Hei, te Lion käyttäjät,
Monessako osassa otatte Liothyronininne päivässä? Sen puoliintumisaikahan on oleellisesti lyhyempi kuin Thyroxinin. Näissä nettikeskusteluissa on esiintynyt eri käytäntöjä, 2-3 x pvä. Pakkauksessa ei koskaan ole ollut mukana pakkausselostetta. Nyt sain apteekista suomenkielisen printin, jossa ohjeistetaan ottamaan tyhjään mahaan vain kerran vuorokaudessa TUNTI ennen ruokailua ja ajankohdan määräisi lääkäri. Thyroxinillehan riittää parikyt minuuttia. Endokrinologien lausunnon yhteydessä tms. kirjoitettiin, että Lion pitoisuuksissa on suuria heittoja eri vuorokauden aikoina lyhyen puoliintumisajan johdosta. Liian suuri pitoisuus voi olla riski sydämelle.
Miten lääkärinne on ohjeistanut teitä ja miten otatte Lion?
Kuinka monta annosta Lioa päivässä?
7
234
Vastaukset
- .........
Itse otan tällä hetkellä yhdessä erässä iltapäivällä (Thyroxinin vimppana illalla), annos on tosin vain 5 mikroa. Lio ei taida oikeasti olla ihan niin herkkä kuin Thyroxin noille syömisille, joten tunti kuulostaa liioittelulta. Joskus kun on ajoittain tuntunut vähän liiankin hyvin potkivan mun Lio-annos olen tarkoituksella ottanut sen ruuan kanssa, jotta imeytyminen ois vähän hitaampaa - yleisvointi pysynyt samana. Jos lääkkeenotosta tulee liikaa potkua voipi hyvin kokeilla annoksen jakoa (jos se on siis fyysisesti mahdollista, onhan noiden nappien pilkkominen vähän haastavaa). Mikäs sulla olis annos? Jos olet uusi käyttäjä kannattaa aloittaa pienellä annoksella (5-10 mikroa) ja ajan kanssa nostaa annosta oloa ja labroja seuraillen.
- Yhdistelmälääkitty
Olen käyttänyt Lioa jo monta vuotta (annos 30mcg) ja ottanut 3/4 tbl aamulla Thyroxinin kanssa ja 3/4 tbl myöhäisiltapäivällä-alkuillasta. Hankaluutena puolikkaan puolitus. Ajattelin siirtyä ottamaan 3 x 10mcg, säästyis neljännekseen pilkkomiselta, mutta ajallinen satuttaminen ruokailuihin tuntuu hankalalta - etenkin, jos pitäis ottaa tunti ennen ruokailua. Illalla otan kalkkia ja niihin täytyis pitää aikaeroa 4 h.
Suomeen pitäisi saada myös 5mcg ja/tai 10mcg Lio-tabletteja!!!! Hienosäätö on tosi vaikeaa 20mcg:llä.
Määräsikö lääkärisi tuon Lion ottamisajan iltapäivällä? Itsestäni tuntuu, että silloin pitoisuus on pienemmillään työpäivän aikana eli juuri kun pään pitäis toimia parhaiten. - .............
Yhdistelmälääkitty kirjoitti:
Olen käyttänyt Lioa jo monta vuotta (annos 30mcg) ja ottanut 3/4 tbl aamulla Thyroxinin kanssa ja 3/4 tbl myöhäisiltapäivällä-alkuillasta. Hankaluutena puolikkaan puolitus. Ajattelin siirtyä ottamaan 3 x 10mcg, säästyis neljännekseen pilkkomiselta, mutta ajallinen satuttaminen ruokailuihin tuntuu hankalalta - etenkin, jos pitäis ottaa tunti ennen ruokailua. Illalla otan kalkkia ja niihin täytyis pitää aikaeroa 4 h.
Suomeen pitäisi saada myös 5mcg ja/tai 10mcg Lio-tabletteja!!!! Hienosäätö on tosi vaikeaa 20mcg:llä.
Määräsikö lääkärisi tuon Lion ottamisajan iltapäivällä? Itsestäni tuntuu, että silloin pitoisuus on pienemmillään työpäivän aikana eli juuri kun pään pitäis toimia parhaiten.Mun lääkkeenottosysteemit on muuttuneet tässä viime vuosina, mutta iltapäivä-Lio on ja pysyy (silloin kun pystyn ottamaan Lioa :P ). Alun alkaen yhdistelmällä jaoin sekä Thyroxinin että Lion n. 2/3 aamuisin ja n. 1/3 iltapäivällä, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen olen tilanteessa, jossa otan koko Thyroxinin illalla, mikä riittää "koneen" käynnistykseen aamulla ja Lion (jota tällä hetkellä mene vielä niin vähän) otan alkuiltapäivästä. Olen aikoinaan myös ottanut mm. 30 mikroa Lioa, jolloin otin 20 mikroa aamulla ja 10 iltapäivällä ja näin sain tasaisen virran.
Lähinnä itse olen näitä pähkäillyt ja "omin luvin" kokeillut - joskus lääkäri ehdottanut jotain, mutta oman kropan tarpeen mukaan nää menee (mun kone hyytyy kolmen neljän maissa, siihen auttoi tuo alkuip-Lio). Lion kanssa en ole ollut niin tarkka kuin Thyroxinin ja silloin kun jaoin kummatkin lääkkeet pidin vähintään sen pari tuntia lounaaseen ja puoli tuntia välipalaan. Lienee tärkeintä säilyttää sama systeemi koko ajan, silloinhan olo ja labrat pysyy tasaisina, vaikka ei nyt "ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan" meniskään.
5 mikron Lio-tabut ois kyllä kivoja :)
- HypoglykemiaVäsyttää
Thyroxinin puoliintumisaika eli pitoisuus elimistössä putoaa puoleen 6-7 päivässä kun puoliintumisaika Liolla on n. 1 päivä. Thyroxinin ottamisessa useammin kuin kerran päivässä en näe mitään järkeä. Vaikka yksi päivä jäisi väliin, sillä tuskin olisi havaittavaa eroa olossa. Lääkäritkin määräävät ihmisille annostuksia, joissa otetaan esim. kolmena päivänä viikossa 1,5 x 0,1mg ja neljänä 1 x 0,1mg tai esim. joka päivä 0,1mg yhtenä päivänä lisäksi 25mcg. Jos iltapäivällä heikottaa, se johtuu muusta kuin Thyroxinista - mitä ilmeisemmin alentuneesta verensokerista. Mitä nopeampia hiilihydraatteja syö, sitä nopeammin verensokeri laskee. Vertaapa virkeyttä 2-3 h pitsan tai kanasalaatin syömisen jälkeen. Se, miten nopeasti ja alas verensokeri laskee ja miten voimakkaat oireet se aiheuttaa, on yksilöllistä.
Lääkkeet eivät imeydy heti. Meneeköhän Thyroxinin tai Lion imeytymiseen ja vaikutukseen solutasolla puoli tuntia, tunti vai pidempään? Jos otat Lion iltapäivällä ja väsähdät niihin aikoihin, Lion pitoisuushan on pienimmillään silloin kuin otat Lion ja vielä noin tunti sen jäljeen ennen kuin uusi tabletti alkaa vaikuttaa. Tätä ilmiötä vähentäisi, jos ottaisit Lion aamulla tai juuri ennen nukkumaan menoa. Pidä joka tapauksessa huoli siitä, että syöt välipalan iltapäivällä, muun kuin pullakahvit.
Minun järkeni mukaan aikaisemmasta Lion annostuksestasi, 20 mikroa aamulla ja 10 mikroa iltapäivällä, eivät tuota elimistöön tasaista pitoisuutta. Vain työpäivän ajaksi ja sekin aamupäiväpainoitteisesti, mutta sitä olet ehkä tavoitellutkin. Noin välttyy neljänneksiin pilkkomiselta. Sitä vaan ihmettelen, miten sun Lio-annostus voi olla muuttunut noin paljon eli 30:stä viiteen mikroon. Onko noin pienellä Lio-määrällä enää merkitystä? Ihan tarkkaahan se ei ole, mutta eikö Thyroxinin ja Lion suhde yhdistelmälääkityksessä tulisi olla jotain 4:1? Tuskin sun Tjyroxon-annos on vain 25 mikroa (?).- ................
Tämä iltapäiväväsymys tulee olin syönyt miten tahansa ellen sitten ole suorittamassa jotain tähdellistä, täyttä keskittymistä vaativaa tehtävää.Thyroxinin jaoin siksi, että jo siitäkin tuli ilmiötä, että tunsin virran pompsahtavan parin päästä vähän turhankin paljon ja sitten häviävän muutaman tunnin päästä lääkkeenotosta ja siihen auttoi jaettu annos. Thyroxinin siirsin iltaan juurikin sen takia, etten yht'äkkiä pystynyt ottamaan jaettuakaan Thyroxinia aamulla saamatta liikatoimintaoireita parin tunnin päästä. Jos olen havainnut näistä lääkkeenotoista olevan hyötyä niin silloinhan se toimii Mulla ;)
Mulla on tämän 8 vuoden aikana vaihdellut Lion tarve merkittävästi, Thyroxin- annoskin oli nousujohteinen, mutta lopulta aika tasainen. Muutaman viime vuoden aikana ole joutunut varsinaiseen vuoristorataan vars. tuon Lion kanssa ja olen joutunut laskemaan ja nostamaan annosta sen mukaan mitä kroppa tuntuu tarviivan/kestävän. Endonikaan ei tiedä mistä on kysymys. Tällä hetkellä menee viisi mikroa ja harkitsen nostoa kymppiin, koska ip-väsymys on palannut. 5 mikroa ei tee labroihin paljon eroa (ja T3V:ni on tod. näk. siellä viitteen alakantissa), mutta oloon jonkin verran kyllä - kroppani reaktiot ovat viime vuosina olleet niin oudot, ettei tämä(kään) enää yllätä. Thyroxin on just nyt 175 mikrossa (mikä on ollut tavallinen annos tässä pari vuotta).
Thyroxinin ja Lion suhde on yksilöllinen - itselläni aikoinaan toimi n. 10 mikroa Lioa per 100 mikroa Thyroa useamman vuoden, sitten tarve muuttui lähemmäs 20/80.
- HypoglykemiaVäsyttää
Kaks asiaa tuli mieleen tuosta kertomuksestasi. Ekaks, on normaalia, että ihmisille tuleejonkun verran väsymystä alkuiltapäivästä. Se kuuluu osana evoluutioon. Luolamiehen elämänrytmi vaikuttaa meissä edelleen. Meille ihmisille, useimmille, olisi luonnollista ottaa pienet torkut iltapäivällä, mutta se ei kuulu ainakaan suomalaiseen (työ)kulttuuriin. Toinen seikka on se, että varmasti väsyttää, jos nukkuu liian lyhyet yöunet. Mikäli unentarpeesi on esim. 8,5 h, mutta nukut vain 7-8 h, on luonnollista tuntea väsymystä iltapäivällä. Nukutko oman yksilöllisen unentarpeesi mukaan, heräätkö ilman herätyskelloa?
Sit noista lääkeannostuksista: Jos sulle tulee ylitoiminnan oireita siitä, ettet jaa Thyroxinia kahteen erään päivässä, epäilen annoksesi olevan liian suuren. Minä sain sydänoireita nimenomaan Thyroxinista, mutta sen lasku yhdistelmälääkitykselle alettuani, kaikki sydänoireet loppuivat. - Thyroxinin liika-annostelu johtaa esimerkiksi osteoporoosiin.- .............
En millään muotoa kaipaa totaalista iltapäiväväsähdystä, olkoon se vaikka kuinka luonnollista ;) Riittävällä kilpirauhaslääkityksellä se kuitenkin MINULLA poistuu. Jos annoksen jaosta oikealla annoksella saan tasaisen hyvän olon koko päiväksi (ja nukunkin yöt hyvin) miten annos voi olla liian suuri? Tunnistan kyllä "normaalin" liikalääkityksen, kun se kohdalle sattuu (se tuntuu muulloinkin kuin muutaman tunnin lääkkeenoton jälkeen). T4V:ni on varmasti hyvin viitteissä enkä näe mitään syytä laskea sitä. Oon kuitenkin aika pitkään omassa kropassani elänyt ja aika paljon tässä ajassa oppinut - myös sen ettei kaikkea voi aina ymmärtää eikä kaikki mee aina oppikirjan mukaan ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393870Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3442997Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt101906Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa91635Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41099- 71944
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874- 44784
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23771- 65761