Kokemuksia Espanjaan muutosta?

Viva España!

Myittekö osan vai kaiken omaisuudesta? Millä kuljetus firmalla tavarat Suomesta Espanjaan? Paljon maksoi?

Espanjankieli hallussa jo ennen muuttoa vai vasta paikan päällä? Onko helppo oppia?

Minkä nimisiä/maalaisia vuokra-asunnon välittäjiä suositte? Minkälaisella aikataululla ootte vuokranneet asunnon ennen muuttoa? Kauan etsitte sopivaa asuntoa?

Lapset suomalaisessa koulussa vai paikallisessa, miten lapset suhtautuneet elämän muutokseen? Miten hyvin oppineet kieltä?

Lähittekö aluksi vain kokeilee elämää Espanjassa vai suoraan pysyvästi? Mihin kaikkialle virallisille tahoille Suomessa ilmoititte muutosta, vai ilmoititteko? Mites lapsilisien käy muutettaessa?

Fugessa ja sen ympäristössä lapsiystävällisiä asuinalueita, missä ei diskon jytkettä eikä turistiruuhkaa?

Haitteko jo Suomesta NIE-numerot? Missä vaiheessa oleskeluluvat? Ootteko käyttäneet tulkkia apuna, mitä kustantaa?

Mitä kaikkea muuta mahdollisia järjestelyitä muutossa otettava huomioon? Onko siellä turvallista asua? Miten pian muutto päätöksestä olette päässy muuttamaan, kuinka nopeasti hommat hoituu? Paljon ootte maksaneet muutosta?

Onko itsellänne tai puolisollanne ollu luottotiedoissa merkintää? Miten silloin toimitte muuton suhteen?

Lemmikkejä jos mukana muuttanut, miten paljon aikaisemmin ennen muuttoa jouduitte varaamaan lennot lemmikin kans?

Paljon perheellisillä menee kuukaudessa elämiseen rahaa?

Kaikkea mahdollisia kokemuksia saa kertoa!

93

16748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bolichero

      Kamat varastossa, koska täällä on valmiiksi kalustetut asunnot. Asunto vuokralle ja sillä maksetaan vuokra täällä.

      Sanaakaan en osannut espanjaa, joten suomalaisalueella asuminen helpottaa kummasti ja on oikeastaan pakollistakin, kun lapset olivat suomalaisessa koulussa. Kieli ei ole sieltä helpoimmasta päästä oppia, mutta sen osaaminen ei ole välttämätöntä. Lapset oppivat sen helposti.

      Turvattomaksi en ole oloani tuntenut, eikä mitään ole sattunut eikä varastettu.

      NIE/residencian hain tulkin avustuksella, maksoi muutaman kympin kyydityksineen koko ruljanssi. Itse ei tarvitse tietää tai tehdä muuta kuin tuoda kaikki mahdolliset paperit mukana.

      Jos muutat lopullisesti, niin rasti ruutuun ja voit lähteä vaikka huomenna. Ryanairin lento näyttää maksavan 55 euroa.

      Asuntoja löytyy myytäväksi ja vuokralle vaikka millä mitalla. Kannattaa tutkia kunnolla, että sitten viihdyt siinä.
      Naapurin melu saattaa häiritä, samoin liikenteen. Osa asunnoista on vetoisia, talvella kylmiä ja kesällä kuumia ja jatkuva ilmalämpöpumpun huudattaminen maksaa. Valitse tuplaikkunallinen, jos löydät. Turistiruuhkaa on vain rannalla. Itse en ottaisi asuntoa rantakadulta em. syiden takia. Onko täällä diskoja? Taitaa tuolla rannalla yksi olla ja baareja useampikin.
      Jos sinulla on auto, tarvitset sille hallipaikan. Vanha romu voi seisoa pihallakin, mutta paikka pitää olla.

      Luottotietohäiriöistä en tiedä.

      Koiralle saanee lentolipun normaalisti. Kuljetusboxi pitää olla kelvollinen ja eläin mielellään rauhoitettu lennon ajaksi. Ainakin Norwegian ja Finnair ottavat eläimiä.

      Lapsilisät muistaakseni maksettiin normaalisti.

      Määräajaksi lähdettiin, mutta "hieman" on venähtänyt.

      Ruokaan menee tällä hetkellä ehkä satanen viikossa. Tässä voi olla eri perheillä isojakin eroja mieltymyksistä riippuen. Joka tapauksessa vähemmän kuin Suomessa. Paikallisesta baarista saa sopan, leivän ja viinin parilla eurolla tai kunnon lounaan kympillä.

      Vuokraan menee se sovit hinnaksi. Vesi maksaa saman kuin Suomessa, sähköön menee satasesta kahteen. Joku pärjää kuulemma viidelläkympillä, mitä en oikein usko, jos elää kuin suomalainen.
      Veroja minulla menee kahteen maahan, mutta vähemmän kuin ennen.

      Kehoittavat käyttämään espanjalaisia välittäjiä, mutta suomalaisen kanssa osaat keskustella. Voit muutenkin muuttaa, kun hetken katselet paikkoja. Silloin osaat jo käyttää paikallisia välittäjiä.

      Vuokratakuu on kuukauden vuokra.

      Muuttaminen on helpompaa kuin uskotkaan. Jos tykkäät kovasti viinasta, niin kannattaa miettiä kahdesti. Se on täällä "ilmaista". Joku tosin muuttaa juuri siksi.

      Kysy lisää, jos keksit jotain. Saatan käydä täällä, kun on asiallinen kysymys.

      Minulla on kysymys myös sinulle, onko perhe aivan innoissaan muuttamassa?

      • Viva España!

        Suuri kiitos Blochero!

        Asialinjalla täällä ollaan, ja tarkotuksella tänne kirjoitin ku tuolla espanja.orgin puolella ei tunnu aina niin ystävällisiä olevan. Ja viinan perään ei olla tulossa, juodaan satunnaisesti saunaoluet ja sillä hyvä :)

        Saa toki multakin kysellä :) Lapselle ei olla vielä varsinaisesti kerrottu kun ollaan suunntelmissa vielä niin alkuvaiheessa, mutta alustavasti ollaan kyselty miltä tuntuis jos asuttais Espanjassa. Alkureaktio oli et "sit jäis kaverit ja hevoset (ei omia) Suomeen ja pitäis koulua vaihtaa eikä tuntis ketää" mutta lopun kaiken totes että miten mukavaa olis ku ei olis talvee ja sais uida paljon jne, vaikka kuulemma talvee tulis aavistuksen ikävä ku ei pääsis laskettelee ja luistelee. Mä totesin että kyllähä me Suomessa käytäis aina välillä kyläilee, millon kesällä ja millon talvella. Jäi ainaki fiilis ettei ihan täysin hylänny ajatusta :) Tosin ollaan täällä Suomessa muutettu aiemmin, et ei olis muuttaminen sinänsä niin ihmeellistä hommaa.

        Mulla on varmaa miljoona kysymystä mielessä ja arvaa tuleeko yhtäkää nyt mieleen :/ Saako sule laittaa sähköpostia ja kysellä sitä kautta? Heti ku tulee kysymyksiä mieleen :D


      • Bolichero
        Viva España! kirjoitti:

        Suuri kiitos Blochero!

        Asialinjalla täällä ollaan, ja tarkotuksella tänne kirjoitin ku tuolla espanja.orgin puolella ei tunnu aina niin ystävällisiä olevan. Ja viinan perään ei olla tulossa, juodaan satunnaisesti saunaoluet ja sillä hyvä :)

        Saa toki multakin kysellä :) Lapselle ei olla vielä varsinaisesti kerrottu kun ollaan suunntelmissa vielä niin alkuvaiheessa, mutta alustavasti ollaan kyselty miltä tuntuis jos asuttais Espanjassa. Alkureaktio oli et "sit jäis kaverit ja hevoset (ei omia) Suomeen ja pitäis koulua vaihtaa eikä tuntis ketää" mutta lopun kaiken totes että miten mukavaa olis ku ei olis talvee ja sais uida paljon jne, vaikka kuulemma talvee tulis aavistuksen ikävä ku ei pääsis laskettelee ja luistelee. Mä totesin että kyllähä me Suomessa käytäis aina välillä kyläilee, millon kesällä ja millon talvella. Jäi ainaki fiilis ettei ihan täysin hylänny ajatusta :) Tosin ollaan täällä Suomessa muutettu aiemmin, et ei olis muuttaminen sinänsä niin ihmeellistä hommaa.

        Mulla on varmaa miljoona kysymystä mielessä ja arvaa tuleeko yhtäkää nyt mieleen :/ Saako sule laittaa sähköpostia ja kysellä sitä kautta? Heti ku tulee kysymyksiä mieleen :D

        Täälläkin on talvi, vaikka lämpöasteita olisikin toistakymmentä, niin samat vaatteet saa pukea kuin Suomessakin. Uiminen talvella vastaa avantouintia, ellei talossa satu olemaan lämmitetty allas.
        Keskimäärin hyvä talvi on kuitenkin aika lähellä Suomen kesää, eli golfaamaan pääsee joka päivä, jos ei sada. Toisinaan vettä tulee kaatamalla, mutta onneksi aika harvoin. Sadepäivänä voi mennä vaikka uimahalliin. Saunaa siellä ei tosin ole, mutta saunoja löytyy muualta.

        Täällä on aivan upea laskettelukeskus parinsadan kilsan päässä. http://www.spain.info/fi/que-quieres/deportes/deportes-invierno/estacion-esqui/sierra_nevada.html

        Malagasta löytyy jonkinlainen luistinratakin. Fugesta hurauttaa sinne alle puolessa tunnissa. En tosin ole paikassa käynyt, joten en tiedä siitä enempää.

        Kyllä täälläkin hevosia löytyy. En ole aiheeseen perehtynyt, mutta varmaan jossain pääsee ratsastamaan.

        Olisiko sinulla jotain anonyymiä sähköpostia jonka voisit panna tänne? Tai vaikka omalla nimellä, mutta sitä en varsinaisesti kyllä suosittele julkaisemaan täällä.
        Kyllä minä jotain ehkä osaisin kertoa, koska samat kuviot on käyty läpi.

        Orgilla ovat aika kyynisiä ja täälläkin on joskus aika asiattomia herjoja, mutta ei tänne muuttaminen ole mitenkään vaikeaa, kun on hyvä tulkki. Sellaisen voisin neuvoa, mutta en tässä.

        Espanjaan sopeutuminen on sitten itsestä kiinni.


      • Viva España!
        Bolichero kirjoitti:

        Täälläkin on talvi, vaikka lämpöasteita olisikin toistakymmentä, niin samat vaatteet saa pukea kuin Suomessakin. Uiminen talvella vastaa avantouintia, ellei talossa satu olemaan lämmitetty allas.
        Keskimäärin hyvä talvi on kuitenkin aika lähellä Suomen kesää, eli golfaamaan pääsee joka päivä, jos ei sada. Toisinaan vettä tulee kaatamalla, mutta onneksi aika harvoin. Sadepäivänä voi mennä vaikka uimahalliin. Saunaa siellä ei tosin ole, mutta saunoja löytyy muualta.

        Täällä on aivan upea laskettelukeskus parinsadan kilsan päässä. http://www.spain.info/fi/que-quieres/deportes/deportes-invierno/estacion-esqui/sierra_nevada.html

        Malagasta löytyy jonkinlainen luistinratakin. Fugesta hurauttaa sinne alle puolessa tunnissa. En tosin ole paikassa käynyt, joten en tiedä siitä enempää.

        Kyllä täälläkin hevosia löytyy. En ole aiheeseen perehtynyt, mutta varmaan jossain pääsee ratsastamaan.

        Olisiko sinulla jotain anonyymiä sähköpostia jonka voisit panna tänne? Tai vaikka omalla nimellä, mutta sitä en varsinaisesti kyllä suosittele julkaisemaan täällä.
        Kyllä minä jotain ehkä osaisin kertoa, koska samat kuviot on käyty läpi.

        Orgilla ovat aika kyynisiä ja täälläkin on joskus aika asiattomia herjoja, mutta ei tänne muuttaminen ole mitenkään vaikeaa, kun on hyvä tulkki. Sellaisen voisin neuvoa, mutta en tässä.

        Espanjaan sopeutuminen on sitten itsestä kiinni.

        Kiitos jälleen Bolichero (näyttävästi aiempaan kirjoitin sutaisten sun nikin :) )

        Joo jatketaan keskustelua vaikka meilin välityksellä: [email protected].

        Mikshän siellä orgin puolella ollaan kyynisiä? Vai onko se tää perussuomalainen asenne, että ku jokin asia on itelle täysin tuttu ja selvä niin asioista tietämätön on idiootti?! Mun mies jopa joskus aiempina vuosina mesonnu ku oli kesätyöntekijöitä työpaikalla ja hän oli niitä opastamassa töihin, ja isoon ääneen miten idiootteja ne on; kysyin et tekeekö se ihmisestä idiootin jos on kokematon ja ensikertaa tekemisissä uuden asian kans, loppu mesoominen siihen. Jokainen ensikertalainen varmasti tuntee ittensä "idiootiks" ku on uuden asian edessä, mut mun mielestä asiasta kokemusta omaava ei voi moittia ketään kokemattomuudesta ja ns "leuhkia" omilla kokemuksillaan.

        Mä jään odotteleen sulta postia :)


      • Bolichero kirjoitti:

        Täälläkin on talvi, vaikka lämpöasteita olisikin toistakymmentä, niin samat vaatteet saa pukea kuin Suomessakin. Uiminen talvella vastaa avantouintia, ellei talossa satu olemaan lämmitetty allas.
        Keskimäärin hyvä talvi on kuitenkin aika lähellä Suomen kesää, eli golfaamaan pääsee joka päivä, jos ei sada. Toisinaan vettä tulee kaatamalla, mutta onneksi aika harvoin. Sadepäivänä voi mennä vaikka uimahalliin. Saunaa siellä ei tosin ole, mutta saunoja löytyy muualta.

        Täällä on aivan upea laskettelukeskus parinsadan kilsan päässä. http://www.spain.info/fi/que-quieres/deportes/deportes-invierno/estacion-esqui/sierra_nevada.html

        Malagasta löytyy jonkinlainen luistinratakin. Fugesta hurauttaa sinne alle puolessa tunnissa. En tosin ole paikassa käynyt, joten en tiedä siitä enempää.

        Kyllä täälläkin hevosia löytyy. En ole aiheeseen perehtynyt, mutta varmaan jossain pääsee ratsastamaan.

        Olisiko sinulla jotain anonyymiä sähköpostia jonka voisit panna tänne? Tai vaikka omalla nimellä, mutta sitä en varsinaisesti kyllä suosittele julkaisemaan täällä.
        Kyllä minä jotain ehkä osaisin kertoa, koska samat kuviot on käyty läpi.

        Orgilla ovat aika kyynisiä ja täälläkin on joskus aika asiattomia herjoja, mutta ei tänne muuttaminen ole mitenkään vaikeaa, kun on hyvä tulkki. Sellaisen voisin neuvoa, mutta en tässä.

        Espanjaan sopeutuminen on sitten itsestä kiinni.

        On mukavaa lukea edes joskus asiallista viestintää. Kiitos asiallisista vastauksista ja
        muuttoa harkitseville, Harkitkaa.


      • ,77tyhmä
        Viva España! kirjoitti:

        Kiitos jälleen Bolichero (näyttävästi aiempaan kirjoitin sutaisten sun nikin :) )

        Joo jatketaan keskustelua vaikka meilin välityksellä: [email protected].

        Mikshän siellä orgin puolella ollaan kyynisiä? Vai onko se tää perussuomalainen asenne, että ku jokin asia on itelle täysin tuttu ja selvä niin asioista tietämätön on idiootti?! Mun mies jopa joskus aiempina vuosina mesonnu ku oli kesätyöntekijöitä työpaikalla ja hän oli niitä opastamassa töihin, ja isoon ääneen miten idiootteja ne on; kysyin et tekeekö se ihmisestä idiootin jos on kokematon ja ensikertaa tekemisissä uuden asian kans, loppu mesoominen siihen. Jokainen ensikertalainen varmasti tuntee ittensä "idiootiks" ku on uuden asian edessä, mut mun mielestä asiasta kokemusta omaava ei voi moittia ketään kokemattomuudesta ja ns "leuhkia" omilla kokemuksillaan.

        Mä jään odotteleen sulta postia :)

        Oletteko miettinyt miten elätte siellä,eli toimeentuloa,espanja on melkein yhtäkallis kuin suomi.
        Töitä on vähemmän kuin suomessa jne..


      • Ei vaikuta hyvältä!
        ,77tyhmä kirjoitti:

        Oletteko miettinyt miten elätte siellä,eli toimeentuloa,espanja on melkein yhtäkallis kuin suomi.
        Töitä on vähemmän kuin suomessa jne..

        "Onko itsellänne tai puolisollanne ollu luottotiedoissa merkintää? Miten silloin toimitte muuton suhteen?"

        Taitaa aloittajalla olla keljut mielessä. Pakoon velkojia ja pikavippejä pystyssä varmaan pilvin pimein. Espanjassa karussa muutaman vuoden jne.

        Tiedän noita tapauksia jo menneiltä ajoilta. Olen ollut mm muuttoliikkeessä töissä jne.

        Ei kielitaitoa ei mitään. Tyhjän päältä meinaa ponnistaa.


      • Tyhma olet itse
        ,77tyhmä kirjoitti:

        Oletteko miettinyt miten elätte siellä,eli toimeentuloa,espanja on melkein yhtäkallis kuin suomi.
        Töitä on vähemmän kuin suomessa jne..

        Etkä ilmeisesti koskaan käynyt Espanjassa kun sulla ei ole tietoa maan hintatasosta.
        Taidat olla joku verottajan kätyri ja samalla suomalaisen hyväveli-järjestelmä korruptoitunut virkamies, joka riistää kansaa ja siivittelee verovaroilla.


      • Pori Events
        Ei vaikuta hyvältä! kirjoitti:

        "Onko itsellänne tai puolisollanne ollu luottotiedoissa merkintää? Miten silloin toimitte muuton suhteen?"

        Taitaa aloittajalla olla keljut mielessä. Pakoon velkojia ja pikavippejä pystyssä varmaan pilvin pimein. Espanjassa karussa muutaman vuoden jne.

        Tiedän noita tapauksia jo menneiltä ajoilta. Olen ollut mm muuttoliikkeessä töissä jne.

        Ei kielitaitoa ei mitään. Tyhjän päältä meinaa ponnistaa.

        Teilataanko lähestymisyrityksesi aina uusia kontakteja luotaessa? Pompotetaanko sinua miten sattuu? Elätkö sisäisesti onnellista ja tasapainoista elämää, vai onko huono itsetunto ja masennus alinomaan esteenä? Nyt jos koskaan on tilaisuus korjata nämä vääryydet!

        Seminaari järjestetään ensimmäisen kerran ja on tarkoitettu Nuorille aikuisille, jotka haluavat kohentaa sosiaalisia taitojaan ja kehittää henkistä tilaansa.

        Seminaari on luottamuksellinen ja järjestetään 5.4.2014 klo 17:00 Porissa, Isolinnankatu 12. Estradille astuvat tuolloin Timo Naaro, Juhis ja Selfhelp.

        Ilmoittaudu mukaan sähköpostitse: [email protected]. Ilmoittautumiset sitovia! Hinta 5€. Ilmoittauduttuasi sinulle annetaan lisätietoa.

        Tervetuloa.

        Tietoiseksi-seminaari on osa Tietoiseksi-hanketta, jonka tarkoituksena on kohentaa sosiaalisia taitoja ja kehittää henkistä terveyttä. Tutustu aiheeseen lisää osoitteessa: www.tietoiseksi.com


      • ällistynyt
        Ei vaikuta hyvältä! kirjoitti:

        "Onko itsellänne tai puolisollanne ollu luottotiedoissa merkintää? Miten silloin toimitte muuton suhteen?"

        Taitaa aloittajalla olla keljut mielessä. Pakoon velkojia ja pikavippejä pystyssä varmaan pilvin pimein. Espanjassa karussa muutaman vuoden jne.

        Tiedän noita tapauksia jo menneiltä ajoilta. Olen ollut mm muuttoliikkeessä töissä jne.

        Ei kielitaitoa ei mitään. Tyhjän päältä meinaa ponnistaa.

        Siinähän yksi esim. tyypillisestä suomalaisesta. Heti epäillään, että nyt on piru merrassa. Ei mene minun kaaliin tällaiset oman egonsa pönkittäjät. Mitä ihmettä kysyjän muu elämä sinulle kuuluu?


      • pari kertaa käynyt
        ,77tyhmä kirjoitti:

        Oletteko miettinyt miten elätte siellä,eli toimeentuloa,espanja on melkein yhtäkallis kuin suomi.
        Töitä on vähemmän kuin suomessa jne..

        Hintatasohan on huomattavasti alhaisempi kuin Suomessa!


    • _ es _

      Näillä palstoilla on poikkeuselisen (hämmästyttävän) haasteellista saada aikaan aivan normaalia, maltillista, asiallista ja rakentavaa keskustelua.

      Alla avaus jossa koetin saada kartoitettua asumiseen ja elämiseen liittyviä ns. perus-prioriteettejä (joskin heikolla menestyksellä):

      - http://keskustelu.suomi24.fi/node/11965833

      Oheisella blogilla http://espanjasta.blogspot.com.es/search/label/Asuminen Espanja on paljon kinnostavaa tietoa, joskin eri asioiden ajankohtaisuus kannattaa tarkistaa, sillä osa tiedoista ehkä muuttunut.

      • Bolichero

        Tämä tahtoo olla sellainen pahantahtoisten vittuiIupalsta, mutta joukossa on joskus asiaakin.
        Orgissa on kyynikkoja jotka herkästi neuvovat pysymään Suomessa, mutta itse eivät lähde kulumallakaan Espanjasta, eli viihtyvät hyvin.
        Monesti myös varoitellaan "suomalaisalueesta", mutta kielitaidottomalle muutto täysin vain espanjaa puhuvalle alueelle voi olla hyvin turhauttavaa.
        Mitä se haittaa, jos marketissa kuulee joskus suomea? Suomi-baareihin ei ole pakko mennä, mutta kieltämättä on joskus mukava katsoa lätkää tai formulaa suomeksi tuopillisen ääressä.

        En tiedä, että kuinka moni lähtee sontaa viskoen takaisin, mutta uskoisin, että ei niin valtavan suuri osuus tulijoista.

        Kyselit äänieristyksistä; niitä ei ole. Kerrostaloissa lattiat sentään ovat sen verran paksut, että puhe ei sentään niistä kuulu läpi, mutta naapurista kuuluu.
        Tuskin nykyään rakentavat sen kummempia eristyksiä, ellet itse teetä ja vaadi.
        Espanjalaiset ovat äänekkäitä naapureita ja yökukkujia.
        Työpäivä päättyy monilla vasta seitsemältä ja hetken levähdettyään alkaa kuulua milloin mitäkin.
        Suosittelisin valitsemaan pohjoimaalaisen tai saksalaisen naapurin, jos kahdesta voi valita.

        Paras mahdollinen vakuutus autoon, sisältäen kaiken, maksaa kuutisensataa, eikä bonuksia välttämättä tarvita. Se toki auttaa hintaneuvotteluissa, jos on täydet bonukset. Hinta riippuu toki ajokista.
        Tievero on isohkolla autolla vähän toistasataa. Diesel-veroa ei ole. Polttoaine maksaa vähemmän kuin Suomessa, mutta sitä kuluu paikallisessa liikenteessä ainakin minulla reippaasti enemmän. Ajaminen itsessään on helppoa, kun hetken totuttelee. Tässä hintoja http://www.elpreciodelagasolina.com/gasolineras/fuengirola:41886

        Vaikka ei siltä näytä, niin nopeusrajoituksia ei kannata ylittää ainakaan paljon. Uusia peltipoliiseja on aika paljon.
        Yksi mikä on pakko opetella heti, on jalankulkijan aivan ehdoton etuajo-oikeus. Kukaan ei edes vilkaise, että mahtaako tulla autoja, vaan suojatielle astutaan vaikka olisit kuinka lähellä. Aina ei välttämättä käytetä edes suojatietä ja silti väistät.

        Tuossa blogilinkissä oli paljon asiaa. Itse en lopulta jaksanut tai ehtinyt hankkia oikeastaan mitään tietoa muusta kuin koulusta ja kaikki sujui ihan mukavasti, vaikka en tiennyt oikeastaan mistään mitään. Kiitos tästä kuuluu tulkille.

        Monille on käynyt niin, että oli tarkoitus tulla talveksi tai jotain, mutta yhtäkkiä huomaa, että on mennyt jo kymmenen talvea.


      • Viva España!
        Bolichero kirjoitti:

        Tämä tahtoo olla sellainen pahantahtoisten vittuiIupalsta, mutta joukossa on joskus asiaakin.
        Orgissa on kyynikkoja jotka herkästi neuvovat pysymään Suomessa, mutta itse eivät lähde kulumallakaan Espanjasta, eli viihtyvät hyvin.
        Monesti myös varoitellaan "suomalaisalueesta", mutta kielitaidottomalle muutto täysin vain espanjaa puhuvalle alueelle voi olla hyvin turhauttavaa.
        Mitä se haittaa, jos marketissa kuulee joskus suomea? Suomi-baareihin ei ole pakko mennä, mutta kieltämättä on joskus mukava katsoa lätkää tai formulaa suomeksi tuopillisen ääressä.

        En tiedä, että kuinka moni lähtee sontaa viskoen takaisin, mutta uskoisin, että ei niin valtavan suuri osuus tulijoista.

        Kyselit äänieristyksistä; niitä ei ole. Kerrostaloissa lattiat sentään ovat sen verran paksut, että puhe ei sentään niistä kuulu läpi, mutta naapurista kuuluu.
        Tuskin nykyään rakentavat sen kummempia eristyksiä, ellet itse teetä ja vaadi.
        Espanjalaiset ovat äänekkäitä naapureita ja yökukkujia.
        Työpäivä päättyy monilla vasta seitsemältä ja hetken levähdettyään alkaa kuulua milloin mitäkin.
        Suosittelisin valitsemaan pohjoimaalaisen tai saksalaisen naapurin, jos kahdesta voi valita.

        Paras mahdollinen vakuutus autoon, sisältäen kaiken, maksaa kuutisensataa, eikä bonuksia välttämättä tarvita. Se toki auttaa hintaneuvotteluissa, jos on täydet bonukset. Hinta riippuu toki ajokista.
        Tievero on isohkolla autolla vähän toistasataa. Diesel-veroa ei ole. Polttoaine maksaa vähemmän kuin Suomessa, mutta sitä kuluu paikallisessa liikenteessä ainakin minulla reippaasti enemmän. Ajaminen itsessään on helppoa, kun hetken totuttelee. Tässä hintoja http://www.elpreciodelagasolina.com/gasolineras/fuengirola:41886

        Vaikka ei siltä näytä, niin nopeusrajoituksia ei kannata ylittää ainakaan paljon. Uusia peltipoliiseja on aika paljon.
        Yksi mikä on pakko opetella heti, on jalankulkijan aivan ehdoton etuajo-oikeus. Kukaan ei edes vilkaise, että mahtaako tulla autoja, vaan suojatielle astutaan vaikka olisit kuinka lähellä. Aina ei välttämättä käytetä edes suojatietä ja silti väistät.

        Tuossa blogilinkissä oli paljon asiaa. Itse en lopulta jaksanut tai ehtinyt hankkia oikeastaan mitään tietoa muusta kuin koulusta ja kaikki sujui ihan mukavasti, vaikka en tiennyt oikeastaan mistään mitään. Kiitos tästä kuuluu tulkille.

        Monille on käynyt niin, että oli tarkoitus tulla talveksi tai jotain, mutta yhtäkkiä huomaa, että on mennyt jo kymmenen talvea.

        Mahtavaa että ootte näin mukavasti vastannu mulle ja viittiny nähdä vielä vaivaaki asian eteen; kiitän ja kumarran teille


      • _ es _
        Bolichero kirjoitti:

        Tämä tahtoo olla sellainen pahantahtoisten vittuiIupalsta, mutta joukossa on joskus asiaakin.
        Orgissa on kyynikkoja jotka herkästi neuvovat pysymään Suomessa, mutta itse eivät lähde kulumallakaan Espanjasta, eli viihtyvät hyvin.
        Monesti myös varoitellaan "suomalaisalueesta", mutta kielitaidottomalle muutto täysin vain espanjaa puhuvalle alueelle voi olla hyvin turhauttavaa.
        Mitä se haittaa, jos marketissa kuulee joskus suomea? Suomi-baareihin ei ole pakko mennä, mutta kieltämättä on joskus mukava katsoa lätkää tai formulaa suomeksi tuopillisen ääressä.

        En tiedä, että kuinka moni lähtee sontaa viskoen takaisin, mutta uskoisin, että ei niin valtavan suuri osuus tulijoista.

        Kyselit äänieristyksistä; niitä ei ole. Kerrostaloissa lattiat sentään ovat sen verran paksut, että puhe ei sentään niistä kuulu läpi, mutta naapurista kuuluu.
        Tuskin nykyään rakentavat sen kummempia eristyksiä, ellet itse teetä ja vaadi.
        Espanjalaiset ovat äänekkäitä naapureita ja yökukkujia.
        Työpäivä päättyy monilla vasta seitsemältä ja hetken levähdettyään alkaa kuulua milloin mitäkin.
        Suosittelisin valitsemaan pohjoimaalaisen tai saksalaisen naapurin, jos kahdesta voi valita.

        Paras mahdollinen vakuutus autoon, sisältäen kaiken, maksaa kuutisensataa, eikä bonuksia välttämättä tarvita. Se toki auttaa hintaneuvotteluissa, jos on täydet bonukset. Hinta riippuu toki ajokista.
        Tievero on isohkolla autolla vähän toistasataa. Diesel-veroa ei ole. Polttoaine maksaa vähemmän kuin Suomessa, mutta sitä kuluu paikallisessa liikenteessä ainakin minulla reippaasti enemmän. Ajaminen itsessään on helppoa, kun hetken totuttelee. Tässä hintoja http://www.elpreciodelagasolina.com/gasolineras/fuengirola:41886

        Vaikka ei siltä näytä, niin nopeusrajoituksia ei kannata ylittää ainakaan paljon. Uusia peltipoliiseja on aika paljon.
        Yksi mikä on pakko opetella heti, on jalankulkijan aivan ehdoton etuajo-oikeus. Kukaan ei edes vilkaise, että mahtaako tulla autoja, vaan suojatielle astutaan vaikka olisit kuinka lähellä. Aina ei välttämättä käytetä edes suojatietä ja silti väistät.

        Tuossa blogilinkissä oli paljon asiaa. Itse en lopulta jaksanut tai ehtinyt hankkia oikeastaan mitään tietoa muusta kuin koulusta ja kaikki sujui ihan mukavasti, vaikka en tiennyt oikeastaan mistään mitään. Kiitos tästä kuuluu tulkille.

        Monille on käynyt niin, että oli tarkoitus tulla talveksi tai jotain, mutta yhtäkkiä huomaa, että on mennyt jo kymmenen talvea.

        >> Monesti myös varoitellaan "suomalaisalueesta", mutta kielitaidottomalle muutto täysin vain espanjaa puhuvalle alueelle voi olla hyvin turhauttavaa.

        Siksi olisikin suositeltavaa opiskella kielen perusteet jo ennen muuttoa jos vain mahdollista, vaikka sillä ei vielä oikein osaisikaan kommunikoida, mutta olisi hyvä ns. starttipaketti. Mielestäni ei ole viisasta ja mielekästä asettua asumaan maahan, jonka kieltä ei edes ole motivotunut opiskelemaan.

        Itse en espanjaa hallitse, mutta mikäli Espanja tulee olemaan seuraava siirto, niin yksi ensimmäisistä asioista asetuttuani on alkaa opiskella kieltä, itsenäisesti sekä kursseilla (hyvä 'fr' ja kohtuullinen 'en' kielitaitona pohjalla auttanee jonkin verran asiaa).

        Mahdollinen asuinalue on vielä täysin auki, mutta lähtökohtana alue jolta helpot yhteydet kansainväliselle lentokentälle ja mieluummin espanajalaisten sekaan asumaan asettuen, ei niinkään turistirysiin ja / tai eri kansallisuuskommuuneihin. Toki Barceloonan keskusta ruuhkineen ja raskaine ilmansaasteineen jää pois harkinnasta.

        Haasteena on tuo rakentamisen taso ääni- ja lämpöeristyksineen joilla on merkittävä vaikutus arkiseen asuinviihtyvyyteen.

        Sitten ovat vielä nuo Espanjan kielelliset erityispiirteet ja itsehallinnollisiin alueisiin pyrkimykset / kiistat:

        - http://www.matkailu-opas.com/espanjan-kielet.html

        - http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalaani

        Rakentaminen. Onko todellakin niin, että edelleen nykyään paikallisten normien mukaan rakennetaan kaikkialla Espanjassa myös jo lähtökohtaisesti ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut asunnot ilman asianmukaista eristystä (ja lämmitystä)?

        Mikäli joissakin kohteissa välipohjat ovat ontelolaattoja, niin niistä kyllä tahtoo kuulua kaikki läpi. Lienekö niiden toteuttamisessa eri tekniikoita gryndereistä ja kiinteistön suunnitellusta tasosta riippuen?

        Nuo turistirysien jo alunalkeinkin lähinnä kesäkäyttöön rakennetuissa tilanteen voi jotenkin sisäistää, mutta sama kaava kaikkialla kattavana on sitten oudommalta vaikuttava.

        Autovakuutukset. Onko suuria eroja vakuutusmaksuissa ja vuosittaisissa veroissa vaikkapa autoluokissa tyyliin Golf 2.0 TDI vs. jokin 3.0L katumaasturi?

        Monissa maissa on tarkat taulukot joissa eri autot luokitellaan vakuutus- ja käyttöveroluokkiin ns. "vakuutushevosvoimiin" joka joissakin kinnereissä voi olla vaikkapa 4-5 hv ja isokoneisissa sporteissa jopa 25 hv ja maksuissa todella radikaalit erot. Sitten yhä enempi on ylesitymässä päästöarvojen vaikutus vuosittaisiin käyttömaksuihin.

        Ps. Tämäkin alunalkaen aivan neutraali ketju on jo pahasti saastutettu kroonisten myrkkytynnyrien toimesta. Vaikuttaa olevan tiukassa istuva ja ehtymätön psyko-virus.


      • määkin olen

        Olin Torreviejassa kaksi viikkoa. Kovasti varoitettiin varkaista ja ryöstäjistä. En liikkunut öiseen aikaan, joten en kohdannut ryöstäjiä. ainoa huiputus yritys tapahtui erään apteekin suomalaisen myyjän taholta.Pitäkää varanne, nainen on kova puhumaan, ja samalla työntää vaihtorahat kouraanne. Kannattaa tsekata rahat.


      • orkista

        Tietoa Espanjasta www.espanja.org


    • fuengirolassa1

      Kielen oppiminen riippuu tietty ihmisesta. Vuoden sisaan moni osaa jo asioida espanjan kielella kaupassa tai pankissa. Fuengirolassa on Sofia-opisto, jossa jarjestetaan espanjan kielen opetusta suomeksi.

      Espanjassa esiopetus (educación infantil) on vapaaehtoista ja se on 3-6 vuotiaille. Oppivelvollisuutta on 10 vuotta eli pakollisia ovat educación primaria n. 6-12-vuotiaille (6 lukuvuotta) ja educación secundaria obligatoria eli ESO (4 lukuvuotta) n. 12-16-vuotiaille.

      Minulla on 4-vuotias ja 5kk:n ikainen vauva. Vaikka 4-vuotias ei olekaan viela oppivelvollinen ja vaikka ma olenkin kotona vauvan kanssa, niin olemme silti laittaneet esikoisen julkiseen "esikouluun" eli Escuela Infantil. Tama jarjestely sopii meille paremmin. Lapsi on viihtynyt ja saanut purkaa energiaansa uusien leikkikavereiden kanssa. Esikoulussa opetus on hyvin iisia ja mukaan mahtuu leikkia. Suosittelen sita myos suomalaisille lapsille!

      Mita pienempi lapsi, niin sita paremmin suosittelen espanjalaista koulua. Tuntemieni Suomesta muuttaneiden suomalaisten lapset ovat sopeutuneet espanjalaiseen kouluun hyvin, kun he ovat viety sinne tarpeeksi nuorina. Jouluun mennessa ovat jo ainakin ymmartaneet sujuvasti mika on homman nimi.

      ESO-ikaiselle lapselle en suosittele espanjalaista koulua, jos han ei puhu espanjaa. Ei se tietenkaan mahdotonta ole, mutta lapselle hyvin vaikeaa (tuntemieni tapausten perusteella). Julkisiin oppilaitoksiin haetaan jo kevaalla seuraavalle lukuvuodelle. Tosin kukaan ei jaa ilman paikkaa, vaikka sen tekisi myohemminkin.

      Lapsilisiin en uskalla kommentoida mitaan. Omat lapseni ovat syntyneet Espanjassa.

      Los Pacos on ihan rauhallinen paikka, mutta autottomalle turhan kaukana. Lisaksi liikenne puuroutuu kaksi kertaa paivassa koulujen takia. Torreblanca on rauhallista seutua myos. Tietysti kannattaa valita Torreblancan alaosa. Lastenvaunujen tai ostoskassien kanssa ylamakeen kiikkuminen ei ole herkkua.

      Paras on varmasti Los Boliches, jos pitaa huolen siita, ettei ihan baarien viereen mene asumaan. Kaupat ovat lahella, lapset voivat leikkia rannalla tai puistossa, keskustaan ei ole pitka matka... Turisteja tietysti on paljon kesaisin, mutta kylla tuonne mukaan mahtuu! :) Espanjalaiset ovat hyvin lapsiystavallisia.

      NIE-numeron hakee katevasti paikan paalta. Jos osaa englantia, niin Fuengirolan poliisilaitoksella voi NIE-asioissa asioida englanninkielisen henkilon kanssa (Olisiko hanen nimensa Thomas? En nyt ole satavarma. Vanhempi herrasmies kyseessa.) Oleskelulupaa ei suomalainen tarvitse, mutta kaupungin asukkaaksi on ihan suotavaa rekisteroitya kaupungintalolla.

      Mun mielesta Fuengirola on ihan turvallinen paikka asua, kun pitaa maalaisjarjen mukana. Humalassa ja/tai aamuyon pikkutunteina ei kannata liikkua ulkosalla ja omaisuudestaan tulee pitaa huoli, ihan kuin missa tahansa muussakin paikassa.

      Itse tulin Espanjaan 12 vuotta (ja 12 kiloa sitten) lastenhoitajaksi. Koko ajanhan taalla on ollut paljon suomalaisia, mutta mun mielesta siina v. 2007--> suomalaisten maara alkoi kasvaa huomattavasti, Suomesta alkoi tulla entista enemman nuoria ja pikkulapsiperheita. Tama nyt on vain mun mielipide!

      Ehdottomasti kannattaa tulla kokeilemaan asumista, vaikka edes vuodeksi. Ei kuitenkaan ole viisasta polttaa kaikkia siltojaan kotimaassa. Suurin osa vuokra asunnoista on kalustettuja, joten kaikkea ei tarvitse roudata mukanaan. Ja esim. astiastoa ja muuta pikkutavaraa voi taydentaa halvalla kiinakaupoista tai Malagan Ikeasta, jos vuokra-asunnon omat tavarat eivat riita. Ekaksi siis vuokralle asumaan ja tutustumaan eri alueisiin ja elamanmenoon, ja vasta sitten harkitsee oman asunnon ostoa.

      Tunnen suomalaisen, joilla on Suomessa luottohairiomerkinta, eika hanella ole ollut mitaan vaikeutta saada puhelinliittymaa. Tai luottokorttia, kun vakituinen tyopaikka loytyy. Pankkilainoista tms. en osaa sanoa.

      Meilla menee laskujen ja kiinteiden kustannusten jalkeen menee rahaa kuukaudessa n. 300e. Olemme 4-henkinen perhe ja elamme yksinkertaista koti-elamaa.

      Ma nyt en ole mikaan espanja-ekspertti, vaan ihan tavallinen tallaaja.
      Ai niin, ja tervetuloa!

      (ja terve vaan minut tunnistaneille)

      • Viva España!

        Kiitos vastauksestasi Fuengirolassa1! Tuossa oli kans paljon hyödyllistä tietoa, mitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää :)

        Kiitos, tullaan heti kun mahdollista :) Saatais vaa työkuviot järjestyy sillai ettei kummankaan tarvi lähtee työttömänä sinne, ku se ei ole tarkoitus. Ellei lotossa voiteta ;)


      • fuengirolassa1
        Viva España! kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi Fuengirolassa1! Tuossa oli kans paljon hyödyllistä tietoa, mitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää :)

        Kiitos, tullaan heti kun mahdollista :) Saatais vaa työkuviot järjestyy sillai ettei kummankaan tarvi lähtee työttömänä sinne, ku se ei ole tarkoitus. Ellei lotossa voiteta ;)

        Tietty se tyopaikka pitaa olla. Espanja ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole kovin halpa maa asua. :D Ja miten musta tuntuu, etta sahkolaskut meilla vain suurenee vuosi vuodelta, vaikka kulutus pysyy samana?! Grrr...


    • kodionni
      • Viva España!

        Kiitos Charlotte! Teidän sivuilla ollaan viime päivät katteltukin asuntoja :) Meillä muutto ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta niin pian kuin mahdollista töiden ym puolesta. Kesällä tullaan kyllä käymään paikanpäällä, vois lähempänä kesää sopia vaikka tapaamisen, josko käytäis kattoo jotain/joitain asuntoja?!


    • Tiedän mistä puhun

      Hah hah täyttä skeidaa??Ei se niin auvoista ole..Arki iskee vasten kasvoja kun miljoona volttia..Olette vieraassa maassa,ja vieraan maan lakien mukaan elätte.Byrogratiaa on monessa paikassa.Eikä sovi unohtaa kun käy niin että ei tulekkaan toimeen jonkun kanssa joka on asunut siellä jo vuuuuosia,on erimielisyys asioissa aika heikoilla,kun se toinen jyrää teidät maan rakoon omilla mielipiteillään..Onnea kuitenkin.Ps on kokemusta tosin toiselta puolelta maailmaa,mutta samat ongelmat oli missä tahansa,ollaan nääs ihmisiä joka iikka

      • ei erakko

        So on hyvä, että tietäjä on!
        Varmaan asut nykyisin erakkona, tiettömän erämaan takana, yksiksesi. Teet sähkösi omalla voimakonheella jne. Sillä sähköä näytät tarvitsevan, kun nettiä käytät!
        Jos asuu kotomaassa tai lähtee maailmalle, niin kaikkialla joudut elämään paikallisten sääntöjen / kulttuurin mukaan, muuten kärsit itse, eikö vain!
        Jos lähdemme, viestistäsi ymmärrettävällä asenteella - olet jo vaikeuksissa, ennenkuin olet lähtenytkään, tai sitten olet lähtemässä pakoon, kun on niin vaikeeta - silloin homma ei toimi, kuten olet huomannut!
        Ei kukaan ketään jyrää maanrakoon, jollet ensin itse jyrää muita! Jos omat asenteet ovat ehdottomia - luuletko sen herättävän kenessäkään mitään positiivisiä tunteita?


      • travelleri3

        Tästä kommentoijasta näkee heti, että on koulut jääneet peruskouluasteelle. Sen pohjalta moni asia voi tuntua pikkuisen vaikealle ;)

        Espanja on muukalaisystävällinen, jos nyt jostain valtiosta noin yleensäkään voi sanoa. Kielen oppii kohtuullisen helposti riittävälle tasolle ja tietenkin Fuengirolassa on jo vahva suomalaisyhteisö, johon on helppo liittyä. Torresta puhumattakaan..


      • Onni vakan alla

        Itsekin vuosia täällä asuneena otan kantaa asiaan.

        Lähtökohta on se että olet aina ja ikuisesti ulkomaalainen, vastaan alkuperäinen.

        Espanjassa hinnat nousevat vuosivuodelta. Talouskriisi aiheuttaa kustannuksiin oman osansa. Jos rakastaa pyrokratiaa, sitä saa tilaamatta. Aivan yksinkertaisesta asiasta voi joutua taistelemaan rajusti vaikka on millaiset dokumentit. Lopulta saat oikeudenmukaisen päätöksen. Ellei ymmärrä maan lakia, joutuu aina kääntymään mieluummin espanjalaisen lakitoimiston puoleen ja rahaa palaa. On totta kai suomalaisia gestorioita, mutta en tunne ainuttakaan joka hallitsee 100%:sti asiat kuten espanjalainen. Kun astelet suomalaiseen gestoriaa, siellä tiedetään 100% kuinka asia hoidetaan. Todellisuus on toinen. Asiakkaan rahoilla gestoria "opiskelee" ja etsii ratkaisua jota ei hallitse ja rahaa palaa.
        Vaihdahan operaattoria, esim, Telefonikalta pois. Onnittelen jos homma onnistuu kerralla!! Sama Vonafonen kanssa.
        Asunnoissa on ilmalämpöpumput. Talviaikaan, viileällä ilmalla tarkenet istua pumpun alla. Espanjan asunnoissa, vanhoissa ei ole mitään erityksiä. Uudemmissa voi olla 30 mm tyrox-levyt ulkoseinissä.
        Pääsääntöisesti asunto on silloin kylmä kun pysäytät ilmalämpöpumpun. Suomalaiset tutisevat kylmyyttään, istuvat villasukat jalassa ja valitavat baareissa / Suomi-kaupoissa kun on kylmä ja sähkö kallista.

        Tottai kai täällä asuvat suomalaiset hehkuttavat kuinka ihanaa on ja edullista. Tosiasiassa asiassa lukuisilla on aivan toisin. Mutta kun kerran on Suomesta lähdetty ja sukulaisille kehuttu ensimmäisen talven asumisen huumassa, ei voi enää kääntää kelkkaa, etteivät Suomessa asuvat pääse nauramaan.
        Kun kaikki asiat ynää, ei tosiassa Espanjassa asuminen tule läheskään niin edulliseksi kun täällä vakituisesti asuvat suomalaiset kuvailevat. Kerron tämän kaikki omasta näkökulmastani. Ja tulevaisuus tulee olemaan vse että erot tasoittuvat entisestään. Espanjan täytyy saada paljon rahaa talouden tasapainottamiseen ja se otetaan korotuksilla korotuten päälle. Ihan esimerkiksi sähkön hinta on noussut 5 vuodessa 70 %
        Sokerina pohjalla, Suomi neuvottelee jatkuvasti Espanjan ja Portugalin kanssa verotuksen muuttamisesta että kaikki Espanjassa vakituisesti asuvat joutuvat maksamaan verot Suomeen.Milloin? Tästä ei ole vuotta määrätty, mutta näin Verottaja on ilmoittanut, että aikanaan näin tapahtuu.


        Toivotan paljon onnea uudelle siirtolaiselle saapua tänne Espanjan ihanuuteen.
        Vertaa samoja asioita Espanja, vastaan Suomi mitä tarvitset Suomessa.
        Auto, kaikki vakuutukset, kiinteistöverot, yhtiövastikkeet, Suma maksu, tietullit, verotus, lääkkeet, ruokakustannukset, jne. Lisäksi julkiset palvelut.


      • kaikki asiat ynää
        Onni vakan alla kirjoitti:

        Itsekin vuosia täällä asuneena otan kantaa asiaan.

        Lähtökohta on se että olet aina ja ikuisesti ulkomaalainen, vastaan alkuperäinen.

        Espanjassa hinnat nousevat vuosivuodelta. Talouskriisi aiheuttaa kustannuksiin oman osansa. Jos rakastaa pyrokratiaa, sitä saa tilaamatta. Aivan yksinkertaisesta asiasta voi joutua taistelemaan rajusti vaikka on millaiset dokumentit. Lopulta saat oikeudenmukaisen päätöksen. Ellei ymmärrä maan lakia, joutuu aina kääntymään mieluummin espanjalaisen lakitoimiston puoleen ja rahaa palaa. On totta kai suomalaisia gestorioita, mutta en tunne ainuttakaan joka hallitsee 100%:sti asiat kuten espanjalainen. Kun astelet suomalaiseen gestoriaa, siellä tiedetään 100% kuinka asia hoidetaan. Todellisuus on toinen. Asiakkaan rahoilla gestoria "opiskelee" ja etsii ratkaisua jota ei hallitse ja rahaa palaa.
        Vaihdahan operaattoria, esim, Telefonikalta pois. Onnittelen jos homma onnistuu kerralla!! Sama Vonafonen kanssa.
        Asunnoissa on ilmalämpöpumput. Talviaikaan, viileällä ilmalla tarkenet istua pumpun alla. Espanjan asunnoissa, vanhoissa ei ole mitään erityksiä. Uudemmissa voi olla 30 mm tyrox-levyt ulkoseinissä.
        Pääsääntöisesti asunto on silloin kylmä kun pysäytät ilmalämpöpumpun. Suomalaiset tutisevat kylmyyttään, istuvat villasukat jalassa ja valitavat baareissa / Suomi-kaupoissa kun on kylmä ja sähkö kallista.

        Tottai kai täällä asuvat suomalaiset hehkuttavat kuinka ihanaa on ja edullista. Tosiasiassa asiassa lukuisilla on aivan toisin. Mutta kun kerran on Suomesta lähdetty ja sukulaisille kehuttu ensimmäisen talven asumisen huumassa, ei voi enää kääntää kelkkaa, etteivät Suomessa asuvat pääse nauramaan.
        Kun kaikki asiat ynää, ei tosiassa Espanjassa asuminen tule läheskään niin edulliseksi kun täällä vakituisesti asuvat suomalaiset kuvailevat. Kerron tämän kaikki omasta näkökulmastani. Ja tulevaisuus tulee olemaan vse että erot tasoittuvat entisestään. Espanjan täytyy saada paljon rahaa talouden tasapainottamiseen ja se otetaan korotuksilla korotuten päälle. Ihan esimerkiksi sähkön hinta on noussut 5 vuodessa 70 %
        Sokerina pohjalla, Suomi neuvottelee jatkuvasti Espanjan ja Portugalin kanssa verotuksen muuttamisesta että kaikki Espanjassa vakituisesti asuvat joutuvat maksamaan verot Suomeen.Milloin? Tästä ei ole vuotta määrätty, mutta näin Verottaja on ilmoittanut, että aikanaan näin tapahtuu.


        Toivotan paljon onnea uudelle siirtolaiselle saapua tänne Espanjan ihanuuteen.
        Vertaa samoja asioita Espanja, vastaan Suomi mitä tarvitset Suomessa.
        Auto, kaikki vakuutukset, kiinteistöverot, yhtiövastikkeet, Suma maksu, tietullit, verotus, lääkkeet, ruokakustannukset, jne. Lisäksi julkiset palvelut.

        Paljon asiaa mutta äärimmäisen raskasta luettavaa lukuisten kirjoitusvirheiden takia..


      • Eihäntämäminullekuulumut

        Kommentoin näin jälkikäteen 1v kirjoituksen jälkeen. Totta ,että pitää olla realistinen mutta,.. jos on muutosta haaveillut, ja edellytykset on, niin miksei sitä tekisi . Kaikissa maissa omat vaikeutensa /etunsa. Ja eikös elämä olekkin juuri sitä ,luovimista näiden välimaastossa. Toivottavasti keskusteluketjun aloittaja on jo päässyt asettumaan Espanjan kamaralle .
        Itse olen myös aikeissa muuttaa juuri Malagan provinssin seuduille. Sairaseläkkeellä ollaan , mutta virtaa riittää vielä vielä yhden uuden sivun kääntämiseen .Kukas se olikaan se kuuluisuus , joka summasi oleellisen :" Elämä on kuin kirja ,kuka ei ole matkustellut , on nähnyt (siitä )vain yhden sivun .
        ¡ El mundo es un libro . Quien nunca viaje ,ve solo una página !


    • Vivalle

      Olisi hyvä käydä talvellakin, kun ei ole lämmitystä

      • lämmössä

        Aivan.
        Mutta, olet varmaan kuullut siirrettävistä, esim. öljytäytteisistä lämmittimistä - niitä muuten käytetään täälläkin! Jos sitten "itket", että se nostaa sähkölaskua ja asumiskustannuksia, no niin nostaa, mutta viihtyvyys paranee!


    • oikea kyräilyn

      ja katellisten pikkupirujen asuinpaikka ja päätekijöinä ihan itse vain suomalaiset.
      enimmäkseen pipostaan sairasta sakkia hyvin monimuotoisesti. ikävää,mutta totta,
      jota vaikea,lähes mahdoton uskoa ennen kokemusta.

      eikös se koulu ole konkurssissa ja niin riitainen paikka,ettei uskalla lähelle mennä?
      siitä on varmaan 5:n kirjan verran asioita keitetty. huono asia,mutta tosi.

      työ ja oikeat rehdit kaverit tärkeitä,toivottavasti perhe
      pitää toisistaan huolta,mutta on hyvä saada toistamiseen sanottuna, "oikeita rehellisiä kavereita ja ystäviä"...tätä painotan todella paljon...nimittäin pas..kanjauhajia,valehtelijoita ja typeriä leuhottajia vailla ilman suuntaa on suurin osa suomiväestä,tämäkin ihmeellinen tosi.

      rannikolla eri paikoissa on nimittäin uskomatomia fin-yhteisöjä pikku-pikkuporukoineen,jonka huomaa tunnin sisällä ja jatkossa vain pahenee.

      asuntoja ja välittäjiä on paljon joka lähtöön,omia ja paikallisia...ja kaikiille kelpaa mahdollisimman suuret voitot.

      suosittelen asumiskokeilua esim. 2-6kk ja vasta sitten päätöstä ns. muutosta kokonaan. jokainen tietää vain itse,mitä odottaa,ei toiset tietää voi.
      jos menette,toivotan onnea kaikkeen,koska ongelmiakin varmaan vastaan kävelee.

      • lämpöön

        Joo, totta, koululla on omat vaikeutensa, mutta toisaalta opetus on laadukasta ja sinällään hyvää.
        Ja eihän se haittaa, että sinne tulisi uusia oppilaitakin ja heidän vanhempiaan, koulun vanhempainneuvostoon, hallitukseen. Jos ovat joviaaleja, positiivisia, eteenpäin katsovia - saattaa koulunkin asiat hieman parantua. Ihmisistähän se on kiinni.

        Tuo asumiskokeiluajatus on todella kannatettava!


    • Tylsä maa

      Nopeasti kyllästyy,Suomi on miljoona kertaa parempi.
      On ihan eri asia asua kun käydä lomalla.

      • Basta cosi

        Se on todella tylsä maa ja viikko oli riittävä joskus, eikä enää kaipaa.


      • junttilasta
        Basta cosi kirjoitti:

        Se on todella tylsä maa ja viikko oli riittävä joskus, eikä enää kaipaa.

        Joo. Ei sun kannatakaan sinne enää mennä!
        Jos todella tutustut minkä maan kulttuuriin, maantieteeseen, historiaan -vain muutaman asian mainitakseni, sekä katselet nykyhetkeä niiden pohjalta, tuskin voit sanoa, että paikka on tylsä.
        Ai, sori, säähän oletkin varmaan tyypillinen suomalainen "tuulipuku-turisti, lenkkarit jalassa", noo, sorry vaan, että arvostelin kirjoitustasi. Sehän on totta sinulle ja sitä myöten sen täytyy olla faktaa kaikille muillekin.


      • Hunttilasta
        junttilasta kirjoitti:

        Joo. Ei sun kannatakaan sinne enää mennä!
        Jos todella tutustut minkä maan kulttuuriin, maantieteeseen, historiaan -vain muutaman asian mainitakseni, sekä katselet nykyhetkeä niiden pohjalta, tuskin voit sanoa, että paikka on tylsä.
        Ai, sori, säähän oletkin varmaan tyypillinen suomalainen "tuulipuku-turisti, lenkkarit jalassa", noo, sorry vaan, että arvostelin kirjoitustasi. Sehän on totta sinulle ja sitä myöten sen täytyy olla faktaa kaikille muillekin.

        Junttilasta todellakin. Ollaan oltu kaksi talvea ja täytyy sanoa että tylsää on. Riippuu missä asuu. Jos riittää kävely ja kaljalla käynti paikka on ihan ok. Ollaan sen verran nuorempia kuitenkin että mummujen ja pappojen kanssa ei oikein kiinnosta petankki. Ja jos uskaltaa olla eri mieltä on heti tuulipukuturisti. sanon suoraan että siellä olevat ovat juuri sitä kansaa oikein viimeisen päälle. No kasvottomana ja kymenen talvea espanjassa tekee tehtävänsä. kannattaa myös kiertää auton kanssa sisämaassa niin näkee miten likainen ja laiska maa Espanja on. Jatkuvaa siestaa. Kun otetaan vaikka aasialaiset joiden elinympäristö huomattavasti kuumempaa niin siellä ihmiset paahtavat töitä ilman siestoja. Ja sen jälkeen kun näin kasvihuonekapungit ja sen lian ja saastan ympärillä olen kieltäytynyt syömästä espanialaisia vihanneksia. ne käsi kädessä känniset vanhuksee eivät ole todellakaan ilo silmallä puhumattakaan niitten leuhkuus. Ei enää saastan ja lian keskellä.


      • Hiekkamonttuja
        junttilasta kirjoitti:

        Joo. Ei sun kannatakaan sinne enää mennä!
        Jos todella tutustut minkä maan kulttuuriin, maantieteeseen, historiaan -vain muutaman asian mainitakseni, sekä katselet nykyhetkeä niiden pohjalta, tuskin voit sanoa, että paikka on tylsä.
        Ai, sori, säähän oletkin varmaan tyypillinen suomalainen "tuulipuku-turisti, lenkkarit jalassa", noo, sorry vaan, että arvostelin kirjoitustasi. Sehän on totta sinulle ja sitä myöten sen täytyy olla faktaa kaikille muillekin.

        ja kitumaata löytyy Suomestakin jos sellaisten ympäröimänä haluaa asua.


    • kateudesta vihreä

      Hei muuttoa suunnitteleva!
      Jos olisin muuttamassa, kävisin ensin yksin tai puolisoni kanssa tutustumassa parin viikon matkalla ja paikan päällä selvittelisin myös asioita.
      Kävisin ainakin:
      - suomalaisessa koulussa
      - suomalaisessa baarissa rannalla
      - suomen ev.lut kirkossa / srk-salilla ja juttelisin pappi Timo Sainion kanssa (en tarkoita sitä rannan tuntumassa olevaa suomenlipulla varustettua vapaakirkkoa).
      - ottaisin selvää suomalais-espanjalaisista tulkkausta / asiointia hoitavista henkilöistä ja tapaisin heitä ja kyselisin myös asunnonvälitysfirmoista ja tutustuisin tarjontaan
      - olisin avoin myös siellä olevista työpaikoista
      - ottaisin selvää terveydenhuollosta
      - ottaisin selvää...
      Vaikka tuolla totesin, että ottaisin yhteyttä pappi Timo Sainioon, niin siellä seurakunta on paljon luontevampi yhteydenpitokanava kuin täällä kotomaassa, kuten varmaan siellä asuvat suomalaiset voivat myös todeta.
      Lapsille voi esim laskettelusta todeta, että parin tunnin automatkan päässä on upeat Sierra Nevadan rinteet. Ja myös uusia kavereita löytyy takuuvarmasti! Ja onhan Skypen yms kautta vanhatkin kaverit edelleen kavereita.
      Onnea ja tsemppiä
      - ottaisin selvää kuljetusfirmoista aurinkoranta - suomi - aurinkoranta

      • Viva España!

        Selvennänpäs hieman; ollaan nelikymppinen pariskunta ja meillä on lapsi, Espanjassa ollaan lomailtu useaan otteeseen ja ollaan jälleen menossa tulevana kesänä pidemmälle reissulle paikan päälle nimenomaan tutkailemaan asuntovaihtoehtoja yms, monenlaista asiaa ollaan saatu jo selvitettyä mutta selvitellään edelleen mielipiteitä/kokemuksia kysellen ja aina vaan lisää asioita tutkien. Muuttoa ei suunnitella paratiisin kuvat silmissä, ihan ollaan jalat maan pinnalla ja täysin tietoisia siitä että arki se odottaa sielläkin. Myöskään jäniksen selässä ei olla sinne lähdössä, erityisesti ei olla mitään lähdössä pakoon. Muutto on ajankohtainen vasta vuoden parin päästä; riippuu miten asiat järjestyy. Rikkaita ei olla, ihan perusduunareita vaan, työttömäks ei sinne lähdetä, saatika "ilmasta" viinaa juomaan. Baarit ollaan kierrelty jo vuosia sitten, ne ei kiinnosta kotimaassa eikä lomaillessa (meidän Espanjassa tms lomailuun ei sisälly "illat kännissä, yöt baarissa, aamut krapulassa ja päivä korjaussarjaa hakien"-menetelmä) ulkomailla. Meille riittää se "saunaolut" silloin tällöin.

        Mitä ihmisten käyttäytymiseen tulee, kokemusta löytyy ihmisten kyräilystä ihan täältä kotomaastakin. Monella ilmansuunnalla on tullu asuttua pitkin pituuttaan kotomaassa ja tiedän mitä on kuppikuntien kieroutuneet selän takana paskaa puhuvat ihmiset ja osaan vältellä moisia. Kaikenlaisia -kokoisia, -näköisiä ja -luonteisia ihmisiä löytyy jokaisesta maapallon kolkasta, mutta onneks löytyy myös niitä helmiä ihania ihmisiä. Espanjaan muutossa meillä ei ole tarkoitus päästä luikertelee väkisin kenenkään elämään, kyttäämään kenenkään elämistä, saatika jauhaa paskaa. Tavoitteena on päästä kokemaan maailmaa muuallakin kuin Suomessa, talvea pakoon ja tutustumaan uusiin mukaviin ja asiallisiin ihmisiin ympäri maailman, nauttimaan historiaa ja kulttuuria, tutustumaan paikalliseen kulttuuriin. Meidän elämänperiaatteisiin ei kuulu se "punainentupa ja perunamaa" ja siihen hienot pirssit pihaan ku naapureillaki on ja kaikki isolla lainalla, siihen vielä kytätään silmä kovana naapuria ja haukutaan se toiselle naapurille kusipääksi. Myöskään meillä ei ole tarkoitus perussuomalaiseen tapaan kaiken tuon edellä mainitun lisäksi kärvistellä hampaat irvessä täällä ollakseen naimisissa työn kanssa että saisi tuon massiivisen punaisen tuvan ja loistokkaiden pirssien mukana tulleen lainan maksaa eläkeikään asti ja mökkiytyä perämettään sinnen punaiseen tupaan. Kerran täällä ollaan ja eletään ja me ollaan sitä mieltä että se kannattaa elää mahdollisuuksien mukaan nauttien ja maailman nähden ja kokien, kenenkään varpaille astumatta ja polttamatta siltoja takana.

        Mielipiteitä mahtuu maailmaan ja saa mahtuakin! En tuolla alkuperäisellä kysymykselläni olettanukaan että tulee niitä "paratiisimaisia" vastauksia kaikilta, vaan joukkoon mahtuu niitä "einiinmukavia"-vastauksia myöskin. Ja joka tarinaanhan mahtuu räkijöitä joukkoon. Niin se menee :)

        No hard feelings :)


      • opiuytr
        Viva España! kirjoitti:

        Selvennänpäs hieman; ollaan nelikymppinen pariskunta ja meillä on lapsi, Espanjassa ollaan lomailtu useaan otteeseen ja ollaan jälleen menossa tulevana kesänä pidemmälle reissulle paikan päälle nimenomaan tutkailemaan asuntovaihtoehtoja yms, monenlaista asiaa ollaan saatu jo selvitettyä mutta selvitellään edelleen mielipiteitä/kokemuksia kysellen ja aina vaan lisää asioita tutkien. Muuttoa ei suunnitella paratiisin kuvat silmissä, ihan ollaan jalat maan pinnalla ja täysin tietoisia siitä että arki se odottaa sielläkin. Myöskään jäniksen selässä ei olla sinne lähdössä, erityisesti ei olla mitään lähdössä pakoon. Muutto on ajankohtainen vasta vuoden parin päästä; riippuu miten asiat järjestyy. Rikkaita ei olla, ihan perusduunareita vaan, työttömäks ei sinne lähdetä, saatika "ilmasta" viinaa juomaan. Baarit ollaan kierrelty jo vuosia sitten, ne ei kiinnosta kotimaassa eikä lomaillessa (meidän Espanjassa tms lomailuun ei sisälly "illat kännissä, yöt baarissa, aamut krapulassa ja päivä korjaussarjaa hakien"-menetelmä) ulkomailla. Meille riittää se "saunaolut" silloin tällöin.

        Mitä ihmisten käyttäytymiseen tulee, kokemusta löytyy ihmisten kyräilystä ihan täältä kotomaastakin. Monella ilmansuunnalla on tullu asuttua pitkin pituuttaan kotomaassa ja tiedän mitä on kuppikuntien kieroutuneet selän takana paskaa puhuvat ihmiset ja osaan vältellä moisia. Kaikenlaisia -kokoisia, -näköisiä ja -luonteisia ihmisiä löytyy jokaisesta maapallon kolkasta, mutta onneks löytyy myös niitä helmiä ihania ihmisiä. Espanjaan muutossa meillä ei ole tarkoitus päästä luikertelee väkisin kenenkään elämään, kyttäämään kenenkään elämistä, saatika jauhaa paskaa. Tavoitteena on päästä kokemaan maailmaa muuallakin kuin Suomessa, talvea pakoon ja tutustumaan uusiin mukaviin ja asiallisiin ihmisiin ympäri maailman, nauttimaan historiaa ja kulttuuria, tutustumaan paikalliseen kulttuuriin. Meidän elämänperiaatteisiin ei kuulu se "punainentupa ja perunamaa" ja siihen hienot pirssit pihaan ku naapureillaki on ja kaikki isolla lainalla, siihen vielä kytätään silmä kovana naapuria ja haukutaan se toiselle naapurille kusipääksi. Myöskään meillä ei ole tarkoitus perussuomalaiseen tapaan kaiken tuon edellä mainitun lisäksi kärvistellä hampaat irvessä täällä ollakseen naimisissa työn kanssa että saisi tuon massiivisen punaisen tuvan ja loistokkaiden pirssien mukana tulleen lainan maksaa eläkeikään asti ja mökkiytyä perämettään sinnen punaiseen tupaan. Kerran täällä ollaan ja eletään ja me ollaan sitä mieltä että se kannattaa elää mahdollisuuksien mukaan nauttien ja maailman nähden ja kokien, kenenkään varpaille astumatta ja polttamatta siltoja takana.

        Mielipiteitä mahtuu maailmaan ja saa mahtuakin! En tuolla alkuperäisellä kysymykselläni olettanukaan että tulee niitä "paratiisimaisia" vastauksia kaikilta, vaan joukkoon mahtuu niitä "einiinmukavia"-vastauksia myöskin. Ja joka tarinaanhan mahtuu räkijöitä joukkoon. Niin se menee :)

        No hard feelings :)

        Jos on tullut hankkineeksi luottohäiriömerkinnän suomessa ei teillä ainakaan tule olemaan helpompaa espanjassa.Espanjassa pitää tehdä töitä jos ei varallisuutta ole ja teillähän sitä ei ole ja työt ei taitä kiinnosta,matkustelu ja muu hauskanpito kylläkin.


      • Lisää ristiriitoja!
        opiuytr kirjoitti:

        Jos on tullut hankkineeksi luottohäiriömerkinnän suomessa ei teillä ainakaan tule olemaan helpompaa espanjassa.Espanjassa pitää tehdä töitä jos ei varallisuutta ole ja teillähän sitä ei ole ja työt ei taitä kiinnosta,matkustelu ja muu hauskanpito kylläkin.

        "Monella ilmansuunnalla on tullu asuttua pitkin pituuttaan kotomaassa ja tiedän mitä on kuppikuntien kieroutuneet selän takana ****** puhuvat ihmiset ja osaan vältellä moisia. Kaikenlaisia -kokoisia, -näköisiä ja -luonteisia ihmisiä löytyy jokaisesta maapallon kolkasta, mutta onneks löytyy myös niitä helmiä ihania ihmisiä. Espanjaan muutossa meillä ei ole tarkoitus päästä luikertelee väkisin kenenkään elämään, kyttäämään kenenkään elämistä, saatika jauhaa ******. Tavoitteena on päästä kokemaan maailmaa muuallakin kuin Suomessa, talvea pakoon ja tutustumaan uusiin mukaviin ja asiallisiin ihmisiin ympäri maailman, nauttimaan historiaa ja kulttuuria, tutustumaan paikalliseen kulttuuriin..."

        Kovin levotonta on tuo heidän elämisensä, paikasta paikkaan "karkuun" ?
        Kovin suppea on maailman ja elämän näkemys, jos kuvittelee löytävän autuuden ja k u l t t u u r i n jostain kämäiseltä, likaiselta, paskaiselta Espanjalaiselta suppealta a u r i n k o r a n n i k o l t a, joka sana on kirosana jokaisen OIKEAN aidon turistin korviin.

        Ei, ei todellakaan tulisi sellaista päivää, että minäkään lähtisin edes viikonlopun lomalle Espanjan "aurinkorannikolle".
        Kun käyn lomilla käyn todella laadukkaissa paikoissa.

        Mutta - ihme viheltäjä ja taivaanrannan sutari tuo haaveilija.


      • 5 10
        Lisää ristiriitoja! kirjoitti:

        "Monella ilmansuunnalla on tullu asuttua pitkin pituuttaan kotomaassa ja tiedän mitä on kuppikuntien kieroutuneet selän takana ****** puhuvat ihmiset ja osaan vältellä moisia. Kaikenlaisia -kokoisia, -näköisiä ja -luonteisia ihmisiä löytyy jokaisesta maapallon kolkasta, mutta onneks löytyy myös niitä helmiä ihania ihmisiä. Espanjaan muutossa meillä ei ole tarkoitus päästä luikertelee väkisin kenenkään elämään, kyttäämään kenenkään elämistä, saatika jauhaa ******. Tavoitteena on päästä kokemaan maailmaa muuallakin kuin Suomessa, talvea pakoon ja tutustumaan uusiin mukaviin ja asiallisiin ihmisiin ympäri maailman, nauttimaan historiaa ja kulttuuria, tutustumaan paikalliseen kulttuuriin..."

        Kovin levotonta on tuo heidän elämisensä, paikasta paikkaan "karkuun" ?
        Kovin suppea on maailman ja elämän näkemys, jos kuvittelee löytävän autuuden ja k u l t t u u r i n jostain kämäiseltä, likaiselta, paskaiselta Espanjalaiselta suppealta a u r i n k o r a n n i k o l t a, joka sana on kirosana jokaisen OIKEAN aidon turistin korviin.

        Ei, ei todellakaan tulisi sellaista päivää, että minäkään lähtisin edes viikonlopun lomalle Espanjan "aurinkorannikolle".
        Kun käyn lomilla käyn todella laadukkaissa paikoissa.

        Mutta - ihme viheltäjä ja taivaanrannan sutari tuo haaveilija.

        ...'laadukkaissa paikoissa'..kuten? Aasiassako? Eteläisessä Ranskassa? Italiassa? Kurkkaapa 'laadukkaiden' hotelliesi, golfkenttiesi, pursisatamiesi takaosiin, kuka tekee kovat ylläpitohommat ja millä palkoilla? Mihin jätteet kipataan, jätevedet lasketaan? Nähdä Napoli ja ...'laadukkaat paikat'...


      • Pena.

        Sinä "kateudesta vihreä" et kävisi rantakadulla olevassa "suomenlippukirkossa". Miksi et? Minä puolestani kävin siellä useasti, asuessani talven Los Pacosissa perheeni kanssa. Viihdyin tuossa kirkossa niin ruotsalaisten kuin suomalaistenkin tilaisuuksissa ja voin suositella sitä sinullekin.


    • ilmasto

      Jopa Costa del Sol' in seudulla talvikuukausina vilu, jos ei hatussa niin kylmissä asunnoissa ainakin.
      Siksikin monet suomalaiset menevät joulu-tammi-helmikuussa Kanarian saarille.
      Maaliskuusta - marraskuuhun tarkenee sitten manner-Espanjassakin, keskikesällä jopa liian kuuma, mutta silloinhan suomalaiset palaavat koto-Suomeen.
      Se siitä ilmastosta.

    • Ei Aurinkorannikolle

      Anteeksi nyt kaikki asialliset kirjoittajat, mutta mielestäni Viva alfabetismon viesti oli täysin asiaton ja juuri se yksi syy, miksi olen itse viihtynyt vuosia Suomen ulkopuolella.

      Fuengirolasta minulla ei ole kokemusta asumisen osalta, mutta olen käynyt siellä monet monet kerrat. Lomakohteessa asumisessa on omat piirteensä mutta ne on helppo välttää jos ei hanki asuntoa ihan rantakadulta. Haittana Fuengirolassa on siellä asuvien suomalaisten pienet piirit. Jos teet jotain, kaikki tietävät sen välittömästi. Jos mokaat, saat sanomista taholta jolle se ei kotimaassa kuuluisi lainkaan. Se on kuin Salatut elämät: kaikki kaikkien kanssa ja kaiken aikaa.

      • Viva España!

        Kuten juuri kirjoitin, Viva alfabetismo osoitti sen kirjoituksellaan todeksi; meitä on joka lähtöön :) Ja ei taida olla se "helmi" meressä :D


    • vähän tuttua

      Omaisuutta kannattaa myydä mahdollisimman paljon, sillä paikan päältä voi ostaa kaikenlaista ihanaa ja halvemmalla.
      Espanjaa oppii kyllä, kun on pakko. Parasta aloittaa opinnot heti muuttopäätöksen tehtyänne.
      Lapset voivat parhaiten suomalaisessa koulussa vertaisten parissa. paikalliset voivat olla hiukan rasistisia. Normaalisti oppivat kielen erittäin hyvin, toisaalta espanjasta ei ole kovin suurta yleishyötyä.
      Fuengirolan ympäristössä on montakin hiljaisempaa paikkaa, mutta jos kovin landelle menette niin teettäkää kalterit akkunoihin ja muistakaa lukita portit. Ehkäpä hankkia hälyttimet m.m.
      Turvallista on toisilla alueilla, joillakin joutuu helpommin ryöstetyksi jos yksinään kulkee.
      Muutto kannattaa järjestää kimpassa, kyselkää eri kuljetusyhtiöistä (guuglaamalla löytää netistä). Lemmikeille lento ei ole paras muuttotapa, omalla autolla Euroopan läpi parempi. Joutuu rokottelemaan ja hankkimaan passin.
      Lapsilisät jäävät Suomeen ja koulu maksaa, lukukausimaksut ja ilmaisia lounaita ei ole. Perheellisellä menee melkein yhtä paljon kuin Suomessakin, sillä alue on yksi Euroopan ykkösiä.

      • Viva España!

        Tässä kohtaa haluan kiittää suuresti kaikkia asiallisesti vastanneita


      • Ehdonalaisvalvoja.
        Viva España! kirjoitti:

        Tässä kohtaa haluan kiittää suuresti kaikkia asiallisesti vastanneita

        Miten toi rikosrekisteri?
        Sitähän teillä on. Meinaan ukkosihan on aika venkula!


    • costa blanca

      Onhan sitä huonompiakin paikkoja asua kuin fuge. minä sinuna harkitsisin todella paljon sinne menoa. minusta huomattavasti parempi paikka on costa blancalla. siellä ei ole tosin niin lämmintä mutta ei myöskään niin kateellisia suomalaisia vaikka siellä on suomalaisia. itse olen asunnut kummassakin paikassa eikä minua saisi fugeen millään.

      • urts

        Voihan fuge.


    • urts

      Terve menoa ja mahdollisimman äkkiä.

    • Vapaaherratar pian

      Olen vielä tänä vuonna muuttamassa ja kiivaasti selaillut kiinteistönvälittäjien sivuja. Selvä havainto on että välitystoimistot joilla on suomalainen omistaja( tai puoliso), vetävät välistä hinnassa kun vertaa espanjalaisiin toimistoihin ,suomilisää saisi maksaa .Itse ostan oman talon ja katson ettei ole naapuria alle 100 m.läheisyydessä. Näin ennakoin naapurihäiiriöitä puolin ja toisin .Lemmikit matkaavat autokyydillä Onneksi en tarvitse töitä, ja aikuiset lapset jäävät Suomeen. Pääsee nauttimaan ansaitusta vapaasta !

      • Kaikki maksaa

        Suomalaiselta välitystoimistolta saat palvelun suomeksi - kun käytät espanjalaista toimistoa tarvitset joko hyvän kielitaidon tai sitten tulkin/asiainhoitajan avuksi.


      • rosvoille hyvä

        mesta,kun naapurit "kaukana". erittäin ovelia ammattirosvoja joka paikka tulvillaan,joten laita varotoimet talosi ympärille ja taloon etukäteen sen mukaan.
        muuten voi käydä hevelisti,eikä vkon päästä ole irtaimistoa olemassakaan.
        tasku- ja laukkuvarkaita oli 2-3v sitten älyttömästi ja äärettömän röyhkeita päivin ja öin kaikkialla. mikä lienee nyt tilanne,en ole käynyt.


      • _ es _

        >> Itse ostan oman talon ja katson ettei ole naapuria alle 100 m.läheisyydessä.

        Lähden liikkeelle ajatuksesta, että omaat jo paikallistutemusta (?) mahdollisilta aiemmilta matkoilta / oleskeluilta paikan päällä ja siksi aluevalinta on jo valmiiksi haarukoitu.

        >> Olen vielä tänä vuonna muuttamassa ja kiivaasti selaillut kiinteistönvälittäjien sivuja.

        Kannattaisi ehkä ensin asettua vuokralle (ehkä suunnitelmissakin) ja katsella kaikessa rauhassa ajan kanssa ostokohdetta. Ainakaan hinnat eivät riskeeraa karata, mahdollisesti jopa edelleen laskea.

        - http://keskustelu.suomi24.fi/node/12093564

        Kannatta myös ottaa huomioon turvallisuustekijät, sillä ok-talot ovat asuntomurtautujien ensimmäisiä kohteita. Mitä suurempi näkösuoja, sitä rauhaisampi kohde murtautujille.

        Osa aseistautuneista murtautujista pyrkii sisälle tarkoitukselal juuri silloin kun omistajat ovat paikalla, voidakseen uhkalla ja väkivalalla kiristää maksimin, luottokorttien tunnuslukuja myöten.

        Toki jos omaa parin hyvää ja koulutettua vartiokoiraa, niin se sattaa olla hyvä lisäturva.

        Ps. Tassä ei ole kyse tarpeettomien uhkien maalailusta, vaan realiteetistä huomioitavaksi. Mahdollisesti jossakin on satavilla tilastotkin eri alueiden asuntomuroista. Ilmeisestikin mitä syrjäisempi, niin sitä suurempi riski.


      • vapaaherratar pian
        _ es _ kirjoitti:

        >> Itse ostan oman talon ja katson ettei ole naapuria alle 100 m.läheisyydessä.

        Lähden liikkeelle ajatuksesta, että omaat jo paikallistutemusta (?) mahdollisilta aiemmilta matkoilta / oleskeluilta paikan päällä ja siksi aluevalinta on jo valmiiksi haarukoitu.

        >> Olen vielä tänä vuonna muuttamassa ja kiivaasti selaillut kiinteistönvälittäjien sivuja.

        Kannattaisi ehkä ensin asettua vuokralle (ehkä suunnitelmissakin) ja katsella kaikessa rauhassa ajan kanssa ostokohdetta. Ainakaan hinnat eivät riskeeraa karata, mahdollisesti jopa edelleen laskea.

        - http://keskustelu.suomi24.fi/node/12093564

        Kannatta myös ottaa huomioon turvallisuustekijät, sillä ok-talot ovat asuntomurtautujien ensimmäisiä kohteita. Mitä suurempi näkösuoja, sitä rauhaisampi kohde murtautujille.

        Osa aseistautuneista murtautujista pyrkii sisälle tarkoitukselal juuri silloin kun omistajat ovat paikalla, voidakseen uhkalla ja väkivalalla kiristää maksimin, luottokorttien tunnuslukuja myöten.

        Toki jos omaa parin hyvää ja koulutettua vartiokoiraa, niin se sattaa olla hyvä lisäturva.

        Ps. Tassä ei ole kyse tarpeettomien uhkien maalailusta, vaan realiteetistä huomioitavaksi. Mahdollisesti jossakin on satavilla tilastotkin eri alueiden asuntomuroista. Ilmeisestikin mitä syrjäisempi, niin sitä suurempi riski.

        Asia huomioitu , jättiläismäisiä espanjanmastiffeja itsellä ja asekin pysyy kädessä. Luonnollisesti aidattu / hälytyslaitteet. Ei tartte alkeellisissa asioissa neuvoa


      • _ es _
        vapaaherratar pian kirjoitti:

        Asia huomioitu , jättiläismäisiä espanjanmastiffeja itsellä ja asekin pysyy kädessä. Luonnollisesti aidattu / hälytyslaitteet. Ei tartte alkeellisissa asioissa neuvoa

        >> Ei tartte alkeellisissa asioissa neuvoa

        Kovin herkkä hipiä? Ilmeisesti et havainnut, että mainitsin oletuksellisesti sinun ilmeisesti jo olevan perillä manituista asioista, vaikka kommenteistasi ne eivät lainkaan käyneet ilmi.

        Ei muuta kuin mukavaa asettumista ja toivottavasti se mieluinen kohde löytyy ;-)


      • maalla rauhassa
        _ es _ kirjoitti:

        >> Itse ostan oman talon ja katson ettei ole naapuria alle 100 m.läheisyydessä.

        Lähden liikkeelle ajatuksesta, että omaat jo paikallistutemusta (?) mahdollisilta aiemmilta matkoilta / oleskeluilta paikan päällä ja siksi aluevalinta on jo valmiiksi haarukoitu.

        >> Olen vielä tänä vuonna muuttamassa ja kiivaasti selaillut kiinteistönvälittäjien sivuja.

        Kannattaisi ehkä ensin asettua vuokralle (ehkä suunnitelmissakin) ja katsella kaikessa rauhassa ajan kanssa ostokohdetta. Ainakaan hinnat eivät riskeeraa karata, mahdollisesti jopa edelleen laskea.

        - http://keskustelu.suomi24.fi/node/12093564

        Kannatta myös ottaa huomioon turvallisuustekijät, sillä ok-talot ovat asuntomurtautujien ensimmäisiä kohteita. Mitä suurempi näkösuoja, sitä rauhaisampi kohde murtautujille.

        Osa aseistautuneista murtautujista pyrkii sisälle tarkoitukselal juuri silloin kun omistajat ovat paikalla, voidakseen uhkalla ja väkivalalla kiristää maksimin, luottokorttien tunnuslukuja myöten.

        Toki jos omaa parin hyvää ja koulutettua vartiokoiraa, niin se sattaa olla hyvä lisäturva.

        Ps. Tassä ei ole kyse tarpeettomien uhkien maalailusta, vaan realiteetistä huomioitavaksi. Mahdollisesti jossakin on satavilla tilastotkin eri alueiden asuntomuroista. Ilmeisestikin mitä syrjäisempi, niin sitä suurempi riski.

        Lähes 10 vuotta on asuttu näyttävässä, isossa talossa ja kertaakaan ei ole käynyt murtovarkaita. Koiria on, mutta ei koirilla mitään erikoista vahtikoulutusta ole. Viihdytään loistavasti!


    • girl1

      Mä tykkäsin ainakin asua Fugessa. Tarkoitus oli olla vain muutama kuukausi, mutta venähtikin 1,5 vuodeksi. Nyt suunnittelen palaavani uudelleen :)

    • Tulkki tai asioimistoimisto ei maltaita maksa, sillä voi säästää kymmeniä tuhansia kiinteistön ostossa . Ystävätär muutti 3 kk sitten Fugeen, eipä osannut espanjaa ja hyvin on mennyt. Joku valitti kylmästä kämpästä. herranen aika sentään, kyllä siellä myydään lämpöpumppuja ym.lämmityslaitteita. Mieluummin palelen reilussa 10 plus asteessa kuin Suomen - 10 tai -20 asteessa. On vissi ero, ja luntakin tarvitsee vähemmän lapioida

    • Surkeaa

      (Fuen)Girola on pelkkä juoppojen, huijareiden ja sossupummien oleskelupaikka. Sinne ei normaali suomalainen suostu muuttamaan.

    • Miami Beach

      Menisitte ennemmin Floridaan. Ilmasto on lämpimämpi.Edullisia asuntoja vuokralla ja myytävänä taloustaantuman vuoksi.Myös paikkoja joissa asuu muita suomalaisia kuten Fort Lauderdale.Amerikassa on paljon enemmän mahdollisuuksia työpaikan saamiseksi ja eläminen on halvempaa kuin suomessa. Ei tarvi opetella vaikeaa espanjan kieltä vaan peruskouluenglannilla pärjää ihan hyvin.Harkitkaa tätäkin vaihtoehtoa.Florida on upea paikka ja yhteydet muualle yhdysvaltoihin tai vaikkapa karibialle ovat loistavat.Suosittelen tutustumaan Floridaan.

      • Vakavarainen.

        Floridaan ei pääse luottohäiriöiset ja rikosrekisterin omaavat, joita aloittaja edustaa.


      • Bolichero

        Totta. Karibialle ei tarvitse edes lähteä, vaan voi ajella vaikka Key Westiin, jos omat rannat alkavat kyllästyttämään. Risteilylle pääsee pilkkahintaan, jos haluaa mässäillä ylettömissä kattauksissa ja vierailla eksoottisemmissa maisemissa.

        Suuren maan monet ihanuudet ovat sopivan automatkan päässä. Asuntoja löytyy vaikka täältä http://www.asuntofloridasta.com/

        Siihen vain täytyy varautua, että sielläkin suomalainen kateus tai mikä se nyt sitten lieneekään, aiheuttaa skismaa järjestötoiminnoissa.

        Vastaavaa koulua sieltä ei löydy, vaan lapset joutuisivat amerikkalaiseen kouluun. Se on suuri kynnys, vaikka voisi ajatella, että jokainen suomalainen lapsi osaa sen verran englantia jo netin ansiosta, että pääsee alkuun. Ei se kuitenkaan niin mene, vaikka lapsella olisi Suomessa kymppi enkussa. Koulujärjestelmä on erilainen ja vanhempien odotetaan osallistuvan etenkin, jos lapsi tarvitsee tukea, mitä varmasti tekee. Osaatko auttaa edes alakoululaista kotitehtävissä?

        Miamissa enemmistö puhuu sielläkin espanjaa, joten tarkkana asuinpaikkaa valitessa.

        Työn saaminen USA:ssa ei sekään ole ihan itsestään selvää. Sitten vielä pitäisi saada työlupa.

        Harkitsemisen arvoinen juttu kuitenkin.


      • viherkortti

        Yhdysvaltoihin ei muuteta ilman viisumia. Green cardin saaminen melkein mahdotonta. Sitten kun jäät laittomana siirtolaisena kiinni, takaisin ei ole menemistä.


    • hyvä suunnitelma

      Mikäs sen parempaa, kuin päästä pois täältä persesuomesta. Ei voi muuta sanoa, kuin että kateeksi käy.

    • neiti9

      Itse asuin Fuengirolassa kahdeksan kuukautta au pairina työskennellen ja suosittelen lämpimästi Los Bolichesia asuinalueena lapsiperheille.
      Kivat puistot, rauhallinen ja lämminhenkinen tunnelma eikä keskustaan ole pitkä matka. Turisteja kyllä löytyy, mutta itsestä ei koskaan tuntunut siltä, että asuisin turistirysässä.
      Leenan leivälle myös iso peukku. Tämä suomalainen leipomo oli samalla kadulla, jolla itse asuin, ja pelasti monet raskaat sekä koti-ikävän pilaamat päivät ihanalla asiakaspalvelulla ja korvapuusteilla.

      Suomiyhteisö Fuengirolassa tuntuu kyllä olevan tiivis ja itselleni jäi siitä varsin epämiellyttävä kuva.
      Juorut leviää uskomattoman nopeasti ja kaikki tuntuvat tietävän toisten tekemiset. Jouduin ilmeisesti itsekin juorujen kohteeksi, sillä sain suomalaisilta nuorilta osakseni halveksuvia katseita, vaikken mitään typerää tehnytkään.
      Oman perheeni äiti oli suomalainen, mutta ei onneksi ollut sen kummemmin muiden suomalaisten kanssa tekemisissä.

      Mutta kuitenkin, kaipaan kyllä Espanjaa ja Fuengirolaa, kaikesta huolimatta.
      Aika on ehkä kullannut muistot, mutta toivon, että voisin sinne vielä tulevaisuudessa muuttaa edes joksikin aikaa!

      • merenkö syy

        kun nuori kokee noin tuon "juorulandian" toiminnot,mitä kaikkea se on vanhemman väen keskuudessa.


    • kyykle lisää

      https://www.google.fi/search?q=espanja blogi&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=ctrl&ei=kAEgU5-1BOyO8QerwoGoDQ&gws_rd=cr

      noita epsanjassa asuvien blogeja kannattaa lukea, heiltä voi myös kysellä asioita suoraan.

    • Vapaaherratar pian

      Olen tutustunut Floridan suurempaan suomalaisalueeseen Lake Worthìin kuten Fort Lauderdaleenkin ja ok ova t.Amerikkaan on vaan vaikeampi saada oleskelulupa ja pitkä matka käydä Suomessa. Eläminen voi tulla kalliimmaksi. Espanja on EU-maa ja eläke ym . asiat maittemme välillä toimii paremmin. Et sinä Amerikassa saa sikäläistä eläkettä vaikka Suomeen olet maksanut maksusi .Espanjan järjestelmässä huomioidaan Suomen maksuvuodet

      • vapaahra

        voin lähteä kanssasi espanjaan,sopiiko?


      • vapaaherratar pian
        vapaahra kirjoitti:

        voin lähteä kanssasi espanjaan,sopiiko?

        Oletko oikeasti lähdössä ? Jos olet, keskustellaan lisää .Os : aurinkorannat at suomi24 piste fi


      • Pena.
        vapaaherratar pian kirjoitti:

        Oletko oikeasti lähdössä ? Jos olet, keskustellaan lisää .Os : aurinkorannat at suomi24 piste fi

        Heheh...asiat alkaa rullaamaan ;)


      • suomessa kerätyt eläkkeet saa vaikka muuttaa usaan taikka siperiaan


    • Ei lisiä ulkomaille

      Älkää vaan viekö sinne niitä lapsilisiä! Me raskaan työn raatajat emme halua maksaa Espanjassa löhöäville maastamuuttajille mitään!

    • kielellä on merkitys

      Kun muutto Espanjaan on edes harkinnassa, suosittelen aloittamaan kieliopinnot heti. Vaikka moni sanookin, että ei espanjaa edes tarvitse osata, suomella ja englannilla pärjää, niin missä tahansa maassa maan kielen osaaminen avaa ovia, jotka ilman kieltaitoa eivät aukene.

      Vaikka virallisten asioiden hoidossa tarvitsisikin tulkkia, kaikki normaali elämä on sujuvampaa, jos osaa edes auttavasti maan kieltä. Aloittakaa kielen opiskelu vaikka kirjastosta lainatuilla kirjoilla, joissa on cd mukana. Syksyllä sitten iltalukioon tai kansalaisopiston kurssille.

    • No_tengo

      Taalla hullujen JuoruIhmisten seassa olen asunut 24 v ja nyt lahden pois.
      Kaikki suomalaiset tappelevat ja puhuvat toisistaan ilkeyksia.

      Milloin se suomi baari on kamala
      Silloin Makiset olivat liikaa humalassa
      Kulloin Saariset eroavat ja eivat maksa asuntoaan.
      ym..ym..

      25 vuotta sitten oli Fuengirola-Marbella jotain...ei enaa.

      • 1+1

        >> Taalla hullujen JuoruIhmisten seassa olen asunut 24 v ja nyt lahden pois.
        Kaikki suomalaiset tappelevat ja puhuvat toisistaan ilkeyksia.

        Jokainen on myös itse vastuussa seuransa valinnasta, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

        Mitä ihmeen merkitystä suppean suomipiirien tekemisillä on henkilöille, jotka itse valitsevat seuransa selektiivisesti?

        Ongelma lienee keskeisempi niille, jotka "muuttavat ulkomaille" vain hakeutuakseen sitten johonkin suomiyhteisöön ja tullen siitä riippuvaiseksi (henkisesti ja mahdollisesti myös kielellisesti).


      • muilla mailla
        1+1 kirjoitti:

        >> Taalla hullujen JuoruIhmisten seassa olen asunut 24 v ja nyt lahden pois.
        Kaikki suomalaiset tappelevat ja puhuvat toisistaan ilkeyksia.

        Jokainen on myös itse vastuussa seuransa valinnasta, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

        Mitä ihmeen merkitystä suppean suomipiirien tekemisillä on henkilöille, jotka itse valitsevat seuransa selektiivisesti?

        Ongelma lienee keskeisempi niille, jotka "muuttavat ulkomaille" vain hakeutuakseen sitten johonkin suomiyhteisöön ja tullen siitä riippuvaiseksi (henkisesti ja mahdollisesti myös kielellisesti).

        Ongelmat taitavat olla ihan vain omien korviesi välissä. Maailma on se, miksi sen itse teet.


    • Helppo kieli oppia

      Jepulis.spanskit ei juuri Lontoota puhu/ymmärrä.
      Paras opetella kieli niin on paljon helpompaa,sitten ei tarvitse olla riippuvainen tulkeista.

    • ihme homma

      Minä kävin kerran kälviällä sukuloimassa, tylsä paikka, en ikinä muuta sinne, yksi iltapäivä riitti loppuiäksi. Miksi ihmeessä kukaan asuu kälviällä? Naapuritkin kyttäävät toistensa tekemisiä ja juoruavat kaljabaareissa päivät pitkät.

      • sittenpä

        on samanlaista kuin aurinkorannikolla...lieneekö kaikki kälviältä tulleita.


      • aidosti ulkomailla
        sittenpä kirjoitti:

        on samanlaista kuin aurinkorannikolla...lieneekö kaikki kälviältä tulleita.

        Paljon maalaisjuntteja, valitettavasti ja yllättävän paljon huonosti koulutettuja kädestä suuhun eläjiä. Tämä aiheuttaa riidat alueella, johon nämä kaikki em. pesiytyvät. Kannattaa siis valita jokin mukava ja viehättävä asuinalue rannikon laajasta tarjonnasta eikä muuttaa sinne kateellisten juorukellojen joukkoon.


    • - - !!!!!!!! --

      Miksi ihmeessä kaikki luonneongelmaiset tulevat saatuttamaan iki-myrkyllään ja suunpieksennellään myös lähtökohtaisesti täysin asiallisen avaukse?

      Tehkää ihan oma valitusketju, soittakaa suutanne siinä ja viihtykää keskenänne!

      Jättkää asiaketjut rauhaan!

      Ylläpito saisi poistaa tämän ketjun vieteistä vähintäänkin yli puolet.

    • Pimpelo

      Tämä aloitus on espanjaan muutosta,mutta miksi ette harkitse jotakin toistakin maata muuttonne kohteeksi.Muuttaisin itse Nebaliin,ja joskus sinne muutankin.Matkalippu on kyllä todella kallis.Kysyisin vielä tarkennusta luottotiedoista.Minulta ne on joskus menneet,mutta vanhentunut.Luottorekisteissä sekin voi näkyä,vaikka laskuni hoidan kyllä aina.

    • Teatterilla pärjää

      - - !!!!!!!! -- -nimimerkille. Liftaa tänne ja maksa matkasi rekkamiehille itselläsi. Halvalla tänne pääset. Koti kannattaa heti vuokrata jo suomen päästä, täältä löytyy kyllä hyviä osoitteita ja yhteyshenkilöitä mm. Ari ja Leena, joiden puhelinnro on ES takasivuilla. Aloita hyvissäajoin ES, OLE, SE ja paikallisten SUR -lehtien selaaminen pysyäksesi ajantasalla paikallisista ja ajankohtaisista aiheista. Tutustuminen täällä kannattaa heti aloittaa tournee kierroksella - Centro-Hispania-Ole-tsto, joiden jälkeen voi siirtyä vaikkapa Aurinkorannikon koulun tutustumiseen(ulkoapäin). Alussa illat kannattaa istua Kukossa tai lähellä olevissa maanmiestemme ylläpitämissä pubeissä, ja niissä hinnoissa olevat ylihinnat kannattaa siekailematta maksaa alkuinformaation takia. Pyörit alkuviikot päivittäin kauppakeskus Centrossa, ja teet naamasi tutuksi siellä oleville kauppiaille ja muille sillä pyöriville maanmiehillesi. Pääset nopeammin piireihin. Ole salaperäinen, hieman avoin, ei liian utelias -siitä se lähtee. Suunnittelet päivittäiset reitit kulkusi osalta sivuamaan myös Centroa. Helpoiten myös asukkaat tapaa eri tilaisuuksissa, joista tietoa em. lehdissä ja Sofia -opisto on hyvä juorujen kuulemis- ja levittämispaikka. Sitä käyttää lähinnä mammat ja papat. Asuntoa älä varaa aluksi kovinkaan pitkällä sopimuksella, sillä todennäköisesti joku yksinäinen on nopsaan kimpussasi seuraansa ja ikäväänsä sinulle tarjoamassa. Olitpa pariutunut tai et. Pettäminen on erittäiin yleistä, eroaminen tyypillinen ongelmien ratkaisu. Toinen jää, toinen pakkaa kimpsut ja kampsut palatakseen takaisin. Tervetuloa ja onnea.

      • -??????-

        Tässäpä hyvät askelmerkit alkuvaiheeseen. Kiitos.


    • .......

      Minkä ikäinen lapsi teillä on? Jos teillä on suomessa omaisuutta, ei sitä kannata heti myydä pois. Pitäkää varalla jos mieli muuttuu espanjassa ja haluatte palata takaisin.

      Jos olet yrittäjä, hallinnollisena johtajana lentelette suomeen tarkastamaan välillä bisneksien toiminnan. Työttömyys on espanjassa huipussaan, eikä oman yrityksenkään ylläpito ole mitenkään taattua talouden ollessa kuralla koko massa. Varovainen tunnustelu ja koe asustelu voi olla nyt viisainta ennen loppu rykäystä.

    • tieto on rautaa

      Jos maksat Centro Finlandian infoon siellä annetusta tiedosta, muista pyytää lasku. Pyydä siihen firman nimi, osoite ja veronumero, ja leima. Todennäköisesti sanovat sinulle, että mikäli haluat laskun, hinta nousee. Eivät tilitä alveja muuten.

      Lasku on sinulle takuu annetusta neuvosta. Jos neuvovat pieleen, ovat korvausvelvollisia.

    • MrBrno

      Itse muutin Stadista Torreen rakkauden perässä, tosin osasin jo espanjan kieltä, ja kämppäkin oli jo valmiina. Eron jälkeen jälkeen jäin puille paljaille, ja palkallani ei tullut toimeen edes niillä hinnoilla.
      Rupesin katselemaan työpaikkoja Suomesta, ja hainkin useampia. Aloituspalkat olivat todella surkeita (It-ala), ja tietäen Suomen hintatason en voinut edes harkita ko. paikkoja,
      Ihan sattumalta hain erääseen kansainväliseen yritykseen, jolla oli paikka auki mm. Brnossa, Tsekissä. Homma eteni, ja nyt asustelen kolmatta vuotta täällä upeassa kaupungissa. Eihän täällä ole talvella järin lämmin, eikä hiekkarantoja, mutta edullista asua, todella kaunista!
      Olen käynyt Torressa lomailemassa niin kesällä kuin talvellakin, kun tuttuja jäi sinne päin kuitenkin.

    • rosalina96

      Asuin Espanjassa, Andaluciassa 2010-2011. Kävin siellä peruskoulun 3" luokkaa, eli kait 8 luokkaa. Kun muutin, osasin jo kieltä, sillä äitini on espanjalainen.

      Koulussa oli vaikea pärjätä, kun kaikki melusivat ja tekivät mitä lystäsi: ainakin tiettyjen opettajien tunneilla. Eivät tunnin sentään kokoajan olleet semmoisia että omalta paikalta poistuttaisiin, mutta suurin osin: minut nimittäin laitettiin luokalle, missä kaikki olivat koska jääneet luokalle: muissa luokissa ei ollut TILAA! :c

      Onneksi luokka otti minut ystävällisesti vastaan, vaikkakin heti kun huomasivat minun olevan ujo, jättivät suin päin yksin: onneksi luokallani oli yksi aika mukava marokkolainen tyttö, josta tulikin sitten kaveri.

      No mutta, enpäs pölise turhia enempään:

      -Kieli ei ole niinkään vaikea oppia (vaikka osaankin espanjaa, äidinkieleni on suomi)

      -Kannattaa olla rohkea ja puhua kuuluvaan ääneen, ellei halua jäädä seinäruusuksi

      -Sairaalassa on mukavia työntekijöitä (kävin vierailulla ja siellä huomasin, riippuu tietysti missä käy)

      -varkauksia ei kauheasti ole tullut nähtyä, mutta pari koettua kylläkin.

      -Aika paljon kylläkin blondeja pyydetään kyytiin... en saanut aina mielenrauhaa

      -Ruoka on edullista ja asumienn myös, mutta: työpaikka on aikas vaikea löytää

      -vinkkejä työnhakijalle: suomi, englanti ja espanja hallussa, luonne sosiaallinen, positiivinen asenne, sitkeys ja hyvä itsetunto: eiköhän noilla pärjätä :)

      Itse aijoin mennä nyt ensi syksynä opiskelemaan espanjaan, mutta sitten tajusin, että on helpompaa opiskella ihan suomessa: kyllähän täältä sitten pääsee espanjaan/muihin maihin, kunhan on opiskellut tarpeeksi ja on edelleen yhtä innokas ja positiivinen :))!

      lemmikeistä: ilmoitat vaan että sulla on lemmikeitä: ne sitte sieltä lentoyhtiöstä vastaa onko ruumassa vapaata tilaa , ainakin meillä näin (:

      en tiedä, oliko musta paljon mitää apua, mutta tässä jotain omaa kokemusta.

      • aulis3

        Eräs paskahousu Suomesata kävi Fuengissa ja löysi naisen, no ero omasta ja omaisuutta esiteltiin kauppalehden sivuilla. Äijä läx sinne ja pökkäs tiineeksi löytämänsä naisen, nyt kaipaa Suomeen nauttimaan maamme sosiaaliturvaa.
        Epäselviä asioita täällä Suomessa riittävästi,joten voipipojulla käydä niin ettei pääse mastamme pois ennekuin asiat on järjestyksessä. Pysyis siellä ihmemaassa vaan ja kaljan kanssa läträis vuorokaudet ympäriinsä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe