Henki on puhunut.

Eenokki 12

Fil.3:18.
Ristin vihollisia ovat ne jotka sanovat tulleensa uskoon ja uudestisyntyneet, täytetyt hengellä ja armolahjoilla. Mutta Kristuksen ansio ei ole heille tarpeeksi vaan he jo ennen uskoa ja henkeä ovat päättäneet tulla hyviksi ja jumalalleen kelpaaviksi, löytäessään itsestään pelastukseen vaikuttavia ominaisuuksia. Heillä on erilaisia selityksiä uskoontulosta. Usein se rakennetaan omista kokemuksista, tunne elämässä liikkuvan järjen etsiessä myös muiden kokemuksista opillista uskottavuutta. Mitä paikkausainetta lisätään omiin kokemuksiin, jota sitten sanotaan Raamatulliseksi uskoontuloksi.
Kun vanhurskauttamisopin oma osuus on julistettu erehtymättömäksi totuudeksi, tapahtuu se minkä saaatana on vaikuttanut, nimittäin he sekoittavat tekonsa Kristuksen ansioon, mikä ei ole muuta kuin Kristuksen kiroamista.

19

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa ja totta puhut

      puhut eenokki tättä asiaa, olen samaa mieltä, huomanut sen mikä eksytys helluntalaisilla on....

    • --------------------

      Eenokki ja co on niitä jotka luulee Jumala on pakottanu uskoon ilman heidän omaa tahtoaan vai onko pakottajina ollu vanhemmat ja kummit jotka on ilman lupaa vieneet kasteelle ja sitten luullaan että ollaan uskossa.

      • Jeesuksen nimessä

        Aika moni tulee uskoon niin, että saa olla seurakunnan yhteydessä lapsuudesta alkaen ja kuulee pyhää evankeliumia myös kotonaan. Ei siihen välttämättä liity minkäänlaista pakottamista. Eri asia ovat perheet, joissa lapset kastetaan vaikkeivät vanhemmatkaan ole uskossa. Silloin vauvakaste jää pelkäksi seremoniaksi. Kyllä uskovia löytyy kaikista yhteisöistä ja niiden ulkopuoleltakin. Kristittyjen määrä Suomessa on pieni, siksi ei kannata haastaa riitaa.


    • lapset uskov.

      suomessa ja muualla maailmassa helluntailaisia pidetään lahkolaisina, joita paheksutaan ja syystäkin kammoksutaan.

      • Monissa helluntailais-karismaattisissa seurakunnissa esintyy lahkon määritelmät täyttävää toimintaa ja menttelyä. Suomessa näin on ollut erityisesti pienissä helluntailiikkeen pääuomaan kuulumattomissa helluntailais-karismaattisissa seurakunnissa. Viimeaikoina on kuitenkin Helluntaiherätykseen kuuluvassa Helluntaikirkossa alkanut esiintymään lahkon määritelmät täyttävää toimintaa enenevästi.


    • näin se on

      Luterilaiset perustavat lapsikasteoppinsa katoliselle perinteelle siten, että ensin kehitettiin käytäntö, lapsikaste ja sitten koetetaan löytää Raamatusta sille perusteet, joko oletetut tai tulkitsemalla Raamatunkohtia lapsikasteen näkökulmasta. Varmaan lapsikasteen kehittymisen aikaan, 300-luvulla oli ymmärrettävää, että vanhemmat halusivat taata sen, että heidän lapsistaankin tulisi kristittyjä, mutta UT ei tue sellaista käytäntöä, että joku voisi teoillaan pelastaa toisen ihmisen. Tosi-asiahan on, että UT:ssä ei ole yhtään selvää käytännön esimerkkiä vauvojen kastamisesta. Aina uskoontulleet "antoivat kastaa ITSENSÄ" tai "ottakoon KUKIN TEISTÄ KASTEEN." Asia oli aina henkilökohtainen valinta.
      Tokihan joitakin UT:n kohtia voidaan tulkita siten, että ne viittaisivat lapsikasteeseen (mm perhekuntakasteet), mutta koska kasteen merkitys on täysin erilainen hellunta-opin mukaan verrattuna luterilaisen kirkon oppiin, niin nämä "oletetut" vauvakaste-esimerkit kumoutuvat jo sen perusteella.

      Oppi lasteen kasteeesta perustuu useammalle näköharhalle ja hengelliselle fraasille:

      1. Jumala toimii kastajana ja ihmisellä ei ole mitään roolia pelastumisessa. Kaikki perustuu Jumalan armoon tai "kasteen armoon". Tässä selityksessä unohdetaan käytännön realiteetit.
      Jeesushan antoi opetuslapsilleen käskyn saarnata evankeliumia ja kastaa. Ei Jumala saarnaa eikä kasta ketään, vaan nuo tehtävät annettiin ihmisille.
      Lutherkin perusti oppinsa sille, että "kaikki on armosta ilman ihmistekoja". Kuitenkin hän ei tajunnut, että niinhän ei ei käytännössä ole.
      Lapsikasteessa tarvitaan monta ihmistä toimimaan, vanhemmat, kummit, pappi jne.
      Lapsen pelastuminen riippuu siis kuitenkin ihmisteoista!

      2. Vauva syntyy perisynnin vallassa olevana ja kasteessa tuo perisynti otetaan pois ja vasta sitten vauvasta tulee Jumalan lapsi.
      Tämäkin oppi on peräisin kirkko-isä Augustinukselta ja siihenkin löydetään muka Raamatusta perusteet. Yleisin peruste on tuo Ps 51:7, jossa langennut Daavid perustelee
      lankeemustaan ja koettaa löytää sille syyt. Tuo Raamatunkohta ei kuitenkaan ole Jumalan ilmoitusta meille vaan Daavidin omaa puolustusta, kuten monet muutkin Psalmit,
      kuten esim Ps 137:9. Tuskin kukaan "murskaa pienet lapset kallioon"!!

      Raamatun yleinen linja on, että lapset ovat Herran lahja, joten tuskin Hän antaa lahjaksi syntiä.
      Eihän kukaan tottele tuon psalmin loppu-osaa, jossa anettaisiin teurasuhreja tai synti-uhreja.

      3. Kasteen "armo" riittää, eikä ihmisen tarvitse sen lisäksi tehdä itse mitään pelastuakseen. Kuitenkin apostolien käytäntö oli, että ENSIN saarnataan evankeliumia ja SEN
      JÄLKEEN kastetaan vain ne, jotka ottavat sanan vastaan, Ap 2:41

      4. Lapsikasteen puolustajat vetoavat Lähetyskäskyyn, jossa käsketään muka tekemään "kaikki kansat" opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla. Kuitenkin tuon käskyn tärkein sisältö oli se, että evankeliumia pitää ensin saarnata kaikille kansoille. Näin opetuslapsetkin toimivat. Ei ev. lut. kirkkokaan usko esim. pakanamaissa, että kastamalla voitasiin tehdä opetuslapsia riippumatta ihmisen omasta halusta, vaan siellä ensin opetetaan ja sitten kastetaan halukkaat.
      Miksihän Suomessakaan aikuisten kohdalla ei uskota, että pelkkä kaste tekisi ihmisestä opetuslapsia automaattisesti. Ensin pitää käydä rippikoulu tai saada kaste-opetusta, ennenkuin aikuinen voidaan kastaa.
      Vauvojen kohdalla kirkko tekee poikkeuksen.

      5. Kasteessa ihminen saa Pyhän Henegn, uskon ja vanhurskauttamisen. Tällöin "niputetaan" kaikki Jumalan antamat lahjat yhteen pakettiin. UT:n selvä ilmoitus kuitenkin on, että armolahjat ja Pyhän Hengen saaminen eivät ole sidoksissa kasteeseen. vrt Kornelius.
      Jumala toimii suvereenisti, eikä Häntä ihminen voi määrätä. milloin Jumalan pitäisi toimia. Jumalan toiminta ei ole automaattista.
      http://forum.netmission.fi/search.php?searchid=1009716

      • JanHusEK

        Kirjoitat: Raamatun yleinen linja on, että lapset ovat Herran lahja, joten tuskin Hän antaa lahjaksi syntiä.


        Olen eri mieltä Augustinuksen kanssa perisynnin pois ottamisesta kasteessa, mutta iolen myös eri mieltä sinun kanssasi kun sanot, että "Raamatun yleinen linja on (aika ympäripyöreää) että lapset on lahja ja lahjaksi ei saa syntiä" ??

        Sinäkö siis väität, että lapset ovat ilman syntiä? Että Adamin ja Eevan lankeemus ei periydykään lapsiin? Jos JOKAINEN on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla, niin JOKAISEEN kuuluu myös kaikki alle 18-vuotiaat. Ei ihminen RUPEA syntiseksi vaan on sitä alusta asti.

        Eri asia sitten, missä vaiheessa lapsi tuon synnin oppii ymmärtämään ja voi ymmärryksellään valita tekemisiään. Mutta syntiä ei pääse pakoon edes kuplan sisällä pimeässä kasvatettu lapsi - se kuuluu meidän DNA:hamme. Se on PERIsyntiä.

        Joku nokkela sanoo, että Raamattu ei puhu perisynnistä. Puhuupas, monessa kohtaa jos sen vain voi itselleen myöntää.


      • niin mistä synnistä
        JanHusEK kirjoitti:

        Kirjoitat: Raamatun yleinen linja on, että lapset ovat Herran lahja, joten tuskin Hän antaa lahjaksi syntiä.


        Olen eri mieltä Augustinuksen kanssa perisynnin pois ottamisesta kasteessa, mutta iolen myös eri mieltä sinun kanssasi kun sanot, että "Raamatun yleinen linja on (aika ympäripyöreää) että lapset on lahja ja lahjaksi ei saa syntiä" ??

        Sinäkö siis väität, että lapset ovat ilman syntiä? Että Adamin ja Eevan lankeemus ei periydykään lapsiin? Jos JOKAINEN on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla, niin JOKAISEEN kuuluu myös kaikki alle 18-vuotiaat. Ei ihminen RUPEA syntiseksi vaan on sitä alusta asti.

        Eri asia sitten, missä vaiheessa lapsi tuon synnin oppii ymmärtämään ja voi ymmärryksellään valita tekemisiään. Mutta syntiä ei pääse pakoon edes kuplan sisällä pimeässä kasvatettu lapsi - se kuuluu meidän DNA:hamme. Se on PERIsyntiä.

        Joku nokkela sanoo, että Raamattu ei puhu perisynnistä. Puhuupas, monessa kohtaa jos sen vain voi itselleen myöntää.

        No kerroppas sitten mistä Jumala syyttää viikonvanhaa joka saapuu yllättäen lopputilille ?

        Kerro nyt niin ettei tarvi apteekissa käydä tulkkaamassa kiitos.


      • ottaako
        niin mistä synnistä kirjoitti:

        No kerroppas sitten mistä Jumala syyttää viikonvanhaa joka saapuu yllättäen lopputilille ?

        Kerro nyt niin ettei tarvi apteekissa käydä tulkkaamassa kiitos.

        Kerro samalla sekin että ottaakos se lapsikaste sitten pois sen perisynnin?


      • JanHUsEK
        niin mistä synnistä kirjoitti:

        No kerroppas sitten mistä Jumala syyttää viikonvanhaa joka saapuu yllättäen lopputilille ?

        Kerro nyt niin ettei tarvi apteekissa käydä tulkkaamassa kiitos.

        Ihmisen suurin synti, joka hänet myös kadottaa, on olla ilman Kristuksen sovitustyötä. Jeesus on kapea tie, kaikki muu on laveaa.

        Kuten yllä kirjoitin, en ota kantaa siihen, lukeeko Jumala lapselle kadotustuomioksi hänen PERISYYLLISYYTTÄÄN. Sillä vaikka ADAMISSA JOKAINEN LANKESI SYNTIIN, olen taipuvainen ajattelemaan, että lasten ymmärtämättömyyden tähden, he eivät olisi syntiinsä ns. syyntakeisia.

        Kuitenkaan mistään et Raamatusta löydä perustelua sille, miksi lapsi olisi synnin seurauksista tai syyllisyydestä vapaa. Paljolti perustelemme asiaa vain oletuksilla.


        Synnin olemus ei ole meidän teoissamme, vaan meidän sisimmässämme! Meidän luonnollinen luontomme on luontaisesti kapinassa Jumalaa vastaan ja KUOLLUT Hänen voimalleen, pyhyydelleen ja lailleen. Syntisyytemme on syvempi ongelma kuin jotkut teot ja ulottuvat jo ihan ihmisen perusolemukseen.

        Oletko sinä sitten sitä mieltä, että lapsi ei tarvitse Sovittajaa? Eli lapsella ei ole syntiä, johon tarvittaisiin Jeesusta? Missä vaiheessa Jeesus sitten on ihmisen elämässä tarpeen?


      • jaikalii
        JanHUsEK kirjoitti:

        Ihmisen suurin synti, joka hänet myös kadottaa, on olla ilman Kristuksen sovitustyötä. Jeesus on kapea tie, kaikki muu on laveaa.

        Kuten yllä kirjoitin, en ota kantaa siihen, lukeeko Jumala lapselle kadotustuomioksi hänen PERISYYLLISYYTTÄÄN. Sillä vaikka ADAMISSA JOKAINEN LANKESI SYNTIIN, olen taipuvainen ajattelemaan, että lasten ymmärtämättömyyden tähden, he eivät olisi syntiinsä ns. syyntakeisia.

        Kuitenkaan mistään et Raamatusta löydä perustelua sille, miksi lapsi olisi synnin seurauksista tai syyllisyydestä vapaa. Paljolti perustelemme asiaa vain oletuksilla.


        Synnin olemus ei ole meidän teoissamme, vaan meidän sisimmässämme! Meidän luonnollinen luontomme on luontaisesti kapinassa Jumalaa vastaan ja KUOLLUT Hänen voimalleen, pyhyydelleen ja lailleen. Syntisyytemme on syvempi ongelma kuin jotkut teot ja ulottuvat jo ihan ihmisen perusolemukseen.

        Oletko sinä sitten sitä mieltä, että lapsi ei tarvitse Sovittajaa? Eli lapsella ei ole syntiä, johon tarvittaisiin Jeesusta? Missä vaiheessa Jeesus sitten on ihmisen elämässä tarpeen?

        >>>Oletko sinä sitten sitä mieltä, että lapsi ei tarvitse Sovittajaa? Eli lapsella ei ole syntiä, johon tarvittaisiin Jeesusta? Missä vaiheessa Jeesus sitten on ihmisen elämässä tarpeen?


      • ml213.
        JanHusEK kirjoitti:

        Kirjoitat: Raamatun yleinen linja on, että lapset ovat Herran lahja, joten tuskin Hän antaa lahjaksi syntiä.


        Olen eri mieltä Augustinuksen kanssa perisynnin pois ottamisesta kasteessa, mutta iolen myös eri mieltä sinun kanssasi kun sanot, että "Raamatun yleinen linja on (aika ympäripyöreää) että lapset on lahja ja lahjaksi ei saa syntiä" ??

        Sinäkö siis väität, että lapset ovat ilman syntiä? Että Adamin ja Eevan lankeemus ei periydykään lapsiin? Jos JOKAINEN on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla, niin JOKAISEEN kuuluu myös kaikki alle 18-vuotiaat. Ei ihminen RUPEA syntiseksi vaan on sitä alusta asti.

        Eri asia sitten, missä vaiheessa lapsi tuon synnin oppii ymmärtämään ja voi ymmärryksellään valita tekemisiään. Mutta syntiä ei pääse pakoon edes kuplan sisällä pimeässä kasvatettu lapsi - se kuuluu meidän DNA:hamme. Se on PERIsyntiä.

        Joku nokkela sanoo, että Raamattu ei puhu perisynnistä. Puhuupas, monessa kohtaa jos sen vain voi itselleen myöntää.

        Mutta, todellisuus on ettei ihminen tiedosta syntiä muutoin kuin kuulemalla ja ymmärtämällä JUMALAN ilmoituksia /Raamatun sanomaa.

        Sillä ei ole edes vaikutusta näemmekö sivullisena ihmisenä toisen ihmisen tekevän syntiä vaiko ei. Punainen lanka on ihmisen itse tulla synnin tuntoon/tuntemiseen ja sitäkautta pelastukseen.

        Niin, vauvojenkin tulisi saada rauhassa kasvaa ja tulla tuntemaan ja ymmärtämään syntisyytensä.No, kasvavathan he kunhan aikuiset ihmiset eivät hötkyilisi.


      • ml213.
        JanHusEK kirjoitti:

        Kirjoitat: Raamatun yleinen linja on, että lapset ovat Herran lahja, joten tuskin Hän antaa lahjaksi syntiä.


        Olen eri mieltä Augustinuksen kanssa perisynnin pois ottamisesta kasteessa, mutta iolen myös eri mieltä sinun kanssasi kun sanot, että "Raamatun yleinen linja on (aika ympäripyöreää) että lapset on lahja ja lahjaksi ei saa syntiä" ??

        Sinäkö siis väität, että lapset ovat ilman syntiä? Että Adamin ja Eevan lankeemus ei periydykään lapsiin? Jos JOKAINEN on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla, niin JOKAISEEN kuuluu myös kaikki alle 18-vuotiaat. Ei ihminen RUPEA syntiseksi vaan on sitä alusta asti.

        Eri asia sitten, missä vaiheessa lapsi tuon synnin oppii ymmärtämään ja voi ymmärryksellään valita tekemisiään. Mutta syntiä ei pääse pakoon edes kuplan sisällä pimeässä kasvatettu lapsi - se kuuluu meidän DNA:hamme. Se on PERIsyntiä.

        Joku nokkela sanoo, että Raamattu ei puhu perisynnistä. Puhuupas, monessa kohtaa jos sen vain voi itselleen myöntää.

        Hieman oikaisua. Se on totta, miten geneettisyyden kautta tämä kehitys siirtyy sukupolvesta toiseen.

        Mutta, on aivan eri asia ja käsite tehdä syntiä kuin omata kehitys, joka johtaa syntikäyttäytymiseen.

        Ei vauvassa ole syntiä se, jos hän omaa geneettisyyden kautta kehityksen, joka aikanaan johtaa synnin TEKEMISEEN. Synnin tekeminen kuolettaa ihnmisen ja tämä on todellisuutta jokaisen ihmisen kohdalla,- myös vauvalla aikanaan.

        Huomaappa se todellisuus, miten JUMALA tuomitsee ihmisen TEOISTA ei kehityksestä;

        1. Ja JUMALA on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        4. mutta JUMALA, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -


    • eenokille...

      Ensin Eenokki, kun käyt oman seurakuntasi edessä sopimassa riitasi, käyt rukouspiirissä sopimassa siitä, että vain sinä oikeassa ja kaikki muut väärässä on lihastasi johtuva vanhan aatun tekemisien summa. Vasta senjälkeen sinulla on jotain kertomista Jumalan sanasta.

      Mutta, kun mittaat muita, lihasi ei avaan sinulle sanaa, eikä Pyhä Henki anna sinulle avaimia, puhut tuuleen, eikä tuuleenpuhujan ääni kuulu.

    • voi sokeutta..

      Hukuttihan se Luterilaisuuden perustajaisä Anabaptistit, Herran omat ja lunastamat. Eli uskonisäsi on vereenkastanut kätensä ja juuri se henki on Eenokin henki...

      Vanhan aatamin vihan henki. Se on miekkalähetyksen auer.

      • tottamaar

        Hellarit on kolmijumalainen eksytys lahko.


      • mattatoor
        tottamaar kirjoitti:

        Hellarit on kolmijumalainen eksytys lahko.

        Mikäs henki se panee puhumaan pahaa muista.


      • tottamaar
        mattatoor kirjoitti:

        Mikäs henki se panee puhumaan pahaa muista.

        Ei se ole pahan puhumista se on totuutta.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4909
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      173
      4771
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      89
      4330
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      117
      2700
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2678
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2227
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      30
      2124
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1890
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1801
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1789
    Aihe