vanha hevonen, mitä tulee ottaa huomioon/tehdä toisin?

hepatyty

Hei!

Osaisiko joku neuvoa että mitä vanhan hevosen kanssa tulsii erityisesti ottaa huomioon ratsastuksessa ja hoidossa? Tuleeko ratsastaa paljon kevyemmin vai tekeekö pieni rasitus hyvääkin?

Milloin on oikea aika lopettaa ratsastaminen ja mistä sen huomaa? tai lopetetaanko hevosten ratsastamista missään vaiheessa vanhuutta?

kiitos paljon!

3

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

      Tähän ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Nuo asiat riippuvat niin paljon hevosesta yksilötasolla, että se mitä voi tehdä huoletta yhden kanssa, ei käy enää toiselle.

      Tiedän lähes kolmekymppisiä hevosia ja poneja joilla on ratsastettu normaalisti melkein loppuun saakka ja ratsastusta vähennetty vasta viimeisinä vuosina jalkavaivojen takia, mutta tiedän myös hevosia joilta on liikutusta jouduttu keventämään jo alle parikymppisenä yleisen kunnon laskiessa. Joillakin hevosilla alkaa vanhemmiten tulla jalka- tai selkävaivoja tai ne voivat alkaa yksinkertaisesti väsyä nopeammin kuin nuorempana. Ne eivät jaksa enää liikkua yhtä paljon kuin nuori hevonen, ja silloin on syytä vähentää liikutusta sen mukaan miten hevonen tuntuu jaksavan. Osa vanhoista hevosista jää kokonaan eläkkeelle, jos omistaja ei enää raski nousta sen selkään rasittamaan vanhaa hevosta vaikka se vielä kestäisikin kevyttä ratsastusta.

      Vanhalla hevosella voi tulla myös ongelmia hampaiden kanssa, jolloin on pidettävä huoli siitä, että hevosen saama ruoka on sellaista mitä se pystyy syömään. Esim heinä on riittävän hienojakoista, että kuluneet hampaat pystyvät sitä hienontamaan. Samoin kalkkia tai kivennäisiä voi olla tarpeen antaa hiukan enemmän.

      Vanhukset eivät myöskään välttämättä kestä kylmää ja märkää (tai kesän kuumuutta) yhtä hyvin kuin nuoret, eli loimitukset ja tarhaukset kannattaa miettiä kunnolla, ettei vanhan hevosen selkä kipeydy kylmän sään takia tai ettei se saa lämpöhalvausta auringon paahtamalla laitumella.

      Kuten sanottu, riippuu niin paljon hevosesta, ettei tähän ole mitään yksiselitteistä vastausta.

      • heppa ja poni hullu!

        oot oikees! riippuu hevosest. joka sana on totta mitä sanoit!


      • Savee
        heppa ja poni hullu! kirjoitti:

        oot oikees! riippuu hevosest. joka sana on totta mitä sanoit!

        Jep, toisilla hevosilla vaunhuuden merkit alkaa näkymään jo 15 vuotiaana, toisilla vasta 25 vuotiaana. Mutta jos alkaa lihakset tippua pois, niin kannattaa alkaa syöttää jotain senior-rehua, melassia tms. Liikuta hevosta sen kunnon mukaan miltä tilanne sinusta vaikuttaa. Kannattaa juoksuttaa hevosta liinassa, koska siinä näkee helposti ontuuko hevonen, kompastelee enemmän vai on onko ihan hyvässä kunnossa. Oon aika huono selittään asioita, toisinkuin tuo eka vastaaja :D. toivottavasti oli apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe