Milloin koneen takuu raukeaa?

heimillointakuurauke

Eli jos asennan kannettavaani uuden ssd levyn ja lisään hieman muistia raukeaako koneen takuu vai ei?

26

4397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi
        UUSI

        Romanian äärioikeistolainen presidenttiehdokas George Simion, joka vastustaa sotilaallista apua Ukrainalle, voitti ylivoimaisesti maan uusintaäänestyksen ensimmäisen kierroksen ja asettui kilpailemaan Bukarestin keskustalaisen pormestarin Nicusor Danin kanssa 18. toukokuuta.


    • heimillointakuurauke

      Asus on läppärini merkki... Uskaltaako SSD:n vaihtaa normilevyn tilalle? Tuossa on mitä ASUS tuki ei korvaa....

      4. Takuun poikkeukset
      Takuu ei kata, kun:
      1) Tuote on aukaistu, korjattu tai/ja modifioitu henkilön/huoltopisteen toimesta, joka ei ole auktorisoitu huoltamaan ASUS-tietokoneita.
      2) Sarjanumero laitteesta, komponenteista tai lisätarvikkeista on muutettu, poistettu tai peruttu.
      3) Koneen takuuleimat on poistettu tai muutettu.
      4) Vaurio on aiheutunut ulkoisesta sähköviasta, onnettomuudesta, luonnon katastrofista, tahallisesta sekä vahingollisesta vääränkaltaisesta käytöstä, huonosta tai unohdetusta kunnossapidosta tai käytöstä epänormaaleissa olosuhteissa.
      5) Vaurio on ilmestynyt lisätarvikkeen (esim. tulostimen, ulkoisen levyaseman) vääränlaisesta asennuksesta tai yhdistämisestä.
      6) Vaurio, joka on ilmestynyt osista tai komponenteista, joita ASUS ei ole teettänyt.
      7) Mitään korvausta ei anneta vaurioituneista tai hävinneistä tiedostoista ja ohjelmista koneen kovalevyltä, CD/DVD:ltä tai minkäänlaiselta ulkoiselta tallennusmedialta ,(esim. muistitikku, ulkoinen kovalevy) mikä kytketään kannettavaan.
      8) Virusten tai ohjelmistojen aiheuttamia vaurioita, joita ei ollut valmiiksi asennettu kannettavaan.
      9) Asiakastukea ja palvelua ohjelmille, nettiyhteyksien asentamiselle, tai jollekin muulle lisälaitteelle, joka ei ollut pakkauksessa ASUKSEN kannettavan mukana.
      10) Teknisten rajoituksien takia, jotkut laitteet eivät välttämättä toimi juuri tämän kannettavan kanssa. Nämä rajoitukset ovat tavallisia ja tunnettuja IT-alalla eivätkä mitenkään liity ainoastaan ASUS -kannettaviin.

      • Eli takuu menee.

        Ihan normaalia kyllä yleensäkin, että ei se takuu korvaa niitäkään jos joku itse availlut ja yrittänyt korjata.


    • pcmuseo
    • foiidyus

      Onko tuolla niin väliä. Jos haluat koneeseen ssd levyn ja lisää muistia, teet sen.

      Jos kone hajoaa käytössä, vaihdat osat takaisin ja annat takuun myöntäjän ratkaista onko kone edelleen takuuun piirissä.

    • nljhölkjhöljh

      "Takuu ei kata, kun:

      1) Tuote on aukaistu, korjattu tai/ja modifioitu henkilön/huoltopisteen toimesta, joka ei ole auktorisoitu huoltamaan ASUS-tietokoneita."

      Voiko sitä tuon selkeämmin ilmaista. TAKUU EI KATA jos vaihdat SSD:n

      • ei noin

        Kyse ei ole siitä, onko se ilmaistu selkeästi vaan siitä, onko tuo ehto pätevä.


      • ja sillä hyvä

        Vaihdat SSD:n takaisin alkuperäiseen kovalevyyn ja väität takuussa että ei ole avattu konetta.


      • ea_69
        ei noin kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä, onko se ilmaistu selkeästi vaan siitä, onko tuo ehto pätevä.

        On se pätevä, takuuehtona.

        Sen sijaan kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen tuolla takuuehdolla ei ole mitään vaikutusta.

        Takuuhan on aina jokin lisäturva, joka ylittää kuluttajansuojalain mukaisen normaalin virhevastuun (jonka piikkiin, ei takuun, menee tuotteen hajoaminen oletettuna kohtuullisena käyttöaikana).


      • ei noin kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä, onko se ilmaistu selkeästi vaan siitä, onko tuo ehto pätevä.

        Tottakai on.


      • ea_69 kirjoitti:

        On se pätevä, takuuehtona.

        Sen sijaan kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen tuolla takuuehdolla ei ole mitään vaikutusta.

        Takuuhan on aina jokin lisäturva, joka ylittää kuluttajansuojalain mukaisen normaalin virhevastuun (jonka piikkiin, ei takuun, menee tuotteen hajoaminen oletettuna kohtuullisena käyttöaikana).

        Ongelmaa tulee siitä, että asiakkaan pitäisi voida osoittaa, että vaihto-operaatio ei ole syynä ennenaikaiseen hajoamiseen ja jos siellä on joku sinetti siellä laitteen sisällä mikä menee rikki kun avaa, takuu voidaan evätä. Eli sekään ei välttämättä toimi, että vaihtaa alkuperäisen osan takaisin ennen kuin vie takuuhuoltoon

        Käytännössä, kuluttaja on heikoilla heti jos se itse alkaa jotain söhläämään ja se on osoitettavissa, että laite ei ole sellainen kuin se on ostettu, kuten vaihtelemaan osia, muuttamaan käyttöjärjestelmän/ajurien versioita ja jne.

        Varminta on kun ei muuta yhtään mitään takuuaikana tai sen virhevastuuaikana eikä sotke millään epämääräisillä ohjelmavirityksillä. Silloin kuluttajalla on niin sanotusti kaikki kortit käsissä pari vuotta ostohetkestä mahdolliset lisätakuut ja voi valittaa käytännössä mistä tahansa vioista mitkä on siinä tuotekokonaisuudessa mitä on ostanut. Laitevalmistajien/myyjän mussuttamiset sille, että ohjelmat ei kuulu takuuseen ei mene läpi. Kuluttajansuojalaki on silloin kuluttajan puolella.


      • ja sillä hyvä kirjoitti:

        Vaihdat SSD:n takaisin alkuperäiseen kovalevyyn ja väität takuussa että ei ole avattu konetta.

        Koneen sisällä voi olla joku piilotettu sinetti tms. Voi myös olla ohjelmallisia menetelmiä, että emolevy rekisteröi CMOS:lle kiintolevyn/muistipalikan muutokset.

        Eli, jos laitevalmistaja voi osoittaa että jotain on räpelletty niin se voi evätä takuun.


      • ea_69
        M-Kar kirjoitti:

        Ongelmaa tulee siitä, että asiakkaan pitäisi voida osoittaa, että vaihto-operaatio ei ole syynä ennenaikaiseen hajoamiseen ja jos siellä on joku sinetti siellä laitteen sisällä mikä menee rikki kun avaa, takuu voidaan evätä. Eli sekään ei välttämättä toimi, että vaihtaa alkuperäisen osan takaisin ennen kuin vie takuuhuoltoon

        Käytännössä, kuluttaja on heikoilla heti jos se itse alkaa jotain söhläämään ja se on osoitettavissa, että laite ei ole sellainen kuin se on ostettu, kuten vaihtelemaan osia, muuttamaan käyttöjärjestelmän/ajurien versioita ja jne.

        Varminta on kun ei muuta yhtään mitään takuuaikana tai sen virhevastuuaikana eikä sotke millään epämääräisillä ohjelmavirityksillä. Silloin kuluttajalla on niin sanotusti kaikki kortit käsissä pari vuotta ostohetkestä mahdolliset lisätakuut ja voi valittaa käytännössä mistä tahansa vioista mitkä on siinä tuotekokonaisuudessa mitä on ostanut. Laitevalmistajien/myyjän mussuttamiset sille, että ohjelmat ei kuulu takuuseen ei mene läpi. Kuluttajansuojalaki on silloin kuluttajan puolella.

        "Ongelmaa tulee siitä, että asiakkaan pitäisi voida osoittaa, että vaihto-operaatio ei ole syynä ennenaikaiseen hajoamiseen"

        Tai vastaavasti myyjän osoittaa, että vaihto-operaatio on syypää hajoamiseen. Nämä ovat kuitenkin molemmat niitä selkeitä tapauksia, missä asiasta on turha sen enempää riidellä, kun maksaja on selvillä.

        Todellinen ongelma ovat ne tapaukset, missä ei voida osoittaa, että vika olisi johtunut vaihdosta, eikä myöskään, että se ei johdu siitä. Tällaisessa epäselvässä tapauksessa harvalla kuluttajalla on resursseja alkaa riidellä liikkeen kanssa, vaikka kuinka 'tietäisi' olevansa oikeassa.


      • rass rass
        M-Kar kirjoitti:

        Ongelmaa tulee siitä, että asiakkaan pitäisi voida osoittaa, että vaihto-operaatio ei ole syynä ennenaikaiseen hajoamiseen ja jos siellä on joku sinetti siellä laitteen sisällä mikä menee rikki kun avaa, takuu voidaan evätä. Eli sekään ei välttämättä toimi, että vaihtaa alkuperäisen osan takaisin ennen kuin vie takuuhuoltoon

        Käytännössä, kuluttaja on heikoilla heti jos se itse alkaa jotain söhläämään ja se on osoitettavissa, että laite ei ole sellainen kuin se on ostettu, kuten vaihtelemaan osia, muuttamaan käyttöjärjestelmän/ajurien versioita ja jne.

        Varminta on kun ei muuta yhtään mitään takuuaikana tai sen virhevastuuaikana eikä sotke millään epämääräisillä ohjelmavirityksillä. Silloin kuluttajalla on niin sanotusti kaikki kortit käsissä pari vuotta ostohetkestä mahdolliset lisätakuut ja voi valittaa käytännössä mistä tahansa vioista mitkä on siinä tuotekokonaisuudessa mitä on ostanut. Laitevalmistajien/myyjän mussuttamiset sille, että ohjelmat ei kuulu takuuseen ei mene läpi. Kuluttajansuojalaki on silloin kuluttajan puolella.

        Mikään käyttöjärjesetelmän tai ohjelmien versioiden muuttaminen ei todellakaan ole peruste rautapuolen takuun raukeamiseen!

        Ohjelmistojen tai ajurien versioiden muuttelu ei vaikuta mitenkäänn esim. emolevyn hajoamiseen jos niin on tapahtunut!


      • rass rass kirjoitti:

        Mikään käyttöjärjesetelmän tai ohjelmien versioiden muuttaminen ei todellakaan ole peruste rautapuolen takuun raukeamiseen!

        Ohjelmistojen tai ajurien versioiden muuttelu ei vaikuta mitenkäänn esim. emolevyn hajoamiseen jos niin on tapahtunut!

        Yleensä takuussa ei ole ohjelmista sanottu mitään ja ne on ennemminkin jätetty takuun ulkopuolelle, eli kyllä. Ei pitäisi takuuseen vaikuttaa.

        Sen sijaan virhevastuuseen vaikuttaa, sillä virhevastuu koskee myös niitä ohjelmia ja ja jos ne ohjelmat ei toimi kuten pitäisi, kuluttaja voi vaatia hyvitystä tai niiden korjausta.

        Ei tietenkään onnistu sitten jos kuluttaja on mennyt itse sotkemaan ohjelmistonsa päivittämällä jotain Windows 8->8.1 tai vastaavaa, tai asentamalla jotain ohjelmia sovelluskaupan ulkopuolelta mitkä sotkeneet järjestelmän yms.

        Eli factory defaultilla olevaan asennukseen pitää saada toimivat korjaukset 2v ostohetkestä.


      • rass rass kirjoitti:

        Mikään käyttöjärjesetelmän tai ohjelmien versioiden muuttaminen ei todellakaan ole peruste rautapuolen takuun raukeamiseen!

        Ohjelmistojen tai ajurien versioiden muuttelu ei vaikuta mitenkäänn esim. emolevyn hajoamiseen jos niin on tapahtunut!

        Pointti siis on se, että todella moni kuluttaja on itse sotkenut koneensa ja järjestelmässä on pelkästään ohjelmisto-ongelmaa, ja tästä aiheutunutta työtä kuluttajat yrittää saada teetettyä ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        ja sillä hyvä kirjoitti:

        Vaihdat SSD:n takaisin alkuperäiseen kovalevyyn ja väität takuussa että ei ole avattu konetta.

        Ammattilainen huomaa oitis, jos laite avattu.


    • Nuo hoidetaan konetta ostettaessa niin ei mene takuu. Tai vie valtuutettuun huoltoon niin vaihtavat ja ei mene takuu.

    • ea_69

      Oletan, että olet kuluttaja, ja olet ostanut koneen elinkeinonharjoittajalta (=liikkeestä tms.). Tällä on iso merkitys, koska jos/kun näin on, noudatetaan kuluttajansuojalakia.

      Kuluttajansuojalain mukaan valmistajalla on virhevastuu. Koneen tulee kestää järkevä, kohtuullinen aika aiotussa käytössä. Jollei se sitä kestä, on siinä ollut virhe, jonka myyjä on velvollinen korjaamaan. Tämä virhevastuu ei ole millään tavalla riippuvainen mistään takuuehdoista, eikä edes siitä, vaihdatko koneeseen osia, niin kauan kuin tuo osien vaihto ei ole hajoamisen syy.

      Takuu on aina ylimääräinen valmistajan antama turva. Takuun täytyy (tai lain mukaan täytyisi, mutta näin ei aina ole) antaa jotain kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun ylittävää lisäsuojaa jotta sitä saisi edes markkinoida takuuna. Tällaiselle (lisä)takuulle voidaan asettaa noita ehtoja, että konetta ei saa avata ym. Mutta nämä ehdot koskevat vain siis takuun mukaista lisäturvaa, eivät normaalia kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta.

    • digi-info

      Ja kyseessä pitää olla selkeasti kuluttajatuote, meinaan yritystuotteita ei koske kuluttajasuoja, ostit sen mistä tahansa. Ennakkotapauksiin viitaten vaan huomautan.

      • ea_69

        Joo ja ei. Jos laitetta myydään myös kuluttajille ja kuluttajat hakkivat niitä 'olennaisissa määrin' yksityiskäyttöön, pätee kuluttajansuojalaki. Tuomioistuin tapauskohtaisesti sitten arvioi tuleeko laki sovellettavaksi vai ei.

        Itse väittäisin, että jos kuluttaja ostaa kaupasta ykistyiskäyttöön tietokoneen, olipa se millainen tahansa, on aika vaikea kuvitella tilannetta, jossa kuluttajansuojalakia ei sovellettaisi. Mutta jokainen arvioikoon itse. Alla ne oleelliset pykälät kuluttajansuojalain sovellettavuudesta.

        Kuluttajansuojalain 1§:ssä sanotaan

        "Tämä laki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille."

        Ja tuo kulutushyödyke määritellään sitten 3 §:ssä:

        "Kulutushyödykkeellä tarkoitetaan tässä laissa tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten."

        Lisäksi kuluttajan määritelmässä rajataan pois käyttö elinkeinotoimintaan (4 §):

        "Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten."


    • niinsimppelii

      Heti kun avaat sen ensimmäisen ruuvin!

    • Anonyymi

      Ruuveihin jää avauksista aina jäljet on tullut huomattua ruuveihin tapahtuneen muutoksia kun ottaa ruuvin pois että samalta ei ainakaan ruuvi enää näytä kuin oli paikoillaan ollessa ja vertaa ruuveihin jotka on paikallaan että siitäkin voi havaita että on laite aukaistu takuun aikana.

      • Anonyymi

        Onnea.. eiköhän asia 11 vuoden jälkeen tullut selväksi. Koneen pohjassa on yksi ruuvi usein herkästi hajoavan tarran alla ja jos tarra on rikki on takuu loppu. Toisekseen ruuvit voi olla niitattu paikalleen, jolloin ruuvin avaaminen jättää jo jäljet, koska ruuvia ei ole missään vaiheessa pyöritetty.


    • Anonyymi

      Kyllä raukeaa!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      2401
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1147
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      107
      1025
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      388
      922
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      868
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      65
      843
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      831
    8. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      809
    9. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      85
      807
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      51
      723
    Aihe