Onko ateisteilla suosikkietunimiä?

puoliso ja minä

Uutinen kertoi hiuksianostattavia asioita etunimien suosiosta.

http://yle.fi/uutiset/emma_ja_onni_olivat_suosituimmat_nimet_vuonna_2013/7135446

Onko ateilla (tai uskiksilla) suosikki- tai inhokkinimiä?

Meidän 1990-luvun lopulla syntyneet lapsemme Matti Kalevi ja Leena Kaarina on nimetty sukujemme perinnettä noudattaen isovanhempiensa täys- tai toisennimenkaimoiksi. Kummankin suvussa on ollut tapana antaa melko tavallisia nimiä, kun sukunimet ovat aika harvinaiset.

Veeti ja Peetu ovat kuin hevosia ja lisäxi inhottavat supisuomalaisille lapsille annetut nimet, jotka äännetään tawalliseen tapaan mutta kirjoitetaan jollacin ericoisella tawalla.

25

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uuno Väinö Vihtori

1996 syntyneen serkkuni kolmas nimi on Arhippa. Ortodoksista perinnettä.

• Naima vaan

Ennen sanottiin, ettei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä. Sama päti myös naiseen.

• Hahahahahah

Jeesus on hieno nimi varsinkin kun se lausutaan Hesus (Horus)

• lentävä lehmä

Sudenpentujen käsikirj... ei kun Pikku Jättiläisen vuoden 1937 painos tietää kertoa, että tuohon aikaan allakassa olivat mm. Alku, Arimo, Arpia, Avu, Elo, Heloisa, Hervo, Hillervo, Hilpas, Hirvo, Hymy, Hyrkkö, Hyvikki, Hyväri (ei Hyväkästä), Ihalempi, Ihannelma, Iloisa, Ismari, Istervo, Jurva, Kaiho, Kaipia, Kauppo, Keiho, Keijukka, Koitto, Kojo, Kokko, Korjo, Kotivalo, Kouvo, Kyllö, Kyrö, Laimi, Lappi, Leimu, Liimo, Lippo, Louna, Luikko, Luja, Manno, Mansi (ei Mansikkia), Mielisuoma, Mielo, Nousia, Oso, Paaso, Pohto, Ponteva, Raikas, Rautia, Rusko (ilmiselvä hevonen), Suonio, Sävele, Sävy, Tarkko, Tiera, Tornia, Uskali, Utria, Uuras, Vaalimo, Vallikki, Valvikki, Varhia, Viljamieli, Virkku (klassinen hevonen), Virmo, Vorna, Ylikki ja Äänis.

Lapsiparat.

• Minä en vieläkään ymmärrä pariskuntaa joka antoi tyttärellensä nimien anu kun sukunimi on saukko.

Ajatelkaa Anu Saukko.

Ja yksi entinen työkaveri oli nimeltä Manu Skyttä. sakki teki pilaa ja peitteli jatkuvasti M-kirjaimen hänen konttorinsa ovesta.

• miss ei kirj.

Heppatyttönä suurin osa luettelemistasi nimistä on hevosen nimiä. Herrajumala sentään.

• Paljon hienoja nimiä!

Jos nyt olisin antamassa nimiä pojilleni, saattaisin valita esim. nimiparin Kouvo ja Osma. Tuskin se huonommin menisi, kuin se nytkään meni :-o

• Hiski+naapurin.kissa
        kaarne kirjoitti:

Paljon hienoja nimiä!

Jos nyt olisin antamassa nimiä pojilleni, saattaisin valita esim. nimiparin Kouvo ja Osma. Tuskin se huonommin menisi, kuin se nytkään meni :-o

Eli karhu ja ahma.

• atte3434

tai et jonkun nimi on Manne (mustalainen)...oikeesti Manne niminen on oikeesti olemassa..

• Yrjö ja Anna Ylen

Koulumme keittolassa emännöi kauan sitten neiti Impi Vaari.

• Ei nimi miestä pahenna.

• Li Potta

Ateistille hyvä nimi olisi mainitun luettelon Lippo.

Jos on lusikalla annettu ei voi lipolla vaatia.

• Lee Bruce

Sinulle taas sopisi nimi Pelle McFreak.

• Juurlo
        Lee Bruce kirjoitti:

Sinulle taas sopisi nimi Pelle McFreak.

Jos Kalle on lyhennys Kaarlosta, onko olemassa myös Viirlo ja Peerlo?

• Jackal_5on

No jos tätä asiaa lähestytään sen pohjalta, mitä nimiä antaisin omille lapsilleni, niin itse olen huomannut tykkääväni sellaisista lyhyemmistä nimistä, joita ei ole ihan joka tenavalla, eivätkä ole ihan niitä kaikkein umpisuomalaisimpia.
      Muutamia nimiä joita olen näin alustavasti kaavaillut heittää pöydälle mahdollista jälkikasvua joskus saadessani ovat esim. Lea, Leo, Mio, Mia, Mona, Aran, Saga ja Alisa.

• lentävä lehmä

Voi Aran-parkaa.

• Jackal_5on
        lentävä lehmä kirjoitti:

Voi Aran-parkaa.

No ukkopahansa pyörii ympäriinsä montussa lähellä puuta joen varrella, joten kai sen voi nähdä noinkin, mutta kiittäkööt sitä kuinka luonto kutsuu mustarastaan laulaessa sinikan kukkulalla, sillä onhan hän kuitenkin Viisasten lapsi >=P

• lentävä lehmä
        Jackal_5on kirjoitti:

No ukkopahansa pyörii ympäriinsä montussa lähellä puuta joen varrella, joten kai sen voi nähdä noinkin, mutta kiittäkööt sitä kuinka luonto kutsuu mustarastaan laulaessa sinikan kukkulalla, sillä onhan hän kuitenkin Viisasten lapsi >=P

Primitiivireaktioni johtui siitä, etten osaa hahmottaa onko Aran tytön vai pojan nimi, saati mitä kieltä se tässä tapauksessa on.

• lentävä lehmä
        lentävä lehmä kirjoitti:

Primitiivireaktioni johtui siitä, etten osaa hahmottaa onko Aran tytön vai pojan nimi, saati mitä kieltä se tässä tapauksessa on.

Yhdessä lukemassani kivikausiromaanissa, olisiko ollut Joan Wolfin Punahirven tytär tai Ratsumiesten heimo, oli poika nimeltä Aran, mutta koetan olla antamatta sen vaikuttaa - enkä sittenkään ole varma ettei siun Aranisi olisikin tyttö.

Yksi ongelma nimen antamisessa muuten olisikin se, että pitäisi löytää nimi jolla ei ole kirjallisia eikä elokuvallisia rasitteita! Onneksi olen naimaton hieho.

• Jackal_5on
        lentävä lehmä kirjoitti:

Ja minun edeltä luettava tolkuton sölkkäykseni oli jonkinmoinen otanta omasta kornista huumorintajustani ja asiayhteydestä jossa kuulin tuon nimen ensikerran, elikkäs Nik Kershawn biisistä The Riddle. Ei tosin aavistustakaan mihin nimi ko. laulussa viittaa ja käsittääkseni Kershaw itsekkin on sanonut, ettei biisin lyriikkojen takana ole mitään selkeää ajatusta, mutta tuo nimi vain kuulostaa minun korvaani kivalta.
        Wikipedian mukaan on ainakin monia erillaisia paikkoja, joiden nimi tai nimen osa on Aran; mm. Aran-joki Ranskassa, Galwaynlahden suulla sijaitsevat Aran-saaret, Pohjois-Walessiläinen Aran Fawddwy vuori, Pyreneiden vuoriston ympäröimä Val d'Aranin-laakso, Tell Aran-kaupunki Syyriassa etc. Nimen omanneista henkilöistä Wikipedia mainitsee mm. amerikkalaisen elokuvaohjaajan, ja venäläisen sumopainijan.
        Nimen etnisestä alkuperästä en tiedä, mutta se voisi ehkä olla johdettu Aaronista. Mitä tuohon sukupuolikysymykseen tulee, niin Aran on omastakin mielestäni aika sukupuolineutraali nimi, mutten itse näe sitä mitenkään erityisen pahana asiana. Miellän sen kai himpun verran enemmän tytön nimeksi, koska toivoisin vähän ensimmäisen lapseni olevan tyttö (edellyttäen tietenkin että lapsia nyt joskus saan).

• miss ei kirj.

Jostai syystä pidän vanhoista viikinkien nimistä. Esimerkiksi työlle nimeksi vaikka Ylva (naarassusi), Helga (menestyvä), Thora (Thorin feminiininen muoto) tai Nenna (rohkea). Pojalle Ivar (soturi), Frode (viisas) tai kaikkien tuntema Harald (päällikkö) :p

• Hiski+naapurin.kissa

Jos meillä olisi pentuja - onneksi ei ole - voisimme jopa 1800-luvun sivistyneistön tapaan nimetä heidät harrastuspiiriemme mukaan ... Ulf, Ylva, Björn, Ursula ... tai toisaalta Sini, Bruno, Melania ... tai kolmantaalta Pekka, Risto, Heikki, Leena, Iida ...

• ...

...

• 2+3

Indie, jos lapsi olisi tyttö, eikä maistraatin työntekijä olisi pahalla tuulella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe