Olen uusi uskossa ja tausta on perus luterilainen. Olen punninnut vaihtoehtoja mihin seurakuntaan liittyisin. Tämä nykyinen luterilainen kirkko on selkeästi luopumuksen tiellä ja siksi näkisin vapaat protestanttiset suunnat mahdollisena vaihtoehtona ellei Herra toisin kehoita.
Kyselisinkin teiltä, että onko pakko tulla yleisön eteen kertomaan uskostaan toisinkuin luterilaisilla on tapana? Entäs hoituuko tämä uskovien kaste niin ettei tartte olla myöskään puhumassa yleisölle? En tykkää itse esiintymisestä yleisön edessä, mutta uskon kyllä Jeesukseen ja tämä asia on askaruttanut minua.. Mikäs on homman nimi? Kiitos ...
Hellariksi, ehkä..pari kysymystä
20
122
Vastaukset
- Pääkonttorin mies
Riippuu paikkakunnasta ja siten seurakunnasta.
Kannattaa keskustella seurakunnan työntekijän kanssa asiasta, uskon että asiaan löytyy ratkaisu. - superkuuu
Mulla sama tilanne ja samat lähtökohdat kuin sinulla. Tv7:ää olen kotona katsellut ja sen myötä kokenut herätyksen. Mulla ainakin sellainen käsitys, että tuonne eri seurakuntien tapahtumiin voi mennä ensin ihan katselemaan ja kuuntelemaan paikan päälle. Sitten jos siltä tuntuu joskus, niin sinne voi liittyä.
Eikä kai se pakkollista ole mihinkään liittyä. Jos silti päättää liittyä, niin toimii sitten ohjeiden mukaan mitä annetaan, ja varmasti se rohkeus tulee sitten kun kokee asian oikeaksi, ja saa ns. Jumalan voitelun. Siinä ujous unohtuu ainakin hetkeksi kun on niin innoissaan. :) Helluntaiseurakuntia on moneen lähtöön ja sitten on vielä negatiivisista asioista tietoisuuteen noussut pieni helluntaikirkko joka on soluttautunut osaan seurakunnista ja siihen pääsee jäseneksi pelkällä luterilaisten lapsikasteella.
Ulkopuolisena positiivisimman kuvan saa Helluntaikansa ry:n toiminnasta joka Mertiörannan hankkimisen jälkeen on voimakkaasti lisännyt toimintaansa ja sen menestys kesäjuhlapaikkanakin on lyömässä kiilaa Keuruulle.
http://www.helluntaikansa.fi/- Pääkonttorin mies
Mukavaa että pe.ku on löytänyt mieleisensä uskon yhteisönsä, jota voi suositella.
Herra ei kehoita sinua liittymään mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Se on varma. Jos joku kehoittaa,niin sielunvihollinen. Se tahtoo rikkoa ja on rikkonut sseurakuntaa. Sinä olet jo seurakunnan jäsen uskosi perusteella. Seurakunta on Kristuksen ruumis, eli kaikki Jeesuksen omat. Ei mitään muuta.
Siunausta.- http://forum.netmiss
Sitoutumattomuus on aikamme hengellinen syöpä, joka leviää huolestuttavasti.
Jokaisen kristityn tulisi tietää, kuka on hänen pastorinsa ja ketkä ovat hänen seurakuntansa vanhimpia.
Hänelle on selvää, missä on on hänen hengellinen kotinsa, ja minkä hyvinvointia hän omalla vastuullisuudellaan rakentaa.
Nykyisin tapaa usein seurakunnattomia uskovia.
He ovat hengellisiä irtolaisia.
Jotkut pitävät sitä jopa korkeamman tason hengellisyytenä sanoen kulkevansa sinne ja tänne, mihin Pyhän Hengen johdatus kuljettaa.
Tämä on Raamatulle vierasta utopiaa.
Kokonaan toinen asia on omata uskonystäviä eri piireistä - aivan uskosta osattomienkin joukosta.
Se kertoo paitsi hyvistä käytöstavoista, myös oikein ymmärretystä kristillisestä lähimmäisen rakkaudesta. - näin se on
http://forum.netmiss kirjoitti:
Sitoutumattomuus on aikamme hengellinen syöpä, joka leviää huolestuttavasti.
Jokaisen kristityn tulisi tietää, kuka on hänen pastorinsa ja ketkä ovat hänen seurakuntansa vanhimpia.
Hänelle on selvää, missä on on hänen hengellinen kotinsa, ja minkä hyvinvointia hän omalla vastuullisuudellaan rakentaa.
Nykyisin tapaa usein seurakunnattomia uskovia.
He ovat hengellisiä irtolaisia.
Jotkut pitävät sitä jopa korkeamman tason hengellisyytenä sanoen kulkevansa sinne ja tänne, mihin Pyhän Hengen johdatus kuljettaa.
Tämä on Raamatulle vierasta utopiaa.
Kokonaan toinen asia on omata uskonystäviä eri piireistä - aivan uskosta osattomienkin joukosta.
Se kertoo paitsi hyvistä käytöstavoista, myös oikein ymmärretystä kristillisestä lähimmäisen rakkaudesta.Jos Jumalan Henki saa kuljettaa, niin silloin osataan-tahdotaan-uskalletaan laskea myös ankkuri seurakuntaan.
Seurakuntayhteydessä kasvamme ja elävinä kivinä rakennumme yhteiseksi rakennukseksi - Hengessä.
Siinä työmaalla lähtee muutamia turhia särmiä itsekustakin. - jaikalii
Sinun ei pitäisi opettaa seurakunta-asiasta koska olet ajanut metsään tällä suoralla.
- minä uskon
" Herra ei kehoita sinua liittymään mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. "
Ohos. luulin sinua uskovaksi ? Mutta kuka oikein olet? Susi lampaan vaatteissa.?
" Se on varma. Jos joku kehoittaa,niin sielunvihollinen "
Sielunv. haluaa, että olisimme yksin, silloin hänen on helppo suistaa meidän pois tieltä.
Kyllä se vain RAAMATTU kehoittaa liittymään USKOVIEN yhteisöön.
Kirje heprealaisille 10
25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana.."
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 14 luku
4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.
Ap:lle, älä jää yksin vaan mene mukaan srk joka julistaa Jumalan sanaa. minä uskon kirjoitti:
Ohos. luulin sinua uskovaksi ? Mutta kuka oikein olet? Susi lampaan vaatteissa.?
" Se on varma. Jos joku kehoittaa,niin sielunvihollinen "
Sielunv. haluaa, että olisimme yksin, silloin hänen on helppo suistaa meidän pois tieltä.
Kyllä se vain RAAMATTU kehoittaa liittymään USKOVIEN yhteisöön.
Kirje heprealaisille 10
25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana.."
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 14 luku
4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.
Ap:lle, älä jää yksin vaan mene mukaan srk joka julistaa Jumalan sanaa.Nimim. "minä uskon"
Kopsaan sulle pari lausetta sun omasta vastauksesta.
Ensimmäinen on lainaus mun tekstistä;
Toinen on sun tekstiäsi;
"Kyllä se vain RAAMATTU kehoittaa liittymään USKOVIEN yhteisöön."
Kaksi sanaa, jotka muuttavat asian ihan toiseksi; "uskonnolliseen" ja "USKOVIEN".
Uskonnollisuus ei ole Jumalasta, eikä sillä näin ollen ole mitään tekoa Pyhän Hengen kanssa. Herra ei johdata ketään uskonnolliseen yhteisöön. Se on lihan teko. Herra johdattaa uskovien yhteyteen, yhteisöön, jossa on vain Jeesuksen omia, Kristusruumiin eli seurakunnan jäseniä. Liittäjänä on Jumala ja ainoa perustus on vain Jeesus Kristus.
Kunnia Herralle.- minä uskon
jari-pek-ka kirjoitti:
Nimim. "minä uskon"
Kopsaan sulle pari lausetta sun omasta vastauksesta.
Ensimmäinen on lainaus mun tekstistä;
Toinen on sun tekstiäsi;
"Kyllä se vain RAAMATTU kehoittaa liittymään USKOVIEN yhteisöön."
Kaksi sanaa, jotka muuttavat asian ihan toiseksi; "uskonnolliseen" ja "USKOVIEN".
Uskonnollisuus ei ole Jumalasta, eikä sillä näin ollen ole mitään tekoa Pyhän Hengen kanssa. Herra ei johdata ketään uskonnolliseen yhteisöön. Se on lihan teko. Herra johdattaa uskovien yhteyteen, yhteisöön, jossa on vain Jeesuksen omia, Kristusruumiin eli seurakunnan jäseniä. Liittäjänä on Jumala ja ainoa perustus on vain Jeesus Kristus.
Kunnia Herralle." Uskonnollisuus ei ole Jumalasta, eikä sillä näin ollen ole mitään tekoa Pyhän Hengen kanssa. Herra ei johdata ketään uskonnolliseen yhteisöön."
Tuo on täysin totta, en huomannut sanaa uskonnollinen ! Siihen en ketään kehoita liittymään, vaan USKOVIEN YHTEISÖÖN.
" Sinä olet jo seurakunnan jäsen uskosi perusteella. Seurakunta on Kristuksen ruumis, eli kaikki Jeesuksen omat. Ei mitään muuta."
Mitä tuolla tarkoitat ? Ihminen on Jumalan lapsi, uskoontulonsa jälkeen, mutta silti ilman tätä maanpäällistä seurakuntaa, ellei liity jhk. paikallis srk:n. minä uskon kirjoitti:
" Uskonnollisuus ei ole Jumalasta, eikä sillä näin ollen ole mitään tekoa Pyhän Hengen kanssa. Herra ei johdata ketään uskonnolliseen yhteisöön."
Tuo on täysin totta, en huomannut sanaa uskonnollinen ! Siihen en ketään kehoita liittymään, vaan USKOVIEN YHTEISÖÖN.
" Sinä olet jo seurakunnan jäsen uskosi perusteella. Seurakunta on Kristuksen ruumis, eli kaikki Jeesuksen omat. Ei mitään muuta."
Mitä tuolla tarkoitat ? Ihminen on Jumalan lapsi, uskoontulonsa jälkeen, mutta silti ilman tätä maanpäällistä seurakuntaa, ellei liity jhk. paikallis srk:n.Raamattu sanoo, että ei ole muuta perustusta, kuin Jeesus Kristus. Mitä mieltä minä tai joku muu on, sillä ei ole merkitystä. Niin kuin ei plussat tai miinuksetkaan ratkaise asiaa, vaan se, että mitä mieltä Sana on.
Jeesuksen ja pietarin keskustelusta tulee ilmi seurakunnan perustus, joka on Jeesus Kristus. Se, että tunnustaa uskonsa julkisesti, on merkki siitä, että tuo ihminen kuuluu seurakuntaan ja vain ja ainoastaan se.
Matteus 16
13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
14 Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista".
15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Uskon tunnustaminen on merkki seurakuntaan kuulumisesta.minä uskon kirjoitti:
" Uskonnollisuus ei ole Jumalasta, eikä sillä näin ollen ole mitään tekoa Pyhän Hengen kanssa. Herra ei johdata ketään uskonnolliseen yhteisöön."
Mitä tuolla tarkoitat ? Ihminen on Jumalan lapsi, uskoontulonsa jälkeen, mutta silti ilman tätä maanpäällistä seurakuntaa, ellei liity jhk. paikallis srk:n.>>Mitä tuolla tarkoitat ? Ihminen on Jumalan lapsi, uskoontulonsa jälkeen, mutta silti ilman tätä maanpäällistä seurakuntaa, ellei liity jhk. paikallis srk:n.
- minä uskon
jari-pek-ka kirjoitti:
>>Mitä tuolla tarkoitat ? Ihminen on Jumalan lapsi, uskoontulonsa jälkeen, mutta silti ilman tätä maanpäällistä seurakuntaa, ellei liity jhk. paikallis srk:n.
" Seurakunta koostuu uskovista. Seurakunta on Jeesuksen omat."
Totta, mutta silti vieläkin tinkaan asiasta, koska Jumala on järjestyksen Jumala ja Raamattu puhuu selkeästi seurakunta yhteydestä, eli ei ole ihan sama, mihin kuuluu vai kuuluuko mihinkään.
" Seurakunta ei ole siis joku paikka, kiinteistö, herätysliike ym, vaan se on yhteisö. "
Uskovilla on hengenyhteys eri srk kuuluvien uskovien kanssa, mutta kyllä he silti tarvitsevat ne raamit, oli se sitten hell.srk. vapaakirkko ect.
" Raamattu sanoo, että ei ole muuta perustusta, kuin Jeesus Kristus."
Aamen näin on !
" Se, että tunnustaa uskonsa julkisesti, on merkki siitä, että tuo ihminen kuuluu seurakuntaan "
Mulle se taas kertoo, että ihminen on USKOVA eli Jumalan lapsi.
Ei kukaan odota sinulta mitään pitkää hyvää puhetta. Riittää kun sanot mikrofooniin että uskot Jeesuseen Kristukseen Herranasi ja syntiesi sovittajana ja olet päättänyt seurata Häntä.
Jeesuksen tunnustaminen ihmisten edessä saa Jeesuksen tunnustamaan sinut Isän edessä taivaassa. Jo tämä Jeesuksen Sana pitäisi vaikuttaa sinussa suurta iloa ja odotusta että SINÄ SAAT MAHDOLLISUUDEN tunnustaa Jeesuksen Herraksesi ihmisten edessä. Se on ilo ja siunaus. Ja sitä iloa ja siunausta sinulta ei kukaan ihminen saa riistää. Älä sinäkään anna pelon hallita ja riiistää sitä. Ja pitkää puhetta ei kukaan odotakaan, muutama sana riittää.
Matt 10:32 "Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa."
Room 10:6-11 "Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."- hellari...
Kyllä Raamattu antaa ymmärtää, että uskovaisella pitää olla hengellinen koti, paikaillisseurakunta. Ihminen on luotu sosiaaliseksi ja tämä tarve hoituu seurakuntayhteisössä.
Omassa seurakunnassa ei pakoteta ketään puhumaan pöntön takaa ja yleisön edessä ja myös kaste voidaan suorittaa hiljaisesti.
Käy nyt hellareissa, vaapaakirkossa rukoillen. Kyllä Jumala antaa sinulle tunnu, missä on seurakuntakotisi. Tää vastaus on edelleenkin aloittajalle. Jumala ei ole luterilainen, ei helluntailainen, ei adventisti, ei vapaaseurakuntalainen tai mikään muu vastaava. Jumala ei lahjoita sinulle helluntaiuskoa, eikä muutakaan opin vrittämää uskoa.
Jokainen uskonsuunta sanoo olevansa oikea. Se ei voi olla mahdollista. On ns uskonpuhdistajia. Se on täysin epäraamatullinen termi. Uskoa ei voi puhdistaa. Jeesuksessa syntyy vain puhdasta uskoa ja tällä uskolla meidän sydämemme puhdistetaan, jos vain annamme Pyhän Hengen tehdä sen.
Jumalan Sana on seitsemästi puhdistettua, siis täydellistä Jumalan Sanaa, johon ei voi lisät' mitään, eikä ottaa poiskaan. Alussa ei ollut helluntailaisia, eikä vapislaisia, ei luterilaisia ym ym ym. Huomaatko, kuinka vihollinen on lyönyt hajalle seurakunnan, tämän armeijan, jonka pitäisi käydä vihollista vastaan.
Miten voi armeija, joka on hajallaan ja sotii vielä toisiaankin vastaan, olla voitokas?
Jos vihollinen hyökkää maahan, jossa on sisällissota, niin se on helppo saalis.
Jumalan Sanasta ei voi irrottaa mitään oppia, jonka perusteella ollaan jokin seurakunta. Jos meillä on koko Jumalan Sana, koko Kristus, niin se ei eroita, eikä jaa meitä millään tavalla. Lihan teot ovat ilmeiset ja se näkyy seurakuntakentässä.
Mene sellaiseen uskonyhteisöön, jossa sua ei painosteta, eikä yritetä kloonata sinua heidän kaltaisekseen. Sellaiseen, joka on vapaa kaikista opillisista suuntauksista. Sellaiseen, jossa on koko Jumalan Sana esillä ilman opillisia korostuksia. Sellaiseen jossa sä tunnet olevasi heti, kuin kotonasi.
Tänä päivänä seurakuntakenttä on kuin valintamyymälä. Jokaiselle jotakin. Sana sanoo; "ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa".
Jumalalla on edelleen puhdas suora tie, se sama mikä oli alussakin. Jeesus Kristus ja me olemme Hänen ruumiinsa jäseniä, seurakunta.
Kunnia Herralle. Siunausta.- jaikalii
>>> Sellaiseen, joka on vapaa kaikista opillisista suuntauksista.
- ~~tähkäpää~~
jaikalii kirjoitti:
>>> Sellaiseen, joka on vapaa kaikista opillisista suuntauksista.
Juurikin näin, sillä Jumalan Sanakin puhuu oikeasta ja terveestä opista, eli ilman Jumalan Sanan mukaista oikeaa, tervettä ja raitista oppia ei voi olla Raamatun mukaista seurakuntaakaan.
Mm. 1. Tiituksen kirjeessä, sen 1. luvussa puhutaan tästä.
1 Tiit. 1
1 Mutta sinä puhu sitä, mikä TERVEESEEN OPPIIN soveltuu:..
9. hänen tulee pysyä kiinni, OPINMUKAISESSA, luotettavassa sanassa, että OLISI KYKENENVÄ SEKÄ NEUVOMAAN TERVEELLÄ OPILLA, että kumoamaan vastaansanojain väitteet.
Eli näin korkealle ja tarpeelliseksi Sana asettaa ja nostaa oikean ja terveen opin.
Oikea ja terve oppi kristitylle eräänlainen kuri = aitaus, joka johdattaa varsinkin järjellistä Jumalanpalvelustamme ja meitä siinä suhteessa oikealla tiellä.
Tässä se ilmaistaan ja myöskin sitten opetetaan.....
Room. 12
Kirje roomalaisille 12
1. Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; TÄMÄ ON TEIDÄN JÄRJELLINEN JUMALANPALVELUKSENNE.
2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä............ jne. jne jne......
Antautua vaeltamaan opin mukaisessa elämässä ja tälläkin tavoin antaa ruumiimme eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi. - ~~tp~~
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Juurikin näin, sillä Jumalan Sanakin puhuu oikeasta ja terveestä opista, eli ilman Jumalan Sanan mukaista oikeaa, tervettä ja raitista oppia ei voi olla Raamatun mukaista seurakuntaakaan.
Mm. 1. Tiituksen kirjeessä, sen 1. luvussa puhutaan tästä.
1 Tiit. 1
1 Mutta sinä puhu sitä, mikä TERVEESEEN OPPIIN soveltuu:..
9. hänen tulee pysyä kiinni, OPINMUKAISESSA, luotettavassa sanassa, että OLISI KYKENENVÄ SEKÄ NEUVOMAAN TERVEELLÄ OPILLA, että kumoamaan vastaansanojain väitteet.
Eli näin korkealle ja tarpeelliseksi Sana asettaa ja nostaa oikean ja terveen opin.
Oikea ja terve oppi kristitylle eräänlainen kuri = aitaus, joka johdattaa varsinkin järjellistä Jumalanpalvelustamme ja meitä siinä suhteessa oikealla tiellä.
Tässä se ilmaistaan ja myöskin sitten opetetaan.....
Room. 12
Kirje roomalaisille 12
1. Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; TÄMÄ ON TEIDÄN JÄRJELLINEN JUMALANPALVELUKSENNE.
2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä............ jne. jne jne......
Antautua vaeltamaan opin mukaisessa elämässä ja tälläkin tavoin antaa ruumiimme eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi.Edit:
Oikea ja terve oppi on kristitylle eräänlainen kuri, eli aitaus, joka johdattaa järjellistä jumalanpalvelustamme ja ohjaa kulkemaan oikeaa, tervettä ja raitista tietä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää2244556Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4453298Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142208Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa211869Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51208Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691035- 741033
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat261015- 77946
- 54926