Huijaavatko adventistit sapatillaan?

sapatin yksi lysti

Esimerkiksi vasaran käyttö rakentamiseen on kielletty, mutta ei sen käyttö pähkinöiden särkemiseen. Kiellettyä on myös matkustaminen, myyminen, ostaminen ja muut arkityöt, jotka rikkovat sapatin henkeä. Mitä tahansa sapattirajoitusta saa kuitenkin rikkoa hengenhädässä.
Ovatko adventistipapit usein sapattina hengenhädässä?
Nykyaikana yleisiä toimintoja, joita sapattina eivät juutalaiset harjoita, ovat esimerkiksi:
kirjoittaminen, pyyhkiminen ja repiminen
liiketoiminta
ajaminen
kaupassakäynti
puhelimen käyttö
sähkölaitteiden käynnistäminen ja sammuttaminen
keittäminen, paistaminen ja tulen sytyttäminen
puutarhanhoito ja ruohonleikkuu
pyykinpesu
Sähkölaitteen käynnistäminen on kielletty, sillä se rinnastetaan tuleen. Autoa ei saa ajaa monestakaan syystä, sillä se esimerkiksi toimii tulen avulla ja sillä kuljetetaan asioita julkisesti. Jotkin vanhoilliset juutalaisperheet turvautuvat siksi usein ei-juutalaisten naapuriensa apuun näitä koskevissa asioissa.

Millaisia kieltoja adventisteilla on sapattia varten vai elävätkö he pellossa ja vapaana kuin Flinkin peipposet häkeissään?
Mneekö adventistien omatunto yli kymmenen käskyn sapattilain kohdalla?
Onko se sapatin rikkomista jos adventisti jää pois sapattikokouksesta?
Onko Flink koskaan rikkonut sapattia?

15

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka maksaa

Adventistipapit ovat hokanneet että sapatin avulla voi viedä adventistien rahoja?

• Luin palstaa

Timo Flink on sitä mieltä, että sapatin rikkominen on syy seurakunnasta erottamiseen. On näilläkin palstoilla julki tuonut tuon.

• analyysiä ....

No, ehkä tämän Flinkin ajatus ainakin voisi herättää miettimään hieman asian taakse, jos saan näin sivullisena ajatukseni lausua.

Olisiko se hienovaraista herätystä siihen suuntaan, että kannattaisi valvoa sitä tietään, vai mitteepä ajattelet.?

Sanakin sanoo, että "Herra, jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut oikealle tielle"".... Tunnetko ajatuksen raamatusta?

Entä tämä Jaakobin kirjoittaman kirjeen 5. nnen luvun kohta.
        "niin tietäkää, ........ siis mitä??..... että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa , ..... mistä?? .... kuolemasta..

ja mitä jatkaa?? ja peittää syntien paljouden..

ts. noin selkokielellä. Synti mitä se on? Se on Jumalan lain rikkomista.
        okei.... varmaan tiedät sen. synnin palkka on kuolema ... okei.... siitä on tehtävä parannus.

Nyt kun näin ajattelemme sinun tuomaasi ajatusta, no kiusataksesihan sen toit, ja hieman pilkan takia,, kyllä me kaikki sen ymmärrämme, näin naapurinakin.

Siksi on hyvvä asiaa katsoa lähemmin.. Kun ja jos Flink rakkaudessa muistuttaa, ojentaa ja ohjaa synnintekijää, eli laittomuuteen pyrkijää, jossa rakkaus on kuollut ja hän tekee parannuksen.... Jumalan edessäkin hän saa elää.... Eikös näin.
        Mutta, jos ei, niin aivan raamatun mukaisesti seurakuntakurin ehto on erottaminen.

Se on varmasti viimeinen keino herättää ihminen. Herättää niin, että joudun eroon myös Jumalasta, jos teen syntiä, sillä aivan raamatun mukaisesti "Menkää pois minun tyköäni te laittomuuden tekijät"" on viimeisen tuomion julistus.

Eli erottaminen on rakkaudellinen teko, joka pitäisi koputtaa olkapäälle, tai sydämeen. .... Eli päästään siihen johtopäätökseen, että Timo Flinkin toiminta on raamatullisesti oikeudenmukainen ja vieläpä kirjoitan isolla kirjaimella tuon alkukirjaimen Hengessä.

Tietenkin ateismi ja synnissä elävä ei sitä puoluehengessä tunnusta, vaan nousee sitä vastaan. Mutta, tällaista se seurakunnan hoitama järjestys on.

On Jumalan tahto, eli laki. Ja jos se on kirjoitettu seurakunnan perustuslakiin, niin silloin se on siinä. Myös siinä tunnustautuvat seurakuntalaisethan sitoutuvan suunsa tunnustuksella tuohon päämäärään.

No, oliko tämä sitten vaikeaa??? Hyväksyn myös Flinkin toiminnan.

Nyt sitten äkkiä vanhat aatut, alkakaahan kirjoittamaan, sillä eikös se vanhasarvipää olkapäällä jo ala koputtelemaan ja nykimään, että pääsee kauttasi ääneen.

• voi jarlauta
        analyysiä .... kirjoitti:

No, ehkä tämän Flinkin ajatus ainakin voisi herättää miettimään hieman asian taakse, jos saan näin sivullisena ajatukseni lausua.

Olisiko se hienovaraista herätystä siihen suuntaan, että kannattaisi valvoa sitä tietään, vai mitteepä ajattelet.?

Sanakin sanoo, että "Herra, jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut oikealle tielle"".... Tunnetko ajatuksen raamatusta?

"niin tietäkää, ........ siis mitä??..... että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa , ..... mistä?? .... kuolemasta..

okei.... varmaan tiedät sen. synnin palkka on kuolema ... okei.... siitä on tehtävä parannus.

Nyt kun näin ajattelemme sinun tuomaasi ajatusta, no kiusataksesihan sen toit, ja hieman pilkan takia,, kyllä me kaikki sen ymmärrämme, näin naapurinakin.

Siksi on hyvvä asiaa katsoa lähemmin.. Kun ja jos Flink rakkaudessa muistuttaa, ojentaa ja ohjaa synnintekijää, eli laittomuuteen pyrkijää, jossa rakkaus on kuollut ja hän tekee parannuksen.... Jumalan edessäkin hän saa elää.... Eikös näin.
        Mutta, jos ei, niin aivan raamatun mukaisesti seurakuntakurin ehto on erottaminen.

Se on varmasti viimeinen keino herättää ihminen. Herättää niin, että joudun eroon myös Jumalasta, jos teen syntiä, sillä aivan raamatun mukaisesti "Menkää pois minun tyköäni te laittomuuden tekijät"" on viimeisen tuomion julistus.

Eli erottaminen on rakkaudellinen teko, joka pitäisi koputtaa olkapäälle, tai sydämeen. .... Eli päästään siihen johtopäätökseen, että Timo Flinkin toiminta on raamatullisesti oikeudenmukainen ja vieläpä kirjoitan isolla kirjaimella tuon alkukirjaimen Hengessä.

Tietenkin ateismi ja synnissä elävä ei sitä puoluehengessä tunnusta, vaan nousee sitä vastaan. Mutta, tällaista se seurakunnan hoitama järjestys on.

On Jumalan tahto, eli laki. Ja jos se on kirjoitettu seurakunnan perustuslakiin, niin silloin se on siinä. Myös siinä tunnustautuvat seurakuntalaisethan sitoutuvan suunsa tunnustuksella tuohon päämäärään.

Nyt sitten äkkiä vanhat aatut, alkakaahan kirjoittamaan, sillä eikös se vanhasarvipää olkapäällä jo ala koputtelemaan ja nykimään, että pääsee kauttasi ääneen.

Sinä rikot sapattia koska olet luopio Adventikirkolle koska et halua sitä rahoittaa ja rikot Adventtikirkon pyää 28 opinkohtaa vastaan.

• Luin palstaa
        analyysiä .... kirjoitti:

Voi sinua analyyseinesi! Timo Flink ja rakkauden teot, johan vitsin murjasit!

• pohdipa vähäsen,
        Luin palstaa kirjoitti:

Voi sinua analyyseinesi! Timo Flink ja rakkauden teot, johan vitsin murjasit!

Mikä vitsi se on?? Rakkautta se on, jos ihmistä varoittaa synnin tiestä.

Ei se mikään vitsi ole. Meinaan taivaassakin iloitaan yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin 99 sellaisesta palstanlukijasta, joka ei parannuksesta aio saarnata ollenkaan.

Kannattaa sinunkin olla tarkkana. Sitähän ei tiedä, vaikka yksi puliukko kaupungilla sanoisi sinulle, että Jumala kutsuu sinua parannukseen ja jos sen teet, sen sanojan teko oli kohdallesi rakkaudellinen teko..

Eli pohdipa vähäsen, tai hieman enämpi.

• analyysiä lisää
        voi jarlauta kirjoitti:

Sinä rikot sapattia koska olet luopio Adventikirkolle koska et halua sitä rahoittaa ja rikot Adventtikirkon pyää 28 opinkohtaa vastaan.

"" voi jarlauta""" kirjoittaja.

Olet ymmärtänyt hieman väärin, puheesi perusteella asioita.

En usko väittämääsi, että minä olisin luopio Adventtikirkolle, koska en ole "jäsen"..
        Kysehän oli väittämästä, joka oli kirkon sisällä . Siellä taas lankeemuksen tilassa.

Adventtikirkko voi tehdä Jumalan työtä, sen aivoituksen tietää Herra, ja tuomion mittanauha on Hänen hyppysissään, ei sinun, eikä minun. Siis .... jätetään se mitta Hänelle.

Minut taas on kutsuttu tehtäväkentälläni sinne, missä kuljen ja täytän Lähettäjäni tahdon tässä. Eli en riko kenenkään sääntöjä siinämielessä.

Mutta, teillä "parjausmielessä" matkaajilla taas on oma ongelma, sillä siihen ei taas ole Jumala teitä kutsunut ja siksi niistä parjauksista mitataan oma osa teitin kuppeihinne viimelaskussa oikean mitan mukainen osa.

Se kannatta teitin pitää mielessä, näin arjen ja myös sapatinkin kohdalla.

• voi jarlauta kirjoitti:

Hei,-

Seurakunnan toimita on yhdistystoimintaa vapaaaehtois- harrastuspohjalla.
        Suosittelen seurakuntaelämää asiaan kuuluvana. Adventtirkikolla on Kristus kalliolle perustetut -tässä mielessä turvalliset puitteet- Se on kirkon tehtävä.

Kaikki yhdistystoiminnan jäsenyys ja yhdistystoiminnan tukeminen on vapaaehtoista. Jumalan työn -omaa mahdollisuuttaan toimia siinä voi jokainen miettiä Matt 28:18-20 puitteissa.

Seurakunta ja kirkko koostuu vain ihmisitä. Siellä missä ihmisiä on myös ristiriitojakin. -Minulla kuitenkin ainoa puhdas syy miksi minä en osallistu yhdistyksen toimintaan on se että olin liian ahkera joskus ja tein likaa evankeliumin työtä, oli useita hengellisiä maallikko-pohjaisia luottamustoimia joissa kannoin vastuuni 100% joka päivä ja eräänä kauniina aamuna ilmoitin puhelimella etten kanna enää seurakunnallista enkä kirkollista vastuuta; syy:
        - Uupumus frustraatio.

Uupumusta seuraa aina masennus väistämättä jonkin asteinen.
        Uupumuksen ottaa vuosikymmenen helposti että voi palata entiseen.
        Yritin kyllä heti vuoden jälkeen mutta en pystynyt istumaan kirkon penkillä josta olin tottunut jatkuvasti nousemaan säestämään ja puhumaan.
        Oli mahdotonta. Ihmisen pitää toipua.
        Uusissa asioissa jakaa toivuttuaan.

Luottamustehtäviä oli muitakin; asumisessa seitsemän erilaista asukasdemokratian ja taloyhtiön tehtävää ja kunnallisessakin elämässä lisää.

Olen aina kaatunut kuitenkin ihmissuhde asioihin, on aina ollut laukaiseva tekijä ja syy. Sillä en ollut kasvattanut yhtä paksua nahkaa kuin sarvikuono ja samanlaista piikkiä kuonooni ja harjoittanut itseäni samanlaiseen luonteen laatuun sarvikuono hitaaksi liikkeiltään mutta on hullu kun suuttuu ja töinäisee kamalaa jälkä piikillään ja kaikki pelkää eikä uskalla suutaan avata.

"Luopio" luopuu uskosta ja Jumalasta Jeesuksesta. Uupunut väsyy toistaiseksi palveluun ja palvelu on aina vapaaehtoista demokratian määräaikapestejä yhdistystoiminnassa. Luopio tekee harkitun ratkaisun luopuakseen uskostaan, teko on harkittu. > Minä en ole tehnyt ainokaistakaan päätöstä uskosta luopumiseen. Elämä on edelleen perustettu tavoitteiltaan Kristus missioon - ja tavoitteisiin kaikessa.
        Langetakin ihminen voi heikkoutensa hetkinä, San 24:16.
        Raamattu kertoo avoimesti uskon suurmiesten harha-askelista. _Mutta ne ovat vakavia asioita joissa ei naurata, eivät kevyitä asioita.

Sinäkö vuodesta toiseen hihität "copypasteja?" - Minä olen kirjoittanut Raamatun aiheista. En niitä suinkaan roskakoriin laita, vaan niissä on otsikon näkökulmaan nähden melko lailla kokonaisvaltainen vastaus kysymykseen.
        Hyödyllisiä. Muuta tekemistä kuin haukkua ihmisiä täällä puskasta paskat housuissa nimimerkin takaa. Olen ollut täällä omalla nimelläni vuodesta 1995.

Ihmisiä elää seurakunnasta erossa maantieteellisistä ja inhmillistä syistä uskossa Jumalan kanssa sovussa.

Tuliko asia selväksi vai kuinka monta vuotta kirjoitat tuon saman ?

Yst. t. Jari Laurila

• voi jarlauta kirjoitti:

Hei,-

Suosittelen seurakuntaelämää asiaan kuuluvana. Adventtirkikolla on Kristus kalliolle perustetut -tässä mielessä turvalliset puitteet- Se on kirkon tehtävä.

Kaikki yhdistystoiminnan jäsenyys ja yhdistystoiminnan tukeminen on vapaaehtoista. Jumalan työn -omaa mahdollisuuttaan toimia siinä voi jokainen miettiä Matt 28:18-20 puitteissa.

Seurakunta ja kirkko koostuu vain ihmisitä. Siellä missä ihmisiä on myös ristiriitojakin. -Minulla kuitenkin ainoa puhdas syy miksi minä en osallistu yhdistyksen toimintaan on se että olin liian ahkera joskus ja tein likaa evankeliumin työtä, oli useita hengellisiä maallikko-pohjaisia luottamustoimia joissa kannoin vastuuni 100% joka päivä ja eräänä kauniina aamuna ilmoitin puhelimella etten kanna enää seurakunnallista enkä kirkollista vastuuta; syy:
        - Uupumus frustraatio.

Yritin kyllä heti vuoden jälkeen mutta en pystynyt istumaan kirkon penkillä josta olin tottunut jatkuvasti nousemaan säestämään ja puhumaan.

Luottamustehtäviä oli muitakin; asumisessa seitsemän erilaista asukasdemokratian ja taloyhtiön tehtävää ja kunnallisessakin elämässä lisää.

Olen aina kaatunut kuitenkin ihmissuhde asioihin, on aina ollut laukaiseva tekijä ja syy. Sillä en ollut kasvattanut yhtä paksua nahkaa kuin sarvikuono ja samanlaista piikkiä kuonooni ja harjoittanut itseäni samanlaiseen luonteen laatuun sarvikuono hitaaksi liikkeiltään mutta on hullu kun suuttuu ja töinäisee kamalaa jälkä piikillään ja kaikki pelkää eikä uskalla suutaan avata.

"Luopio" luopuu uskosta ja Jumalasta Jeesuksesta. Uupunut väsyy toistaiseksi palveluun ja palvelu on aina vapaaehtoista demokratian määräaikapestejä yhdistystoiminnassa. Luopio tekee harkitun ratkaisun luopuakseen uskostaan, teko on harkittu. > Minä en ole tehnyt ainokaistakaan päätöstä uskosta luopumiseen. Elämä on edelleen perustettu tavoitteiltaan Kristus missioon - ja tavoitteisiin kaikessa.
        Raamattu kertoo avoimesti uskon suurmiesten harha-askelista. _Mutta ne ovat vakavia asioita joissa ei naurata, eivät kevyitä asioita.

Sinäkö vuodesta toiseen hihität "copypasteja?" - Minä olen kirjoittanut Raamatun aiheista. En niitä suinkaan roskakoriin laita, vaan niissä on otsikon näkökulmaan nähden melko lailla kokonaisvaltainen vastaus kysymykseen.
        Hyödyllisiä. Muuta tekemistä kuin haukkua ihmisiä täällä puskasta paskat housuissa nimimerkin takaa. Olen ollut täällä omalla nimelläni vuodesta 1995.

Ihmisiä elää seurakunnasta erossa maantieteellisistä ja inhmillistä syistä uskossa Jumalan kanssa sovussa.

Tuliko asia selväksi ?

Yst. t. Jari Laurila

• Hei,

Jes 58:13-14. > Nuo ovat hyvät käytännön ohjeet.
      Ainokaistakaan pykälää mitä saa ja mitä ei tehdä ei ole- vaan tuossa on itse asiassa ainokaiset käytännön ohjeet.

2 Moos 20 ja 5 Moos 5 kun laki on annettu siellä on työstä lepääminen päällimmäinen asia ihmisen vuoksi ollut aina.
      Fyysisistä ja henkisistä rasituksista on palauduttava ´jaksaakseen ja ehkäistäkseen uupumuksen.

Ihminen ei ole kone.

Päivä vietetään Jumalan ja läheisten rakkaiden seurassa- niin hengellinen ja henkinen virkistys med samma.

Lepopäivä on yksi lain käsky ja laissa on 10- ei 9 käskyä.
      Tuo laki opettaa synnin Room 3:20, ajan loppuun asti; Luuk 16:17, Ilm 14:12, 1 Joh 5:3. Yhdenkin käskyn hylkääminen tarkoittaa koko lain hylkäämistä; Jaak 2:8-13.

Ei asia on tämän vaikeampi.

yst. t. Jari Laurila

• tee parannus jari

Sinä olet luopunut adventtikirkon jäsenyydestä, et maksa sapattiuhrilahjoja ja et käy sapattina kirkossa niin tämä jos mikä on törkeää sapatin rikkomusta.
        Vai auttaako siinä raamatun copy-pastet?

• tee parannus jari kirjoitti:

Sinä olet luopunut adventtikirkon jäsenyydestä, et maksa sapattiuhrilahjoja ja et käy sapattina kirkossa niin tämä jos mikä on törkeää sapatin rikkomusta.
        Vai auttaako siinä raamatun copy-pastet?

Hei,-

- Uupumus frustraatio.

'

Tuliko asia selväksi vai kuinka monta vuotta kirjoitat tuon saman ?

Yst. t. Jari Laurila

• Kohtalo ratkaistu

Jari Laurila on ex-adventisti eli LUOPIO.
      Hän on matkalla kadotukseen eli helvetin tulijärveen.
      Kysy vaikka T. Flinkiltä?

• Seuraillut

Timo on jo pãättänyt, ketkä pelastuvat ja ketkä eivät...Flinkin mukaan eivät ainakaan ne pelastu jotka "vain" uskovat ja luottavat Jeesuksen sovitustyöhön. Onneksi Raamattu sentään vakuuttaa itse Jumalan Sanana aivan toista, joten rauhassa voivat kaikki Herran omat olla, Jeesus itse on pelastuksen tae, kun on meidät omiksensa ostanut. Ei sitä Flink pysty kumoamaan, vaikka kuinka haluaa!

• Hartailla luterilaisilla on aivan samankaltaisia asiallisia kieltoja ollut yleisesti vielä 1970-luvulla. Lapsuudenkodissani ei tietenkään saanut työksi luokiteltavaa tehdä pyhäpäivänä, eikä jumalanpalveluksen aikana, radiosta kuunnellen, saanut puhuakaan ja nousta piti tuolilta uskontunnustuksen ajaksi.

Kyllä uskovaisuuden pitää näkyä myös tekoina, eikä vain puheensorinana tai fantasioimisena. KIELLOT PYHÄNÄ OVAT IHAN OK, SILLÄ KÄSKYT - MUISTATTEKO EDES NE KYMMENEN - KÄSKYT OVAT KIELTOJA LÄHES KAIKKI.

antti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2137
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      34
      2090
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1060
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1013
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      283
      904
    Aihe