaksi kun sovitaan,nyt vaikka 1/2 tuntia ja sitten jatketaan taas matkaa jonka tasantarkkaan maksan sillai kun taksamittari sen sanoo. Tuttu taksikin vielä kyseessä yleensä,mutta mistälie johtuu,ettei odotustaksalla kiinnosta ventata maksavaa kyydittävää.

26

2259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odotettava

Kuskilla on ollut kiire saunaan ;)

Kyllä taksin kuuluisi jäädä odottamaan niin pyytäessäsi. Se että maksat kapakan pihalla siihenastisen kyytisi ei muuta tilannetta. Maksaessasi mittari vaan nollautuu ja alkaa laskuttamaan odotustaksaa odotusajalta (ei uutta lähtömaksua), ja kun lähdette eteenpäin niin matka jatkuu normaalisti taksalla.
      Saat kyllä myös soittaa suoraan sille lipettiin lähteneelle taksille, josko tulisi noutamaan sinut. Kukaan ei kiellä, ei asemapaikkasäännökset eikä mikään laki.

• 18+17

Taksiliikennelaki velvoittaa vain suorittamaan "luvan mukaisen kuljetuksen", odotuksen pakollisuudesta siinä tekstissä ei puhuta sanallakaan. Varmaankin joku juristi osaisi sanoa, miten tuota on tarkoitus tulkita.

Kuljettaja voi toki kieltäytyä kuljetuksesta myös esim. sallitun työajan ylittymisen tai oman sairautensa takia sekä työturvallisuussyistä johtuen (aggressiivinen asiakas jne.).

• kumma kardelli porukkaa

Kyllähän Se odottaa jos et maksa kyytiä.

lakiin ja taksaan perustuva velvollisuus.

mitä kuluja siitä tulee jos auto ei kuluta bensaa, tietenkin jo osas sammuttaa moottorin.

eikö tilatun taksin pidänkään noudattaa hinnastoa

• ,.,.,.,.

"Kardelli" iski jälleen. :)

• voi taas
        ,.,.,.,. kirjoitti:

"Kardelli" iski jälleen. :)

kardelli
        Tietämättömyytesi kukoistaa

• .,.,.,.
        voi taas kirjoitti:

kardelli
        Tietämättömyytesi kukoistaa

Mitä en tiedä" viittaan tuolla "kardellilla" edelliseen viestiin ja sen nimimerkkiin " kumma kardelli porukkaa".

• voi taas
        .,.,.,. kirjoitti:

Mitä en tiedä" viittaan tuolla "kardellilla" edelliseen viestiin ja sen nimimerkkiin " kumma kardelli porukkaa".

sori nimimerkki ".,.,.,."
        kommenttini

"kardelli
        Tietämättömyytesi kukoistaa "

oli tarkoitettu nimimerkille "kumma kardelli porukkaa"

• ¢­­

täytyy olla aika tyhmä kuski, jos jää odottelemaan jotain känniääliötä.

• tyhmäkö oon

"täytyy olla aika tyhmä kuski, jos jää odottelemaan jotain känniääliötä. "

Jos "känniääliö" on luvannut maksaa odotuksen ja muita kyytejä ei ole, niin mikä tekee odottavasta kuskista tyhmän. Tyhjää parempi vaihtoehtohan toi on. Kyseessä vielä tuttu taksi niin varmasti asiakas myös maksaa.

• 8+15
        tyhmäkö oon kirjoitti:

Jos "känniääliö" on luvannut maksaa odotuksen ja muita kyytejä ei ole, niin mikä tekee odottavasta kuskista tyhmän. Tyhjää parempi vaihtoehtohan toi on. Kyseessä vielä tuttu taksi niin varmasti asiakas myös maksaa.

Joo mikäli niitä muita kyytejä ei ole. Jos sen sijaan saman palkan voisi saada ajamalla, niin itse valitsen ajamisen parkissa istumisen sijaan joka kerta. On se istuminen vaan niin tyhmää hommaa, jossa ei aika tunnu kuluvan millään. Vaikka isännät jaksavatkin aina muistuttaa miten tuntipalkka johtaisi siihen, että jätkät vain istuisivat jossain...

• Minä en.
        tyhmäkö oon kirjoitti:

Paljonhan sitä luvataan, kuuta taivaalta ja maailmanrauhaa. Itse en odottaisi. Mutta jos kuski on tuttu, miksi aloittaja ei kysy tätä häneltä?

• Alalla.

Kyllä minä ainakin voin jäädä odottamaan mutta se edellyttää paria asiaa : asiakas maksaa kyytinsä siihen asti ja pistää vielä pätäkkää tiskiin sen verran etten jää tappiolle jos hän ei saavukaan takaisin sovittuun aikaan mennessä.

• Tuuri juopottelija

Kyseinen kuski joka minut vei sinne kapakkaan on tottunut odottelemaan. Yleensä vielä tarjoan kuskille kahvit ja pullat meidän känniääliömatkoilla.Ja rahaahan se odottelukin mittaripäällä tuo taksarin kassaan. Voi olla että sen toisen paikkakunnan taksit ei katso hyvällä jos hän odottaa minua siinä kapakkaa vastapäätä,vaan luulevat että toihan pian vie meidän asiakkaita ja siksi kuski ei halua siihen jäädä,vaan olettaa,että minä tulen sitten sen toisen paikkakunnan autolla kotiin joskus pikkutunneilla. Mukavaahan oman paikkakunnan tutulla taksilla on kulkea ,kun voi kuskin kanssa puhua kaikenmaailmam asiat siinä matkanaikana,mutta kun ottaa jonkun oudon ex tempore niin eipä sille kaikkea viitsi eikä kehtaa puhua.Siinä 1 pointti miksi kannatan mielummin sitä vanhaa tuttua yrittäjää.

• sdfghjklöjhgfd

>> Voi olla että sen toisen paikkakunnan taksit ei katso hyvällä jos hän odottaa minua siinä kapakkaa vastapäätä,vaan luulevat että toihan pian vie meidän asiakkaita ja siksi kuski ei halua siihen jäädä>>

Tuskimpa näin kuitenkaan. Koko ajan sitä ajellaan toistemme alueilla. Saattaa toki olla että jossain tuppukylässä on sen verran sisäsiittoista meininkiä että jaksavat vahtia toisten tekemisiä.

Sitten itse kysymykseen. Olen useinkin odotellut kuppiloiden edessä asiakasta mutta aina haluan rahaa jo etukäteen ja samalla sovimme että odotan niin kauan kun se kojelaudalle heitetty raha riittää. Jos asiakas ei ole tullut siihen mennessä kun raha loppuu niin lähden pois.
        Tämä siksi että jurrissa olevalla asiakkaalla ajan taju hämärtyy aika helposti ja usein myös "unohtuu" se tosiasia että taksi on pyydetty odottamaan.
        Maailman tappiin asti ei kukaan jaksa odotella vaikka lehmän hermot olisikin.

Sitten vielä toinen syy on se että ainakin täällä kaupungissa niin sanottuna purkuaikana odotustaksalla tulee provikkapalkkaiselle kuskille ihan törkeästi persnettoa että määräajaton odottelu ei todellakaan ole mikään houkutteleva vaihtoehto.

Rahalla toki kaikki on korjattavissa.

• dserfvcwwwww

Kunhan taksi tietää saavansa palkkansa niin kyllä minä ainakin odottaisin,
      jos taas ei niin silloin ei odotella mitään kännisten höpinöiden perusteella että
      joo tuun kohta ja saat sitten maksun, niin niin..

• kflflglg

Jos käsket niin ei vittu missään nimessä, jos taas pyydät kauniisti niin kaikki on mahdollista! :)

• 1+13

Mä saatan odottaa, jos saan odottaa autossa, mut pullakahville en tuurijuoppojen kanssa lähde.

• Iloinen lapiomies

Lapiomies saa tunnille saman tai enemmän,kuin taksi saa odotustaksalla,siksi lähdinkin lapiomieheksi raksalle ja lopetin taksiautoilun.Ennen oli 50000€ kiinni työkalussa mutta nyt saan laatufiskarssin 40€ että on siinä työkalujen ja taksojen välinen kannattavuus kaukana toisistaan.

• flerjwl

hah, aivan erinomainen kysymys. Onkohan koskaan tullut mieleen että tämä tuttu taksisi ei LUOTA sinuun. Lupaat olla vaikka puoli tuntia ja menee yli tunti ja kuskin muut suunnitelmat menevät mettään sen takia. Kyllä se koirakin oppii kun ruokkija kusee sen päälle muutaman kerran.

asiakas muka aina oikeassa... hah hyvin harvinaista taksissa

• ¢­­

hyvin sanottu

Vastaava tilanne on, kun vie jonkun jo valmiiksi humalassa olevan kapakkaan ja tämä yrittää sopia pois hakua johonkin sovittuun aikaan yöstä. Ei onnistu ainakaan minun kanssa, vaikka olisi miten 'tuttu' tahansa. Tyyppi ei ole kuitenkaan sovittuun aikaan paikalla, eikä vastaa puhelimeen, enkä todellakaan lähde etsimään mitään känniääliötä mistään kapakoista.

• ¢­­
        ¢­­ kirjoitti:

hyvin sanottu

Vastaava tilanne on, kun vie jonkun jo valmiiksi humalassa olevan kapakkaan ja tämä yrittää sopia pois hakua johonkin sovittuun aikaan yöstä. Ei onnistu ainakaan minun kanssa, vaikka olisi miten 'tuttu' tahansa. Tyyppi ei ole kuitenkaan sovittuun aikaan paikalla, eikä vastaa puhelimeen, enkä todellakaan lähde etsimään mitään känniääliötä mistään kapakoista.

taksia on ihan turha tilata taksitolpan viereen. Vapaat taksit ajaa tolpalle jossa on jonoa. Sivukylien kapakoitten purkuaikaan vapaat taksit ajaa suoraan sinne kapakan eteen. Se 'oma taksi' saattaa olla jossain 30 km päässä silloin kun sitä tarvitsisi. Kun ajoja on putkeen, niin joku ennakkoon sovittu kyyti on melkoinen rasite sille kuskille henkisesti ja myös rahallisesti. Asiakashan sitä ei tajua, eikä välitä pas­kaakaan edes siitä onko paikalla vai ei.

• lisää mutu takseja
        ¢­­ kirjoitti:

taksia on ihan turha tilata taksitolpan viereen. Vapaat taksit ajaa tolpalle jossa on jonoa. Sivukylien kapakoitten purkuaikaan vapaat taksit ajaa suoraan sinne kapakan eteen. Se 'oma taksi' saattaa olla jossain 30 km päässä silloin kun sitä tarvitsisi. Kun ajoja on putkeen, niin joku ennakkoon sovittu kyyti on melkoinen rasite sille kuskille henkisesti ja myös rahallisesti. Asiakashan sitä ei tajua, eikä välitä pas­kaakaan edes siitä onko paikalla vai ei.

Kun tilaa taksin ja hinnastossa lukee odotus niin ja min paljo, ei mitään ehtoja, esim että sopiiko kuskille. Pitäisi olla maininta, muuten sopimus rikkomus. Miten sitten jotkut isokokoiset matkatavarat hinnastossa lisämaksu, voiko kuski kieltäytyä, voiko kuski e kesken matkan varrella hinnastossa mainituista palveluista.

jos voi sanoisin että aika huonoa asiakaspalvelua.

lisää mutu takseja

• Ecomies

www.ecoclean.fi

• Taksiautoilija itse

Pitää,koska lähtiessäkään ei vielä tiedetä mennäänkö 5 vai 50 kilometrin reisu ensin ja sieltä sitten taas osoite ennaltaarvaamaton,joten sen taksin pitää jäädä odottamaan,jos olen lähtiessämme sanonut,että nyt ajellaan ja rahaa löytyy sitä varten.

Tyhmähän sellainen taksikuski on joka ei jää odottamaan,vaan haluaa ajaa tyhjänä takaisin sinne mistä on lähdetty,eikä siellä ole edes seuraavaa tilattua kyytiä odottamassa,että se siitä odottelusta odotustaksalla.

• ¢­­

känniääliö joka kailottaa: "nyt ajellaan ja rahaa löytyy" saa minun puolesta ajella jollain muulla taksilla.

• Menopaluusta saa

Harva selvinpäin ajelee satunnaisia matkoja taksilla. Tunnen paljon sellaisia kyydittäviä,jotka ei ole köyhiä eikä kipeitä kun menovietti iskee ja heillä on rahaa maksaa,eri asia sitten millainen morkkis on kun selviävät ja tajuavat että mittarilla on taas kuljettu. Tyhmähän sellainen kuski on joka ei "känniääliöltä" osaa rahoja ottaa,kuskaa sinä vaan edellinen mummuja kirkkoon,jos haluat vain selviä asiakkaita kuskata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      81
      3137
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1281
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      163
      1181
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1030
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      961
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      310
      932
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      839
    8. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      825
    9. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      815
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      92
      794
    Aihe