Auton lisälähivalot

valoja....

Voiko autoon asentaa asiallisesti ylimääräiset led lähivalot. Valot saisi pois ja päälle erikseen koska niillä olisi oma kytkin. Led lisälähivalot toimisivat siis yhdessä ajovalojen kanssa. Olen kokeillut valoja eikä vastaan tulijat ole räpsytelleet valojaan eli valoni eivät haittaa muita autoilijoita. Meneekö katsastuksessa läpi?

16

5297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija vai?

      Yksinkertainen vastaus on.

      Ei

      Syy:

      Lähivaloja ei saa kahdentaa.
      Aiasta ei löydy porsaanreikää jälkiasennusvaloille.

      Ainoat valot jotka on laillista kahdentaa on
      kaukovalot.

      Eli ei kun ostamaan uusi auto missä on paremmat valot, jos netistä ei löydy hyväksyttyä umpiota jossa olisi parempi valoteho juuri sinun autoosi.

      • katsastushenkilö

        ja taas edellä tuli annettua aivan väärää tietoa.lähivalot saa kahdentaa ennen 1.1.1980 käyttöön otetuissa autoissa.eli.
        Voiko autoon asentaa asiallisesti ylimääräiset led lähivalot.
        - voi asentaa.
        Meneekö katsastuksessa läpi?
        - riippuu autosta johon ne on asennettu,miten ne on asennettu ja onko kyseiset valaisimet ja polttimot hyväksytty tieliikenne käyttöön.näin äkkiä katsottuna tosin ei taida löytyä hyväksyttyjä led-polttomoita.


    • -----

      Joo noinhan se valitettavasti on, ainoat oikeesti tarpeelliset lisävalot on kielletty.

    • valoja....

      Mutta kun uusissakin autoissa on jo ylimääräiset alavalot? Miksei minun saisi laittaa samanlaiset?

    • -----

      Tarkoitat varmaan sumuvaloja, niillä ei oikeastaan ole mitään virkaa, mutta sellaiset saat tietenki laittaa autoosi. Ne tosin alkaa olla uusissa autoissa vähenemään päin, etenki jos autossa on ksenonvalot.

      • Anonyymi

        Vuoden alussa vaihdoin autoon uudet H4-polttimot ja korjaantui valotehot huomattavasti entisiin verrattuna. Polttimot mustuneet ja yksi meni pimeeksi pyörän tärähdyksessä kuoppaan. Hankala vaihtaa, kun valaisimet piti irroittaa kokonaan pois, että sai polttimot irti ja uudet tilalle.


    • valoja....

      Enkä tarkoita..sumuvaloja. Jos käytät pimeällä sumuvaloja ja ei ole sumua niin Poliisi antaa sakot. Samaten jos ajat niin että tehoste takajarruvalo on päällä pimeällä ilman sumua niin saat hyvinkin sakot. Mutta vielä kysymykseeni. Miksi uusissa autoissa saa olla ylimääräiset lisälähivalot? Minua ne ainakin häikäisee. Uusien autojen lisälähivalot on liian voimakkaat.

    • -----

      Missä autossa olet nähny lisälähivalot? Ethän vaan sotke led ajovaloihin??
      Niinku tuola ylempänä joku viisastelija sanoi, niin "lähivalot saa kahdentaa ennen 1.1.1980 käyttöön otetuissa autoissa."
      Eikä sumuvalojen väärinkäytöstä tietääkseni saa edes sakkoja...

    • Kungen69

      Nykyään ei mistään saa sakkoja. Varsinkin jos omistat ns. suojavärin.

      Oikean kuvan tilanteesta saa seuraamalla Poliisit TV-sarjaa.

      • Autoilija vai?

        Jei! maahanmuutto vastaiset on löytäneet jo katsastusfoorumitkin.

        Mitä jos keksittyisit vain omaan lainkuuliaisuuteesi etkä muiden samoin sanktioihin.

        Ymmärrän kyllä että se ottaa päähän kun saa räyhäämisestä tai ylinopeudesta sakot ja ulkomaalainen ei nyt sitten saanutkaan, kun katsoit viihteellistä Poliisit sarjaa.

        Tosin tässäkin kohtaa on se ero että syntyperäisenä Suomalaisena sinun PITÄISI tietää missä rajat kulkee.
        Jos niitä et sitten noudata niin on turha tulla jälkikäteen valittamaan Suomi24:n palstalle.


    • Kungen69

      Ai nyt tuli sormet kipeeksi. Olipas syväluotaava analyysi. Eikös tämä olekaan viihteellinen foorumi?

      • Autoilijat vai?

        Joskus kun näitä viestejä lukee niin tuntuu että tämä sivusto on suunnattu tahattoman komiikan ystäville.

        Olet itse hyvä esimerkki.

        Repäiset puskista jotain mikä ei liity keskustelun aiheeseen sitten pätkääkään.
        Tästä tulikin mieleeni:

        No kun mä en voi sulle tässä kohtaa realistiseksi Poliisit- sarjaksi muuttua.
        Ei se yhteiskunta sillä tavalla toimi että kaikilla olisi samat oikeudet virkavallan edessä televisiossa.


      • raitiovaunu
        Autoilijat vai? kirjoitti:

        Joskus kun näitä viestejä lukee niin tuntuu että tämä sivusto on suunnattu tahattoman komiikan ystäville.

        Olet itse hyvä esimerkki.

        Repäiset puskista jotain mikä ei liity keskustelun aiheeseen sitten pätkääkään.
        Tästä tulikin mieleeni:

        No kun mä en voi sulle tässä kohtaa realistiseksi Poliisit- sarjaksi muuttua.
        Ei se yhteiskunta sillä tavalla toimi että kaikilla olisi samat oikeudet virkavallan edessä televisiossa.

        Huumorintaju kuin turkulaisella katsastusmiehellä.


    • Aloittaja tarkoittaa päiväajovaloja jotka useissa autoissa palavat yllättävän kirkkaasti lähivalojen kanssa.Nehän on tarkoitettu parkeiksi alennetulla teholla mutta erottuvat kyllä melko kirkkaasti lyhyistä varsinkin jos on normi halogeenit.

      • Anonyymi

        Autossani on päiväajovalot ja muutaman kerran on sanottu, että ajan sumuvalot kytkettynä ja kun aurinkokin paistaa. Eipä ratsioissa ole poliisi sanonut mitään niiden käytöstä. Päivävalot on suunnattava lyhyiden valojen mukaisiksi, kun ne on sellaisiksi valmistettu. Katsastuksessa tarkastavat niiden suuntauksen, että ne on oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossani on päiväajovalot ja muutaman kerran on sanottu, että ajan sumuvalot kytkettynä ja kun aurinkokin paistaa. Eipä ratsioissa ole poliisi sanonut mitään niiden käytöstä. Päivävalot on suunnattava lyhyiden valojen mukaisiksi, kun ne on sellaisiksi valmistettu. Katsastuksessa tarkastavat niiden suuntauksen, että ne on oikein.

        Hella tietysti, ja polttimot H3 halogenit 🌞


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe