Nainen Mormonin kirjassa

Eräässä ketjussa on kyselty naisen asemasta Mormonin kirjassa. Vastaan kysymykseen uudella aloituksella.

Naisten ominaisuuksia arvostetaan Mormonin kirjassa korkealle. Tässä muutama esimerkki:

Jumala iloitsee naisten siveydestä ja se mainitaan esimerkiksi miehille, MK Jaak.2:

28 sillä minä Herra Jumala, iloitsen naisten siveydestä. Ja haureus on iljetys minun edessäni; näin sanoo Herra Sebaot.

On hyvä muistaa, että tässä kohdassa miehiä moitittiin haureuden harjoittamisesta, joten siitä voidaan päätellä, että naiset esitettään tässä esimerkkeinä siveellisestä elämäntavasta.

Naiset mainitaan myös riidan sovittelijoina ja rauhanrakentajina:

Kun Laman ja Lemuel olivat aikeissa surmata Nefi, niin yksi Ismaelin tyttäristä vetosi Nefin puolesta, 1.Ne.7:

19 Ja tapahtui, että he taaskin vihastuivat minulle ja yrittivät käydä minuun käsiksi, mutta katso yksi Ismaelin tyttäristä, niin, sekä tämän äiti ja yksi Ismaelin pojista vetosivat veljiini, niin että he pehmittivät sydämensä, ja he lakkasivat yrittämästä ottaa minua (Nefiä lisäys Lehin) hengiltä.

Myös nefiläiset käyttivät naisia rauhan välittäjinä laamanilaisten lepyttämiseksi.

Ensimmäinen esimerkki on tapaus, jossa Nefin maahan palaavat lähettivät tyttärensä sovittelemaan laamanilaisten kanssa ja pyytämään etteiivät laamanilaiset surmaisi heitä. (Moosia 19:13)

Toinen tapaus mainitaan kuningas Nooan papeista, jotka lähettivät lamanilaiset vaimonsa pyytämään laamanilaisia säästämään miestensä hengen. (Moosia 23:33)

3.Nefi 17:24-25 mainitaan 2500 hengen kansanjoukon nähneen enkeleitä laskeutuvat alas taivaasta palvelemaan lapsia. Väkijoukon keskuudessa oli naisia. Jeesus oli samaan aikaan läsnä kansan keskellä. Joten voimme todeta, että myös naiset voivat nähdä enkeleitä miesten tavoin.

Mormonin kirja mainitsee yhden tapauksen, jossa nainen oli pahan alkuunpanija. Tapaus liittyy Jeredin tyttäreen, joka neuvoi isäänsä panemaan alulle salaliton muodostamisen kuninkaallisen vallan saamiseksi ja tarjoutui olemaan siinä mukana. (Eter 8:8-10)

Voimme kuitenkin todeta mormonin kirjan kertomuksessa naisten suhde hyvyyden ja paheen suhteen on voittopuolisesti 5:1.

5

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

      Smith itse kuitenkin harjoitti mitä iljettävintä haureutta. Toki hönelle sopi, että hänen astuttavansa olivat olleet siveitä ennen antautumistaan Smithille.

    • M.E.L.

      Juupajuu :)

      Mormonioppi on kuitenkin 'Oppi ja liitot' - kirjassa eikä Mormonin kirjassa.

      Kerropa sitten siitä niin pääsemme itse sylttytehtaaseen.

    • ....

      älkäämme unohtako Alma 56 Helamanin poikia jotka muosostivat Nefin sotajoukkojen tärkeän vahvistuksen ja jotka olivat niin vahvoja koska "heidän äitinsä olivat opettaneet heitä"

    • ketjun aloittanut

      Hei,

      kiitos paljon tästä vastauksesta ja vaivannäöstäsi! Edelliseen ketjuun tulikin melkoista väittelyä :)

      t. Sen ketjun aloittaja

      • Kiitos palautteesta. Vastasin omassa ketjussa juuri siksi, koska se toinen ketju oli sotkettu asiaan kuulumattomilla kirjoituksilla. Jostain syystä jotkut ovat unohtaneet kaksi peruskoulussa opetettua asiaa: Ensiksi, aineen sisältö pitää vastatta annettua otsaketta. Toinen peruskoulussa opetettu asia on kysymykseen vastaaminen.

        Jos kaipaat lisävalaistusta, niin voit kirjoittaa seuraavaan e-mailiin:

        [email protected]


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe