Herkkä - tunnistatko itsesi?

Kastanja2

24

888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MrJuha82

Muuten pitää paikkaansa mun kohdalla, mutten itke niin paljoa kuin jotkut muut en järkyty kauhu-ja väkivaltaleffoista.
      Muuten kaikki kohdat täsmää minuun.
      En siis ole kai erityisherkkä, mutta herkkä kuitenki.

Ja ehkä hieman narsistinen samalla.
      Nettikirjoittajat kun tuppaa yhden tutkimuksen perusteella olevan narsisteja, psykoja tai niijen sukulaisia.

• S-Market

Herkkänä (miehenä) sitä kokee olevansa kaikkialla jotenkin poikkeava ja ulkopuolinen. Tuntuu aina siltä kun kukaan ei ymmärtäisi ja pikkuhiljaa sitä alkaa pitää itseään jotenkin viallisena. Sitten joskus todella harvoin, kun kohtaa toisen samanlaisen, niin yhtäkkiä aitä tajuaakin että itsessä ei olekaan mitään vikaa. Olisi hienoa saada samankaltainen ihminen jollain tavalla pysyvästi elämään. Silloin joku olisi aina muistuttamassa että olen ihan ok tällaisenaankin. Ei hirveästi lohduta vaikka itselleen joka päivä uskottelisi olevansa juuri oikeanlainen yksilö.

• entahtoisiollaherkkä

Olen varmasti sellainen. Olisi mukava tavata muitakin samankaltaisia. Ja minua elämä ei ole ainakaan kohdellut hyvin eli kaikki kamalat asiat yhdistettynä herkkyyteen on todella tuhoisa yhdistelmä :(

• Möhnä oon

Mäkin mietin usein mitä muut ajatelee minusta enkä siksi välttämättä kykene toimimaan. Itken helposti ja olen muutenkin ''ympäristölle altis'' :(

• hullu herkkis

sama täällä olen 33-vuotais nainen ja töissä hirveen vaikeeta olla kun itken niin helposti ja kiire ja stressi ahdistaa ja muiden paha olo tarttuu heti itteen.. mikähä auttas? ja kaikki muut pitkään samassa työssä olleet ovat niin kovia tyyppejä että minua aletaan vaan aina uudessa paikassa kiusaamaan koska olen outo herkkis enkä ole töissä kun muutaman kk pätkiä kun minut heitetään pihalle.

• Blöbö

Poikkeava ja ulkopuolinen?
      Hämmästyisit kun tietäisitkin millaisia jotkut ihmiset ovat tällä planeetalla. Miten yksin he ovat koska tietävät ettei heitä kulje täällä paljon. Eikä heitä oikeastaan pysty "normaalit" ikinä ymmärtämään.

Vaikka herkkä ihminen ei ole Normi, on hän kuitenkin normaali.

Asiasta toiseen, teidän pitäisi löytää itsestänne luonteen lujuutta.
      Se ei tarkoita että yrittäisitte olla yhtään sen herkempiä ihmisiä kuin olette.
      Se vain tarkoittaa sitä että olette itsenne ja ette sitä pyytele anteeksi muilta.
      Itkette paljon, mitä siitä sitten. Se ei muille kuulu ja saatte tasan tarkkaan itkeä niin paljon kun itse haluatte.
      Voin kuvitella että suhteessa tuo voi olla hieman hankalaa kun tulee tunteelliseksi joka asiasta ja puoliso voi olla huolestunut että mikä tuli...
      Selitä siinä sitten että se pikkukisu siinä videossa oli niin ihanan suloinen ja pörröinen Yhyyy, sniff sniff... Toinen saisi vähintään kohtauksen kun kuvitteli että on joku hätänä. Ajan myötä toki oppii tuntemaan ihmisen niin että erottaa kun oikeasti on hätä, mutta suhteen alussa voi tulla erikoisia tilanteita...

Työelämä voi olla kyllä brutaalia tunteelliselle ihmiselle, mutta meille kaikille todennäköisesti on sielläkin joku paikka mihin sopii sellaisena kuin on.

Mielestäni monet ihmiste mieltävät Herkän ihmisen heikoksi ihmiseksi, päinvastoin herkkä ihminen voi olla hyvinkin vahva ihminen ja kokenut monia asiota mitkä olisi viennyt muut polvilleen.

Jos teillä on ollut pahoja kokemuksia elämässänne, ammentakaa siitä voimaa että olette päässyt niistä yli kuitenkin vaikka olette herkkiä.
      Tunnen yhden herkän ihmisen ja hän saattaa pillahtaa joskus itkuun mutta en välitä siitä juurikaan. Hän vollottaa aikansa ja sitten on ihan "normaali" taas.

• Blöbö

se ei tarkoita että yrittäisitte olla yhtään sen epä-herkempiä ihmisiä kuin olette.

Pienen pieni typo tuli sitten alkuperäiseen tekstiin...

• hsp-tyyppi

lukekaa ehottomasti Elaine Aronin kirja HSP - erityisherkkä ihminen. Tiedätte sitten paljon enemmän asiasta, ja ymmärrätte, ettei erityisherkkyys ole mitään itkuun pillahtelua, vaan neurologinen syntyperäinen erilaisuus. hsp-ihmisiä on viides osa kaikista maailman ihmisistä.

• siili1

Minä olen erityisherkkä ihminen ja olen kärsinyt siitä koko ikäni. Tunteellisuus ja neurologinen herkkyys sotketaan usein keskenään. Itse olin pitkään herkkä kaikille ulkoisille ärsykkeille, ihmisten välisille konflikteille ja kritiikille, mutten ollut mitenkään erityisen herkkä esimerkiksi pillahtamaan itkuun. Vasta eron jälkeen minusta tuli herkästi itkevä.

Lapsuudenperheessäni herkkyyden näyttämisestä pilkattiin, joten opin kätkemään sen jo varhain. Jäi tunne, etten kelpaa sellaisena kuin olen. Sitä on sitten oppinut elämään sellaisena pelkkänä ulkokuorena ihmisten joukossa oman sisimpänsä peittäen.

Tämänhetkinen aikakausi on erityisen vaikea herkille. Röyhkeys, itsekeskeisyys ja piittaamattomuus ovat tie menestykseen.

• Alesa

Aiva, herkkyys ei ole sama kuin tunteellisuus. Vaikka olenkin herkkä, niin harvemmin minä itken. Herkillä saattaa keskimäärin tulla itku helpommin, mutta niin tulee hymykin ja muut tunteet. Herkkä reagoi voimakkaammin kaikkeen. Siksi herkät ovat hyviä tulkitsemaan ihmisiä, he huomaavat pienet yksityiskohdat mitkä jäävät muilta huomaamatta. He huomaavat ne siksi että pinetkin eleet saavat herkissä reaktion aikaan.

• Blöbö

Ihmiset tuntuu käyttävän aika laajana käsitteenä Herkkä sanaa.
      Herkkyys on tunteellisuuden synonyymi. Kyllä se on sama asia. Mutta täällä tarkoitetaan aivan eri asiaa ja mielestäni Herkkä ei ole välttämättä oikea sana kuvaamaan sitä.

• Nti HSP

Mun mielestä herkkyys ei ole vain tunteellisuutta tai tunneherkkyyttä, vaan kuten HSP:n määrittelyssäkin se on myös aistiyliherkkyyttä. Itselleni melu, pahat hajut, räikeät valot ja jopa räikeät värit ovat liikaa. Ai niin, ja tuntoaistinikin on herkkä, jopa niin, että vaatteiden saumat "kutittaa".

Ylempänä joku jo suositteli Aronin kirjaa Erityisherkkä ihminen ja minäkin suosittelen sitä. Se kyllä auttoi ymmärtämään itseä ja tätä synnynnäistä piirrettä.

• Herkkyli

Olen herkkä. Tunnistan itsestäni useimmat kohdat listassa, paitsi en itke kovin herkästi enkä varsinkaan julkisesti. Ns. viihdeväkivalta elokuvissa ei häiritse minua, mutta esim. kaikki realistinen inhimillisen kärsimyksen kuvaus voi järkyttää minut pohjamutia myöten. Varmaan nykyaikana herkälle maailma on vielä vaikeampi sulattaa, koska sitä katalyyttiä pukkaa joka mediasta ja täytyy tosissaan eristäytyä ettei niistä kuulisi tai kohtaisi. Raskasta olla tällainen. Mutta en haluaisi olla kyyninen kuspääkään, kuten hyvin moni on...

Kiusaan itseäni lukemalla näitä hiton nettifoorumeita, koska olen yksinäinen tyyppi. Mutta se kaventaa mielikuvaani ihmisistä. Alan vihata koko ihmiskuntaa mielivammaisten ääliöiden kirjoitusten takia. Mutta jos tuolla ulkona liikkuu tosissaan sellaista väkeä joka tännekin kirjoittaa, niin tsänssi on että kohtaan niitä ja alkaa oksettaa ajatuskin.

Joten tämmöistä on yhden herkän elämä. Kaikki jaska vain kumuloituu ja joudun tosissani miettimään, kuinka palaudun niistä tunteista. Yleensä katselen eläimenpentuja youtubesta.

• Miesherkkis

Täsmälleen samalla tavalla minäkin koen. Elokuvien suhteen minullakin menee niin että se realistinen väkivalta (henkinen tai fyysinen) tekee pahaa. Ja nämä foorumit tosiaan vahingoittavat sitä kuvaa mitä minullakin on ihmisistä. Mietin usein että mitä jos ihmiset ovat oikeasti sitä mitä täällä esiintyy ja livenä vain teeskentelevät siveellistä tai jotain.

Kaipa meidän herkkienkin on mahdollista pysyä vahvoina. Sitä kyynisyyttä pitää tosiaan varoa. Siltä tieltä ei löydä mitään löytämisen arvoista. Yksinäisyys ja herkkyys on kyllä yhdistelmä mitä ei haluaisi kokea kahta kertaa. Tämä yksi elämä riittää. Ja ehkä se vielä paraneekin tästä se tilanne. Haluaisin uskoa että tämän herkkyyden avulla voi löytää jotain semmoisia voimavaroja mitä muuten ei tajuaisi.

• siili1
        Miesherkkis kirjoitti:

Täsmälleen samalla tavalla minäkin koen. Elokuvien suhteen minullakin menee niin että se realistinen väkivalta (henkinen tai fyysinen) tekee pahaa. Ja nämä foorumit tosiaan vahingoittavat sitä kuvaa mitä minullakin on ihmisistä. Mietin usein että mitä jos ihmiset ovat oikeasti sitä mitä täällä esiintyy ja livenä vain teeskentelevät siveellistä tai jotain.

Kaipa meidän herkkienkin on mahdollista pysyä vahvoina. Sitä kyynisyyttä pitää tosiaan varoa. Siltä tieltä ei löydä mitään löytämisen arvoista. Yksinäisyys ja herkkyys on kyllä yhdistelmä mitä ei haluaisi kokea kahta kertaa. Tämä yksi elämä riittää. Ja ehkä se vielä paraneekin tästä se tilanne. Haluaisin uskoa että tämän herkkyyden avulla voi löytää jotain semmoisia voimavaroja mitä muuten ei tajuaisi.

"Mietin usein että mitä jos ihmiset ovat oikeasti sitä mitä täällä esiintyy ja livenä vain teeskentelevät siveellistä tai jotain."

Kyllä se taitaa olla ikävä kyllä juuri noin. Itse kadun, että koskaan päädyin tänne keskustelupalstoille, olisi ollut helpompaa elää siinä luulossa, että suurin osa ihmisistä on rehellisen ystävällisiä. Todellisuudessa kyse on vain siitä, että ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen, koska tarvitsevat toisia ihmisiä ja pelkäävät jäävänsä yksin. Sen vuoksi nimettömänä ja kasvottomana voi keskustelupalstoilla purkaa kaikki todelliset mietteensä.

Ihmiset elävät monien asioiden suhteen lujassa itsepetoksessa. Pelkään, että kun silmät ovat näiden asioiden suhteen kerran auenneet, niitä ei voi enää sulkea.

• Miesherkkis
        siili1 kirjoitti:

"Mietin usein että mitä jos ihmiset ovat oikeasti sitä mitä täällä esiintyy ja livenä vain teeskentelevät siveellistä tai jotain."

Kyllä se taitaa olla ikävä kyllä juuri noin. Itse kadun, että koskaan päädyin tänne keskustelupalstoille, olisi ollut helpompaa elää siinä luulossa, että suurin osa ihmisistä on rehellisen ystävällisiä. Todellisuudessa kyse on vain siitä, että ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen, koska tarvitsevat toisia ihmisiä ja pelkäävät jäävänsä yksin. Sen vuoksi nimettömänä ja kasvottomana voi keskustelupalstoilla purkaa kaikki todelliset mietteensä.

Ihmiset elävät monien asioiden suhteen lujassa itsepetoksessa. Pelkään, että kun silmät ovat näiden asioiden suhteen kerran auenneet, niitä ei voi enää sulkea.

Itsekin kadun että ikinä aloitin lukemaan näitä viestejä täällä. Täytin juuri 30v ja jo tässä vaiheessa minulle on paljastunut ihmisluonnon todellisuus. Toisaalta, kyllä täälläkin on välillä ihan fiksun oloista porukkaa. Eikä ihmisiltä kannata muutenkaan vaatia liikaa, olemme jokainen jossain määrin itsekkäitä olentoja. Ihan niin kuin kaikki elävä tässä maailmassa. Kasvitkin vain itsekkäästi imevät itseensä auringonvaloa välittämättä viereisistä kasveista. Öhh, hieman erikoinen vertaus mutta olkoon.

• 34654645

Varmaan 80% noista passasi itseeni.

Parhaiten sopi tuo pieniinkiin negatiivisiin tilanteisiin reagoiminen.

Itsellä edes pienkin negatiivinen kokemus aiheuttaa viikkojen romahdoksen jonka aikana en jaksa tehdä mitään muuta kuin nukkua.

Olin myös kiusattu todella rankasti 4 vuotta, hakkaamista yms.

• 16+9

Miksi aasiassa kaikki on paremmin..?

• Sivullinen.

>>Herkkyyden pitäminen negatiivisena asiana. Länsimaisessa kulttuurissa herkät päätyvät usein kiusatuiksi, kun taas Aasian kulttuureissa heitä arvostetaan.>>

Ilmeisesti tuohon viittasit? Länsimaissa tosiaan ihannoidaan rahaa, kovuutta, lihaksia, tyhmyyttä, välinpitämättömyyttä, ylimielisyyttä, idioottimaista käytöstä jne. Ottaa kyllä päähän ettei nykymaailmaan mahdu mitään tuon järkevämpää. Ihmiset eivät täällä edes tajua että asioiden ei tarvitsisi olla niin kuin ne on. Toisaalta tuo Aasian tilanne voi olla tuommoinen senkin takia, että Aasiassa herkkien ihmisten osuus on suurempi keskimäärin.

• .................
        Sivullinen. kirjoitti:

>>Herkkyyden pitäminen negatiivisena asiana. Länsimaisessa kulttuurissa herkät päätyvät usein kiusatuiksi, kun taas Aasian kulttuureissa heitä arvostetaan.>>

Ilmeisesti tuohon viittasit? Länsimaissa tosiaan ihannoidaan rahaa, kovuutta, lihaksia, tyhmyyttä, välinpitämättömyyttä, ylimielisyyttä, idioottimaista käytöstä jne. Ottaa kyllä päähän ettei nykymaailmaan mahdu mitään tuon järkevämpää. Ihmiset eivät täällä edes tajua että asioiden ei tarvitsisi olla niin kuin ne on. Toisaalta tuo Aasian tilanne voi olla tuommoinen senkin takia, että Aasiassa herkkien ihmisten osuus on suurempi keskimäärin.

