uvb-valaisin?

lisko

Pitääkö uvb-valaisin olla kaikille liskoille pakollinen? mitä tälläinen maksaa?
Kiitos!

Jos ei niin minkälainen lisko pärjää ilman, vai pärjääkö kukaan...

7

1598

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liskoharrastaja

eli leopardigekko ei välttämättä tarvitse uv-säteilyä. Omillani kyllä on kyseinen putki.

Leoski on yöeläin, joten se ei aivan välttämättä ehkä tarvitse luustoa vahvistavaa uv:tä.

Itse lamppukotelo on kertahankinta, eikä maksa omaisuuksia,
      mutta putket maksavat 20-40 euroa (pituudesta riippuen) ja niitä pitäisi hankkia puolen vuoden välein.

Mutta hinnallahan ei tässä harrastuksessa ole merkitystä.
      Menoja kuitenkin kertyy koko ajan..

• leogekko

en ole kuullutkaan, että pitäisi vaihtaa puolen vuoden välein. miksi?

nyt tuli lähtö lamppukauppaan..

• liskoharrastaja
        leogekko kirjoitti:

en ole kuullutkaan, että pitäisi vaihtaa puolen vuoden välein. miksi?

nyt tuli lähtö lamppukauppaan..

että lampun teho laskee suunnilleen puolessa vuodessa jokseenkin oleellisesti.
        Tosin sekin taitaa joissain tilanteissa riittää, että edes kerran vuodessa vaihtaa.
        Tämä riippuu lampun laadustakin.
        Itse en tiedä mikä merkki on parempi kuin joku toinen, joten vaihdan lamput kaikenvaralta puolen vuoden tai ainakin 8 kuukauden välein.

Ja MUISTA! Samalla kun vaihdat loisteputken, vaihda myöskin sytytin!
        Se on nimittäin juuri se osa, joka on vastuussa putken vilkkumisesta ja hitaasta syttymisestä. Vanha sytytin johtaa myös putken ennenaikaiseen vanhentumiseen ja se maksaa paljon vähemmän kuin uusi putki, yleensä alle euron.

Edellisen sytytin-tekstin olen kopioinut osittain erään tunnetun ja arvostetun matelijakasvattajan tekstistä.
        Kun en itse osannut sitä paremmin kirjoittaa.

• Voiko joku antaa vinkkejä UVB-valaisimen ostoon?Mikä olisi hyvä?Onko UVB ja UVA valaisin sama asia? KIITOS!!

• Dänkkii nuppuu

UV-A ja UV-B eivät ole sama asia, niillä on eri merkitys sekä kasveille että eläimille.

• gekko

voiko ostaa lämpökiven kääpiögekolle, eikä hankkis uvb-lamppua?? tarviik sen olla koko ajan päällä ja koska??

• Anonyymi

Kysytkö tosissas:D uvb valo ei ole sama asia kun lämpökivi, uvb valo vapauttaa uv-säteitä ja lämpökivi pelkkää lämpöä ei herranjumala nyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      118
      1630
    2. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      111
      1222
    3. Junaonnettomuus

Kuka jäi junan alle?
      Haapajärvi
      10
      1216
    4. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      68
      1134
    5. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      56
      1006
    6. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1004
    7. Onko sinulla vihan tunteita

Minua kohtaan? Haluatko kostaa jotakin tai tehdä pahaa? Voit tähän sanoa ihan luottamuksella.
      Ikävä
      131
      906
    8. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      418
      870
    9. mitä olet valehdellut

kaivatullesi? kerro rehellisesti totuus
      Ikävä
      76
      849
    10. Naisen kimppuun lenkkipolulla

Poliisin tietojen mukaan noin 30–40 vuotias ulkomaalaistaustaisen näköinen mies kävi naisen kimppuun yllättäen Rentukant
      Kajaani
      64
      802
    Aihe