Ärsyttävä oikeassa oleminen

Sad but true

Uskonnollisia kollektiiveja vaivaa usein sama ärsyttävä piirre, oikeassa oleminen.

Jehovan todistajat uskovat olevansa Jumalan suosiossa ja kuuluvat siten (haluamattaan) erittäin suureen maailmanlaajuiseen ryhmään joita voidaan kutsua yleisesti fundamentalisti-uskovaisiksi.

Todistajat haluavat mieltää itsensä erityisiksi ja ainokaisiksi tosipalvojiksi koko maailmassa joita Jumala kaitsee erityisellä tavalla eivätkä koe että mikään muu uskonto voisi olla oikeammassa kuin he itse.
Tämä mielikuva juontaa tietysti hallintoelimen 'viisaasta' opetuksesta eikä suinkaan seurakuntalaisten omista ajatuksista tai henkilökohtaisista tutkimusretkistä Raamatun syövereihin.

Em. saa Jehovan todistajat uskontona näkymään silmissäni epäluotettavana ja jäsentensä ajattelua liiallisesti sitovana suuntauksena.

Se näyttäytyy ärsyttävänä, omasta mielestään ainoana oikeassa olevana ryhmänä joka ei itse ymmärrä olevansa täysin samankaltainen lukuisten muiden fundamentalistien kanssa.

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NII-IH !!

*Arkin ovi *on auki,
      oma valinta on sitten mitä teet :)

48 "Mutta jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: 'Herrani ei tule vielä pitkään aikaan', 49 ja hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa.

50 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä,
      hänen herransa tulee,

51 hakkaa hänet kuoliaaksi
      ja tuomitsee hänet samaan paikkaan, jossa teeskentelijät ovat.
      Siellä itketään ja kiristellään hampaita. :D
      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.24.html

• Lukekaa ja ymmärtäkä

Arkissa ei koskaan edes ollut tilaa kuin tarkalle määrälle ihmisiä. Nooa ei yrittänyt värvätä ihmisiä mukaan.

• ei pihaustakaan,shhh
        Lukekaa ja ymmärtäkä kirjoitti:

Arkissa ei koskaan edes ollut tilaa kuin tarkalle määrälle ihmisiä. Nooa ei yrittänyt värvätä ihmisiä mukaan.

Joo,Noah oli kuin k.usi sukassa
        eikä kelleen kertonut rakennelmansa tarkoitusta.
        Ei vaikka kirutuksella uhkasivat :D

Vuosikymmenet rodas puuta eikä KUKAAN kysellytkään mitään.
        Ei ollu sen ajan immeiset niin fucking uteliaita kun nykysin pitää nähdä livenä jo julkkisten rasvaimutkin öyyykss...

• olet väärässä
        ei pihaustakaan,shhh kirjoitti:

Joo,Noah oli kuin k.usi sukassa
        eikä kelleen kertonut rakennelmansa tarkoitusta.
        Ei vaikka kirutuksella uhkasivat :D

Vuosikymmenet rodas puuta eikä KUKAAN kysellytkään mitään.
        Ei ollu sen ajan immeiset niin fucking uteliaita kun nykysin pitää nähdä livenä jo julkkisten rasvaimutkin öyyykss...

Nooa totesi että missä watussa tässä ehtisi vielä kentälle kun on ihan riittävästi arkissa tekemistä. Nooa täytteli raportit ns. kynätunneilla, vaikka arkin ralentamisestakin ihan tienraivaajan tunnit täyteen.

Sitä paitsi kun arkin piirustukset oli jo hallintoelimessa hyväksytyt niin eipä niitä voinut muuttaa jotta maailmalliset olisivat mahtuneet mukaan.

• kirkon järjestys?

Kovasti lutterilaisetkin kinaa keskeään,
      kuka onkaan *oikeassa*

---Pappislupaus
      Evankelisluterilainen Pappislupaus kuuluu seuraavasti:
      "Minä N.N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä,
      että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan,
      tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa.
      En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan.

Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä
      sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita.
      Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin,
      että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä.
      Tähän Jumala minua auttakoon."

Luther-säätiön lähetyshiippakunnan papeista voi sanoa ainakin sen,
      että he ovat rikkoneet pappislupauksen rikkomalla kirkon järjestystä.

Perustamalla oman hiippakunnan
      ja kieltämällä ev.-lut. kirkon piispojen kaitsentavallan
      asetutaan kirkon järjestyksen ulkopuolelle.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12102577#comment-66695196-view

• Sad but true

"Arkin ovi on auki" tarkoittanee mahdollisuutta välttää Jumalan tuleva tuomio joka tulevaisuudessa lankeaa vääräuskoisille?

Mahtaako arkkiin päästä livahtamaan todistajien opetuksia huomioimatta?

Oma valintani on kiertää kaikki fundamentalisti-uskovaiset kaukaa ja yrittää ymmärtää ja ajatella asioita ihan itse ilman painostavia, toisten ihmisten keksimiä sääntöjä ja tapoja joilla on kovin vähän tekemistä todellisen uskon kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      228
      4589
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      445
      3308
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2238
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1889
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1218
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1043
    7. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      27
      1040
    8. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1035
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      77
      976
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      926
    Aihe