Kytäjän hävittäjät

Sata lasissa

Vuosikymmeniä sitten puhuttiin Hyrylän hävittäjistä. He olivat kuuluisia hurjasta ajotavastaan kuskaessaan soraa Helsinkiin. Melkoista rallia on jo kauan ollut Kytäjäntiellä, jossa välillä kivetkin lenteleee kun vauhtia vastaavilla kuskeilla riittää. Kun ajat 70 kmh nopeutta niin heti on sorarekka tappituntumalla painostamassa. Tosin painostus ei mitään useillekaan vaikuta, mutta jotkut säikkyvät. Kun he ajavat "rajoittimen päällä" niin hitaista ei välitetä, mitäs noista rajoituksista. Toivottavasti Konginkangas ei toistu.

99

3632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on ollut kauan

      Niiden on pakko ajaa ylinopeuksia, koska muutoin "urakka kusee". Taksat on laskettu niin alas että vain ajoajasta voi ottaa hyötyä. Urakoitsijoilla on pulaa keikoista ja halvalla otetaan.Tässä on syy ja toiset tielläliikkujat kärsikööt seurauksista.

      • Nopea kuski

        Maisemien toljottajat menkööt sivuun, koska lastit pitää saada ajoissa tilaajalle. Ei siellä tiellä ole koskaan tutkaa ollut, joten päästelkää reilusti vaan.


      • kiire?
        Nopea kuski kirjoitti:

        Maisemien toljottajat menkööt sivuun, koska lastit pitää saada ajoissa tilaajalle. Ei siellä tiellä ole koskaan tutkaa ollut, joten päästelkää reilusti vaan.

        Mitään todellista oikeaa kiirettä noilla hävittäjillä ei ole.
        Nämä muutamat kusipääkuskit vaan haluaa kokeilla rajojaan.
        Vähän on vain väärä paikka leikkimiseen.
        Onhan noita kaatunutkin jo.
        Itse ajelen henkilöautolla siellä, enkä ymmärrä miten täysperävaunulla pystyy ajelemaan niissä mutkissa sellaista nopeutta mitä ne ajavat.


      • Nopea kuski
        kiire? kirjoitti:

        Mitään todellista oikeaa kiirettä noilla hävittäjillä ei ole.
        Nämä muutamat kusipääkuskit vaan haluaa kokeilla rajojaan.
        Vähän on vain väärä paikka leikkimiseen.
        Onhan noita kaatunutkin jo.
        Itse ajelen henkilöautolla siellä, enkä ymmärrä miten täysperävaunulla pystyy ajelemaan niissä mutkissa sellaista nopeutta mitä ne ajavat.

        Mistä sinä tiedät toisten kiireet! Silloin kun teiden kuninkailla on kiire niin hitaat menkööt sivuun.


      • koskarytisee

        Nyt näiden hävittäjien asioista koko tie on hajoamassa.Aapossakin oli aiheesta ja lukuisia tieltä suistumisia tapahtunut. Sorakuskit ajaa hoputtaen ihan tappituntumalla, jos nopeusrajoituksia yrität noudattaa.


      • Kaameantienkulkija
        koskarytisee kirjoitti:

        Nyt näiden hävittäjien asioista koko tie on hajoamassa.Aapossakin oli aiheesta ja lukuisia tieltä suistumisia tapahtunut. Sorakuskit ajaa hoputtaen ihan tappituntumalla, jos nopeusrajoituksia yrität noudattaa.

        Kuvaa se puskurissa kiinni olija ja toimita kuvat poliisille. Pyydä siinä yhteydessä tieto, johtiko mihinkään. Jos ei niin mediaan kuvat.


      • jorma611
        kiire? kirjoitti:

        Mitään todellista oikeaa kiirettä noilla hävittäjillä ei ole.
        Nämä muutamat kusipääkuskit vaan haluaa kokeilla rajojaan.
        Vähän on vain väärä paikka leikkimiseen.
        Onhan noita kaatunutkin jo.
        Itse ajelen henkilöautolla siellä, enkä ymmärrä miten täysperävaunulla pystyy ajelemaan niissä mutkissa sellaista nopeutta mitä ne ajavat.

        jos menisit bussilla?


      • Ota.selvää
        jorma611 kirjoitti:

        jos menisit bussilla?

        Niitä bussivuorojahan sinne menee jatkuvasti, vai mitä asiantuntija.


    • ei ymmärrä

      Älä muuta sano. Kytäjäntie on ollut aina vaarallinen tie. Siinä ajetaan tuhatta ja sataa, Kytäjän suora on varsinainen pikataival. Kyseisellä tiellä on tapahtunut kuolemaankin johtaneita onnettomuuksia, saatikka lukuisia ulosajoja. Pyörätie olisi varsin tervetullut kyseiselle tielle, mitähän järkeä oli tehdä pyörätien pätkä kirkon kohdalle Läyliäisiin päin. Ei kait ne kolopallon mätkijätkään sillä mitään tee.

    • hyvä näin.

      Kyllä se kevyen liikenteen väylä siinä kylän pinnassa, antaa monille kyläläisille kunnon mahdollisuuden ulkoilla. lastenkärry ämmät puskee kärryjään joka päivä siinä ja koiran ulkoiluttajilla on sentään joku tie missä kävellä.
      Mahdoton idea on noin kapealla tiellä saada pyörätie pitemmälle, koska siinä on peltomaata moottoritielle asti. Tulisi turhan kalliiksi pakkolunastaa peltoa pyörätieksi.
      Lieneekö edes mahdollistakaan. Sellainen pyörätie lisäisi kulkijoita Kytäjän suuntaan, ja se on ajatuksena epämielyttävä.

      • ei ymmärrä,

        Onhan siinä valmis radan pohja. Karkkilan pikku päkä puksutti siinä vielä 60 luvulla, sitä kunnostamalla sais pyörätien Kytäjälle. Tukeva, hyvä pohja.


    • Tässä mahdollisuus

      Nokialla siviiliasussa ja siviiliautolla liikkunut poliisi käräytti riehuvan bussikuskin joka ajoi "tappituntumalla" toisen takana, kun hänen erinomaisuuttaan ei tarpeeksi kunnioitettu liikenteessä. Mojova sakko kouluttaa nyt bussikuskia. Poliisit nyt vain esimerkin opastamana noita Kytäjän hävittäjiä valvomaan. Auto mahdollisimman vaatimaton, niin heti tulee rysään muutama ja toisetkin rauhoittuu.

      • Miksei-kukaan-puutu

        Jotain vastaavaa Kytäjäntiellä ja Palkkisillantiellä tulisiu tehdä. Kaahaava rekka oikaisi mutkassa vastaantulijoiden kaistalle täysin häikäilemättömästi ajatuksella että pienemmät väistäkööt. Siinä oli penkkaa raapien mentävä, jotta henki säilyi. Kyllä nuo vielä jonkun tappavat, mutta koska on vain ajan kysymys.


    • Milläs todistat

      Teräväkulmaista sepelimurskaa lentää tielle kovaa ajavista sorarekoista. Jo useammalta on mennyt rengas autosta puhki.

      • nasta laudassa

        Kauhulla odotan, milloin menetetään ihmishenkiä, näiden Hävittäjien takia. Mikä prkle siinä on, että täytyy ajaa kuin viimeistä päivää. Kännykät korvalla kaahavat mutkat suoriksi. Kyseiselle tielle ei uskalla mennä kävelemään tai pyöräilemään , hengestään pääsee aivan varmasti.


      • "ei kuulu mulle"
        nasta laudassa kirjoitti:

        Kauhulla odotan, milloin menetetään ihmishenkiä, näiden Hävittäjien takia. Mikä prkle siinä on, että täytyy ajaa kuin viimeistä päivää. Kännykät korvalla kaahavat mutkat suoriksi. Kyseiselle tielle ei uskalla mennä kävelemään tai pyöräilemään , hengestään pääsee aivan varmasti.

        Jatkuvasti saa pelkää koska kiveä tulee tuulilasiin. Rekat ajaa jatkuvasti rajoittimella ja mahdillissista liikennevalvoinnoista kulkee nopeasti tieto. Nähtävästi joudutaan odottaman sitä "isoa pahaa" onnettomuutta ennenkuin päättäjät heräävät asiaan.


      • T Soranen
        "ei kuulu mulle" kirjoitti:

        Jatkuvasti saa pelkää koska kiveä tulee tuulilasiin. Rekat ajaa jatkuvasti rajoittimella ja mahdillissista liikennevalvoinnoista kulkee nopeasti tieto. Nähtävästi joudutaan odottaman sitä "isoa pahaa" onnettomuutta ennenkuin päättäjät heräävät asiaan.

        Kuinka kauan ne oikein ajavat, kun muistelen, niin ajoa on kestänyt ainakin 10 vuotta, eikö se jo lopu. Tienpenkat murenevat raskaan kaluston alla. Kuka ne korjaa häh. Ei kaupunki ainakaan, rahaa se sysää ihan muihin paikkoihin, mutta ei tien kunnossapitoihin.


      • Sepeli Soranen
        T Soranen kirjoitti:

        Kuinka kauan ne oikein ajavat, kun muistelen, niin ajoa on kestänyt ainakin 10 vuotta, eikö se jo lopu. Tienpenkat murenevat raskaan kaluston alla. Kuka ne korjaa häh. Ei kaupunki ainakaan, rahaa se sysää ihan muihin paikkoihin, mutta ei tien kunnossapitoihin.

        Ei ole kaupungin murhe vaan valtion tielaitoksen tai mikä virasto lieneekään. Hommista ei huolehdita niinkuin aikoinaan TVH hoiti.


      • 25022015
        T Soranen kirjoitti:

        Kuinka kauan ne oikein ajavat, kun muistelen, niin ajoa on kestänyt ainakin 10 vuotta, eikö se jo lopu. Tienpenkat murenevat raskaan kaluston alla. Kuka ne korjaa häh. Ei kaupunki ainakaan, rahaa se sysää ihan muihin paikkoihin, mutta ei tien kunnossapitoihin.

        Kaupungin rahat menee käytettyihin muropaketteihin eli "taiteeseen". Tässä kylässä asiat hoidetaan päin metaanikaasujen päästöaukkoa.


      • aja.hiljaa.isi

        Kyllä minuakin suututtaa tuo lisääntynyt liikenne siellä Kytäjän teillä, mutta ei taida muuta mahdollisuutta olla sorakuljetuksiin, kuin autot. Harmittaa suuresti, että siellä on muutama kuski, jotka ei ilmeisesti osaa käyttäytyä. Laittakaa rekkareita ylös näistä kaahareista ja ilmoitus poliisille.
        Lisäksi vielä tästä taideasiasta. Niillä taiderahoilla ei kovin montaa kilometria tietä kunnosteta, mutta paljonko maksaa esim. lämmitettävä tekonurmi ja jäähallin ylläpito vuodessa. Ennen pelattiin lätkää vain talvella ja jalkapalloa sitten kesällä.


      • tärkeysjärjestys
        aja.hiljaa.isi kirjoitti:

        Kyllä minuakin suututtaa tuo lisääntynyt liikenne siellä Kytäjän teillä, mutta ei taida muuta mahdollisuutta olla sorakuljetuksiin, kuin autot. Harmittaa suuresti, että siellä on muutama kuski, jotka ei ilmeisesti osaa käyttäytyä. Laittakaa rekkareita ylös näistä kaahareista ja ilmoitus poliisille.
        Lisäksi vielä tästä taideasiasta. Niillä taiderahoilla ei kovin montaa kilometria tietä kunnosteta, mutta paljonko maksaa esim. lämmitettävä tekonurmi ja jäähallin ylläpito vuodessa. Ennen pelattiin lätkää vain talvella ja jalkapalloa sitten kesällä.

        Kyllä muropaketin 2600 euron hinnalla korjaisi useamman teräväreunaisen kuopan asfaltista. Ei nähtävästi jää tuohan 2600.n, koska jokin varasto on täynnä "taidetta", joka odottaa sijoituspaikkaansa. Jokin tärkeysjärjestys pitäisi olla kaupungin rahankäytössä, varsikin näinä nuukuiden aikoina. Mummoilta vietiin ruokailusta leivät ja levitteet, mutta "taiteeseen" riittää tuhlattavaksi.


      • prumprum
        aja.hiljaa.isi kirjoitti:

        Kyllä minuakin suututtaa tuo lisääntynyt liikenne siellä Kytäjän teillä, mutta ei taida muuta mahdollisuutta olla sorakuljetuksiin, kuin autot. Harmittaa suuresti, että siellä on muutama kuski, jotka ei ilmeisesti osaa käyttäytyä. Laittakaa rekkareita ylös näistä kaahareista ja ilmoitus poliisille.
        Lisäksi vielä tästä taideasiasta. Niillä taiderahoilla ei kovin montaa kilometria tietä kunnosteta, mutta paljonko maksaa esim. lämmitettävä tekonurmi ja jäähallin ylläpito vuodessa. Ennen pelattiin lätkää vain talvella ja jalkapalloa sitten kesällä.

        Rekkaralli sen kuin lisääntyy, Rudus anonut 17 vuoden lisäaikaa Haarumäen murskaamolle ja myös sen laajennukselle. Sen saatuaan sieltä alkaa tulla rekkaa aina 10 min välein, joten tie on sitten kovilla.


      • JaskaSuorapuheinen

        Se Kytäjäntie hajoaa kohta kokonaan. Joku ehdotti uutisten mukaan näille sorakeisareille pientä korjausvastuuosuutta, mutta ahneiden keulakuva tyrmäsi heti ajatuksen. Rahaa vaan firman kassaan ja muut tienkäyttäjät kärsikööt.


      • 1866
        JaskaSuorapuheinen kirjoitti:

        Se Kytäjäntie hajoaa kohta kokonaan. Joku ehdotti uutisten mukaan näille sorakeisareille pientä korjausvastuuosuutta, mutta ahneiden keulakuva tyrmäsi heti ajatuksen. Rahaa vaan firman kassaan ja muut tienkäyttäjät kärsikööt.

        Hyvä Jaska! Maksaako joku muu firma jotain ylimääräistä siitä, että käyttävät teitä? Vaikkapa Valion rekat?


      • JaskaSuorapuheinen
        1866 kirjoitti:

        Hyvä Jaska! Maksaako joku muu firma jotain ylimääräistä siitä, että käyttävät teitä? Vaikkapa Valion rekat?

        Ajaako Valion rekatkin kymmeniä kertoja noin painavilla lasteilla kapealla Kytäjäntiellä? Eihän siellä ole maitotilojakaan enään.


      • 1519
        JaskaSuorapuheinen kirjoitti:

        Ajaako Valion rekatkin kymmeniä kertoja noin painavilla lasteilla kapealla Kytäjäntiellä? Eihän siellä ole maitotilojakaan enään.

        Melkein ymmärsit pointin... Maksaako ESIMERKIKSI Valio ylimääräistä siitä, että sahaavat jollekin suurtilalle vievää pikkutietä? Ei. Eikä maksa mikään mukaan kuljetusalan yritys siitä, että käyttävät auto- ja polttoaineveroin ylläpidettävää tiestöä. Kannattaisi varmaan keskittyä valittamaan siitä tietä ylläpitävästä tahosta?


      • reikäpaikkausvaan

        Totta on se, että turha valittaa tieden käyttäjille, jos tie rapistuu. Taho joka kerää verotulot ei korvamerkitse rahoja sinne mistä ne on maksettu.
        Ikävä kyllä rahaa ei kuulemma löydy Kytäjän tien kunnostukseen, vaan toimeen on tultava hajoavalla tiellä. Jos hyviä puolia yritetään hakea, niin kohta ylinopeutta on siinä vaikea ajaa, joten siltä osin turvallisuus lisääntyy.


      • JaskaSuorapuheinen
        1519 kirjoitti:

        Melkein ymmärsit pointin... Maksaako ESIMERKIKSI Valio ylimääräistä siitä, että sahaavat jollekin suurtilalle vievää pikkutietä? Ei. Eikä maksa mikään mukaan kuljetusalan yritys siitä, että käyttävät auto- ja polttoaineveroin ylläpidettävää tiestöä. Kannattaisi varmaan keskittyä valittamaan siitä tietä ylläpitävästä tahosta?

        Maatilat ovat usein tiekuntien omistamien teiden varrella. Siellä tiemaksut hoidetaan käytön mukaan. Esim. juuri tilalla käyvä raskas kuorma-auto on huomioitu kyseisen tilan jyvityksessä, eli kilometrimaksu on korkeampi kuin naapurin pyörällä kulkevalla asukkaalla. Kun tuntee tienkäytön todellisuuden, niin ymmärrän täysin asiaan liittyvät pointit.


      • 148
        JaskaSuorapuheinen kirjoitti:

        Maatilat ovat usein tiekuntien omistamien teiden varrella. Siellä tiemaksut hoidetaan käytön mukaan. Esim. juuri tilalla käyvä raskas kuorma-auto on huomioitu kyseisen tilan jyvityksessä, eli kilometrimaksu on korkeampi kuin naapurin pyörällä kulkevalla asukkaalla. Kun tuntee tienkäytön todellisuuden, niin ymmärrän täysin asiaan liittyvät pointit.

        Hienosti ymmärrät joo...Kytäjän tietä vois käyttää vaikka koko Suomen raskan liikenne matkalla Helsinkiin eikä kenenkään siitä tarvitsisi maksaa mitään lisämaksuja. Eikä se Valion rekkakaan taida ajaa yksityisiä teitä ihan koko matkaa? Ajaisi edes 10%


      • näinmeillä
        148 kirjoitti:

        Hienosti ymmärrät joo...Kytäjän tietä vois käyttää vaikka koko Suomen raskan liikenne matkalla Helsinkiin eikä kenenkään siitä tarvitsisi maksaa mitään lisämaksuja. Eikä se Valion rekkakaan taida ajaa yksityisiä teitä ihan koko matkaa? Ajaisi edes 10%

        Suomessa ei ole käytössä tiemaksuja julkisilla teillä, joten siinä mielessä kyllä. Meillä tieden kunnossapidosta vastaa viranomaiset, määrärahojen puitteissa. Tiet on luokitettu sitten luokkiin joiden perusteilla ovat ensisijaisia, tai alemman luokan kunnossapidossa.
        Kytäjän tie ei ole ensisijainen.

        Yksityistiet ovat toinen asia, ja niiden kunnossapidosta vastaa osakaskunnat, tosin saavat avustuksia kunnossapitoon.


      • Harmin.Paikka

        Aihe jälleen kiinnostaa, koska sorarekat murjoo tiet hajalle. Laskun maksaa veronmaksajat.


    • soraa aina tarvitaan

      Totta ne ajaa niin kauan kun soraa riittää, ja Kytäjän alueen louhoksista vielä ainakin 30 vuotta.

    • asiakunnossa

      Noniin, homma on nyt hoidossa. Kytäjän tielle on asennettu liikennemerkit, niissä ilmoitetaan päällystevaurioista.

      • Kynnysmateriaalia

        Ei ne merkit sitä tien kuntoa paranna. Niistä sepelikuormistahan saisi tien parannustöihin kunnon pohjarakennetta.


      • hukkaanmeni
        Kynnysmateriaalia kirjoitti:

        Ei ne merkit sitä tien kuntoa paranna. Niistä sepelikuormistahan saisi tien parannustöihin kunnon pohjarakennetta.

        Et sitte ole koskaan sarkasmista kuullut ? Tuossa edellinen viesti oli juuri sitä.


    • Siviiliauto

      Sorakuskit ilmoittavat heti toisille jos poliisin ratsia on menossa. Siinä pitäisi ottaa kuski kerrallaan nalkkiin ja jatkaa toisena päivänä taas. Kyllä siinä tie rauhoittuu kun kortit kuivuu.

      • Byrokraatti

        Kun poliisien määrää vähennettiin niin tämä oli seuraksena siitä. Ne vähäisetkin joutuu byrokratian vaatimana näpyttämään jokaisen pienenkin tapahtuman tietokoneelle, niin oikeisiin töihin ei riitä aikaa.


    • Vihjeeksi

      Taannoin sorarekka kaatui kyljelleen Kytäjäntien mutkissa. Onneksi ketään syytöntä ei jäänyt alle. Jos ajat tuolla tiellä säädettyä nopeutta mittarivirhekin huomioiden, niin ohi menee kiireisiä heti heittämällä. Siellä ne sitten venttaavat kaveriaan golfkentän parkkipaikalla. Ralli alkaa jo aamupäivällä kun kesäkelit vihdoin tulivat. Hyviä valvontapaikkoja kyllä löytyisi ja valvontaa todella toivotaan.

      • Hyvin.tärkeänä

        Golfareille huomattava ylinopeus on normaalia. Kiire tökkimään palloa ja nurmikkoa.


    • Tukatomies

      Poliisi roikkuu konttorilla sisäistä keskustelupalstaa läräämässä.

    • Ennuste.toteutunut

      Nyt se ennustettu kuolemankolari tapahtui. Tiukassa mutkassa kaksi sorarekkaa kohtasi eikä tilaa ollut. Yle alueuutisten mukaan toinen kuski on kuollut. Paikallisia ja muitakin tien käyttäjiä kolari ei yllättänyt, koska viime vuosina vauhti tiellä on vain lisääntynyt. 70 km rajoitus on vain teoriaa ilman kunnon valvontaa.

      • mutkatsuoriksi

        Oli onneksi omaa "soraporukkaa" joka kuoli, on vähän rumasti sanottu, mutta kyllä pistää niin vihaksi niiden kaahaminen. Entäs. .. jos olisi ollut joku jalankulkija, pyöräilijä, hlöautonkuljettaja, Saivat sitä mitä tilasivat.


    • faktaakehiin

      Ikävä tapahtuma ., mutta taas alkaa turha panikointi ja vouhotus nopeuksista.Kyseisessä onnettomuuspaikassa sorarekalla nopeus max.30-40 km /h,

    • tappoku

      Siinä mielessä hyvin kun kaksi tappo vehjettä kohtasivat.Kyllä sillä tiellä on kuorma-autoja saanut väistelläkin.Tapaus oli odotettavissa.

      • TarjoanApua

        Aivan. Useasti on menty mutkassa asfaltilta soran puolelle, mutta sillä on selvitty tilanteesta. Poliisin pitäisi ratsata siviiliauton avulla noita tieterroristeja, koska heidän liikkumisensa virka-autolla on heti kaikkien hurjastelijoiden tiedossa.


    • GunnarB

      Antakee Luokkosen ny myydä kaikki mäet ja nyppylät rauhassa, nii loppuu se ralli ja saadaan tehdä uusi tie tuhoutuneen tilalle kaupunkilaisten veroeuroilla.

      • kivestärahaksi

        Joku pöljä vielä muutama vuosi sitten uskoi Luokkosen muka rakentavan jotain "maatalouskeskusta" siihen kuivurin taakke. Sillä rakennusluvalla sitten siirrellään kalliota sorana muualle maksua vastaan.
        Loppu äkkiä puheet maatalouskeskuksesta, kun saatiin murskamyllyt kunnolla pyörimään.
        Luokkonen on kuitenkin vain pieni tekijä isompien soranajajien rinnalla.


      • ykstyjänkanssa

        Tarkoitat kait Laakkonen


      • eisuomeevaansavvoo
        ykstyjänkanssa kirjoitti:

        Tarkoitat kait Laakkonen

        Etpä taija osata savonkieltä.


      • KieroPorvari
        kivestärahaksi kirjoitti:

        Joku pöljä vielä muutama vuosi sitten uskoi Luokkosen muka rakentavan jotain "maatalouskeskusta" siihen kuivurin taakke. Sillä rakennusluvalla sitten siirrellään kalliota sorana muualle maksua vastaan.
        Loppu äkkiä puheet maatalouskeskuksesta, kun saatiin murskamyllyt kunnolla pyörimään.
        Luokkonen on kuitenkin vain pieni tekijä isompien soranajajien rinnalla.

        Jokin tuotteiden tilamyyntikeskus oli lupahakemuksen perusteluna ja työt aloitettaisiin tontin tasauksella kallio- ym. kiviaineksista. Lupaa on käytetty surutta sepelin ym. myyntiin. Suomessa uskotaan yleensä ihmisten rehellisyyteen, mutta kepulit ja muut ketkut hyväksikäyttävät ihmisten rehellisyyttä . Miten sitten on toimittu päättäjien ja rakennusvalvonnan suuntaan ???


      • outojatapojasiis
        KieroPorvari kirjoitti:

        Jokin tuotteiden tilamyyntikeskus oli lupahakemuksen perusteluna ja työt aloitettaisiin tontin tasauksella kallio- ym. kiviaineksista. Lupaa on käytetty surutta sepelin ym. myyntiin. Suomessa uskotaan yleensä ihmisten rehellisyyteen, mutta kepulit ja muut ketkut hyväksikäyttävät ihmisten rehellisyyttä . Miten sitten on toimittu päättäjien ja rakennusvalvonnan suuntaan ???

        Kuntapolitiikka on usein aika likaista, koska päättäjätkään ei aina kuntatasolla ole kovin korkealuokkaisia ja ylevän moraalin omaavia henkilöitä.
        Itse en väittäisi mitään tutkimatta asiaa, ehkä kannattaisi hieman tutkia toimintatapoja, niin yrittäjän kuin päättäjienkin kohdalla.


      • SavoaKehiin
        eisuomeevaansavvoo kirjoitti:

        Etpä taija osata savonkieltä.

        Savonkielen viisastelija ei ole käynytkään Savossa, saatikka kuullut sitä puhuttavan oikeilla aksenteilla ja äänenpainoilla. Hieman käännösoppia: Laakkosesta Luakkone, Laukkasesta Laakkane, Kauppisesta Kaappine, josta edelleen Kuappine. Kirjakieliversio Laakkosesta olisi siis Laukkonen, joka ei sointuisi Savonaismurteessa luontevasti. Onhan tunnettua, että monet suomenkieliset sanat ovat Savolaisten ylivertaisten ominaisuuksien vuoksi käännetty jo Uuno Cygnaeuksen aloitteesta Savon kielelle. Esim. kaasu oli ennen savonnusta kausu, Saatanan kaaharit kirjoitettiin Sautanan kauharit, jne.


      • Ahneet.sorakeisarit
        SavoaKehiin kirjoitti:

        Savonkielen viisastelija ei ole käynytkään Savossa, saatikka kuullut sitä puhuttavan oikeilla aksenteilla ja äänenpainoilla. Hieman käännösoppia: Laakkosesta Luakkone, Laukkasesta Laakkane, Kauppisesta Kaappine, josta edelleen Kuappine. Kirjakieliversio Laakkosesta olisi siis Laukkonen, joka ei sointuisi Savonaismurteessa luontevasti. Onhan tunnettua, että monet suomenkieliset sanat ovat Savolaisten ylivertaisten ominaisuuksien vuoksi käännetty jo Uuno Cygnaeuksen aloitteesta Savon kielelle. Esim. kaasu oli ennen savonnusta kausu, Saatanan kaaharit kirjoitettiin Sautanan kauharit, jne.

        Jätetään junttien möngerrykset toiseen ketjuun ja puhutaan alueen kieltä. Laakkosetkin ovat kotoisin Joensuusta Pohjois - Karjalasta, eikä mistään Savosta.


      • mongmong
        Ahneet.sorakeisarit kirjoitti:

        Jätetään junttien möngerrykset toiseen ketjuun ja puhutaan alueen kieltä. Laakkosetkin ovat kotoisin Joensuusta Pohjois - Karjalasta, eikä mistään Savosta.

        Ikävää, että Kytäjälle on pesiytynyt mongertajia. Tosin mongerrus on pienin heidän aiheuttamansa riesa. - Pohjois-Karjalassa puhutaan savolaismurteita.


      • Anonyymi
        outojatapojasiis kirjoitti:

        Kuntapolitiikka on usein aika likaista, koska päättäjätkään ei aina kuntatasolla ole kovin korkealuokkaisia ja ylevän moraalin omaavia henkilöitä.
        Itse en väittäisi mitään tutkimatta asiaa, ehkä kannattaisi hieman tutkia toimintatapoja, niin yrittäjän kuin päättäjienkin kohdalla.

        Ei se ole valtakunnan tasollakaan. Tie 1361 päättyy todellisuudessa Läyliäisiin ja Hyvinkään päässä pitäisi edelleen näkyä kyltti siitä, mutta kun Laakkonen tuli valtaan Kytäjällä, vaihtui kyltti Hyvinkään päässä. On nimittäin laissa määriteltynä kuinka tie merkinnät menee, ei koske Laakkosta, kun on riittävästi rahaa ja valtaa saa mitä haluaa.


    • TeamNäätä

      Ei ole virkamiehillä tullut mieleen rajoittaa kytäjäntiellä painoja, kun ei kestä sorarekkojen massaa. Tie on keskeltä halki, kun reunat antaa periksi . Mutta nämä meidän kotikunnan nyhvöt päättäjät ei saa mitään aikaiseksi. Elykeskus sentään aloittaa tutkimukset pyörätien saamiseksi, ehkä sitten 2050 valmiiksi

      • jorma611

        sielläteidän kotikulmilla pitäis kieltää lisääntyminen


      • Ahneet.sorakeisarit

        Hyvä idea tuo painorajoitus. Painorajoitus tarpeeksi alas niin kannattavuus maa-ainesten kuskaamiseen heikkenee. Tilaavat muualta joidenkin toisten harmiksi.


    • Teräsmiess

      Olen kovasti innoissani pyörätietä tuonne odottanut kun siitä on aina ajoittain juttua jossakin. Jos se valmistuu esim. 2050 olen melkein 90v. tuolloin. Vieläköhän sitä silloin jaksaa paljon poljeskella?

      • jytinät

        Hyvinkään - Karkkilan rautatien vanha ratapenkka on paikoin jäljellä. Siinä valmista pohjaa pyörätielle.


    • Laulul

      Hyvinkään kaupunki tuntuu suosivan tätä kuorma-auto porukkaa.Mitenköhän nämä kilpailutus hommatkin on mennyt .Kuorma-auto jonka kuuluisi olla rekkatiellä parkkeeraa toisten ikkunoiden alla Hyvinkäällä.Hyvinkään kaupunki on yrittänyt WV mäistä ihmis koetta .mutta ei ole onnistunut.Torjunta-autot on hoitanut homman jo kuusi vuotta.Laululinnulle monta ilmoitusta.Kerran on tullut vastaus ja kysytty mitä siitä on haittaa.Oliskohan mies väärällä alalla.

    • NoinSeKaiOn

      Karkkilan ratapenkasta kirjoittelevat ovat horisijoita joilla ei ole riittävästi tietoa. Nykymääräysten mukaisen pyörätien rakentaminen vanhalle ratapenkalle tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin maantien varteen tekemällä. Sitä paitsi Laakkosen yhtymä olisi poikittain.
      Toinen juttu: Miksi Laakkosesta ei ole tehty rikosilmoitusta? Yhtymä ei hakenut asianmukaista louhintalupaa ennen kuin aloitti kiviaineksen louhinnan pääasiallisessa myyntitarkoituksessa. Laakkonen harhautti viranomaisia keksimällä kivihankkeelleen väärän aiheen, ja muuttamalla hakemustaan sen jälkeen kun "peli oli jo pelattu". Olivatko taas kokoomuksen porukat hyssyttelemässä? Laakkosen suku on Savosta, joka hieman selittää asiaa.

      • Valmis.suunnitelmapohja

        Osan matkaa se ratapenkka on aivan Kytäjäntien vieressä. Pohjatyöt on tehty kestämään raskaatkin kuormat Karkkilan valimolta. Siis ei mitään horinaa vaan perustiedot tallella. Ratapohjan maanomistuksetkin osittain vielä Kytäjän kartanon omistuksessa Vähäkallion ajoilta asti. Muutaman mutkakohdan pystyy ohittamaan oikaisemalla pyörätie suoraan mutkan ohi, mutta mieluiten nuo surmamutkat kannattaisi ohittaa Kytäjäntienkin osalta.


      • Anonyymi
        Valmis.suunnitelmapohja kirjoitti:

        Osan matkaa se ratapenkka on aivan Kytäjäntien vieressä. Pohjatyöt on tehty kestämään raskaatkin kuormat Karkkilan valimolta. Siis ei mitään horinaa vaan perustiedot tallella. Ratapohjan maanomistuksetkin osittain vielä Kytäjän kartanon omistuksessa Vähäkallion ajoilta asti. Muutaman mutkakohdan pystyy ohittamaan oikaisemalla pyörätie suoraan mutkan ohi, mutta mieluiten nuo surmamutkat kannattaisi ohittaa Kytäjäntienkin osalta.

        Kytäjälle kun tehtiin kunnallistekniikkaa, viemäri tulee Hyvinkäältä, silloin tarjottiin siihen pyörätietä rakennettavaksi jos kaupunki osallistuisi kustannuksiin, mutta kaupungilla ei ollut rahaa /halua sijoittaa ns. tulevaisuuteen. Se olisi ollut todellakin järkevää.


    • Tilannekatsaus

      Nyt ELY-keskus kaataa puita ja muutoinkin poistaa pahimpia näköesteitä tien jyrkimmistä mutkista. Nähtävästi pari kuolemaan johtanutta onnettumuutta vaikuttivat asiaan. Muutoin vauhtiralli varsinkin arkisin jatkuu. Kesällä golffarit hurjastelevat myös viikonloppuisin. Pyörätien rahoitus on vielä saamatta, joten seuraava onnettomuus mahdollinen.

    • Anonyymi

      Kumma kyllä tiellä voi ajaa 80 km/h läpi Hyvinkäältä Läyliäisiin kesät talvet. Aina on mahtunut sora/tukkirekka tulemaan vastaan mutkassa kuin mutkassa. Eikä pelota yhtään. Ja miksi pitää ajaa keskellä tietä. Miksi fillaristien on ajettava rinnakkain? Väliä on tullut kuljettua jo yli 50 v ja josta omalla kortilla 36 v. Lopettakaa se vouhotus jotta tie olisi vaarallinen.

      • Anonyymi

        Kumma kuinka joitakin ei nopeusrajoitukset tunnu koskevan. Kytäjän kohdalla on parikin paikkaa jossa on 50km nopeusrajoitus, joten laillisesti ei voi Läyliäisistä Hyvinkäälle pyyhkiä 80km/h. Myös peurakolarin vaara on hyvin ilmeinen jos tuolla nopeudella pistää pikataipaleen läpi. Tiellä olevat mutkapaikat on myös kohtia jossa on vaikea ajatella kenenkään suoriutuvan tuollaisella nopeudella.
        Taitaa tuo kyseinen kirjoittaja olevan se suurin riski kyseisellä kylätiellä, kumma kun on noinkin pitkään pystynyt pitämään tuollaista tieterrorismiä yllä.


      • Anonyymi

        Jahas, pitää taas vinkata poliiseja tutkaamaan tänne Kytäjän tienoille.


    • Anonyymi

      Onhan se itsestään selvyys, että mitä nopeampaan murskekuormat liikkuuvat, sitä enempi ehtii tulla perille kiveä ja saada rahaa. Saattaa olla, että on köyhä ja rahasta pulaa, eikä halua konkurssiin antaa louhosta ja murskaamoa mennä.
      Nykyään, kun on kovin tiukat ajat yrittäjillä, kilpailu kovaa. Vain nopeimmat pärjäävät ja hitaat kuolevat ensin.
      Toisaalta rakentamisaikataulut valmistumiselle on asetettu, vaaditaan toimitus varmuutta murskeelle.

      • Anonyymi

        Pääkaupunkiseudulla suurissa rakennushankkeissa on ahtaat alueet, joten tarvikelastin tuojat on aikataulutettu purkua varten. Jos myöhästyt niinjonon hännille. Mikään ei estä varmistamasta perilläoloa määräaikana. Kun lähtee ajoissa on perilläkin ajoissa.


      • Anonyymi

        Mikäs kiire tässä on, valmiissa maailmassa?
        Moni kiirehtijä kasvaa horsmaa jo ennen aikojaan.


    • Anonyymi

      Minkähän takia tiellä ei sitten ajeta edes sitä 70km/h, niillä osin kuin laillisesti sallittu. Siellä ajetaan n. 60h/h. Fine jos ei uskalla ajaa kovempaa, mutta ei myöskään pitäisi ohitusta mahdottomaksi ajamalla keskellä tietä ja syytellä raskasta liikennettä holtittomaksi. Pitäisi ymmärtää antaa tietä kaikkia ei pelota liikkua autolla. Vaikka siellä on peuroja /hirviä. pitämällä lasin/valot puhtaana ja keskittymällä ajamiseen eikä somettamiseen, jää aikaa väistää. Golfin ja kioskin kohta ok 50km/h. Muuten voisi todellakin olla 80km/h. Menkää hyvät ihmiset vähän pohjoisemmas autoilla, vastaavilla teillä todellakin 80km/h, eikä s..nallista suolausta.
      Tälläkin tien pätkällä pitää varmaan kohta vaihtaa kitkat piikkien tilalle Golfin pihassa.

    • Anonyymi

      Tietullit rekoille Kytäjän tiellä.

      • Anonyymi

        Jotain lisäveroa ketjun alkupäässä noille tietä hajoittaville ehdotetaan, mutta siihenkin löytyy jokin virallinen laistaminen.


    • Anonyymi

      Eikös kaupungin liikennesuunnittelijat muutama vuosi sitten suunnitelleet ns. Vakkurin kasvihuoneiden vierestä uutta tieyhteyttä Usmiin ja samalla sinne kunnollinen parkkipaikka. Silloin loppuisi jatkuva kitinä pysäköintisakoista Hyyppärän teiden alueella. Muistaako joku suunnitelman ja toteutuuko se?

    • Anonyymi

      Olikos se kartanon omistaja Kai Vähäkallio kova ajamaan tuolla tiellä aikoinaan? Harrasti ralliakin ja ennen itsemurhaansa ajoi BMW 320i:llä.

      • Anonyymi

        Oli kova ajamaan, 50-60 luvulla hänellä oli vihreä Porche, sillä päästeli Kytäjän suoraa, että hiekka pölisi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli kova ajamaan, 50-60 luvulla hänellä oli vihreä Porche, sillä päästeli Kytäjän suoraa, että hiekka pölisi..

        Kytäjän suoralla katsottiin, kenen auto kulkee nopeiten. Ei ollut Kai ainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytäjän suoralla katsottiin, kenen auto kulkee nopeiten. Ei ollut Kai ainoa.

        Jep, edelleen, pitkällä suoralla helposti yli 200 km/h.


    • Anonyymi

      Varovasti ajella pitää jos vaikka on menossa kuhaa onkimaan padolta.Nyt jo hyvin syönnillään Samoin kosken alta tulee kunnon keittotarpeet.

      • Anonyymi

        Varovasti kylläkin kun sorarekat paahtaa pyhäisinkin täysillä myös kurveissa oikaisten. Nopeusvalvontaa en Kytäjäntiellä enkä Palkkisillantiellä ole koskaan nähnyt. Vihjeeksi poliisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varovasti kylläkin kun sorarekat paahtaa pyhäisinkin täysillä myös kurveissa oikaisten. Nopeusvalvontaa en Kytäjäntiellä enkä Palkkisillantiellä ole koskaan nähnyt. Vihjeeksi poliisille.

        Mitä tällä palstalla vinkua vihjeeksi poliisille, ei niillä ole aikaa lueskella piipitystä täällä. Jos on virkavallalle asiaa, laita suoraan konttorille viestiä voit ehkä tulla kuulluksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tällä palstalla vinkua vihjeeksi poliisille, ei niillä ole aikaa lueskella piipitystä täällä. Jos on virkavallalle asiaa, laita suoraan konttorille viestiä voit ehkä tulla kuulluksi.

        Kyllä lukevat kaikkia näitä nykyajan palstoja. Joku somevastaava aina vuorossa. Itä-Uudenmaan poliisin alue on laaja, mutta tieto alueen sisällä kulkee. Lisäksi vielä vinkkien antajat. Kytäjäntien ongelmat on heillä tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lukevat kaikkia näitä nykyajan palstoja. Joku somevastaava aina vuorossa. Itä-Uudenmaan poliisin alue on laaja, mutta tieto alueen sisällä kulkee. Lisäksi vielä vinkkien antajat. Kytäjäntien ongelmat on heillä tiedossa.

        No ei varmasti lue tällaisia roskapalstoja, pitää olla kosteat jauhot yläkerrassa jos sellaista uskoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmasti lue tällaisia roskapalstoja, pitää olla kosteat jauhot yläkerrassa jos sellaista uskoo.

        Voit itse vaihtaa jauhosi. Asiasta kun heidän kanssa keskusteltiin niin tiesivät asiasta ja myös somen palstoja seuraavat alueen paikkakuntia myöten. Ongelmana on ollut maakunnan eristys 1,5 vuotta sitten ja siitä syntyneet mm. lomarästit. Typerä eristys aiheutti työruuhkan ja korona se vain pahenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tällä palstalla vinkua vihjeeksi poliisille, ei niillä ole aikaa lueskella piipitystä täällä. Jos on virkavallalle asiaa, laita suoraan konttorille viestiä voit ehkä tulla kuulluksi.

        PolPo ja vihapuhepoliisi valvoo näitä hyvinkin tarkkaan !


    • Anonyymi

      Ei kyllä ole aikaa seurailla palstoja missä kerrotaan mutu tuntumalla ylinopeudesta.
      Ilmoittakaa poliisin vihjenumeroon tai häkeen jos ilmoitettavaa.
      Kiitos.

      • Anonyymi

        Toisessa ketjussa kertoivat että seuraavat liikennettä. Myös määrättyjen viestien sisällöistä johtuen huomaa että kyllä seuraavat, kuten myös kaupungin virastossa mediavastaavat tekevät.


    • Anonyymi

      Höpö höpö juttuja seuraaminen, virkavallalla on tärkeämpääkin tekemistä.
      Jotenkin tuntuu järjettömältä muutenkin nuo naurettavat nopeusrajoitukset tiellä 1361. Onnettomuudet jotka ovat sattuneet ovat valitettavia, nopeuden rajoittamisella ei niiltä säästytä. Ne jotka ajaa ylinopeutta, päihteissä tai muuten vain välittämättä, ajavat sitä joka tapauksessa. Valvonta ei koskaan tule olemaan niin vahvaa, että saataisiin kaikki kiinni. Ylinopeus on kuitenkin ihan oikeasti vähäinen rike.
      Jos joku haluaa puhaltaa sukka syylärissä, eikö voi helpottaa ohitusta eikä tehdä sitä mahdollisimman vaikeaksi leikkimällä oman elämänsä poliisia.

      • Anonyymi

        Poliisit äy tutkaamassa entisen kioskin kohdalla aina silloin tällöin. Nopeusrajoitukset on tehty noudatettaviksi, on valitettavaa kuinka aina löytyy pieni osa autoilijoita, joiden mielestä rajoitukset ei heitä koske, ja piittaamattomalla ajotavalla vaarantavat liikennettä.
        Kytäjäntiellä on myös jatkuva sorkkaeläinvaara, jo pelkästään sen takia olisi syytä ajella varovasti.


      • Anonyymi

        Niin näkyi puhaltaneen jälleen yksi uusi tapaus alkuviikosta. Pelastuslaitoksella riitti sammutustöitä ja myös hautaustoimistolla omiansa. Turha lienee kysyä, miksei tuolla tiellä koskaan näy nopeusvalvontaa? Ei niitä voimavaroja enään ainakaan maakuntien rajoilla tarvita, kuten edellisellä hallituskaudella. Varmaan jo lomarästitkin poikkeusajalta hoidettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin näkyi puhaltaneen jälleen yksi uusi tapaus alkuviikosta. Pelastuslaitoksella riitti sammutustöitä ja myös hautaustoimistolla omiansa. Turha lienee kysyä, miksei tuolla tiellä koskaan näy nopeusvalvontaa? Ei niitä voimavaroja enään ainakaan maakuntien rajoilla tarvita, kuten edellisellä hallituskaudella. Varmaan jo lomarästitkin poikkeusajalta hoidettu.

        Miksei siellä ole asianmukaista tietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei siellä ole asianmukaista tietä.

        Ei ole rahaa,se menee kaikkeen jonnin joutaviin suorastaan turhuuksiin. Rahaa sysätään kuin Kankkulan kaivoon. Pyörätietäkin meinattiin suunnitella, mutta suunnitteluun se jäi. Onhan sekin jotain kun MEINATTIIN. Hölmöläisten kaupunki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei siellä ole asianmukaista tietä.

        Ei tiessä ole vikaa, vaan käyttäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tiessä ole vikaa, vaan käyttäjistä.

        Yöllä ne "viisaudet" syntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei siellä ole asianmukaista tietä.

        Ei älynnyt Constantin Linder sellaista rakennuttaa. Hänelle ei tainnut juolahtaa mieleen, että tietä, jonka hän rakennutti ajellakseen sillä Suomen ensimmäisellä henkilöautollaan, käyttäisivät vuodesta toiseen painavat sora- ja murskerekat sekä uuskytäjäläiset, joilla on aina kiire sekä ne oudot ihmiset, jotka ryntäävät läiskimään kepillä palloa kuoppaan hänen viljelys- ja laidunmaillaan.
        Miksi tontteja myydään ja ostetaan ja taloja rakennetaan paikkoihin, jonne ei ole kunnon tietä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei älynnyt Constantin Linder sellaista rakennuttaa. Hänelle ei tainnut juolahtaa mieleen, että tietä, jonka hän rakennutti ajellakseen sillä Suomen ensimmäisellä henkilöautollaan, käyttäisivät vuodesta toiseen painavat sora- ja murskerekat sekä uuskytäjäläiset, joilla on aina kiire sekä ne oudot ihmiset, jotka ryntäävät läiskimään kepillä palloa kuoppaan hänen viljelys- ja laidunmaillaan.
        Miksi tontteja myydään ja ostetaan ja taloja rakennetaan paikkoihin, jonne ei ole kunnon tietä?

        Hänen aikanaan oli tieyhteys vain nykyisen Palkkisillantien kautta nykyiselle Nopontielle ja Uudekartanon ohi nykyiselle Uudenmaankadulle. Useassa kohdi tietä oli portit ettei karja tai hevoset karkanneet ja silloin lapset portin avattuaan saivat avauspalkkion. Linder ei itse ajanut vaan hänellä oli autonkuljettaja. Asiasta on paljon juttuja perimätietona. Suomessa on paljon taloja huonojen tieyhteyksien takana, mutta suurin syy asiaan on, että miksi rakensit tai ostit talon noin huonosta paikasta. Turha omista hölmöyksistä on muita syyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänen aikanaan oli tieyhteys vain nykyisen Palkkisillantien kautta nykyiselle Nopontielle ja Uudekartanon ohi nykyiselle Uudenmaankadulle. Useassa kohdi tietä oli portit ettei karja tai hevoset karkanneet ja silloin lapset portin avattuaan saivat avauspalkkion. Linder ei itse ajanut vaan hänellä oli autonkuljettaja. Asiasta on paljon juttuja perimätietona. Suomessa on paljon taloja huonojen tieyhteyksien takana, mutta suurin syy asiaan on, että miksi rakensit tai ostit talon noin huonosta paikasta. Turha omista hölmöyksistä on muita syyttää.

        Kytäjäntie valmistui v. 1903, eli Constantinin vielä eläessä. Tie lyhensi ja suoristi matkaa kartanosta Hyvinkään asemalle. Mutta rekoille eikä turboille hän sitä ei ymmärtänyt eikä varmaan halunnutkaan rakennuttaa.


    • Anonyymi

      Tänään jälleen yksi auto ojassa lähellä Piilolammintien risteystä. Hinausauto oli kiskomassa sitä tielle häikäisyvalot päällä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe