Haluisinko tietää totuuden?

pohdiskeluloita

Moikka vaan kaikille

Pohdiskelin tässä uskontoa ja sensellaisia kun mieleen tuli itselleni tavallaan uusi kysymys. Olen itse ateisti ja kysyin itseltäni, jos jumala olisi olemassa, haluaisinko tietää totuuden vai elää mielummin nykyisen kaltaisena ja niillä tiedoilla ja luuloilla varustettuna kuin tähänkin saakka.

Totesin nopeasti että tietenkin haluaisin tietää totuuden. Tyytyväisenä saatoin todeta, että juuri siksihän olen kiinnostunut monista eri tieteenaloista ja seuraan uusia saavutuksia mielenkiinnolla. Juuri jotta tietäisin mahdollisimman hyvin miten maailman oikeasti parhaan tiedon mukaan toimii.

Se uusi kysymys olikin saman asetelman kääntäminen toisin päin. Pohdin sitä vaihtoehtoa, että jos olisinkin uskossa, mutta jumalaa ei olisikaan olemassa, haluaisinko siinä tapauksessa tietää totuuden? Mitä olisin valmis tekemään tuon totuuden löytämiseksi?

Aikani asiaa pyöriteltyäni totesin että en voi saada kovin objektiivista kuvaa asiasta vain kuvittelemalla millainen ihminen olisin jos olisin uskossa. Siksi ajattelin heittää pallon teille, arvoisat lukijat.

Jos olet uskossa niin kerro haluaisitko tietää totuuden, jos olisikin niin että jumalaa ei ole olemassa. Kerro myös hieman perusteita näkemyksellesi.

Kiitos vastauksista!

10

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Testaa Jeesus!

Mulle ei ole muuta totuutta kun Jumala, Jeesus ja Pyhähenki,jos kysymyksesi on ei Jumalaa olisi,mulle ei tule sellainen mieleenkään mihin muuhun voisi uskoa,ei maailmassa mikään pysy se muuttuu myös tieto, tiedemiehet muuttaa käsityksijään,kun tieto laajenee ja se jatkuu,niin kauan kun viitsivät asiaan paneutua!
      Puhutaan maailmakaikkeuden räjähdyksestä,mutta mikä sen räjäyksen on saanut aikaan,sitä ei tiedemiehet ole pystynyt sanoon,kun ei räjähdys tapahdu ilman jonkun sen aikaansaaneen,olisiko Jumala sen aikaansaanut,kun hän maailmankaikkeuden loi tai asetti,muuta totuutta ei mulla ole,en luota mihinkään ihmisen tutkimaan ja kehittämään,ne on kohta historiaa.
      Minä kun 1994 sain tulla uskoon,en tajunnut mitä minussa tapahtuu,kun olin jotenkin sisältä masentunutkin ja myös rauhaton,kun yksi kaveri kerto mulle Jeesuksesta ja kaikesta mistä kysyn,niin ajattelin kait no voihan sitä kokeilla,voihan siitä erota,jos ei tapahdu mitään ,mutta kun se syntisen rukous olimme rukoilleet,minä muutun,kaikki sisänen alko heti muuttuun,en tajunnut mitä nyt oikei tapahtuu,mutta Jeesus muutti minuun asuun,se poisti kaiken sisäsen masentuneen minän ja levottomuus muuttu rauhaksi,mutta tapahtu minussa muuttakin se ilo oli käsittämättömän käsin kosketettava,ei mikään ole saanut minua koskaan niin tunteen,nyt kyllä kuljen Jeesuksen kanssa,mutta päivästä toiseen rauha ja Rakkaus sisälläni,mulla jos ei ole Rukousta,jossa kiittän ja ylistän Herraani,alkaa sisäinen olo vakavoituun,ehkä Jeesus sillä pitää minut hänen lähellään,ja aina se hyvä ilo ja olo tulee sisälleni,enkä halua koskaan siitä luopua enkä Jeesuksestani!
      Minä haastan sinut nyt !
      Kokeile miltä tuntuu kokeilla uskoa jeesukseen,ei se kokeilu mitään pilkkaa ole!
      Rukoile itsenäsi näin! Jos olet Jeesus Kristus olemassa ,ilmase itsesi minulle,nyt tai viikon sisään,jos olet olemassa ,niin kerro se niin selvästi,että ymmärrän että sinä olet ja haluat pelastaa minut. Amen!
      Teese oikealla asenteella,niin et jää ilman vastausta,tiedän että Jeesus antaa merkin tai unen tai jotakin,mutta ole tietonen mikä viikkossa on meneillään,se on sinulle upea kokemus! Ari

• Testaa muumeja

"ei maailmassa mikään pysy se muuttuu myös tieto, tiedemiehet muuttaa käsityksijään,kun tieto laajenee ja se jatkuu,niin kauan kun viitsivät asiaan paneutua"

Sitä sanotaan oppimiseksi.
        Muumikirjat eivät myöskään muutu. Niihin voi myös turvautua jos uusi tieto pelottaa.

• etsivä löytää
        Testaa muumeja kirjoitti:

"ei maailmassa mikään pysy se muuttuu myös tieto, tiedemiehet muuttaa käsityksijään,kun tieto laajenee ja se jatkuu,niin kauan kun viitsivät asiaan paneutua"

Sitä sanotaan oppimiseksi.
        Muumikirjat eivät myöskään muutu. Niihin voi myös turvautua jos uusi tieto pelottaa.

" jos jumala olisi olemassa "

Ei ole mitään JOSSITTELUA, tiedän , että haluat vain kinata asiasta et muuta, siihen en lähde. Mutta sille joka oikeasti etsii Jumalaa hän tulee kyllä tuntemaan onko tämä oppi Jumalasta vai ei.

Evankeliumi Johanneksen mukaan 7

28. Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi:

"Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen;

ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä

te ette tunne.

29. Minä tunnen hänet, sillä hänestä minä olen, ja hän on minut lähettänyt."

Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.

38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;

Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan,

onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.

18. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä..

• Palvelija 2

Kiitos mielenkiinnosta, mutta ajatelmasi ovat melko hypoteettisia, jos sallit suoran vastauksen. Uskova ihminen on nimenömaan täysin vakuuttunut Jumalan ja Jeesuksen JA PYHÄN HENGEN OLEMASSAOLOSTA. Kirjoitin Pyhän Hengen isolla, koska hän on juuri meidän uskovien vakuutena Jumalan olemassaolosta, sillä tullessaan uskoon uskova saa PYHÄN HENGEN sisäänsä, jolloin hänen ei siis tarvitse epäillä mitään.

Mutta jos nyt vällttämättä haluat vastauksen hypoteettiseen kysymykseesi, niin se on myönteinen, mutta tämä on juuri sellaista epäuskoa, joka ei johda mihinkään hyvään, ja jota uskova koittaa parhaansa mukaan välttää.

• Jeesus elää minussa!

Jos jotakin muuta uskoo,kun Raamattua ja sen tuomaa uskoa ja totuutta,niin silloin ei ole enään uskossa Raamatun tuomaan sanaan ollenkaan,mutta mulla ei ole enään siitä tulevaa uskoa haettavana kun on tietoa sanaan perustuen ja omaa kokemusta,joka ei lähde kulumallakaan,se on ja pysyy,ihminen voi uskoa vaikka mihin ,mutta on yksi asia,joka tuo ikuisen elämän Jeesus Kristus ja sitämyötä kaikki muukin on tuleva,kun maailmassa on Uskoja ja Uskontoja,ne ihmiset tekee vaikka mitä miellyttääkseen niiden kuolleita ja olemattomia Jumalijaan,jona myös minä pidän niitä muita Jumalia,kun olen tajunnut asian ja henki on linjoillani,ei vastusta ajatustani,olen onnekas että olen saanut Armosta sen ainoan uskon mikä tuo Ijankaikkisen elämän,se usko on loppuelämäni usko,enkä kun suren niitä jotka palvoo muka Jumalia,kuin otan Intian,niiden rituaalisen uskon,kun käyvät saasteisessa vedessä peseytyyn ja kurlaavat ja muka ovat sitten puhtaita ja Jumalaa miellyttäneet,ei Jumala tuommosta kellekkään halua,ei Jumala voi etes katsoa,se suree,moista tekoa,mutta hulluudelta se näyttää ja on,mutta kuin ne saisi tajuamaan oikean väärästä,eihän tavallinen sivistynyt ihminenkään sitä tajua,mutta uskosta onkin kysymys eí järjestä.
        Jokainen uskoo ,joka ainut,nekin jotaka ovat ateisteja,ne uskoo niiden omaan asiaan,mutta sekin on turhaa,mutta kuitenkin ne olettaa olevansa oikeassa,mutta joku päivä nähdään kuka on oikeassa,minä vaan maailma tai Jeesuksen omat vai Maailman uskot! Ari

• hellari...

Tottakai totuuden haluan aina tietää. No entäpä jos uskon Jumalaan, olen vakuuttunut hänen olemassaolostaan, johdatuksestaan kokemukseni kautta. Jos usko olisi vain mielikuvitusta niin en olisi kokenut selvää johdatusta neljän vuosikymmenen aikana. Kyllähän usko on elävää arjen keskellä. Olen sen tyypin ihminen, että mihinkään oletukseen ja uskotteluun en jaksaisi luottaa. Kyllä usko toimii käytännössä.
      No etäspäs itse? Jos sittenkin totuus on se, että ihminen on iankaikkisuusolento ja myös helvetti on totta? Eikö ole riskaapelia pitää päätänsä pensaassa?
      Minä ole todella onnellinen tässä uskossani. Jos usko osottautuisi turhkasi, en minä siinäkään tapauksessa mitään menettäisi astuessani elämän rajan yli. Enhän minä olisi enää tiedostamassa sitä, että olin turhaan uskonut?

• hyvä näin

Haluaisin tietää, jos Jumala olisi olemassa.
      Olen kuitenkin iloinen siitä, että hän/se tuskin on olemassa.

• ~~tähkäpää~~

Minä tiedän että Jumala on olemassa.

Ja kun tietää ei tavitse uskotella itselleen, että jospa se ei sittenkään ole.

Eli "ongeömani", jos sitä voi ongelmaksi kutsua, on se että en kykene uskomaan, etteikä Jumalaa olisi, sillä Hän on todistanut olemassaolonsa niiiiiiiiin monta kerta elämäni aikana.

Näin se vain on, vaikka kuka väittäisi jotain muuta. :)

• pohdiskeluloita

Kiitos kaikille vastanneille. Mukava että suhtauduitte asiallisesti.

Oli valaisevaa lukea tuosta seikasta, että moni uskovainen ei oikein pysty edes pitämään mahdollisena sitä vaihtoehtoa että jumalaa ei olisikaan olemassa. Se on täysin ymmärrettävää siinä valossa että raamattukkin kieltää sellaisen avaramielisyyden.

Tämä vahvisti käsitystäni uskovaisten ja ateistien välisestä merkittävästä ajatteluerota. Itse ateistina (en siis näe mitään syytä uskoa jumalan olemassaoloon) pidän kuitenkin äärettömän pienenä mahdollisuutena sellaisen olemassaolon ja olisin valmis myös uskomaan jumalaan jos oikeat todisteet löytyisivät. Karrikoidusti voidaan uskovaisista kuitenkin todeta että he ovat niin vakuuttuneita jumalan olemassaolosta etteivät (ehkä osittain raamatun pelottelun johdosta) ole valmiita oikeastaan tekemään yhtään mitään sen eteen että voisivat saada jotain sellaista tietoa, joka osoittaisi että jumalaan ei ole syytä uskoa. Mielestäni vastauksenne hyvin alleviivaa tuota uskovaisen ahdasmilistä asennetta maailmaan.

Tarkoitukseni ei ollut tosiaan tulla tänne ilkeilemään tällä kysymyksellä ja kiitos vielä kaikille vastanneille.

ps. nimimerkki "testaa jeesus" ikävä tuottaa pettymys mutta ei ruvennut jeesus juttelemaan minulle :-D

• hellari...

Kiva lukea, että olet saanut asiallista ja rakentavaa ajatuksenvaihtoa. Jospa se ajallaan ja tavallaan sinullekin avautuisi jumalallinen salaisuus. Se kun ei ole meidän ihmisten puristettavissa. Hän itse ilemstyy ja monet jopa yllättää!

Hyvää jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe