1970-luvun taistolaiset - missä luuraavat nyt?

The Plain Truth

Miksi ihmeessä ne 1970-luvun taistolaiset ovat nykyisin niin hiljaa ja pitävät olematonta profiilia?

Ketkä oliva kuuluisimpia ja rääväsuisimpia heistä?

Muistan ainakin pää-imaami Taisto Sinisalon, Satu Hassin, Kristiina Halkolan, Esko-Juhani Tennilän olleen hyvin aktiivisia Suomen pettureita ja Suomen liittäjiä Neuvostoliiton orjavaltioksi.

40

1782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähemmistöliitto

      Moni heistä kannattaa nykyisin virheitä ajatuksia. Eivät monikaan niin kovasti ajatuksiaan muuttaneet aiemmasta, mutta vaikenevat niistä, jotka voisivat yleisöä närkästyttää.

      • Koroljov

        Tervettä vanhoissa taistolaisissa on ainakin monilla heistä tähän päivään saakka säilynyt tiukka kriittisyys USA:n imperialismia kohtaan. He näkivät ja tunnustivat Neuvostoliiton epäonnistumisen taloudellisena ja poliittisena järjestelmänä, mutta eivät voi hyväksyä nykylänsimaista uusliberalistista, globalistista mallia eikä sen pyrkimystä maailmanhegemoniaan. Toisaalta valitettavaa kyllä hyvin harva heistä käsittää myöskään Putinin politiikkaa ja Euraasian ideaa.


      • "radikaali" virhe
        Koroljov kirjoitti:

        Tervettä vanhoissa taistolaisissa on ainakin monilla heistä tähän päivään saakka säilynyt tiukka kriittisyys USA:n imperialismia kohtaan. He näkivät ja tunnustivat Neuvostoliiton epäonnistumisen taloudellisena ja poliittisena järjestelmänä, mutta eivät voi hyväksyä nykylänsimaista uusliberalistista, globalistista mallia eikä sen pyrkimystä maailmanhegemoniaan. Toisaalta valitettavaa kyllä hyvin harva heistä käsittää myöskään Putinin politiikkaa ja Euraasian ideaa.

        "He näkivät "

        Eivät sokeat näe.


      • uutta_inhoideologiaa

        Monet entiset stalinistit ovat päivittäneet ideologiansa ja ovat nyt innokkaita islamin asiamiehiä. Onhan islam yhtä inhottava ihmisoikeuksien polkija kuin muinainen kommunismikin. Punavihreä asenne yhdessä islamin kanssa, niin a vot! Siitä se lähtee taas.


      • Anonyymi

        Keskusteleeko yksi yksinäinen itsekseen? Toivottavasti foliokypärällä päähän lientyy vainoharhat, ettei tarvitse netissä mesota. :)


    • Nashi

      Nashi järjestö !

    • turve elvis

      Taistolaiset muuttuneet vanhetessaan vihreiksi,eli parasta ennen päivä mennyt.Vetäneet homeen värin pintaan,sisältä vielä punaisia.

      • Edward51

        En ole muuttunut vihreäksi, en myöskään ole hiljaa. Olen SKP:n piirijärjestän puheenjohtaja, edelleen "kokopäivä taistolainen". Taisto oli appeni.


      • Edward51 kirjoitti:

        En ole muuttunut vihreäksi, en myöskään ole hiljaa. Olen SKP:n piirijärjestän puheenjohtaja, edelleen "kokopäivä taistolainen". Taisto oli appeni.

        Otan osaa!


    • trup

      En oo kuullu että Satu Hassikin ois ollu?. Mutta tosiaankin aika matalaa profiilia pitävät.

    • ghghyghyjhg

      Puhut sikäli p*skaa, että jokainen on älykkö, jos yhtään olet lukenut.

      • Muistoja pahoja

        Moni 1970-luvulla tuntemani taistolainen opiskelija on nykyään kuollut tai deekis.
        Opiskelijoita ja "kulttuuriväkeä" ne pääasiassa olivat.


      • dkfjrhgtuhyu
        Muistoja pahoja kirjoitti:

        Moni 1970-luvulla tuntemani taistolainen opiskelija on nykyään kuollut tai deekis.
        Opiskelijoita ja "kulttuuriväkeä" ne pääasiassa olivat.

        Jaa. No minä en ollut edes syntynyt silloin kun 1970-luvun taistolaiset toimivat, mutta sen mulle on järkevät vasemmistolaiset ko. ajasta kertoneet, että he ei ikinä lähteneet kannattamaan taistolaisuutta, puhumattakaan markkinatalouskommunismista. Tyhmiä ne ei olleet ne taistolaiset, mutta vähän hörhähtäneitä. Lukemieni kirjojen mukaan sekopäisimmät taistolaiset eivät antaneet lastensa juoda kuin neuvostoliittolaista limsaa tai lukea kuin neuvostoliittolaisia lastenkirjoja - ei ihme, että porvaristo on saanut hyvän ikuisen ilkkumisaseen "stallareista" vitseihinsä, kun oli taistolaisliike 1970-luvulla, vaikka pääosin vasemmisto oli silloinkin ihan tavallisia ihmisiä jotka ei kannattaneet mitään ääriajatuksia.


        Luulen, että siinä taistolaisliikkeessä pyöri ihan vaan kermaperseitä, joiden mielestä se oli jotenkin trendikästä ajankuvassa se "taistolaisuus". Joku Björn Wahlroos esimerkiksi: salli mun nauraa, että sellainen rikkaan kakara koskaan olisi aidosti tajunnut mitään köyhien asioista tai edes piitannut niistä asioista, että miten köyhät voivat...


        Totuus kyllä on se, että kulttuuriväki ei koskaan ole pahaa. Se mihin sellaisten äly sitten valjastetaan ja mitä asioita kulloinkin ajamaan, riippuu yhteiskunnassa yleisesti harjoitetusta politiikasta.


      • Koroljov
        Muistoja pahoja kirjoitti:

        Moni 1970-luvulla tuntemani taistolainen opiskelija on nykyään kuollut tai deekis.
        Opiskelijoita ja "kulttuuriväkeä" ne pääasiassa olivat.

        "Moni 1970-luvulla tuntemani taistolainen opiskelija on nykyään kuollut tai deekis."

        Moni niistä, jotka minä tunsin, väitteli myöhemmin tohtoriksi asti. Ja se taistolaisuuden huippuaika oli Suomessa niin lyhyt muutaman vuoden jakso, ettei se yleensä kenenkään elämää leimannut jälkeenpäin pahemmin. Samanlaisia nuoruuden juttuja kuin pakolliset perusopinnot ja opiskelijakekkerit hurjasteluineen.


      • lopetetaan tämä
        Koroljov kirjoitti:

        "Moni 1970-luvulla tuntemani taistolainen opiskelija on nykyään kuollut tai deekis."

        Moni niistä, jotka minä tunsin, väitteli myöhemmin tohtoriksi asti. Ja se taistolaisuuden huippuaika oli Suomessa niin lyhyt muutaman vuoden jakso, ettei se yleensä kenenkään elämää leimannut jälkeenpäin pahemmin. Samanlaisia nuoruuden juttuja kuin pakolliset perusopinnot ja opiskelijakekkerit hurjasteluineen.

        älä viitsi koroljov täällä tule perussuomalaisten palstalle jo
        siellä menee aivan väärään suuntaa kun et pidä tahtia

        ei ne miksään tohtoreiksi väitelleet kyllä sinä sen tiedät
        Koroljov

        Toiviainen tohtori kuoli kuusikymppisenä eli sinä olet
        vanhempi nyt
        ja Kalmakurki heitti jotain 65 veivin

        MISSÄ TAISTOLAISET on EI TIETTY VIHREIDDÄ

        Sinikka Sokka laulaa Hartwallin kapitalistisuvun mainoksissa
        laulua

        kenen Hartwalia juot sen lauluista juovut

        vakavat asiat siihen

        1970-luvun taistolaiset ovat tällä hetkellä yli 70 vuotiaita
        ja eivät taatusti vihreitä vaan isoäitejä äijät on kuolleet
        Koroljov vielä jaksaa nuorten kanssa

        TULE NYT KOROLJOV PERUSSUOMALAISET PALSTALLE SUOMI24
        ÄLÄKÄ TÄÄLLÄ VEDÄ NÄITÄ HUULESTA


      • o8iukymjntnbrgv
        Koroljov kirjoitti:

        "Moni 1970-luvulla tuntemani taistolainen opiskelija on nykyään kuollut tai deekis."

        Moni niistä, jotka minä tunsin, väitteli myöhemmin tohtoriksi asti. Ja se taistolaisuuden huippuaika oli Suomessa niin lyhyt muutaman vuoden jakso, ettei se yleensä kenenkään elämää leimannut jälkeenpäin pahemmin. Samanlaisia nuoruuden juttuja kuin pakolliset perusopinnot ja opiskelijakekkerit hurjasteluineen.

        ----Moni niistä, jotka minä tunsin, väitteli myöhemmin tohtoriksi asti.----

        Jerevanin "yliopistossa"?


      • Edward51
        dkfjrhgtuhyu kirjoitti:

        Jaa. No minä en ollut edes syntynyt silloin kun 1970-luvun taistolaiset toimivat, mutta sen mulle on järkevät vasemmistolaiset ko. ajasta kertoneet, että he ei ikinä lähteneet kannattamaan taistolaisuutta, puhumattakaan markkinatalouskommunismista. Tyhmiä ne ei olleet ne taistolaiset, mutta vähän hörhähtäneitä. Lukemieni kirjojen mukaan sekopäisimmät taistolaiset eivät antaneet lastensa juoda kuin neuvostoliittolaista limsaa tai lukea kuin neuvostoliittolaisia lastenkirjoja - ei ihme, että porvaristo on saanut hyvän ikuisen ilkkumisaseen "stallareista" vitseihinsä, kun oli taistolaisliike 1970-luvulla, vaikka pääosin vasemmisto oli silloinkin ihan tavallisia ihmisiä jotka ei kannattaneet mitään ääriajatuksia.


        Luulen, että siinä taistolaisliikkeessä pyöri ihan vaan kermaperseitä, joiden mielestä se oli jotenkin trendikästä ajankuvassa se "taistolaisuus". Joku Björn Wahlroos esimerkiksi: salli mun nauraa, että sellainen rikkaan kakara koskaan olisi aidosti tajunnut mitään köyhien asioista tai edes piitannut niistä asioista, että miten köyhät voivat...


        Totuus kyllä on se, että kulttuuriväki ei koskaan ole pahaa. Se mihin sellaisten äly sitten valjastetaan ja mitä asioita kulloinkin ajamaan, riippuu yhteiskunnassa yleisesti harjoitetusta politiikasta.

        Olin piirisihteeri. Suurin osa jäsenistä nuorisoliitossa oli työläisperheistä. Mutu-tuntumasta ei ole mihinkään, eikä muutama wahlroos liikettä tehnyt.


      • typerääsakkia
        dkfjrhgtuhyu kirjoitti:

        Jaa. No minä en ollut edes syntynyt silloin kun 1970-luvun taistolaiset toimivat, mutta sen mulle on järkevät vasemmistolaiset ko. ajasta kertoneet, että he ei ikinä lähteneet kannattamaan taistolaisuutta, puhumattakaan markkinatalouskommunismista. Tyhmiä ne ei olleet ne taistolaiset, mutta vähän hörhähtäneitä. Lukemieni kirjojen mukaan sekopäisimmät taistolaiset eivät antaneet lastensa juoda kuin neuvostoliittolaista limsaa tai lukea kuin neuvostoliittolaisia lastenkirjoja - ei ihme, että porvaristo on saanut hyvän ikuisen ilkkumisaseen "stallareista" vitseihinsä, kun oli taistolaisliike 1970-luvulla, vaikka pääosin vasemmisto oli silloinkin ihan tavallisia ihmisiä jotka ei kannattaneet mitään ääriajatuksia.


        Luulen, että siinä taistolaisliikkeessä pyöri ihan vaan kermaperseitä, joiden mielestä se oli jotenkin trendikästä ajankuvassa se "taistolaisuus". Joku Björn Wahlroos esimerkiksi: salli mun nauraa, että sellainen rikkaan kakara koskaan olisi aidosti tajunnut mitään köyhien asioista tai edes piitannut niistä asioista, että miten köyhät voivat...


        Totuus kyllä on se, että kulttuuriväki ei koskaan ole pahaa. Se mihin sellaisten äly sitten valjastetaan ja mitä asioita kulloinkin ajamaan, riippuu yhteiskunnassa yleisesti harjoitetusta politiikasta.

        Ihan samanlaista hörhöilyä se on nykyajan vihervasureittenkin touhu. Rikkaiden tai extaistolaisten pennut sekoilevat ja leikkivät suurta sankaria ja saavat aikaan vain suurta tuhoa.


      • OlivatLapsellisia
        dkfjrhgtuhyu kirjoitti:

        Jaa. No minä en ollut edes syntynyt silloin kun 1970-luvun taistolaiset toimivat, mutta sen mulle on järkevät vasemmistolaiset ko. ajasta kertoneet, että he ei ikinä lähteneet kannattamaan taistolaisuutta, puhumattakaan markkinatalouskommunismista. Tyhmiä ne ei olleet ne taistolaiset, mutta vähän hörhähtäneitä. Lukemieni kirjojen mukaan sekopäisimmät taistolaiset eivät antaneet lastensa juoda kuin neuvostoliittolaista limsaa tai lukea kuin neuvostoliittolaisia lastenkirjoja - ei ihme, että porvaristo on saanut hyvän ikuisen ilkkumisaseen "stallareista" vitseihinsä, kun oli taistolaisliike 1970-luvulla, vaikka pääosin vasemmisto oli silloinkin ihan tavallisia ihmisiä jotka ei kannattaneet mitään ääriajatuksia.


        Luulen, että siinä taistolaisliikkeessä pyöri ihan vaan kermaperseitä, joiden mielestä se oli jotenkin trendikästä ajankuvassa se "taistolaisuus". Joku Björn Wahlroos esimerkiksi: salli mun nauraa, että sellainen rikkaan kakara koskaan olisi aidosti tajunnut mitään köyhien asioista tai edes piitannut niistä asioista, että miten köyhät voivat...


        Totuus kyllä on se, että kulttuuriväki ei koskaan ole pahaa. Se mihin sellaisten äly sitten valjastetaan ja mitä asioita kulloinkin ajamaan, riippuu yhteiskunnassa yleisesti harjoitetusta politiikasta.

        Ei ne taistolaiset tajunneet mistään muustakaan mitään, ne oli kermaperseitä. Ne taistolaiset jotka minä olen tavannut häpeävät ja vaikenevat menneisyydestään.


    • datsani-puuttuu

      Ne istuvat nykyään valtion, kuntien ja suuryritysten hyvissä viroissa tai muulla johtopaikalla.Tämä hyvän viran saaminen on heille yhtäkuin se kommunistinen nomenklatuura jossa puolueuskollisuus määritti saatavat edut. Tosin aivan kaikki taistolaiset eivät ole saaneet sitä kunniakkainta "työn sankaruuden" mitalia ja omaa datsaa. Jotkut ovat joutuneet hankkimmaan asunnon ihan omalla rahoituksella.

    • Koroljov

      "Suomen pettureita ja Suomen liittäjiä Neuvostoliiton orjavaltioksi"

      Joskus epämääräisessä tulevaisuudessa saatetaan Suomessa vielä laatia pitkiäkin luetteloita niistä Suomen pettureista, jotka liittivät Suomen USA-NATO-EU:n orjavaltioksi. Tai Ukrainassa...

      • Kunniat tulossa?

        Teikäläisille onneksi jo patsas. Äänisen rannalla. Ryhmittyisit sinne lähemmäs. Kavereidesi tykö!


    • Enrgidrink 2220

      HURRAA ! Seuraava sähkötuolipotilas ! Vittu miten tyhmiä noi kommarit lähettää Suomeen.Pitääkö ne meitä tyhminä vaikka ite muijat eivät ole koskaan nähneet tamppoonia !

    • uskotko v ielä

      Kapitalismi tiensä päässä. Kaikki menee päin konkkalaa. Mihin sä porvari uskot nyt

      • komuri unohtelee

        Kommunismi meni jo päin konkkalaa.

        Se konkkaus pienempi murhe tietenkin. Suurempi murhe ne kymmenet miljoonat murhat, jotka ehtivät...


      • pipipääaate
        komuri unohtelee kirjoitti:

        Kommunismi meni jo päin konkkalaa.

        Se konkkaus pienempi murhe tietenkin. Suurempi murhe ne kymmenet miljoonat murhat, jotka ehtivät...

        Kommunismin Mustan Kirjan mukaan kommunismin uhrien yhteismäärä yli 100 miljoonaa ja määrä kasvaa yhä. Kallista kusipäisyyttä.


      • Ihmettelen suuresti ,miten Suomessa on MUKA vielä kommareita??? On huono uskonto . Onko sitä enää muualla ,kuin Pohjois Koreassa ?Kommunismi= aivopesu ,nälänhätä,köyhyys, et saa ajatella omilla aivoilla ym mukavaa...voit lentää kerrostalon ikkunasta ulos (10 kerros)
        Ole hyvä....


    • suolasakari42

      Ikävä kyllä vasemmistolaiset, oikeistolaiset, kristilliset, keskustalaiset, vihreät, persut ja mitä niitä ryhmittymiä nyt onkaan - kaikki ajavat loppujen lopuksi omia ja pienen lähipiirinsä etuja. Nähty on. Ihminen on suuruudenhullu laji, eikä opi koskaan virheistään. Vaikka nykyäänhän kaikki on vain onttoa viihdettä, sillä juuri kukaan ei tunnu enää uskovaan mihinkään.

    • roletaari

      Onhan Wahlroos näkyvässä roolissa!

      Ne jotka eivät ole onnistuneet yhtä hyvin markkinataloudessa ovat sentään säilyttäneet Venäjää suosivan ja ymmärtävän linjansa talousjärjetelmästä huolimatta.

      • TietoahanOli

        Solzenitsynin "Ivan Denisovitsin päivä" ilmestyi jo 60-luvulla. 70-luvun alussa ilmestyi "Vankileirien saaristo". Ja muutenkin oli aineistoa vaikka kuinka paljon. Stallarit eivät suinkaan olleet aineistosta tietämättömiä, koska vastustivat sitä ankarasti ja koettivat aina ja joka paikassa dissata.

        "Vankileirien saaristo" julkaistiin Suomen kielellä aluksi Ruotsissa, koska suomettumisajan Suomessa olisi vastustus ollut liian kova. Onneksi kirjaa kuitenkin sai hyvin helposti Suomessa. Itse luin sitä jo koululaisena. Eli saatavilla oli, jos halusi tietoa.


    • SivistymätöntäPorukkaa

      Nythän ne väittävät, että he eivät tienneet, se on valetta. Minäkin tiesin, vaikka istuin koulussa 6h 3h kouluautossa ja sen lisäksi tein vielä 36 tuntista työviikkoa saadakseni koulurahat. Taistolaisapinoilla oli kaikki valmiina, pappa maksoi, olisi heillä ollut aikaa perehtyä asioihin.

    • Anonyymi

      Eiköhän kaikki ne jotka opiskelivat 1970-luvulla yliopistossa olleet jonkinlaisessa kosketuksessa taistolaisuuteen.

      -Osa opiskelijoista oli ihan hiljaa ja yritti väistää riitelyn, vaihtelevalla menestyksellä, "jos et ole puolellamme - olet meitä vastaan ja sen saat tuntea nahoissasi".

      -Pääosa ex-taistolaisista haihtui kuvioista vähin äänin heti kun sosiaalinen paine hellitti. Ovat nykyään ihan hiljaa koko jutusta. Ovat nykyään ihan normaaleja ihmisiä, ainakin päällepäin.

      -Pieni joukko heistä oli niin näkyvällä paikalla ettei siitä häippästy ihan noin vain, ovat nykyään KTP-aktivisteja/deekiksellä.

      • Anonyymi

        Nämä jotka ovat nykyään deekuja hurahtivat kaikkein pahiten aatteeseen eikä ole vieläkään päässeet siitä irti. Heille vappumarssi on "vanhojen hyvien aikojen" muistelua siinä kymmenen metriä pitkässä ja viinalle haisevassa kulkueessa. Tavallaan säälittäviä tapauksia.


    • Anonyymi

      Ne hajos moneks porukaks.

    • Anonyymi

      Eikös ne ole viherfasisteja nykyään?

      • Anonyymi

        Joo, sellaisia ählyhuivi kaulassa hörhöileviä maailmanparantajia he ovat ja toiset ovat hiljaa, tai vähättelevät tekemisiään kysyttäessä. Heikki Kinnunen on hyvä esimerkki jälkimmäisestä.
        Jossain haastattelussa kysyttiin Kinnusen taistolaisajasta ja vastaus oli vaivaantunut ja kiertelevä: "No heh heh, se oli nyt sellaista nuoruuden, heh heh, aikaa.."
        Kinnunen oli hauskimmillaan silloin, kun lauloi Punalippua muiden taistolais älykköjen kanssa televisiossa, rystyset valkoisina ja kommaritanassa, tai oletan rystysten olleen valkoiset - oli näet mustavalko TV, tai saattoihan niissä olla tuskanpunainen sävykin kunnon kommarityyliin.


    • Anonyymi

      Eikö aloittaja tiedä, että he ovat kehittyneet pois niistä ajoista ja muuttaneet mielensä ja useaan otteeseen? Sitä on elämän kehitys!

      Henkilö, joka pysyy samoissa ajatuksissa, eikä muuta mielipidettään maailman asioista on suorastaan sairas. Maailma muuttuu ja kehittyy, ja jos ei yksilö pysy perässä, se tuhotuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4377
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4315
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4026
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2907
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2561
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2128
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      198
      2044
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe