Absintti?

Hiihtomies

Moi.
Olen tässä pitemmän aikaa mietiskellyt että millaistas tuo Absintti on. Puhun siis ihan siitä suomesta saatavasta. Miten se nautitaan ja kolahtaako niinkuin sanotaan?

Olen kuullut tämmöisestä absintti paukusta.:
Lasiin 4-8cl absinttia.
Sytytetaan tuleen.
Sammutetaan kädella ja imaistaan höyryt nenään.
Juodaan absintti.
"Nuuskataan" nenään lasiin jääneet tipat.

Kertokaapas aineesta.

105

140592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pere Kerman

      Mittaat aromilasiin (=kansa puhuu myös konjakkilasista) sen 4cl ainetta. Otat teräksisen teelusikan johon otat pesällisen sokeria. Käytät lusikkaa lasissa niin että sokeri imee itseensä absinttia. Sitten kynttilällä tai tikuilla sytytät lusikan tuleen (tulta voi pitää myös lusikan alla, jotta kupliminen tehostuu). Kun tuli on sammunut ja sokeriabsintti puuro kuplinut, sekoitat hämmentämällä jäänteenä olevan sokerin absinttilasilliseesi. Kun juoma on 60-volttista, on järkevää, että jotain edes maistaisit, lirauttaa lasiin 1-2cl kylmää vettä.

      Kelpo afterdinner/koneet käyntiin juoma se kyllä on, ei sen ihmeempää.

      • Lauri

        olla typerää sakkia kun ei tajua että juomien kanssa ei leikitä vaan niitä juodaan.

        Niin ja onkohan sulla PIKKUNEN pätemisen tarve??
        Olet koska tuo otsikkokin on Ei ei ei.
        Eli siis"minä tiedän"-tyylillä


      • plop:)

        vesi pois ni kylla toimii... muutaman kerra tullu kokeiltuu. Mistaa en oo yhta sekasi menny:)


      • apinapuu
        Lauri kirjoitti:

        olla typerää sakkia kun ei tajua että juomien kanssa ei leikitä vaan niitä juodaan.

        Niin ja onkohan sulla PIKKUNEN pätemisen tarve??
        Olet koska tuo otsikkokin on Ei ei ei.
        Eli siis"minä tiedän"-tyylillä

        hölmö,

        absintti on juoma, ei kossu! juo kossu kossuna ja absintti absinttina oikein! parhaan aromi siitä saa juuri noin valmisteltuna! vitun olvin kittaajat, juntit, ette ymmärrä jalon, perinteekkään juoman aitoutta.


      • kun ottaa huomioon
        apinapuu kirjoitti:

        hölmö,

        absintti on juoma, ei kossu! juo kossu kossuna ja absintti absinttina oikein! parhaan aromi siitä saa juuri noin valmisteltuna! vitun olvin kittaajat, juntit, ette ymmärrä jalon, perinteekkään juoman aitoutta.

        sen määrän perätöntä huuhaata, jonka avulla myydään juomia, jotka eivät ole absinttia.


      • Leroy
        apinapuu kirjoitti:

        hölmö,

        absintti on juoma, ei kossu! juo kossu kossuna ja absintti absinttina oikein! parhaan aromi siitä saa juuri noin valmisteltuna! vitun olvin kittaajat, juntit, ette ymmärrä jalon, perinteekkään juoman aitoutta.

        Ei tuo Pere Kermankaan oikeassa ollut, houkka.

        "Perinteisesti absintti laimennetaan erityisen absinttilusikan päälle asetetun sokeripalan läpi hitaasti kaadetulla tai tiputellulla jäävedellä, kunnes se on laimennettu noin suhteeseen 3:1–5:1. Laimentamisen aikana veteen liukenemattomat ainesosat erkanevat liuoksesta ja samentavat juoman. Maitomaista samentumista kutsutaan nimityksellä "louche". Sokerin käyttö on luonnollisesti makuasia, mutta hidas laimentaminen ja hyvin kylmä vesi ovat oleellisia. Vahvaa alkoholia raskaampi kylmä (sokeri)vesi painuu lasin pohjalle absintin alle vapauttaen anetolin ja eteeriset öljyt. Vihertävänvalkoinen pilvi leviää pyörteillen alhaalta ylöspäin antaen esteettistä nautintoa, jota 1800-luvun taiteilijat ja kirjailijat ylistivät. Koska absintti on tavallaan "drinkkitiiviste", sitä ei ainakaan aromimielessä tarvitse laimentaa muulla kuin vedellä tai käyttää juomasekoituksissa. "

        Terveisin Wikipedia :-)


      • Anonyymi

        Teollisuusjäte palaa kauniisti, niin kuin sisäelimetkin:)


    • naatiskelija

      Ei mitään hajua "oikeaoppisesta" absintinjuonnista tai paukkujen tekemisestä... Itse olen lisännyt tilkan vettä ja nauttinut sellaisenaan. Maku ei välttämättä ole sieltä parhaimmasta päästä (makuasia - tietty), mutta itsellä ainakin KOLAHTI! Ja LUJAA! =D Pönttö oli aika lailla sekaisin ja enkä edes tullut nauttineeksi suurtakaan annosta. Ainoa millä olen saanut nupin yhtä turraksi on Tequila (aito Meksikosta tuotu pullo). Jos haluaa pään sekaisin, niin absintti käy kyllä varsin hyvin siihen tarkoitukseen. ;)

      • Narsissa

        Niin, eli saakos tuota Alkosta ja minkä merkkisenä? Itsellä on vaan Saksasta ostettua..


      • Strindberg
        Narsissa kirjoitti:

        Niin, eli saakos tuota Alkosta ja minkä merkkisenä? Itsellä on vaan Saksasta ostettua..

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=père kermann's&lr=

        Yhden pullon olen erehtynyt ostamaan, toiseen en rahojani työnnä. Ei ole lähimainkaan hintansa väärtiä.


      • naatiskelija
        Narsissa kirjoitti:

        Niin, eli saakos tuota Alkosta ja minkä merkkisenä? Itsellä on vaan Saksasta ostettua..

        ...käsittääkseni vain yhtä merkkiä ja mallia. =( Ja kuten "Strindberg" tuossa kertoili, ei ole edes hintansa väärti. =( Itse en ole Alkosta ko. pulloa ostanut, mutta ne jotka ovat, sanovat aivan samaa kuin "Strindberg". Paskaa myyvät hyvällä hinnalla. ;) Jos haluaa laatutavaraa ja tutkailla suurempia valikoimia, niin käypä osoitteessa: http://www.absintti.com/index.php/cPath/1
        Toimittavat tuolta myös Suomeen. =) Itse tilasin "Deva Absenta"-pullon ja laadukasta oli, sen mitä minä absintista ymmärrän. ;) Vaan taitaapa tuo ko. merkki olla arvostettu muutenkin... käsittääkseni.


      • asdasdasd

        tuoksuu ihan suuvedelle. kaveri tarjos ni luulin suuvedeksi ja hörppäsin kunnol ni koht pää ihan sekasin.


      • Anonyymi

        Ei viinaa kukaan maun takia juo.


    • täti tomera

      absintti

      vihertävä likööri, jonka mausteena käytetty koiruoho on myrkyllinen ja aiheuttaa mm. hallusinaatioita ja pitkäaikaisessa käytössä mm. näköhäiriöitä, kouristuksia ja älykkyystason laskua; juoman valmistus ja myynti on tämän vuoksi kielletty useissa maissa

      • absinthiur

        Myytti tuo hallusinaatio juttu. Koiruohoa on niin olematon määrä tuossa juomassa, ettei sillä ole muuta vaikutusta kuin makuvaikutus. Sääli sinänsä. Vermutissakin on koiruohoa, siitä tuon juoman nimi tuleekin.

        Ja miksei Alko voi hommata valikoimiinsa muitakin Absintti merkkejä kuin tota kermapersettä? Joka ei ole pärjänny missään absintti vertailuissa. En ole vielä yhdenkään nähnyt sitä kehuvan. Onhan niillä muitakin viinaksia montaa eri sorttia, niin miksei sitten Absinttejakin voisi olla useampaa erilaista ja eri maissa valmistettuja. On se turhan kallista ostaa Saksasta, varsinkin kun on huonopalkkaisessa työssä. Mutta ulkomailta on jatkossakin absinttipullot tilattava, kun ei Alko osaa sitä suomeen tuoda.


      • Bob
        absinthiur kirjoitti:

        Myytti tuo hallusinaatio juttu. Koiruohoa on niin olematon määrä tuossa juomassa, ettei sillä ole muuta vaikutusta kuin makuvaikutus. Sääli sinänsä. Vermutissakin on koiruohoa, siitä tuon juoman nimi tuleekin.

        Ja miksei Alko voi hommata valikoimiinsa muitakin Absintti merkkejä kuin tota kermapersettä? Joka ei ole pärjänny missään absintti vertailuissa. En ole vielä yhdenkään nähnyt sitä kehuvan. Onhan niillä muitakin viinaksia montaa eri sorttia, niin miksei sitten Absinttejakin voisi olla useampaa erilaista ja eri maissa valmistettuja. On se turhan kallista ostaa Saksasta, varsinkin kun on huonopalkkaisessa työssä. Mutta ulkomailta on jatkossakin absinttipullot tilattava, kun ei Alko osaa sitä suomeen tuoda.

        Père Kermann's Absinthe maksaa Tallinnassa 13€


      • l heure verte

        Koiruoho ei ole myrkkyä, ainakaan oikein nautittuna. Itse olen "harrastanut" tätä jalon juoman nauttimista jo tovin. Lähinnä ulkomailta tilattuna, koska suomen alkosta saatava tuotos on aivan jotain muuta, kuin absintin tulisi olla. Värikin on saatu lähinnä elintarvikeväristä! Absintti ei ole vain juoma jonka ainut tarkoitus on humalluttaa, siis jos haluat ottaa kännin vedä jotain muuta, vihreähetki on nimittäin taidetta kaikkine hienosäätöineen. Tietoa löytyy netistä. Ja se myrkkyjuttu on lähinnä vanhaa tietoa, leima joka jäi absintille kun myynti kasvoi rajusti ja sitä ruvettiin tekemään huonoista raaka-aineistä, elikkäs aitojen yrttien sijasta lisättiin kuparisulffaattia väriä antamaan!! myrkkyä jos mikä..


    • Niiskuh

      No absinttihan tekee varmasti niinkuin sanotaan..Oon nyt kaks kertaa sitä vetäny, kummallakin kerralla armoton jysäri, oksentelua, ja parasta on, että heräsin kumpanakin aamuna ihan sinisenä..Siis veri suonet ihan pinnassa..Että eka kerta, niin en tienny aineesta mitään, vedin kunnolla sniffereitä muutaman. Se aine oli sillä kertaa tuotu sloveniasta,etten puhtaudestakaan niin tiedä.. Tokaan kertaan se baarissa lantrattiin red bulliin.. Sillain se on aika ovelaa, ei maista niin hyvin,joten tulee kumottua. Mutta vahingosta viisastuneena juon sitä enään ainoastaan yhden, korkeintaan kaks illassa, enkä ota vakiojuomaksi, silloin tällöin maistella. En tiedä, onko edes tuo järkevää....Mutta ota varovasti sitä, jos ylipäätään otat.

      • jepjepjep, sekaisin...

        Absintista olen juonut kunnon humalan yhden kerran. Se kerta jäi myös viimeiseksi. En tiedä johtuiko se korkeasta alkoholipitoisuudesta, suuresta nautitusta määrästä vai jostain muusta tekijästä mutta koskaan en ole ollut niin saakelin sekaisin. Itse en tapahtuneista muista juuri mitään mutta hyvät ystävät ovat kertoneet mitä tapahtui, ja onhan tässä tosiaan vielä sekin mahdollisuus että ystävät ovat "värittäneet" tarinaa mutta en pidä sitä todennäköisenä.

        Yksityiskohdat ovat sivuseikka ja tarkoitus pyhittää keinot: Olin todella sekaisin.


      • hullua
        jepjepjep, sekaisin... kirjoitti:

        Absintista olen juonut kunnon humalan yhden kerran. Se kerta jäi myös viimeiseksi. En tiedä johtuiko se korkeasta alkoholipitoisuudesta, suuresta nautitusta määrästä vai jostain muusta tekijästä mutta koskaan en ole ollut niin saakelin sekaisin. Itse en tapahtuneista muista juuri mitään mutta hyvät ystävät ovat kertoneet mitä tapahtui, ja onhan tässä tosiaan vielä sekin mahdollisuus että ystävät ovat "värittäneet" tarinaa mutta en pidä sitä todennäköisenä.

        Yksityiskohdat ovat sivuseikka ja tarkoitus pyhittää keinot: Olin todella sekaisin.

        erehdyin toisen kerran juomaan absinttia. muisti lähti ja olo oli ku maailmanpyörässä. sekasin ku sotkamon valot suorastaan :D kolmatta kertaa ei enää tule.


    • Tsorro
      • absintin maistelija

        Meinasin itsekin pistää ihan samat linkit! Ihmiset taitaa vieläkin uskoa että absintista menee jotenkin erityisen sekaisin, ja että siitä saa hallusinaatioita yms. Minulle ei tule absintista krapulaa, sen enempää kuin mistään muustakaan. Ja jos haluaa vain pään sekaisin, niin kannattaa toki käyttää jotain halvempaa tavaraa. Luulen tosin, että harva noista "pää sekaisin"- tyypeistä on oikeutettu ostamaan suomesta väkeviä alkoholi juomia :D


      • Mikkis30
        absintin maistelija kirjoitti:

        Meinasin itsekin pistää ihan samat linkit! Ihmiset taitaa vieläkin uskoa että absintista menee jotenkin erityisen sekaisin, ja että siitä saa hallusinaatioita yms. Minulle ei tule absintista krapulaa, sen enempää kuin mistään muustakaan. Ja jos haluaa vain pään sekaisin, niin kannattaa toki käyttää jotain halvempaa tavaraa. Luulen tosin, että harva noista "pää sekaisin"- tyypeistä on oikeutettu ostamaan suomesta väkeviä alkoholi juomia :D

        ...tuo absintin juominen/nauttiminen on tavallaan ihan oma "taiteenlajinsa", eikä sitä varmaankaan moni absinttiharrastaja juo vain ja ainoastaan sen takia, että saisi nuppinsa jumiin.
        Ja kuten "absintin maistelija" edellä sanoi; tarjolla on näille "perskännejä" tavoitteleville halvempiakin juomia. (Toki jos rahaa löytyy, niin siitä vaan, antaa palaa!)
        Ja toden totta; absintti on vain sattunut aikoinaan tietyistä syistä samaan huonohkon maineen.
        Itse en ainakaan mitään hallusinaatiota ole koskaan kokenut tai muutakaan erityistä verrattuna muihin vahvoihin alkoholijuomiin. Enemmän olen itse asiassa tullut kipeäksi 80% Stroh:ista kuin absintista kertaakaan... ;)
        Pötypuhetta siis tämä absintin huumaavuus ja vaarallisuus - nykyisin. :)


    • absinthea

      Selkeytetääs nyt vähäsen silleen ihan rautalangasta vääntämällä, jookos :}

      Eli, absintti sisältää koiruohoa, jolla on korkea tujoni-pitoisuus. Tujoni on voimakas hermostomyrkky.
      Suomessa myytävän absintin tujoni-pitoisuutta en tiedä, mutta arvelisin sen olevan tuolla 3mg/kg. Sallittu määrä taisi olla 10mg/kg. Mm. tuollta www.absintti.com -sivuilta löytyy sitten näitä parisataa vuotta vanhoja perinteitä kunnioittavia absintteja, joiden tujoni-pitoisuudet voivat ylittää 30-35mg/kg. Nämä absintit vaikuttavat nimenomaan huumaavasti. Hallusinaatioista ei kyllä ole ollut tietoakaan =D

      Näinhän se muuan maalari, Vincent-veikkonen leikkasi korvansa irti nautittuaan absinttia useampana päivänä suuria annoksia.

      Absintti-rituaaliin on olemassa ihan varsinainen lusikkakin, jossa on "ritilä" sokeripalan sulattamista varten. Eli, lusikka asetetaan lasin päälle ja absintti kaadetaan lasiin sokeripalan läpi. Sen jälkeen sokeri sytytetään tuleen ja annetaan karamellisoitua. Tuli sammutetaan yhtäläisellä annoksella vettä kuin laitoit absinttiakin ja lopuksi hämmenetään koko sekoitus.

      Mikäli tässä nyt on taustalla vain se huumaus-hakuisuus, on Suomen luonto väärällään huumaavia kasveja. Ei muuta kuin kirjastoon ja yrttikirjat kouraan ;}

      • Utelias

        Kertokaapa lisää kokemuksia tuosta Absintti.comista. Onko luottoa että toimitukset tulee perille?


      • Mikkis30
        Utelias kirjoitti:

        Kertokaapa lisää kokemuksia tuosta Absintti.comista. Onko luottoa että toimitukset tulee perille?

        ...on tullut tähän asti perille. Tosin vasta kaksi kertaa tilannut ko. paikasta absinttia, mutta hyvin ovat (ja ehjinä) tulleet oikeaan osoitteeseen. :) Omasta puolestani voin suositella!


      • huu

        tais vincentin pikareissa olla muutakin ku pelkkää sen aikasta vanhaa kunnon myrkkyä johon oli varmaan valmiiks jo sekotettu kaikennäköisiä pikku pikku johdannaisia... ;)


      • kässäope

        Joopa joo. Otetaanpa alusta.

        Ensinnäkin tuo van Goghin korvan leikkaaminen. Turhaa mystiikkaa. Ei ihme, että jossain vaiheessa napsahtaa ja rupeaa flippaamaan jos on juopotellut vuosia.

        Toiseksi, sokerihan sulatetaan juomaan siksi, että siitä tulisi makeampi ja helpommin nautittava. Toiseksi huumaavana ainesosana käytetty oopiumi imeyityi kivasti sokeriin.


      • paksumpaa vaan

        Se tujonipitoisuuden nostaminen sinne 35mg/l on pelkkä markkinointikikka, jolla juomalle on saatu kielletyn hedelmän maine. Alkuperäisissä absinteissa ennen sen kieltämistä ~v.1915 ei ole tutkimusten mukaan ollut tujonia kuin max. 10mg/l. Tämä on todettu tutkimalla vanhoja reseptejä ja sen aikaisia tislauslaitteita.
        Absintti kiellettiin aikoinaan mm. erään tutkimuksen pohjalta, jossa koe-eläimiä altistettiin tujonille ja niiden todettiin kuolevan. Näin absintin luultiin olevan normaalia alkoholia vaarallisempaa. Ihmisiä valistettiin käyttämään normaalia alkoholia absintin sijasta.
        Van Gogh:kaan tuskin oli sen pahemmissa absinttipölyissä korvaa leikatessaan, sillä äijä lukeman mukaan veteli iloisesti maalia ja ties mitä muuta ämpäreistään.

        Koinruoho on vain yksi maustekasvi absintissa, parhaissa absinteissa käytetään toistakymmentä erilaista kasvia makua antamaan.


      • Rygseck
        paksumpaa vaan kirjoitti:

        Se tujonipitoisuuden nostaminen sinne 35mg/l on pelkkä markkinointikikka, jolla juomalle on saatu kielletyn hedelmän maine. Alkuperäisissä absinteissa ennen sen kieltämistä ~v.1915 ei ole tutkimusten mukaan ollut tujonia kuin max. 10mg/l. Tämä on todettu tutkimalla vanhoja reseptejä ja sen aikaisia tislauslaitteita.
        Absintti kiellettiin aikoinaan mm. erään tutkimuksen pohjalta, jossa koe-eläimiä altistettiin tujonille ja niiden todettiin kuolevan. Näin absintin luultiin olevan normaalia alkoholia vaarallisempaa. Ihmisiä valistettiin käyttämään normaalia alkoholia absintin sijasta.
        Van Gogh:kaan tuskin oli sen pahemmissa absinttipölyissä korvaa leikatessaan, sillä äijä lukeman mukaan veteli iloisesti maalia ja ties mitä muuta ämpäreistään.

        Koinruoho on vain yksi maustekasvi absintissa, parhaissa absinteissa käytetään toistakymmentä erilaista kasvia makua antamaan.

        Juuri niin.

        Sveitsi lienee muuten ainoa maa ainakin Euroopassa, jossa absintin valmistusmenetelmästä ja raaka-aineista säädetään lailla. Koska Sveitsi laillisti absintinvalmistuksen jälleen 1.3. 2005, se myös määritteli lailla, mitä tarkalleen ottaen tuli laillistettua. Lukemani mukaan siinä todetaan ainakin, että absintin tulee olla tislaamalla valmistettua ja joko luonnollisesti värjättyä tai kirkasta.

        Tämä varmistaa ainakin sen, etteivät Czech-koiruohojuomat tunge Sveitsin markkinoille absintin nimellä. Pelkkä koiruohon liottaminen väkiviinassa ja/tai aromiaineiden lisääminen eivät tee viinasta absinttia.


      • van Gogh

        Vincent van Gogh sairasti Menièren tautia, joka aiheuttaa mm. voimakasta kiertohuimausta ja tinnitusta. Näihin oireisiin tuskastuneena herra otti ja silpaisi korvanlehtensä irti.


      • juro Pertti
        van Gogh kirjoitti:

        Vincent van Gogh sairasti Menièren tautia, joka aiheuttaa mm. voimakasta kiertohuimausta ja tinnitusta. Näihin oireisiin tuskastuneena herra otti ja silpaisi korvanlehtensä irti.

        Myötätunnonosoitukseni kaikille tinnituksesta kärsiville. Toivottavasti parannuskeino löytyy tai oireelle helpotus jos sairaudesta johtuu.

        Absintista kiinnostuneet taasen ohjaisin allaoleviin :

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=617&posting=22000000024297127#22000000024297127

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000001495&posting=22000000028142232#22000000028142232


      • Green Fairy

        Korjauksena. Ei missään tapauksessa liekitetä ( amatöörit ). Kylmä vesi valutetaan hitaasti sokerin läpi, jolloin syntyy ns. "louche" efekti ( juoma muuttuu sameaksi ). Ja alkossa myytävä "absintti" -> UNOHTAKAA.
        Hallusinaatiota kaipaaville, parempia aineitakin on. Absintti ei tee mitään hallusinaatioita.
        Ottakaa asioista edes hiukan selvää ennen kuin tulette tänne kertomaan liekittämisestä ja nenään vetämisestä ( hel%&/in hullut ). Absintilla on pitkä, värikäs ja myyttinen historia.


    • huu

      absintista ja sen huumaavuudesta ja näistä ihme sniffaajista, miten te jotai viinaa sniffailette? tarkotuksenahan, kyseisen aineen yhteydessä jos jotain sniffataan ni se olis jonkunlainen opiaatti sekoitettuna palavaan sokeriin tai miksei sitten joku muu kemikaali vaikka se alkoholi, mutta ei kai se sieltä nenän kautta päähä nouse? juu ja niin tuo tujon pitoisuus on aika tärkeä vissii niiku sen hermostoon vaikuttamisen kannalta, jos se kerran on hermomyrkky joka säätelee hermostoa elikkä vissii aika hyvin pistää nupin sekoilee nuo kunnon absintit. veikkaisin jotain todella hämärää toimintaa kera pienten mustien aukkojen.

    • rtgfj

      juuri näin

    • kässäope

      En rupea väittämään, että tietäisin asiasta paljoakaan, mutta jonkin verran on tullut absintiksi nimitettyjä litkuja lipitettyä.

      Ensinnäkin tuntuu hölmöltä, että jengi kertoo menneensä iihan sekaisin juotuaan absinttia. Joo. Ei ihme kun kittaa 40 prosenttisia alkoholeja. Sama juttu jos ekalla hasan tms. käyttö kerralla saa aineesta jotain potkuja, muuta kuin huonon olon.

      Ei se absintti sen kummenpaa tärpättiä ole kuin Pastis, Pernod, Ouzu jne. anisviinat. Enemmän vain mystifioitu. Alkuperäinen päihdyttävä vaikutushan tuli väkevään alkoholiin (60%

    • Un Emile roks

      Yksi virhe täällä vielä tuntuu kummittelevan koskien tuota sokerin käyttöä. Tarkoitushan siis ei tosiaan ole se, että sitä sokeria sinne poltettaisiin. Kyseessä on ilmiö, jonka Johnny Depp lanseerasi From Hell -leffassa. Alkuperäinen ja "oikea" tapa käyttää sokeria on valuttaa vettä hitaasti sokeri kuution läpi, joka lepää lusikassa lasin yläpuolella. Näin entisaikaan saatiin vähennettyä absintin silloista kitkerää makua, jota nykyisin ei synny samoissa määrissä modernien tislaus yms. metodien ansiosta.

      Niinpä sokerin käytöstä onkin tullut vaan mystiikkaa lisäävä rituaali, joka on kieltämättä hauska, mutta miltein tarpeeton lisä juomaan, jolla EI OLE tarkoitus vetää päätä mahdollisimman sekasin, sitä varten on kossu ja pirtu. Absintin nautiskeleva juominen on lähinnä viinien maistelua enää, ei dokausta.

    • tatan

      Under no circumstances should fire have any part in the absinthe ritual, ever. This is a pointless innovation created in the 1990's by the purveyors of fraudulent "absinth" to make their products seem more interesting.

      • katso koituoho

        Pastis on ranskalainen anislikööri, joka nautitaan yleensä aperitiivina. Kun absintti http://www.absintti.com/ kiellettiin Ranskassa 1915 sen päätuottajat muuttivat juoman koostumusta jättämällä pois kielletyn koiruohon, painottamalla aniksen makua käyttämällä enemmän tähtianista, lisäämällä sokeria ja laskemalla alkoholipitoisuutta.
        Pastis nautitaan yleensä lisäämällä siihen vettä 5:1. Tällöin juoma muuttuu kellertävän valkoiseksi ja läpikuultamattomaksi. Syynä on anisöljyn veteen liukenemattoman ainesosan anetolin sakeneminen.
        "sama miten hautuumaalle pääset"


      • kiinnostaa joku
        katso koituoho kirjoitti:

        Pastis on ranskalainen anislikööri, joka nautitaan yleensä aperitiivina. Kun absintti http://www.absintti.com/ kiellettiin Ranskassa 1915 sen päätuottajat muuttivat juoman koostumusta jättämällä pois kielletyn koiruohon, painottamalla aniksen makua käyttämällä enemmän tähtianista, lisäämällä sokeria ja laskemalla alkoholipitoisuutta.
        Pastis nautitaan yleensä lisäämällä siihen vettä 5:1. Tällöin juoma muuttuu kellertävän valkoiseksi ja läpikuultamattomaksi. Syynä on anisöljyn veteen liukenemattoman ainesosan anetolin sakeneminen.
        "sama miten hautuumaalle pääset"

        vitun absintti?! Täyttä kuraa!

        Tosimies juo kossua.

        Vain homot ja idiootit juovat jotain muuta.


      • koska
        kiinnostaa joku kirjoitti:

        vitun absintti?! Täyttä kuraa!

        Tosimies juo kossua.

        Vain homot ja idiootit juovat jotain muuta.

        homot juo vaan kaljaa


      • ..olla..
        koska kirjoitti:

        homot juo vaan kaljaa

        ..yhtymättä edellämainittuihin omaksuntoihin ennakoiden esittämäni ajattelutavan sekä edellyttämän ennakkoluulottomuuden että eräänlaisen antihomofobistisen 'leiman'.


      • Fil Lis RR Rauno Reppula, PhD
        ..olla.. kirjoitti:

        ..yhtymättä edellämainittuihin omaksuntoihin ennakoiden esittämäni ajattelutavan sekä edellyttämän ennakkoluulottomuuden että eräänlaisen antihomofobistisen 'leiman'.

        kunhan ensin määritellään

        - Absintti

        - Mies

        BR


      • eikä kannata haaskata
        kiinnostaa joku kirjoitti:

        vitun absintti?! Täyttä kuraa!

        Tosimies juo kossua.

        Vain homot ja idiootit juovat jotain muuta.

        rahojaan kaiken maailman seboreihin, hapsburgeihin (sic), jne. joiden resepti on vodkassa liotettua koiruohoa ja väriainetta. Muuan helsinkiläinen baari laskuttaa 14 euroa sellaisesta. Osa tuotosta menee varmaankin palovakuutuksiin.

        Aidossa absintissa on anista, fenkolia ja koiruohoa; se on tislaamalla valmistettua, laimennetaan kylmällä vedellä n. 13% vahvuuteen ja nautitaan (mausta, aromista) hitaasti, kiireettömästi, kuten muutkin hyvät alkoholijuomat. Resepti on periaatteessa tämä, mutta pientä vaihtelua löytyy. Mitään salaisia huumaavia ainesosia ei ole historiallisesti käytetty eikä käytetä nykyisinkään.

        Koiruoho (Artemisia absinthium) on vanha lääkeyrtti ja paljon käytetty viinan mauste. Sen karvasaine ei tule läpi tisleeseen, ainoastaan aromi. Myrkyllinen eteerinen öljy häipyy kuivatuksessa. Ei korvasieniäkään raakana syödä, eikä pallokalaa puikkoina (puikoilla kylläkin).
        Huono vertaus, noissahan on tappavaa myrkkyä.


      • snapsilapsi
        eikä kannata haaskata kirjoitti:

        rahojaan kaiken maailman seboreihin, hapsburgeihin (sic), jne. joiden resepti on vodkassa liotettua koiruohoa ja väriainetta. Muuan helsinkiläinen baari laskuttaa 14 euroa sellaisesta. Osa tuotosta menee varmaankin palovakuutuksiin.

        Aidossa absintissa on anista, fenkolia ja koiruohoa; se on tislaamalla valmistettua, laimennetaan kylmällä vedellä n. 13% vahvuuteen ja nautitaan (mausta, aromista) hitaasti, kiireettömästi, kuten muutkin hyvät alkoholijuomat. Resepti on periaatteessa tämä, mutta pientä vaihtelua löytyy. Mitään salaisia huumaavia ainesosia ei ole historiallisesti käytetty eikä käytetä nykyisinkään.

        Koiruoho (Artemisia absinthium) on vanha lääkeyrtti ja paljon käytetty viinan mauste. Sen karvasaine ei tule läpi tisleeseen, ainoastaan aromi. Myrkyllinen eteerinen öljy häipyy kuivatuksessa. Ei korvasieniäkään raakana syödä, eikä pallokalaa puikkoina (puikoilla kylläkin).
        Huono vertaus, noissahan on tappavaa myrkkyä.

        Niin, eiks fernet brancassakin ja Unicumissa ole koiruohoa, siitä niitten karvaus tulee..... ja se joku ruotsalainen joka oli pelkkää koiruohoasta tehtyä ja saa svedujen alkosta (systeemiboolaget).....


      • kunhan vain
        eikä kannata haaskata kirjoitti:

        rahojaan kaiken maailman seboreihin, hapsburgeihin (sic), jne. joiden resepti on vodkassa liotettua koiruohoa ja väriainetta. Muuan helsinkiläinen baari laskuttaa 14 euroa sellaisesta. Osa tuotosta menee varmaankin palovakuutuksiin.

        Aidossa absintissa on anista, fenkolia ja koiruohoa; se on tislaamalla valmistettua, laimennetaan kylmällä vedellä n. 13% vahvuuteen ja nautitaan (mausta, aromista) hitaasti, kiireettömästi, kuten muutkin hyvät alkoholijuomat. Resepti on periaatteessa tämä, mutta pientä vaihtelua löytyy. Mitään salaisia huumaavia ainesosia ei ole historiallisesti käytetty eikä käytetä nykyisinkään.

        Koiruoho (Artemisia absinthium) on vanha lääkeyrtti ja paljon käytetty viinan mauste. Sen karvasaine ei tule läpi tisleeseen, ainoastaan aromi. Myrkyllinen eteerinen öljy häipyy kuivatuksessa. Ei korvasieniäkään raakana syödä, eikä pallokalaa puikkoina (puikoilla kylläkin).
        Huono vertaus, noissahan on tappavaa myrkkyä.

        saako absinttiin huumaavia vaikutuksia jos siihen lisää koiruohoa?!?


    • AIKKA PUHUU KOKEMUKSELLA!!!!!

      Absintti kuuluu tehdä näin! - Laita absintti snapsi lasiin noin 4cl ota lusikka käteen ja laita siihen sokerin pala kasta sokerin pala absinttiin ja sytytä se palamaan. kun sokeri kuplii kaada hiukan jäävettä päälle että se sammuu ja vesi valuu lasiin. sekoito lusikalla sokeri niin maku on pehmeä eikä ota yhtään kurkusta! Hyviä nautinto hetkiä Absintin parissa!!! T: AIKKA FROM TURKU

      • Rauno Reppula

        > Absintti kuuluu tehdä näin!

        Ei siitä paljon mitään kuulu, sihahtaa hieman sammuessaan.


      • Turoooo

        > Laita absintti snapsi

        Koiruohosnapsi onkin parempi nimi czechsintheille, joita A.n nimellä myydään kiskurihintaan.

        Paras tapa nauttia niistä onkin sytyttää tuleen ja katsella sinistä liekkiä kunnes lasi on palanut tyhjäksi.

        Tosin talokin voi palaa samalla ja vaatteet, ainakin kuumuus rikkoo lasin.


    • tätä absinttia

      jotenkin varovaisemmin juoda kuin esim. viinaa?
      Onko 1dl 80% absinttia sama asia kuin n. 6 keskiolutta?

      • Nimetön

        Ihan perus matematiikalla kaljassa on (kai) 4,5% eli 4,5cl puhdasta alkoholia litraa kohti. Näin ollen absintissa (mainitsemasi 80%) on tietty 80cl litraa kohti. Tuosta kun ynnäilee niin tuo sinun absinttisi olisi 17,77 kertaa kaljaa vahvempaa laimentamattomata. Järjen pitäisi varmaan sanoa ettei kannata ihan juoda samalla tapaa kun sitä poron kusta pullon suusta. Siksipä absintti sekoitetaankin veteen tai muuhun vastaavaan suhteessa 4:1 tai 5:1 eli vaikka 4:1 sekoitteessa absintin määrä olisi enää 80cl 5 litraa kohti eli 16cl litrassa (16%). Näin jääden silti 3,55 kertaa
        kaljaa vahvemmaksi. Eli "neste kuin neste" henkilöiden kannattaa pysyä juomissa jotka päästää kivan suhahduksen kun korkki avataan.


      • meikämakkara
        Nimetön kirjoitti:

        Ihan perus matematiikalla kaljassa on (kai) 4,5% eli 4,5cl puhdasta alkoholia litraa kohti. Näin ollen absintissa (mainitsemasi 80%) on tietty 80cl litraa kohti. Tuosta kun ynnäilee niin tuo sinun absinttisi olisi 17,77 kertaa kaljaa vahvempaa laimentamattomata. Järjen pitäisi varmaan sanoa ettei kannata ihan juoda samalla tapaa kun sitä poron kusta pullon suusta. Siksipä absintti sekoitetaankin veteen tai muuhun vastaavaan suhteessa 4:1 tai 5:1 eli vaikka 4:1 sekoitteessa absintin määrä olisi enää 80cl 5 litraa kohti eli 16cl litrassa (16%). Näin jääden silti 3,55 kertaa
        kaljaa vahvemmaksi. Eli "neste kuin neste" henkilöiden kannattaa pysyä juomissa jotka päästää kivan suhahduksen kun korkki avataan.

        Olis kyllä tosiaan eilen kannattanut pysyä siinä juomassa mikä sihahtaa... Absinttia raakana ja peli oli selvä... =) Tänään on sitten kärsitty historian kovimmasta kankkusesta, ilta yhdeksältä vasta pystyi ekan sisäfileen syömään...


      • eikä maista mitään
        meikämakkara kirjoitti:

        Olis kyllä tosiaan eilen kannattanut pysyä siinä juomassa mikä sihahtaa... Absinttia raakana ja peli oli selvä... =) Tänään on sitten kärsitty historian kovimmasta kankkusesta, ilta yhdeksältä vasta pystyi ekan sisäfileen syömään...

        jollei absinttia laimenna, oli se sitten "absinth"ia tai aitoa. Sisäfile on siis hieman tuhlausta, paitsi jos krapula ei salli muun pysyvän vatsassa.


      • Guy of Gisburne
        eikä maista mitään kirjoitti:

        jollei absinttia laimenna, oli se sitten "absinth"ia tai aitoa. Sisäfile on siis hieman tuhlausta, paitsi jos krapula ei salli muun pysyvän vatsassa.

        Francois Guy 45%, jos on ihan pakko juoda raakana. Ei sekään aitoa ole, mutta tukevasti oikeaan suuntaan jahka kovapäinen herra Guy uskoo mm. että fenkoli kuuluu aitoon absinttiin.

        Juu, saa Alkosta, tilausvalikoimasta. Veden, kylmän, kanssa suorastaan hyvää.


      • Kunnon Jorma

        Pitäiskö ottaa aivot käteen ja vähän ajatella! Meinasitko, että jos baari-illan aikana vedät 12 pulloa keskiolutta niin tällä matematiikallasi et tarvitsisi kuin 2dl absinttia koko illan aikana?? Tai ajattele vaikka niinpäin, että juot kerralla 1dl absinttia tai 6 pulloa olutta, onko niillä hieman eri vaikutus?? Olut ja viinahan on valmistettu ihan eri menetelmillä! Enpä ole ennen kuullut, että joku kyselisi OHJEITA viinan juomiseen! GROW UP!


      • siitä
        Kunnon Jorma kirjoitti:

        Pitäiskö ottaa aivot käteen ja vähän ajatella! Meinasitko, että jos baari-illan aikana vedät 12 pulloa keskiolutta niin tällä matematiikallasi et tarvitsisi kuin 2dl absinttia koko illan aikana?? Tai ajattele vaikka niinpäin, että juot kerralla 1dl absinttia tai 6 pulloa olutta, onko niillä hieman eri vaikutus?? Olut ja viinahan on valmistettu ihan eri menetelmillä! Enpä ole ennen kuullut, että joku kyselisi OHJEITA viinan juomiseen! GROW UP!

        onko tuo 2dl siis vedellä laimennettua vai ei.


      • FuCkOfF
        Nimetön kirjoitti:

        Ihan perus matematiikalla kaljassa on (kai) 4,5% eli 4,5cl puhdasta alkoholia litraa kohti. Näin ollen absintissa (mainitsemasi 80%) on tietty 80cl litraa kohti. Tuosta kun ynnäilee niin tuo sinun absinttisi olisi 17,77 kertaa kaljaa vahvempaa laimentamattomata. Järjen pitäisi varmaan sanoa ettei kannata ihan juoda samalla tapaa kun sitä poron kusta pullon suusta. Siksipä absintti sekoitetaankin veteen tai muuhun vastaavaan suhteessa 4:1 tai 5:1 eli vaikka 4:1 sekoitteessa absintin määrä olisi enää 80cl 5 litraa kohti eli 16cl litrassa (16%). Näin jääden silti 3,55 kertaa
        kaljaa vahvemmaksi. Eli "neste kuin neste" henkilöiden kannattaa pysyä juomissa jotka päästää kivan suhahduksen kun korkki avataan.

        Matematiikka on ihanaa. Laitapa vielä excel-taulukko


    • Jantteri99

      On nyt niin monesti mainostettu noita lusikoita. Mistä absinttilusikoita saa? Saako Suomesta mistään? Ovat nuo postikulut aika suolaisia ulkomailta.

      • Jouni82

        Huuto.netissä on aina silloin tällöin lusikoita, kannattaa pitää sitä silmällä.


      • Nimetön

        www.absintti.com


      • ja muuta mukavaa

      • HIHNA LÖYSTYY

        Ei toimi linkkisi, onneton. Ei väliä, pötyä varmaan olisi ollutkin.


        (Mistä sokea laskuvarjohyppääjä tietää, että maanpinta lähestyy?)


    • absintin juominen

      Absintti juodaan oikeaoppisesti siten, että on olemassa absinttilusikka joka laitetaan lasin päälle. Siihen asetetaan sokeripala, joka kastetaan absintissa ja sytytetään palamaan. Palava sokeri valuu absintiin lusikassa olevien reikien läpi. Tästä polttoprosesta syntyy kitkerän hajuinen höyry. Kun sokeri on palanut loppuun sekoitetaan lusikalla juoma ja lisätään siihen hieman vettä. Vesi aiheuttaa juoman sakeutumisen, johtuen siinä olevasta aniksesta. Absinthe nimi tulee taas koiruohosta, joka on absintin pääraaka-aine. Koiruoho sisältää tujonia, joka voi runsasmääräisesti nautittuna aiheuttaa hallusinaatioita tai jopa kouristuksia. Tosin alkohooli pitoisuus absintissa on n. 45-85% (riippuen merkistä), joten kova humala voi tulla ensin. 1800-1900 taiteilijat lisäsivät absinttiin opiumia, joka oli mukavasti levinnyt europpaa tuohon aikaan. Tämä aiheutti sammumistilassa mukavan unen. Kuin olisi uinunut vihreän keijun kainalossa.

      • Oikeaoppisesti juova

        Mistä oikeat oppisi ovat peräisin? Ja ketkä taiteilijat?


      • The Green Fairy
        Oikeaoppisesti juova kirjoitti:

        Mistä oikeat oppisi ovat peräisin? Ja ketkä taiteilijat?

        Suomessa näyttää Absintti tietous olevan aika lailla kossua.
        Jatkakaa vain samaan malliin :D Pyromaanista touhua sanon mie.


      • absintin

        Absinttia ei missään nimessä juoda niin, että sokeripalaa poltetaan jne. Sokeripala sulatetaan kylmän veden avulla lasiin, jolloin juomasta tulee sakeaa. Eli asetat sokeripalan absinttilusikan päälle, haarukkakin käy paremman puutteessa, kaadat veden lusikan läpi ja laimennat absintin suhteeseen 1:5 tai 1:4


    • Huvittaa vähäisessä mitassa tämä absinttijehovien fundamentalistinen hurmoshenkisyys näillä palstoilla. En voi oikein mitenkään ymmärtää tätä, koskapa samankaltaisia - tai jopa ihan samoja - juomia löytyy kosolti maailmasta. Mutta näille palstamystikoille absinttilusikkoineen on vain yksi ja ainoa oikea olemassa - vahinko vain, että kukaan ei pysty sanomaan, mikä se on ja mistä se löytyy.

      No, täytyyhän ihmisellä olla harrastus eikä absintti varmaankaan ole sieltä pöllömmästä päästä. Onhan juoma pitänyt pintansa - tosin siinä missä pastis, ouzo, Pernod, anisettet - Sambuca, Marie Brizard ja muut anispitoiset, veden kanssa sakenevat juomat. Totta, totta... tiedän, että varsinaiselle absinttivelhollle ko. juomat aiheuttavat vain tuhauksen kokanokkaan, mutta kyllä ne minulle ovat saman genren eri ilmentymiä kaikki tyynni.

      "Valmistajat antavat ymmärtää, että tujonilla olisi jonkinlaisia psykoaktiivisia ominaisuuksia, jotka auttoivat 1800-luvun runoilijoita, kirjailijoita ja taiteilijoita merkkiteostensa luomisessa. Tästä on seurannut jopa myrkytyksiä, kun kokeilunhaluiset henkilöt ovat sekoittaneet koiruohoöljyä alkoholiin tai jopa nauttineet sitä sellaisenaan.

      Absintti on tunnettu sen suositusta asemasta Ranskassa, etenkin romantisoituneista kytköksistä pariisilaisiin 1800–1900-luvun vaihteen taiteilijoihin. Se kiellettiin maassa vuonna 1915. Yksi tunnetuimpia absinttimerkkejä oli Pernod Fils. Absintti kiellettiin noihin aikoihin suurimmassa osassa maailmaa, ei kuitenkaan mm. Espanjassa, Portugalissa, Englannissa eikä Ruotsissa. Kieltämisen syynä oli käsitys, että absintti olisi ollut tavallista alkoholijuomaa vaarallisempaa."

      Ainahan meitä on vaara viehättänyt - ja vielä enemmän sellainen vaara, joka on itse asiassa aivan vaaraton vaara. Rituaalit ja niistä kiisteleminen ovat hauskaa - tosin aivan turhaa - ajanvietettä.

      Niin ja hei! - vanhat absinttilusikat ovat kauniita esineitä useimmiten, mutta ei niillä absinttia tarvitse lusikoida. On meilläkin sokerisakset.

      • 39,56,61,45,bingo

        Voitko tarkentaa tätä "kukaan ei pysty sanomaan"? Miksei, ja miten anisette ja absintti ovat saman juoman eri ilmentymiä?


      • 39,56,61,45,bingo kirjoitti:

        Voitko tarkentaa tätä "kukaan ei pysty sanomaan"? Miksei, ja miten anisette ja absintti ovat saman juoman eri ilmentymiä?

        Kun seurailee tätä keskustelua, niin huomaa kuinka paljon luuloa ja mytologiaa "asianharrastajat" absinthin ympärille rakentavat - ja kiistoja siitä, mikä on se "aito absinthi". Pystyneekö silloin kukaan sanomaan minkä maan ja missä valmistettu on se haettu ainoa ja oikea?

        Minussa herää epäilys aina silloin kun joku ilmoittaa löytyneensä absoluuttisen totuuden.

        Anisettessä ja absinthissa on pääosin samat pääraaka-aineet: anis ennen kaikkea. Ja juoma muuttuu vihertävän valkeaksi kun se blandataan veteen. Myönnän toki, että absinthi on tisle, johon ei ole lisätty sokeria, mutta anisettea voi kai kutsua likööriksi - siinä mielessä tarkkanokkien lastentarhan etymologiassa aivan eri aineita. Anisette kehitettiin aikanaan korvaamaan absinthia.

        Minulle kuitenkin lasiin pantuna saman genren ilmentymiä.


      • Kauan asiaa tutkinut
        crudo kirjoitti:

        Kun seurailee tätä keskustelua, niin huomaa kuinka paljon luuloa ja mytologiaa "asianharrastajat" absinthin ympärille rakentavat - ja kiistoja siitä, mikä on se "aito absinthi". Pystyneekö silloin kukaan sanomaan minkä maan ja missä valmistettu on se haettu ainoa ja oikea?

        Minussa herää epäilys aina silloin kun joku ilmoittaa löytyneensä absoluuttisen totuuden.

        Anisettessä ja absinthissa on pääosin samat pääraaka-aineet: anis ennen kaikkea. Ja juoma muuttuu vihertävän valkeaksi kun se blandataan veteen. Myönnän toki, että absinthi on tisle, johon ei ole lisätty sokeria, mutta anisettea voi kai kutsua likööriksi - siinä mielessä tarkkanokkien lastentarhan etymologiassa aivan eri aineita. Anisette kehitettiin aikanaan korvaamaan absinthia.

        Minulle kuitenkin lasiin pantuna saman genren ilmentymiä.

        suomi24:ssä on muitakin keskusteluketjuja aiheesta kuin tämä, jossa aloitus ainakin on varsin vanha.

        http://www.feeverte.net
        http://www.oxygenee.com

        Jos Wikipediassa on virheitä, ne kannattaa tietenkin korjata, jos on tarkistettavissa olevat lähteet, joihin viitata.


      • Kauan asiaa tutkinut kirjoitti:

        suomi24:ssä on muitakin keskusteluketjuja aiheesta kuin tämä, jossa aloitus ainakin on varsin vanha.

        http://www.feeverte.net
        http://www.oxygenee.com

        Jos Wikipediassa on virheitä, ne kannattaa tietenkin korjata, jos on tarkistettavissa olevat lähteet, joihin viitata.

        Lienee aivan oikeata tietoa ja taittanee kärjen näiden useimpien tujonistien haikailuilta:

        DON’T:

        …buy do-it-yourself absinthe herb mixtures or kits. You CANNOT make absinthe by just soaking herbs in alcohol. All real absinthe is made from direct distillation of herbs, or from distilled herbal essences. Just macerating wormwood in alcohol doesn't make abisnthe, anymore than soaking juniper berries in vodka makes gin.

        …believe the hype about thujone. Despite what you may have heard or read from uninformed sources, thujone was present in only very small quantities in original 19th century absinthe, and has almost nothing to do with product quality or an absinthe’s “absinthe-ness”.

        …expect absinthe to be very bitter. Well made absinthe isn’t.


      • a.historiaa lukenut
        crudo kirjoitti:

        Kun seurailee tätä keskustelua, niin huomaa kuinka paljon luuloa ja mytologiaa "asianharrastajat" absinthin ympärille rakentavat - ja kiistoja siitä, mikä on se "aito absinthi". Pystyneekö silloin kukaan sanomaan minkä maan ja missä valmistettu on se haettu ainoa ja oikea?

        Minussa herää epäilys aina silloin kun joku ilmoittaa löytyneensä absoluuttisen totuuden.

        Anisettessä ja absinthissa on pääosin samat pääraaka-aineet: anis ennen kaikkea. Ja juoma muuttuu vihertävän valkeaksi kun se blandataan veteen. Myönnän toki, että absinthi on tisle, johon ei ole lisätty sokeria, mutta anisettea voi kai kutsua likööriksi - siinä mielessä tarkkanokkien lastentarhan etymologiassa aivan eri aineita. Anisette kehitettiin aikanaan korvaamaan absinthia.

        Minulle kuitenkin lasiin pantuna saman genren ilmentymiä.

        > Anisette kehitettiin aikanaan korvaamaan absinthia.

        Onko näin? Voitko tarkentaa mistä tämä tieto on peräisin? Anispitoisia alkoholijuomia on ollut olemassa jo absintin alkuaikoinakin, jos lukemani paikkansa pitää.

        Kannattaa tutustua teokseen The Absinthe Encyclopedia, David Nathan-Maister, Oxygenee Press (en tiedä ISBN-numeroa). Ja jollei usko sitä, kannattaa lukea

        Traité de la Fabrication des Liqueurs, Pierre Duplais

        Fabrication des Liqueurs, J de Brevans

        joissa on aitojen ja oikeiden absinttien valmistureseptit, ne, joita ajan tehtailijat seurasivat.

        ("Liqueur" ei sitten ole "likööri" ranskaksi vaan vain englanniksi, jossa "liquor" taasen on väkevä alkoholi)


      • samasama
        a.historiaa lukenut kirjoitti:

        > Anisette kehitettiin aikanaan korvaamaan absinthia.

        Onko näin? Voitko tarkentaa mistä tämä tieto on peräisin? Anispitoisia alkoholijuomia on ollut olemassa jo absintin alkuaikoinakin, jos lukemani paikkansa pitää.

        Kannattaa tutustua teokseen The Absinthe Encyclopedia, David Nathan-Maister, Oxygenee Press (en tiedä ISBN-numeroa). Ja jollei usko sitä, kannattaa lukea

        Traité de la Fabrication des Liqueurs, Pierre Duplais

        Fabrication des Liqueurs, J de Brevans

        joissa on aitojen ja oikeiden absinttien valmistureseptit, ne, joita ajan tehtailijat seurasivat.

        ("Liqueur" ei sitten ole "likööri" ranskaksi vaan vain englanniksi, jossa "liquor" taasen on väkevä alkoholi)

        http://www.oxygenee.com/absinthe-buy/books6.html


    • me24U

      Puhut snifferistä, eli ainoo kunnolinen sniffer tehdään absintista. Muita versioita on mm. triple-sec(Cointreau), viski, vodka sekotukset. Mut kuten sanoin, näin baarimikkona, ainoo kunnolinen ja kunnolla potkuu antava sniffer on tehty absintista! :D

      • mitä merkkejä

        absinttia baaristasi löytyy, baarimestari?


      • perskännejä hakeva
        mitä merkkejä kirjoitti:

        absinttia baaristasi löytyy, baarimestari?

        kaverini sanoi et kun sekoittaa viinan ja sulatetun sokerin nii tulee sellaset perskännit.onko totta?jos on niin kuin paljon laitetaan sulatettua sokeria viinaan?

        sori tais poiketa aiheesta jonkin verran:P


      • en usko
        perskännejä hakeva kirjoitti:

        kaverini sanoi et kun sekoittaa viinan ja sulatetun sokerin nii tulee sellaset perskännit.onko totta?jos on niin kuin paljon laitetaan sulatettua sokeria viinaan?

        sori tais poiketa aiheesta jonkin verran:P

        että sokerilla on muuta vaikutusta kuin maun muuttuminen (ja makuvirheiden peittäminen) ja ehkä massiivinen krapula seuraavana päivänä.


      • naatuskelijja
        en usko kirjoitti:

        että sokerilla on muuta vaikutusta kuin maun muuttuminen (ja makuvirheiden peittäminen) ja ehkä massiivinen krapula seuraavana päivänä.

        Nouvelle-Orléans absintti on vallan maukasta juomaa. Yksi osa juomaa ja yksi osa vettä on valmista juotavaa. Maku säilyy pitkään suussa eli ei tarvitse kuin muutama senttilitra ottaa kerralla.


      • rykämö, taas
        naatuskelijja kirjoitti:

        Nouvelle-Orléans absintti on vallan maukasta juomaa. Yksi osa juomaa ja yksi osa vettä on valmista juotavaa. Maku säilyy pitkään suussa eli ei tarvitse kuin muutama senttilitra ottaa kerralla.

        Samaa mieltä olen, ja suosittelen myös Pernot'n Un Emile -absintteja, sekä 45 että 68.


    • Rygg Säck

      La Grenouille ja St. Antoine ovat erinomaisia absintteja, ja hieman yllättävästi Tsekistä jossa tämä yksi valmistaja on vihdoin murtanut roska-absinttien "tradition".

    • ab

      absintti viski jäilllä.. :)

    • YOU'RE SO STUPID

      ei vittu mikä tappelu siitä miten absintti juodaan. juokoon jokainen niinkuin tykkää perhana! absintillahan on sellainen vaikutus että se tuppaa nostamaan hattuun kunnolla kaiken mitä olet ennen sitä absinttia juonut. ite juonut sellaisenaan eikä ole valittamista. polttakaan vaikka kokonainen sokeripalalaatikko jos siltä tuntuu mutta pitääkö siitä rueta täällä itkee ja tappelee kuinka se tapahtuukaan.

      • Manukallis

        Mistä absinttimerkistä nyt puhut?


    • allu0890e5j

      Ostin just tollatteen Rodniks cannabiksen kaverille tuparilahjaks... Toivottavasti osaa arvostaa, näkee vasta kohta.

    • I.did.it.my.way

      Eikö ole ihan sama heittää muutama hyppysellinen hienoa sokeria sinne absintin sekaan? Ajaa saman asian : D Mikä järki laittaa sokeripala lusikan päälle ja siihen kaataa vettä, kun voi saman tien heittää hienoa sokeria sekaan.. Ihme rituaaleja tuntuu kaikilla olevan tuota absinttia kohtaan, ja turhaan.

      • sirop de gomme

        Kyllä voi, hieno sokeri tai siirappi ovat olleet absintin historiassa myös paljon käytettyjä makeutusaineita. Jos haluaa tehdä 1800-lubun tyyliin ja istua katsomassa kuinka sokerivesi tipahtelee hitaasti absintin joukkoon niin absinttilusikkametodi on sitä varten. Siihen vain tarvitaan oikeaa absinttia eikä Alkosta löytyvää sinivihertävää roskaa.


      • Muuta juova
        sirop de gomme kirjoitti:

        Kyllä voi, hieno sokeri tai siirappi ovat olleet absintin historiassa myös paljon käytettyjä makeutusaineita. Jos haluaa tehdä 1800-lubun tyyliin ja istua katsomassa kuinka sokerivesi tipahtelee hitaasti absintin joukkoon niin absinttilusikkametodi on sitä varten. Siihen vain tarvitaan oikeaa absinttia eikä Alkosta löytyvää sinivihertävää roskaa.

        >Siihen vain tarvitaan oikeaa absinttia eikä
        >Alkosta löytyvää sinivihertävää roskaa.

        Lienet asian ytimessä. Muutama vuosi sitten Alko toi absinttina tarjolle Père Kermann's Absinthe -nimistä kammotusta. Erehdyin ostamaan yhden 0,7 litran pullon. Toista en osta. Oli kallista ja vastenmielisen makuista. Anis (jonka pitäisi kai olla absintin päämauste) melkeinpä loisti poissaolollaan. Alkoholia aineessa toki oli, luvatut 60 % saattavat hyvinkin pitää paikkansa – mutta elintarvikevärillä värjätystä lantratusta pirtusta 23,30 € / 0,5 l (uusimmassa hinnastossa) on yksinkertaisesti liian paljon liikaa, olipa siinä sitten joukossa mitään puutaheinääkoiruohoa tai ei.

        Ehkäpä minustakin absintin ystävä vielä tulee – kunhan sitä oikeaa absinttia joskus saataisiin tarjolle!

        Miten ihmeessä tuollainen vihreä kusilitku on koskaan päässyt Alkon listoille ja miksei kassalla äänestävä yleisö ole saanut sitä sieltä vielä pois? Kuka tuollaista viitsii juoda?


    • ei enää koskaan

      4 absinttiannosta. 69%. Ennen olin jo nauttinut vähän. Poliisit vei mut kotiin, kun oksentelin niin, että taksilla en päässyt. Myyntitiskillä kysyivät, että olenko ihan varma, sanoin että joo. En enää ikinä.... siitä on jo muutama päivä. Kiitos yhelle tytölle kun katto siinä jne. Kamala olo vieläkin; huimaa. Näin kyllä jonkinnäkösiä halluja. Toukkia maassa.

    • Minkäslainen juoma..

      Baarissa on tullut monta kertaa otettua tuo absintti (tai pari..) kun haluaa pään kunnolla sekaisin. Ja kyllä muuten on toiminut. Voltit on siinä aineessa kohdallaan ja ehkä pari yrteistä boostaa jopa vaikutusta. (on niin kova känni siinä vaiheessa että vaikea huomata mitään vaikutuksia..) Kerran huomasin muutaman absintin jälkeen kun olin aivan pelti kiinni, että näen värit vähän kirkkaampina. Nyt löytyy kaapista ulkomailta ostettu aito absinttipullo (80%) jossa on vihreän keijun kuva. Pitää käyttää lähiviikkoina perinteisellä tavalla kavereiden kanssa.

      • Absolutusti absintti

        Mistä kuvittelin, että juomasi oli OIKEATA Absinttia - etiketistä ja keijusta?

        Voin kertoa, nykyisen absintin huumaavuus perustuu kahteen asiaan alkoholiin ja psykosomaattisiin oireisiin - ei mihinkään muuhun. Mitään "huumaavaa" ei juomassa ole alkoholin lisäksi niin paljon, että siitä saisi oireita.

        Eli et ole juonut OIKEAT absinttia vaan värjätty etanolia johon on lisätty "yrttejä" sekä sokeria - sekä tietysti hieno etiketti.

        Aitoa ja alkuperäistä absinttia ei saa mistään (onneksi). Alkuun käytettiin monen sortin oikeasti huumaavaa ainetta sekä väriaineina aineita jotka tänä päivänä luokitellaan lähinnä myrkyiksi. Se mitä joskus ennen toista maailmansotaa sai - sitä ja vastaavia löytyy - mutta ei entisistä itäblokin maista - heitä ei löydy kuin rahat pois hölmöiltä juomaa.


      • manuels_Roret

        >Aitoa ja alkuperäistä absinttia ei saa mistään (onneksi). Alkuun käytettiin monen >sortin oikeasti huumaavaa ainetta sekä väriaineina aineita jotka tänä päivänä >luokitellaan lähinnä myrkyiksi.
        Mihin lähteeseen nämä tiedot perustuvat? Monen sortin? Mitä väriainetta, tarkalleen?


      • pop99
        manuels_Roret kirjoitti:

        >Aitoa ja alkuperäistä absinttia ei saa mistään (onneksi). Alkuun käytettiin monen >sortin oikeasti huumaavaa ainetta sekä väriaineina aineita jotka tänä päivänä >luokitellaan lähinnä myrkyiksi.
        Mihin lähteeseen nämä tiedot perustuvat? Monen sortin? Mitä väriainetta, tarkalleen?

        ">Aitoa ja alkuperäistä absinttia ei saa mistään (onneksi). Alkuun käytettiin monen >sortin oikeasti huumaavaa ainetta sekä väriaineina aineita jotka tänä päivänä >luokitellaan lähinnä myrkyiksi.
        Mihin lähteeseen nämä tiedot perustuvat? Monen sortin? Mitä väriainetta, tarkalleen?
        "

        Kaverilla oli jostain itä-euroopasta tuotu absinttipullon, siinä oli iso pääkallon kuva ja eri kielillä että juotavissa vain omalla vastuulla, 75% alkoholia. Kaveri onnessaan joi ja höpötteli sekavia jo eka paukusta, ite hiukan suuta kostutin kaverille mieliksi kun tarjosi ja meinasin oksentaa siitäkin..


      • Ei prosentit vaan ma

        Totta vain urpot leikkivät tulella - vettä ja nautinaan kuin mikä tahansa aperitiivi..mielellään vedellä jatkettuna.


    • Kiljukeimo

      Tehtiin nuorempana sellaista kiljua,että sitä oli pakko juoda suihkussa ja alasti.. Känni oli aivan hirvee ja siitä kun sitten joskus seuraavana päivänä kaameaan darraan heräili,niin kaikki oli yltä päältä paskassa ja hallut aivan hirveitä pari päivää sen jälkeen.....

    • FuCkOfF

      Yhyssanat, vitun ääliöt

    • pernod

      Perniö.

    • LiekkiLämmittää

      Absinttia en ole maistanut, mutta koiruoholla, kuminalla ja katajanmarjoilla maustan Jelzin votkaa.- Viikonpäivät jo pullossa muhinut, ihan vihreetä jo.- Hyvät ruokaryypit siitä tulee kunhan viikon vielä käypi :-) Nastarovje !

      • ins.Erik.Vaara-Rykämö

        Kuulostaa hyvältä maustamisreseptiltä. Muuten, absinttikeskustelua kannattaisi käydä myös Drinkit ja cocktailit -palstalla, sillä voidaanhan vedellä laimennettua väkevää alkoholijuomaa cocktailiksikin kutsua...


    • Anonyymi

      Absukkaa dokataa kkonnn tosijjaa

    • Anonyymi

      Oon juonu n. 10-v sitten pubissa Absinth-shotin. En ollut Suomessa. Aika muutti muotoaan, muisti pätkähteli, en tiedä tarkasti mitä sen jälkeen tapahtui ja missä olin. Seuraavana päivänä illalla alkoi hallusinaatiot vaikka en juonut enää mitään. Näin ympärilläni kuvina lentäviä penkkejä, lentäviä esineitä, lentäviä huonekaluja, lentäviä materiaaleja. Olo oli hämmentynyt. Myöhemmin kuvia tuli lisää aina silloin tällöin. Juoma tarjoiltiin oikeaoppisesti liekittämällä juoma niin että absinth suorastaan roihahti tuleen ennen nauttimista. Sen jälkeen en ole juomaa maistanut. Nyt olen aikeissa kokeilla toimiiko absinth matolääkkeenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe