Rationalistinen ajatteluni ei niele huuhaata

ikiateisti

Yksi tapa olla uskonnoton on se, että oma järki ei hyväksy ja allekirjoita mitään, mitä se ei ensin ymmärrä perusteita myöten.
Näin selittäisin oman kaikista itselleni käsittämättömistä asioista vapaan ajatteluni ja sanon sitä rationaaliseksi ajatteluksi.

Jos en jotain ymmärrä/ole ymmärtänyt en ole ottanut siihen myöntävää enkä kieltävää kantaa.

Ennen määritelin itseni yliluonnollisista uskomuksista vapaaksi, mukaan lukien jumaluskot, mutta tarkemmin mietittyäni huomasin, että olenkin vetänyt aina rajan siihen, mitä joko itse ymmärrän tai tiedän fiksumpieni ymmärtävän ja mitä taas en ymmärrä tai fiksummat eivät ymmärrä. Ehtona toki on se, että tiedän, mitä mieltä ne fiksummat asiasta ovat, mutta sama suhtautuminen koskien sekä luonnollisia että yliluonnollisia asioita. En välttämättä edes osaa vetää aina rajaa siihen, onko joku yliluonnollista vai luonnollista, mutta tiedän ymmärränkö vai enkö ymmärrä jotain asiaa.

Vaihtoehdot ovat siis minulle auki siihen asti, että on tutkittua tietoa, miten asia on. Olenkin systemaattisesti aina joko hylännyt järjenvastaisena asiat jotka ovat olleet tietojeni tai yleisen hyvän tiedon mukaan järjenvastaisia tai pistänyt sivuun odottamaan parempaa tietoa asiat, joihin minulla/fiksummilla ei ole ollut riittävästi tietoa.

Jumaljutut ovat olleet aina niin absurdeja, etten ole koskaan niitä vakavissaan edes miettinyt ja ensimmäinen "probleema" johon törmäsin jo nuorena oli käsite vapaa tahto ja sen olemassaolo/olemassaolemattomuus.

(päädyin mielestäni vastoi koko ympäröivää yhteiskuntaa ominpäin siihen, että sitä ei olisikaan olemassa)

En siis määrittele itseäni ensisijaisesti ateistiksi vaan rationalistiksi ja koen että se ateismi tulee siinä kaupan päällä.

Lohduksi uskoville, kyllä minäkin olen aina joskus vipuun mennyt, esim akupunkitiota pidin aiemmin vakavasti otettavana hoitona.

11

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • econi

Koska kaikkeen ei voi perehtyä itse, tai kaikkea ei voi tutkia itse, pitää joskus luottaa muihin lähteisiin. Ihmiskunnan viimeaikaisin kehittyminen onkin ollut kulttuurievoluutiota, jossa ei tarvitse jokaisen yksilön tutkimalla oppia vaan voi edellisten sukupolvien tutkimuksiin luottaa ja ne voidaan omaksua. Ainakin tähän asti on ihmiselämä riittänyt oppimaan oman erikoisalansa edelliset tutkimukset, ja aikaa jää vielä tutkia lisää.

Tämä mielessä pitäen täytyy muistaa että kukaan yksittäinen ihminen ei voi omaksua niin paljon tietoa että voisi olla kaikissa asioissa expertti. Siksi täytyykin osa tiedosta omaksua siihen varsinaisesti perehtymättä.

Esimerkkinä voitaneen kertoa vaikka valtion talouspäätökset. Politiikot joutuvat tekemään informoituja päätöksiä eri talousarvoista, mutta poliitiikot itse yksinänsä eivät voi tehdä valistuneita päätöksiä kyseisissä asioissa. Siksi valtiolla on palkkalistoilla armeija taloustieteilijöitä, jotka voivat tuottaa arvioita ja ennustuksia erilaisista päätöksistä.

Kun tätä tapaa ajattelee, on yksittäisellä ateistilla harvinaisen vaikeaa selittää kaikkia maailman kummallisuuksia ateismin kyseenalaistaville uskoville. Dataa on kerrassaan liikaa yksittäiselle ihmiselle tehdä informoitu valinta uskon asioissa. Varsinkin kun uskovaiset tarttuvat aina uusiin kysymyksiin joihin ei ole vastauksia, kun vanhoihin kysymyksiin on vastattu.

Mutta kuten poliitiikot, ateistit voivat hyväksyä esimerkiksi evoluutioteorian tai mitä vaan, ihan vain koska joku on tutkimusta tehnyt ja osoittanut että kyseinen teoria toimii parhaiten.

On tietenkin mukavaa nähdä että ihmiset käyttävät aikaa lukeakseen ja oppiakseen erilaisista kiistanalaisista asioista, mutta kenenkään aika ei riitä siihen, että heistä tulisi kaikessa experttejä.

Uskovat uskovat jumaliin, minä uskon ihmisiin (ja heidän tutkimuksiin).

• Juurikin noin. Lisäksi täällä on ollut useitaalotuksia, joissa uskonottomuus tai ateismi yritetään rinnastaa samanlaiseksi annetuksi ja purematta niellyksi ajattelutavaksi mitä se ei ole, siitä kun puuttuu se usko-älä-ajattele-osio.

Tietenkin samalla periaatteella mikä tahansa uusi tutkittu ja vertaisarvioitu tieto on syy päivittää ajattelu eli ne dogmit puuttuu.

• ikiateisti kirjoitti:

Juurikin noin. Lisäksi täällä on ollut useitaalotuksia, joissa uskonottomuus tai ateismi yritetään rinnastaa samanlaiseksi annetuksi ja purematta niellyksi ajattelutavaksi mitä se ei ole, siitä kun puuttuu se usko-älä-ajattele-osio.

Tietenkin samalla periaatteella mikä tahansa uusi tutkittu ja vertaisarvioitu tieto on syy päivittää ajattelu eli ne dogmit puuttuu.

Minä oudoksun sellaisia keskustelun osioita jossa ateisti asetetaan kummunismin ja moraalittomuuden piikkilankojen sisään.
        - joo Pohjois-Korea, N:liitto ym. ym. Ne ovat joidenkin "matalaotsaisten" heittoja joilla ei ole takana muuta kuin mutu ja dogmit.

Kyllä kaikista ihmisryhmistä löytyy tietynlainen Gaussin- käyrä.
        Hyvät-pahat - "rumat" kuten eräässä hyvässä länkkärissa.

Se tuntuu toisille olevan erittäin helppo tapa lyödä ns. Kainin mertti otsaan ja sanoa tuollaisia olette kaikki.

• epikuros kirjoitti:

Minä oudoksun sellaisia keskustelun osioita jossa ateisti asetetaan kummunismin ja moraalittomuuden piikkilankojen sisään.
        - joo Pohjois-Korea, N:liitto ym. ym. Ne ovat joidenkin "matalaotsaisten" heittoja joilla ei ole takana muuta kuin mutu ja dogmit.

Kyllä kaikista ihmisryhmistä löytyy tietynlainen Gaussin- käyrä.
        Hyvät-pahat - "rumat" kuten eräässä hyvässä länkkärissa.

Se tuntuu toisille olevan erittäin helppo tapa lyödä ns. Kainin mertti otsaan ja sanoa tuollaisia olette kaikki.

Osa uskovista mitä ilmeisemmin uskoo noihin kuulemiinsa mantroihin joissa määritellään kaikki tunnetut pahikset ateisteiksi. Sanoinkin kerran että tosi-uskovan mielestä kristitystä tulee ateisti juuri samalla hetkellä kun sen iskemä kirves uppoaa toisen kalloon. Lapsellista inttämistä, enkä oleta normiuskovan noista paljoa innostuvankaan.

Osalle ihmisiä asiat tuntuu olevan aina joko-tai eikä mitään siltä väliltä, vaikka musta-valkoisia asioita onkin todella vähän ja se Gaussin käyrä on lähempänä totuutta. Jopa jumaluskoa kysellään viisiportaisella asteikolla eli uskooko joku jumalaan hieman, hieman enemmän, melko paljon, täysillä vai eikö uskokaan yhtään. ;-)

Tälle palstalle kirjoittaa paljolti erittäin uskovaiset, jotka ovat usein myös nuorenmaan kreationisteja ja jonkinasteisia evankelistoja. Siis erittäin valikoitunut porukka ja kaukana jostain tavallisesta kirkkouskovasta, körtistä tai Teemu Selänteestä.

Tälle palstalle kirjoittelevasta uskis-porukasta löytyy suhteettoman paljon niitä joiden ajattelu ja logiikka hämmästyttää, mutta ei fiksuudella vaan niiden puutteella.

• khjbk

Älä viitsi mussuttaa siinä.

• Kiitos todistuksesta

"Tälle palstalle kirjoittelevasta uskis-porukasta löytyy suhteettoman paljon niitä joiden ajattelu ja logiikka hämmästyttää, mutta ei fiksuudella vaan niiden puutteella." :D

• hnnhf
        Kiitos todistuksesta kirjoitti:

"Tälle palstalle kirjoittelevasta uskis-porukasta löytyy suhteettoman paljon niitä joiden ajattelu ja logiikka hämmästyttää, mutta ei fiksuudella vaan niiden puutteella." :D

Ja höpö höpö.

• Eskoko se siinä taas huutelee?

• >>> En välttämättä edes osaa vetää aina rajaa siihen, onko joku yliluonnollista vai luonnollista, mutta tiedän ymmärränkö vai enkö ymmärrä jotain asiaa. > Vaihtoehdot ovat siis minulle auki siihen asti, että on tutkittua tietoa, miten asia on. > (päädyin mielestäni vastoi koko ympäröivää yhteiskuntaa ominpäin siihen, että sitä ei olisikaan olemassa) > En siis määrittele itseäni ensisijaisesti ateistiksi vaan rationalistiksi ja koen että se ateismi tulee siinä kaupan päällä.

• >>>vaihtoehdot ovat auki tämänkin jälkeen

• ikiateisti kirjoitti:

>>>vaihtoehdot ovat auki tämänkin jälkeen

Kun itse pohdin vakavammin tätä ajatusta vapaasta tahdosta, tulin sellaiseen tulokseen että vaikka meillä onkin kyky tehdä valintoja.... noh ainakin näennäisesti, niin näitä valintoja rajoittaa niin monet tekijät ettei minkään valinnan voida katsoa tapahtuvan ilman jotakin ulkopuolista vaikutusta.
        Ja koska tehtyyn valintaan ovat vaikuttaneet rajoitukset jotka ovat itsestä riippumattomia, tarkoittaa tämä sitä ettei todella vapaata valintaa ole olemassa.

Huolimatta siitä ettei minkään teon voida katsoa olevan täysin vapaa, tämä teko oli se sitten mikä tahansa, voidaan kuitenkin syy- seuraus suhteen nojalla yhdistää teon tekijään.
        Jolloin teon tekijää voidaan pitää vastuullisena teosta vaikkei teon tekijä olekaan täysin vapaa valintansa suhteen.

Jolloin palkitseminen ja rangaistus perustuvat seurauksiin joita teolla on, joka tekee vapaasta tahdosta merkityksettömän vastuun asettamisen suhteen.

>>> Perusidea koko aloituksessa oli se, että ateismia pidetään jonain ulkoa annettuna tai vastaava hattuna joka vain pistetään päähän ja ainakaan itselleni se ei sitä ollut. > Toiseksi, usein tuntuu, että ateismi on jokin pääasia ja muu ajattelu on sille alisteinen vähän uskontojen tapaan, mutta ainakin itselleni se tuli ihan ajattelun myötä, ja alussa vain vähämerkityksellisenä asiana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3809
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      64
      724
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe