Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Helsingin TaksiData kyykyttää kuljettajia ja isäntiä

Taksi Matti

HTD allekirjoituttaa kuljettajilla ns. laatukuljettajasopimuksen vaikka ei ole laillinen sopijataho työsopimuslain mukaan. Kysymyksessä on myös kiristys niitä kuljettajia kohtaan jotka eivät allekirjoita. HTD jakaa vain ns. laatukuljettajille vaikka olisivat vuorotta liikkeellä ennakot, tekstiveisti-, autobooking-, netti-, ja gps-puhelintilaukset. Jos ei ole allekirjoittanut ns. laatusopimusta saa vain keskuksen kautta tulevat tilaukset joita tilaustenvastaanotossa voidaan ohjata myös suoraan ns. laatukuljettajille ja tilaukset tolppapuhelinnumeroon. Kun allekirjoitat sop. sanktiot ovat ällistyttäviä. Esim. jos kuljettajakortti ei esillä saat 3 vrk datakieltoa (et saa mitään keikkaa) ja 60 vrk laatukuljettajakieltoa. Katso tarkemmin netististä Helsingin TaksiData / Laatu. Laatukuljettajaksi pääsee ilman mitään kriteerejä kunhan allekirjoittaa ns. sopimuksen ja on valmis menemään ns. selkä edellä seinään. Sanktiothan määrää HTD:n tarkastajat/ns. htdn johdon valitsema komitea.

37

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuspie

      Enemmän teitä pitäis valvoa saatana

    • citroen

      mahtaako olla ihan lainmukaista touhua tuollainen datalaite kiellot.
      vois joku akt jäsen ottaa selvää.
      itse olen yrittäjä ja Pohjois-Suomesta, vastaavanlaista venkoilua täällä päin tilausvälityskeskus on yrittänyt.
      toki on hyvä että säädään ryhtiä taksi alalle jos saataisiin arvostusta takaisin mikä se on joskus 80-luvulla vielä ollut.

    • aseg l

      Meneekö nyt vähän monimutkaiseksi toi ajatuskuvio... htd on keikanvälittäjä, toki aika totaalinen, mutta silti vain välittäjä. Kai se saa sanella ehdot, joilla se suostuu niitä kyytejä välittämään.
      Työsopimuslakia sovelletaan kuljettajan ja työnantajan välillä.

      • wahlroos & co

        Aika kovia te olette 2 viikon koulutuksella hakemaan arvostusta ja kovaa palkkaa. Muistakaa taas paikkanne tässä yhteiskunnassa.


      • 12+10
        wahlroos & co kirjoitti:

        Aika kovia te olette 2 viikon koulutuksella hakemaan arvostusta ja kovaa palkkaa. Muistakaa taas paikkanne tässä yhteiskunnassa.

        Muistan. Ja juuri sen takia en ala pokkuroimaan tai pukeutumaan asiallisesti, vaan teen just niin kuin huvittaa ja hyvältä tuntuu. Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.


    • Nyt ei ymmärrä alkuunkaa

      Mikä siinä on niin helvetin vastenmielistä luvata ajaa liikennesääntöjen mukaan ja käyttäytyä ystävällisesti palveluammatissa!
      Tuonhan pitäisi olla itsestään selvyys ammattiajolupaan! Ja ammattiautoilijoille pitäisi olla tuplasanktiot liikennerikkeistä kun epäselvyyksiä liikennesäännöissä ei pitäisi olla!

      • naii

        joo mutta ei taksikeskuksen leikkiessä polliisia.


      • 10+10

        Se on vähän sama kuin urakkapalkkaisissa hommissa kiellettäisiin yhtäkkiä työn tekeminen nopeasti. "Saatte jätkät 100 euroa kun hoidatte tämän muuton urakalla. Niin ja btw, siinä hommassa pitää mennä minimissään 10 tuntia". Ei enää olekaan niin houkutteleva urakka. Tähän asti peli on ollut selvä eli on laki ja on poliisi sitä valvomassa. Homma on toiminut hyvin.


      • retro esa
        10+10 kirjoitti:

        Se on vähän sama kuin urakkapalkkaisissa hommissa kiellettäisiin yhtäkkiä työn tekeminen nopeasti. "Saatte jätkät 100 euroa kun hoidatte tämän muuton urakalla. Niin ja btw, siinä hommassa pitää mennä minimissään 10 tuntia". Ei enää olekaan niin houkutteleva urakka. Tähän asti peli on ollut selvä eli on laki ja on poliisi sitä valvomassa. Homma on toiminut hyvin.

        Hyvin???? Vittu mikä humoristi.


      • g gjikht
        retro esa kirjoitti:

        Hyvin???? Vittu mikä humoristi.

        Teillehän on tolla koulutustasolla 10€/h ihan hyvä. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.


      • 13+12
        g gjikht kirjoitti:

        Teillehän on tolla koulutustasolla 10€/h ihan hyvä. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

        Tiesitkö muuten, että palkkaa maksetaan yleensä osaamisesta eikä koulutuksesta. Lääkäreillä ja muutamilla muilla suojatuilla aloilla valitettavasti niin ei ole. Kyllä taksinkuljettajan on "osattava" enemmän kuin 2 viikon kurssilla on mahdollista oppia, jokainen ajokortillinen ymmärtää millaisia valmiuksia ja millaista ajokokemusta vaatii auton kuljettaminen turvallisesti kelissä kuin kelissä (jolloin tavikset jättävät kauppareissutkin autolla väliin) pitkiä vuoroja juuri silloin kun kukaan ei ole teitä auraamassa ja keskittyä liikenteeseen auton ollessa täynnä arveluttavia känniläisiä. Sivusta on tietysti helppo huudella, mutta tekijämiehet ovat erikseen.

        Sama kuin alkaisit jollekin huippumuusikolle kertoa miten stadionkeikat pitäisi vetää 10 €/h palkalla matalan koulutustason takia.


      • Ei siltä näytä!!!
        13+12 kirjoitti:

        Tiesitkö muuten, että palkkaa maksetaan yleensä osaamisesta eikä koulutuksesta. Lääkäreillä ja muutamilla muilla suojatuilla aloilla valitettavasti niin ei ole. Kyllä taksinkuljettajan on "osattava" enemmän kuin 2 viikon kurssilla on mahdollista oppia, jokainen ajokortillinen ymmärtää millaisia valmiuksia ja millaista ajokokemusta vaatii auton kuljettaminen turvallisesti kelissä kuin kelissä (jolloin tavikset jättävät kauppareissutkin autolla väliin) pitkiä vuoroja juuri silloin kun kukaan ei ole teitä auraamassa ja keskittyä liikenteeseen auton ollessa täynnä arveluttavia känniläisiä. Sivusta on tietysti helppo huudella, mutta tekijämiehet ovat erikseen.

        Sama kuin alkaisit jollekin huippumuusikolle kertoa miten stadionkeikat pitäisi vetää 10 €/h palkalla matalan koulutustason takia.

        Terv: Ammattiautoilija


      • Pakettiraketti
        10+10 kirjoitti:

        Se on vähän sama kuin urakkapalkkaisissa hommissa kiellettäisiin yhtäkkiä työn tekeminen nopeasti. "Saatte jätkät 100 euroa kun hoidatte tämän muuton urakalla. Niin ja btw, siinä hommassa pitää mennä minimissään 10 tuntia". Ei enää olekaan niin houkutteleva urakka. Tähän asti peli on ollut selvä eli on laki ja on poliisi sitä valvomassa. Homma on toiminut hyvin.

        Mitäköhän johtuu että KAIKISSA muissa ajohommissa on urakkapalkka KIELLETTY!?!?


      • Mistäköhän johtuu?
        naii kirjoitti:

        joo mutta ei taksikeskuksen leikkiessä polliisia.

        Se on kyllä aivan itseaiheutettua eli peilin eteen syyllisiä haukkumaan!


      • 13+12
        Ei siltä näytä!!! kirjoitti:

        Terv: Ammattiautoilija

        Niin, jos palkka on liian alhainen, osaava porukka karkaa muualle. Näin käy muillakin aloilla.


      • retro esa
        Pakettiraketti kirjoitti:

        Mitäköhän johtuu että KAIKISSA muissa ajohommissa on urakkapalkka KIELLETTY!?!?

        Viimeaikaisten uutisten mukaan teidän "AMMATTITAIDOLLA" ei pitäis maksaa edes sitä kymppiä tunti.


      • 19+19
        g gjikht kirjoitti:

        Teillehän on tolla koulutustasolla 10€/h ihan hyvä. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

        Mulla on ylempi korkeakoulututkinto. Eikä edes ole miltään pilipalialalta. Paljon maksat mulle pirssihommista?


      • ootko
        Mistäköhän johtuu? kirjoitti:

        Se on kyllä aivan itseaiheutettua eli peilin eteen syyllisiä haukkumaan!

        100varma.


      • Anonyymi

        joo ja hyväksyn jos kaikille valtion ja kuntien virkamiehille, poliitikoille, kansanedustajille, kytille, sovellettaisiin kaksinkertaistettua rangaistusasteikkoa kun he ovat lahjuksia ottaessaan ja veronmaksajien rahoja vilpillisesti käyttäneet välittäen paskat perus veron maksajista


    • vapaa ajattelija

      Htd toimii viisaasti. Tunnen Jukka Kuusiston jo kymmenien vuosien ajalta, jolloin hän oli pikkupoika. Ensinnäkin olen hyvilläni, että Jukka valittiin HTD:n puheenjohtajaksi, Jukka tietää alasta enemmän, kuin moni muu.

      Kyykytys:
      HTD on ainoa keikkaa välittävä yhtiö stadin alueella ja asiakaspalvelu alkoi olemaan pohjamudissa. Kasvojen kohotus alkaisi olla jo enemmän, kuin tarpeen.Silloin, kun Jukkaan tutustuin, oli taksiala erittäin hyvin arvostettu ala, työpäikat olivat tiukassa. Te jokainen, jotka saatte HTD:n datakortin, olette jo silloin allekirjoittaneet palvelusopimukset. Uusi sopimus noudattelee vanhan sopimuksen linjoja, mikä tässä nyt mättää?

      Palvelkaa, palvelulla nostatte taksin imagoa. Kukla muu sitä imagoa nostaa, kuin taksari itse? Jos palvelu toimii, useammalle asiakkaalle jää hyvä imago taksista ja hän palaa edelleen palvelumme pariin.

      Tänä päivänä on alamme imago painettu niin alas, kuin vain alas voi mennä. Ajotavat on mitä on, parannusta pitää saada. Solidaarisuus on mennyt, viedään kaverin keikka nenän edestä. Tykkäätkö itse, kun kaveri veivaa keikkasi?

      Tarkoitus on hyvä, jatko näyttää, mkiten menee...

      Mainitaan, en ole kytköksissä HTD:hen, vain vapaa ajattelija

      • Rekkaspede

        Taitaa olla ensimmäinen kerta kun näkee järkevää tekstiä täällä!


      • HTD sucks

        Ei kana käskemällä muni...
        Kannattaisiko HTD:n johdon käydä jokin johtamiskoulutus-kurssi?
        Kaikkialla muualla "säännöt" ja "sanktiot" on perusteltava. Varsinkin jos ne tulee muualta kuin omalta työnantajalta. Tai yhtiöltä jolle maksetaan palveluista(tässä tapauksessa ajovälityksestä).
        Mikä mä olen; -En puhu asiakkaiden kanssa, -pukeudun teryleeniin ja nailonpaitaan aivan kuten-60 luvulla oli tapana. -Toimeentuloni viedään täysin mielivaltaisesti monopoli asemassa olevan vieraan yhtiön toimesta varsinkin jos naamani ei miellytä neljää natsia.
        Tällaista on olla taksikuskina vuonna 2014 Helsingissä. Ei ihme jos ala ei kiinnosta muita kuin mamuja enään..


      • hki taksi
        HTD sucks kirjoitti:

        Ei kana käskemällä muni...
        Kannattaisiko HTD:n johdon käydä jokin johtamiskoulutus-kurssi?
        Kaikkialla muualla "säännöt" ja "sanktiot" on perusteltava. Varsinkin jos ne tulee muualta kuin omalta työnantajalta. Tai yhtiöltä jolle maksetaan palveluista(tässä tapauksessa ajovälityksestä).
        Mikä mä olen; -En puhu asiakkaiden kanssa, -pukeudun teryleeniin ja nailonpaitaan aivan kuten-60 luvulla oli tapana. -Toimeentuloni viedään täysin mielivaltaisesti monopoli asemassa olevan vieraan yhtiön toimesta varsinkin jos naamani ei miellytä neljää natsia.
        Tällaista on olla taksikuskina vuonna 2014 Helsingissä. Ei ihme jos ala ei kiinnosta muita kuin mamuja enään..

        Muilla palvelualoilla on yhteinen käytäntö niin pukeutumisen, toimintatapojen ja käytöksen suhteen, mikä siinä taksialalla nyt on niin vastenmielistä??
        Eikös noi ärrät ja kotipizzat, huoltamot sun muut ole ihan samassa asemassa:
        on olemassa se brändi, jonka nimissä toimitaan , mutta työntekijän palkan maksaa yksityinen pienyrittäjä, jolla on sopimus sen brändinhaltijan kanssa,
        ja työasut, tuotteet ja palvelu on standardisoitu, eli ihan sama homma.
        Oot varmaan niin rasittava työntekijä, että pomos huokaa helpotuksesta kun pääsee eroon susta.


      • Maksajaa tarvitaan
        hki taksi kirjoitti:

        Muilla palvelualoilla on yhteinen käytäntö niin pukeutumisen, toimintatapojen ja käytöksen suhteen, mikä siinä taksialalla nyt on niin vastenmielistä??
        Eikös noi ärrät ja kotipizzat, huoltamot sun muut ole ihan samassa asemassa:
        on olemassa se brändi, jonka nimissä toimitaan , mutta työntekijän palkan maksaa yksityinen pienyrittäjä, jolla on sopimus sen brändinhaltijan kanssa,
        ja työasut, tuotteet ja palvelu on standardisoitu, eli ihan sama homma.
        Oot varmaan niin rasittava työntekijä, että pomos huokaa helpotuksesta kun pääsee eroon susta.

        " työasut, tuotteet ja palvelu on standardisoitu, eli ihan sama homma."

        SIellä kyllä työnantaja maksaa työvaatteet.


    • kyykyttelijä

      Hahhah... Asiakkaat kyykyttävät kuskeja sen verran, ettei näitä käyttäytymisasioita saada mitenkään 100% asiakaslähtöiseksi joka mielessä. Ei kukaan voi toimia "absoluuttisen asiallisesti" tilanteessa, jossa joutuu hyökkäyksen kohteeksi, koska jonkun mielestä kuskin pitäisi esim. ymmärtää nöyristellä. Mutta tätähän tässä halutaan. Kuljettajien rehellisyyttä (tähän kuuluu tietysti se, ettei ajeta KOSKAAN, KERTAAKAAN ohi kassan) olisi valvottava, mutta ei savustamalla ennakkoon omaa työyhteisöään lehtien palstoilla. Jos alalle on oikeasti tullut hankalia tapauksia... asiaa voisi käsitellä mieluumminkin joku poliisien ja tarkastajien muodostama lautakunta. Ja voitaisiin ottaa käyttöön myös elinikäinen lupien peruutus, koskien myös ammattiajolupia. Jos joku useamman kerran ajelee kolmostaksalla yhtä henkilöä, niin menköön vaan muualle, ihan pysyvästi. Suomalaisen taksilaadun selkäranka ei ole vastedeskään näissä konsulttien keksinnöissä...

      • Hinnoittelukusetus

        Miksi edes pitää olla eri taksa yhdelle ja kolmelle ihmiselle? Eihän sillä ole mitään tekemistä kukkurakenteen kanssa!


      • hirvee kusetus
        Hinnoittelukusetus kirjoitti:

        Miksi edes pitää olla eri taksa yhdelle ja kolmelle ihmiselle? Eihän sillä ole mitään tekemistä kukkurakenteen kanssa!

        no kuukkurakennehan on ihan toinen asia...ja mix yleensä pitää olla ees taksamittari, tai ne aluvanteet, ja ihan yleensä miks :)
        mut ainakin ne mersut pitäis nyt saada veks sieltä tolpilta ennenkun mä halkeen kateudesta, oikeesti


      • double facepalm
        hirvee kusetus kirjoitti:

        no kuukkurakennehan on ihan toinen asia...ja mix yleensä pitää olla ees taksamittari, tai ne aluvanteet, ja ihan yleensä miks :)
        mut ainakin ne mersut pitäis nyt saada veks sieltä tolpilta ennenkun mä halkeen kateudesta, oikeesti

        Yhyy ja te jaksatte itkeä kun teiltä vaaditaan edes alkeellisia käytöstapoja,pukeutumista ja liikennekäyttäytymistä! Ei ole helppoa ei.


      • kyykyttelijä
        double facepalm kirjoitti:

        Yhyy ja te jaksatte itkeä kun teiltä vaaditaan edes alkeellisia käytöstapoja,pukeutumista ja liikennekäyttäytymistä! Ei ole helppoa ei.

        Eihän tässä mitään käytöstapoja olla palauttamassa, vaan ajamassa ihmisiä nurkkaan.. Pyramidihuijaus kuskien nöyryyttämiseksi. Saavat opetella asiakkaiden nöyristelyä oikein kunnolla. Ennakkotietoa jaetaan tyhmistä kuskeista oikein iltasanomia myöten, joten nyt tarkkana, ettei itsekin joudu mukaan soppaan.

        Reittivalinta voi joskus olla kohtalokas. Kai uskallatte antaa alennusta. :-)


      • 2+4
        Hinnoittelukusetus kirjoitti:

        Miksi edes pitää olla eri taksa yhdelle ja kolmelle ihmiselle? Eihän sillä ole mitään tekemistä kukkurakenteen kanssa!

        Olen samaa mieltä. IV-taksa pitäisi olla käytössä aina.


    • Pinssi kuski

      Hyvä puheenaihe kuljettajan ja asiakkaan välillä on selvä. Tänään haukun HTDn totaalisesti kaikille asiakkaille.

      • Kuutamourakoitsija

        Helsingin taxit rahastaa sillä kun saavat rautatieasemalta jonkun maalaisjuntin kyytiin niin ajellaan pikkuisen pitempiä reittejä pitkin määränpäähän kun ei se heinäkenkä kuitenkaan sitä tajua ja näin saadaan helposti junailtua 10 € ylimääräistä taksamittariin !

        Onhan se mukavampi rokottaa vähän heinäkengältä ekstraa kun taas joutuu ehkä tolpalla odottelemaan seuraavaa pokaa tunnin tai ehkä parikin kun ei noita höynäytettäviä juntteja riitä kuitenkaan ihan niinkuin liukuhihnalta !


      • valehtelija!
        Kuutamourakoitsija kirjoitti:

        Helsingin taxit rahastaa sillä kun saavat rautatieasemalta jonkun maalaisjuntin kyytiin niin ajellaan pikkuisen pitempiä reittejä pitkin määränpäähän kun ei se heinäkenkä kuitenkaan sitä tajua ja näin saadaan helposti junailtua 10 € ylimääräistä taksamittariin !

        Onhan se mukavampi rokottaa vähän heinäkengältä ekstraa kun taas joutuu ehkä tolpalla odottelemaan seuraavaa pokaa tunnin tai ehkä parikin kun ei noita höynäytettäviä juntteja riitä kuitenkaan ihan niinkuin liukuhihnalta !

        Kerro nyt se pikkuisen pitempi reitti millä se 10€ lisää haetaan? Taas joku idiootti esittää väitteitä joilla ei mitään todellisuuspohjaa.


      • 19+15
        Kuutamourakoitsija kirjoitti:

        Helsingin taxit rahastaa sillä kun saavat rautatieasemalta jonkun maalaisjuntin kyytiin niin ajellaan pikkuisen pitempiä reittejä pitkin määränpäähän kun ei se heinäkenkä kuitenkaan sitä tajua ja näin saadaan helposti junailtua 10 € ylimääräistä taksamittariin !

        Onhan se mukavampi rokottaa vähän heinäkengältä ekstraa kun taas joutuu ehkä tolpalla odottelemaan seuraavaa pokaa tunnin tai ehkä parikin kun ei noita höynäytettäviä juntteja riitä kuitenkaan ihan niinkuin liukuhihnalta !

        Nykyään melkein aina ajetaan navigaattorin mukaan. Joskus harvoin se TomTom saattaa tosiaan heittää jonkun älyttömän kiertotien, mutta kyllä se yleensä aika hyvän reitin piirtää. Ei tarvitse pöndenkään jännittää onko reitti hyvin kun navigaattori ohjaa.


    • Tärpättiä, hlökunta.

      Tällainen toiminta tullaan tutkituttamaan AVIssa, ELYssä ja oikeusasiamiehillä. Ihan vaan vittuillakseni. Lain kohdat ovat niin suuresti puolellani, että vähintään tulonmenetyksestä paukkuu joitain hassuja tonneja.

      En ole eilisen teeren poika juridiikassa, vaikka tyhmän pirssarin roolia välillä vedänkin.

      • Entinen käki

        Se on kyllä hyvä, että vielä on joillain omaa tahtoa jäljellä.
        Sitten kun olet saanut kannustavat lausunnot kaikilta em. tahoilta, niin oikeusjutun voitat ihan varmasti.

        Nyt vaan reippaasti sanoista tekoihin, ettei tarvi kovin pitkään ajella laaduttomana.


    • Anonyymi

      Taksidata koulutus aika onnetonta, ei ole muutako vain rahastusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe