Keskustelu. Missä?

Nyt sitä kiistaa kehiin!

Hei mikä nyt on vialla? Ei yhtään uutta aloitusta nastat vs. kitkarenkaat-aiheesta! Aloittakaa nyt ihmeessä joku uusi riita-ja vittuiluketju siitä kummat on paremmat. No ok, minä aloitan ja väitän että talvirenkaat on paremmat!! Vai väittääkö joku jotain muuta?? Häh? Kyllä talvirenkaille häviää niin nasta-kuin kitkarenkaatkin!

22

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepuuttajapelle
    • Kiista jatkuu...

Ei ei,kyllä joka päivä pitää avata uusi rengaspeelojen kiistaketju. Ei vanhoja jaksa kukaan lukea. Aihe on pidettävä esillä päivittäin ja nasta vs.kitkat-vittuilua on jatkettava ihan kesään saakka. Sehän on maailman tärkein asia!

• nastaympäristöhaitta

Olisi kiva kuulla nastarenkailla ajavien kertomuksia miten he nastojen avulla selvisivät vaikkapa vaarallisesta ohituksesta (kerkesivät omalle kaistalle ennen nokkakolaria) tai saivat nippa-nappa autonsa pysähtymään ennen suojatietä (jalankulkija yllätti).

Itse ajan kitkarenkailla ja pidän nastarenkailla ajavia hyväntahtoisina hölmöinä jotka luulevat olevansa turvakuljettajia, todellisuudessa he aiheuttavat vain liikennemeteliä ja tuottavat pölyä ja likaa rikkoessaan asfalttia.

• kitkaympäristöhaitta

Hyvin on selvitty ohituksista. Vaarallisia en olekaan tehnyt. Suojatien eteen on pysähtynyt oikein kivasti aina tarvittaessa.

No josko kertoisit omista kokemuksistasi.

En luule olevani turvakuljettaja, vaan ihan tavallinen kuljettaja. Tietysti turvavarusteet ovat tärkeitä.
        Minulla on vähän sama mielipide hyväntahtoisista hölmöistä kitkailijoista, jotka kuvittelevat ajavansa ekorenkailla, joiden edellytys on ympäristömyrkyllä suolaus ja hiekotus. Suolaus myrkyttää paitsi luontoa, niin rikkoo teitä ja aiheuttaa valtaosan liikennepölystä hiekotuksen kanssa.
        Nastarenkaiden ansiosta kitkoillakin pärjää paremmin liikenteessä, kun kitkojen kiillottamat tienpinnat karhennetaan mukavasti, kun suolaus ei hyödytä. Tämän ymmärtäminen onkin jo aivan ylivoimaista.

No ei se mitään, liikenteeseen sopii kaikki. Toisilla vain on paremmat turvavarsuteet kuin toisilla. Onneksi kitkoilla ajavat ovat niitä ylivoimaisesti tavallista parempia kuljettajia omasta mielestään ja huomioiva heikommat renkaansa.

Kyllä tämä vanhojen asioiden kertaus tästä taas käynnistyy....

• nastaympäristöhaitta
        kitkaympäristöhaitta kirjoitti:

Hyvin on selvitty ohituksista. Vaarallisia en olekaan tehnyt. Suojatien eteen on pysähtynyt oikein kivasti aina tarvittaessa.

No josko kertoisit omista kokemuksistasi.

En luule olevani turvakuljettaja, vaan ihan tavallinen kuljettaja. Tietysti turvavarusteet ovat tärkeitä.
        Minulla on vähän sama mielipide hyväntahtoisista hölmöistä kitkailijoista, jotka kuvittelevat ajavansa ekorenkailla, joiden edellytys on ympäristömyrkyllä suolaus ja hiekotus. Suolaus myrkyttää paitsi luontoa, niin rikkoo teitä ja aiheuttaa valtaosan liikennepölystä hiekotuksen kanssa.
        Nastarenkaiden ansiosta kitkoillakin pärjää paremmin liikenteessä, kun kitkojen kiillottamat tienpinnat karhennetaan mukavasti, kun suolaus ei hyödytä. Tämän ymmärtäminen onkin jo aivan ylivoimaista.

No ei se mitään, liikenteeseen sopii kaikki. Toisilla vain on paremmat turvavarsuteet kuin toisilla. Onneksi kitkoilla ajavat ovat niitä ylivoimaisesti tavallista parempia kuljettajia omasta mielestään ja huomioiva heikommat renkaansa.

Kyllä tämä vanhojen asioiden kertaus tästä taas käynnistyy....

Minulla on vähän sama mielipide hyväntahtoisista hölmöistä nastailijoista, jotka kuvittelevat ajavansa turvarenkailla, joiden edellytys on ympäristömyrkyllä suolaus ja hiekotus.

Onneksi kitkoilla ajavat ovat niitä ylivoimaisesti tavallista parempia kuljettajia omasta mielestään ja huomioivat sileällä jäällä heikommat renkaansa.

- Ei meillä kovin isoja näkemyseroja ole. Molemmat päästään turvallisesti perille.

Mutta missä vaiheessa tarvitset niitä nastoja, ymmärsin tuosta että vain karhentamaan tienpintoja, oli tiellä jäätä tahi ei?

• kitkaympäristöhaitta
        nastaympäristöhaitta kirjoitti:

Minulla on vähän sama mielipide hyväntahtoisista hölmöistä nastailijoista, jotka kuvittelevat ajavansa turvarenkailla, joiden edellytys on ympäristömyrkyllä suolaus ja hiekotus.

Onneksi kitkoilla ajavat ovat niitä ylivoimaisesti tavallista parempia kuljettajia omasta mielestään ja huomioivat sileällä jäällä heikommat renkaansa.

- Ei meillä kovin isoja näkemyseroja ole. Molemmat päästään turvallisesti perille.

Mutta missä vaiheessa tarvitset niitä nastoja, ymmärsin tuosta että vain karhentamaan tienpintoja, oli tiellä jäätä tahi ei?

Juu, ei ole eroa paljoakaan.
        Sinulle vain ei ole mennyt ymmärrykseen tuon ympäristömyrkyn levittämisen tärkeysero kitkoille ja nastoille.
        No pikkujuttu, kun sitä kuitenkin tehdään kitkojesi vuoksi eli hyödyt siitä korjaat sinä maantiellä. Sääli vain, että minäkin joudun maksamaan siitä joskus ympäristötuhojen ja tienkorjausten muodossa. No vastaavasti sinäkin joudut maksamaan minun hiema suuremmasta tienkuluttamisesta. Pääset tässä suhteen hurjasti vähemmällä. Kestän kuitenkin sen...

Turvallisesti mennään...

No mihin sinä tarvitset turvavarusteita ylipäänsä?
        Minä luulen tarvitsevani niitä ihan samaan tarkoitukseen. Se ero tuossa on, että minulla vain on paremmat turvavarusteet ainakin renkaiden osalta. Muiden turvavarusteiden tasostahan emme tostemme autossa tiedäkään.

Saatiinhan tämä vanhojen satoja kertoja aiemmin väännetyt jutut taas vauhtiin...
        Vielä kaivataan pari muutakin hörhöä tähän hauskaan ajanviettoon mukaan. Olisiko kestolinkittäjä kuulolla? Valikoidut vakiolinkit sopisivat tähän yhtä huonosti kuin aiemminkin, mutta olisivat virkistävä lisä...

• nastaympäristöhaitta
        kitkaympäristöhaitta kirjoitti:

Juu, ei ole eroa paljoakaan.
        Sinulle vain ei ole mennyt ymmärrykseen tuon ympäristömyrkyn levittämisen tärkeysero kitkoille ja nastoille.
        No pikkujuttu, kun sitä kuitenkin tehdään kitkojesi vuoksi eli hyödyt siitä korjaat sinä maantiellä. Sääli vain, että minäkin joudun maksamaan siitä joskus ympäristötuhojen ja tienkorjausten muodossa. No vastaavasti sinäkin joudut maksamaan minun hiema suuremmasta tienkuluttamisesta. Pääset tässä suhteen hurjasti vähemmällä. Kestän kuitenkin sen...

Turvallisesti mennään...

No mihin sinä tarvitset turvavarusteita ylipäänsä?
        Minä luulen tarvitsevani niitä ihan samaan tarkoitukseen. Se ero tuossa on, että minulla vain on paremmat turvavarusteet ainakin renkaiden osalta. Muiden turvavarusteiden tasostahan emme tostemme autossa tiedäkään.

Saatiinhan tämä vanhojen satoja kertoja aiemmin väännetyt jutut taas vauhtiin...
        Vielä kaivataan pari muutakin hörhöä tähän hauskaan ajanviettoon mukaan. Olisiko kestolinkittäjä kuulolla? Valikoidut vakiolinkit sopisivat tähän yhtä huonosti kuin aiemminkin, mutta olisivat virkistävä lisä...

Sen verran vielä että luovuin nastoista koska teitä suolataan. Huomasin että tiemestari oli aina minua nopeampi.

Keskustelun kannalta pitäisi tietää muuttuvat tekijät. Täällä missä minä ajan on kuivat tiet, auringonpaistetta ja 10,2 astetta lämmintä. Enkä aja jatkuvasti ylinopeudella.

Ja kertaakaan en ole kaivannut nastarenkaita, tosin vaikeatahan on sanoa miten Hakkapeliitta 5:set olisivat toimineet vastaavassa jäisessä tilanteessa. Yhtään läheltäpiti -tilannetta ei kitkoilla ole ollut enkä ole jäänyt kiinni minnekkään lumen tai jään vuoksi.

• Kitkaympäristöhaitta

Sen verran vielä että luovuin nastoista koska teitä suolataan. Huomasin että tiemestari oli aina minua nopeampi.

Keskustelun kannalta pitäisi tietää muuttuvat tekijät. Täällä missä minä ajan on kuivat tiet, auringonpaistetta ja 10,2 astetta lämmintä. Enkä aja jatkuvasti ylinopeudella.

Ja kertaakaan en ole kaivannut nastarenkaita, tosin vaikeatahan on sanoa miten Hakkapeliitta 5:set olisivat toimineet vastaavassa jäisessä tilanteessa. Yhtään läheltäpiti -tilannetta ei kitkoilla ole ollut enkä ole jäänyt kiinni minnekkään lumen tai jään vuoksi.

En minäkään ole onneksi tarvinnut yhtäkään autoni varsinaista turvavarustetta tämän talven aikana, en edes muista milloin jotain niistä olisin tarvinnut. Turvavyötä tai turvatyynyjä en koskaan.
        Hyvin meillä molemmilla näköjään on mennyt. Olemme onnekkaita ja ilmeisesti selviämme kohtuullisesti liikenteessä.

• nastaympäristöhaitta
        Kitkaympäristöhaitta kirjoitti:

En minäkään ole onneksi tarvinnut yhtäkään autoni varsinaista turvavarustetta tämän talven aikana, en edes muista milloin jotain niistä olisin tarvinnut. Turvavyötä tai turvatyynyjä en koskaan.
        Hyvin meillä molemmilla näköjään on mennyt. Olemme onnekkaita ja ilmeisesti selviämme kohtuullisesti liikenteessä.

-> Turvavyötä tai turvatyynyjä en koskaan

Oliko sinulla mielessä mitkä ovat niiden yhteiskunnalliset haitat ja kustannukset.

Ja jos tapahtuu onnettomuus (ei siis kaahauskolari) niin turvavyön ansiosta kävelen itse ulos autosta.

Nastoja voi ajatella turvavälineenä jos renkaat uusiin riittävän usein ja ajaa jäisillä teillä. Muutoin ne ovat mielikuvatason apuvälineitä, en tosiaan itse kaipaa missään tilanteessa lisäpitoa.

TM-testit ajetaan suljetuilla radoilla, en ole edes uskaltanut simuloida ko. tilanteita liikenteessä. Toki liikkeellelähdöissä kuulen kun toisilla nastat raapii, ja ihan kuin nastoillakin niin jarrutuksissa ABS aktivoituu joskus.

Vaan oletan että olet jo ajanut paljon hyvälaatuisilla kitkarenkailla ja jostakin syystä vain kokenut että halusit ajaa kovempaa kolme (?) kertaa talvessa?

• Kitkaympäristöhaitta

-> Turvavyötä tai turvatyynyjä en koskaan

Oliko sinulla mielessä mitkä ovat niiden yhteiskunnalliset haitat ja kustannukset.

Ja jos tapahtuu onnettomuus (ei siis kaahauskolari) niin turvavyön ansiosta kävelen itse ulos autosta.

Nastoja voi ajatella turvavälineenä jos renkaat uusiin riittävän usein ja ajaa jäisillä teillä. Muutoin ne ovat mielikuvatason apuvälineitä, en tosiaan itse kaipaa missään tilanteessa lisäpitoa.

TM-testit ajetaan suljetuilla radoilla, en ole edes uskaltanut simuloida ko. tilanteita liikenteessä. Toki liikkeellelähdöissä kuulen kun toisilla nastat raapii, ja ihan kuin nastoillakin niin jarrutuksissa ABS aktivoituu joskus.

Vaan oletan että olet jo ajanut paljon hyvälaatuisilla kitkarenkailla ja jostakin syystä vain kokenut että halusit ajaa kovempaa kolme (?) kertaa talvessa?

Siksihän turvavyö ja turvatyynyt juuri ovatkin eli suojaamassa jos kolari tapahtuu. Ilman muuta tarpeellisia. En vain onneksi ole niitä koskaan tarvinnut.
        No kunnolliset talvirenkaat taasen antavat paremmat mahdollisuudet yllättävissä tilanteissa välttää tilanne, ettei turvavyötä ja turvatyynyjä tarvita. Auttaa myös välttämään tilanteista, jossa ulkopuoliselle voisi tulla vahinkoa, esim lapsi juoksee yllättäen auton eteen. Mitä pitävämmän renkaat, sitä paremmat mahdollisuudet selvitä, huonommalla pitokyvyllä huonommin. Noissa tilanteissa voisi kuvitella tarvitsevan parasta mahdollista pitokykyä, minä ainakin.

TM testaa, kuten muutkin testaajat, renkaitaan normaalisti kaikenlaisissa olosuhteissa. Jos olet niitä joskus lukenut, niin pitäisi tietää. On laboratorio-olosuhteita, joilla varmistetaan kaikille testirenkaille samat olosuhteet, jotta saadaan vertailukelpoiset tulokset. Lisäksi testataan normaali tieliikenneolosuhteissa, joita maanteillä eri olosuhteissa on. Näissäkin luonnollisesti luodaan kaikille samanlaiset olosuhteet vertailukelpoisten tulosten varmistamiseksi. Normaalia testaustoimintaa mahdollisimman normaaleissa olosuhteissa.

Kyllä, kokemusta on kitkarenkaita. Ne tulivat perheen kakkosautona mukana, kun sellainen hankittiin käytettynä. No sekin vaihdettiin uuteen ja silloin otettiin luonnollisesti nastarenkaat. Samaan hintaan kun saa paremmat nastarenkaat. Hiljaisuus ei ollut tarpeeksi riittävä syy heikompien renkaiden hankintaan.
        Sinulla, kuten useilla muillakin kitkaidiootille on merkillinen käsitys, että nastat hankitaan kovempaan ajoon tms. Käsitys perustunee omiin kokemuksiini. Toki ne mahdollistavat senkin, jos joku niin haluaa, mutta tuskinpa se on monellekaan syy hankkia parempia renkaita. Minulla on talvirenkaat koko kauden, ei vain kolme päivää, näin uskoakseni on kaikilla muillakin.

• Kitkaympäristöhaitta

Siksihän turvavyö ja turvatyynyt juuri ovatkin eli suojaamassa jos kolari tapahtuu. Ilman muuta tarpeellisia. En vain onneksi ole niitä koskaan tarvinnut.
        No kunnolliset talvirenkaat taasen antavat paremmat mahdollisuudet yllättävissä tilanteissa välttää tilanne, ettei turvavyötä ja turvatyynyjä tarvita. Auttaa myös välttämään tilanteista, jossa ulkopuoliselle voisi tulla vahinkoa, esim lapsi juoksee yllättäen auton eteen. Mitä pitävämmän renkaat, sitä paremmat mahdollisuudet selvitä, huonommalla pitokyvyllä huonommin. Noissa tilanteissa voisi kuvitella tarvitsevan parasta mahdollista pitokykyä, minä ainakin.

TM testaa, kuten muutkin testaajat, renkaitaan normaalisti kaikenlaisissa olosuhteissa. Jos olet niitä joskus lukenut, niin pitäisi tietää. On laboratorio-olosuhteita, joilla varmistetaan kaikille testirenkaille samat olosuhteet, jotta saadaan vertailukelpoiset tulokset. Lisäksi testataan normaali tieliikenneolosuhteissa, joita maanteillä eri olosuhteissa on. Näissäkin luonnollisesti luodaan kaikille samanlaiset olosuhteet vertailukelpoisten tulosten varmistamiseksi. Normaalia testaustoimintaa mahdollisimman normaaleissa olosuhteissa.

Kyllä, kokemusta on kitkarenkaita. Ne tulivat perheen kakkosautona mukana, kun sellainen hankittiin käytettynä. No sekin vaihdettiin uuteen ja silloin otettiin luonnollisesti nastarenkaat. Samaan hintaan kun saa paremmat nastarenkaat. Hiljaisuus ei ollut tarpeeksi riittävä syy heikompien renkaiden hankintaan.
        Sinulla, kuten useilla muillakin kitkaidiootille on merkillinen käsitys, että nastat hankitaan kovempaan ajoon tms. Käsitys perustunee omiin kokemuksiini. Toki ne mahdollistavat senkin, jos joku niin haluaa, mutta tuskinpa se on monellekaan syy hankkia parempia renkaita. Minulla on talvirenkaat koko kauden, ei vain kolme päivää, näin uskoakseni on kaikilla muillakin.

Sorru, tuo sana kitkaidiootti, se ei ollut tarkoitus. Tämä pirun täppäri pyrkii koko ajan ennakoimaan mitä ihmeellisimpiä sanoja eikä aina huomaa sen kaikkia kotkotuksia. En ole keksinyt mistä tuon ennakoivan tekstin saa poi päältä.
        Tarkoitus oli käyttää sanaa kitkailija.

• 1+9

Ilmakumirenkaat pitäisi kieltää vanhentuneina ja onnettomuusalttiina.

Kennorakennerenkaat tilalle.

• kitkaa

Minkäs takia nämä ns. paremmat kuskit haluavat välttämättä ajaa huonommilla renkailla ?? Osaisiko joku selittää...
      Kuitenki niiden takia joudutaan kylvämään suolaa ja hiekkaa !!! Missä se paremmuus oikeesti sitte näkyy ??

• nastaympäristöhaitta

-> Missä se paremmuus oikeesti sitte näkyy ??

Vähemmän pölyä, melua ja karkeita uraisia teitä. Pienemmät CO2-päästöt näkyvät vain verotuksessa, ja sitä pidetään ympäristötietoisuutena!

Suolaa ja hiekkaa tulee pyytämättäkin, vai onko tietoa että se vähenisi? Siltä varalta jos tulisi päätös että suolaus loppuu (ei varmasti tule), niin nastarenkaita myydään kaupassa. Ei nastoista ole etua lumella tai asfaltilla.

• Kitkaympäristöhaitta

-> Missä se paremmuus oikeesti sitte näkyy ??

Vähemmän pölyä, melua ja karkeita uraisia teitä. Pienemmät CO2-päästöt näkyvät vain verotuksessa, ja sitä pidetään ympäristötietoisuutena!

Suolaa ja hiekkaa tulee pyytämättäkin, vai onko tietoa että se vähenisi? Siltä varalta jos tulisi päätös että suolaus loppuu (ei varmasti tule), niin nastarenkaita myydään kaupassa. Ei nastoista ole etua lumella tai asfaltilla.

Pölyn määrän takaa suolaus ja hiekoitus, nastat sitä hiukan lisää. Suolausta ei voida lopettaa eikä vähentää mm kitkojen vuoksi. Onneksi kitkojen määrä on pysynyt aika pienenä, niin suolauskin kohtuullisempaa. Teiden kuntokin pysyy parempana, kuopat ja repeämät vähäisemmän näin. Suolaus tosin lisää nastojenkaan kulutusvaikutusta. No nämä on pieniä ja helposti korjattavia, mutta enemmän olenkin huolissani luonnon tilasta ja erityisesti pohjavesien suolaantumisesta vähitellen.

Kitkat eivät ole nastoja parempia missään suomalaisissa talviolosuhteissa, ei lumella eikä sulalla tienpinnallakaan. Jäätyneistä teistä nyt puhumattakaan.
        Kesäisissä olosuhteissa kitkat ovat suunilleen yhtä 'hyvät' kuin kesärenkaat talvisissa olosuhteissa. Uusimmassa TM:n julkaisussa testattiin kitkoja ja nastarenkaita kesäkelissä ja kitkojen osalta tulokset sellaisia, että niiden kieltämiseen olisi yhtä hyvät perusteet kuin kesärenkaiden talvella. Kannattaa lukea. 80 km:vauhdista pysäytettävissä kitkoilla oli vauhtia vielä 40km/t kun kesärengas oli pysäyttänyt auton. Takavuosina tehtiin sama testi 120 vauhdista, jolloin kitkoilla oli vauhtia vielä yli 70km/t, kun kesärengas oli pysäyttänyt auton.

Semmoisilla renkailla ajetaan vielä kun nastat on jo vaihtuneet kesäkumiin...

• nastaympäristöhaitta

Pölyn määrän takaa suolaus ja hiekoitus, nastat sitä hiukan lisää. Suolausta ei voida lopettaa eikä vähentää mm kitkojen vuoksi. Onneksi kitkojen määrä on pysynyt aika pienenä, niin suolauskin kohtuullisempaa. Teiden kuntokin pysyy parempana, kuopat ja repeämät vähäisemmän näin. Suolaus tosin lisää nastojenkaan kulutusvaikutusta. No nämä on pieniä ja helposti korjattavia, mutta enemmän olenkin huolissani luonnon tilasta ja erityisesti pohjavesien suolaantumisesta vähitellen.

Kitkat eivät ole nastoja parempia missään suomalaisissa talviolosuhteissa, ei lumella eikä sulalla tienpinnallakaan. Jäätyneistä teistä nyt puhumattakaan.
        Kesäisissä olosuhteissa kitkat ovat suunilleen yhtä 'hyvät' kuin kesärenkaat talvisissa olosuhteissa. Uusimmassa TM:n julkaisussa testattiin kitkoja ja nastarenkaita kesäkelissä ja kitkojen osalta tulokset sellaisia, että niiden kieltämiseen olisi yhtä hyvät perusteet kuin kesärenkaiden talvella. Kannattaa lukea. 80 km:vauhdista pysäytettävissä kitkoilla oli vauhtia vielä 40km/t kun kesärengas oli pysäyttänyt auton. Takavuosina tehtiin sama testi 120 vauhdista, jolloin kitkoilla oli vauhtia vielä yli 70km/t, kun kesärengas oli pysäyttänyt auton.

Semmoisilla renkailla ajetaan vielä kun nastat on jo vaihtuneet kesäkumiin...

-> Kesäisissä olosuhteissa kitkat ovat suunilleen yhtä 'hyvät' kuin kesärenkaat talvisissa olosuhteissa.

Ei sinulla ollutkaan omaa kokemusta.

Kitkarenkaat eivät ole hyvät kesärenkaat, mutta kitkarenkaat ovat hyvinkin pätevät talviajossa.

Mitenkäs kolmisen vuotta ajetut nastarenkaat? Oletko ajanut niin vanhoilla renkailla?

• Kitkarengashaitta

-> Kesäisissä olosuhteissa kitkat ovat suunilleen yhtä 'hyvät' kuin kesärenkaat talvisissa olosuhteissa.

Ei sinulla ollutkaan omaa kokemusta.

Kitkarenkaat eivät ole hyvät kesärenkaat, mutta kitkarenkaat ovat hyvinkin pätevät talviajossa.

Mitenkäs kolmisen vuotta ajetut nastarenkaat? Oletko ajanut niin vanhoilla renkailla?

Juu, ei ole omaa kokemusta kitkoissa kesäkeleillä. Kun meillä oli kitkoilla varustettu kakkosauto, niin kitkat vaihdettiin kesärenkaisiin samaan aikaan kuin nastatkin. Eli mahdollisimman pian kun sää suinkin sallii. Kerran olen kyllä joutunut keväällä vaihtamaan talvirenkaat takaisinkin. Ei yhtään mukavaa.
        Tuo tieto oli siis TM:n kesärengastestissä, jossa oli kaksi kitkarenkaita mukana.

Kolme vuotta ajetut nastat eivät vastaa uusia nastarenkaita, kuten ei kolme vuotta vanhat kitkatkaan vastaa uusia kitkoja. Kitkat kuluvat nopeammin pehmeän kumin vuoksi. Edelleen kolmivuotiaat nastat kuitenkin ovat paremmat kuin kolmivuotiaat kitkat.
        Tästäkin on tutkimustuloksia takavuosilta, kun TM testasi v 2010 käytettyjä kitkoja ja nastoja. Testattiin yhtä kuluneita ja jouduttiin valitsemaan kaksi vuotta vanhat kitka ja neljä vuotta vanhat nastat. Erot näiden välillä olivat tasoittuneet, totta. Renkaiden erilaista ikääntymistä ei huomioitu, ikääntyminenhän heikentää renkaita merkittävästi kumin ominaisuuksien osalta. Siltikään kitkat eivät osoittautuneet paremmiksi.
        Täytyy myöntää, että talvirenkaat vaihtuvat viimeistään 4-vuoden välein, joten kokemusta ei sen vanhemmista talvirenkaista ole.

• nastaympäristöhaitta

-> Tuo tieto oli siis TM:n kesärengastestissä, jossa oli kaksi kitkarenkaita mukana

Sen saman tiedon saa talvirengastestistä, eli sikäli TM mokasi kun ei ottanut nastarengasta verrokiksi. Siellä om mm. ajettavuus ja suuntavakaus asfaltilla yhtenä mittarina,

Kuivalla asfaltilla Nokian Hakkapeliitta8 jarrutti 28,1 metriä, Michelin kitka 28,2 m
      Märällä toistepäin, ero taas 10 cm. Kaikkien jarrutusmatkat olivat 26,6 - 28,7 m.
      Parhaiten 26,6 metriä jarruttivat kuivalla nastarenkaat jotka jäivät ilman tähtiä.

Märällä olivat taas parhaat kaksi tähdettömäksi jätettyä ja BF Goodrich (nasta, vain 2 tähteä).

Märällä taulukko näyttää 30,2 m (Fulda kitka, "kesärengasmaisen jämäkkä") - (Toyo nasta) 37,1 m. Continental nasta 36,2 m.

Eli testeistä saa paljon enemmän irti ilman ennakkosuosikkia tai jos jättää puolimetriset "hifistelyt" pois niin tulokset ovat tasaisemmat. Pari metriä voi vaikuttaa omalla ajonopeudellaan ja turvavälillä ilman että sitä edes huomaa.

Itselleni valitsin huonosti jäällä pysähtyvän mallin, eli tarvitsen 21 metriä pidemmän tilan kuin jäätestivoittaja (kun se on uusi nastarengas). Eikä ole ollut liukasta.

• Kitkaympäristöhaitta

Ehkäpä kesärengastestissä ei valittu nastarenkaita sen takia, koska nastarenkaat on kielletty kesällä. Niitä ei siis saa laillisesti käyttää tuolloin, joten testaaminen ei liene mielekästä.

Noiden lukujasi perusteella voidaan hyvin todeta, että sulallakaan tiellä kitkat eivät ole nastoja paremmat. Kokolailla tasavertaiset, kun hifistely unohdetaan.
        Eli merkittävämmät erot talvirenkailla saadaan talviolosuhteissa. No siksihän talvirenkaat hankitaankin.

• Nastaympäristöhaitta

Ehkäpä kesärengastestissä ei valittu nastarenkaita sen takia, koska nastarenkaat on kielletty kesällä. Niitä ei siis saa laillisesti käyttää tuolloin, joten testaaminen ei liene mielekästä.

Noiden lukujasi perusteella voidaan hyvin todeta, että sulallakaan tiellä kitkat eivät ole nastoja paremmat. Kokolailla tasavertaiset, kun hifistely unohdetaan.
        Eli merkittävämmät erot talvirenkailla saadaan talviolosuhteissa. No siksihän talvirenkaat hankitaankin.

Saa nastarenkaita käyttää kesällä jos vain nyppii nastat pois. Ihan vakio hommaa suomen teillä.

• KitkaNasta

Mull o kummatki ei mun tartte keskustella.

• Rusinanpoimija

Joo, mullakin on jokainen rengas erilainen. Edessä vasemmalla kitka, oikealla nasta, takavasen on kesärengas ja takaoikea nastaton nastarengas, nastat nypitty pois.
        Näin saan jokaisen renkaan hyvät puolet käyttöön...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4803
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3479
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      130
      3256
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2706
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      83
      2449
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1813
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1424
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      121
      1299
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1228
    Aihe