Länsimaissa on täysin VÄÄRÄT arvot.
        Kuulostaa todella absurdilta ja pöyristyttävältä ihannoida esim välinpitämättömyyttä. Sellaisten ihmisten kanssa en edes halua olla tekemisissä, hyi yäk!

• Sivullinen. kirjoitti:

Aasian suunnalla IHANIA IHMISIÄ, jos siis tossa on perää.
        WOW minussa täytyy olla jotain AAsialaista verta =)
        Sanotaan kuitenki, että Ruotsalaiset on melko kilttejä ja rauhallisia.
        Mut joo esim Suomessa on Euroopassa eniten työpaikka-ja koulukiusaamista sekä eniten perheväkivaltaa Venäjän jälkeen.

• siili1

Näin TV:stä kerran dokumentin, jossa vertailtiin eri kulttuurien edustajien käyttäytymistä eri tilanteissa. Siinä oli lapsille järjestetty tekaistu haastattelutilanne huoneeseen, jonka lattialla oli paperiroskia. Haastattelija pyysi lapsen sisään ja puheli itsekseen, että kamalaa kun täällä on roskaista eikä missään välillä ehdi korjaamaan roskia roskikseen. Sitten haastattelija sanoi poistuvansa hetkeksi.

Lapsi siivosi sillä välin nopeasti lattian ja kun haastattelija palasi, tämä totesi lapselle, että voi miten hienoa, joku on siivonnut täällä. Amerikkalaislapset totesivat innoissaan silmät loistaen, että minä siivosin täällä. Japanilaislapset istuivat vaiti ja katselivat vaivaantuneina ympäriinsä.

Samastuin niin täysin noihin japanilaislapsiin, että meinasi tulla ihan itku, kun muisteli omaa lapsuutta. Onko sitten ihme, että moni muualta maailmasta Japaniin muuttanut tuntee tulleensa kotiin, jos persoonallisuus sopii paremmin tuontyyppiseen ympäristöön.

• 2+15

Näin sen dokumentin. Kyseessä taisi olla kiinalaiset ja Kiina, jossa yksilö ei saa erottua massasta. Roskat siivonnut lapsi jopa valehteli ettei ollut siivonnut niitä, välttääkseen kiitokset. Kun kysyttiin, että onko se valehtelua vai jotain muuta, niin aasialaiset sanoivat että jotain muuta. Länsimaalaiset sanoivat sen olevan valehtelua.

Olen itsekin sitä mieltä, että voi myöntää siivonneensa... muuten toinen ihmettelee, että kuka sen sitten siivosi... onko talossa haamuja? Tietty maalaisjärki on hyvä säilyttää tilanteessa kuin tilanteessa. Pidän aasialaisesta kulttuurista. Siellä paljon hyviä ja viisaita juttuja. Kumartaminen on hyvä tapa osoittaa kunnioitusta. Kättelelminen on vähän ikävää. Halailu ja suukottelu on ihan kamalaa..... :D

• Yksinäisyys vahvuus

Srilaisuus on voimavara ja yksinäisyys voi olla vahvuus. Yksinäisellä voi olla vaikea teeskennellä sosiaalisuutta, mutta saattaa olla, että muuta mahdollisuutta ei totalitaarisissa yhteiskunnissa anneta. Suomessa sentään saa olla aika individualisti. Toivottavasti demokratia säilyy ja erilaisuuden sietokyky säilyy yhteiskunnassa edes tälläisena kun se on nyt.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088144

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      13
      11315
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      37
      3853
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      3019
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      119
      2374
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      81
      2035
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1761
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      299
      1006
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      17
      770
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      725
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      699
    Aihe