Moottorijarrutus suurin terveysriski maailmassa

1+1

18

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaalla,,,

      Kannattaa siis rullata vapaalla eikä harrastaa moottorijarrutusta.

      Viimeinkin tuohon ikuiseen kiistaan tuli ratkaisu.

      • Aika erikoista. Ei nyt luulisi kun polttoaineen syöttö on poikki ja vain ilma kiertää moottorin kautta pakoputkesta ulos se saastuttaisi!!! Onkohan tuossa tullut tutkijoille jokin työtapaturma? Ainakin omistaja säästää kun ei polttoainetta kulu jos vaihtaisi vapaalle tai kytkimen pohjaan silloin moottori kävisi tyhjäkäyntiä ja tätä tyhjäkäyntiä väitettiin enennen saastuttavimmaksi muodoksi


    • voi voi

      Kaikkeen se YLEkin lähtee mukaan.

      ...Kun raskas diesel-ajoneuvo lähtee alamäkeen ja kuljettaja nostaa kaasupolkimen...

      Otsikko ei ihan vastannut jutun lopusta löytyvää faktaa. Eikä varsinkaan jutun "mistä on kysymys" -osio. Mutta jollain kun on kilpailtava niin tehdään sitten juttuja vähän sinne päin. Kuten muutkin.

      Pitäisikö nyt sitten lukijan itkeä vai nauraa? Ei oikein tunnu kummaltakaan.

    • Hyvä

      pääse osaamattomist ennemmi eroon,aina ihmetelly näit rekan persees olijoit ja luulevat ajavansa vielä turvallisest!

    • Peukku

      Onpa todelllakin yllättävä lopputulos tutkimuksessa. Mielenkiintoisinta olisi nyt tietää mistä tuo voi johtua. Polttoaineesta tuskin, mutta ehkä Nesteellä on jo arvattu, tai jopa tiedetty asiasta, ja siksi mielenkiinto on herännyt heti. Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

      Tuskin tuo havainto rajoittuu edes raskaisiin kapineisiin. Sama ilmiö on varmasti havaittavissa myös ainakin niissä diesel autoissa joissa ei ole hiukkassuodattimia. Hanurissaroikkujille voinee siis toivottaa hyvää matkaa tulevaisuuteen moottorijarruttelemalla ahkerasti. Rekoista tulevat hiukkaset leijuvat varmasti pidemmälle taakse tuhojaan tekemään, joten eiköhän kaikki saa tästä mukavasti oman osansa.

      • Mainittiin metallihiukkaset. Eli...

        > Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se
        > sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

        Diesel voidellaan dieselöljyllä (osittain). Kun jalan nostaa kaasulta, ei voitelua tule. Aineen ominaisuuksien parantaminen ei auta, kun ainetta ei ole...

        Oletan siis, että tässä syntyy moottorissa pientä metallihiukkasta alueella, joka normaalisti on dieselöljyllä voideltu.

        Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti.


      • Rudolf Diesel
        The_Rat kirjoitti:

        Mainittiin metallihiukkaset. Eli...

        > Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se
        > sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

        Diesel voidellaan dieselöljyllä (osittain). Kun jalan nostaa kaasulta, ei voitelua tule. Aineen ominaisuuksien parantaminen ei auta, kun ainetta ei ole...

        Oletan siis, että tässä syntyy moottorissa pientä metallihiukkasta alueella, joka normaalisti on dieselöljyllä voideltu.

        Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti.

        Sulla pikkasen näköjään puutteita tekniikasta ainakin dieselmoottorin osalta. No korjataan asia eli kyllä dieselin ruiskussa löpö kiertää vaikka kaasupoljin ylhäällä olisikin. Oletko koskaan kuullut paluukierrosta polttoainekierron yhteydessä? Pakkohan ruiskussa öljyn on kiertää jatkuvasti sillä leikkaisihan pumppu kiinni välittömästi jos se "kuivana" pyörisi. Dieselpumpuissa kun välykset ovat muutaman senttimetrin tuhannesosien luokkaa.


      • Rudolf Diesel
        Rudolf Diesel kirjoitti:

        Sulla pikkasen näköjään puutteita tekniikasta ainakin dieselmoottorin osalta. No korjataan asia eli kyllä dieselin ruiskussa löpö kiertää vaikka kaasupoljin ylhäällä olisikin. Oletko koskaan kuullut paluukierrosta polttoainekierron yhteydessä? Pakkohan ruiskussa öljyn on kiertää jatkuvasti sillä leikkaisihan pumppu kiinni välittömästi jos se "kuivana" pyörisi. Dieselpumpuissa kun välykset ovat muutaman senttimetrin tuhannesosien luokkaa.

        Kirjaan eli välykset luetaan millimetrin tuhannes osien tarkkuudella.


      • The Jyrsijä
        Rudolf Diesel kirjoitti:

        Sulla pikkasen näköjään puutteita tekniikasta ainakin dieselmoottorin osalta. No korjataan asia eli kyllä dieselin ruiskussa löpö kiertää vaikka kaasupoljin ylhäällä olisikin. Oletko koskaan kuullut paluukierrosta polttoainekierron yhteydessä? Pakkohan ruiskussa öljyn on kiertää jatkuvasti sillä leikkaisihan pumppu kiinni välittömästi jos se "kuivana" pyörisi. Dieselpumpuissa kun välykset ovat muutaman senttimetrin tuhannesosien luokkaa.

        Mikäs nyt on kun Rotta vaikeni kun kävi ilmi ettei hänen tietonsa olekaan täysin aukotonta??? Onko dieseltekniikka sittenkin yksi osa-alue josta Rotta ei KAIKKEA tiedäkään??? Rotan ylivertaisuus, onko se sittenkin vain kuvitelmaa?? Miksei Rotta kommentoi....??


      • Jotain tolkkua
        The_Rat kirjoitti:

        Mainittiin metallihiukkaset. Eli...

        > Mikäli tulos liittyy voiteluaineisiin tarkoittaa se
        > sitä että kehitystyötä niihin on tulossa aivan varmasti.

        Diesel voidellaan dieselöljyllä (osittain). Kun jalan nostaa kaasulta, ei voitelua tule. Aineen ominaisuuksien parantaminen ei auta, kun ainetta ei ole...

        Oletan siis, että tässä syntyy moottorissa pientä metallihiukkasta alueella, joka normaalisti on dieselöljyllä voideltu.

        Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti.

        Uutisessa mainittu:
        "Tällöin hiukkaspäästöt nousevat merkittäviksi, jopa satakertaisiksi verrattuna ylämäkiajoon."

        Aika paljon ponnisteluja vaatii, että voi väittää
        "Ja merkitys tällä on... Noh... Aika pieni oikeasti."


    • P e n t t i

      Ei mene enää montaa päivää, kun palstoille alkaa ilmestymään moottorijarrutusallergikkoja täsmäoireineen.
      Ihan samoin puskista yhtäkkiä kuin nastarengasallergikotkin ilmestyivät.
      On tämä vaan ihan hullua.

      • Ryhmä olliloita

        Diesel ajoneuvoille pitää säätää "moottorijarrutus vero", että se vähenee, Ollilan työryhmä voisi kehittää se seuraamiseen laitteen ja maailma pelastuu!, voi kun tulisi ensin se nastavero ... kyllä saastuttajat pitää laittaa maksamaan aiheuttamiaan vahinkoja.


    • hyvä käytäntö

      Itse ainakin ajan pysähtyessä käytän mahdollisimman paljon moottorijarrutusta, koska se ei vie polttoainetta silloin, toisin vanhalla autolla missä ei ole uutta suoraruiskutusmoottoria täytyy vapaalla tai kytkin pohjassa pysähtyä. Sanokoot tutkimukset jostain pienhiukkashaitoista mitä tahansa niin jatkan samaan malliin.

    • Tasaisen tappavaa

      Kannattaa siis ajaa mahdollisen tasaisen tappavaa vauhtia. Ei ohitella eikä jarrutella.

    • Mäkämäkä

      "Sanokoot tutkimukset jostain pienhiukkashaitoista mitä tahansa niin jatkan samaan malliin."

      No tämä punaniskaääliö porukka jatkaa ns. samaan malliin vaikkei enää edes henki pihise. Juuri tuosta syystä auton oma tekniikka täytyy olla sellainen ettei sen idiootti ja muutenkin turha kuljettaja voi aiheuttaa tarpeetonta haittaa enempää kuin on pakko.

      • P e n t t i

        Joko allergiaoireet alkoivat?


      • Mäkämäkä
        P e n t t i kirjoitti:

        Joko allergiaoireet alkoivat?

        Kyllä! Olen ollut idiooteille allerginen paljon ennen kuin tämä tutkimus on julkistettu. Se myös muille p ö n t ö i l l e tiedoksi.


    • ken uskoo....

      Asian todenperäisyyden voi todeta siitä että pienhiukkasista päästään eroon säätämällä lakipykälä "Pienhiukkasia ei saa tulla", ja näin on ongelma ratkaistu.
      Ei kukaan täysjärkinen usko tätä pienhiukkas teoriaa. Tutkijoilla on päässä liikaa hiukkaskiihdytystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3810
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2017
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      544
      1617
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1288
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1087
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe