Tuli vain tänään eteen eräs vanhempi adventisti, joka alkoi selitteleen tekemisiään(oli vaivautunut),kun oli lauantaina mennyt lämmittään puulämitteistä saunaa omana pyhänään, koska koki olevansa pesuntarvetta. Suoraan asiaan, onko todellakin adventistille syntiä saunoa lauantaipäivänä?
Lauantaisauna sallittua?
12
66
Vastaukset
- Miehen mittainen.
Jos sauna terva ja viina ei auta, niin tauti on kuolemaksi. Paree siis lämmittää sapattina sauna, korkata pullo kirkasta ja "tervata" samalla hiukan keuhkojaan.
Hei,
Voi totta vie iekana että pesuntarvetta lauantaipäivänä ?!
Joka päivä voi paskaantua.
Ettäkä "adventistit" sitte lauantaisin saunovat vaan vaikka fariseukset määräsivät 600 käskyssään kuinka paljon kuumaa vettä saa kaataa kylmän veden sekaan ettei mene työnteoksi.
Yst. t. Jari LaurilaMiten lepopäivää pitäisi viettää ?
Ihminen on aina joutunut tekemään työtä ja tarvitsee lepoakin.
Ihmisen maailma on täynnä mahdollisuuksia, haasteita, velvollisuuksia ja rasituksia. Voi uupua ja uupumusta seuraa jonkinasteinen masennus. Voidaan sanoa että jos ihminen ei palaudu fyysisistä ja henkisistä rasituksista ja joutuu pitkäkestoisen stressin vaikutuksen alle on uupumuksen riski suuri. Työelämä on huolehtinut ihmiselle viisipäiväisen työviikon.
Jumala on huolehtinut ihmisen levosta aina. Ihmisen Luoja tietää mikä on ihmiselle hyväksi. Jokaisessa viikossa on lepopäivä.
”Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se niin kuin Herra sinun Jumalasi on Sinua käskenyt. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Sinun Jumalasi sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, eikä palvelijasi, eikä härkäsi, aasisi, eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen joka asuu kaupungissasi.” (5 Moos 5:12-14)
Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran jo Eedenissä heti luomistyön jälkeen. Uudessa maassakin sapatilla on merkityksensä. (1 Moos 2:2-3, Jes 66:22-23) Ei ole ollut maailmanaikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Myös Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia eri tavoin ja sapatti on saanut ajan saatossa lisää merkityksiä miksi sitä vietetty ja vietetään.
Laki lepopäivästä yhtenä lain käskynä on aina voimassa: Laissa on kymmenen- ei yhdeksän käskyä !
“Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.” (Room 3:31) “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7) “Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15, 5:13) “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin.” -ellei laki olisi sanonut, jne. (Room 7:7-8) “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23) “Laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan…” (1 Tim1:8-10) “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19) “Minä kirjoitan lakini heidän sydämeensä“…. (Hebr 8:10, 10:16) “Me jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4) -Nämä seuraavat vahvat opetukset myös vahvistavat lain voimassaolon kaikkina aikoina: >>> Matt 5:17-18, 7:12, 22:40, Luuk 16:17, Jaak 1:25, 2:10.-12, 4:11, 1 Joh 2:2-3, 3:4, 5:3, Ilm 12:17, 14:12, 5 Moos 5: 1-22, 6:5-9, 2 Moos 20:1-17.
Joosefin ja Marian poika Jaakob, Jeesuksen maallinen veli, nimitti kymmenen käskyn lakia ”vapauden ja täydellisyyden laiksi?” Miksi ? -Siksi että laki syyttää kun on lain alla ja ihminen on armon alla kun laki ei syytä sydämessä. Laki tekee siten ihmisen vapaaksi ja laki on täydellinen! >Jaak 2:1-13. Mikään laki ei korvaa tätä lakia eikä ole poistanut tätä lakia korvaamalla moraalilain, mutta samasta 10- käskyn laista on tehty yhteenveto/ tiivistelmä: > Matt 23:36-40, Mark 12:28-34, 5 Moos 6:4-6. Yhteenveto jättää lepopäiväskyn huomiotta eikä siksikään sovi korvaamaan ikuista lakia.
Jeesus opetti oikeata lepopäivän viettoa nuhdelleessaan fariseuksia ihmiskäskyistä joilla sen ajan rabbiinit tekivät tyhjäksi lepopäivän tarkoituksen. Hyvä käytännön ohje löytyy >Jes 58:13-14 jossa profeetta neuvoo jättämään kaiken arjen liittyvän, työn, kaupankäynnin (Neh 10:32) ja omat menot. Tarkoitus Herran pyhänä päivänä on keskittyä kokonaan Jumalan, Herran Jeesuksen Kristuksen ympärille rakkaiden ja läheisten seurassa.
Jumalanpalvelus ja siihen kuuluvat toimet kuuluvat asiaan. Lepopäivää varten on edellisenä päivänä tehty kaikki mahdollinen ruokakin mahdollisimman valmiiksi. Joutavien puhuminen tarkoittaa ettei näistä sapattina epäsopivista asioista edes keskustella. Ihmisen on hyvä levätä Herrassa hiljentyen. Omaisia käydään tapaamassa ja tehdään hyvää mikä tarpeellista. (Jaak 1:27) Yleensä aina tehdään mitä välttämätön tarve vaatii ettei tapahtuisi vahinkoa. Luonnossa liikkuminen, Jumalan luomistöistä nauttiminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. Lepopäivää varten ei voi yksityiskohtaisia ohjeita asettaa määräyksiä eikä käskyjä.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ihminen oppii kunnioittamaan lepopäivän henkeä käytännössä. Jumala opettaa ihmisen itse Pyhän Hengen avulla. Pyhä Henki on kristityn kasvattaja kaikessa. Jumala itse on ihmisen kanssa. Pyhä Henki on sydämessä, eli tietoisuudessa; Joh 4:23-24, 14:15-31,16:8-15, Room 5:5-6, 8:26, 2 Kor 3:17-18, Tiit 3:5-8, Apt 9:31, 16:13, Ilm 2:7,11,17, 22:7, Gal 4:4-7, Fil 3:3.
”Puolustaja Pyhä Henki jonka Isä minun nimissäni lähettää opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken mitä minä olen teille puhunut. Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat älkää vaipuko epätoivoon. Kuulittehan minä menen pois, mutta tulen luoksenne. Jos rakastatte minua, te iloitsisitte siitä että minä menen Isän luo sillä Isä on minua suurempi.” (Joh 14:26)
Jeesus opetti kansaa, paransi sairaita; (Matt 12:9-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-36) Apostolit opettivat ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; (Apt 17:1-2, 18:4) Johannes vietti sapattia Patmoksella. (Ilm 1:10) Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina. (Matt 24:20) Jumala siunaa ja pyhittää sapatin. (2 Moos 20:11)
Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-3, 18:1-4) Raamattu kertoo yhteensä 84 kpl sapatin kokouksesta ! Lepopäivä ei toden totta ole mikään ”Vanhan Testamentin juutalalaisasia !” (Luuk 23:54-56) -Jeesuksen tahto näkyy selvästi kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20) Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.
Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Jumalan ja Kristuksen seurasta. Ilossa, rauhassa ja rakkaudessa. (Matt 11:28-30, Joh 14:23)
Lepopäivän merkitys ei ole vähäinen, mutta joskus se joidenkin mielestä tuntuu korostuvat liiaksi? Käsky viettää lepopäivä on helposti unohtuva.(5 Moos 11:27) Siksi sen merkitys lain yhtenä käskynä tuntuu joskus korostuvan. Ihmisten pyhäpäivät usein menevät arkiaskareissa ja harrastuksissa. Lepopäivä on niin hyljeksitty usein. Lain tietoinen tahallinen rikkominen on jatkuvaa kapinaa Jumalaa vastaan. Lakia ei voi hylätä, mutta kenelläkään ei ole varaa ylpeillä lain noudattamisesta. (Hebr 10:26-27) Ihminen erehtyy monin tavoin. (Room 3:23, Jaak 3:2, 1 Tim 1:5-10, 1 Joh 2:1-6) Ihmisen on nöyrryttävä.( Ef 2:8-9)
Viikon ensimmäinen päivä sunnuntai Raamatussa?
”Sapatin mentyä viikon ensimmäisenä päivänä kokoonnuimme murtamaan leipää.” (Apt 20:7,11)
Evankeliumin kirjoittajien aikaan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan. Siten myöhään venyneet sapatin kokoukset menivät viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Vuorokausi alkoi auringonlaskusta ja päättyi auringonlaskuun. (1 Moos 1:5) Ehtoollista vietettiin muinakin aikoina kuin jumalanpalveluspäivinä. (Apt 2:42-47)
Sapattia nimitettiin ”Herran päiväksi.” (2 Moos 20:10, Hes 20:12,20, 1 Moos 2:2-3) Onhan Jeesus sapatin Herra. (Mark 2:23-28) Jeesus tulee Herran päivänä. (Joel 2:10-11, Sef 1:14, Mal 3:20-24, Apt 2:20, 1 Kor 5:5, 1 Tess 5:2, 2 Piet 3:10)
-Vuosisatoja on ollut vilpittömiä ensimmäisen päivän viettäjiä. Heillä ei ole ollut tietoa lepopäivän historiasta. Kaikkina aikoina on ollut niitäkin joilla on hyvä tieto lepopäivän koko historiasta. Ihmiset muodostavat omat tapansa omantuntonsa ja tietonsa määrän mukaan aina! -Uskovina kristittyinä vastaavat itse kukin Jumalan edessä omantunnon kysymyksistään. - Vuosisatoja on ollut tosissaan uskovia täysin vilpittömiä Herrassa Jeesuksessa yksilöinä, jotka ovat viettäneet pyhäpäivänsä jättäen arkiaskareet. Heitä ei oikeudenmukainen tuomari ilmeisestikään syytä. Eivät ole yksilöinä syyllisiä kun ovat toimineet rehellisinä tietonsa määrän mukaan. - Jokainen viettää omantuntonsa mukaisen päivän!
Varmaa on ettei lepopäivä ole riidan päivä. Riita ja viha ei tule koskaan kysymykseen lepopäivän luonteessa. Ei myöskään mitkään määräykset sillä päivä on omantunnon asia Jumalan edessä henkilökohtaisesti.
”Jos te noudatatte käskyjäni te pysytte minun rakkaudessani niin kuin minä olen noudattanut isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.” (Joh 15:10)
Lepopäivän viettämiseen kuuluu siunauksia jotka päivän viettäjät voivat itse kokea.
”Siunauksen saatte kun tottelette Herran Jumalanne käskyjä jotka minä teille ilmoitan” (5 Moos 11:27)
Jumalan Henki tuo ilon. Rukoile ja pyydä Jumalaa pelastamaan Sinut.
Aika on lyhyt. (Ilm 22:17,20)
Jumalan siunausta
Jari Laurila
Lisäys;
Ei mikään estä lauantaisaunaa jos niin kokee hyväksi.
Kyse on ilon ja levon päivästä >>> vrt; Jes 58:13-14.
Lepopäivässä ei ole kyse orjallisesta käskyjen sarjasta joka olisi ihmisen taakkana, vaan Jes 58:13-14 on oikeastaan ainoa käytännön ohje Raamatussa
joka työnteon lisäksi sanoo vähänkin jostakin muustakin.
LIsäksi Jeesuksen opetukset kun Jeesus nuhteli fariseuksia.
yst. t. Jari Laurila- sivusta katselija..
Ok asia selvä. Adventistin opin ja jarin tulkinnan mukaan saa saunoa. eli puuhommiakin ( halkomista ja sahamista)saa silloin tehdä että saunan saa lämpimäksi. Joten mitäpä sitä sitten rajoituksia tekeen jos siinä ilo menee.
Jossain yhteydessä oon kuullut että Mooseksen kirjoissa oli sapattina jopa tulen sytyttäminen syntiä? Näin se aika näköjään muuttuu. Nykyäänhän ns. pyhäpäivänä on aikaa tehdä hikihommia ja pestä itsensä omaksi iloksi. sivusta katselija.. kirjoitti:
Ok asia selvä. Adventistin opin ja jarin tulkinnan mukaan saa saunoa. eli puuhommiakin ( halkomista ja sahamista)saa silloin tehdä että saunan saa lämpimäksi. Joten mitäpä sitä sitten rajoituksia tekeen jos siinä ilo menee.
Jossain yhteydessä oon kuullut että Mooseksen kirjoissa oli sapattina jopa tulen sytyttäminen syntiä? Näin se aika näköjään muuttuu. Nykyäänhän ns. pyhäpäivänä on aikaa tehdä hikihommia ja pestä itsensä omaksi iloksi.Hei,-
Kirkossa ei ole käskyjä mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ei syömisistä eikä juomisistakaan.
Ainoa ksäkyjen muodoksi- mitä saa ja mitä ei- on ns 10 käskyn moraalilaki.
Se on ainoa käsky nuo 10 käskyä jos aikoo olla seurakunnan toiminnassa aktiivi jäsenyydessä pitkällä juoksulla pitää olla sovussa tuon lakikokoelman kanssa.
Kaikessa mitä ihmiset puhuvat ja kirjoittavat jokainen arvostelee ite 1 Tess 5:19-23 ohjeen mukaan. Kirjoituksia ja puheita tutkitaan ja arvostellaan ja jokainen sälli likka mummo ja pappi tekee just niin kuin itse henk koht precis näkee ihan itte just precis sillä hetkellä itte hyväksi. Just precis.
Lepopäivällä on historiassa erilaisia merkityksiä;
1. Luomisen muistomerkki 1 Moo 2:1-3.
2. 2 Moos 20 työstä lepääminen
3. 5 Moos 5 myös Egyptistä vapautumisen muisto
4. Liiton merkki Hes 20:20, 2 Moos 31:16-17.
5. Lain yksi käsky Jaak 2:8-13, Luuk 16:17, Ilm 14:12, 12:17.
Merkitys Jes 58:13-14 päivän luonteena.
Jumalan Henki lepuuttaa kun Herrassa lepää ja silloin ihminen seuraa automaattisesti lepopäivän luonnetta. Nälkään ei tarvitse kuolla lepopäivänä kauppa vieressä, ja hätä ei koskaan lakia lue. Aasin- ja ja jopa naapurinkin saa nostaa kuopasta anopin.
Päivä on hengellinen levon päivä Jumalan ja läheisten seurassa. Ihmisen osallistuvat jos mahdollista seurakuntansa toimintaan.
Yleensä päivään jossakin määrin valmistaudutaan että kaikki on suurinpiirtein valmista. - Auton öljyt vaihdettu. nurmikko leikattu, sukat parsittu, ruokaakin tehty pitkälle valmiiksi, huvilakaupatkin on tehty valmiiksi.
Yst. t. Jari Laurila- niinkö tänään*?
sivusta katselija.. kirjoitti:
Jossain yhteydessä oon kuullut että Mooseksen kirjoissa oli sapattina jopa tulen sytyttäminen syntiä? Näin se aika näköjään muuttuu. Nykyäänhän ns. pyhäpäivänä on aikaa tehdä hikihommia ja pestä itsensä omaksi iloksi.sivustakun katselee, niin katselenpa minkäkin.
Tuo Mooseksen kirjoissa lapinkeruu ja tulensytyttäminen, niin sen tajuaa varmaan pakanakin, että mitä se tarkoittaa.
Ne savotat, jotka tieten voi tehdä etukäteen, tehdään ja näin se Jumalanpalvelus- yhteys ei esty. Siinä se avain ovesi lukkoon on.
Mutta, tuskin lauantai iltana, enää sitä Jumalanpalvelusta on. Sitä voi lauteella kiitellä saaman sanan sisällöstä ja on mukava mennä nukkumaan.
Sitä ei varmasti tehdä synniksi, eikä siitä saa huonoa omaatuntoa.
Mutta, saivartelijat, nehän on niiiiiiin lakihenkisiä ateisteja, että kaivelevat tuomiokseen kivenalusetkin, että pääsevät ""arvostelemaan"" sitä kirjoitetun sanan kautta uskossa olevia, .... sillä kyllähän rienaaja osaa kirjoitukset omassa hengessään tulkita..
Mutta, saunanlauteella istuva naapuriatventisti varmasti tietää Herransa kanssa, todella sen "" kirjoitettu" Hengessä sisällön.
Siksi ja jos rienaaja yrittää vängätä, voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että vaikene ole hiljaa. .... sillä minä kumarran Herraani..
Eli näin minäkin voin katsella sivusta ja nähdä naapurina, missä mennään. niinkö tänään*? kirjoitti:
sivustakun katselee, niin katselenpa minkäkin.
Tuo Mooseksen kirjoissa lapinkeruu ja tulensytyttäminen, niin sen tajuaa varmaan pakanakin, että mitä se tarkoittaa.
Ne savotat, jotka tieten voi tehdä etukäteen, tehdään ja näin se Jumalanpalvelus- yhteys ei esty. Siinä se avain ovesi lukkoon on.
Mutta, tuskin lauantai iltana, enää sitä Jumalanpalvelusta on. Sitä voi lauteella kiitellä saaman sanan sisällöstä ja on mukava mennä nukkumaan.
Sitä ei varmasti tehdä synniksi, eikä siitä saa huonoa omaatuntoa.
Mutta, saivartelijat, nehän on niiiiiiin lakihenkisiä ateisteja, että kaivelevat tuomiokseen kivenalusetkin, että pääsevät ""arvostelemaan"" sitä kirjoitetun sanan kautta uskossa olevia, .... sillä kyllähän rienaaja osaa kirjoitukset omassa hengessään tulkita..
Mutta, saunanlauteella istuva naapuriatventisti varmasti tietää Herransa kanssa, todella sen "" kirjoitettu" Hengessä sisällön.
Siksi ja jos rienaaja yrittää vängätä, voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että vaikene ole hiljaa. .... sillä minä kumarran Herraani..
Eli näin minäkin voin katsella sivusta ja nähdä naapurina, missä mennään.Hei-
Tulella ja klapeilla voi useampia merkityksiä. Anna se Raamatun paikka niin katson mistä siellä on kyse, itsekin näet.
1. Tulella ja klapeilla voi tehdä monenlaista mikää liittyy arkipäivään, pyykin pesu, yms.
2. Tulen voi sytyttää kylmyyteen ettei palellu yöllä kuoliaaksi.
3. Klapi ja tulenteko voi olla vertauksellinen ilmaisu
Pitää katsoa ja tietää mistä on kysymys ensin asiayhteydessä.
"Lakihenkisyys" on muotisana herätysliikkeissä ollut. Luther kyllä opetti että evankeliumi ja laki kulkevat yhdessä ettei kumpikaan sulje pois toistaan.
Laki opettaa synnin Room 3:20 ei lailla muuta virkaa ole. -Johtaa synnin tuntoon-
auttaa langennutta ja kiusattua. A-liikkeessä laista opetetaan tuo syntiä mittaava merkitys, Ilm 14:12, Luuk 16:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:8-13, ja laki opetetaan "kuuliaisuutena." 1 Joh 5:3.
Pyhä Henki eli Jumala itse puhuttelee lakia vasten kun tarvetta.
Laki ei ole kivitauluissa, vaan uskossa Jumalan Hengessä Jumalan valtakunnan pertustuslakina. (oma ilmaisutapani)
Jumalan siunausta
yst. t. Jari Laurila
- advarin luulot
Ei se saunomalla se sielu puhdistu lainkaan, vaikka sitten lauantaina advarit saunoisivatkin.
Pilatuksen tavat on otettu adventismissa käyttöön. Nyt ei enää riitä, että kädet pestään lähimmäisen verestä, vaan pitää sapattina käydä saunassa pesemässä koko kroppa.
Adventistin mielilause Jeesuksesta:
"Viaton minä olen tämän miehen vereen."- "luullaan pois""...
Näinhän se menee. Sinä luulet, että advari luulee ja sitten kirjoitat, että advari luulee, niinkuin minä luulen hänen luulevan ja siksi kaikkien pitäisi luulla, niinkuin minä luulen advarien luulevan. Näin päästään siihen luulojen osastolle, jossa sitten aletaan luulemaan sitä sun tätä toisten luuloista.
- Siveyttä kehiin!
Hyi kamala, eihän sitä nyt niin rietasta, että saunaan mennä, paitsi ehkä yksinään, kun siellähän ollaan ALASTI, sehän on ihan säädytöntä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922127Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n332070Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501835Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751360- 861251
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191141Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311060Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561003- 67936
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.282895