Ei koskaan ylinopeutta?

Käsi sydämelle

Tällä monet väittävät etteivät koskaan aja ylinopeutta. Käsi sydämelle ja rehellinen vastaus: Tuijotatteko aina nopeusmittaria kun lähdette ohittamaan hitaammin ajavaa ajoneuvoa, esim. 80-aluella jonkun seitsemääkymppiä ajavan, ettei vaan tulisi ylinopeutta ajettua? Vai ettekö koskaan ohita ko. tilanteessa?
Minä teen aina ohituksen reippaasti vaikka olisi suora tie ja hyvä näkyvyys eikä vasttaantulijoita näkyvissä. Tietenkään en ko. tilanteessa iske kaasua pohjaan ja vaihda pienemmälle vaihteelle mutta en myöskään tuijota nopeusmittaria.

28

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

Vaikuttaa siltä että kaikki ovat tietoisesti ajaneet ylinopeutta kun vastauksia ei tule. Sehän on tietoisesti tehty jos lisää nopeutta ohituksen yhteydessä eikä samalla seuraa nopeusmittaria.

• Ei kukaan!!!

Ei kukaan aja että ensin kiihdyttää suurimpaan sallittuun ja seuraa tarkasti mittarista ettei vaan mene yli ja laittaa vakionopeudensäätimen päälle tai seuraa mittaria tarkasti, ettei vaan mene yli

• Slicka Mutta
        autoilija kirjoitti:

Ei kukaan!!!

Ei kukaan aja että ensin kiihdyttää suurimpaan sallittuun ja seuraa tarkasti mittarista ettei vaan mene yli ja laittaa vakionopeudensäätimen päälle tai seuraa mittaria tarkasti, ettei vaan mene yli

Minä ajoin jokunen vuosi siten että katsoin ettei menisi yli. "Lapsi takapenkillä", "ilmastonmuutos", "taloudellinen ajotapa", "ylinopeussakot", "ammattikoulutus".

Mutta sitten lakkasi kiinnostamasta kun ei ole valvontaa, on reilut puuttumiskynnykset, turvalliset autot, "kaikki ajavat ohi", ilmastonmuutos ei ole lopettanut V8-moottoreiden käyttöä, Formulakisoja tms., ja viimeisimpänä Vihreän ympäristöministerin oma esimerkki.

Mutta kun otin selvää tilastoista yms. niin enpä lähde turhia hötkyilemään liikenteessä, ei kolarointi tms. ole fiksuksi muuttunut. Saksan lomalla tuntui kivalta ajaa kaasu pohjassa kun tiesi että sitä voi tehdä vain muutaman päivän ajan.

• .........

Ei koskaan alle sallitun ja ohittaessa nopeutta sen verran että tapahuu ripeästi ja turvallisesti !!!

• 180 heppaa

Jossain 50-aluella kun pikku rakosessa pitää traktori ohittaa niin taitaa nopeus keritä hetkeksi nousta pitkästi yli kahdeksaankymppiin. Siis kortti pois lopuksiikää ainakin täällä kirjoittavien kotipoliisien mielestä.

• P e n t t i

Ei tarvitse todellakaan laittaa kättä sydämelle.
      Minä ajan aina tilanteen salliessa 22 km/h päälle rajoituksen.
      Ja sille, joka haluaa mennä vieläkin kovempaa, annan mielelläni tietä.

Huonossa kelissä voi mennä saman verran rajoituksen allekin.

• Tasaistakyytiä

Ohitan useimmiten vakkari päällä. Harvemmin on tarve nostaa erikseen nopeutta. Joskus on ollut pakko nostaa nopeutta sillä ohitettava nostaa itse nopeutta. Motarilla pääsääntöisesti ajelen. Pienemmillä teillä on harvemmin tarve ohittaa ylipäätänsä.

• Ei juntti

Minäkin ohitan useimmiten vakkari päällä moottoritiellä jos takaa ei näy tulevan ketään nopeampaa, mutta jos tulee niin mun autossa on sellainen hienous että kaasupolkimella saa lisää nopeutta vaikka vakkari olisikin päällä.
        Ei tulisi mieleenkään etä näyttäisin sitä suomalaista junttiutta siten että jatkaisin sitä aikaisempaa nopeutta kilometrikaupalla jos joku roikkuu takana.

• Tasaistakyytiä
        Ei juntti kirjoitti:

Minäkin ohitan useimmiten vakkari päällä moottoritiellä jos takaa ei näy tulevan ketään nopeampaa, mutta jos tulee niin mun autossa on sellainen hienous että kaasupolkimella saa lisää nopeutta vaikka vakkari olisikin päällä.
        Ei tulisi mieleenkään etä näyttäisin sitä suomalaista junttiutta siten että jatkaisin sitä aikaisempaa nopeutta kilometrikaupalla jos joku roikkuu takana.

Ei ole tarve väistää nopeampaa jos itse jo ajaa suurinta sallittua, ellei sitten takaa tuleva ajoneuvo satu olemaan hälytystehtävissä.

• voi voi
        Ei juntti kirjoitti:

"Ei tulisi mieleenkään etä näyttäisin sitä suomalaista junttiutta siten että jatkaisin sitä aikaisempaa nopeutta kilometrikaupalla jos joku roikkuu takana. "

Ohitus kestää sen mikä kestää, sen jälkeen palataan takaisin oikealle kaistalle.

• turvallisuus teoista

Pääsääntöisesti noudatan nopeusrajoituksia (navigaattorin avulla), enkä käy tinkikauppaa toleranssien, puuttumiskynnysten ja rikesakko / päiväsakkojen kanssa.

Jos saavutan jonkun tarkistan navigaattorista kannattaako lähteä ohitusta tekemään, eli jonkun kilometrin voin ajaa "alinopeutta". Pelkkä paikanvaihto seuraavaan taajamaan on turhaa.

Turvallisuus syntyy kuljettajan asenteesta. Taloudellinen ajotapa karsii tehokkasti vaaratilanteet pois, ja sama päinvastoin. Turvallinen ajo on taloudellisempaa.

• P e n t t i

Ok. Sinä olet sitten se jonon kakkonen joka aiheuttaa letkan. Jos noudatat tyyliäsi, niin muistathan pitää hyvän välin ensimmäiseen, jotta sinustakin päästään helposti ohi?

• turvallisuus teoista
        P e n t t i kirjoitti:

Ok. Sinä olet sitten se jonon kakkonen joka aiheuttaa letkan. Jos noudatat tyyliäsi, niin muistathan pitää hyvän välin ensimmäiseen, jotta sinustakin päästään helposti ohi?

Luonnollisesti turvaväli on pakollinen siinä missä nopeusrajoituskin. Ja kun jättää väliä ei sen edelläajavan nopeudenvaihtelut turhauta.

Itse jätän jo kahden auton ohittamisen useimmiten tekemättä, harvoin kun on niin kiire että viitsin alkaa oikein ajamaan pelkän ohjaamisen sijaan.

Eikä se letka niin ihmeellinen juttu ole kun joka arkipäivä sellaiseen ajoon joutuu muutoinkin osallistumaan, mutta seisovassa jonossa ei ole kiva viettää aikaansa.

• pihi mutta itara
        turvallisuus teoista kirjoitti:

Luonnollisesti turvaväli on pakollinen siinä missä nopeusrajoituskin. Ja kun jättää väliä ei sen edelläajavan nopeudenvaihtelut turhauta.

Itse jätän jo kahden auton ohittamisen useimmiten tekemättä, harvoin kun on niin kiire että viitsin alkaa oikein ajamaan pelkän ohjaamisen sijaan.

Eikä se letka niin ihmeellinen juttu ole kun joka arkipäivä sellaiseen ajoon joutuu muutoinkin osallistumaan, mutta seisovassa jonossa ei ole kiva viettää aikaansa.

Niin niitä letkoja tulee, kun kaltaisesi penninvenyttäjät niitä tekevät.
        Jos sinäkin jättäisit ne muutamat sentit säästämättä ja ohittaisit hitaamman, kun sellaisen saavutat, ei olisi niitä letkoja.

Mutta eihän se käy, kun MINÄ MINÄ haluaa säästää.

• P e n t t i

Hienoa että pidät välin jos et kiirehdi. Silti en neuvo ajamaan ainkaan yhtään alle rajoitusten eli jos mahdollista niin kannattaa aja ohi.
        Ja sitten vielä tarkennuksena, että ohittaminen meille kaikille ei ole välttämättä mikään ajansäästöjuttu vaan se tarjoaa ihan silkkaa nautintoa.
        Siitä vaan tulee kiva ja hieno fiilis kun vetää kovien verojen jälkeen paremmalla ohi. Varsinkin ylämäkeen!

:-)))

• turvallisuus teoista
        P e n t t i kirjoitti:

Hienoa että pidät välin jos et kiirehdi. Silti en neuvo ajamaan ainkaan yhtään alle rajoitusten eli jos mahdollista niin kannattaa aja ohi.
        Ja sitten vielä tarkennuksena, että ohittaminen meille kaikille ei ole välttämättä mikään ajansäästöjuttu vaan se tarjoaa ihan silkkaa nautintoa.
        Siitä vaan tulee kiva ja hieno fiilis kun vetää kovien verojen jälkeen paremmalla ohi. Varsinkin ylämäkeen!

:-)))

-> ohittaminen meille kaikille ei ole välttämättä mikään ajansäästöjuttu vaan se tarjoaa ihan silkkaa nautintoa.

Noin minä sen olen arvellutkin olevan, mutta kivahan se on lukemalla varmistaa.

-> jos mahdollista niin kannattaa aja ohi

Tuosta olen eri mieltä. Se on kolaririski, ja koskaan en kiirehtimistä ole pystynyt rahaksi muuttamaan. Kannattaa lähteä aikaisemmin liikkeelle jos on kiire.

-> kaltaisesi penninvenyttäjät niitä tekevät.

Oletko nuori ja asut maaseudulla kun et tiedä mitä ruuhkaliikenne on? Se tarkoittaa vain sitä että on paljon ihmisiä liikkeellä, ei siinä ole kyse säästämisestä.

• pihi mutta itara

-> ohittaminen meille kaikille ei ole välttämättä mikään ajansäästöjuttu vaan se tarjoaa ihan silkkaa nautintoa.

Tuosta olen eri mieltä. Se on kolaririski, ja koskaan en kiirehtimistä ole pystynyt rahaksi muuttamaan. Kannattaa lähteä aikaisemmin liikkeelle jos on kiire.

Oletko nuori ja asut maaseudulla kun et tiedä mitä ruuhkaliikenne on? Se tarkoittaa vain sitä että on paljon ihmisiä liikkeellä, ei siinä ole kyse säästämisestä.

Olen vielä nuori, täytän 50 vasta hiukan yli vuoden päästä ja asun pienessä taajamassa, nimeltään Tampere.
        Olen muutaman kerran nähnyt ruuhkaliikenteen, viimeksi Saigonissa. Siellä oli todellakin paljon ihmisiä liikkeellä.
        Mutta kuinka se liittyy tahalliseen ruuhkan tekoon, jota sinä harrastat?

• P e n t t i

Pentti on melko nuori alle 50 v ja asuu siellä missä asuu. :-)))
        Mutta. Suomessa ei ole ruuhkaliikennettä. Ja jos on, niin se on ihan tahallisesti tehtyä ongelmademonstraatiota poliittisine tarkoitushakuisuuksineen.
        Pentti tietää nämä hommat!

• 56ytgtgt

Kyllä niitäkin voi olla, en kyllä itsekkään kykene siihen että AINA ajaisin
      nopeusrajoitusten puitteissa mutta noudatan niitä kyllä hyvin usein.

Aja yli- tai alinopeutta mutta enemmän käytännössä yleensä
      on haittaa näistä joilla se nopeus vaihtelee koko ajan.
      Tosi rasittavaa koittaa ajaa sellainen perässä vaikka välimatkaa
      koitat pitää vaikka kuinka paljon, koko ajan vaan saavutat sen
      uudestaan ja uudestaan. Silloin kun ei ohikaan voi mennä,
      menen kyllä ohi jos tilanne sen vaan mahdollistaa.

Sitten taas ne ketkä oikein matelee, voi herranlettas kun on nyt
      varmaan tuvallista, toinen ääripää sitten ne joiden pitää
      mennä aina huimasti muuta liikennettä kovempaa.

• Olen ajanut

Olen ajanut ylinopeutta monestikin, mutta syy on lähinnä se että nykyään ei tahdo muulla tavalla pysyä liikennevirran mukana. Ja silti olen tullut ohitetuksi montakin kertaa vaikka peruste ohitukselle puuttuisi täysin. Ja tätä tapahtuu joka hlvetin paikassa, ajoi sitten taajamassa, moottoritiellä tai jollakin muulla valta- tai seututiellä. Ihme homma, ei voi muuta sanoa.

• ---

menkääpä lappiin ajelemaan, siellä on yleisrajoitus 80km/h. tiet samanlaisia kun etelässä on 40km/h..

oikeen pelottaa ajella hiekkateillä 80km/h

• tyr456

Nykyään tulee pääsääntöisesti ajettua nopeusrajoitustun mukaan ja tosiaan niin että se on maksiminopeus mikä liikennemerkissä lukee ilman mitään toleranssi lisäyksiä. Eli 8-kympin alueella tuollaista 78-80 (todellista) nopeutta. Myös kaupungissa pyrin noudattamaan rajoituksia vaikka olisi 30km/h.
      Ylinopeuden puolelle menee usein hetkellisesti kun nopeusrajoitus tippuu ja antaa auton hidastua moottorijarrutuksella. Ohituksinkaan ei tarvitse ryhtyä jos sitä ei järjellisillä nopeuksilla pysty tekemään.

• turvallisesti

Nim.m. Pentti kirjoitti:
      "Minä ajan aina tilanteen salliessa 22 km/h päälle rajoituksen.
      Ja sille, joka haluaa mennä vieläkin kovempaa, annan mielelläni tietä."

Kärsiikö kysyä miksi ajat noin reipasta ylinopeutta? Joku pätevä syy.

Pentin tapaiset kuljettajat aiheuttava jatkuvan nopeustarkkailun ja varmaankin vielä motareillekin kamerapöntöt kaikkien autoilijoiden harmiksi.

Itse ajan lievää ylinopeutta ja ohitan reippaammalla enkä siten aiheuta valvontapaineita. Kumpa meitä olisi enemmän.

• Provoko? Kyllä

Se P e n t t i = P ö n t t ö onneton provoräpeltäjä. Johan sen paljastaa toi 22 km/h. Miksi kukaan ajaisi juuri niin, ja vielä aika useinkin? Paitsi tietysti elävän elämän täysi ääliö. En usko pätkääkään sen tyypin tarinointiin, pelkkää scheissea se suoltaa.

• pönttöpäät esiin
        Provoko? Kyllä kirjoitti:

Se P e n t t i = P ö n t t ö onneton provoräpeltäjä. Johan sen paljastaa toi 22 km/h. Miksi kukaan ajaisi juuri niin, ja vielä aika useinkin? Paitsi tietysti elävän elämän täysi ääliö. En usko pätkääkään sen tyypin tarinointiin, pelkkää scheissea se suoltaa.

Pentti tai Pönttö mutta näitä provoilijoita on myös liikenteessä, jotka eivät tippaakaan mieti tekemisiään. Paahtavat vaan ihan tarpeettomasti vapailla nopeuksilla ja tekevät hallaa kaikille tien käyttäjille.
        Ja mitä iloa niistä suurista nopeuksista saavat? Eivät mitään kun joutuvat koko ajan ajamaan jonkun hitaamman takana ja stressaavat kun eivät pääse aina heti ohi.
        Olisi kiva saada näistä pelleistä joku vastaamaan näihin kysymyksiin mutta eipä heitä täällä näy, eikä ihme sillä tuskin osaavat edes kirjoittaa kun kaasupolkimessakin vain yksi asento.

• P e n t t i

Aina pitää muistaa kohteliaisuus eikä hölmöillä pid. Mutta kun tilanne sallii niin aina menen 22 km/h päälle rajoituksen. Ohituksessa mennee helposti 40 km/h päälle, mutta silloin ei katsellakaan mittariin vaan tielle.
      En silti suosittele muille kuin osaaville.

• hmmmmm

Pyrin noudattamaan nopeusrajoitusta, enkä nyt ehdoin tahdoin pyri ylinopeutta ajamaan.

Moni kun ei noudata ja ajavat 50km/h taajama-alueella kukaties 65km/h, syntyy oikeita vaaratilanteita. Risteyksissä ei välttämättä ole näkyväisyyttä tarpeeksi kauas ja ripeästäkin tielle liittymisestä voi tulla vaaratilanne näiden ylinopeutta ajavien vuoksi. He tuskin muita ajattelevatkaan kuin omaa itseään. Tilanne on kuitenkin se, että 10-15km/h ylinopeus voi olla merkittävä liikenneonnettomuuteen johtava tekijä.

On hankala arvioida ajavatko autot nopeusrajoitusten mukaan ja siksi ei välttämättä edes kannata luulla, että tielle ehtisi liittyä. Täydellisessä maailmassa rajoituksia noudatettaisiin, mutta kun meno on minä minä minä...kokoomus meininkiä.

• P e n t t i

Vauhdilla ja ohi aina kun sopiva tilanne. Muutoin normaalisti 22 km/h. Mutta kohteliaasti ja turvallisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4070
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2091
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1395
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe