Mistä Sastamala-nimi?

iIIuminatus

Ei ole tarkoitus loukata, mutta olen sitä pitkään ihmetellyt, mistä - ja kenen taholta - näin tympäisevä nimi on keksitty, ja mihin se oikein pohjautuu?

Itselle tulee tuosta mieleen ikäänkuin assosiaationa jokin itäkarjalainen ynseän harmaa hökkelikylä luutamummoineen.


Luulisi nyt olleen helppoa antaa tälle kuntaliitokselle vähän kauniimpikin nimi, vaikkei se nimi kuntaa tietenkään pilaa..

12

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llo

      Mee kouluun ja lue läksysi vätys.

      • Koulunikäynyt

        Eipä tuota ihan kaikissa kouluissa opeteta, aasi!


    • sastasusi

      Nimi perustuu Sasta tai Sastama nimille.On uudempaa nimistöä kuin Mouhijärvi, Tyrvää, Karkku jne.

    • Tilapäisratkasu vaan

      Kun liitetään 3..4 kuntaa yhteen, niin siinä ei yleensä kaunein kunnannimi tule valittua uuden yhdistetyn kunnan nimeksi.

      Turun seudulla kun Paraisten ympärillä olevat pikkukunnat liitettiin Paraisiin, niin ei millään kelvannut Parainen nimi noille muille. Siksi oli sovun nimissä ja hätävarana nimettävä uusi kunta vuosien 2009–2011 ajaksi nimelle "Länsi-Turunmaa".
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Parainen
      Lopulta kuntalaiset itsekin heräsivät, että Länsi-Turunmaa on täysin hankala ja hoopo kunnan nimenä. Eiköhän muuteta nimi Paraisisiksi.

      Täällä valittiin uuden kunnan nimeksi alueen historiallinen Sastamala nimi, ja yhteiseksi kunnanvaakunaksi valittiin 1973 Vammalaan liitetyn ja lopetetun Karkun kunnan vaakuna, keltainen rataspyörä.

      Pari vuotta kun tässä katellaan, niin heitetään mokoma rataspyörä ja Sastamala roskakoppaan. Kunnan vaakunaksi palaa V-kirjain, ja nimeksi vanha tuttu Vammala.

    • Kymppi

      Sanoin jo kerran lukekaa idiootit historiaa ja kyselette sitten.

      • ysipuol

        Etpä taida itsekään asiaa tietää kun et kerran pysty selvään kysymykseen vastaamaan!


    • Vammalalainen aina

      Saastamala se se on.

    • justiina18

      Sastamala on vanha ja historiallinen nimi. Sopiva sikälikin, että suuri osa liitetyistä kunnista kuuluivat ennen tähän Sastamalan alueeseen.
      Vammala olisi sikäli virheellinen, että Vammala on itsessään pieni osa Sastamalaa, kuten on esim Mouhijärvi tai Kiikoinen. Olisi todella outoa puhua Mouhijärvestä Vammalana. Miksei sitten Sastamalan nimi olisi voinut olla vaikka tuo Mouhijärvi? Tai Kiikka? Miksi ns keskusosan mukaan olisi pitänyt nimetä koko laaja kaupunki? Siitä voi olla montaa mieltä, että onko Sastamala kaunis nimi. Ja olisiko joku muu ollut parempi, mutta missään nimessä minun mielestäni koko kaupungin nimeksi ei sovi yksi kylä, eli Vammala.

    • kymppi

      Jaa kerrankin oli joku sivistynyt palstalla MINUN lisäkseni, hienoa

    • Missä se vamma on?

      Muualla asuvat suomalaiset ovat aina nauraneet nimelle Vammala. Varsinkin sen jälkeen, kun Spede Pasanen aikoinaan televisiolähetyksessä "ruotsinsi" silloisen kauppalan nimen muotoon "Invaliditet".

      Joten parempi Sastamala imagollisesti on, vaikka "Saastamalaksi" vääntyisikin. Sille jaksaa nauraa vain hetken, kun taas Vammalasta on hyvä jatkovitsailla, mistähän vammalalaiset oikein ovat vammautuneita.

    • Punkalaitumelta

      Sastamala nimi viittaa Väli-Amerikan suuntaan, kuten Guatemala.
      Kämmäkkä olisi ollut se oikea ja eksoottinen nimi. Suorastaan eroottinen vaihtoehto.

      • Nostetta Guatemalasta

        Olisikohan noista Guatemalan elinkeinoistta uutta nostetta myös meidän kulmille? Kokan viljelyä ja pirin pyöritystä, naisten välitystä ym.

        Saa noista paremmat firma paljon paremmet tulot kuin Vaneeritehtaalla pölliä sorvaamalla ja kumitehtaan kumeja paistamalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe